Mnoho se v této souvislosti hovoří o změně
myšlení vedoucích řídících
pracovníků. Že je tato změna nanejvýš
žádoucí, ukázaly průzkumy obou
komisí pro vědeckotechnický a investiční
rozvoj, jakož i individuální průzkumy
poslanců našeho výboru.
Bylo např. zjištěno, že přibližně
2 % ředitelů skutečně pracuje s vědeckotechnickými
poznatky, 40 % sporadicky a tudíž 60 % se o tyto poznatky
vůbec nezajímá. To jsou varovná čísla.
Mimo jiné rovněž ukazují, že výrobní
sféra zatím není dostatečně
ekonomicky přinucená tento proces absolvovat, přičemž
výběr a zadání technických
úkolů pro výzkum musí vycházet
z materiální výroby. A konečně
je zde i otázka kritérií. Nikoliv subjektivní
hlediska našich možností, ale hlediska úrovní
světového vědeckotechnického pokroku,
jak to ve svých vystoupeních několikrát
zdůraznil soudruh Gorbačov, určují
výšku laťky. Chceme-li si klást kritéria
jiná, zpravidla měkčí než v této
oblasti stanoví světový vývoj, je
upevňování naší pozice mezi předními
ekonomickými vyspělými státy světa
iluzorní.
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, chtěl
jsem jenom poukázat na některé problémy,
které je potřeba dořešit a které
také budou předmětem jednání
příští schůze České
národní rady.
V našem výboru pro vědu a školství
jsme se přesvědčili, že Česká
komise pro vědeckotechnický a investiční
rozvoj dělá v prosazování nových
přístupů v plánu a vůbec chápání
vědeckotechnického pokroku mnoho. Rovněž
tak ministerstvo školství ČSR programem elektronizace
a zapojením do některých úkolů
komplexního programu členských zemí
RVHP i vlastním procesem výuky na školách,
jde progresivní cestou. Je však třeba v tomto
úsilí pokračovat, neboť vedení
strany i naši pracující od všech řídících
pracovníků a institucí, ale i od nás
poslanců zákonodárného sboru právem
očekávajíc, že dojde k zásadnímu
obratu v aplikaci výsledků vědy a techniky
do výroby. Je to jediná cesta, jak naplnit náročné
úkoly 8. pětiletky. Děkuji za pozornost.
(potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Františku Štefanovi. Slovo má poslanec
Jaroslav Šafařík a připraví se
poslanec Josef Podlešák.
Poslanec Jaroslav Šafařík: Vážený
soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci,
dá se říci, že zhruba ve stejném
duchu, jak hovořili oba společní zpravodajové,
byla vedena i diskuse poslanců v našem výboru
pro průmysl a stavebnictví při projednávání
rozpočtu roku 1987 a návrhu plánu 8. pětiletky.
Byla motivována starostí, zda výsledky resortu
MP v letošním roce - a projevilo se to částečně
již i loni - dávají záruku, že
příjmy do státního rozpočtu
budou naplněny. Při zásadě vyrovnaného
rozpočtu jak republiky, tak i federace, je splnění
závazku právě tohoto resortu vůči
státnímu rozpočtu ČSR rozhodující.
Ale je rozhodující i pro tvorbu národního
důchodu. Ministerstvo průmyslu ČSR zabezpečuje
jednu třetinu vývozu v rámci celé
federace, více než 1/4, přesně 26,7
% objemu výroby ČSSR a koncem 8. pětiletky
se stane rozhodujícím resortem celé federace.
Protože jsme si vědomi této závažnosti,
předcházela dnešnímu jednání
o předložených dokumentech pečlivá
příprava počínaje individuálními
průzkumy a konče pohovory se stranickými
a odborovými orgány na vybraných hospodářských
organizacích MP.
Ověřili jsme si, že úkoly na příští
rok a další období jsou náročné,
že k jejich zabezpečení bude třeba volit
nové a netradiční přístupy
včetně určitého stupně rizika
a maximálního využití iniciativy pracujících.
Za prvořadé považujeme daleko rychleji využít
všech možností a prostředků na
modernizaci a jejím prostřednictvím dosáhnout
v relativně krátké době kvalitativně
vyšší úrovně výrobků.
To umožní zlepšit situaci nejen na vnitřním.
ale i na zahraničním trhu.
Z rozpočtu příštího roku zatím
nevyplývá, že se výrazně zlepšila
situace v zabezpečení investičních
prostředků. které podmiňují
jak inovační procesy, tak i radikálnější
zlepšení efektivnosti resortu ministerstva průmyslu.
Daná výrobní základna se svou zastaralostí
jak fyzickou, tak i morální. je i pro příští
rok skutečností. se kterou musíme počítat.
Dosáhnout v relativně krátké době
kvalitativně vyšší úrovně
výrobků je možné jenom cestou modernizace
této základny. Tou je potřeba rozumět
proces, který zahrnuje nejen modernizaci technického
a technologického vybavení, ale i modernizaci ostatních
činitelů výrobního procesu. Je to
modernizace struktury výroby, vyráběného
sortimentu, surovinové a materiálové základny,
celkové zkvalitnění struktury a stabilizace
pracovních sil. Jen tato komplexní přestavba
či lépe řečeno modernizace umožní
kvalitativní zvrat v technicko-ekonomické úrovni.
Zvýšenou pozornost bude třeba věnovat
dosažení plánovaných náběhových
křivek projektovaných parametrů u staveb
uváděných do provozu, jak o tom hovořil
poslanec soudruh Skoupý.
Soustředěnost bude dále vyžadovat vyjasnění
vnitřní struktury a sortimentu nejen z hlediska
dosažení vysokého efektu ve všech směrech
užití, ale optimálního využití
stávajících kapacit a dovezené moderní
progresívní technologie.
Zdroje lze také vidět ve využití devizově
návratných úvěrů, půjček
na využití vědeckotechnického pokroku
a všech opatření sociálního programu.
Spokojenost pracujících je, myslím, tím
rozhodujícím faktorem, na kterém může
každý podnik, který ho důsledně
realizuje, pevně stavět. U podniků lehkého
průmyslu to platí dvojnásob. Vždyť
v tomto odvětví existuje vysoká intenzita
práce, zvláště vysoká směnnost
v porovnání s jinými resorty, a přitom
v odvětví lehkého průmyslu pracují
většinou ženy. V textilkách, přádelnách,
tkalcovnách je nadměrná hlučnost,
vlhkost nebo prašnost a vysoký podíl přesčasové
práce. Některé závody dosahují
až -10 %, mají nižší výdělky
než je celostátní průměr, a zejména
než je průměr u organizací jiných
oborů. Nabídka pracovních míst snad
s výjimkou Jihočeského a částečně
Východočeského kraje v rámci jednotlivých
okresů převyšuje poptávku. Lidé
snadno najdou zaměstnání s vyšším
platem a snazšími podmínkami.
Jedna z rozhodujících cest, která musí
řešit a odstranit současné nedostatky,
je v komplexní koncepční práci. Pracující,
podniky i VHJ očekávají od resortu dlouhodobou
koncepci rozvoje s plánovitým řešením
úkolů resortu, nikoliv operativní východiska
z roku na rok, nebo i v průběhu roku. V současné
době se projednávají nové zásady
komplexního experimentu k posílení ekonomické
samostatnosti a odpovědnosti organizací. Tyto zásady
by měly nahradit stávající stimulaci
na vývozech a další experimenty. Mají
být koncepčnější a měly
by mít trvalejší charakter. Tak velké
ekonomické celky, jaké jsou VHJ a celý resort
čítající přes půl miliónu
pracovníků a přes 155 mld Kčs výroby,
musí mít ekonomická pravidla s dlouhodobou
perspektivou.
Přesvědčili jsme se, že na řadě
podniků mají zpracovanou koncepci, jak nastálé
problémy řešit a některé k realizaci
již přistoupily. Plnou podporu tomuto úsilí
věnuje nové vedení resortu a k zodpovědnosti
vede i podřízené VHJ.
Koncepce řešení je však jedna věc
a její realizace druhá A v té právě
letošní rok ukázal, jaké jsou ještě
slabiny, pro které se resort průmyslu nedokázal
vyrovnat s letošním plánem. Jsou známé
podnikům, VHJ, resortu i objektivním orgánům.
Jde tedy o to vyvodit z nich pozitivní závěry,
neopakovat je a zabránit jejich vzniku. To si myslím
je nejen možné, ale především nutné.
Vážené soudružky a soudruzi, problematice
resortu MP věnuje náš výbor stálou
pozornost. Z řady skupinových i individuálních
průzkumů poslanců i z jednání
výborů víme, jaké úsilí
pracující resortu vyvíjejí za splnění
plánu. Víme také, že resort má
řadu rezerv, a že sleduje a prosazuje opatření
ke snížení nezajištěnosti plánu.
Tato opatření sledují všechna problematická
místa v plánu, v nichž se resortu nedaří.
Ve výrobě zboží musí resort zabezpečit
projektované parametry staveb, kde jejich neplnění
vyplývá ze subjektivních příčin.
Musí intenzifikovat vybrané výroby a urychlit
některé modernizační akce lehkého
průmyslu. Je nutné, aby prohloubil normotvornou
činnost v oblasti spotřebních a kapacitních
norem. Pro dodávky do tržních fondů
musí zajistit změnu struktury výroby s cílem
vyššího naplnění dosud neuspokojených
potřeb vnitřního obchodu.
Bezpodmínečně musí zajistit zvýšení
podílu dodávek mimořádné jakosti
a realizaci opatření přijatých Vládním
výborem pro zásobování vnitřního
trhu. Pro zajištění efektivnějšího
vývozu do NSZ zlepšit strukturu vyváženého
sortimentu, urychlit modernizační akce exportními
výstupy a v souladu s vývozními programy
musí urychlit vývoz dalších výrobních
komodit.
V této souvislosti je třeba zvýraznit potřebu
kvality výrobků. Na jedné straně je
velká část výrobků kvalitních,
splňujících funkční, technickou
i estetickou stránku, s nimi jsou zákazníci
spokojeni, na druhé straně jsou výrobky,
u nichž se příčiny reklamací
stále opakují. Jde o nedodržování
technologie zpracování, špatnou povrchovou
úpravu, materiálové a konfekční
vady, poškozování při expedici a přepravě
atd.
Již vůbec by se neměly vyskytovat případy
nekvalitních výrobků určených
k vývozu. Dnes je u některého spotřebního
zboží konjunktura, leckde se maličkosti prominou,
ale do budoucna to poznamená náš odbyt. Varující
je skutečnost, že za posledních 10 let poklesl
náš podíl na světovém vývozu
např. u bižuterního oboru z 10 % na 8 % a stále
klesá. Často k tomu přispívá
snaha o úsporu nákladů, která vede
ke zhoršení kvality. To není ovšem jen
problém bižuterní výroby, tyto tendence
se projevují i jinde v jiných odvětvích.
I při snižování nákladů
v podnicích by mělo být jako provořadé
celospolečenské hledisko.
Pro snížení neinvestičních dovozů
z NSR je třeba, aby resort zpevnil normy spotřeby
devizových surovin a zejména zpřísnil
hospodaření se zásobami z dovozu.
Bude nutné zavést regulaci devizově náročných
výrob. Splnění těchto záměrů
pomůže resortu zlepšit ukazatel jak v upravených
vlastních výkonech, tak i zisku. Za účinné
pomoci ostatních resortů se musí podařit
splnit plán resortu, splnit závazek vůči
státnímu rozpočtu tak, aby naše společnost
získala prostředky nutné pro urychlení
sociálně-ekonomického rozvoje.
I když jsme si vědomi, že problémů
je dost, ale protože se zná jejich řešení,
jako zpravodaj kapitoly ministerstva průmyslu doporučuji
vám, soudruzi poslanci a poslankyně, projednávané
zákony schválit. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci Jaroslavu Šafaříkovi. Slovo má
poslanec Josef Podlešák, připraví se
poslanec Antonín Zicha.
Poslanec Josef Podlešák: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, při nástupu
do 8. pětiletky se často hovoří o
výsledcích sedmého pětiletého
plánu. V určitém smyslu je to oprávněné,
neboť jeho výsledky i nástup v jeho druhé
polovině k obnovení dynamiky je významným
základem pro nynější pětiletý
plán.
Rozhodující však je, a na to se někdy
zapomíná anebo nedoceňuje, že současné
úkoly jsou kvalitativně náročnější
a složitější. Tyto cíle vyžadují,
aby byly založeny, ale hlavně realizovány progresívní
změny ve prospěch zpracovatelských odvětví.
Ne vždy si však plně uvědomujeme, že
řídící a plánovací činnost
bude třeba uskutečňovat tak, aby tyto změny
byly podloženy i změnami vnitroodvětvovými
a vnitrooborovými.
Přestože již rok plníme úkoly osmého
pětiletého plánu, je nutné konstatovat,
že příprava na řadu úkolů
nebyla dosud ve všech případech završena
a dotažena. To se v odpovídajícím rozsahu
týká také zemědělství,
potravinářského průmyslu, lesního
a vodního hospodářství.
Z toho vzniká celá řada diskusí při
projednávání a zabezpečování
plánovaných úkolů. To se také
projevilo i při jednání na našem výboru,
neboť je to odraz toho, co se děje ve volebních
obvodech. přitom se obvykle argumentuje nedobilancováním
materiálů, surovin, energie, výrobních
kapacit, financí, úvěrů atd.
V řešení těchto věcí je
zvláštnost, složitost a náročnost
současných úkolů. Myslím, že
ti, kteří se snaží změkčit
si podmínky, si plně neuvědomují,
že je třeba tuto náročnost vyřešit
ve výrobě, jinak budou ohrožena tempa rozvoje
naší ekonomiky.
při jednání ve výboru jsme zdůraznili,
že rozhodující i na úseku výživy,
lesů i vodního hospodářství
je uplatňování vědeckotechnického
pokroku, zlepšování řízení
a zvyšování odpovědnosti.
Proto úsilí pracujících v těchto
odvětvích bude orientováno na využívání
výrobních prostředků, na zdokonalování
technologií i na hospodárnost ve spotřebě
surovin a energie.
Plně si uvědomujeme, že osmý pětiletý
plán v oblasti zemědělsko-potravinářského
komplexu sleduje další posilování celkové
soběstačnosti ve výrobě potravin především
na základě přednostního růstu
výroby rostlinné.
V potravinářském průmyslu toto úsilí
bude orientováno na další zlepšování
kvality, sortimentu a trvanlivosti potravin. Bez toho by se jistě
nepodařilo splnit zvýšení hrubé
zemědělské produkce o 6,8 % při dané
efektivnosti a hospodárnosti.
Proto mimo pozornosti věnované dovnitř těchto
odvětví bude sledováno i prohlubování
spolupráce s dodavatelskými odvětvími.
Vycházíme totiž z toho, že zabezpečování
investiční výstavby potravinářského
průmyslu a zemědělství bude třeba
realizovat na vysoké světové úrovni.
Dnes se nelze smiřovat s tím, aby byly dodávány
některé traktory a nářadí,
které mají vyšší spotřebu,
než ty, které byly dodávány dříve.
To by působilo proti hospodárnosti ve spotřebě
energie.
V potravinářském průmyslu máme
dobré příklady, že lze stavět
i rychle. Tak například cukrovar v Hodoníně
byl vystavěn za dva roky. To bohužel však nemůžeme
říci o cukrovaru v Kopidlně.
To je jedna stránka věci. Myslím, že
podmínkou pro uplatňování vědeckotechnického
rozvoje bude hlubší projednávání
technologických linek a strojů s dodavateli, aby
plnili odpovídající potřeby současného
náročného vývoje zemědělství
i potravinářského průmyslu.
Soudružky a soudruzi poslanci, již řadu let je
uplatňována nová zdokonalená soustava
v zemědělství. Jejím cílem
je vyrábět tolik a takový sortiment zemědělské
produkce, který je třeba pro vnitřní,
případně i zahraniční trh.
Pozitivní na tom je to, že organizace, které
zásobují vnitřní trh mohou nárokovat
a přímo smluvně zajišťovat to množství
potravin a zemědělských surovin, které
je pro naší společnost zapotřebí.
Tato forma plánování a řízení
zemědělské výroby přispívá
k větší samostatnosti státních
statků i JZD. Současně rozvíjí
jejich iniciativu a umožňuje jim realizovat výrobu,
pro níž mají klimatické, půdní,
investiční, ale i kádrové podmínky.
Samozřejmě ne vše se ještě daří.
Musíme říci, že i zde je řada
rezerv. Přesto však si myslím, že můžeme
konstatovat, že zemědělsko-potravinářský
komplex přispěl k stabilizaci vnitřního
trhu.
Přes tyto pozitivní jevy jsou však některé
věci, kterým bude třeba věnovat pozornost.
Mám na mysli např. otázku lnu. Zemědělství)
o vyrábí dost. Realizovalo požadavky plánu,
tj. nároky společnosti. Ale výroba tohoto
množství zřejmě činí zpracovatelskému
průmyslu potíže. Čili len se vyrábí
na sklad a jsou ho několikaleté zásoby. Myslím
proto, že budeme naši pozornost zde orientovat na to,
aby se ani zemědělská produkce takto bez
zabezpečení užití nevyráběla.
Jsou i jiné příklady ne zcela domyšlených
výrob, kdy jedna část produkce je žádána
a to, co je nutné s ní současně vyrobit
nemá užití. Např. chov ovcí.
Vlnu potřebujeme, ale pro skopové maso není
dostatečný odbyt.
V tomto směru výbor doporučil věnovat
neustálou pozornost prohlubování dodavatelsko-odběratelských
vztahů, zejména s vnitřním obchodem.
Vycházel z toho, že toto je politicky citlivá
a důležitá oblast pro další rozvoj
naší životní úrovně.
Vážná i nadále zůstává
otázka s obaly a obalovou technikou pro potravinářský
průmysl. Jsou to věci všeobecně známé,
a několikrát zde řečené. O
nich nechci podrobněji hovořit.
Soudružky a soudruzi poslanci, chtěl bych svoje vystoupení
ukončit doporučením, abychom schválili
na dnešním jednání předložený
návrh pětiletého plánu rozvoje ČSR.
Současně však bych chtěl říci,
že pro jeho splnění bude třeba řešit
v zemědělsko-potravinářském
komplexu, v lesním a vodním hospodářství
celou řadu otázek. Hledat nové přístupy
k ještě rozhodnějšímu nástupu
do intenzifikačního procesu.
Myslím, že se to může podařit při
dalším zlepšení uplatňování
vědeckotechnického pokroku a při zdokonalování
dodavatelsko-odběratelských vztahů.
To budeme sledovat ve výboru i ve svých volebních
obvodech při realizaci svého podílu na plnění
úkolů, které před nás vytýčil
XVII. sjezd KSČ. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda ČNR Josef Kempný: Děkuji
poslanci soudruhu Josefu Podlešákovi. Slovo má
poslanec Antonín Zicha.
Poslanec Antonín Zicha: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, vážení
hosté, při jednání o kapitole ministerstva
stavebnictví ČSR na rok 1987 jsme konstatovali,
že ve stavební výrobě byl plán
stavebních prací splněn na 100,2 %, snížil
se podíl materiálových a jiných nákladů.
V příznivém trendu pokračovalo také
plnění plánu v průmyslové výrobě,
která byla značně překročena.
Do konce listopadu bylo předáno 21,5 tisíce
bytů a ke splnění celoročního
úkolu jich zbývá 3, 5 tisíce dokončit.
Potěšitelné je, že v Praze byly letošní
plánované byty včetně loňského
skluzu předány již v listopadu tohoto roku.
Úkoly příštího roku navazují
na dosavadní pozitivní vývoj v rozhodujících
částech plánu.