- 10 -
ii) udržovat jejich znalosti a dovednosti na úrovni odpovídá-
jící současnému stavu se zřetelem k vývoji jejich povolání;
c) přeškolení, jež by umožňovalo dospělým získat novou kvalifi-
kaci v jiné oblasti pracovní činnosti;
d) takového dalšího školení, které je potřebné k doplnění výchovy;
e) výchovy k bezpečnosti při práci a pracovní hygieně, zejména pro
mladistvé a dospělé s malými předchozími pracovními zkušenost-
mi;
f) získání informací o právech a povinnostech v zaměstnání, včet-
ně sociálního zabezpečení.
17. (1) Mělo by být vyvinuto veškeré úsilí pro rozvinutí a plné
využití, a to popř. za veřejné finanční pomoci, všech možností,
které dává existující a uskutečnitelná odborná výchova, včetně
zdrojů dostupných podnikům, tak aby byly zajištěny programy nepře-
tržité odborné výchovy.
(2) Programy výchovy by měly využít, podle potřeb a možností,
hromadných sdělovacích prostředků, pojízdných vyučovacích zaříze-
ní, dopisovacích kursů a jiných prostředků pro sebevzdělání.
18. Programy základní výchovy určené pro mladistvé, kteří mají
málo nebo vůbec žádné pracovní zkušenosti, by měly obsahovat
zejména:
a) všeobecné vzdělání skloubené s praktickou výchovou a s doplňu-
jící teoretickou výukou;
b) základní výuku znalostí a dovedností, které jsou společné ně-
kolika příbuzným povoláním, jež by mohly být poskytovány ve
vyučovacím ústavu nebo v ústavu pro odbornou výchovu nebo v
podniku, při práci nebo mimo ni;
c) teoretickou a praktickou specialisaci přímo použitelnou pro
existující zaměstnání nebo pro ta, která mají být zavedena;
d) uvedení pod dohledem do skutečných pracovních podmínek.
19. (1) Kursy základní výchovy s plným počtem hodin by měly po-
každé, kdy to podmínky umožňují, přiměřeně rozvrhnout teoretické
vyučování poskytované ve výchovných zařízeních a výchovu na pra-
covišti v podnicích takovým způsobem, aby toto teoretické vyučo-
vání odpovídalo skutečným pracovním podmínkán; podobně praktická
- 11 -
výchova, která se neprovádí na pracovišti, by měla pokud možno
odpovídat skutečným pracovním podmínkám.
(2) Výchova na pracovišti jako nedílná součást vyučování po-
skytovaného na výchovných zařízeních by měla být organisována po-
dle plánu společně vypracovaného podniky, zařízeními a zástupci
zúčastněných podniků, aby:
a) účastníci školení mohli uplatnit ve skutečných pracovních pod-
mínkách to, čemu se naučili mimo pracoviště;
b) jim byla umožněna výchova týkající se těch stránek zaměstnání,
kterou nelze získat mimo podnik;
c) mladiství s malou nebo žádnou pracovní zkušeností byli seznámeni
s požadavky a podmínkami, s nimiž se pravděpodobně setkají v
práci, a s chováním v pracovní skupině.
20. Osobám, které nastupují do zaměstnání po skončení kursu s
plným počtem hodin, zmíněném výše v bodě 19, by:
a) se mělo dostat seznámení s povahou a úkoly podniku a podmínka-
mi, za nichž se v něm provádí práce;
b) měla být poskytnuta doplňující soustavná výchova na pracovišti,
doprovázená potřebným teoretickým školením;
c) se mělo pokud možno dostat plánovitých zkušeností v řadě čin-
ností a úkolů výchovné povahy, včetně návyku na pracoviště.
21. Příslušné orgány by měly po projednání s organisacemi za-
městnavatelů a pracovníků v souladu se státním plánováním a práv-
ními předpisy vypracovat národní nebo oblastní plány dalšího
vzdělání, a to ve vztahu ke stavu zaměstnanosti.
22. (1) Podniky by měly po projednání se zástupci pracovníků, se
zúčastněnými osobami a osobami zodpovědnými za jejich práci, sta-
novit a pravidelně přezkušovat plány dalšího vzdělávání zaměst-
nanců na všech úrovních kvalifikace a zodpovědnosti. K tomu účelu
by mohl být zřízen společný výbor.
(2) Tyto plány by měly:
a) umožnit získat potřebnou způsobilost k postupu na vyšší stupně
dovednosti a odpovědnosti;
- 12 -
b) vztahovat se současně na odbornou a jinou výchovu a pracovní
zkušenosti, které mají "být poskytnuty účastníkům;
c) přihlížet k způsobilostem a zájmům zúčastněných osob, jakož i
k pracovním požadavkům.
(3) Osoby zodpovědné za práci druhých by měly účinné přispí-
vat k úspěchu plánů dalšího vzdělávání.
(4) Organisační zodpovědnost za zřízení, provádění a přezku-
šování plánů dalšího vzdělávání by měla být jasně vymezena a měl
by jí být pokud možno pověřen zvláštní útvar nebo jedna či něko-
lik osob, vykonávajících svou činnost na úrovni srovnatelné s ta-
kovou odpovědností.
23. (1) Pracovníci, kterýsi se dostává výchovy v podniku, by měli:
a) dostávat přiměřenou odměnu nebo příspěvek;
b) používat stejného sociálního zabezpečení, jako stálí zaměstnan-
ci podniku.
(2) Pracovníci, kterým se dostává jiné výchovy nežli na pra-
covišti, by měli požívat studijního volna podle ustanovení úmluvy
a doporučení o placeném studijním volnu, 1974.
3. Normy a směrnice pro odbornou výchovu
24. (1) Základní a další odborná výchova, která vede k uznané
odborné kvalifikaci, by se měla pokud možno řídit obecnými norma-
mi stanovenými nebo schválenými příslušným orgánem po projednání
se zúčastněnými organisacemi zaměstnavatelů a pracovníků.
(2) Tyto normy by měly stanovit:
a) úroveň odborné kvalifikace a požadovaných znalostí účastníků
různých školení odborné výchovy;
b) úroveň způsobilosti, které je třeba dosáhnout v každé fási vý-
chovy, v každé z hlavních činností nebo funkcí příslušného po-
volání, jakož i podle možnosti obsah a délku výchovy a zařízení
a pomůcky potřebné k dosažení stanovené úrovně způsobilosti;
c) část odborné výchovy, která by měla být zajištěna školou, za-
řízeními odborné výchovy, podniky na pracovišti nebo jinými
prostředky;
- 13 -
d) povahu a délku pracovních zkušeností, jež je možno požadovat
podle programů odborné výchovy;
e) obsah výchovy na základě zásad mnohoúčelové výchovy a mobility
povolání;
f) metody, jichž bude použito, s přihlédnutím k cílům výchovy a
vlastnostem školených osob;
3) zkoušky a jiné prostředky umožňující kontrolu dosažených vý-
sledků;
h ) vysvědčení, která se vydávají při úspěšném ukončení odborné
výchovy.
25. (1) Pro totéž zaměstnání může existovat více norem odborné
výchovy, jestliže a pokud podmínky, ve kterých se práce provádí,
a činnost, kterou zahrnuje, je podstatně rozdílná mezi různými
úseky hospodářství, odvětvími hospodářské činnosti nebo podniky
různé velikosti.
(2) Normy, které se vztahují na totéž zaměstnání, by měly být
sladěny, aby tak byla umožněna pracovní mobilita, při čemž odborná
kvalifikace a zkušenost již nabytá by měly být plně uznány.
26. (1) Měly by být vypracovány směrnice stanovící, jak by měla
být organisována odborná výchova a jaká by měla být její náplň pro
jednotlivá zaměstnání, pro jednotlivé stupně dovedností a znalostí,
a jednotlivé stupně odpovědnosti, pro než se nehodí normy uvedené
v bodě 24 tohoto doporučení.
(2) Takové směrnice mohou být potřebné zejména pro:
a) výchovu budoucích kádrů, odborníků a členů řídícího personálu
nebo pro osoby, které již mají takové postavení;
b) výchovu vychovatelů a vedoucích výchovy, jakož i inspektorů a
instruktorů odborné výchovy;
c) odbornou výchovu pro odvětví hospodářské činnosti, v nichž je
velký počet samostatné zaměstnaných osob nebo malých podniků;
d) zlepšení odborné výchovy v odvětvích hospodářské činnosti, v
nichž dosud bylo učiněno málo nebo žádná opatření pro potřebnou
soustavnou odbornou výchovu, a v podnicích, používajících zasta-
ralé technologie a pracovních metod.
- 14 -
(3) Takové směrnice mohou být též vhodné pro základní výchovu
v zaměstnání osob, které právě dokončily školení s plným počtem
vsakovacích hodin ve vyučovacích zařízeních a v zařízeních pro od-
bornou výchovu.
27. Normy a směrnice pro odbornou výchovu by měly být pravidelně
vyhodnocovaný a prověřovány za účasti organisací zaměstnavatelů a
pracovníků a přizpůsobovány měnícím se požadavkům. Periodičnost
takových prověrek by měla záviset na tempu změn v příslušném povo-
lání.
23. (1) Členské státy by měly postupné stanovit normy a směrnice
nebo po případě rozšířit pole působnosti těch, které přijaly, tak
aby se vztahovaly na všechna hlavní povolání a na všechny stupně
odborné kvalifikace a odpovědnosti.
(2) Měla by se dát přednost odborné výchově, která se týká
povolání a stupňů odborné kvalifikace a zodpovědnosti, jež mají
rozhodující význam pro hospodářský a sociální pokrok.
V. Výchova vedoucích kádrů a osob samostatně činných
29. (1) Výchova pro vedoucí a dozorčí funkce by měla být zajiště-
na pro osoby, které zodpovídají za práci druhých, pro odborný a
specialisovaný personál, podílející se na vedení, a pro osoby,
které se připravují na převzetí vedoucích a dozorčích funkcí.
(2) Příslušné orgány by měly v rámci vnitrostátního plánování
a zákonodárství a po projednání s organisacemi zaměstnavatelů a
pracovníků vypracovat programy výchovy pro vedoucí a dozorci funkce
a pro osoby samostatně činné.
30. (1) Obsah programů výchovy pro vedoucí a dozorčí funkce by
měl přihlížet k současnému a výhledovému stupni zodpovědnosti osob,
jež mají projít výchovou.
(2) Cílem těchto programů by mělo být zejména:
a) rozvíjet přiměřené znalosti hospodářských a sociálních stránek
rozhodování a porozumění jim;
b) rozvíjet vlohy a chování nutné pro vedení jiných osob a pro
jeho zdůvodňování vůči nim, s ohledem na lidskou důstojnost
pro vyvážení zdravých vztahů v podniku.
- 15 -
c) rozvíjet iniciativu a kladný postoj ke změnám a spůsobilost
hodnotit účinky změn na druhé osoby;
d) posilovat způsobilost přejímat novou pracovní odpovědnosti
e) rozvíjet pochopení pro význam vzdělávání, poradenství pro volbu
povolání a odbornou výchovu pro zaměstnance podniku:
f) rozvíjet pochopení pro podmínky pracovníků v jejich zaměstnání.
zájem o jejich blahobyt, jakož i znalost pracovního práva a.
soustav sociálního zabezpečení;
g) rozvíjet pochopení pro to, jaký vyznán má úsilí o vlastní zdo-
konalování;
h) být základem pro další výchovu v souladu s měnicími se požadav-
ky.
31. (1) Programy odborné výchovy pro samostatnou výdělečnou čin-
nost by měly přihlížet k sociální situaci pracovníků a:
a) zahrnovat kromě zvláštní výchovy ve vybrané oblasti odbornosti
výchovu o základních zásadách a praxi při vedení záležitostí a
o výchova druhých;
b) vést je k tomu, že je třeba počínat si iniciativně a zvážit
a přijmout risika.
(2) Tyto programy by mely poskytovat pravidelnou příležitost
pro kursy pro osvěžení vědomostí a měly-by být prohlubovány stálý-
ni infomacemi o rozvoji v příslušném oboru odbornosti, o finanč-
ních zdrojích, a popř. o nejúčinnějších způsobech marketingu.
VI. Programy pro určité oblasti nebo pro určitá odvětví hospodář-
ské činnosti
32. (1) Měly by být stanoveny vhodná programy poradenství pro
volbu povolání a odborné výchovy pro oblasti nebo odvětví hospodář-
ské činnosti, u nichž je žádoucí všestranné zlepšení nebo větší
strukturální změny.
(2) Takové programy by měly tvořit součást celkových národ-
ních programů poradenství pro volbu povolání a odborné výchovy a
být skloubeny s jinými opatřeními k rozvinutí oblasti nebo odvět-
ví príslušné hospodářské činnosti.
- 16 -
33. Mezi oblastmi nebo odvětvími hospodářské činnosti, pro než
by měly být stanoveny takové programy, zvláštní pozornost by se
mela věnovat venkovským oblastem, odvětvím hospodářské činnosti,
v nichž se užívá zastaralé technologie a pracovních metod, upada-
jícím průmyslovým odvětvím a podnikům nebo podnikům, které pře-
orientovávají svou činnost, a plánovaným nebo nově zaváděným prů-
myslovým odvětvím.
A. Venkovská oblasti
34. (1) Programy pro venkovské oblasti by měly usilovat o dosa-
žení úplné rovnosti příležitostí venkovského a městského obyva-
telstva, pokud jde o poradenství pro volbu povolání a odbornou
výchovu.
(2) Tyto programy by měly být pojaty jako součást národní
politiky rozvoje s přihlédnutím mimo Jiná k charakteristice a
směrům migrace mezi venkovskými a mostskými oblastmi.
35. (1) Programy pro venkovské oblasti by měly obsahovat vhodná
ustanovení o potřebě zvláštního poradenství pro volbu povolání a
odborné výchovy pro:
a) zemědělské pracovníky, včetně pracovníků na plantážích, malé
zemědělce vlastnící půdu, pachtýře a podílníky na sklizni a ji-
né osoby zaměstnané v zemědělství a souvisících činnostech, ze-
jména ve vztahu k zemědělská reformě a jiným větším změnám v
soustavě zásobování, výrobě a rozdělování v příslušných obla-
stech;
b) osoby zaměstnané v zaměstnáních nikoli zemědělských, zejména
ve výchova, spojích, dopravě a jiných službách, jakož i v ře-
meslech.
(2) Tyto programy by muly přihlížet k rozdílným potřebám po-
dle druhu činnosti na venkově, stupně její mechanisace, speciali-
sace a modernizace, jakož i k jejímu rozsahu.
(3) Programy pro venkovské oblasti by měly zahrnovat výchovu
pro organisování družstev a pro řízení podniků.
36. (1) Země, v nichž jsou dosud málo rozvinuta zařízení a pro-
gramy pro poradenství pro volbu povolání a odbornou výchovu, by se
měly zpočátku soustředit na:
- 17 -
a) opatřování informací pro mladistvé a dospělé ve venkovských,
oblastech o cílech a zamýšlených opatřeních pro zlepšení nebo
větší strukturální změny v oblasti a o důsledcích takové čin-
nosti pro jejich práci a život;
b) zajištění soustavného, vyučování a odborné výchovy, g plným či
částečným počtem hodin, pro zaměstnané mladistvé k doplnění
jejich znalostí, které získávají na pracovišti;
o) poskytování krátkodobých programů pro zvyšování, vzdělání do-
spělých nebo pro jejich přeškolování, pomocí existující odbor-
né výchovy, nebo pro doškolování nebo poradenství;
d) výchovu sociálních a hospodářských vedoucích kádrů ve venkov-
ských oblastech a vedení nejvýznamnějších skupin obyvatelstva
k účasti na rozvoji;
e) podporování snahy o sebevzdělávání.
(2) Takové země by měly pravidelně přezkušovat své přednost-
ní úkoly pro venkovské oblasti a snažit se tak postupně:
a) ustavit úplné informační a poradenské služby pro volbu povolání
pro veškeré venkovské obyvatelstvo;
b) zavést nebo zevšeobecnit soustavnou základní výchovu mladist-
vých;
c) přijmout úplné programy zvyšování vzdělání, a to nepřetržité
nebo pravidelně opakované, tak aby vyhovovaly potřebám dospě-
lých.
37. Země, které z finančních důvodů nebo pro nedostatek vyškole-
ného personálu nejsou s to zajistit přiměřené služby pro veškeré
venkovská obyvatelstvo, by měly zvážit možnost:
a) dočasně soustředit svá opatření na omezené zeměpisné oblasti,
u nichž lze získat významná poznatky pro pozdější
akce v ji-
ných oblastech;
b) dát přednost bezzemkům a jiným hospodářsky slabým skupinám ve
venkovských oblastech, které nejvíce potřebují spravedlivé
hospodářské a sociální reformy.
- 18 -
B. Odvětví hospodářské činnosti, kde se užívá zastaralý technolo-
gie a pracovních metod.
38. (1) Pro odvětví hospodářské činnosti a zaměstnání, v nichž
se učívá zastaralé technologie a pracovních" metod, měly by být
stanoveny, pokud je toho třeba, programy na stejném základě jako
pro venkovské oblasti.
(2). Cílem těchto programů by melo být poskytnout osobám, za-
městnaným nebo které budou zaměstnány v těchto odvětvích hospodář-
ské činnosti nebo zaměstnáních, poradenství pro volbu povolání
nebo odbornou výchovu, které jim umožní účastnit se modernisace
metod a výrobků nebo k ní přispět a mít prospěch z provedených
změn,
39. Popularisace a jiné poradenské služby pro samostatně činné
osoby a malá podnikatele v těchto odvětvích hospodářské činnosti
a zaměstnáních by jim měly poskytnout informace o možnostech za-
vést nové postupy v jejich práci, o odborné výchově s tím souvi-
sící a o jiných službách.
40. Při plánování odborné výchovy pro taková odvětví hospodářské
činnosti a zaměstnání by se mělo přihlížet:
a) k potřebám a možnostem rozšířit pole působnosti podniků nebo
specialisovat činnost podniků, jakož i důsledkům, které takové
rozšíření nebo taková specialisace mohou s sebou přinášet pro
odbornou výchovu;
b) k možnostem zlepšit metody odborné výchovy a zejména poskytnout
příležitost k nepřetržitému vzdělávání;
c) k možnostem sloučit výchovu vedoucích podniků s jinými opatře-
ními ke zvýšení úrovně výkonnosti;
d) k vytváření nových výdělečných možností.
41. Odborná výchova pro taková odvětví hospodářská činnosti a
zaměstnání:
a) může být zpočátku pojata jako doplněk vyučovacích soustav, ji-
miž se obvykle získávají pracovní znalosti a dovednosti;
b) by měla přihlížet k potřebám, jak mladistvých, kteří, získávají
základní výchovu, tak i osob již pracujících v těchto odvětvích
hospodářské Činnosti a zaměstnáních, včetně malých podnikatelů
a jiných osob, které poskytují základní výchovu mladistvých.
- 19 -
C. Upadající průmyslová odvětví a podniky nebo ty, které mění
svou činnost
42. Jestliže některá průmyslová odvětví nebo podniky začínají
upadat, měli by pracovníci, kteří jsou tím postiženi, ve vhodné
době dostat informace o volbě povolání a odborné výchově, jež by
jim, usnadnily přeškolení a umožnily naleznout nové zaměstnání.
43. Jestliže průmyslová odvětví nebo podniky mění svou výrobu
nebo výrobní způsoby nebo služby, jež poskytují, mělo by se pra-
covníkům, kteří jsou tím postiženi, ve vhodné době dostat školení,
organisovaného ve spolupráci se zúčastněnými průmyslovými odvětví-
mi nebo podniky, jež by jim umožnilo přizpůsobit se novým úkolům.
D. Ková průmyslová odvětví
44. Při plánování poradenství pro volbu povolání v souvislosti
se zaváděním nových průmyslových odvětví by se mělo přihlížet:
a) k potřebě pracovníků, odborníků, vedoucích a správních pracov-
níků v období výstavby a poté, kdy nové závody tyly uvedeny do
provozu, a k potřebě přeškolit osoby zaměstnané během období
výstavby, které po uvedení závodu do provozu budou umístěny na
jiných pracovištích;
b) k potřebám osob samostatně výdělečně činných a podnikatelů,
kteří pracují na poddodávkách pro nová průmyslová odvětví;
c) k potřebě zajistit odborné informace a výchovu pro nové činno-
sti, jež přicházejí v úvahu nebo kterých je třeba vzhledem ke
změně hospodářských podmínek v oblasti;
d) k potřebě zajistit poradenství pro volbu povolání a přeškolo-
vání pro osoby, jejichž znalosti a dovednosti zastaraly vzhle-
dem ke změnám ve struktuře poptávky po pracovních silách v
oblasti;
e) k potřebě vytvořit nové příležitosti pro pracovníky samostatně
výdělečně činné a podnikatele, jejichž obchodní činnost může
být postižena soutěží nových výrobních odvětví.
- 20 -
VII. Zvláštní skupiny obyvatelstva.
43. (1) Měla by být učiněna opatření, aby bylo určitým skupinám
obyvatelstva účinným a vyhovujícím způsobem zajištěno poradenství
pro volbu povolání a odborná výchove, tak aby požívaly rovnosti
v zaměstnání a aby se mohly lépe zapojit do společnosti a hospo-
dářství.
(2) Zejména by se měla věnovat zvláštní pozornost těmto sku-
pinám:
a) osobám, které nikdy nenavštěvovaly školu nebo, ji předčasně
opustily;
b) starším pracovníkům;
o) příslušníkům jazykových nebo jiných menšin;
d) osobám tělesně nebo duševně postiženým.
A. Osoby, které nikdy nenavštěvovaly školu nebo ji předčasně
opustily
46. Měla by být učiněna opatření, aby s přihlédnutím ke stávají-
cím možnostem na trhu práce bylo zajištěno poradenství pro volbu
povolání, všeobecné vzdělání a základní odborná výchova všem oso-
bám, které nikdy nenavštěvovaly školu nebo ji opustily dříve, než
nabyly dostatečného všeobecného vzdělání, přiměřeného pro začle-
nění do modernisující se společnosti a hospodářství.
47. Poradenství pro volbu povolání pro osoby, které nikdy nenav-
štěvovaly školu nebo které školu opustily, dříve, než získaly do-
statečné znalosti ve čtení, psaní a počítání, by mělo být pojato
co nejšíře, s přihlédnutím k speciálním opatřením pro vzdělání a
odbornou výchovu a k jiným možnostem vzdělání, výchovy a zaměstná-
ní, jež by jim mohly být dostupný.
42. (1) Opatření, umožňující poskytnout těmto osobám základní vý-
chovu a všeobecné vzdělání, by mohla zahrnovati
a) výuku při zaměstnání znalostí a zručností týkajících se jejich
práce, jakož i všeobecné vzdělání na ni navazující, pro děti
zaměstnané v rodinném zemědělském hospodářství nebo v obchodě
nebo v jiných úsecích hospodářství
b) kursy týkající se základních dovedností a doplňkového všeobec-
- 21 -
ného vzdělání, organizované pro mladé osoby, a podle potřeby
i pro dospělé, aby jim byl umožněn přístup k soustavné odborná
výchově nebo rozšířeny jejich možnosti zaměstnání a postupu;
c) opatření umožňující zajistit pro mladé nezaměstnané osoby zvlášt-
ní odbornou výchov, doplněnou podle potřeby kursy všeobecného
vzdělání, se zřetelem poskytnout jim takové vzdělání, dovednost
a pracovní návyky, které jsou potřebné pro užitečnou a odměňo-
vanou hospodářskou činnost;
d) výuku čtení, psaní a počítání, zejména pro dospělé, ve spojení
s odbornou výchovou znalostí a dovedností, jež se vyžadují v
určitém zaměstnání nebo druhu práce a pro aktivní účast v roz-
voji; taková výuka by měla být sladěna s obecnými opatřeními
pro odstranění negramotnosti;
e) zvláštní kursy dalšího všeobecného a odborného vzdělání pro za-
městnané mladé a dospělé osoby ke zvýšení úrovně jejich výkon-
nosti nebo zlepšení možností jejich postupu;
f) zvláštní kursy zručnosti okamžitě potřebná k zaměstnání pro oso-
by s malým nebo žádným formálním vzděláním.
(2) Zvláštní způsoby odborné výchovy by měly být vypracovány
a uplatňovány při provádění opatření podle tohoto odstavce.
49. Vysvědčení, jež lze získat na základě těchto opatření, by měla
být koordinována s těmi, která lze získat v rámci školní výchovy
nebo jež mohou být vydána osobám, jimž se dostává vzdělání jiným
způsobem.
B. Starší pracovníci
50. (1) Opatření, jimiž se má čelit potížím, s nimiž se setkávají
v zaměstnání starší pracovníci, by mohla podle okolností zahrnovat:
a) zjištění a pokud možno změnu pracovních podmínek, které pravdě-
podobné urychlují tělesný a duševní proces stárnutí;
b) poradenství pro volbu povolání a odbornou výchovu, pro starší
pracovníky, kterou potřebují zejména se zřetelem k tomu, že je
nutné:
i) přizpůsobit jejich odborné znalosti a odbornou kvalifikaci
současným znalostem tím, že se jim ve vhodnou dobu poskytnou
potřebné informace;
- 22 -
ii) pozvednout úroveň jejich všeobecného vzdělání a kvalifikace
v zaměstnání prostřednictvím odborníků pro odbornou výchovu
dospělých, tak aby dosáhla urovná lépe vzdělaných a vycvi-
čených mladých osob, které začínají vykonávat nebo už vyko-
návají stejné zaměstnání;
iii) informovat je ve vhodnou dobu o dostupných zařízeních pro
další vzdělávání a provádět takové vzdělávání ve vhodnou
dobu, zejména před zavedením nové pracovní techniky a pra-
covních metod;
iv) podle potřeby poskytnout starším pracovníkům jiné pracovní
místo v jejich nebo v jiném zaměstnání, kde mohou, pokud
možno bez ztráty na výdělku, využít svých schopností a zku-
šeností;
v) zajistit, aby jim stanovením nereálných věkových hranic
nebylo znemožněno podílet se na odborná výchově;
vi) vypracovat metody odborné výchovy přizpůsobené pro starci
pracovníky;
vii) učinit všechna potřebná opatření pro zajištění odborně a
pedagogicky způsobilých instruktorů, dobře připravených
provádět další výchovu, přizpůsobenou zvláštním potřebám
starších pracovníků;
) vést starší pracovníky k tomu, aby využívali poradenství pro
volbu povolání a zařízení pro odbornou výchovu nebo možnosti
převedení na jiné místo, které jim pomohou překonat jejich pro-
blémy;
) informovat širokou veřejnost a zejména pracovníky zabývající se
poradenstvím pro volbu povolání a odbornou výchova, pracovníky
zprostředkovatelen práce a jiných příslušných sociálních služeb,
zaměstnavatele a pracovníky o tom, že se starší pracovníci popří-
padě musí v zaměstnání přizpůsobit novým požadavkům a že je žá-
doucí, aby jim v takovém případě byla poskytnuta pomoc.
(2) Měla by být pokud možno učiněna opatření, aby byly vyvi-
nuty pracovní metody, nástroje a zařízení, uzpůsobené pro zvláštní
potřeby starších pracovníků, a aby jim byl poskytnut potřebný vý-
cvik pro používání těchto nástrojů a zařízení.
- 23 -
C. Jazykové a jiné menšiny
51. Osobám patřícím k menšinám má být poskytnuto poradenství pro
volbu povolání, jež by je informovalo v jejich vlastním jazyce ne-
bo v jazyce, s nímž jsou seznámeny, nebo o je-li toho třeba, pro-
střednictvím tlumočníků o poměrách a požadavcích na trhu práce, o
právech a povinnostech všech zúčastněných stran, jakož i o pomoci,
jíž mohou použít při řešení zvláštních problémů.
52. Podle potřeby by měly být sestaveny zvláštní prodřeny odborné
výchovy pro jazykové a jiné menšiny. Pro jazykové menšiny by se
tyto programy mely pokud možno provádět v jejich vlastním jazyce
a měly by popřípadě obsahovat jazykovou výuku.
D. Osoby tělesně nebo duševně postižené
53. (1) Pokud z toho mohou mít prospěch, mělo by být postiženým
osobám umožněno účastnit se programů poradenství pro volbu povolá-
ní a odborné výchovy, určených pro širokou veřejnost.
(2) Není-li to účelné vzhledem k těžkému postižení nebo vzhle-
dem k povaze postižení nebo vzhledem k potřebám zvláštních skupin
postižených osob, měly by být pro ně zajištěny zvláštní programy.
(3) Mělo by být vynaloženo veškeré úsilí, aby veřejné mínění,
zaměstnavatelé, pracovníci, zdravotnický a ošetřovatelský perso-
nál a sociální pracovníci byli informováni o tom, že je nezbytné
poskytovat postiženým osobám poradenství pro volbu povolání a od-
bornou výchovu, jež by jim umožnily naleznout zaměstnání odpovída-
jící jejich potřebám, jakož i přizpůsobovat se v zaměstnání, čehož
někteří z nich budou mít zapotřebí, a o tom, že je žádoucí, aby
jim byla poskytována zvláštní pomoc při zaměstnání,
(4) Měla by být učiněna opatření, jež by pokud možno zajisti-
la zapojení nebo opětovné zapojení postižených osob do zaměstnání
a do normálního pracovního prostředí.
(5) Mělo by se přihlížet k Doporučení o zapojení a opětovném
zapojení postižených do práce, 1955.
- 24 -
VIII. Prosazování rovných příležitostí žen a mužů ve výchově a v
zaměstnání
54. (1) Měla by být učiněna opatření k prosazování rovných příle-
žitostí žen a mužů v zaměstnání a ve společnosti vůbec.
(2) Tato opatření by měla být podstatnou částí všech hospodář-
ských, sociálních a kulturních opatření, učiněných vládami pro zlep-
šení stavu zaměstnanosti žen a měla by pokud možno zahrnovat tato
opatření:
a) seznámit veřejné mínění a zejména rodiče, učitele, pracovníky
pověřené poradenstvím pro volbu povolání a odbornou výchovou,
pracovníky pro zprostředkování práce a jiných sociálních služeb,
zaměstnavatele a pracovníky s tím, že je třeba, aby ženy a muži
hráli stejnou úlohu ve společnosti a v hospodářství a aby došlo
ke změně tradičních postojů vůči práci žen a mužů v domácnosti
a v zaměstnání;
b) poskytovat dívkám a ženám poradenskou službu pro volbu povolání
se stejně, širokou škálou možností vzdělání, odborné výchovy a
zaměstnání jako chlapcům a mužům, vést je k tomu, aby plně vyu-
žívaly těchto možností, a vytvářet podmínky, které jim to umožní;
c) prosazovat rovný přístup dívek a žen ke všem druhům vyučování a
odborné výchovy pro všechny druhy zaměstnání, včetně" těch, jež
byla tradičně přístupna chlapcům a mužům s výhradou ustanovení
úmluv a doporučení Mezinárodní organisace práce;
d) prosazovat další vzdělávání dívek a žen, aby tak byl zajištěn
jejich osobní rozvoj a jejich vstup do kvalifikovaných zaměstná-
ní a na zodpovědná místa, a vést zaměstnavatele k tomu, aby jim
dali stejnou příležitost k rozšíření jejich pracovních zkušeno-
stí jako pracujícím mužům se stejným vzděláním a kvalifikací;
e) vytvořit pokud možno zařízení a jiné služby pro denní péči o
děti různého věku, tak aby dívky a ženy a odpovědností za rodinu
měly přístup k normální odborné výchově, jakož i učinit zvláštní
opatření - např. formou kursů konaných částečně v pracovní době
nebo formou kursů korespondenčních - ohledne programů odborné
výchovy po etapách nebo ohledně programů, využívajících hromad-
ných sdělovacích prostředků;
- 25 -
f) stanovit předem programy výchovy pro ženy, které překročily ob-
vyklý věk pro vstup do zaměstnání a které si přejí poprvé vstou-
pit do zaměstnání nebo do něho opětovně nastoupit po určité době
jeho přerušení.
55. Zvláštní opatření a programy odborné výchovy podobné těm, kte-
ré jsou uvedeny ve větách d) a f) odstavce (2) bodu. 54 tohoto dopo-
ručení, by měly být dostupný mužům, kteří mají obdobné problémy.
56. Měly by se přihlížet k úmluvě a doporučení o politice zaměst-
nanosti, 1964 při provádění opatření prosazujících rovnost žen
a
mužů při výchově a v zaměstnání.
IX. Migrující pracovníci
57. Pro migrující pracovníky by mělo být zajištěno účinné poraden-
ství pro volbu povolání a odborná výchova, tak aby měli rovná pří-
ležitosti v zaměstnání.
58. Poradenství pro volbu povolání a odborná výchova by moly při-
hlížet k
tomu, že migrující pracovníci mohou mít omezené znalosti
jazyka země zaměstnání. Body 51 a 52 tohoto doporučení by se měly
vztahovat i na ně.
59. Poradenství pro volbu povolání a odborná výchova pro migrující
pracovníky by měly přihlížet:
a) k potřebám zaměstnání;
b) k případnému opětovnému začlenění migrujících pracovníků do
hospodářství jejich země původu.
60. Poradenství pro volbu povolání a odborná výchova pro migrající
pracovníky by měly přihlížet k příslušným ustanovením obsaženým v
mezinárodních úmluvách a doporučeních o práci, která se týkají ta-
kových pracovníků. Tyto otázky by měly být rovněž předmětem dohod
mezi zeměmi původu a zeměmi
zaměstnání.