Z úhrnné rozpočtované částky
na kulturní a sociální opatření
připadá největší část
- 64,2 mld Kčs na sociální zabezpečení,
na školství je určeno 20,7 mld Kčs,
na zdravotnictví 18,8 mld Kčs, na kulturu 3,5 mld
Kčs. Z celkových výdajů na sociální
zabezpečení je určeno na důchodové
zabezpečení 43,7 mld Kčs, což představuje
zvýšení proti loňskému roku o
1,4 mld Kčs. Z výdajů na nemocenské
pojištění činí více než
polovinu přídavky na děti (9,6 mld Kčs)
a mateřský příspěvek (1,1 mld
Kčs). Kromě toho náš stát podporuje
rodiny s dětmi a mladá manželství dalšími
formami, které se finančně odrážejí
i ve státním rozpočtu i v oblasti peněžních
služeb, zejména půjček poskytovaných
spořitelnami.
V příštím roce budou poskytnuty půjčky
mladým manželům ve výši 3,1 mld
Kčs a státní příspěvek,
který se poskytuje k jejích úhradě,
bude činit půl miliardy Kčs. Od zavedení
této významné a výhodné formy
finanční pomoci státu počet mladých
rodin, které jí využijí, dosáhne
již 1 miliónu.
V posledních letech rychle rostou zejména výdaje
na školství, což je ovlivněno jak populačním
vývojem, tak i výdaji souvisejícími
s novou čs. výchovně vzdělávací
soustavou. Lze to dokumentovat např. na těchto číslech:
v rozpočtovém výhledu na období 6.
pětiletého plánu jsme počítali,
že za první tři léta 6. pětiletky
vynaložíme 54,8 mld Kčs neinvestičních
výdajů na školství - ve skutečnosti
to však činí o 2,1 mld Kčs více,
z čehož připadá téměř
900 mil. Kčs na zmíněnou novou vzdělávací
školskou soustavu. Dosavadní trend vývoje pokračuje
i v příštím roce, kdy se výdaje
na školství zvýší téměř
o 1 mld Kčs, tj. o 4,7 % ve srovnání s letoškem.
Pokračuje i výstavba nových kapacit ve školství.
Je jistě potěšující, že
za tři roky pětiletky bylo do mateřských
škol nově umístěno téměř
158 tis. dětí, což je o 64 tis. více,
než stanovila pětiletka. Jen pro srovnání
lze uvést, že to je zhruba 4krát více
než za první tři roky páté pětiletky.
Nespornou zásluhu na tom mají národní
výbory, které při realizaci svých
volebních programů věnují této
otázce velikou pozornost a umožňují
tak, aby řada žen se dříve vrátila
nebo nastoupila do zaměstnání.
Také do oblasti zdravotnictví vynakládá
stát stále více prostředků.
Neinvestiční výdaje z rozpočtu se
v příštím roce zvýší
o 800 mil. Kčs, což představuje růst
o 4,4 %. S rozšiřováním kapacit v tomto
odvětví se zvyšují i jeho výkony,
což se odráží v růstu počtu
míst v jeslích, počtu lůžek v
nemocnicích, počtu lékařských
míst v ambulantní péči apod. Významnou
položkou jsou výdaje na léky a speciální
zdravotnický materiál, které dosáhnou
v příštím roce 4,5 mld Kčs, což
je více než dvojnásobek ve srovnání
s rokem 1970. V příštím roce to představuje
výdaje na jednoho obyvatele ve výši téměř
300 Kčs.
Neinvestiční výdaje na kulturu se zvyšují
v příštím roce téměř
o 2 % a slouží k financování provozu
kulturních zařízení, kulturně
výchovné činnosti, údržby a oprav
kulturních památek. Kromě toho jsou další
prostředky rozpočtu formou neinvestičních
příspěvků poskytovány rozhlasu
a televizi a umožňují tak spolu s celou kulturní
frontou rozšiřovat výchovné působení
těchto institucí na široké masy obyvatelstva.
Vedle těchto základních odvětví
společenské spotřeby obyvatelstva, na jejichž
financování se rozpočet podílí
v rozhodujícím rozsahu, zajišťuje se i
řada dalších úseků růstu
životní úrovně při vysoké
účasti prostředků státu. Zejména
jde o bytovou výstavbu a bytové hospodářství.
Výdaje na tuto oblast v příštím
roce jsou ve státním rozpočtu plánovány
ve výši 24,1 mld Kčs, což je o 1,7 mld
Kčs resp. o 7,3 % více než letos. Státní
rozpočet vytváří k realizaci plánované
bytové výstavby dostatečný prostor,
a to nejen v oblasti dodavatelských forem, ale i ve svépomocné
družstevní a individuální výstavbě
bytů a rodinných domků. K plnému využití
těchto finančních prostředků
je třeba vytvářet potřebné
organizační a jiné předpoklady, hlavně
v občanské a technické vybavenosti, která
zaostává za výstavbou bytů. Je plně
v našich silách předávat našim
občanům do užívání kvalitní
byty na sídlištích vybavených tím,
co je nezbytně třeba ke spokojenému životu
jejich obyvatel.
K zajišťování růstu životní
úrovně přispívají i různé
dotace a intervence k cenám některých výrobků
a služeb, jako například na provoz městské
hromadné dopravy se vynaloží v příštím
roce jako dotace 1,8 mld Kčs. Dalšími prostředky,
které úzce souvisí s životní
úrovní, budou vynaloženy např. na další
výstavbu dálnic ve výši 1,3 mld Kčs,
pražského metra ve výši 1,4 mld Kčs.
Značné prostředky vynaložíme
na další výstavbu vodovodů, kanalizací
a čistících stanic, rozšiřování
a udržování zeleně ve městech
atd.
Nelze opomenout ani významnou oblast peněžních
služeb poskytovaných obyvatelstvu pojišťovnami
a spořitelnami, které budeme v příštím
roce dále rozvíjet. O velkém rozsahu těchto
služeb svědčí, že obyvatelstvo
má uzavřeno více než 12 mil. pojistek
dlouhodobého smluvního pojištění
majetku a osob. Rok od roku roste počet vkladových
a úvěrových operací a peněžních
služeb uskutečňovaných spořitelnami
ve styku s obyvatelstvem.
To vše, soudružky a soudruzi - myslím - přesvědčivě
dokazuje, že různým stránkám
zvyšování životní úrovně
a upevňování životních jistot
obyvatelstva věnuje naše společnost trvalou
pozornost, což se odráží ve velikém
a stále rostoucím objemu prostředků,
které jsou do této oblasti vkládány.
Proto je také zcela na místě požadavek
jejich hospodárného a účelného
využití, který ve finanční politice
a státním rozpočtu prosazujeme, ale který
je třeba prosazovat všude tam, kde se finanční
prostředky fakticky vydávají.
Soudružky a soudruzi, zabezpečování
dalšího rozvoje naší ekonomiky a růstu
životní úrovně obyvatelstva je stále
více závislé na zvyšování
efektivnosti a kvality veškeré naší práce.
Dosavadní vývoj to dokazuje a náročné
podmínky v národním hospodářství
zdůrazňují narůstající
význam těchto faktorů. Vypracování
návrhu státního rozpočtu na rok 1979
důsledně vychází z tohoto poznatku,
z potřeby dalšího zkvalitnění
řídící činnosti a z nezbytnosti
intenzivněji a důsledněji postupovat v prosazování
efektivnosti, a hospodárnosti ve všech oblastech.
Ústřední výbor KSČ na svém
12. zasedání stanovil řadu úkolů
pro práci stranických, společenských
a hospodářských orgánů, jejichž
důsledné plnění je nezbytnou podmínkou
úspěšné realizace cílů
a záměrů v rozvoji naší ekonomiky
v příštím roce. K naplnění
náročných úkolů roku 1979 je
třeba, tak jako doposud, zaměřit a dále
rozvíjet iniciativu pracujících.
Závěrem mi dovolte, abych jménem vlády
poděkoval všem poslancům za aktivní
a tvůrčí pomoc při projednávání
jednotlivých kapitol i celého návrhu státního
rozpočtu ve výborech obou sněmoven. Náměty
a iniciativní návrhy využije vláda ve
své další práci a činnosti.
Jménem vlády Československé socialistické
republiky navrhuji, aby Federální shromáždění
schválilo předložený návrh zákona
o státním rozpočtu československé
federace na rok 1979. Děkuji za pozornost.
Předseda FS A. Indra: Děkuji soudruhu Lérovi.
Soudružky a soudruzi, jednotlivé kapitoly státního
rozpočtu projednaly příslušné
výbory obou sněmoven.
Návrh státního rozpočtu československé
federace a souhrn státních rozpočtů
Československé socialistické republiky na
rok 1979 včetně návrhu zákona projednaly
na společné schůzi výbory pro plán
a rozpočet za účasti delegovaných
poslanců z ostatních výborů obou sněmoven.
Prosím nyní, aby se ujal slova společný
zpravodaj výborů Sněmovny lidu poslanec Belko.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
J. Belko: Vážený súdruh generálny
tajomník a prezident, vážený súdruh
predseda, vážené súdružky, súdruhovia
poslanci, vážení hostia.
Pri prerokúvaní návrhu štátneho
rozpočtu čs. federácie na rok 1979, výbory
snemovní sa najskôr zaoberali posúdením
jednotlivých kapitol, ktoré sa týkajú
ústredných orgánov štátnej správy
federácie a hospodárskych, rozpočtových
a príspevkových organizácií, napojených
na rozpočty týchto orgánov.
Výbory sa pritom zaoberali predovšetkým skladbou
rozpočtových kapitol a rozsahom plánovaných
potrieb a zdrojov. Ich krytie je v súlade s postavením
a úlohou orgánov. Svojim poňatím vychádza
z prijatých základných politickoekonomických
dokumentov. Osobitne sledovali, ako bola rešpektovaná
Smernica, vytýčená na prípravu úloh
v budúcom roku a jej odpovedajúci rozpočtový
projekt. Posudzovali, aká starostlivosť bola venovaná
otázkam efektívnosti, kvality a hospodárnosti,
vrátane starostlivosti o údržbu a ochranu národného
majetku a ako sa v dôsledku toho zvyšujú, alebo
znižujú úlohy každého orgánu
v tvorbe a užití zdrojov, a ako sa rozvíja
ich potreba.
Z rokovania výborov vyplynulo, že pozornosť všetkých
ústredných orgánov sa sústreďuje
na zabezpečenie ďalšieho postupu realizácie
úloh XV. zjazdu KSČ, v duchu záverov prijatých
na 11. zasadnutí Ústredného výboru
Komunistickej strany Československa a že v tomto postupe
nájdu svoj odraz aj konkrétne zámery odpovedajúce
programovému prehláseniu vlády. Dnes možno
povedať, že tieto budú odpovedať aj 12.
zasadnutiu ÚV KSČ.
Ide najmä o postupy, zabezpečujúce vytvorenie
nevyhnutných predpokladov pre realizáciu vecných
zámerov ďalšieho rozvoja. Pritom ide zvlášť
o prioritné potreby sociálneho a ekonomického
charakteru, o ďalšie prehĺbenie ekonomickej integrácie
so socialistickými štátmi, o dosiahnutie plánovanej
dynamiky výroby a vyššieho využitia ich
základných činiteľov a o užší
súlad výroby s celospoločenskými potrebami,
menovite riešenie problémov spojených s rastom
výroby u nosných programov, nábehu nových
kapacít a znižovanie potrieb zahraničných
zdrojov.
Ďalej ide o dosiahnutie lepšej úrovne riadiacej
a organizátorskej práce vo výrobnej a nevýrobnej
sfére, o prehĺbenie systémových a kontrolných
opatrení cestou ďalšieho skvalitnenia vstupných
podkladov slúžiacich na orientáciu, analýzu
a rozhodovanie, respektíve na zvyšovanie hospodárnosti,
lepšie využívanie vnútorných rezerv
a na zvyšovanie ochrany národného majetku.
Súhrnne možno o týchto zámeroch, alebo
jednotlivých úlohách a opatreniach povedať,
že sú náročné a mobilizačné
a že sú preto spojené s určitými
problémami z pohľadu rôznych vplyvov, či
ďalšieho nepriaznivého vývoja na zahraničných
trhoch nesocialistických štátov spojeného
s určitým rizikom.
Ústredné orgány v celkových návrhoch
rozpočtových príjmov a výdavkov svojej
kapitoly vychádzajú z očakávanej skutočnosti
rozpočtového hospodárenia v tomto roku a
z rozpísaných ukazovateľov smerníc a
rozpočtového projektu. Rešpektujú v
nich potrebnú väzbu hmotných a finančných
procesov a dosiahnutie žiadúceho súladu štátneho
rozpočtu so zámermi štátneho vykonávacieho
plánu na budúci rok. V investičnej oblasti
nadväzujú na výsledky dosiahnuté pri
výstavbe nových kapacít a prevádzkových
objektov, pričom usilujú o vytvorenie priaznivých
podmienok pre racionalizáciu svojej práce a projektovej
potreby zosúlaďujú so súčasnou
a perspektívnou výstavbou. V oblasti rozvoja vedy
a techniky sú úlohy prepojené so zabezpečovacou
časťou štátneho vykonávacieho plánu
rozvoja vedy a techniky na rok 1979.
V podstate boli kapitoly predložené bez rozporov,
avšak nie bez výhrad, alebo pripomienok. Pri ich prerokúvaní
sa výbory bližšie zoznámili s príčinami
niektorých odchýliek od východzej základne
a smernice, poprípade s plnením prijatých
uznesení z predchádzajúceho obdobia. Ďalej
s niektorými disproporciami kapacitných možností
toho ktorého úseku a so vzťahmi stanovených
hmotných limitov k potrebám príslušného
odvetvia, a tieto kriticky posúdili. Dotýkali sa
predovšetkým oblasti dopravy, strojárenstva,
základného výskumu, zahraničného
obchodu, úseku normalizácie a merania, poľnohospodárskej
a colnej správy a v investičnej oblasti menovite
výšky limitov pre stavby do 2 mil. Kčs.
V týchto prípadoch výbory vzali na vedomie,
že jednotlivé prípady budú riešené
ešte v priebehu roka, podľa rastu a čerpania
celkových zdrojov a podľa plnenia úloh v investičnej
výstavbe.
Výška príjmov plánovaná ústrednými
orgánmi nadväzuje na hmotné plány ich
činnosti a činnosti podriadených organizácií.
Zvýšené príjmy sú očakávané
predovšetkým s rastom produkcie a rozvojom činnosti
obchodných zložiek, pričom mimoriadne vyššie
príjmy nie sú v podstate predpokladané. Zvýšené
príjmy by mohli byť napríklad z vývozu
vedeckej literatúry, avšak možnosti vývozu
sú limitované nedostatočne kapacitou polygrafie
a dlhými dodacími lehotami.
Nižšie príjmy sú očakávané
predovšetkým v licenčnej oblasti, vzhľadom
na krízové javy v nesocialistických štátoch,
ktoré pri nákupe dávajú prednosť
uplatneniu licenčným fondom už overovaným
vo výrobnej praxi.
V objemoch a štruktúre rozpočtových
výdavkov, ústredné orgány premietli
najmä trend rastu doterajšie činnosti a zabezpečovanie
nových náročných úloh. Na druhej
strane je v nich zdôraznené úsilie o väčšiu
úspornosť v požadovaných prostriedkoch,
ktoré sa opiera o prijaté aktívne opatrenia,
sledujúce zabezpečenie vyššej tvorby vlastných
zdrojov a zabezpečenie vyššej efektívnosti
a hospodárnosti ich využitia.
Rast finančných potrieb vyplýva predovšetkým
z potrebných úprav počtu pracovníkov
na úroveň systemizácie a zvýšených
úloh niektorých úsekov. Vyplýva tiež
z potreby vyššej dotácie z prípadných
zmien v štruktúre finančných zdrojov.
S vyššou potrebou finančných prostriedkov
súvisí aj obmena vozového parku a prechody
na vyššiu úroveň prevádzkovej a
výpočtovej techniky. Na prechodne vyššiu
potrebu prostriedkov pôsobia tiež niektoré mimoriadne
akcie v budúcom roku.
Na výšku finančných potrieb pôsobí
tiež stály rast členských príspevkov
v medzinárodných organizáciách, rast
cien cestovných lístkov, leteniek a nájomného
v zahraničí. Ďalej niektoré nové
náklady z titulu prieskumných a projektových
prác neinvestičnej povahy, súvisiacich s
prípravou ďalšej päťročnice.
Posúdenie jednotlivých rozpočtových
druhov príjmov a účelových výdavkov
ukázalo predovšetkým na význam dodržania
rozpočtových vzťahov každého ústredného
orgánu štátnej správy federácie
k štátnemu rozpočtu. Súčasne
potvrdilo, že potenciálne rezervy budú spočívať
predovšetkým v práci jednotlivých riadiacich
stupňov. Teda ako budú uplatňované
systémové opatrenia, ako bude presadzovaný
potrebný tlak na ďalší rast efektívnosti
a kvality a ako dokážu pracovať bez náhodilosti
a improvizácie.
Za zložitejších podmienok sa bude musieť
výrobná a nevýrobná sféra v
tejto práci nekompromisne riadiť zásadou, vyžadujúcou
aby negatívne dopady niektorých vonkajších
a vnútorných vplyvov boli riešené zvýšenou
efektívnosťou a zvýšenou hospodárnosťou
v tvorbe a užití všetkých disponibilných
hmotných finančných a devízových
zdrojov a nie len predkladaním ďalších
požiadaviek na spoločenské zdroje.
Bude nanajvýš potrebné, aby do činnosti
príslušných riadiacich článkov
prenikali vo zvýšenej miere - ako to ukázala
už samotná príprava rozpočtových
kapitol - požiadavky vysokej náročnosti, kvality
a efektívnosti všetkej práce, to znamená
aj potreba vyššej úrovne a autority plánu
a rozpočtu a tomu odpovedajúca plánovacia
a finančná disciplína. V týchto súvislostiach
by nemalo dochádzať napríklad k odchýlkam
od plánovanej štruktúry investícií
a tým k tomu, aby niektoré spoločensky významné
a z hľadiska času dôležité zámery
boli pre nezabezpečenie plánovaného rozsahu
odsúvané.
Rokovanie výborov preto svojim obsahom zdôraznilo,
že plánované hmotné a finančné
úlohy musia byť brané ako záväzná
direktíva budúceho diania, ktorú nie je možné
redukovať iba na úroveň informatívneho
dokumentu.
Na podporu zabezpečenia úloh v budúcom roku
a zámerov sledovaných rozpočtovou politikou,
prijali výbory podľa vlastných úvah
voči jednotlivým ústredným orgánom
niektoré odporúčania. Vychádzajú
z nich z predloženého materiálu a poznatkov
členov výborov, alebo prijatých odporučení
v predchádzajúcom období. Oceňujú
v nich nielen dosiahnuté pozitíva, ale aj plnenie
uznesenia prijatého príslušným výborom.
Zdôraznili aj konkrétne potreby a požiadavky,
ktoré by mali byť na úseku príslušného
centrálneho orgánu štátnej správy
realizované, poprípade ktoré by mali byť
v popredí jeho pozornosti.
Po vecnej stránke príslušné výbory
odporučili:
- Federálnemu ministerstvu pre technický a investičný
rozvoj, aby venovalo mimoriadnu pozornosť pohotovému
uplatňovaniu licencií vo výrobe a vyššej
aktivite predaju našich licencií;
- Federálnemu ministerstvu hutného a ťažkého
strojárstva, aby venovalo dôslednejšiu pozornosť
realizácii komplexných dodávok pre tuzemské
akcie a technickému a komerčnému zabezpečeniu
dodávok do zahraničia, a aby zvážilo
výraznejšie zameranie technického rozvoja na
zvyšovanie kvality výroby;