Středa 13. prosince 1978

Z úhrnné rozpočtované částky na kulturní a sociální opatření připadá největší část - 64,2 mld Kčs na sociální zabezpečení, na školství je určeno 20,7 mld Kčs, na zdravotnictví 18,8 mld Kčs, na kulturu 3,5 mld Kčs. Z celkových výdajů na sociální zabezpečení je určeno na důchodové zabezpečení 43,7 mld Kčs, což představuje zvýšení proti loňskému roku o 1,4 mld Kčs. Z výdajů na nemocenské pojištění činí více než polovinu přídavky na děti (9,6 mld Kčs) a mateřský příspěvek (1,1 mld Kčs). Kromě toho náš stát podporuje rodiny s dětmi a mladá manželství dalšími formami, které se finančně odrážejí i ve státním rozpočtu i v oblasti peněžních služeb, zejména půjček poskytovaných spořitelnami.

V příštím roce budou poskytnuty půjčky mladým manželům ve výši 3,1 mld Kčs a státní příspěvek, který se poskytuje k jejích úhradě, bude činit půl miliardy Kčs. Od zavedení této významné a výhodné formy finanční pomoci státu počet mladých rodin, které jí využijí, dosáhne již 1 miliónu.

V posledních letech rychle rostou zejména výdaje na školství, což je ovlivněno jak populačním vývojem, tak i výdaji souvisejícími s novou čs. výchovně vzdělávací soustavou. Lze to dokumentovat např. na těchto číslech: v rozpočtovém výhledu na období 6. pětiletého plánu jsme počítali, že za první tři léta 6. pětiletky vynaložíme 54,8 mld Kčs neinvestičních výdajů na školství - ve skutečnosti to však činí o 2,1 mld Kčs více, z čehož připadá téměř 900 mil. Kčs na zmíněnou novou vzdělávací školskou soustavu. Dosavadní trend vývoje pokračuje i v příštím roce, kdy se výdaje na školství zvýší téměř o 1 mld Kčs, tj. o 4,7 % ve srovnání s letoškem. Pokračuje i výstavba nových kapacit ve školství. Je jistě potěšující, že za tři roky pětiletky bylo do mateřských škol nově umístěno téměř 158 tis. dětí, což je o 64 tis. více, než stanovila pětiletka. Jen pro srovnání lze uvést, že to je zhruba 4krát více než za první tři roky páté pětiletky. Nespornou zásluhu na tom mají národní výbory, které při realizaci svých volebních programů věnují této otázce velikou pozornost a umožňují tak, aby řada žen se dříve vrátila nebo nastoupila do zaměstnání.

Také do oblasti zdravotnictví vynakládá stát stále více prostředků. Neinvestiční výdaje z rozpočtu se v příštím roce zvýší o 800 mil. Kčs, což představuje růst o 4,4 %. S rozšiřováním kapacit v tomto odvětví se zvyšují i jeho výkony, což se odráží v růstu počtu míst v jeslích, počtu lůžek v nemocnicích, počtu lékařských míst v ambulantní péči apod. Významnou položkou jsou výdaje na léky a speciální zdravotnický materiál, které dosáhnou v příštím roce 4,5 mld Kčs, což je více než dvojnásobek ve srovnání s rokem 1970. V příštím roce to představuje výdaje na jednoho obyvatele ve výši téměř 300 Kčs.

Neinvestiční výdaje na kulturu se zvyšují v příštím roce téměř o 2 % a slouží k financování provozu kulturních zařízení, kulturně výchovné činnosti, údržby a oprav kulturních památek. Kromě toho jsou další prostředky rozpočtu formou neinvestičních příspěvků poskytovány rozhlasu a televizi a umožňují tak spolu s celou kulturní frontou rozšiřovat výchovné působení těchto institucí na široké masy obyvatelstva.

Vedle těchto základních odvětví společenské spotřeby obyvatelstva, na jejichž financování se rozpočet podílí v rozhodujícím rozsahu, zajišťuje se i řada dalších úseků růstu životní úrovně při vysoké účasti prostředků státu. Zejména jde o bytovou výstavbu a bytové hospodářství. Výdaje na tuto oblast v příštím roce jsou ve státním rozpočtu plánovány ve výši 24,1 mld Kčs, což je o 1,7 mld Kčs resp. o 7,3 % více než letos. Státní rozpočet vytváří k realizaci plánované bytové výstavby dostatečný prostor, a to nejen v oblasti dodavatelských forem, ale i ve svépomocné družstevní a individuální výstavbě bytů a rodinných domků. K plnému využití těchto finančních prostředků je třeba vytvářet potřebné organizační a jiné předpoklady, hlavně v občanské a technické vybavenosti, která zaostává za výstavbou bytů. Je plně v našich silách předávat našim občanům do užívání kvalitní byty na sídlištích vybavených tím, co je nezbytně třeba ke spokojenému životu jejich obyvatel.

K zajišťování růstu životní úrovně přispívají i různé dotace a intervence k cenám některých výrobků a služeb, jako například na provoz městské hromadné dopravy se vynaloží v příštím roce jako dotace 1,8 mld Kčs. Dalšími prostředky, které úzce souvisí s životní úrovní, budou vynaloženy např. na další výstavbu dálnic ve výši 1,3 mld Kčs, pražského metra ve výši 1,4 mld Kčs. Značné prostředky vynaložíme na další výstavbu vodovodů, kanalizací a čistících stanic, rozšiřování a udržování zeleně ve městech atd.

Nelze opomenout ani významnou oblast peněžních služeb poskytovaných obyvatelstvu pojišťovnami a spořitelnami, které budeme v příštím roce dále rozvíjet. O velkém rozsahu těchto služeb svědčí, že obyvatelstvo má uzavřeno více než 12 mil. pojistek dlouhodobého smluvního pojištění majetku a osob. Rok od roku roste počet vkladových a úvěrových operací a peněžních služeb uskutečňovaných spořitelnami ve styku s obyvatelstvem.

To vše, soudružky a soudruzi - myslím - přesvědčivě dokazuje, že různým stránkám zvyšování životní úrovně a upevňování životních jistot obyvatelstva věnuje naše společnost trvalou pozornost, což se odráží ve velikém a stále rostoucím objemu prostředků, které jsou do této oblasti vkládány. Proto je také zcela na místě požadavek jejich hospodárného a účelného využití, který ve finanční politice a státním rozpočtu prosazujeme, ale který je třeba prosazovat všude tam, kde se finanční prostředky fakticky vydávají.

Soudružky a soudruzi, zabezpečování dalšího rozvoje naší ekonomiky a růstu životní úrovně obyvatelstva je stále více závislé na zvyšování efektivnosti a kvality veškeré naší práce. Dosavadní vývoj to dokazuje a náročné podmínky v národním hospodářství zdůrazňují narůstající význam těchto faktorů. Vypracování návrhu státního rozpočtu na rok 1979 důsledně vychází z tohoto poznatku, z potřeby dalšího zkvalitnění řídící činnosti a z nezbytnosti intenzivněji a důsledněji postupovat v prosazování efektivnosti, a hospodárnosti ve všech oblastech.

Ústřední výbor KSČ na svém 12. zasedání stanovil řadu úkolů pro práci stranických, společenských a hospodářských orgánů, jejichž důsledné plnění je nezbytnou podmínkou úspěšné realizace cílů a záměrů v rozvoji naší ekonomiky v příštím roce. K naplnění náročných úkolů roku 1979 je třeba, tak jako doposud, zaměřit a dále rozvíjet iniciativu pracujících.

Závěrem mi dovolte, abych jménem vlády poděkoval všem poslancům za aktivní a tvůrčí pomoc při projednávání jednotlivých kapitol i celého návrhu státního rozpočtu ve výborech obou sněmoven. Náměty a iniciativní návrhy využije vláda ve své další práci a činnosti.

Jménem vlády Československé socialistické republiky navrhuji, aby Federální shromáždění schválilo předložený návrh zákona o státním rozpočtu československé federace na rok 1979. Děkuji za pozornost.

Předseda FS A. Indra: Děkuji soudruhu Lérovi.

Soudružky a soudruzi, jednotlivé kapitoly státního rozpočtu projednaly příslušné výbory obou sněmoven.

Návrh státního rozpočtu československé federace a souhrn státních rozpočtů Československé socialistické republiky na rok 1979 včetně návrhu zákona projednaly na společné schůzi výbory pro plán a rozpočet za účasti delegovaných poslanců z ostatních výborů obou sněmoven.

Prosím nyní, aby se ujal slova společný zpravodaj výborů Sněmovny lidu poslanec Belko.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec J. Belko: Vážený súdruh generálny tajomník a prezident, vážený súdruh predseda, vážené súdružky, súdruhovia poslanci, vážení hostia.

Pri prerokúvaní návrhu štátneho rozpočtu čs. federácie na rok 1979, výbory snemovní sa najskôr zaoberali posúdením jednotlivých kapitol, ktoré sa týkajú ústredných orgánov štátnej správy federácie a hospodárskych, rozpočtových a príspevkových organizácií, napojených na rozpočty týchto orgánov.

Výbory sa pritom zaoberali predovšetkým skladbou rozpočtových kapitol a rozsahom plánovaných potrieb a zdrojov. Ich krytie je v súlade s postavením a úlohou orgánov. Svojim poňatím vychádza z prijatých základných politickoekonomických dokumentov. Osobitne sledovali, ako bola rešpektovaná Smernica, vytýčená na prípravu úloh v budúcom roku a jej odpovedajúci rozpočtový projekt. Posudzovali, aká starostlivosť bola venovaná otázkam efektívnosti, kvality a hospodárnosti, vrátane starostlivosti o údržbu a ochranu národného majetku a ako sa v dôsledku toho zvyšujú, alebo znižujú úlohy každého orgánu v tvorbe a užití zdrojov, a ako sa rozvíja ich potreba.

Z rokovania výborov vyplynulo, že pozornosť všetkých ústredných orgánov sa sústreďuje na zabezpečenie ďalšieho postupu realizácie úloh XV. zjazdu KSČ, v duchu záverov prijatých na 11. zasadnutí Ústredného výboru Komunistickej strany Československa a že v tomto postupe nájdu svoj odraz aj konkrétne zámery odpovedajúce programovému prehláseniu vlády. Dnes možno povedať, že tieto budú odpovedať aj 12. zasadnutiu ÚV KSČ.

Ide najmä o postupy, zabezpečujúce vytvorenie nevyhnutných predpokladov pre realizáciu vecných zámerov ďalšieho rozvoja. Pritom ide zvlášť o prioritné potreby sociálneho a ekonomického charakteru, o ďalšie prehĺbenie ekonomickej integrácie so socialistickými štátmi, o dosiahnutie plánovanej dynamiky výroby a vyššieho využitia ich základných činiteľov a o užší súlad výroby s celospoločenskými potrebami, menovite riešenie problémov spojených s rastom výroby u nosných programov, nábehu nových kapacít a znižovanie potrieb zahraničných zdrojov.

Ďalej ide o dosiahnutie lepšej úrovne riadiacej a organizátorskej práce vo výrobnej a nevýrobnej sfére, o prehĺbenie systémových a kontrolných opatrení cestou ďalšieho skvalitnenia vstupných podkladov slúžiacich na orientáciu, analýzu a rozhodovanie, respektíve na zvyšovanie hospodárnosti, lepšie využívanie vnútorných rezerv a na zvyšovanie ochrany národného majetku.

Súhrnne možno o týchto zámeroch, alebo jednotlivých úlohách a opatreniach povedať, že sú náročné a mobilizačné a že sú preto spojené s určitými problémami z pohľadu rôznych vplyvov, či ďalšieho nepriaznivého vývoja na zahraničných trhoch nesocialistických štátov spojeného s určitým rizikom.

Ústredné orgány v celkových návrhoch rozpočtových príjmov a výdavkov svojej kapitoly vychádzajú z očakávanej skutočnosti rozpočtového hospodárenia v tomto roku a z rozpísaných ukazovateľov smerníc a rozpočtového projektu. Rešpektujú v nich potrebnú väzbu hmotných a finančných procesov a dosiahnutie žiadúceho súladu štátneho rozpočtu so zámermi štátneho vykonávacieho plánu na budúci rok. V investičnej oblasti nadväzujú na výsledky dosiahnuté pri výstavbe nových kapacít a prevádzkových objektov, pričom usilujú o vytvorenie priaznivých podmienok pre racionalizáciu svojej práce a projektovej potreby zosúlaďujú so súčasnou a perspektívnou výstavbou. V oblasti rozvoja vedy a techniky sú úlohy prepojené so zabezpečovacou časťou štátneho vykonávacieho plánu rozvoja vedy a techniky na rok 1979.

V podstate boli kapitoly predložené bez rozporov, avšak nie bez výhrad, alebo pripomienok. Pri ich prerokúvaní sa výbory bližšie zoznámili s príčinami niektorých odchýliek od východzej základne a smernice, poprípade s plnením prijatých uznesení z predchádzajúceho obdobia. Ďalej s niektorými disproporciami kapacitných možností toho ktorého úseku a so vzťahmi stanovených hmotných limitov k potrebám príslušného odvetvia, a tieto kriticky posúdili. Dotýkali sa predovšetkým oblasti dopravy, strojárenstva, základného výskumu, zahraničného obchodu, úseku normalizácie a merania, poľnohospodárskej a colnej správy a v investičnej oblasti menovite výšky limitov pre stavby do 2 mil. Kčs.

V týchto prípadoch výbory vzali na vedomie, že jednotlivé prípady budú riešené ešte v priebehu roka, podľa rastu a čerpania celkových zdrojov a podľa plnenia úloh v investičnej výstavbe.

Výška príjmov plánovaná ústrednými orgánmi nadväzuje na hmotné plány ich činnosti a činnosti podriadených organizácií. Zvýšené príjmy sú očakávané predovšetkým s rastom produkcie a rozvojom činnosti obchodných zložiek, pričom mimoriadne vyššie príjmy nie sú v podstate predpokladané. Zvýšené príjmy by mohli byť napríklad z vývozu vedeckej literatúry, avšak možnosti vývozu sú limitované nedostatočne kapacitou polygrafie a dlhými dodacími lehotami.

Nižšie príjmy sú očakávané predovšetkým v licenčnej oblasti, vzhľadom na krízové javy v nesocialistických štátoch, ktoré pri nákupe dávajú prednosť uplatneniu licenčným fondom už overovaným vo výrobnej praxi.

V objemoch a štruktúre rozpočtových výdavkov, ústredné orgány premietli najmä trend rastu doterajšie činnosti a zabezpečovanie nových náročných úloh. Na druhej strane je v nich zdôraznené úsilie o väčšiu úspornosť v požadovaných prostriedkoch, ktoré sa opiera o prijaté aktívne opatrenia, sledujúce zabezpečenie vyššej tvorby vlastných zdrojov a zabezpečenie vyššej efektívnosti a hospodárnosti ich využitia.

Rast finančných potrieb vyplýva predovšetkým z potrebných úprav počtu pracovníkov na úroveň systemizácie a zvýšených úloh niektorých úsekov. Vyplýva tiež z potreby vyššej dotácie z prípadných zmien v štruktúre finančných zdrojov. S vyššou potrebou finančných prostriedkov súvisí aj obmena vozového parku a prechody na vyššiu úroveň prevádzkovej a výpočtovej techniky. Na prechodne vyššiu potrebu prostriedkov pôsobia tiež niektoré mimoriadne akcie v budúcom roku.

Na výšku finančných potrieb pôsobí tiež stály rast členských príspevkov v medzinárodných organizáciách, rast cien cestovných lístkov, leteniek a nájomného v zahraničí. Ďalej niektoré nové náklady z titulu prieskumných a projektových prác neinvestičnej povahy, súvisiacich s prípravou ďalšej päťročnice.

Posúdenie jednotlivých rozpočtových druhov príjmov a účelových výdavkov ukázalo predovšetkým na význam dodržania rozpočtových vzťahov každého ústredného orgánu štátnej správy federácie k štátnemu rozpočtu. Súčasne potvrdilo, že potenciálne rezervy budú spočívať predovšetkým v práci jednotlivých riadiacich stupňov. Teda ako budú uplatňované systémové opatrenia, ako bude presadzovaný potrebný tlak na ďalší rast efektívnosti a kvality a ako dokážu pracovať bez náhodilosti a improvizácie.

Za zložitejších podmienok sa bude musieť výrobná a nevýrobná sféra v tejto práci nekompromisne riadiť zásadou, vyžadujúcou aby negatívne dopady niektorých vonkajších a vnútorných vplyvov boli riešené zvýšenou efektívnosťou a zvýšenou hospodárnosťou v tvorbe a užití všetkých disponibilných hmotných finančných a devízových zdrojov a nie len predkladaním ďalších požiadaviek na spoločenské zdroje.

Bude nanajvýš potrebné, aby do činnosti príslušných riadiacich článkov prenikali vo zvýšenej miere - ako to ukázala už samotná príprava rozpočtových kapitol - požiadavky vysokej náročnosti, kvality a efektívnosti všetkej práce, to znamená aj potreba vyššej úrovne a autority plánu a rozpočtu a tomu odpovedajúca plánovacia a finančná disciplína. V týchto súvislostiach by nemalo dochádzať napríklad k odchýlkam od plánovanej štruktúry investícií a tým k tomu, aby niektoré spoločensky významné a z hľadiska času dôležité zámery boli pre nezabezpečenie plánovaného rozsahu odsúvané.

Rokovanie výborov preto svojim obsahom zdôraznilo, že plánované hmotné a finančné úlohy musia byť brané ako záväzná direktíva budúceho diania, ktorú nie je možné redukovať iba na úroveň informatívneho dokumentu.

Na podporu zabezpečenia úloh v budúcom roku a zámerov sledovaných rozpočtovou politikou, prijali výbory podľa vlastných úvah voči jednotlivým ústredným orgánom niektoré odporúčania. Vychádzajú z nich z predloženého materiálu a poznatkov členov výborov, alebo prijatých odporučení v predchádzajúcom období. Oceňujú v nich nielen dosiahnuté pozitíva, ale aj plnenie uznesenia prijatého príslušným výborom. Zdôraznili aj konkrétne potreby a požiadavky, ktoré by mali byť na úseku príslušného centrálneho orgánu štátnej správy realizované, poprípade ktoré by mali byť v popredí jeho pozornosti.

Po vecnej stránke príslušné výbory odporučili:

- Federálnemu ministerstvu pre technický a investičný rozvoj, aby venovalo mimoriadnu pozornosť pohotovému uplatňovaniu licencií vo výrobe a vyššej aktivite predaju našich licencií;

- Federálnemu ministerstvu hutného a ťažkého strojárstva, aby venovalo dôslednejšiu pozornosť realizácii komplexných dodávok pre tuzemské akcie a technickému a komerčnému zabezpečeniu dodávok do zahraničia, a aby zvážilo výraznejšie zameranie technického rozvoja na zvyšovanie kvality výroby;


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP