V roce 1955 se začalo rozvíjet hospodaření
podle doplňkových rozpočtů, s jehož
pomocí mohou národní výbory rychleji
rozvíjet kulturní, zdravotní a sociální
opatření, zlepšovat služby pracujícím,
zvelebovat prostředí, v němž nás
lid žije a pracuje. Získané zkušenosti
z těchto akcí spolu s hnutím za rozvoj služeb
a výroby z místních zdrojů jsou ekonomickým
školením každého občana o tom,
jak je možno mobilizovat dosud nevyužité zdroje,
jak jest spojen rozpočet každé obce i státu
s rozvojem výroby a hospodárnosti a jak zvyšování
životní úrovně závisí
od práce a hospodárnosti každého občana.
Plnění státního rozpočtu na
Slovensku.
Rychlý rozvoj národního hospodářství
na Slovensku pokračoval i v roce 1955. V průmyslu
vzrostla hrubá výroba proti roku 1954 o 14 % a činila
16,3 % celostátního objemu. Plán hrubé
výroby v průmyslu byl splněn na 103 %. Produktivita
práce vzrostla o 10 %.
Zemědělská výroba na Slovensku se
v celkovém objemu zvýšila proti roku 1954 o
13 %, z toho rostlinná výroba o 18 % a živočišná
výroba o 6 %.
Počet jednotných zemědělských
družstev III. a IV. typu se zvýšil o 63 a hospodaření
JZD na Slovensku vykázalo vcelku proti toku 1954 v roce
1955 zlepšené výsledky. Hektarové výnosy
v porovnání s výnosy samostatně hospodařících
rolníků byly vyšší u pšenice
o 2,9 q, u žita o 3,8 q, u ječmene o
3,4 q, u kukuřice o 3,2 q. Peněžní důchody
připadající na 1 hektar zemědělské
půdy vzrostly z 1.695 Kčs na 2.001 Kčs. Příděly
nedělitelnému fondu z peněžních
důchodů JZD na 1 hektar zemědělské
půdy vykázaly proti roku 1954 vzrůst z 67
Kčs na 124 Kčs. Plán investiční
výstavby se však splnil i na Slovensku jen na 93 %.
Zvýšení kupní síly obyvatelstva
se projevilo ve splnění plánu maloobchodního
obratu na 101 %. Kupní síla ukázala se také
v tom, že v roce 1955 se prodalo o 11,3 % více zboží
než v roce 1954. Podíl Slovenska na celostátním
maloobchodním obratu se zvýšil z 22,3 % v roce
1954 na 22,5 % v roce 1955.
Kulturní, zdravotní a sociální péče
o pracující se dále rozvinula. Předškolní
a mimoškolní výchově žactva byla
věnována zvýšená péče.
Počet dětí zapsaných do mateřských
škol vzrostl ze 62.200 na 67.100 - z toho vzrůst počtu
dětí zaměstnaných matek z 23.000 na
34.800.
Ve školních jídelnách se v roce 1955
stravovalo 78.800 dětí proti 63.200 dětem
v roce 1954.
Počet studujících na vysokých školách
se v roce 1955 zvýšil z 13 800 na 14.200. Mimořádných
způsobů studia na vysokých školách
se v roce 1955 zúčastnilo 7.200 posluchačů,
v roce 1954 6.050 posluchačů.
Počet lůžek zdravotnických zařízení
vzrostl z 29.300 na 31.000 lůžek, to je o 5,8 %. Bylo
otevřeno 7 nových nemocnic. Zatím co v roce
1954 připadal jeden lékař na 929 obyvatel,
v roce 1955 připadal na 864 obyvatel.
Výsledky hospodaření podle státního
rozpočtu na rok 1955 na úsecích řízených
prostřednictvím pověřenectva a národních
výborů - které neobsahují úkoly
celostátní - podává tento přehled:
Největší podíl na dobrém výsledku
daně z obratu má pověřenectvo lehkého
průmyslu.
Odvody ze zisků národních podniků
byly splněny jen na 84,2 %. Rozhodující měrou
se na tomto špatném výsledku podílí
pověřenectvo stavebnictví.
Vývoj v plnění plánu vlastních
nákladů byl celkově příznivý.
Průmyslová pověřenectva vykázala
celkovou úsporu 18,5 milionů Kčs, i když
podniky výroby stavebních hmot a podniky lesů
a dřevařského průmyslu plánované
náklady překročily.
Příjmy ústředních rozpočtových
organisací byly splněny na 98,2 %. V inkasu daní
od obyvatelstva nastalo v roce 1955 podstatné zlepšení.
Daň zemědělská byla splněna
na 100,5 %. I když plnění příjmů
strojních a traktorových stanic se proti roku 1954
značně zlepšilo, zůstal výsledek
v roce 1955 u STS ještě neuspokojivý.
Rozpočet výdajů ústředního
rozpočtu byl vyčerpán na 96,8 %. Vážným
nedostatkem bylo nízké čerpání
prostředků na investiční výstavbu.
Těžisko nedostatků plnění plánu
investic bylo dokončování staveb. Kromě
závad v materiálně technickém zásobování
a v koordinaci stavebních prací s přidruženou
výrobou, byla ještě dalším nepříznivým
zjevem ve stavebnictví malá péče o
hospodárnost při provádění
investičních prací a nedostatečné
ekonomické posuzování investičních
projektů.
Národní výbory ve slovenských krajích,
podobně jako v českých krajích, překročily
rozpočet vlastních příjmů o
3,3 % a naopak nevyčerpaly rozpočet výdajový
o 3,9 %.
Místní daně a poplatky vcelku nebyly splněny,
plnění dosáhlo jen 98,1 %. Zatím co
daň domovní vykázala splnění
na 111,5 % - v kraji Banská Bystrica dokonce 127 % - ošetřovné
a stravné bylo splněno jen na 88,8 %.
V nízkém čerpání výdajových
rozpočtů se promítlo zejména neplnění
úkolů investičních. Výsledek
rozpočtového hospodaření. Rozpočtové
hospodaření v roce 1955 skončilo přebytkem
2.483 milionů Kčs. Důvodem rozpočtového
přebytku nejsou nadplánované příjmy,
nýbrž nesplnění plánovaných
úkolů, které státní rozpočet
na rok 1955 zabezpečil.
Rozpočtový a hospodářský výbor
NS projednal ve své schůzi 6. dubna 1957 státní
závěrečný účet za rok
1955 a vládní návrh zákona č.
110 a doporučuje toto usnesení:
"Národní shromáždění
republiky Československé schvaluje státní
závěrečný účet republiky
Československé za rok 1955, který vykazuje
přebytek hospodaření podle státního
rozpočtu na rok 1955 ve výši 2.482,613.654,99
Kčs.
Zároveň Národní shromáždění
souhlasí, že přebytku v částce
2.482,613.654,99 Kčs bude použito na doplnění
státních finančních rezerv, uložených
ve Státní bance československé."
(Potlesk.)
Předseda: Děkuji posl. Štětkovi.
Přerušuji schůzi na 15 minut.
Podpredseda Valo: Otváram prerušenú
schôdzu.
Budeme pokračovať v rokovaní.
K prejavu sa prihlásil minister financií Július
Ďuris. Prosím súdruha ministra, aby
sa ujal slova.
Minister financií Július Ďuris: Vážené
Národné zhromaždenie, súdruhovia a súdružky!
Štátny rozpočet na rok 1957 sa opiera o úspechy,
ktoré dosiahol československý pracujúci
ľud pod vedením Komunistickej strany Československa
a vlády Národného frontu pri socialistickej
výstavbe svojej vlasti, a na tomto základe zabezpečuje
potrebné finančné prostriedky na ďalšiu
hospodársku výstavbu krajiny a na splnenie hlavných
cieľov druhého päťročného
plánu.
Uplatňovanie a rozvíjanie záverov XX. zjazdu
Komunistickej strany Sovietskeho zväzu a výsledky
rokovania celoštátnej konferencie Komunistickej strany
Československa podnietili ďalší rozmach
tvorivých síl a aktivity pracujúcich Československa.
Dobré výsledky spoločnej práce a úsilia
nás všetkých umožnili v roku 1956 dosiahnuť
význačné zvýšenie životnej
úrovne pracujúcich.
Úspešným rozvojom nášho národného
hospodárstva sme ešte väčšmi upevnili
zväzok robotníkov, roľníkov a pracujúcej
inteligencie, utužili bratskú jednotu Čechov
a Slovákov a všetkých národností
našej republiky a prehĺbili jednotu záujmov
a cieľov strany, vlády a ľudu.
Tým všetkým ďalej vzrástla medzinárodná
autorita Československa a jeho prínos v mierovom
súťažení medzi socialistickým a
kapitalistickým svetom, ďalej sa zvýšila
úloha našej krajiny v plánovitej koordinácii
a vzájomnej spolupráci krajín mohutného
socialistického tábora. (Potlesk.)
Zabezpečenie ďalšieho vzostupu národného
hospodárstva a rastu životnej úrovne pracujúcich
vyžaduje, aby sme v zmysle februárového zasadnutia
Ústredného výboru Komunistickej strany Československa
na základe dosiahnutých výsledkov na kvalitatívne
vyššej úrovni riešili nové úlohy
a prekonávali s nimi spojené ťažkosti.
Pre splnenie týchto úloh všestranne uplatníme
prevahu socialistického spoločenského poriadku,
v ktorom spoločenské vlastníctvo výrobných
prostriedkov nielen umožňuje, ale aj vyžaduje
plnú účasť pracujúceho ľudu
ako spoločenského vlastníka na riadení
výroby a na správe štátu, na rozmnožovaní
a ochrane spoločenského vlastníctva. Širšie
rozvinieme iniciatívu pracujúcich na základe
totožnosti a jednoty záujmov každého pracujúceho,
podniku, národných výborov a celého
štátu, dôslednejšie budeme využívať
ekonomické zákony socializmu a ekonomické
páky pre zvýšenie záujmu na dobrom hospodárení.
Mohutné budovateľské úsilie nášho
ľudu a ďalšie prehĺbenie všestrannej
bratskej spolupráce so Sovietskym zväzom, s Čínskou
ľudovou republikou a ostatnými socialistickými
krajinami bude novým významným prínosom
Československa k upevneniu jednoty a sily socialistického
tábora. (Potlesk.)
Na tomto zomknutí a pevnej jednote socialistických
krajín, vyrastajúcej zo spoločenstva ich
záujmov, idei a cieľov pri budovaní socializmu
a komunizmu, beznádejne stroskotajú všetky
útočné a podvratné akcie síl
imperializmu a reakcie proti rastúcim silám pokroku
a mieru.
Štátny rozpočet na rok 1957, tak isto ako finančný
plán každého podniku a rozpočet každého
národného výboru, musí sa stať
aktívnym nástrojom maximálnej mobilizácie
kapacity národného hospodárstva Československa
a ďalšieho rozvoja tvorivej aktivity pracujúceho
ľudu pre zabezpečenie cieľov druhého päťročného
plánu.
Aké sú výsledky hospodárenia v roku
1956?
Rýchly rozvoj nášho socialistického
hospodárstva a rozmnožovanie nášho národného
bohatstva sa výrazne odráža v našom finančnom
hospodárení.
V porovnaní s rokom 1949 stúpli rozpočtové
výdavky v roku 1955 na 201,2 % a v roku 1956 na 212 %.
Od roku 1949 končí rozpočtové hospodárenie
prebytkami.
Podľa štátneho záverečného
účtu za rok 1955, ktorý vláda súčasne
predkladá Národnému zhromaždeniu na
schválenie, činí rozpočtový
prebytok 2483 mil. Kčs. Tento prebytok nie je však
výsledkom len lepšieho hospodárenia, ale vyplýva
aj z nesplnenia plánu investičnej výstavby.
Prebytok treba použiť na posilnenie štátnych
rezerv, nevyhnutných pre ďalšiu socialistickú
výstavbu a zvyšovanie životnej úrovne.
V roku 1956 sa naše národné hospodárstvo
ďalej rozvíjalo: priemyselná výroba
stúpla o 9,5 %, poľnohospodárska výroba
o 3,4 %, objem stavebno-montážnych prác o 12,4
%. Národný dôchodok sa zvýšil
asi o 6 %.
Na základe ďalšieho rozvoja národného
hospodárstva boli v súlade s politikou našej
strany a vlády uskutočnené v roku 1956 ďalšie
významné opatrenia na zvýšenie životnej
úrovne pracujúcich a ďalej bola posilnená
československá koruna.
Boli dva razy znížené ceny, čím
získalo obyvateľstvo ďalších 3,5
miliardy Kčs ročne. Bol skrátený pracovný
čas, len mzdovými úpravami zvýšili
sa príjmy obyvateľstva ročne o viac ako 700
mil. Kčs. Okrem toho sa priemerné mzdy a platy,
ako aj ostatné príjmy obyvateľstva, ešte
ďalej zvýšili. Významné zlepšenie
národného poistenia znamená zvýšenie
príjmov obyvateľstva o 1 miliardu Kčs ročne.
Osobná spotreba stúpla o 7 % a okrem toho sa štátne
výdavky na sociálne a kultúrne opatrenia
ďalej zvýšili o 7,3 %.
Neustály rast príjmov obyvateľstva sa prejavil
aj v ďalšom zvýšení vkladov a v rozvoji
poistenia.
Vklady sa v roku 1956 zvýšili o 2527 mil. Kčs
a za I. štvrťrok 1957 o ďalších 1700
mil. Kčs. Zvyšuje sa počet účastníkov
podnikového sporenia a rýchlo rastie počet
sporiacich na dedine.
Stúpa aj obľuba životného, úrazového
a majetkového poistenia. Počet nových životných
poistiek stúpol o 55,3 %, úrazových o 32,3
%, majetkových o 23,1 %. Na poistných náhradách
sa v roku 1956 vyplatilo 411 mil. Kčs.
V roku 1956 sme teda urobili ďalší významný
krok k posilneniu nášho ľudovo demokratického
zriadenia, jeho ekonomickej základne a ku zvýšeniu
blahobytu nášho ľudu. (Potlesk.)
Napriek tomu nás dosiahnuté výsledky vo výrobe
nemôžu lade s potrebami národného hospodárstva
a neboli využité všetky reálne možnosti
pre rýchlejší rast produktivity práce
a znižovanie vlastných nákladov.
Spomalenie rastu produktivity práce a menšie zníženie
vlastných nákladov v porovnaní s rokom 1955
je najvážnejším záporným
zjavom. Bolo nemálo podnikov a hlavných správ,
ktoré sa neusilovali dostatočne o dosiahnutie priaznivých
kvalitatívnych ukazovateľov, zato však sa snažili,
aby dosiahli zníženie plánovaných úloh
a takto ich mohli pohodlnejšie splniť a získať
prémie.
Týmto škodlivým tendenciám sme všetci
nedostatočne čelili a preto bola celkove úspešná
bilancia nášho spoločného hospodárenia
za rok 1956 nepriaznivo ovplyvnená príliš vysokou
spotrebou materiálu, prekročenými mzdovými
fondmi pri porušení plánovaného pomeru
rastu produktivity práce a miezd a nesplnením plánu
zisku.
Naše národné hospodárstvo bolo nepriaznivo
ovplyvnené nesplnením alebo nerovnomerným
plnením dôležitých úloh. Vážne
nedostatky boli najmä v niektorých podnikoch Ministerstva
ťažkého strojárenstva, ktoré splnilo
plán podľa sortimentu iba na 90,6 %. To je o to vážnejšie,
že plán nebol splnený ani u takých dôležitých
výrobkov, ako sú niektoré druhy obrábacích
strojov, transformátory, žeriavy atď., čo
spôsobilo ťažkosti v investičnej výstavbe
i vo vývoze. Našim spotrebiteľom neboli dodané
niektoré hľadané druhy strojárenského
spotrebného tovaru.
Ani huty pri prekročení výroby valcovaného
materiálu vcelku nedodali národnému hospodárstvu
plánované množstvo celého radu výrobkov,
najmä materiál z ušľachtilej ocele a rúrky.
Mimoriadne ťažkosti bolo treba prekonať v zásobovaní
národného hospodárstva uhlím. To si
vyžiadalo veľké úsilie a obetavosť
baníkov i všetkých pracovníkov v baniach.
Ťažba uhlia sa zvýšila o 11 %. Pritom však
plán nákladov bol prekročený. Na zabezpečení
zásobovania národného hospodárstva
uhlím majú zásluhu i vykonané úsporné
opatrenia.
Napriek tomu, že v investičnej výstavbe sa
podarilo prekonať stagnáciu, u niektorých dôležitých
stavieb plán splnený nebol. Nesplnenie úloh
investičnej výstavby a nedostatočná
starostlivosť o zavádzanie novej techniky spomaľujú
odstraňovanie disproporcií, zhoršujú
výsledky zahraničného obchodu a spôsobujú
ťažkosti v uspokojovaní potrieb obyvateľstva.
Súhrnným výsledkom týchto nepriaznivých
zjavov vo vývoji nášho hospodárstva
je, že sa vytvorilo určité napätie medzi
našimi zdrojmi a potrebami. Preto je našou úlohou
v roku 1957 zvýšiť a lepšie využiť
naše zdroje a tak dosiahnuť vyššiu efektívnosť
národného hospodárstva.