Středa 17. dubna 1957

V roce 1955 se začalo rozvíjet hospodaření podle doplňkových rozpočtů, s jehož pomocí mohou národní výbory rychleji rozvíjet kulturní, zdravotní a sociální opatření, zlepšovat služby pracujícím, zvelebovat prostředí, v němž nás lid žije a pracuje. Získané zkušenosti z těchto akcí spolu s hnutím za rozvoj služeb a výroby z místních zdrojů jsou ekonomickým školením každého občana o tom, jak je možno mobilizovat dosud nevyužité zdroje, jak jest spojen rozpočet každé obce i státu s rozvojem výroby a hospodárnosti a jak zvyšování životní úrovně závisí od práce a hospodárnosti každého občana.

Plnění státního rozpočtu na Slovensku.

Rychlý rozvoj národního hospodářství na Slovensku pokračoval i v roce 1955. V průmyslu vzrostla hrubá výroba proti roku 1954 o 14 % a činila 16,3 % celostátního objemu. Plán hrubé výroby v průmyslu byl splněn na 103 %. Produktivita práce vzrostla o 10 %.

Zemědělská výroba na Slovensku se v celkovém objemu zvýšila proti roku 1954 o 13 %, z toho rostlinná výroba o 18 % a živočišná výroba o 6 %.

Počet jednotných zemědělských družstev III. a IV. typu se zvýšil o 63 a hospodaření JZD na Slovensku vykázalo vcelku proti toku 1954 v roce 1955 zlepšené výsledky. Hektarové výnosy v porovnání s výnosy samostatně hospodařících rolníků byly vyšší u pšenice o 2,9 q, u žita o 3,8 q, u ječmene o
3,4 q, u kukuřice o 3,2 q. Peněžní důchody připadající na 1 hektar zemědělské půdy vzrostly z 1.695 Kčs na 2.001 Kčs. Příděly nedělitelnému fondu z peněžních důchodů JZD na 1 hektar zemědělské půdy vykázaly proti roku 1954 vzrůst z 67 Kčs na 124 Kčs. Plán investiční výstavby se však splnil i na Slovensku jen na 93 %.

Zvýšení kupní síly obyvatelstva se projevilo ve splnění plánu maloobchodního obratu na 101 %. Kupní síla ukázala se také v tom, že v roce 1955 se prodalo o 11,3 % více zboží než v roce 1954. Podíl Slovenska na celostátním maloobchodním obratu se zvýšil z 22,3 % v roce 1954 na 22,5 % v roce 1955.

Kulturní, zdravotní a sociální péče o pracující se dále rozvinula. Předškolní a mimoškolní výchově žactva byla věnována zvýšená péče. Počet dětí zapsaných do mateřských škol vzrostl ze 62.200 na 67.100 - z toho vzrůst počtu dětí zaměstnaných matek z 23.000 na 34.800.

Ve školních jídelnách se v roce 1955 stravovalo 78.800 dětí proti 63.200 dětem v roce 1954.

Počet studujících na vysokých školách se v roce 1955 zvýšil z 13 800 na 14.200. Mimořádných způsobů studia na vysokých školách se v roce 1955 zúčastnilo 7.200 posluchačů, v roce 1954 6.050 posluchačů.

Počet lůžek zdravotnických zařízení vzrostl z 29.300 na 31.000 lůžek, to je o 5,8 %. Bylo otevřeno 7 nových nemocnic. Zatím co v roce 1954 připadal jeden lékař na 929 obyvatel, v roce 1955 připadal na 864 obyvatel.

Výsledky hospodaření podle státního rozpočtu na rok 1955 na úsecích řízených prostřednictvím pověřenectva a národních výborů - které neobsahují úkoly celostátní - podává tento přehled:

Největší podíl na dobrém výsledku daně z obratu má pověřenectvo lehkého průmyslu.

Odvody ze zisků národních podniků byly splněny jen na 84,2 %. Rozhodující měrou se na tomto špatném výsledku podílí pověřenectvo stavebnictví.

Vývoj v plnění plánu vlastních nákladů byl celkově příznivý. Průmyslová pověřenectva vykázala celkovou úsporu 18,5 milionů Kčs, i když podniky výroby stavebních hmot a podniky lesů a dřevařského průmyslu plánované náklady překročily.

Příjmy ústředních rozpočtových organisací byly splněny na 98,2 %. V inkasu daní od obyvatelstva nastalo v roce 1955 podstatné zlepšení. Daň zemědělská byla splněna na 100,5 %. I když plnění příjmů strojních a traktorových stanic se proti roku 1954 značně zlepšilo, zůstal výsledek v roce 1955 u STS ještě neuspokojivý.

Rozpočet výdajů ústředního rozpočtu byl vyčerpán na 96,8 %. Vážným nedostatkem bylo nízké čerpání prostředků na investiční výstavbu. Těžisko nedostatků plnění plánu investic bylo dokončování staveb. Kromě závad v materiálně technickém zásobování a v koordinaci stavebních prací s přidruženou výrobou, byla ještě dalším nepříznivým zjevem ve stavebnictví malá péče o hospodárnost při provádění investičních prací a nedostatečné ekonomické posuzování investičních projektů.

Národní výbory ve slovenských krajích, podobně jako v českých krajích, překročily rozpočet vlastních příjmů o 3,3 % a naopak nevyčerpaly rozpočet výdajový o 3,9 %.

Místní daně a poplatky vcelku nebyly splněny, plnění dosáhlo jen 98,1 %. Zatím co daň domovní vykázala splnění na 111,5 % - v kraji Banská Bystrica dokonce 127 % - ošetřovné a stravné bylo splněno jen na 88,8 %.

V nízkém čerpání výdajových rozpočtů se promítlo zejména neplnění úkolů investičních. Výsledek rozpočtového hospodaření. Rozpočtové hospodaření v roce 1955 skončilo přebytkem 2.483 milionů Kčs. Důvodem rozpočtového přebytku nejsou nadplánované příjmy, nýbrž nesplnění plánovaných úkolů, které státní rozpočet na rok 1955 zabezpečil.

Rozpočtový a hospodářský výbor NS projednal ve své schůzi 6. dubna 1957 státní závěrečný účet za rok 1955 a vládní návrh zákona č. 110 a doporučuje toto usnesení:

"Národní shromáždění republiky Československé schvaluje státní závěrečný účet republiky Československé za rok 1955, který vykazuje přebytek hospodaření podle státního rozpočtu na rok 1955 ve výši 2.482,613.654,99 Kčs.

Zároveň Národní shromáždění souhlasí, že přebytku v částce 2.482,613.654,99 Kčs bude použito na doplnění státních finančních rezerv, uložených ve Státní bance československé." (Potlesk.)

Předseda: Děkuji posl. Štětkovi. Přerušuji schůzi na 15 minut.

(Schůze přerušena v 11 hod. 42 min. - opět zahájena ve 12

hod. 3 min.)

Podpredseda Valo: Otváram prerušenú schôdzu.

Budeme pokračovať v rokovaní.

K prejavu sa prihlásil minister financií Július Ďuris. Prosím súdruha ministra, aby sa ujal slova.

Minister financií Július Ďuris: Vážené Národné zhromaždenie, súdruhovia a súdružky!

Štátny rozpočet na rok 1957 sa opiera o úspechy, ktoré dosiahol československý pracujúci ľud pod vedením Komunistickej strany Československa a vlády Národného frontu pri socialistickej výstavbe svojej vlasti, a na tomto základe zabezpečuje potrebné finančné prostriedky na ďalšiu hospodársku výstavbu krajiny a na splnenie hlavných cieľov druhého päťročného plánu.

Uplatňovanie a rozvíjanie záverov XX. zjazdu Komunistickej strany Sovietskeho zväzu a výsledky rokovania celoštátnej konferencie Komunistickej strany Československa podnietili ďalší rozmach tvorivých síl a aktivity pracujúcich Československa.

Dobré výsledky spoločnej práce a úsilia nás všetkých umožnili v roku 1956 dosiahnuť význačné zvýšenie životnej úrovne pracujúcich.

Úspešným rozvojom nášho národného hospodárstva sme ešte väčšmi upevnili zväzok robotníkov, roľníkov a pracujúcej inteligencie, utužili bratskú jednotu Čechov a Slovákov a všetkých národností našej republiky a prehĺbili jednotu záujmov a cieľov strany, vlády a ľudu.

Tým všetkým ďalej vzrástla medzinárodná autorita Československa a jeho prínos v mierovom súťažení medzi socialistickým a kapitalistickým svetom, ďalej sa zvýšila úloha našej krajiny v plánovitej koordinácii a vzájomnej spolupráci krajín mohutného socialistického tábora. (Potlesk.)

Zabezpečenie ďalšieho vzostupu národného hospodárstva a rastu životnej úrovne pracujúcich vyžaduje, aby sme v zmysle februárového zasadnutia Ústredného výboru Komunistickej strany Československa na základe dosiahnutých výsledkov na kvalitatívne vyššej úrovni riešili nové úlohy a prekonávali s nimi spojené ťažkosti.

Pre splnenie týchto úloh všestranne uplatníme prevahu socialistického spoločenského poriadku, v ktorom spoločenské vlastníctvo výrobných prostriedkov nielen umožňuje, ale aj vyžaduje plnú účasť pracujúceho ľudu ako spoločenského vlastníka na riadení výroby a na správe štátu, na rozmnožovaní a ochrane spoločenského vlastníctva. Širšie rozvinieme iniciatívu pracujúcich na základe totožnosti a jednoty záujmov každého pracujúceho, podniku, národných výborov a celého štátu, dôslednejšie budeme využívať ekonomické zákony socializmu a ekonomické páky pre zvýšenie záujmu na dobrom hospodárení.

Mohutné budovateľské úsilie nášho ľudu a ďalšie prehĺbenie všestrannej bratskej spolupráce so Sovietskym zväzom, s Čínskou ľudovou republikou a ostatnými socialistickými krajinami bude novým významným prínosom Československa k upevneniu jednoty a sily socialistického tábora. (Potlesk.)

Na tomto zomknutí a pevnej jednote socialistických krajín, vyrastajúcej zo spoločenstva ich záujmov, idei a cieľov pri budovaní socializmu a komunizmu, beznádejne stroskotajú všetky útočné a podvratné akcie síl imperializmu a reakcie proti rastúcim silám pokroku a mieru.

Štátny rozpočet na rok 1957, tak isto ako finančný plán každého podniku a rozpočet každého národného výboru, musí sa stať aktívnym nástrojom maximálnej mobilizácie kapacity národného hospodárstva Československa a ďalšieho rozvoja tvorivej aktivity pracujúceho ľudu pre zabezpečenie cieľov druhého päťročného plánu.

Aké sú výsledky hospodárenia v roku 1956?

Rýchly rozvoj nášho socialistického hospodárstva a rozmnožovanie nášho národného bohatstva sa výrazne odráža v našom finančnom hospodárení.

V porovnaní s rokom 1949 stúpli rozpočtové výdavky v roku 1955 na 201,2 % a v roku 1956 na 212 %. Od roku 1949 končí rozpočtové hospodárenie prebytkami.

Podľa štátneho záverečného účtu za rok 1955, ktorý vláda súčasne predkladá Národnému zhromaždeniu na schválenie, činí rozpočtový prebytok 2483 mil. Kčs. Tento prebytok nie je však výsledkom len lepšieho hospodárenia, ale vyplýva aj z nesplnenia plánu investičnej výstavby. Prebytok treba použiť na posilnenie štátnych rezerv, nevyhnutných pre ďalšiu socialistickú výstavbu a zvyšovanie životnej úrovne.

V roku 1956 sa naše národné hospodárstvo ďalej rozvíjalo: priemyselná výroba stúpla o 9,5 %, poľnohospodárska výroba o 3,4 %, objem stavebno-montážnych prác o 12,4 %. Národný dôchodok sa zvýšil asi o 6 %.

Na základe ďalšieho rozvoja národného hospodárstva boli v súlade s politikou našej strany a vlády uskutočnené v roku 1956 ďalšie významné opatrenia na zvýšenie životnej úrovne pracujúcich a ďalej bola posilnená československá koruna.

Boli dva razy znížené ceny, čím získalo obyvateľstvo ďalších 3,5 miliardy Kčs ročne. Bol skrátený pracovný čas, len mzdovými úpravami zvýšili sa príjmy obyvateľstva ročne o viac ako 700 mil. Kčs. Okrem toho sa priemerné mzdy a platy, ako aj ostatné príjmy obyvateľstva, ešte ďalej zvýšili. Významné zlepšenie národného poistenia znamená zvýšenie príjmov obyvateľstva o 1 miliardu Kčs ročne. Osobná spotreba stúpla o 7 % a okrem toho sa štátne výdavky na sociálne a kultúrne opatrenia ďalej zvýšili o 7,3 %.

Neustály rast príjmov obyvateľstva sa prejavil aj v ďalšom zvýšení vkladov a v rozvoji poistenia.

Vklady sa v roku 1956 zvýšili o 2527 mil. Kčs a za I. štvrťrok 1957 o ďalších 1700 mil. Kčs. Zvyšuje sa počet účastníkov podnikového sporenia a rýchlo rastie počet sporiacich na dedine.

Stúpa aj obľuba životného, úrazového a majetkového poistenia. Počet nových životných poistiek stúpol o 55,3 %, úrazových o 32,3 %, majetkových o 23,1 %. Na poistných náhradách sa v roku 1956 vyplatilo 411 mil. Kčs.

V roku 1956 sme teda urobili ďalší významný krok k posilneniu nášho ľudovo demokratického zriadenia, jeho ekonomickej základne a ku zvýšeniu blahobytu nášho ľudu. (Potlesk.)

Napriek tomu nás dosiahnuté výsledky vo výrobe nemôžu lade s potrebami národného hospodárstva a neboli využité všetky reálne možnosti pre rýchlejší rast produktivity práce a znižovanie vlastných nákladov.

Spomalenie rastu produktivity práce a menšie zníženie vlastných nákladov v porovnaní s rokom 1955 je najvážnejším záporným zjavom. Bolo nemálo podnikov a hlavných správ, ktoré sa neusilovali dostatočne o dosiahnutie priaznivých kvalitatívnych ukazovateľov, zato však sa snažili, aby dosiahli zníženie plánovaných úloh a takto ich mohli pohodlnejšie splniť a získať prémie.

Týmto škodlivým tendenciám sme všetci nedostatočne čelili a preto bola celkove úspešná bilancia nášho spoločného hospodárenia za rok 1956 nepriaznivo ovplyvnená príliš vysokou spotrebou materiálu, prekročenými mzdovými fondmi pri porušení plánovaného pomeru rastu produktivity práce a miezd a nesplnením plánu zisku.

Naše národné hospodárstvo bolo nepriaznivo ovplyvnené nesplnením alebo nerovnomerným plnením dôležitých úloh. Vážne nedostatky boli najmä v niektorých podnikoch Ministerstva ťažkého strojárenstva, ktoré splnilo plán podľa sortimentu iba na 90,6 %. To je o to vážnejšie, že plán nebol splnený ani u takých dôležitých výrobkov, ako sú niektoré druhy obrábacích strojov, transformátory, žeriavy atď., čo spôsobilo ťažkosti v investičnej výstavbe i vo vývoze. Našim spotrebiteľom neboli dodané niektoré hľadané druhy strojárenského spotrebného tovaru.

Ani huty pri prekročení výroby valcovaného materiálu vcelku nedodali národnému hospodárstvu plánované množstvo celého radu výrobkov, najmä materiál z ušľachtilej ocele a rúrky.

Mimoriadne ťažkosti bolo treba prekonať v zásobovaní národného hospodárstva uhlím. To si vyžiadalo veľké úsilie a obetavosť baníkov i všetkých pracovníkov v baniach. Ťažba uhlia sa zvýšila o 11 %. Pritom však plán nákladov bol prekročený. Na zabezpečení zásobovania národného hospodárstva uhlím majú zásluhu i vykonané úsporné opatrenia.

Napriek tomu, že v investičnej výstavbe sa podarilo prekonať stagnáciu, u niektorých dôležitých stavieb plán splnený nebol. Nesplnenie úloh investičnej výstavby a nedostatočná starostlivosť o zavádzanie novej techniky spomaľujú odstraňovanie disproporcií, zhoršujú výsledky zahraničného obchodu a spôsobujú ťažkosti v uspokojovaní potrieb obyvateľstva.

Súhrnným výsledkom týchto nepriaznivých zjavov vo vývoji nášho hospodárstva je, že sa vytvorilo určité napätie medzi našimi zdrojmi a potrebami. Preto je našou úlohou v roku 1957 zvýšiť a lepšie využiť naše zdroje a tak dosiahnuť vyššiu efektívnosť národného hospodárstva.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP