Úterý 20. října 1987

Dovolte mi malé odbočení. Před měsícem jsme byli na skupinovém poslaneckém průzkumu zde v Praze v Avii. V diskusi jsme se dozvěděli, že se počítá s některými investicemi na rozšíření určitých úseků výroby. Stejného efektu by mohlo být docíleno zvýšením směnnosti na dosavadních pracovištích. K tomu jsou však potřeba lidi, kterých je trvalý nedostatek. Jen pro ilustraci: v základním závodě pracuje 9 % zahraničních dělníků, v jednom z pobočných závodů dokonce 38 % ! Při prohlídce provozů jsme se mohli přesvědčit o zastaralém výrobním zařízení a z toho plynoucí nízké produktivitě práce. Rezerva lidí by tedy byla, ale chybí technika. Zřejmě je u nás stále levnější pracovní síla než modernizační a rekonstrukční investice. Přitom celostátní zvýšení koeficientu směnnosti jen na úroveň roku 1982 by představovalo roční objem hrubé výroby 50 mld. Kčs bez nároku na investice. Právě tento směr považuji za rozhodující při vytváření základního předpokladu pro realizaci přestavby, to je přechod od deficitní ekonomiky k rovnovážnosti v národním hospodářství.

Podle mého názoru je tedy možno část zastaralých kapacit bez náhrady vyřadit, likvidovat nebo využít pro jiné účely. Jako zcela výjimečná se z tohoto hlediska jeví potřeba nové výstavby. Je nutno hledat výrobní programy, vytěžující dosavadní i dokončované kapacity a ne naopak. A přitom je nutno trvat na ekonomickém zhodnocení a návratnosti vložených investic včetně již ukončených akcí a k tomu orientovat systém odvodů podle připravovaného zákona o podniku.

Ke změně přístupu k investiční činnosti směrem k přednostní orientaci na rekonstrukci a modernizaci došlo ve smyslu závěrů 10. zasedání ÚV KSČ již při tvorbě 8. pětiletého plánu. O tom svědčí i to, že podíl stavebních investic byl v 7. pětiletém plánu 34 %, v 8. pětiletém plánu klesá na 27 % a pro 9. pětiletý plán je úvaha o snížení až na 20 % celkových investic strojních, směrovaných do modernizační obnovy. Spolu s tím je plánováno i zvýšení likvidace zastaralých strojů více než dvojnásobně.

Nejvážnějším problémem, který přetrvává i pro 8. pětiletku a patrně i v dalším období, je však nedostatek progresívní výrobní techniky a prostředků automatizace fyzických a duševních prací. Rada projektů rekonstrukce a modernizace proto není kryta potřebnými stroji. Existují přitom vysoké vývozní úkoly, které se dále zvyšují. Dovoz řady potřebných typů strojů je však možný převážně z oblasti volných měn, kde ovšem existuje tvrdá regulace. Proto dochází k odsunu realizace plánovaných akcí anebo k hledání náhradních řešení s použitím dostupných tuzemských strojů. Realizace výroby špičkových strojů v ČSSR či RVHP je mnohdy připravována, ale s nutností dalších investic do vývoje i výroby s perspektivou zavedení koncem 9. pětiletky. Spolupráce uvnitř RVHP v tomto směru může být velmi perspektivní, ale neřeší problémy konce 8. a začátku 9. pětiletky.

Problematiku lze doložit údaji z Továren strojírenské techniky. Tento koncern jakožto převažující výrobce v ČSSR vyrábí v současnosti ročně 10,5 tis. kusů obráběcích strojů, téměř dvě třetiny však jdou na vývoz a do strojírenství jde zhruba každý pátý stroj z produkce TST. Plány resortů strojírenství a elektrotechniky, podložené finančním krytím, jsou pro 8. pětiletý plán kryty bilančně pouze ze 64 %. Přitom celková potřeba investic pro 8. pětiletý plán byla střízlivě odhadnuta na 27,5 tis. kusů a je kryta bilancemi jen v počtu 18 tis. kusů; z toho vyplývá neutěšená a dále se zhoršující situace, která by vedla k obrátce dnešního strojního parku za cca 50 let.

Spokojeni nemůžeme být ani v současné době s nejvíce preferovaným odvětvím - elektrotechnickým průmyslem.

Například v rámci prioritního směru elektronizace se přednostně rozvíjejí kapacity pro výrobu aktivních elektronických prvků. Přestože jsou v rámci plánovaných investičních prostředků pro federální ministerstvo elektrotechnického průmyslu vyčleňovány pro tyto účely značné prostředky, je nezbytné rozvíjet také další obory, a nelze proto potřebnou strukturální změnu realizovat na potřebné úrovni. U souboru staveb pro výrobu integrovaných obvodů jsou pro náběh výroby počátkem 9. pětiletky připravovány investiční akce, o nichž podle informací z expertízy Státní komise pro VTRI již dnes víme, že nebudou odpovídat úrovni předních světových výrobců. Přestože je technicky známo řešení, které by dosažení světové úrovně umožnilo, omezené investiční zdroje to nedovolují. Po roce 1990 bychom tedy měli vyrábět integrované obvody se strukturou 2,5 ľ, zatímco svět se strukturou minimálně 1-1,5 ľ, s odpovídajícími důsledky na spotřebu materiálů a energií ve finálních výrobcích.

Soudružky a soudruzi, problematiku zvyšování podílu modernizačních a rekonstrukčních investičních akcí nelze řešit v souvislosti s rozhodováním o jednotlivých stavbách. Direktivní, dílčí ekonomická či jiná opatření z centra vůči jednotlivým podnikům s cílem změnit jejich postoj v minulosti neměla a ani do budoucna nebudou mít úspěch. Nelze prostě podnikům ukládat na jedné straně úkol zachovat dosavadní strukturu a objemy výroby a současně tuto strukturu měnit zaváděním nových výrob na rekonstruovaných stávajících plochách.

Proto by bylo účelné, aby ještě při přípravě prováděcích plánů jednotlivé ústřední orgány znovu ověřily možnosti změn koncepce jednotlivých staveb s cílem omezit jejich extenzívní charakter. V plánu investiční výstavby nemůže jít pouze o řešení realizačních otázek, lhůt výstavby, dodavatelského zabezpečení atd., ale především o to, jak investice přispějí k intenzifikaci a efektivnosti národního hospodářství jako celku.

Úloha centra při realizaci programu rekonstrukce a modernizace strojírenství a elektrotechnického průmyslu je proto nezastupitelná i v podmínkách přestavby a je nutno si uvědomit, že bez modernizace a přezbrojení výrobní základny nemůže proběhnout ani modernizace celého národního hospodářství. Tato strategická linie byla nastoupena v řadě socialistických i kapitalistických zemí daleko výrazněji než u nás se projevila již v současném pětiletém plánu rozvoje SSSR, NDR i dalších zemí. Řada opatření v oblasti státního plánu a centrálního řízení již byla provedena i u nás, jejich plná realizace však vyžaduje trvalou politickou podporu i ze strany nás - poslanců Federálního shromáždění.

Předseda SL V. Vedra: Děkuji poslanci Tichému. Slovo má poslanec Laštovička, připraví se poslankyně Michalková.

Poslanec Z. Laštovička: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, vážení hosté, robotizace a automatizace jako jeden z prioritních úkolů rozhoduje o efektivnosti moderních průmyslových oborů a stává se nositelem vědeckotechnického pokroku s mimořádně významným průmětem do ekonomické oblasti, ale také se značným vlivem na způsob práce, vlivem na myšlení lidí a na jejich jednání ve výrobním procesu. Proto má i značný politický význam.

Vyvíjejí se a do praxe zavádějí četné průmyslové roboty s pokud možno vysokým stupněm unifikace a typickou modulární koncepcí, která umožňuje široký rozsah univerzálního nasazení. Vývoj konkrétních modelů průmyslových robotů a manipulátorů, stejně jako robotizovaných technologických souborů, závisí na struktuře výroby a na specifických potřebách národního hospodářství.

Tento problém je nerozlučně spjat s tendencí komplexní automatizace, která nastupuje v celém světě jako jeden z nosných technicko-ekonomických faktorů, které dovolují zefektivnit výrobní proces, ale přinášejí současně nové sociálně ekonomické pohledy na rozvoj výroby, ale i společnosti.

Rozvoj robotiky řeší v současné době všechny průmyslově vyspělé země. To dává nejlepší předpoklady pro společné řešení řady problémů a umožňuje založit cílevědomě mezinárodní dělbu práce na široké základně. Proto se v programu členských zemí RVHP dostala mezi pět hlavních směrů rozvoje.

Již v roce 1985 byla na 45. mimořádném zasedání RVHP podepsána dohoda o zřízení mezinárodního vědeckovýrobního systému INTERROBOT.

Úlohou sdružení Interrobot je zabezpečit jednotnou vědeckotechnickou politiku, provádět společně prognostické práce, zabezpečovat přípravu návrhu na specializaci a kooperaci, organizovat vzájemnou výměnu informací a využití zkušeností, být prostě postupně stimulátorem rozvoje, zejména specializace. Koordinačním centrem za ČSSR a vědeckovýzkumnou základnu VUKOV Prešov.

Myslím. že je třeba ocenit pozornost, kterou vláda ČSSR této problematice věnuje, i konkrétní opatření, která v tomto směru přijala. Byly už stanoveny a rozepsány úkoly pro všechny resorty a VHJ a jak jsme se přesvědčili, i na podniky, konkrétní závazné úkoly rozvoje robotiky - zejména státní cílový program 05. Setkali jsme se s připomínkami některých podniků, že tento "direktivní" postup jim nevyhovuje - zvláště tam, kde se opozdili a kde nevědí jak do toho. V zásadě však tento direktivní závazný úkol přinutil podniky, aby urychleně řešily konkrétní rozvoj a uplatnění robotizace ve své výrobě. Rychleji se tím překonává nechuť a pohodlnost podniků k této důležité oblasti uplatňování výsledků vědy a techniky do praxe. Proto uvedený způsob plně podporujeme.

Věcné problémy rozvoje robotiky, stejně jako uplatňování elektroniky ve výrobě, jsou poměrně velké a ve výrobní praxi podniků neobvyklé. Chtěl bych se na příkladu dvou VHJ o nich alespoň krátce zmínit.

Státním cílovým programem 05 je dán VHJ Chepos pro 8. pětiletku úkol vybudovat 96 robotizovaných technologických pracovišť a nasadit 135 průmyslových robotů. V roce 1986 bylo vybudováno 20 robotizovaných pracovišť se 49 roboty. Z toho: v oblasti obrábění 9 pracovišť, v oblasti tváření 4 pracoviště a v oblasti svařování 3 pracoviště. Vykázány byly úspory 10,4 mil. Kčs na vlastních nákladech a úspora 59 pracovníků. Na montážní práce se s roboty zatím nepočítá, přesto, že tyto práce představují podstatnou část v pracnosti a obtížnosti výroby. Rychlejšímu celkovému nasazování údajně brání vysoké ceny komponentů a finálních výrobků, nízká spolehlivost, nevyjasněná metodika ekonomického hodnocení a zejména nedostatečná příprava kádrů na podnicích. I když uvedené důvody budou zřejmě oprávněné, zdá se mi, že hlavní důvod je nedůvěra v nové, nechuť brát si riziko, malá trpělivost a pohodlnost včas připravit pracoviště.

VHJ Chepos má také zpracovanou rámcovou koncepci elektronizace pro chemické strojírenství, v potravinářském strojírenství a dále strojů pro gumárenský, plastikárenský a slévárenský průmysl. Také tady zůstává problém - příprava a zaškolování pracovníků. VHJ má zatím tyto odborníky ve výzkumu a vývoji, ale velmi málo v podnicích. Předpisy a někdy i nerozhodnost a pohodlnost brání rychleji budovat útvary pro uplatňování elektroniky na podnicích a zejména systematičtěji připravovat kvalifikované pracovníky různých závažných nových profesí. Tady je mimořádná šance pro mladé inženýry, techniky i dělníky. Znamená to však poctivou, svědomitou práci a houževnatost i fandovství, které by mělo být vstupní legitimací do této perspektivní oblasti. Zatím nenacházíme dost mladých lidí s touto legitimací, a to je škoda.

Druhým příkladem je VHJ Továren strojírenské techniky:

Továrny strojírenské techniky založily svou koncepci na specializovaných robotech, podavačích a dalších mechanizačních zařízeních ke konkrétním strojům. Jednotlivé druhy robotů vyrábějí různé podniky TST. Ty právě mohou ovlivňovat proces urychlení automatizace a robotizace. Pro všechny tyto druhy robotů je potřeba mít spolehlivé hydraulické prvky, typovou elektroniku, magnetické podavače, uzly pro jednotlivé funkce, které by měly být k dispozici v bohatém sortimentu, aby podniky, které si zajišťují roboty, mohly osvědčené prvky v dostatečném množství nakoupit jako běžné komerční zboží. Bez nich nelze dosáhnout přesnosti a spolehlivosti, která je typická pro obráběcí stroje.

Tyto uzly a kompletační skupiny budou používány pro různé výrobky a měly by být výrobně zabezpečovány na základě ucelené koncepce. To je typický úkol ministerstev. Nedostatek těchto uzlů a kompletační skupiny je i nedostatkem v práci ministerstev. Tady máme šanci, aby se roboty staly nejen integrální součástí vyráběných strojů a ucelených linek, ale aby i některé druhy se staly výhodným vývozním artiklem. Současný vývoj a výroba robotů v TST to umožňuje.

V současné době se v Československu celá řada podniků zabývá vývojem a výrobou robotů a manipulátorů - specializovaných pro svoje výrobky. Podniky musí nejlépe znát, jaké roboty potřebují. Sjednocujícím hlediskem však musí být určitá typizace robotů ale zejména unifikace a jednotná základna montážních a kompletačních prvků a uzlů vyráběných sériově, kvalitně a zejména levně.

Kdybych měl shrnout co brzdí rychlejší rozvoj robotiky a automatizovaných systémů, je to na jedné straně nechuť a pohodlnost podniků pouštět se do řešení nových problémů vyžadujících značné změny v kvalifikaci pracovníků na jedné straně, jsou i značné zábrany v předpisech, a na druhé straně nedostatek uzlů a kompletačních skupin zejména z elektroniky a hydrauliky v odpovídajícím sortimentu, kvalitě a spolehlivosti - což je vlastně kritika práce ministerstev. Na adresu ministerstev, zejména průřezových, ale i vlády je však třeba říci ještě jednu kritickou připomínku. Vydávají v rámci své pravomoci řadu předpisů a vyhlášek, kterými řídí a ovlivňují výrobní sféru. Málo však kontrolují, zda tyto předpisy nebrzdí uplatňování technického rozvoje a nebo zda mu skutečně napomáhají. Je málo případů, kdy tyto orgány na základě uskutečněných vlastních rozborů působnosti vydaných vyhlášek a předpisů je operativně změnily nebo zrušily a nahradily vhodnějšími, které by podporovaly podnikavost podniků při zavádění nové techniky. U robotiky je těchto překážek dost. Měli bychom práci všech ministerstev i vlády posuzovat i z těchto hledisek.

Vážené soudružky a soudruzi, vážení hosté, dlouhodobá strategie vytyčená XVII. sjezdem KSČ správně orientuje další rozvoj československé ekonomiky ve směru podstatného zvýšení výkonnosti a efektivnosti, urychlení procesu intenzifikace a postupné realizace technické a strukturální přestavby československé ekonomiky. Nová kvalita ekonomického růstu zvyšuje nároky na úlohu strojírenství a elektrotechnického průmyslu, jako hlavního nositele technického rozvoje celého národního hospodářství, a to jak při rozvoji a modernizaci technologií zaváděných nových výrobků, tak i racionalizace systému řízení. Proto je správné se zaměřit na tyto čtyři okruhy otázek:

1. Rekonstrukce a modernizace výrobně-technické základny strojírenství a elektrotechnického průmyslu (v předstihu před ostatními průmyslovými odvětvími).

2. Podstatné zlepšení materiálně-technického zabezpečení strojírenství a elektrotechnické výroby.

3. Urychlení vědeckotechnického rozvoje.

4. Prohloubení mezinárodní dělby práce, včetně specializace výroby a zejména dosažení aktivního přístupu k realizaci přímých vztahů mezi organizacemi členských zemí RVHP.

Vyřešením těchto dlouhodobých problémů rozvoje strojírenství a elektrotechnického průmyslu, spolu s uplatněním nového mechanismu řízení budou vytvořeny potřebné podmínky k tomu, aby toto odvětví mohlo plnit úlohu hlavního článku rozvoje národního hospodářství i nadále.

Jsem přesvědčen, že vládou stanovený rozpis robotizace a automatizace pro jednotlivé resorty, pracovní vstupy lidí, kvalifikované týmy, které se o tuto problematiku začaly starat a zavádět ji do praxe - je správným předpokladem k zvyšování efektivnosti celé československé ekonomiky.

V souvislosti s vystoupením místopředsedy vlády soudruha Gerleho mi na závěr dovolte ještě jednu otázku, která se týká usnesení vlády ČSSR č. 32/1987, kde bylo nařízeno vybraným resortům předložit do 30. září 1987 výrobní a vývozně-dovozní koncepci progresívní techniky, aby se získaly prostředky pro intenzifikaci výrobně technické základny československého strojírenství. Mám otázku, zda tato koncepce byla zpracována a zda přinesla očekávané další zdroje.

Děkuji za pozornost.

Předseda SL V. Vedra: Děkuji poslanci Laštovičkovi, slovo má poslankyně Michalková.

Poslankyně Š. Michalková: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky a súdruhovia, sledujem pozorne diskusiu k návrhu zákona o štátnom podniku. Zisťujem pritom veľmi zaujímavú okolnosť. Či už vedome alebo nevedome, väčšina diskusií prechádza do posudzovania očakávaného pôsobenia celého komplexu zásad prestavby. Ľudia nie sú ľahostajní. Úprimne sa snažia prispieť k vytvoreniu podmienok pre realizáciu zásad prijatých v záveroch XVII. zjazdu KSČ a rozpracovaných pri rokovani 4. a 5. pléna ÚV KSČ. Veľmi pozorne je tiež sledovaná otvorená politika sovietskeho vedenia a spôsob postupnej realizácie "perestrojky".

Úprimnosť a otvorenosť prinášajú zákonite i rozdielnosť názorov a prirodzene i výskyt nesprávnych názorov. Jednou z veľmi citlivých oblastí v tomto smere je otázka devízovej zainteresovanosti podnikov. Také extrémy, kedy na jednej strane chcú podniky len brať a na druhej strane by si najradšej devízový prínos, pokiaľ možno celý, ponechali pre seba, samozrejme, nie je možné brať vážne. Napriek tomu však bude potrebné i na devízovej zainteresovanosti mnohé zlepšiť.

Je nepopierateľné, že základnú možnosť motivácie k zabezpečeniu vývozných úloh dáva väzba na uvoľňovanie devízového krytia na dovozy z nesocialistických štátov. Východisková situácia je však v jednotlivých rezortoch rôzná. Federálne ministerstvo hutníctva a ťažkého strojárstva svoje vývozné úlohy plní tradične vďaka odvetviu hutníctva. Celkový dovoz z nesocialistických štátov odčerpáva však cca 67 % prostriedkov vytvorených vývozom. Zložitejšia situácia je na Federálnom ministerstve všeobecného strojárstva. Za nesplnenie garancie na vývoz uzavretej rezortom Federálneho ministerstva zahraničného obchodu a Štátnej banky československej je napr. za rok 1986 uplatňovaná sankcia vo výške 88 mil. Kčs FCO. Pritom celkový dovoz Federálneho ministerstva všeobecného strojárstva je len 21 % vývozných úloh do nesocialistických štátov. Z uvedených údajov je zrejmé, že práve strojárske rezorty musia i v novom ekonomickom mechanizme produkovať devízové prostriedky v prospech ostatných oblastí nášho národného hospodárstva.

Závažná úloha pripadá Federálnemu ministerstvu elektrotechnického priemyslu, kde súčasné dovozy z nesocialistických štátov prevyšujú jeho vývozy zhruba o 15 %. Toto pasívum je u najdynamickejšie rozvíjaného odvetvia trvale neúnosné. Nie je tým ale vinný tiež doterajší rezortný systém riadenia devízovej zainteresovanosti, ktorý v niektorých prípadoch podniky od vývozu skôr odrádza? Jeden príklad za všetky. Bratislavské elektrotechnické závody, koncernový podnik, Závod silnoprúdovej elektrotechniky vyváža v priamom vývoze tretinu svojej produkcie. Pri započítaní nepriamych vývozov formou subdodávok československým exportujúcim podnikom to predstavuje takmer polovicu výroby tovaru. Na výsledku sa však už nepodieľa. Z priameho vývozu do socialistických štátov pri rozdielovom ukazovateli 1,2 bude v tomto roku odvádzať celý zisk zo zahraničného obchodu vo výške 40 mil. Kčs, ale stratu z vývozu do kapitalistických štátov, ktorá robí 18 mil. Kčs, si podnik musí kryť z vlastnej činnosti. A to nehovorím o vlastnej devízovej zainteresovanosti, ktorá v tomto podniku vôbec neexistuje.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP