Provedenými úpravami byla zvýšena závislost
státního rozpočtu republiky na dotacích
z federace a nebylo odstraněno nezabezpečení
některých významných potřeb,
zejména v hospodářství řízeném
národními výbory.
Je pozitivní, že rozhodnutími české
vlády z iniciativy ministerstva financí, cen a mezd
České socialistické republiky byly vytvořeny
potřebné podmínky pro uspokojení podstatné
části nezbytných potřeb. Šlo
zejména o prostředky na zaostávající
údržbu a opravy v odvětvích vodního
hospodářství, místní výroby
a služeb, bytového hospodářství
a dopravy v působnosti národních výborů.
Za dané situace však bylo vyrovnanosti státního
rozpočtu republiky možné dosáhnout pouze
za přispění mimořádné
dotace z rozpočtu federace ve výši zhruba 1,3
miliardy korun.
Čísla rostoucích výdajů na
hlavní odvětví společenské
spotřeby dokladují, že pokud jde o užití,
postupovali jsme i v loňském roce zhruba v intencích
záměrů vytýčených po
XVII. sjezdu a zakotvených v 8. pětiletce i v rozpočtovém
výhledu. I když loňský rok znamenal
ve srovnání s předchozím obdobím
zlepšení v tvorbě zdrojů, nebylo zde
dosaženo záměrů v té úrovni,
kterou 8. pětiletka a příslušný
rozpočtový výhled předpokládaly.
Proto požadavek, znovu zdůrazněný na
14. zasedání ústředního výboru
Komunistické strany Československa, že nelze
žít nad poměry, vydávat více
prostředků, než jsme si svou prací vytvořili,
musíme všichni vztahovat i na sebe. To současně
vyžaduje bdít nad tím, aby prostředky,
které společně vyčleňujeme
na rozvoj výrobní základny, byly vynakládány
především tam, kde budou přinášet
československé ekonomice nejvyšší
efekt. Tuto garanci musíme od vlády požadovat.
Loňské i letošní výsledky plnění
úkolů státního plánu a státního
rozpočtu ukazují, že zejména v řídící
a organizátorské práci jsou stále
nedostatky po celé ose řízení. proto
budeme muset i my, jako poslanci, důrazněji prosazovat
své názory například již při
projednávání návrhu státního
rozpočtu na příští rok.
Plně se ukázalo například to, že
zařazování tzv. mobilizačních
položek do příjmů státního
rozpočtu republiky je pouhá hra čísel
bez jakéhokoliv ekonomického obsahu, která
ničemu neprospívá. Mimořádnou
dotací ze státního rozpočtu federace
musela být pokryta nejen celá mobilizační
položka obsažená v příjmové
části rozpočtu republiky, ale i další
oprávněné potřeby. Je to ovšem
problém, jehož řešení přesahuje
rámec české republiky a oceňujeme,
že přístup zejména ministerstva financí,
cen a mezd České socialistické republiky
k řešení tohoto problému je aktivní
a opírá se i o názory poslanců České
národní rady.
V této souvislosti bych chtěl upozornit, že
nás čeká projednávání
návrhu zákonů o rozpočtových
pravidlech federace a republiky, které vytvářejí
reálnější podmínky pro řízení
finanční politiky státu v podmínkách
existence tří rozpočtů, tedy federace
a dvou republik. předložené návrhy předpokládají
posílení soběstačnosti republikových
rozpočtů na podstatně vyšší
míru ve srovnání se současným
stavem.
Tohoto pokroku se ovšem dosahuje čistě fiskálními
opatřeními, respektive změnou přerozdělovacích
procesů na úrovni federace. Tyto přerozdělovací
procesy ve své podstatě však i nadále
zůstávají. výsledky rozpočtového
hospodaření loňského roku ukazují,
jaké problémy to působí. Jsou to věcné
argumenty které bychom měli plně využít
při projednávání návrhu zákonů
o rozpočtových pravidlech a prosazovat zásady
samofinancování a vazby užití prostředků
na vytvářené finanční zdroje
i v pohledu na všechny tři státní rozpočty.
Dalším poznatkem, který není nový,
ale kterému jsme se jaksi vyhýbali, anebo jsme jej
nechtěli nazývat pravým jménem, je
otázka smyslu a vážnosti zákona o státním
rozpočtu jako takového. I loňské výsledky
ukazují, že jediné, co z něj platí,
je vyrovnanost příjmů a výdajů.
Jinak je zákon doslova formován řídícími
akty nižší právní síly,
tedy usneseními vlád, opatřeními ministerstva
apod.
Vím, že je to v souladu se zmocněním,
které zákon obsahuje, ale i tady na to upozorňuji
proto, abychom v tomto směru již vyvodili poučení.
Již pro příští rok nemůžeme
zákon, který by měl takovéto zjevné
slabiny, připustit. Z toho musí vláda při
jeho přípravě vycházet. Není
to jednoduchá záležitost, protože i postavení
státního rozpočtu ve vztahu ke státnímu
plánu nevyjadřuje plnou vážnost, kterou
chceme dávat působení hodnotových
a finančních nástrojů v řízení
národního hospodářství.
Řadu poučení z loňských výsledků
můžeme a musíme využít pro ovlivnění
vývoje ekonomiky v letošním roce. V souvislosti
s tím stále před sebou máme dva hlavní
úkoly, a sice urychlení přestavby hospodářského
mechanismu a plnění úkolů v té
kvalitě a komplexnosti, v takové úrovni efektivnosti,
jakou předpokládá státní plán.
Zatím jsou rezervy jak v té první oblasti
na níž se jako poslanci podílíme především
v zákonodárném procesu, tak i v oblasti plnění
plánovaných úkolů.
Pohled na výsledky letošního roku, pokud je
známe, jsou opět lepší z hlediska kvantitativního
plnění než v těch směrech, které
rozhodují o výsledné efektivnosti našeho
snažení. Ukazují to i výsledky plnění
záměrů státního rozpočtu
České socialistické republiky na letošní
rok. Jeho objem a struktura však doznaly značných
změn, jak je patrno z předložených informací
o přepočtu státního rozpočtu
na ekonomické podmínky letošního roku.
Přepočet byl proveden podle zásady, že
věcná úroveň potřeb profinancovaná
v rozpisu státního prováděcího
plánu na rok 1989, sestaveného v ekonomických
podmínkách roku 1989, nesmí být přepočtem
dotčena. Je to na první pohled správná
zásada, ale chtěl bych přece jen vyjádřit
kritickou připomínku.
Stále se tímto způsobem dostává
působení hodnotových nástrojů
do pozadí a zcela určující zůstává
hmotné plánování. Je pak nezbytné
řešit některé věci velmi složitě,
často přijímat ve finanční
oblasti opatření, která se složitě
vysvětlují. Promítá se to výrazně
právě do státního rozpočtu
České socialistické republiky na letošní
rok.
Na posledním zasedání předsednictva
České národní rady bylo například
kriticky poukázáno na skutečnost, že
byl předepsán odvod fondu vodního hospodářství
ve výši 730 miliónů korun pro to, aby
byly posíleny zdroje státního rozpočtu
k zajištění jeho vyrovnanosti po přepočtu.
Vysvětlení existuje a je logické.
Jedním z bilancovaných vlivů při přepočtu
cen byly i zvýšené úplaty za vypouštění
odpadních vod s platností od 1. 1. 1989. Tyto úplaty
se zvýšily dvaapůlkrát. Promítnutím
tohoto vlivu se zvýšily zdroje fondu vodního
hospodářství skoro o celou miliardu korun.
Po pokrytí všech plánovaných úkolů
na ekologické akce financované z fondu zůstalo
730 mil. Kčs volných prostředků ve
zdrojích tohoto fondu. Tyto zdroje byly staženy s
tím, že bylo přislíbeno v případě,
že se objeví během roku oprávněná
potřeba, posílit zdroje fondu vodního hospodářství
i za cenu přechodného schodku ve státním
rozpočtu republiky. Tolik stručně na vysvětlení.
Chtěl bych k tomu říci svůj názor.
Naléhavost ekologických problémů již
pociťujeme velmi akutně. Musíme proto velice
důrazně a důsledně prosazovat prioritu
v jejich řešení a tedy i prioritu plánovité
tvorby zdrojů výlučně na tato řešení.
A to mne vede k tomu, abych doporučil přezkoumat
statuty všech tří fondů, a sice fondu
vodního hospodářství, fondu ochrany
ovzduší a fondu pro zúrodnění
půdy a eventuálně zákonem České
národní rady zabezpečit, aby prostředky
z těchto fondů mohly býti čerpány
pouze na stanovené účely. Myslím,
že by se tím vyšlo vstříc připomínkám
ze strany mnoha poslanců.
V souvislosti s poznatky z rozpočtového hospodaření
za loňský rok i s poznatky za dosavadní plnění
letošních úkolů bych se chtěl
zmínit o třech okruzích problémů.
Tím prvním je potřeba důsledně
odměňovat pouze celospolečensky efektivní
výsledky práce, ať jde o jednotlivce, kolektivy
či celé podniky. Zatím se to přes
veškerou naší snahu nedaří a je
to také jeden z výrazných inflačních
faktorů.
Situaci v tomto směru považují poslanci za
velmi vážnou. Dokládají to mimo jiné
i čísla rostoucích výdajů obyvatelstva,
jak o nich hovořil soudruh Nikodým. Poslanci zde
požadují důslednější řešení.
Vláda se musí zajímat o to, jak si u nás
obyvatelstvo vydělává peníze a z toho
vyvozovat energicky potřebné kroky. V poslední
době k řešení tohoto problému
vláda některá opatření přijala.
Musí také prosazovat jejich důsledné
splnění. V tom ji chceme maximálně
podporovat.
Druhým problémovým okruhem je otázka
investic. Nesčetněkrát jsme o tom hovořili
a situace se stále opakuje. Myslím si však,
že se v současné době již vyhrotila
do neúnosné míry. Federální
vláda reagovala čistě administrativně
direktivním opatřením zákazu zahajování
staveb. Je to jeden z možných kroků. Má
však řadu negativních dopadů a poslanci
zdůrazňovali, že je v prvé řadě
nezbytné velice urychleně ale také odpovědně
posoudit, které investice potřebujeme, které
je třeba pustit a se kterými nebudeme dále
počítat. Přitom je třeba důsledně
rozlišit to, co je nezbytné preferovat z celospolečenského
pohledu respektive z hlediska financování účastí
například státního rozpočtu
a dále to, co si budou a musí státní
podniky zabezpečovat samy.
Je však k tomu třeba vytvořit jeden důležitý
předpoklad - srovnat do potřebné úrovně
výchozí základnu státních podniků
tak, jak o tom bylo již mnohokrát hovořeno.
Zatím zde pociťujeme velké vakuum. Víme
z tisku, že federální vláda projednala
návrh zásad vyrovnání rozdílné
výchozí základny organizací od roku
1991. Kladu zde proto otázku předsedovi české
vlády, zda by mohl stručně podstatu těchto
zásad vysvětlit. Pro českou ekonomiku je
to v mnoha směrech určující otázka
a my potřebujeme pro svou poslaneckou práci odpověď
znát.
Problémy investiční výstavby, o kterých
jsem hovořil, ovšem nevyřešíme,
budou-li se i nadále opakovat takové nedostatky,
jaké například zjišťuje VLK při
svých prověrkách účinnosti
opatření k dosažení projektovaných
parametrů na vybraných a nevyužitých
kapacitách. Je to doklad špatné řídící
a organizátorské práce v této oblasti
a nekompetenčního rozhodování. Požadujeme,
aby v tomto směru vyvodila česká vláda
adresné závěry tam, kde jde o stavby v oblasti
jejich působnosti.
Konkrétně jde například o rekonstrukci
a rozšíření závodu Radotín
státního podniku Inženýrské a
průmyslové stavby Praha a o stavbu Dinaska Svitavy
podniku Moravské šamotové a lupkové
závody. Mám dotaz na ministra výstavby a
stavebnictví, jaké závěry a vůči
komu vyvodil pro to, aby se obdobné případy
již neopakovaly?
Celá otázka investiční výstavby
souvisí bezprostředně se situací,
ve které se nalézá české stavebnictví.
Jeho situace vyžaduje urychlené řešení.
Poslanci poukazovali na odliv pracovníků a na potřebu
koncepčního promyšleného postupu, který
by garantoval nápravu kritické situace.
Třetím problémovým okruhem je celá
oblast vnitřního trhu. Občané oprávněně
kritizují, že z prodejen mizí spotřební
zboží v cenově přístupných
úrovních. Řada výrobců jde
bezostyšně cestou zvyšování cen
svých výrobků, a to pod rouškou inovací,
které žádnými inovacemi nejsou. Šetření
Výboru lidové kontroly kolem řady druhů
nedostatkových položek zboží ukazuje,
a plně to koresponduje s poznatky nás poslanců,
že přes doposud přijímaná opatření
není jistota, že se nedostatky nebudou opakovat. Opakuji,
že se jedná o vybrané nedostatkové druhy
zboží.
Domnívám se, že zde by postup vlády
měl být natolik důsledný a natolik
komplexní, aby byla vyloučena možnost recidivy.
Jinak totiž výrazně diskreditujeme myšlenky
přestavby a na prvý pohled pouze ekonomické
otázky dostávají daleko silnější
politický aspekt.
Chci zdůraznit, že tento problém posuzujeme
jako jeden z klíčových a naši důvěru
si vláda může udržet jen tehdy, když
v rámci své konečné odpovědnosti
zjedná potřebnou nápravu.
Nijak si přitom nechceme zjednodušovat složitost
celé situace. Ale na příkladu řešení
cementu mohu uvést, že i vláda ve vztahu například
k resortu stavebnictví a výstavby akceptovala svým
usnesením i úkoly, které jsou málo
konkrétní a v obecné poloze, nedostatečně
adresné a mnohdy jen specifikují základní
pracovní povinnosti z dané oblasti.
V závěru bych se chtěl ještě
zmínit o problematice národních výborů.
Výsledkem jejich činnosti v rozpočtové
oblasti byl přebytek finančních zdrojů
ve výši 2, 4 mld Kčs. Jak je v podkladu uvedeno,
došlo k nárůstu těchto zdrojů
proti předchozímu období, ale přesto
nezabezpečuje spolu se zůstatkem prostředků
ve fondech rezerv a rozvoje potřebnou míru vlastních
zdrojů národních výborů na
plánované úkoly akce "Z" v roce
1989. Po přepočtu státního rozpočtu
na ekonomické podmínky letošního roku
se napjatost v této oblasti ještě zvýraznila.
Potřeba posílit zdroje pro akci "Z" a
zdroje na zabezpečení společenské
spotřeby u národních výborů
i přes dosud přijatá opatření
trvá. Jde o otázku, kterou je nezbytné řešit
v rámci rozpočtových prostředků
celé federace. To bych chtěl také podtrhnout
a vyslovit zde plnou podporu postupu české vlády
a ministerstva financí, cen a mezd ČSR. Je totiž
nutné vidět, že zde existují reálná
rizika spojená s vyrovnaností státního
rozpočtu republiky. Je to však, podle našeho
názoru nezbytná cesta.
Závěrem mi dovolte, abych na základě
výsledků jednání všech výborů,
které projednaly přikázané kapitoly
státního závěrečného
účtu, na základě jednání
výboru pro plán a rozpočet dne 8. 6. t. r.,
který za účasti delegací z ostatních
výborů projednal vládní návrh
státního závěrečného
účtu a po posouzení všech předložených
podkladů doporučil České národní
radě schválit státní závěrečný
účet ČSR za loňský rok.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Matyášovi. Soudružky a soudruzi, nyní
bude následovat rozprava. Do rozpravy se přihlásili
následující poslanci: Jiří
Čurda, Josef Kaňa, Zdenka Vašíčková,
Jaroslav Chrobák, Jiří Fleyberk, Miroslav
Janota, František Štefan a František Skácel.
Další poslanci se zatím do rozpravy nepřihlásili.
Nyní přerušíme jednání
na 30 minut. V jednání budeme pokračovat
v 11.00 hodin.
Jako první vystoupí v diskusi poslanec Jiří
Čurda.
(Následovala krátká přestávka.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Soudružky
a soudruzi poslanci, budeme pokračovat v přerušeném
jednání. Zahájíme rozpravu a jako
první vystoupí poslanec Jiří Čurda,
kterému dávám slovo.
Poslanec Jiří Čurda: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi!
Ve výboru pro zemědělství a výživu
jsme podrobně projednávali státní
závěrečný účet, kapitolu
lesního a vodního hospodářství
a dřevozpracujícího průmyslu a kapitolu
ministerstva zemědělství a výživy
České socialistické republiky.
Byli jsme informováni, že za lesní a vodní
hospodářství byl závěrečný
účet uzavřen bez větších
problémů. Je však třeba zdůraznit,
že lesní hospodářství zajišťuje
plnění úkolů ve stále obtížnějších
podmínkách. Zvyšuje se poškození
lesních porostů imisemi a v současné
době je již 57 % celkové výměry
lesa v České socialistické republice více
či méně zasaženo negativními
vlivy.
Proto bych chtěl zdůraznit potřebu dalšího
zvyšování pěstební činnosti,
což chci formulovat jako podnět. Urychleně
je třeba osazovat všechny velké lesní
plochy, aby byly kompenzovány nepříznivé
vlivy zhoršeného ovzduší a aby lesní
porosty co nejlépe plnily svou krajinotvornou funkci a
vytvářely pozitivní vliv na životní
prostředí.
I když se tyto porosty, zvláště v exponovaném
prostředí, nemusí dožít těžební
zralosti a ne vždy musí dát nejvhodnější
sortiment dřeva, přece jen mohou významně
přispět k ozdravění ovzduší,
k ochraně proti erozi a splní významnou ekologickou
úlohu.
Doporučuji, aby nákladná pěstební
činnost při nedostatku vlastních finančních
zdrojů resortu byla podporována ze státního
rozpočtu. Domnívám se, že nad problematikou
zeleně by se měli více zamýšlet
i odpovědní pracovníci některých
našich větších měst a podniků.
Při současném snižování
těžby dřeva jsme ve výboru doporučovali
zabezpečit zvýšené využívání
dřevní štěpky, odstraňovat rezervy
v oblasti komplexního využití dřevní
hmoty. K tomu jistě přispívá začlenění
dřevozpracujícího průmyslu.
V přípravě na dnešní jednání
jsme byli informováni, že jsou urychleně vytvářeny
předpoklady pro zvýšení výroby
nábytku, dveří, oken a dalších
výrobků, kterých je na trhu kritický
nedostatek.
Složitá je situace v papírenském průmyslu.
Ten vyžaduje modernizaci stávajících
technologií, což bude náročné
na finanční krytí i devizové prostředky.
Tuto záležitost bychom měli zvážit
jako podnět. Doporučuji to proto, že se před
rokem o těchto problémech zde, na plénu hovořilo,
a dosud není známo, jak se v této oblasti
dále postoupilo.
Odvětví vodního hospodářství
se s úkoly roku 1988 vyrovnalo úspěšně.
Stále náročnější a nákladnější
se stává zásobování odběratelů
pitnou a užitkovou vodou, maximální pozornost
je třeba věnovat problematice znečišťování
vodních zdrojů, povrchových vod a výstavbě
čistíren odpadních vod.
Soudružky a soudruzi,
také kapitola ministerstva zemědělství
a výživy je za loňský rok uzavřena.
Stručně lze říci, že to vyplynulo
z výsledků roku 1988 v zemědělství
a potravinářském průmyslu.