1. Všeobecná část
Plněni úkolů vytýčených
pro oblast zemědělství XVII. sjezdem KSČ
a Směrnicemi k zabezpečení komplexní
přestavby hospodářského mechanismu
vyžaduje, aby na přestavbu velkoobchodních
a nákupních cen navazovala i nová úprava
zemědělské daně a ostatních
ekonomických nástrojů, a to již s účinností
od 1. 1. 1989.
Zemědělská daň tvoří
v soustavě ekonomických nástrojů řízení
zemědělství a výživy důležitou
a nezastupitelnou součást. Spolu s cenami, diferenciálními
příplatky a dalšími doplňkovými
cenovými i ekonomickými nástroji vytváří
jednotný systém pravidel, jejichž působení
má zajistit propojení zájmů zemědělských
a potravinářských organizací s potřebami
společnosti.
Úroveň nákupních cen zemědělských
výrobků se stanoví na základě
společensky odůvodněných nákladů
vynaložených na jejich výrobu v oblastech dodávajících
převážnou část produktů
do tržních fondů, tj. v podstatě na
základě průměrných podmínek,
za nichž se jednotlivé produkty vyrábějí.
Proto je nutné řešit důsledky působení
rozdílných přírodních a výrobních
podmínek na důchody zemědělských
podniků při jednotných nákupních
cenách a odčerpávat část nadproduktu
vznikajícího v těch organizacích,
které daný produkt vyrábějí
v příznivějších přírodních
podmínkách. Tento úkol pomáhá
řešit především daň z pozemků.
K úhradě vyšších nákladů
podnikům vyrábějícím daný
produkt v horších podmínkách než
jsou ty, z nichž vychází jeho základní
cena, slouží diferenciální příplatky
a další cenové i mimocenové nástroje.
Přírodní podmínky zemědělské
výroby úzce souvisí s ekonomickým
procesem reprodukce a silně jej ovlivňují
což vyplývá z její zvláštnosti.
Jde především o plošný charakter
zemědělské výroby, o vazbu zemědělské
výroby na půdu a nutnost využívat tohoto
základního výrobního prostředku
na celém území státu. Rozdílné
přírodní podmínky a klimatické
vlivy ovlivňují úroveň intenzity,
nákladovosti, potřebu oběžných
prostředků i investic v jednotlivých zemědělských
podnicích. Biologický charakter výroby předurčuje
průběh a délku výrobního procesu,
který se nekryje s procesem pracovním. Z toho vyplývá
nerovnoměrnost pracovního procesu, sezónnost
využití základních prostředků
a pracovních sil a kumulace potřeb těchto
faktorů v pracovních špičkách.
Zvyšuje s význam tvorby a ochrany životního
prostředí s přímým vlivem na
omezení možnosti intenzifikace zemědělské
výroby zejména v ochranných pásmech
vodních zdrojů a chráněných
oblastech. Specifika zemědělské výroby
nacházejí přímý odraz v navazujících
odvětvích zpracovatelského průmyslu.
Zvláštnosti zemědělské výroby
se proto promítají velmi výrazně i
do soustavy ekonomických nástrojů, tj, především
do cen, daní, diferenciálních příplatků,
nástrojů řešících rizikovost
zemědělské výroby, do celé
soustavy podnikového i vnitropodnikového chozrasčotu,
a tím i do soustavy osobní a kolektivní hmotné
zainteresovanosti.
Dosavadní, a navíc nejednotná soustava ekonomických
nástrojů v zemědělství a potravinářském
průmyslu nepřihlíží důsledně
k specifikám zemědělské výroby
a nepůsobí vždy jednoznačně k
dosažení optimální efektivnosti v reprodukčním
procesu celého zemědělsko-potravinářského
komplexu.
V rámci zvýšení účinnosti
ekonomických nástrojů v zemědělství
a potravinářském průmyslu navrhuje
se v souvislosti s komplexní přestavbou nákupních
a velkoobchodních cen a s přestavbou hospodářského
mechanismu upravit i zemědělskou daň. Vazba
zemědělství na podniky zemědělských
služeb a na zpracovatelský průmysl přitom
vyžaduje sblížit, až sjednotit principy
zdanění ve všech článcích
zemědělsko-potravinářského
komplexu.
A. Současný systém zdanění
a jeho stručné zhodnocení
1. Zdanění organizací zemědělské
výroby a zemědělských služeb
je v současné době upraveno:
Zákonem o zemědělské dani č.
103/1974 Sb., ve znění zákonů č.
62/1977 Sb. a č. 1 13/1979 Sb.
Dani z pozemků podléhají veškeré
pozemky vedené v evidenci nemovitostí jako zemědělská
půda a z nezemědělské půdy
podléhají dani hospodářsky využívané
vodní plochy a okrasné zahrady v užívání
občanů. Daň platí každý
uživatel pozemků (organizace i občané).
Od daně jsou osvobozeny pozemky, které jsou ve správě
a užívání národních výborů
a jejich rozpočtových organizací a dále
dočasně pozemky, které z objektivních
důvodů nedávají plný výnos
(rekultivované pozemky, pozemky nově osázené
ovocnými stromy, vinnou révou apod.).
Daň je stanovena pevnou sazbou na 1 ha zemědělské
půdy a její výše je odstupňována
podle přírodních stanovišť (celkem
jich je v ČSSR 139) a činí 50 Kčs
až 1 500 Kčs. Pro pozemky zařazené do
horších přírodních stanovišť
není sazba daně stanovena.
Současný systém zatřídění
zemědělských podniků hospodařících
na půdě byl pro účely stanovení
daně z pozemků a diferenciálních příplatků
založen v roce 1966. Základem tohoto třídění
byla soustava přírodních stanovišť,
která charakterizovala produkční schopnost
jednotlivých katastrů v ČSSR. Obhospodařuje-li
jednotné zemědělské družstvo
nebo státní statek pozemky v několika katastrech
obcí zařazených do různých
přírodních stanovišť, vypočítává
se daň za každé stanoviště zvlášť
a jejím součtem za všechna stanoviště
se stanoví celková povinnost organizace na dani
z pozemků.
Za dvacet let bylo původní zatřídění
zejména v oblasti poskytování diferenciálních
příplatků deformováno, a to především
tím, že na výši přiznaných
sazeb diferenciálních příplatků
měla kromě objektivně působících
kriterií vliv i důchodová situace jednotlivých
podniků, Svědčí o tom i skutečnost,
že původní objem diferenciálních
příplatků, který nebyl v počátku
příliš odlišný od objemu daně
z pozemků, přibližně pětinásobně
vzrostl zatímco objem daně z pozemků se v
podstatě nezměnil.
V souladu se společensko-ekonomickým posuzováním
pozemků patřících k rodinným
domkům nebo sloužících k rekreačním
účelům nezapočítávají
se tyto pozemky, pokud nepřekročí u rodinných
domků 800 m2 a u rekreačních pozemků
400 m2, do základu daně. Jestliže
výměra těchto pozemků překročí
uvedenou hranici, započte se do základu daně
celou výměrou.
Daň z pozemků se v podstatě osvědčila
a její působení nelze nahradit jiným
nástrojem. Její sazby odstupňované
podle přírodních stanovišť nevyjadřují
již v současné době plně změněné
podmínky a vztahy při tvorbě a rozdělení
důchodů v rozdílných přírodních
podmínkách, Při poslední úpravě
sazeb daně v roce 1979 se vycházelo z podmínek
a dosažených výsledků v roce 1977. Od
té doby však zemědělská výroba
podstatně vzrostla především v lepších
přírodních stanovištích. Objem
daně z pozemků se však nezměnil takže
daň nemohla plně působit ke zmírňování
rozdílů v důchodech zemědělských
podniků vyplývajících z vlivu rozdílných
přírodních podmínek.
Soustava přírodních stanovišť,
podle kterých jsou odstupňovány sazby daně
z pozemků a diferenciálních příplatků
a do kterých jsou zařazeny katastry obcí,
je již překonaná a neodpovídá
výsledkům bonitace půdního fondu a
komplexnímu průzkumu půd provedených
v posledních letech.
Daň ze zisku je uplatněna u hospodářských
organizací zemědělské výroby
a zemědělských služeb. V zájmu
podpory kooperace, při které vzniká nová
organizace, osvobozují se nově budované společné
zemědělské podniky s převážně
zemědělskou výrobou a agrochemické
podniky dočasně (na dobu pěti let od svého
vzniku) od daně ze zisku. Základem daně je
bilanční zisk zvýšený o připočitatelné
položky a snížený o odpočitatelné
položky.
Sazba daně je odstupňována podle rentability,
která se vypočítává jako poměr
upraveného bilančního zisku k upraveným
nákladům celkem. Sazba daně činí
maximálně 55%. Při rentabilitě do
5% se daň nevyměřuje, čímž
je brán ohled na ekonomicky slabé organizace. Pro
omezený okruh organizací (strojní a traktorové
stanice, opravny zemědělských strojů,
generální ředitelství, sdružení
státních hospodářských organizací
a poplatníků v likvidaci) je sazba daně lineární
a činí 50% ze základu daně. Organizacím
strojních a traktorových stanic a opravnám
zemědělských strojů jsou vzhledem
k rozdílným ekonomickým podmínkám
výroby a služeb poskytovány od roku 1986 slevy
na dani ze zisku za vybrané služby.
Dosavadní daň ze zisku, jejíž sazby
jsou odstupňovány podle rentability, neodpovídá
již potřebám další intenzifikace
a efektivnosti zemědělské výroby.
Odlišné sazby daně pro podniky zemědělské
prvovýroby a zemědělských služeb
od sazeb odvodů do státního rozpočtu
platných pro podniky potravinářského
průmyslu nepřispívají k vytváření
podmínek pro racionální propojování
činností a vzájemnou spolupráci organizací
zemědělsko-potravinářského
komplexu.
Příspěvek na sociální zabezpečení
ve výši 10% z objemu mzdových prostředků
snížených o některé odměny
mají povinnost odvádět pouze organizace zemědělského
zásobování a nákupu, státní
organizace vojenských lesů a statků, generální
ředitelství a sdružení státních
hospodářských organizací, pokud alespoň
polovina podřízených, popř. sdružených
organizací má povinnost odvádět příspěvek
podle zákona o zemědělské dani, Ostatní
subjekty zemědělské daně tento příspěvek
neplatí.
Příspěvek na sociální zabezpečení
omezený jen na úzký okruh organizací
a placený v minimální výši nemůže
vytvářet stejné podmínky pro ocenění
nákladů na živou práci u většiny
organizací podléhajících dani ze zisku
ani působit na zavádění nové
techniky žádoucím směrem.
Dodatkový odvod ze zisku u JZD provozujících
ve větším rozsahu přidruženou výrobu
byl zaveden nařízením vlády ČSSR
č. 139/1985 Sb., jako přechodné opatření
do zákonné úpravy zemědělské
daně. Tento dodatkový odvod se uplatňuje
u JZD, u nichž celkové výnosy z přidružené
výroby přesáhly v průměru za
uplynulé tři roky 50% výkonů celkem.
Odvod se provádí ze základu daně ze
zisku sníženého o zaplacenou daň ze
zisku a o částku rovnající se součinu
částky 3 000 Kčs a výměry půdy
v hektarech. Vyloučením této částky
se sleduje, aby dodatkový odvod prováděla
jen družstva s vyššími zisky a nebyl uplatňován
u JZD, kde vytvořený zisk odpovídá
potřebám rozvoje zemědělské
výroby. Sazba odvodu činí 35% ze základu.
Za rok 1987 byl tento odvod uplatněn pouze u 30 JZD (tj.
u 4,2% JZD provozujících přidruženou
výrobu). Protože JZD neplatí příspěvek
na sociální zabezpečení, nevytváří
tento dodatkový odvod stejné podmínky pro
provozování přidružené výroby
a má jen omezený dosah u podniků docilujících
vyšší zisk s převažujícím
rozsahem přidružené výroby.
Zdanění podniků potravinářského
průmyslu je upraveno zákonem č. 161/1982
Sb., o odvodech do státního rozpočtu. Tyto
podniky platí odvod ze zisku sazbou 60% a příspěvek
na sociální zabezpečení ve výši
20% z objemu mzdových prostředků zúčtovaných
k výplatě v běžném roce.
Toto odlišné zdanění potravinářských
podniků od organizací zdaňovaných
podle zákona o zemědělské dani nevytváří
vhodné podmínky pro rozvoj širší
kooperace a spolupráce zpracovatelského průmyslu
s organizacemi zemědělské prvovýroby.
Zdanění pracovních příjmů
u pracovníků v pracovním poměru k
zemědělským organizacím je upraveno
zákonem č. 76/1952 Sb., o dani ze mzdy. Příjmy
členů jednotných zemědělských
družstev za práci v družstvu nepodléhají
dani ze mzdy a jsou osvobozeny i od zemědělské
daně. Výše mzdových tarifů a
odměn členů JZD je v zásadě
snížena o daň ze mzdy. Z odměn vyplacených
členům JZD odvádí družstvo ze
svých nákladů příspěvek
na částečnou úhradu nákladů
sociálního zabezpečení (podle vyhlášky
č. 164/1979 Sb.), čímž se v podstatě
nahrazuje výnos daně ze mzdy.
Předpisy o odměňování nejsou
v některých jednotných zemědělských
družstvech důsledně dodržovány,
takže členové družstev včetně
těch, kteří pracují v přidružené
výrobě, mají mnohdy vyšší
srovnatelnou odměnu než pracovníci vykonávající
stejnou činnost v jiných organizacích, což
je namnoze ovlivňováno i rozdílnou úrovní
zdaňování organizací.
Daň z příjmu občanů ze zemědělské
výroby se vztahuje na fyzické osoby, které
provozují zemědělskou výrobu. Příjem
ze zvláštních kultur a ze specializované
živočišné výroby se vypočítává
podle skutečně dosažených příjmů
a příjem z běžné zemědělské
výroby podle průměrných norem výnosnosti
připadajících na 1 ha (činí
2 200 až 5 000 Kčs a jsou odstupňovány
podle skupin přírodních stanovišť).
Příjem z pěstování zvláštních
kultur a ze specializované živočišné
výroby, pokud po odečtení vynaložených
výdajů přesahuje ročně 20 000
Kčs, se nezdaňuje zemědělskou daní,
ale daní z příjmů obyvatelstva. Sazba
daně činí od 5% do 30% ze základu
daně. V zájmu podpory rozvoje zemědělské
výroby u drobných chovatelů a pěstitelů
byla v roce 1981 přijata opatření, podle
kterých je převážná část
občanů provozujících zemědělskou
výrobu od daně z příjmu občanů
ze zemědělské výroby osvobozena.
Dosavadní daň z příjmu občanů
ze zemědělské výroby nepůsobí
dosti účinně na regulaci vysokých
příjmů občanů ze zemědělské
výroby, provozované ve značném rozsahu.
Možnost zdanění příjmů
z pěstování zvláštních
kultur a ze specializované živočišné
výroby daní zemědělskou nebo daní
z příjmů obyvatelstva působí
značné komplikace při vyměřování
těchto daní. Rovněž dosavadní
systém daňových úlev je administrativně
náročný, přičemž prokazování
skutečností pro splnění podmínek
rozhodných pro přiznání daňového
osvobození je občany provozujícími
zemědělskou výrobu kritizováno. Při
uplatňování daňového osvobození
v praxi působí obtíže, koho lze považovat
za drobného chovatele a pěstitele, který
má při splnění podmínek nárok
na daňové osvobození.
B. Hlavní cíle nové zemědělské
daně
Návrh nové úpravy zemědělské
daně sleduje v souladu s celkovými záměry
dalšího rozvoje zemědělství a
potravinářského průmyslu a v návaznosti
na přestavbu hospodářského mechanismu
a nákupních a velkoobchodních cen především
tyto cíle:
a) sjednocení daňového systému pro
všechny organizace zemědělské výroby,
zemědělských služeb a organizace potravinářského
průmyslu tak, aby byly vytvořeny z hlediska zdanění
relativně stejné podmínky při účelném
propojování činností v rámci
celého zemědělsko-potravinářského
komplexu, včetně sblížení celého
systému odvodů a daní všech hospodářských
organizací při respektování specifických
podmínek zemědělství;
b) reagování na novou bonitaci půdního
fondu, přestavbu cen a zrněnu dalších
ekonomických nástrojů ke zmírňování
rozdílů v důchodech zemědělských
organizací způsobených vlivem rozdílných
přírodních a výrobních podmínek;
c) účinnější působení
na soustavné zvyšováni efektivnosti a hospodárnosti
při uplatňování úplného
chozrasčotu a samofinancování;
d) výraznější ovlivňování
ekonomicky odůvodněného rozdělování
a užití vytvořeného důchodu při
optimální zainteresovanosti všech organizací
a jejich pracovníků na dosahovaných výsledcích
z veškeré činnosti;
e) uplatněním daně z objemu mezd a odměn
více působit na další substituci živé
a zhmotnělé práce, zejména širším
uplatňováním moderní techniky a zvyšováním
účinnosti živé práce, při
zabezpečení stejné úhrady všech
organizací na celospolečenské výdaje
spojené s reprodukcí pracovních sil;
f) úpravou zdanění občanů provozujících
zemědělskou výrobu zabezpečit přiměřenost
ke zdanění zemědělské půdy
(pozemků) i ke zdanění ostatních příjmů
občanů při podpoře rozvoje zemědělské
výroby u drobných pěstitelů a chovatelů
a úměrném zdanění vysokých
příjmů osob provozujících zemědělskou
výrobu ve značném rozsahu.
Navrhovaný systém zemědělské
daně se stane významným ekonomickým
nástrojem v soustavě řízení
zemědělství a musí napomáhat,
aby celá soustava hospodářského mechanismu
působila ve všech článcích zemědělsko-potravinářského
komplexu stejným směrem a vytvářela
podmínky pro zvyšování efektivnosti
zemědělské výroby a výroby
potravin i všech dalších činností.
C. Finanční dosah
Návrh nového systému zdanění
zemědělských a potravinářských
organizací vychází z navrhované úpravy
ekonomických nástrojů v zemědělsko-potravinářském
komplexu a zejména z úpravy nákupních
cen zemědělských výrobků.
Podle kvantifikace ze září 1988 se navrhovaná
úprava zdanění v propočtu na výsledky
dosažené za rok 1986 promítne do výnosu
zemědělské daně takto:
v mil. Kčs |
Skupina podniků | Daň z pozemků | Daň ze zisku | Daň z objemu mezd a odměn | Celkem |
Jednotná zemědělská družstva | + 1 280 | + 2 841 | + 13 1 13 | + 17 234 |
Státní statky | + 93 | + 80 | + 3 021 | + 3 194 |
Ústředně řízené zemědělské organizace | + 120 | - 65 | + 1 518 | + 1 573 |
Společné zemědělské podniky se zemědělskou činností | - | + 29 | + 314 | + 343 |
Organizace zemědělské prvovýroby celkem | + 1 493 | + 2 885 | + 17 966 | + 22 344 |
Společné zemědělské podniky s nezemědělskou činností | - | + 270 | + 1 488 | + 1 758 |
Podniky zemědělských služeb | - | - 231 | + 1 128 | + 897 |
Zemědělské zásobování a nákup | - | + 832 | + 646 | + 1 478 |
Potravinářský průmysl | + 1 | -1 829 | + 2 092 | + 264 |
Zemědělsko-potravinářský komplex celkem | + 1 494 | + 1 927 | + 23 320 | + 26 741 |
Zvýšení příjmů státních
rozpočtů, popřípadě rozpočtů
národních výborů z výnosů
zemědělské daně organizací
v celkové částce 26 741 mil. Kčs se
přitom sníží v důsledku zvýšení
velkoobchodních cen v potravinářském
průmyslu o úbytek výnosu daně z obratu,
resp. o zvýšení záporné daně
z obratu, jakož i o úpravu dalších ekonomických
nástrojů, a to přibližně o stejnou
částku.
Celková úprava zemědělské daně,
včetně úprav dalších ekonomických
nástrojů, vychází přitom ze
zásady zachování finančního
vztahu zemědělskopotravinářského
komplexu ke státnímu rozpočtu.
Rozhodující podíl na zvýšení
zemědělské daně má uplatnění,
resp. zvýšení dané z objemu mezd a odměn,
která bude zahrnuta do nových velkoobchodních
a nákupních cen jako nákladová položka.
Ostatní složky této daně navazují
na navrhovanou úpravu ostatních ekonomických
nástrojů.
Porovnání dosavadní a navrhované zemědělské
daně podle jednotlivých skupin poplatníků
je uvedeno v příloze č. 1 a 2. Předběžná
kvantifikace vlivů navrhované úpravy zemědělské
daně a dalších ekonomických nástrojů
provedená za jednotlivá JZD a státní
statky v členění podle výše předpokládané
rentability a jejich zařazení do produkčních
ekonomických skupin, je obsažena v přílohách
č. 3 a 4.,
Návrh nového zdanění u občanů
se projeví podle provedené orientační
kvantifikace ve zvýšení výnosu daně
z pozemků cca o 21 mil. Kčs (v roce 1986 činil
výnos 48,5 mil. Kčs) a daně z příjmů
občanů ze zemědělské výroby
cca 30 mil. Kčs (v roce 1986 při uplatnění
poměrně širokého daňového
osvobození činil výnos této daně
19,2 mil. Kčs). Současně však dojde
ke snížení výnosu daně z příjmů
obyvatelstva o 6 mil. Kčs, neboť poplatníci
s ročním příjmem z pěstování
zvláštních kultur a ze specializované
živočišné výroby nad 20 tis. Kčs
přestanou být poplatníky této daně
a stanou se poplatníky zemědělské
daně. Výnos této daně se orientačně
zvýší cca o 45 mil. Kčs.
Vzhledem k tomu, že daň z pozemků, jejíž
výše nepřesáhne 100 Kčs, nebudou
občané platit a že základ daně
z příjmu občanů ze zemědělské
výroby se bude snižovat o nezdanitelnou částku
6000 Kčs, nebudou občané s malou výměrou
pozemku a z provozování zemědělské
výroby v malém rozsahu zemědělskou
daň vůbec platit; naopak občané s
větší výměrou pozemku v katastrech
zařazených do lepších produkčně
ekonomických skupin budou platit vyšší
daň z pozemků než dosud a rovněž
občané provozující zemědělskou
výrobu ve větším rozsahu budou platit
daň z příjmu občanů ze zemědělské
výroby vyšší částkou než
dosud, a to v podstatě jako u daně z příjmů
obyvatelstva z ostatních činností. Navrhovaná
úprava zdanění u občanů přihlíží
současně k předpokládaným změnám
nákupních cen, které se projeví i
ve zvýšení jejich příjmů
u vybrané produkce (zejména u jatečného
skotu, jatečných prasat a drůbeže) dodávané
na výkup a to v rozsahu více než 600 mil. Kčs.
Navrhovaná konstrukce daně z pozemků i daně
ze zisku se v porovnání s dosavadní úpravou
zjednodušuje věcně i administrativně,
přičemž se zrušuje samostatný dodatkový
odvod, uplatňovaný u JZD s převažující
přidruženou výrobou. Nově se však
zavádí kriteriální daň z objemu
mezd a odměn. Větší složitost této
daně vyplývá z uplatňování
nižšího zdaňování mezd připadajících
na služby, což je předurčeno zachováním
jejich cen i potřebou vytvoření ekonomických
podmínek pro jejich zabezpečování
i zemědělskými organizacemi. Sjednocuje a
objektivizuje se systém zdaňování
příjmů občanů ze zemědělské
výroby při zrušení dosavadního
administrativně náročného a diferencovaného
daňového osvobození.
V souladu s článkem 12 odst. 4 ústavního
zákona o čs. federaci bude zákony národních
rad stanoveno rozpočtové určení této
daně a které orgány budou vykonávat
její správu.
Současně budou zajištěna opatření
k prohloubení správy a kontroly této daně.
II. Zvláštní část
Navrhovaný systém zemědělské
daně vychází, pokud jde o daň z pozemků,
daň ze zisku a daň z příjmu občanů
ze zemědělské výroby, z dosavadní
konstrukce zákona o zemědělské dani.
Nově je do systému daně začleněna
daň z objemu mezd a odměn.
Nová zemědělská daň se bude
vztahovat nejen na podniky zemědělské výroby
a zemědělských služeb jako dosavadní
daň, ale i na potravinářské a další
podniky zemědělsko-potravinářského
komplexu.
Při respektování specifičnosti zemědělské
výroby se navrhovanou úpravou sbližuje a v
podstatě i sjednocuje systém zemědělské
daně s principy připravované úpravy
zákona o odvodech do státního rozpočtu
a zákona o důchodové dani.
Ve vymezení poplatníků se nenavrhují
oproti dosavadnímu stavu žádné změny.
Povinnost platit daň má vždy uživatel
pozemku bez ohledu na to, zda je současně vlastníkem
či nikoliv. Ze záhumenků je povinno platit
daň jednotné zemědělské družstvo,
neboť jde o pozemky, které se zahrnují do celkové
výměry pozemků družstva, proti dosavadní
úpravě se vypouští ze zákona
ustanovení o tom, že jednotné zemědělské
družstvo může požadovat od svých
členů náhradu daně z pozemků
placené ze záhumenků. Toto ustanovení
do daňového zákona nepatří.
Zákon nebrání tomu, aby mohla JZD požadovat
náhradu za daň z pozemků od svých
členů.
Daň z pozemků bude i nadále vybírána
ze zemědělské půdy bez ohledu, zda
je tato půda hospodářsky obdělávána
či nikoliv. Budou ji platit všichni uživatelé
zemědělské půdy a z nezemědělské
půdy budou podléhat dani pouze okrasné zahrady
v užívání občanů. Na rozdíl
oproti dosavadnímu stavu nebude se daň z pozemků
vztahovat na hospodářsky využívané
vodní plochy, kde se ukázalo, že tato daň
nemá větší ekonomickou účinnost.
Zemědělská půda, které bylo
užito k jiným účelům (např.
k zalesnění, k zastavění, dopravě),
bude vyňata ze zdanění až počínaje
rokem, který následuje po roce, ve kterém
byla půda rozhodnutím příslušného
orgánu ochrany zemědělského půdního
fondu odňata natrvalo zemědělské výrobě.
Ponechává se nadále věcné osvobození
rekultivovaných pozemků a nově založených
vinic, chmelnic a pozemků osázených bobulovinami
po dobu, kdy nedávají plný užitek. Za
rekultivované pozemky se považují i takové
pozemky, které před rekultivací nebyly obdělávány
pro značný stupeň jejich znehodnocení,
např. náletem semen stromů. Dočasné
daňové osvobození ovocných sadů
se bude vztahovat nejen jako dosud na sady osázené
čtvrtkmeny, zákrsky a vřeteny, ale i polokmeny,
z nichž rovněž není nejméně
po dobu čtyř let po jejich osázení
plný užitek. U pozemků dočasně
odňatých zemědělské výrobě
(např. na skládku, k těžbě písku
a nerostných surovin) se nově stanoví, od
kdy jsou tyto pozemky od daně osvobozeny. Dále se
ponechává osobní osvobození osob,
které podle mezinárodního práva požívají
výsady a imunity.
Rozšiřuje se osvobození na všechny pozemky
užívané rozpočtovými organizacemi.
Dosud se osvobození vztahovalo toliko na pozemky ve správě
a užívání národních výborů
a jejich rozpočtových organizací. Důvodem
pro rozšíření tohoto osvobození
je zachování stejné zásady u všech
rozpočtových organizací, přičemž
jde vesměs o malé částky daně,
kterou by bylo nutno rozpočtovým organizacím
uhradit z příslušného rozpočtu.
Ustanovení o nezdaňování pozemků
u rodinných domků do výměry 800 m2,
je převzato z dosavadní právní úpravy,
přičemž pojem "zahrady členů
JZD" byl nahrazen pojmem "pozemky zemědělské
půdy členů JZD", neboť v evidenci
nemovitostí je v mnoha případech zapsán
jiný druh pozemků než zahrady a docházelo
by tak k neodůvodněným diferenciacím
mezi členy JZD.
Oproti dosavadnímu stavu se vypouští ustanovení
o tom, že do základu daně se nezapočítává
jeden pozemek téhož uživatele do výměry
400 m2 určený k rekreačním
účelům, neboť po zvýšení
částky, do které se daň neplatí
z 20,- Kčs na 100,- Kčs, nebude z těchto
drobných pozemků daň zásadně
placena, až na malé výjimky (pozemky v nejlepších
přírodních podmínkách), kde
není důvodu pro daňové osvobození.
Sazby daně připadající na 1 ha pozemků
jsou v připojeném sazebníku k navrhovanému
zákonu odstupňovány podle produkčních
ekonomických skupin. Do produkčních ekonomických
skupin jsou na rozdíl od dosavadního stavu zařazeny
jako celek jednotlivé organizace zemědělské
prvovýroby a organizační jednotky (závody)
semenářských, šlechtitelských
a plemenářských podniků a agrokomplexu
Nitra, a pokud pro jednotlivou produkční ekonomickou
skupinu je v sazebníku stanovena daň, budou tyto
organizace platit tuto daň. Pro občany a organizace
nezařazené do produkčních ekonomických
skupin bude platit zařazení katastrálního
území, v němž užívají
pozemky. Sazby daně jsou jednotné pro všechny
skupiny poplatníků. V produkčních
ekonomických skupinách, kde cenová úhrada
reprodukčních nákladů nevytváří
potřebné zdroje, budou obdobně jako dosud
uplatňovány diferenciální příplatky
a nebude se platit daň z pozemků.
Kategorizace podniků hospodařících
na půdě a uvedených organizačních
jednotek do produkčních ekonomických skupin
je založena na využití výsledku bonitace
zemědělského půdního fondu
vycházející z komplexního průzkumu
půd, bonitačního mapování a
ekonomického bonitačního průzkumu.
Dosažené výsledky jak půdoznaleckého,
tak ekonomického výzkumu byly transponovány
do bonitační databáze, která byla
doplněna o další údaje jako o půdní
typy, svažitost, klimatické vlivy, skeletovitost,
produkční parametry rozhodujících
plodin a trvalých travních porostů a tím
bylo umožněno charakterizovat produkční
a důchodovou schopnost půd jakýchkoliv územních
celků v ČSSR. Bonitační databáze
byla doplněna nákladovými normativy v závislosti
na produkční schopnosti půd a klimatických
vlivů. V zájmu respektování objektivně
působících pozitivních a negativních
vlivů byla bonitační databáze dále
doplněna údaji o plošném rozložení
vlivu imisí, zejména SO2, o pásmech
hygienické ochrany zdrojů pitné vody, poddolování
a údaji o rozsahu závlah v konkrétních
podmínkách zemědělských závodů.
Kategorizace byla zpracována za všechny zemědělské
organizace hospodařící na půdě
v celé ČSSR. Pro účely zdanění
pozemků ostatních uživatelů byla zpracována
kategorizace všech katastrálních území
obcí v členění podle okresů
a krajů. Jednotlivé podniky, výše uvedené
organizační jednotky a katastrální
území obcí jsou zařazeny do jedné
z 42 produkčních ekonomických skupin.
U hospodářsky využívaných vodních
ploch bude dosavadní výnos daně (50,- Kčs
ha) nahrazen zvýšeným výnosem daně
ze zisku.
Snížení daně až o 50%, jde-li o
pozemky podstatně horší ve srovnání
s ostatními pozemky v daném katastrálním
území, bude možno povolit toliko občanům
a organizacím, jimž bude vyměřována
daň z pozemků sazbou odvislou od zařazení
katastrálního území, ve kterém
užívají pozemky, do produkční
ekonomické skupiny. U zemědělských
organizací zařazených jako celek do produkční
ekonomické skupiny snížení daně
nepřichází v úvahu, protože při
jejich zařazení bylo přihlíženo
ke všem pozemkům, horším i lepším,
Fakultativní snížení nebo prominutí
daně z pozemků zaplavených, z pozemků,
na nichž se provádějí vodohospodářské
úpravy, z pozemků odňatých během
roku dočasně nebo natrvalo zemědělské
výrobě a z pozemků využívaných
jako letištní a vojenská pásma se rozšiřuje
i na pozemky, na které se vztahuje zákon o státní
ochraně přírody a zákony národních
rad o státní památkové péči,
neboť i na těchto pozemcích jsou omezeny možnosti
jejich obhospodařování. Možnost snížení
nebo prominutí daně se vztahuje jak na organizace,
tak i na občany. Při splnění uvedených
skutečností orgán vykonávající
správu daně rozhodne, v jaké výši
daň sníží nebo ji zcela promine.
Okruh poplatníků daně z objemu mezd a odměn
je v zákoně taxativně vymezen. Vzhledem k
tomu, že podniky se zemědělskou výrobou
jsou i v ostatních odvětvích národního
hospodářství a že podle platného
zákona o státním podniku a zákona
o zemědělském družstevnictví
mohou vzniknout nové podniky se zemědělskou
výrobou nebo zpracovávající zemědělské
suroviny, je zakotveno do zákona zmocnění,
umožňující zahrnout další
podniky do okruhu subjektů daně. Konstrukce této
daně je obdobná se systémem dosavadního
příspěvku na sociální zabezpečení,
který bude nahrazen ve všech ostatních odvětvích
národního hospodářství formou
odvodu daně z objemu mezd. Odlišný název
této daně v systému zemědělské
daně je odůvodněn tím, že členům
JZD není vyplácena mzda, ale odměna za práci,
přičemž z odměn vyplácených
členům JZD odvádí jednotné
zemědělské družstvo ze svých
nákladů příspěvek na částečnou
úhradu nákladů sociálního zabezpečení.
Uplatnění této kriteriální
daně v obecné výši vytvoří
i pro organizace zemědělsko-potravinářského
komplexu srovnatelné podmínky s ostatními
odvětvími národního hospodářství.
Tato daň, která byla při přestavbě
cen zahrnuta do nákladů nových nákupních
a velkoobchodních cen, bude použita především
k úhradě výdajů společnosti
na reprodukci pracovních sil. Účelem této
daně je též působit na hospodárné
využívání pracovních sil a na
zavádění nové techniky a progresivních
metod práce.
Základ daně z objemu mezd a odměn je vymezen
shodně se základem dosavadního příspěvku
na sociální zabezpečení i s řešením
v již připravovaných zákonech o odvodech
do státního rozpočtu a o důchodové
dani (zahrnuje doplňkové odměny).
U jednotných zemědělských družstev
se do základu daně navíc započte příspěvek
na částečnou úhradu nákladů
sociálního zabezpečení, který
je vlastně náhradou za daň ze mzdy v důsledku
zavedení netto odměn v jednotných zemědělských
družstvech. Tímto opatřením se sleduje
vytvořit i u této skupiny poplatníků
stejný základ daně jako u ostatních
poplatníků, a tím i stejné podmínky
pro oceněni nákladů na živou práci.
Tato daň bude součástí nákladů
poplatníka.
Sazba daně z objemu mezd a odměn (50%) je stejná
jako sazba příspěvku na sociální
zabezpečení platná od 1. 1. 1989 pro ostatní
odvětví národního hospodářství
(podle předloženého návrhu samostatného
zákona).
Vzhledem k tomu, že i u poplatníků této
daně je nutno vytvořit podmínky pro další
rozvoj služeb, u nichž se v cenách nezměnila
výše tohoto nástroje (příspěvku
- daně), navrhuje se z mezd připadajících
na taxativně stanovené činnosti (služby)
uplatnit sníženou sazbu ve stejné dosavadní
výši (20%) jako u všech organizací podléhajících
odvodům do státního rozpočtu nebo
důchodové dani zabývajícími
se stejnými činnostmi (podle návrhu samostatného
zákona s účinností od 1. 1. 1989).
Okruh poplatníků daně ze zisku je stanoven
shodně jako u daně z objemu mezd a odměn.
Této dani budou kromě organizací jež
dosud byly poplatníky daně ze zisku podle zákona
o zemědělské dani, podléhat též
organizace potravinářského průmyslu,
které dosud podléhají odvodům do státního
rozpočtu podle zákona č. 161/1982 Sb. Toto
opatření povede k dalšímu sblížení
až sjednocení ekonomických nástrojů
v rámci celého zemědělsko-potravinářského
komplexu. Potřebu tohoto sjednocení vyžaduje
i rozšiřování podnikatelské činnosti
organizací, na něž se vztahuje zákon
o státním podniku a zejména zákon
o zemědělském družstevnictví,
a dále i úzká vazba podniků potravinářského
průmyslu na podniky zemědělské prvovýroby.
Ustanovení o daňovém základu se oproti
dosavadnímu stavu zjednodušuje a zahrnuje i dosavadní
samostatné ustanovení o připočitatelných
a odpočitatelných položkách.
Zvýšením základu o částky,
o které byly v rozporu s právními předpisy
sníženy výnosy nebo zvýšeny náklady,
a o částky, k jejichž úhradě
není poplatník podle právních předpisů
povinen nebo které mají sankční povahu,
se sleduje působit na hospodárné vynakládání
finančních prostředků tak, aby nedocházelo
k neoprávněnému zkracování
zisku a tím i daně. To se plně vztahuje i
na poplatky za znečišťování ovzduší
a přirážky k úplatám za vypouštění
odpadních (znečištěných) vod,
pokud nejsou uhrazeny z prostředků po zdanění
ale z nákladů.
Novými položkami, o které se bude základ
daně snižovat, jsou placené úroky, nejsou-li
účtovány v nákladech a dále
částka odpočitatelného minima. Toto
odpočitatelné minimum zisku je nástrojem
k zabezpečení samofinancování podniků.
V zemědělských organizacích má
odpovídajícím způsobem reagovat na
rozdílné podmínky reprodukčního
procesu i z nich vyplývající důchodovou
diferenciaci. Podrobné vymezení odpočitatelného
minima bude obsaženo v prováděcí vyhlášce
k zákonu o zemědělské dani tak, aby
bylo možno pružně reagovat na případné
změny. Je navrhováno uplatnit odpočitatelné
minimum pouze u podniků se zemědělskou prvovýrobou
při jeho vazbě na jeden ha zemědělské
půdy odstupňované podle produkčních
ekonomických skupin (ve výši od 700,- Kčs
do 1400,- Kčs). U ostatních poplatníků
daně ze zisku bude rozhodnuto o uplatněné
této odpočitatelné položky až v
návaznosti na řešení odpočitatelnosti
minimálního přídělu do fondu
rozvoje u subjektů odvodů do státního
rozpočtu. Pokud by bylo rozhodnuto uplatnit tuto odpočitatelnou
položku u ostatních organizací od 1. 1. 1991,
nebylo by nutno měnit zákon o zemědělské
dani, neboť úprava by byla řešena na základě
zmocnění obsaženého v zákoně
ve vyhlášce vydané k jeho provedení.
Daň z pozemků nebude odčitatelnou položkou
od základu daně jako doposud, ale o tuto daň
se budou přímo snižovat výnosy.