Dovolím si ukázat to na příkladě:
činí-li např. škoda více, než
plat zaměstnance, tj. 15.000 Kčs, a měsíční
plat činí 2000 Kčs, zaplatí podle
předložené předlohy 6000 Kčs.
Může se však v odůvodněných
případech podle § 7 snížit tato
částka na 2000 Kčs.
Odůvodněnými případy jsou podle
§ 7 především zaměstnancův
poměr k práci a ke společenskému vlastnictví.
Dále se přihlíží k míře
zavinění, k společenskému významu
škody, k osobním vlastnostem zaměstnance a
k jeho hospodářským poměrům.
Přichází-li v platnost toto ustanovení,
vypadal by příklad takto: podle dřívějšího
vládního usnesení měl by viník
zásadně platit 15.000 Kčs. A v případech
zřetele hodných mohla by se tato částka
snížit tak, že by podnik požadoval nejvýše
6000 Kčs. Ale zkušenost ukázala, že vedení
závodu mohlo rozhodnout, že zaplatí třeba
jen 5000 Kčs a také jenom 20 Kčs.
Osnova řeší odchylným způsobem
otázku odpovědnosti za škodu těch zaměstnanců,
kterým se svěřuje k vyúčtování
zboží, ceniny, hotovosti apod. V úvahu přicházejí
skladníci, pokladníci, vedoucí prodejen.
V těchto případech návrh zákona
vychází z přísnějšího
hlediska a stojí na stanovisku, že tito zaměstnanci
jsou povinni řádně vyúčtovat
hodnoty, které jim byly svěřeny. Schází-li
jim něco, odpovídají za tento schodek, aniž
by jim muselo být prokázáno zavinění.
Tvrdí-li však zaměstnanec, že škodu
nezavinil, musí to dokázat, a tím se odpovědnosti
zprostí. Toto přísnější
posuzování slouží k ochraně socialistického
vlastnictví na těch úsecích, kde máme
nejvíce mank.
U společné odpovědnosti, jak o ní
mluví § 9, vedoucí a jeho zástupce ručí
zásadně neomezeně. Prodavači a ostatní
spoluodpovědní ručí nejvýše
do částky jednoměsíčního
platu. Rozdíl v této míře odpovědnosti
vyplývá z toho, že vedoucí a jeho zástupce
mají vyšší odpovědnost, mají
vyšší plat, ale mají také větší
příležitost k nepoctivostem.
Pro výpočet úhrady schodku se započítává
výdělek vedoucího a jeho zástupce
v dvojnásobné výši. Výše
náhrady ostatních zaměstnanců nesmí
přesáhnout částku rovnající
se průměrnému výdělku jednotlivého
zaměstnance za jeden měsíc.
Uvedu opět příklad s přihlédnutím
k uplatnění zákona a k uplatnění
maximálních požadavků zákonných
ustanovení. V podniku bude vedoucí a dva prodavači.
Škoda bude činit 10.000 Kčs. Prodavači
budou mít každý měsíčně
1000 Kčs a vedoucí 1500 Kčs. Uhradí
tedy společně škodu tak, že každý
prodavač uhradí po 1000 Kčs a 8000 Kčs
uhradí vedoucí.
§ 13 je vlastně ochranou zaměstnance před
neuváženými smíry. Stávalo se,
že na zaměstnance, který škodu zavinil,
závod naléhal a říkal, když podepíšeš,
že jsi škodu způsobil, neuděláme
trestní oznámení. A pak se určovala
škoda podle dosavadního stavu libovolnou úvahou
buď příliš nízko nebo příliš
vysoko, takže byla ohrožena i výživa zaměstnance.
Proto se stanoví, že uznání závazku
k náhradě škody je neplatné, jestliže
určení výše náhrady škody
nebylo projednáno s příslušným
orgánem odborového svazu.
Odpovědnost za škody podle tohoto návrhu zákona
podporuje ochranu socialistického vlastnictví. Jde
ale současně ruku v ruce s ochranou zaměstnance,
či lépe s ochranou jeho mzdy při náhradách
škod. Mzda se posuzuje jako nejdůležitější
pramen obživy pracujícího a jeho rodiny. Proto
se bere zřetel na to, aby závazky k náhradě
škody odpovídaly mzdě zaměstnanců.
Ustanovením, že náhrada se uhrazuje srážkami
ze mzdy, jak stanoví § 13, je minimálně
ohrožena výživa rodiny a socialistické
vlastnictví je přece jen chráněno.
Návrh zákona uvádí v soulad zájmy
společnosti se zájmem zaměstnance. Taková
úprava je možná jen v socialistickém
podnikání.
Ústavně-právní výbor projednal
tuto osnovu ve své schůzi dne 8. října.
Soudruzi poslanci vznesli dotazy, například jak
a pokud ručí podniky, v kterých případech
a nakolik ručí kontrolní orgány, má-li
podnik, vznikla-li škoda bez zavinění zaměstnance,
nárok na náhradu škody od subdodavatele apod.
Všechny dotazy byly zodpovězeny.
Vzhledem k tomu, co jsem uvedl, navrhuji na základě
usnesení ústavně-právního výboru,
aby Národní shromáždění
návrh zákona o závazcích k náhradě
škody způsobené zaměstnancem porušením
povinností z pracovního poměru schválilo
v předloženém znění. (Potlesk.)
Podpredseda Žiak: Hlási sa niekto do rozpravy?
(Nikto.)
Do rozpravy sa nikto nehlási, budeme hlasovať.
Ak nebudú námietky, dám hlasovať o celom
vládnom návrhu zákona naraz podľa výborovej
zprávy.
Sú nejaké námietky proti tomuto spôsobu
hlasovania? (Neboli.)
Nie sú.
Kto teda súhlasí s celým vládnym návrhom
zákona o záväzkoch na náhradu škody
spôsobenej zamestnancom porušením povinností
z pracovného pomeru podľa znenia predloženej
zprávy výboru ústavnoprávneho, nech
zdvihne ruku! (Deje sa.)
Je niekto proti? (Nikto.)
Zdržal sa voľakto hlasovania? (Nikto.)
Ďakujem. - Tým Národné zhromaždenie
jednomyseľne schválilo vládny návrh
zákona o záväzkoch na náhradu škody
spôsobenej zamestnancom porušením povinností
z pracovného pomeru.
Tým sme prejednali desiaty bod denného poriadku.
Prerušujem teraz schôdzu. K pokračovaniu v schôdzi
sa zídeme o 15,00 hodine.
Podpredseda Valo (zvoní): Otváram
prerušenú 27. schôdzu Národného
zhromaždenia.
Budeme pokračovať v prerokúvaní schváleného
poriadku.
Jedenástym bodom denného poriadku, ktorý
teraz budeme prerokúvať, je
11. Spoločná zpráva výboru zahraničného
a výboru ústavnoprávneho k vládnemu
návrhu ústavného zákona o konečnom
vytýčení štátnych hraníc
s Poľskou ľudovou republikou (tlač 257).
Spoločným zpravodajcom je poslanec Kolář,
dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. A. Kolář: Vážené
Národní shromáždění -
soudružky a soudruzi!
Vláda Československé republiky předložila
Národnímu shromáždění
návrh ústavního zákona o konečném
vytyčení státních hranic s Polskou
lidovou republikou.
Už po skončení války, v důsledku
velkých územních změn, které
se ve velkém rozsahu dotkly předválečných
československých hranic, považovala československá
vláda za nutné uvést československo-polskou
státní hranici do pořádku. Na návrh
československé vlády v roce 1949 byla v roce
1953 až 1954 provedena společná prohlídka
hraniční demarkace v úseku bývalých
hranic československo-německých. Dne 23.
září 1953 byl podepsán v Praze protokol
mezi vládou ČSR a vládou Polské lidové
republiky o vytyčení čs.-polských
hranic. Tímto protokolem se vlády dohodly na smíšené
čs.-polské komisi, která byla pověřena
vypracováním návrhu definitivní úpravy
československo-polské státní hranice.
Smíšené komisi bylo uloženo, aby jako
základ pro vytyčení hranic vzala dosavadní
probíhající hraniční čáru
s možnostmi provést drobné územní
změny, pokud se ukáží z hlediska zájmu
místního obyvatelstva nebo v zájmu účelného
územního a vodního hospodářství.
K významnějším, jinak drobným
hraničním změnám došlo v oblasti
obce Holasovice, Hlinka, Polubný, Machov, Bělý,
Šonov, Harrachov-Nový Svět, Závorník,
Kolnovice, Migulovice, Krnov a na řece Olši. Hraničními
úpravami připadlo pod svrchovanost Polské
lidové republiky celkem 837 ha prostoru, pod svrchovanost
Československé republiky 1205 ha. Tím byl
zvětšen prostor Československé republiky
o 368 ha. Československá vláda nahradila
Polské lidové republice tuto ztrátu tím,
že přenesla vlastnické právo k půdě
o stejné výměře, kterou vlastní
československý stát nebo jeho právnické
nebo fyzické osoby, na území Polské
lidové republiky.
Tyto účelné avšak drobné hraniční
změny jsou vytyčeny v těchto dokumentech:
1. Protokolární popis průběhu hraniční
čáry s náčrty v měřítku
1:5000 s tabulkou číselných údajů
v 6 svazcích v českém a polském jazyku
každý o obsahu 1211 listů.
2. Mapou čs.-polských státních hranic
v měřítku 1:200 000 zobrazující
pohraniční území v šířce
5 km po každé straně státních
hranic.
3. Závěrečným protokolem o činnosti
československo-polské smíšené
komise pro vytyčení státních hranic.
Dále je československo-polská státní
hranice doložena dalšími dokumenty, jako jsou
zejména dokumenty o vytyčení trojzemí
státních hranic mezi ČSR, Polskem a Sovětským
svazem a mezi ČSR, Polskem a NDR.
Drobné otázky, jako je otázka státní
příslušnosti osob, které v důsledku
územních změn přešly pod svrchovanost
druhého státu, předání úředních
listin a podobné, nejsou zakotveny ve smlouvě, protože
to nejsou otázky zásadního charakteru. Tyto
jsou obsaženy v dodatkovém protokolu československo-polské
komise pro vytyčení státních hranic
a o jejich vyřešení se obě vlády
postarají samy.
Soudružky a soudruzi!
Vládou předložený ústavní
zákon je důležitým článkem
ve smluvních vztazích obou zemí. Tento návrh
ústavního zákona je zejména dokumentem
mimořádného politického významu.
Po prvé za celé existence těchto obou zemí
přistupují tyto svrchované státy k
úpravě společné hranice bez zásahu
třetí mocnosti. V historii našich zemí
už několikrát byly upravovány naše
společné hranice a vždy o úpravách
hranice rozhodoval někdo třetí. Např.
část hranic byla určena Versailleskou smlouvou.
O hranici na Těšínsku, Oravě a Spiši
rozhodovaly v roce 1920 ne Československo a Polsko, ale
USA, Velká Británie, Itálie a Japonsko. V
roce 1921 znovu zasahovala do našich hraničních
otázek tehdejší Rada Společnosti národů.
Západní imperialisté zásadně
rozhodovali o nás bez nás. Jejich politice vyhovovaly
neustále hraniční spory a nejistota, které
sloužily k výbojným záměrům
buržoasie obou zemí i k spekulaci západních
imperialistických mocností. Takový stav byl
možný jen za panství buržoasie obou zemí.
Československá a polská buržoasie záměrně
otravovala vzájemné přátelství
a úctu našich národů jedem buržoasního
nacionalismu, uměle vyvolávala a živila rozpory,
což nakonec mimo jiné přispělo k Mnichovu
a nacistické okupaci Československa i Polska - k
strašné tragédii našich národů.
Tyto tragické události se už nebudou nikdy
opakovat, neboť se od základu změnily poměry
v našich zemích, ve kterých už nevládnou
Pilsudští, ani Beckové, Preisové, ani
Benešové, ale ve kterých vládne dělnická
třída spolu s rolníky a pracující
inteligencí. Naše síla se zmnohonásobila,
protože naše obě země jsou členy
mohutného tábora socialismu a míru, vedeného
Sovětským svazem, jehož existence a důsledná
mírová politika dává záruku,
že v našich zemích už nebude nikdo jiný
rozhodovat, než sám lid.
Je nutno jen vřele souhlasit se slovy maršálka
Sejmu Polské lidové republiky, soudruha Czeslawa
Wycecha, který při oficiální návštěvě
ČSR řekl na půdě našeho Národního
shromáždění tato slova: "Vždy,
když jsme byli zajedno, dokázali jsme se postavit
nepříteli na odpor. Vždy, když jsme byli
rozděleni, zvítězil nepřítel.
Dnes nás spojuje už nejen společný slovanský
původ, nejen společný boj proti hitlerovským
okupantům, ale dnes nás pojí něco
většího, hlubšího a širšího.
Spojuje nás společná myšlenka socialismu,
socialistická ideologie, životní zájmy
socialistického tábora. Tuto jednotu a všestrannou
spolupráci socialistických zemí považujeme
za základ našeho rozvoje, a zde je příčina,
proč tuto jednotu střežíme a budeme
ji střežit jako oko v hlavě."
Těmto pozoruhodným slovům soudruha Wycecha
odpovídá plně obsah a duch navrženého
ústavního zákona o konečném
vytyčení státních hranic s Polskou
lidovou republikou.
Zahraniční výbor a ústavně-právní
výbor Národního shromáždění,
které projednaly na svých zasedáních
dne 29. září a 8. října t.
r. tento návrh vlády, dospěly k jednoznačnému
názoru, že přijetí navrhovaného
ústavního zákona o konečném
vytyčení státních hranic s Polskou
lidovou republikou přispěje k dalšímu
prohloubení přátelství a jednoty našich
zemí. Proto zmíněné výbory
doporučují Národnímu shromáždění,
aby navržený ústavní zákon o
konečném vytyčení státních
hranic s Polskou lidovou republikou schválilo. (Potlesk.)
Podpredseda Valo: Do rozpravy sa prihlásil poslanec
Kaliský. Dávam mu slovo.
Posl. Kaliský: Vážené Národné
zhromaždenie!
Dovoľte mi, aby som k zpráve súdruha zpravodajcu
povedal ešte niekoľko slov.
Otázka hraníc každého suverénneho
štátu je otázka veľmi citlivá,
pretože pevné hranice nielen vytyčujú
presne jeho územie, ale sú aj výrazným
znakom jeho zvrchovanosti, celistvosti a nedotknuteľnosti.
Len medzi štátmi, ktorých ľud spája
rovnaký cieľ - vybudovanie socializmu a zabezpečenie
mieru v Európe a na celom svete je možné riešiť
takú citlivú otázku, ako je konečná
úprava hraníc v duchu vzájomnej zhody a priateľského
porozumenia, ako sa to deje dnes medzi ľudovodemokratickým
Československom a ľudovo-demokratickým Poľskom.
Zmluva o konečnom vytýčení štátnych
hraníc s Poľskou ľudovou republikou. Ako to znie
právnicky striktne a sucho. Ale ako živo a ohromne
to zaznie, ak necháme vyniknúť politický
zmysel týchto slov. Ako ohromne to znie najmä v tejto
jeseni, pripomínajúcej nám tragické
udalosti spred 20 rokov, ktoré sa začali útokom
na československé hranice, trhaním živého
tela našej vlasti a vyvrcholili napokon stratou štátnej
samostatnosti i Československa i Poľska, fašistickou
porobou i československého i poľského
ľudu.
Keď v čase Mníchova sa popri nemeckom fašizme
uchádzala o svoj podiel na koristi z nášho
štátu aj bekovsko-panská klika vo Varšave,
naše národy napriek všetkým bolestným
pocitom nikdy nestotožňovali toto počínanie
so zmýšľaním a skutočnými
záujmami statočného poľského
ľudu. A keď sa o rok neskoršie pri hitlerovskom
útoku na Poľsko prihlásila s velikým
hurhajom o svoj koštiaľ aj tisovsko-tukovsko-machovská
svorka v Bratislave, vedeli sme a cítili sme, že poľský
národ nepripisuje tento podlý čin nášmu
ľudu.
Pravdaže, fašistické sily, ktoré spôsobili
našim národom toľko utrpenia, poníženia
a škôd a ktoré boli predovšetkým
vďaka dejinnému osloboditeľskému dielu
Sovietskeho sväzu vo Veľkej vlasteneckej vojne porazené,
úplne nezmizli a pod tútorstvom amerických
imperialistov sa zviechali a nehanebne, pred očami celej
svetovej demokratickej verejnosti dvíhajú svoje
hlavy.
Znova počúvame z bonnského štátu
nové variácie na staré témy, ako "Drang
nach Osten", "Lebensraum", "Es kommt der Tag",
znova sa oprašujú a umele k životu privádzajú
všelijaké pseudoteórie, označujúce
územie zvrchovaného ľudového Poľska
ako nemecký východ a naše pohraničie
ako Sudety - súčasť veľkonemeckej ríše.
A to všetko nie sú unáhlené výroky
nezodpovedných jednotlivcov, ale dôkladne organizovaná
súčasť štátnej politiky, ktorú
dnes robí vláda Nemeckej spolkovej republiky.
Všetko to tam začína vyzerať tak, ako
by sa tamojšie vládnúce kruhy ničomu
z dejín nepoučili, najmä novších,
a ako by sa chystali na zopakovanie dobrodružstva spred 20
rokov, o ktorom vieme, ako sa skončilo a čo z neho
mal nakoniec samotný nemecký ľud. Možno
je to naozaj tak a možno sa naozaj v západnom Nemecku
okrem firmy nič nezmenilo.