Podle prověrek, které byly provedeny Státní
komisí pro vědeckotechnický a investiční
rozvoj v tomto roce z 61 staveb nebylo 30 dobře připraveno,
takže nelze ani v tomto roce očekávat podstatné
zlepšení. Z toho usuzujeme, že hrozí výpadek
z celkové částky 17,6 mld. Kčs přibližně
3,5-4 mld. Kčs, pokud by v letech 1989 a 1990 nebyla přijata
mimořádná opatření.
Kde jsou příčiny tohoto stavu a jaká
opatření připravujeme?
Hlavní příčiny jsou v projektové
a investiční nepřipravenosti. Pokud jde o
první dva roky, je to 60 % z důvodů nezahájených
nebo nerealizovaných staveb a 40 % padá na vrub
dodavatelů stavebních a technologických zařízení.
Druhou příčinou, která vede k tomuto
neutěšenému stavu je to, že se neumožňuje
zaměnovat tyto stavy za jiné. S určitou oprávněností
lze tvrdit, že zařazování některých
ekologických staveb, které nebyly a nejsou včas
řádně připraveny, bylo vedeno určitým
spekulativním úmyslem s tím, že vyčleněné
investiční prostředky budou využity
na jiné než ekologické účely.
Usuzujeme tak proto, že jsou takové návrhy
předkládány. Když jsou takové
návrhy oprávněně odmítány,
usiluje se o převod těchto prostředků
na stavby vodovodů, kanalizací apod., které
nelze označit jako typicky ekologické stavby, začleněné
do speciálního seznamu ekologických investic.
Třetím důvodem, který vede k této
skutečnosti je to, že investiční náklady,
které jsou spjaty s ekologickými stavbami, nedávají
ani výrobcům ani dodavatelům žádný
zisk, naopak krátí míru jejich zisku, protože
tyto stavby nepřinášejí bezprostřední
efekt ve výrobě zboží. S tím
se však nelze smiřovat.
Uvědomujeme si i skutečnost, že připravenost
některých výrobních odvětví
na výrobu odsiřovacích zařízení,
zvláště pokud jde o strojírenská
odvětví, je dosud nedostatečná, ale
i připravenost naší výzkumné
základny, a to jak základního výzkumu,
tak i aplikovaného výzkumu, nebyla a dosud není
na té úrovni, abychom mohli beze zbytku všechny
požadavky plánovaných ekologických investic
zabezpečit. Tolik k hlavním příčinám.
K opatřením, která byla přijata. Vzhledem
k uvolněným kapacitám projektových
organizací v souvislosti se zkrácením rozsahu
investic o 45 mld. Kčs v této pětiletce a
v souvislosti s uvažovanou prověrkou oprávněnosti
dalších investičních akcí, která
byla přijata rozhodnutím vlády ČSSR
minulý týden, uvolňujeme veškeré
volné projektové kapacity na urychlené řešení
staveb, které mají výrazně ekologický
charakter.
Za druhé, v opatřeních krácení
investiční výstavby v 8. pětiletce
o schválených 45 mld. Kčs a těch staveb,
kterých se bude dotýkat prověrka, která
bude uzavřena do konce října tohoto roku,
se toto krácení netýká ekologických
staveb. V plné míře lze rozsah plánovaných
zdrojů pro ekologické stavby využít.
Stručně řečeno, krácení
investic se v žádném případě
netýká ekologických investic.
Za třetí, pro vládu ČSSR je připraven
společný návrh ministrů Gerleho, Ehrenbergera
a Státní komise pro vědeckotechnický
a investiční rozvoj - a věříme,
že bude podpořen i Státní plánovací
komisí - na program investičních akcí
k odsiřování spalin, to znamená na
plnění té části našeho
mezinárodního závazku, která se týká
snížení zamoření našeho
ovzduší oxidem siřičitým o 30
% do roku 1993 až 1995. Návrh je projednán
jednak s tuzemskými dodavateli, ale opírá
se i o dodávky zahraniční technologie, licence
v oblastech, kde ČSSR nebo socialistické země
nemají okamžitě vlastní řešení,
a proto je kupujeme ve vyspělých kapitalistických
státech, nebo s kapitalistickými firmami jednáme
o kooperační výrobě.
Chci zdůraznit ještě jednu skutečnost.
Ke komplikacím, které jsou spjaty s řešením
investiční výstavby u ekologických
staveb, se řadí i rušení nebo vyřešení
těch výjimek, které byly v minulosti uloženy,
pokud jde o znečištění ovzduší,
vod, zamoření lesů a půdy. Přesná
evidence udělených výjimek národními
výbory a vládami, která byla Státní
komisí provedena, ukázala, že k tomu, abychom
mohli odstranit všechny dosud platné výjimky,
museli bychom mít další investice v rozsahu
cca 100 mld. Kčs. Čili i zde odčerpávání
těchto zdrojů na řešení případů
likvidace výjimek znamená snížit zabezpečení
investic na nově plánované akce.
Mezi nejvýznamnější opatření
patří ta skutečnost, že se nepovoluje
další investiční výstavba bez
plného ekologického zabezpečení. Vyvolává
to z druhé strany ovšem odsun některých
staveb, kde - protože otázka ochrany životního
prostředí není začleňována
do kapitol II.-VIII. investičních nákladů
- spekulovali někteří investoři s
tím, že to lze obejít dodatečnými
požadavky na investice nebo výjimkami.
Tolik stručně k opatřením, která
se dotýkají ekologických staveb.
Jsme toho názoru, že po skončení tohoto
roku budeme moci dát vládě ČSSR i
Federálnímu shromáždění
jasnou odpověď, zda se mimořádnými
opatřeními zdaří ekonomicky efektivně
plně využít 17,6 mld. Kčs vyčleněných
zdrojů na ekologické stavby.
K otázce poslance Jaroslava Žižky, jaká
bude vláda přijímat opatření
k dalšímu zkvalitnění jakosti. Na konci
roku 1987 byl předložen návrh Celostátního
systému řízení jakosti výrobků
a služeb v rámci přestavby hospodářského
mechanismu, který byl zpracován Státní
komisí pro vědeckotechnický a investiční
rozvoj v součinnosti s ostatními centrálními
orgány a bude ve vhodný okamžik projednán
vládou. Je tedy od prosince do vlády ČSSR
předložen a bude řešen.
Druhé opatření se dotýká návrhu
zásad zákona o zvýšení jakosti
výrobků a služeb v ČSSR. Návrh
zásad zákona byl Státní komisí
s příslušnými ústředními
orgány zpracován. V současné době
je v připomínkovém řízení
a bude do konce roku, nejpozději v prosinci, předložen
vládě ČSSR k posouzení. Dalším
opatřením v tomto roce je příprava
vládního nařízení o metroloxickém
zabezpečení úrovně jakosti československé
produkce a služeb, které je v pravomoci Úřadu
pro normalizaci a měření a bude předloženo
vládě v září tohoto roku.
Třetím opatřením je návrh dalších
opatření k uplatnění státního
zkušebnictví v celostátním systému
řízení jakosti výrobků a služeb,
kterýžto návrh je zpracován a bude předložen
vládě v říjnu tohoto roku.
Všechny návrhy tří dokumentů
byly už projednány ve Státní komisi
a v současné době jsou v připomínkovém
řízení. Chci říci, že
program, který vyplýval ze zmíněného
usnesení č. 338 z roku 1986, pokud jde o systémová
opatření, je vládou ČSSR realizován.
Chci však zdůraznit, že tato opatření
- jakkoliv jsou nezbytná a nutná - nemohou nahradit
ta opatření, která je třeba provést
ve výrobě: aby se těmito zásadami
naše výroba řídila, aby se jim přizpůsobovala
a přibližovala se k náročným
kritériím na jakost výroby a služeb
ve světě.
Poslanec Žižka sám uvedl příklady
z aplikace novely zákona č. 30 o státním
zkušebnictví, kde kromě případů
28 výrobků, které mají jakost Q (z
nich ani jeden nebyl z hlavních výrobních
odvětví), zákon sice působí,
ale ve výrobě jsou výsledky takové,
jak zde byly uváděny.
Pokud jde o část praktickou, kontrolní, vyplývající
z usnesení č. 338/1986, vystoupí k ní
ministr-předseda Výboru lidové kontroly.
Na závěr chci říci několik
slov k diskusnímu vystoupení poslankyně z
JZD Býškovice, okres Přerov. V minulém
týdnu mezi pracovníky Státní komise
a tímto JZD došlo k dohodě. Částka
bude uhrazena a dojde k průmyslové výrobě
fluidních kotlů.
Děkuji za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem súdruhovi Obzinovi. K otázkam
zvýšenia akosti produkcie a plnenia príslušnych
vládnych uznesení sa chce ešte vysloviť
minister-predseda Výboru ľudovej kontroly ČSSR
súdruh Ondřich. Dávam mu slovo.
Ministr-předseda Výboru lidové kontroly
ČSSR F. Ondřich: Vážený soudruhu
generální tajemníku, vážený
soudruhu prezidente, vážený soudruhu předsedo!
V současné době končíme prověrku
usnesení vlády ke zvýšení jakosti
č. 338, jak zde o ní hovořil poslanec Žižka.
Ta uložila konkrétní úkoly resortům
k řízení a kontrole kvality a pověřila
Výbory lidové kontroly federální,
český a slovenský kontrolou jakosti ve vybraných
podnicích. Prověrka, kterou nyní končíme,
potvrzuje to, co soudruh poslanec Žižka řekl.
Ona ovšem ukazuje i na příčiny a zdroje
tohoto stavu. Na základě této prověrky,
především odchylek, které zde jsou,
připravujeme návrhy převážně
akčních opatření pro federální
vládu:
1. Navrhujeme vládě, aby Výbor lidové
kontroly ČSSR a obou republik pokračovaly v kontrole
kvality ve vybraných podnicích, neboť zatím
působily v 56 podnicích, ve 22 podnicích
kontrolu kvality skončily a výsledky jsou nesporné.
Končíme na zlomku nákladů na nekvalitu
proti tomu, co bylo dříve.
2. Chceme navrhnout federální vládě,
aby rozšířila naše působení
na další podniky bez nároků na nové
pracovníky do této oblasti. Chceme si tady dát
pro nás velice náročný úkol.
Je trochu riskantní, ale jestliže neobsáhneme
širší okruh podniků, nepodaří
se vytvořit potřebné náročné
klima v celé společnosti.
3. Chceme preventivně ještě usilovněji
působit než dosud, jak v ekonomické propagandě,
tak zejména tím, že zasíláme
varovné dopisy vybraným podnikům, kde kvalita
nedosahuje potřebné úrovně, kde upozorňujeme,
jak jsou hodnoceny jejich odběrateli a pokud nedojde ke
změně stavu, že budeme nuceni do těchto
podniků nastoupit ke kontrole jakosti s důsledky,
které to pro podnik bude mít. Pravda je taková,
že uplatnění této metody má zhruba
50 % efekt. Přece jen se však ukazuje, že podniky
jsou schopny vlastními silami bez naší asistence
změnit situaci v kvalitě tak, aby odpovídala
žádoucímu stavu.
4. Chceme reagovat na skutečnost, že přestože
jsme dokázali, že kvalita je řešitelná,
že její příčinou jsou převážně
subjektivní skutečnosti, se tyto poznatky a praxe
nepřenášejí do jiných podniků.
Domníváme se, že musíme najít
cesty, aby v těchto podnicích nastoupili stejný
kurs jako v těch podnicích, kde působíme.
5. Zvýšit úlohu odběratele. V podstatě
by mělo jít o to, pokud převezme nekvalitní
produkci ať vnitřní či zahraniční
obchod nebo odběratel pro výrobní spotřebu,
aby nesl plné ekonomické důsledky.
6. Chceme po dohodě s Federálním cenovým
úřadem navrhnout zprogresívnění
dodatkového odvodu za nekvalitní výrobky,
který byl stanoven vládním usnesením
č. 338 tak, aby tvořil minimálně 10
% ceny.
Tolik stručně k akčním opatřením,
která připravujeme pro federální vládu.
Chci říci, že budeme usilovat o to, abychom
za pomoci všech zainteresovaných orgánů
i ostatních, za pomoci sdělovacích prostředků,
vytvořili skutečně klima nesmiřitelnosti
s nekvalitní prací a s jejich důsledky, které
má pro naši ekonomiku a občany.
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem súdruhovi Ondřichovi.
Pýtam sa poslanca Hůlu a poslanca Žižku,
či sú spokojný s odpoveďami.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
A. Hůla: Ano. Vítám, že po projednání
navržených opatření na konci roku ve
federální vládě budeme informováni
o dalším postupu.
Poslanec SN J. Žižka: Ano.
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Na otázku poslanca Csémiho odpovie
súdruh minister Žák, ktorého tiež
prosím o záverečné slovo.
Ministr financí ČSSR J. Žák:
Vážený soudruhu generální tajemníku,
vážený soudruhu prezidente, vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci! Nejprve dovolte, abych jménem federální
vlády poděkoval za podporu, kterou společní
zpravodajové výborů obou sněmoven
soudruzi Hůla a Csémi i další poslanci,
kteří vystoupili v rozpravě, vyjádřili
předloženému státnímu závěrečnému
účtu za rok 1987. Chtěl bych rovněž
poděkovat za kritická slova a náměty
ke zlepšení naší práce, ve kterých
se zračí náš společný
zájem na lepším plnění úkolů
hospodářského a sociálního
rozvoje v období, které je před námi.
Konkrétní poznatky a zkušenosti poslanců
z jejich volebních obvodů i pracovišť
dokreslují hodnocení výsledků dosažených
v minulém roce i problémy, které jsme museli,
respektive musíme řešit.
Proto otázka, na kterou upozornil poslanec Hůla,
to je jakým způsobem bude zabezpečena vyrovnanost
státního rozpočtu ve zbývajících
letech 8. pětiletky, je otázkou velmi aktuální.
Chtěl bych říci, že k zajištění
vyrovnanosti finančních stavů, včetně
státního rozpočtu, jsme přijímali
některá mimořádná opatření
v průběhu minulého roku a bylo tomu tak i
v souvislosti s vypracováním státního
rozpočtu na letošní rok. Pokud se nedaří
zabezpečovat tvorbu zdrojů na úrovni úkolů
pětiletky, zcela logicky musíme v odpovídající
míře omezovat jejich užití. To se v
uplynulém období týkalo - jak již bylo
řečeno - snižování objemu investic,
některých výdajů z dotací ze
státního rozpočtu, zvyšování
tlaku na podniky, jež hospodaří se ztrátou
a podobně. Jistě se shodujeme v tom - jak uvedl
soudruh Hůla - že těžiště
řešení problémů vyrovnanosti
státního rozpočtu je v oblasti tvorby zdrojů.
Tedy v plnění úkolů ve zvyšování
efektivnosti ekonomiky. Pokud však nejsou záměry
v této oblasti plněny, nemůžeme se obejít
bez některých zásahů restriktivního
charakteru, tedy i určitého omezování
výdajů.
V zájmu upevnění peněžní
rovnováhy, která je nezbytnou podmínkou pro
úspěšné nastartování nového
hospodářského mechanismu, i ve vazbě
na možné odchylky v souvislosti s uplatněním
nových velkoobchodních a nákupních
cen k 1. 1. příštího roku, je nezbytné,
aby státní rozpočty na příští
léta, tedy rok 1989, i rok 1990, byly nejen reálně
vyrovnány, ale aby byly i přiměřeně
přebytkové, abychom mohli pracovat s rezervami.
Přitom budeme přednostně zabezpečovat
především prostředky na opatření
v sociální oblasti. Tam není pochyb o tom,
že by stanovené úkoly i v dlouhodobém
výhledu nebyly zabezpečeny. Ovšem k nižší
dynamice růstu finančních zdrojů musíme
počítat s poněkud nižšími
tempy proti původním záměrům
pětiletky ve výdajích na rozpočtovou
sféru a zřejmě i některých
výdajů na společenskou spotřebu. Nejde
o snížení, jde o růst, ale v mírně
nižším tempu, než se původně
předpokládalo.
Ve vztahu k podnikové sféře v podstatě
zachováme míru nenávratného financování
jejich potřeb z prostředků rozpočtu
na stávající úrovni. To znamená,
že prakticky nelze počítat s tím, že
budou nějaké prostředky v podnikové
sféře používány navíc
proti současnému období. Zhruba takto lze
charakterizovat základní přístupy,
které uplatňujeme při vypracování
návrhu státního rozpočtu na příští
rok, a budeme je uplatňovat i pokud jde o rozpočet
na rok 1990.
Pokud jde o otázku poslance Csémiho, týkající
se zadluženosti našeho státu ve volných
měnách: to je velmi konkrétní otázka,
která vyžaduje pochopitelně i konkrétní
odpověď. Platí to, co bylo nejednou oficiálně
řečeno. Celková pozice našeho státu
ve volných měnách je zhruba vyrovnaná,
naše zahraniční aktiva jsou mírně
vyšší než pasíva. Československo,
jako každý průmyslově vyspělý
stát s širokým zapojením do mezinárodní
dělby práce, aktivně pracuje se zahraničními
úvěry, a to jak poskytovanými, tak přijímanými.
V mezinárodních úvěrových vztazích
jsme považováni za seriózního partnera,
což je výrazem racionální politiky našeho
státu v této oblasti, i důsledného
plnění našich závazků vůči
zahraničí. Svědčí o tom i úvěrové
podmínky, za kterých jsou nám zahraniční
úvěry v případě potřeby
poskytovány. Odpovídají zemím s nejvyšší
potencionální schopností tyto úvěry
splácet.
Zadluženost států a jejich platební
schopnost se hodnotí obvykle podle finanční
situace bank, které jsou rozhodujícím místem
při zabezpečování úvěrových
operací. Několik údajů: hrubá
zadluženost československých bank, tj. stav
zahraničních dluhů ve volně směnitelných
měnách, činil k 1. lednu tohoto roku cca
3,7 mld. dolarů. Čistá zadluženost československých
bank, tj. hrubá zadluženost snížená
o aktiva bank, k témuž datu činila 1,7 mld.
dolarů. Vedle bank vstupují do mezinárodních
úvěrových vztahů i další
instituce, zejména vláda, jde o vládní
úvěry, ale i podniky. V této nebankovní
sféře je pozice Československa ve volně
směnitelných měnách aktivní.
To znamená, že máme vůči zahraničí
pohledávky. Jejich stav k 1. 1. tohoto roku činil
zhruba 2 mld. dolarů. To znamená, že aktiva
v nebankovní sféře převyšují
čistou zadluženost bank o 300 mil. dolarů.
Jak jsem již uvedl, v dnešním moderním
světě jsou rozvinuté úvěrové
vztahy neoddělitelnou součástí ekonomik
všech zemí. Zahraniční dluhy mají
nejen Brazílie - největší dlužník
na světě 121 mld. dolarů, nebo Mexiko - 110
mld. dolarů - a další rozvojové či
socialistické země. Například hrubá
zadluženost Maďarské lidové republiky
činila v minulém roce 17 mld. dolarů, Polské
lidové republiky 39 mld. dolarů, Jugoslávie
23 mld. dolarů apod. Ale i Spojené státy
americké nebo Francie mají dluhy: čistá
zadluženost Spojených států amerických
činí více než 270 mld. dolarů,
Francie zhruba 62 mld. dolarů. Ovšem z hlediska jejich
ekonomického potencionálu a vysoké produktivity
práce jde o zadluženost v zásadě z hledisek
ekonomik těchto zemí prakticky nepodstatnou.