Vážným problémem byly nedoplatky na
daních obyvatelstva, na platech STS, na nájemném
a na příspěvcích národního
pojištění.
V roce 1955 bylo zlepšeno řízení hospodářství
a rozšířen a upevněn chozrasčot
v podnicích. Úspěšně se rozvíjel
chozrasčot zejména v podnicích ministerstva
lehkého průmyslu a ministerstva hutního průmyslu
a rudných dolů.
Malá péče chozrasčotu byla věnována
v ministerstvech místního hospodářství,
stavebnictví a paliv. Socialistické soutěžení
se v roce 1955 dále rozšiřovalo a zkvalitnělo
a přispělo k úspěšnému
splnění plánu.
Podívejme se nyní na výsledky státního
rozpočtu na rok 1955:
Státní rozpočet na rok 1955, schválený
Národním shromážděním,
byl usnesením vlády z 28. května 1955 upraven
v důsledku změn státního plánu
na rok 1955, schválených vládou usnesením
ze dne 4. května 1955, v důsledku snížení
státních maloobchodních cen k 1. dubnu 1955,
jakož i některých dalších změn.
Výsledky rozpočtového hospodaření
za rok 1955 ukazuje tento přehled:
na straně příjmů bylo docíleno
6.425 milionů Kčs,
na straně výdajů 83.942 miliony Kčs,
jeví se tedy přebytek 2.483 miliony Kčs.
Příjmy státního rozpočtu.
Přehled o plnění hlavního zdroje státních
příjmů - daně z obratu - ukazuje index
srovnatelných čísel:
Rozpočet na rok 1954 vykazoval na straně
příjmů 41.278 milionů Kčs,
skutečnost 41.472 milionů Kčs,
tedy plnění na 100,5 %;
rozpočet na rok 1955 43.847 milionů Kčs,
skutečnost 43.940 milionů Kčs,
tedy plnění v procentech na 100,2 %.
Nejdůležitější resort pro plnění
plánu daně z obratu bylo ministerstvo potravinářského
průmyslu, které splnilo daň z obratu jen
na 98,6 %. Rozhodující vliv na nesplnění
plánu daně z obratu mělo nesplnění
plánu výroby a odbytu některých potravinářských
výrobků pro tržní spotřebu.
Ministerstvo lehkého průmyslu splnilo plán
daně z obratu na 105,1 %. Ministerstvo strojírenství
na 104,2 %. U obou ministerstev se však vyskytovaly vážné
závady ve skladbě a kvalitě výrobků.
Plán daně z výkonů byl splněn
na 96,7 %. Zatímco ministerstvo dopravy splnilo rozpočtový
úkol na 10 %, zůstalo ministerstvo místního
hospodářství v důsledku zaostávání
prací a služeb pro obyvatelstvo dlužno státnímu
rozpočtu asi 14 milionů Kčs.
Celkový plán tvorby zisků (po odečtení
ztrát) za rok 1955 nebyl splněn o 5,5 %. Hlavními
příčinami nesplnění plánovaného
zisku bylo překračování plánu
nákladů a neplnění tržeb z realisace,
způsobené nesplněním plánu
výroby (především u strojírenství
a stavebnictví).
Plán nákladů průmyslu byl sice podle
výkazů příznivý a dokonce bylo
dosaženo úspor, avšak v zisku se tato úspora
neprojevila. Výkazy o nákladech nepodávaly
správný obraz o úspoře živé
a zvěcnělé práce pro vady - a někdy
i vědomé nesprávnosti - v kalkulacích,
pro změny v sortimentu, záměny materiálu
a z dalších příčin. Byly překročeny
zejména ztráty ze zmetků, režie a náklady
na kooperaci.
Fyzické inventury prováděné v závěru
roku zjišťovaly rozdíly a manka zásob
výrobních materiálů a nedokončené
výroby. Tyto nesrovnalosti byly pak za účelem
uvedení v soulad skutečného stavu a stavu
v účetní evidenci proúčtovány
dodatečně do nákladů a tím
byl výsledek hospodaření zhoršen.
Odvody ze zisků: Plán byl splněn na 101,2
%. Při tom však ministerstvo strojírenství
splnilo odvody jen na 70,8 %, ministerstvo stavebnictví
jen na 66,4 %.
Výnos státních daní převýšil
předpoklady rozpočtem stanovené o 0,6 %.
Důchodová daň družstev a jiných
organisací byla splněna na 119 %. poplatky na 121.9
%. Vysoké plnění některých
druhů poplatků ukazuje, že rozpočet
byl stanoven velmi nízko.
Rozpočet daní od obyvatelstva byl splněn
jen na 99,2 %. Rozpočet daně ze mzdy byl splněn
na 99,4 %. Toto plnění znamenalo již zlepšení
proti roku 1954, kdy daně od obyvatelstva byly splněny
jen na 95,9 %. Na tomto výsledku měla zásluhu
zlepšená masově politická práce
a zvýšená účast národních
výborů a občanů na vybírání
daní, jakož i kontrola, jak se vybírání
daní plnilo.
Několik slov k dani zemědělské. Daň
zemědělská byla splněna jen na 93,5
%. V inkasu této daně se v roce 1955 projevilo proti
roku předcházejícímu určité
zlepšení. Z 306 okresů v ČSR byl plán
daně zemědělské splněn v roce
1955 ve 139, zatím co v roce 1954 pouze v 70 okresích.
Při tom však nedoplatky na dani zemědělské
činily koncem roku 1955 přes 145 milionů
Kčs.
Plán příjmů strojních a traktorových
stanic na rok 1955 byl dostatečná péče
vedoucích pracovníků STS o včasnost
fakturace a inkaso.
Výdaje státního rozpočtu na investice.
Podobně jako v předcházejícím
roce zůstalo i v roce 1955 vážným nedostatkem
našeho hospodářství zaostávání
investiční výstavby, a to u investic stavebních
i u strojírenského zařízení.
Prostředky státního rozpočtu na rok
1955 na financování investiční výstavby
byly využity jen na 84,7 %.
Plán investiční výstavby byl v roce
1955 splněn věcně na 90,9 %, z toho práce
stavebně-montážní na 89,2 % a dodávky
strojů a zařízení na 93,9 %. Nejnižší
věcné plnění ukázal úsek
energetiky 78,1 % a paliv 87,9 %.
Hlavními závadami, které brzdily plnění
plánu investiční výstavby, bylo zaostávání
stavební výroby, špatné plnění
strojních dodávek a nedostatky v projektové
a rozpočtové dokumentaci.
Stavební výrobě způsobily obtíže
dodávky strojů a strojních zařízení,
které byly plněny opožděně, nerovnoměrně,
bez koordinace postupu stavebních prací. Značné
škody byly způsobeny zmetkovitostí strojních
dodávek, na příklad v cementárně
v Prachovicích. To je známá věc, která
ještě není u konce.
Závady v projektové a rozpočtové dokumentaci
dále nepříznivě ovlivňovaly
značnou měrou dokončení nebo zahájení
některých staveb.
Věcné plnění plánu bytové
výstavby financované Investiční bankou
v roce 1955 bylo splněno na 83,9 %. Do užívání
bylo dáno v roce 1955 25.340 bytů a rozestavěno
21.857 bytových jednotek.
Z akcí, financovaných Investiční bankou,
bylo v roce 1955 dáno do užívání
o 2.582 bytových jednotek více než v roce 1954.
Neinvestiční výdaje: Rozpočet přídělu
národním podnikům kromě přídělů
na investice byl překročen o 0,7 %. Překročení
vzniklo při změně finančního
plánu ministerstva dopravy na přídělech
na generální opravy a bylo pokryto vyššími
odvody tohoto resortu do státního rozpočtu.
Na přídělech na ztráty národních
podniků bylo z rozpočtu na rok 1955 vyčerpáno
97,6 %, při celkových vypořádáních
jednotlivých resortů za hospodářský
rok 1955 byly však ještě v roce 1956 uhrazeny
příděly na nadplánované ztráty
z minulých let - především ministerstva
zemědělství a ministerstva strojírenství.
Rozpočtové prostředky na generální
opravy byly překročeny o 5 %.
Plnění plánu technicko-organisačních
opatření věnovaly sice podniky v roce 1955
větší péči než v roce 1954,
avšak velmi mnoho úkolů zůstalo nesplněno.
Důvodem nesplnění byla často nekonkrétnost
a nereálnost některých technicko-organisačních
opatření, nezajištění materiálových
požadavků, zejména pak nedostatečná
mobilizace pracujících pro rychlé zavádění
nové techniky.
Ředitelské fondy. Prostředky ředitelských
fondů byly nedostatečně používány
na zavádění nové techniky.
Hmotný zájem každého pracujícího
na rychlejším rozvoji naší výroby
a růstu společenské produktivity práce
vyžaduje odstranění nedostatků normováním
práce a důsledné uplatňování
zásady odměňování podle množství
a jakosti vykonané práce. Vláda proto usnesením
o zlepšení technického normování
práce a odstranění nedostatků v odměňování
práce uložila všem hospodářským
pracovníkům neustále zdokonalovat a zajišťovat
co nejspravedlivější odměňování
za vykonanou práci. Toto usnesení vlády nebylo
však dobře zabezpečeno a někde také
ani pochopeno.
Systemizace, jejímž úkolem bylo zvýšit
kvalitu státního aparátu a zejména
snížit počet pracovníků ve státním
aparátě, splnila tento úkol jen částečně.
U ústředních úřadů se
počet pracovníků snížil o 159,
na národních výborech, kde byla systemizace
provedena až 1. ledna 1955, se však v roce 1955 stavy
zvýšily o 551 pracovníků.
Neinvestiční výdaje u strojních a
traktorových stanic byly čerpány jen na 97,5
%.
Nyní stručně o národním pojištění.
Výdaje na nemocenské a podpory při ústavním
ošetřování překročily
plán o 9 % především z toho důvodu,
že předpokládané procento pracovní
neschopnosti dosáhlo výše 5,2 % a že průměrná
výše mezd a platů vzrostla proti rozpočtovému
předpokladu o 2,9 %.
Na úhradu zákonných dávek národního
pojištění důchodového bylo kromě
rozpočtových prostředků použito
vládní rozpočtové reservy 203 miliony
Kčs. Během roku 1955 vzrostl počet důchodů
o 3,1 % a dosáhl koncem r. 1955 počtu 1,944.512
důchodců.
Vzrůstající společenská spotřeba
a stále se prohlubující kulturní,
zdravotní a sociální péče o
pracující se obráží ve stoupajících
vydáních státního rozpočtu,
jak ukazují tyto výsledky některých
kapitol rozpočtu:
Vezmeme-li za základ rok 1953 za 100, ukáží
se nám v indexu v roce 1955 tato čísla:
na školení a kulturu 115,9 %,
na zdravotnictví 116,6 %,
na sociální zabezpečení 115,3 %,
na nemocenské pojištění 125,1 %.
A nyní několik slov o rozpočtech národních
výborů.
Rozpočtové hospodaření národních
výborů za rok 1955 mělo tyto výsledky:
Vlastními příjmy bylo v roce 1955 pokryto
pouze 21,9 % výdajů národních výborů
- v českých krajích 23,9 %, ve slovenských
krajích 16,7 %. Zbytek výdajů byl v důsledku
nedostatečné příjmové základny
národních výborů financován
podíly na státních příjmech.
Rozpočet vlastních příjmů národních
výborů byl splněn na 106,6 %. Dosažené
výsledky ukázaly, že u značné
části národních výborů
byly rozpočty příjmů málo mobilisační.
Podniky místního průmyslu a komunálního
hospodářství daleko zaostávaly za
rostoucími potřebami obyvatelstva. Čím
více se zvyšovaly příjmy a životní
úroveň obyvatelstva, tím vážnější
bylo zaostávání rozvoje placených
služeb a místní výroby. Velkým
nedostatkem bylo, že řízení a rozvoj
služeb a místní výroby se málo
opíralo o národní výbory a o aktivní
účast občanů.
Podniky místního průmyslu splnily plán
hrubé výroby na 105,8 %. Stavební podniky
splnily objem stavebně montážních prací
na 102,5 %. Plán tržeb komunálních podniků
byl splněn na 109,7 %.
Odvody podniků místního průmyslu a
komunálního hospodářství do
rozpočtů národních výborů
byly splněny na 106 %. Toto splnění bylo
především důsledkem nedodržování
stanovených cen a neplnění žádoucích
výdajů, zejména v bytovém hospodářství.
Největší složkou vlastních příjmů
národních výborů byly místní
daně a poplatky, které splnily očekávaný
rozpočtový předpoklad na 103,4 %. Výsledek
byl by mnohem vyšší, kdyby místní
národní výbory věnovaly více
péče včasnému vyměřování
a inkasu místních daní a poplatků.
Výnos daně domovní byl splněn na 109,6
%. Výdaje národních výborů
činily v roce 1955 14.898 milionů Kčs a byly
čerpány jen na 96,5 %.
Největší část výdajů
připadla na rozvoj kulturních, zdravotních
a sociálních opatření, z toho opět
nejvíce na zdravotnictví, t. j. 4.676 milionů
a na školství 3.980 milionů Kčs.
Investiční výdaje národních
výborů byly splněny ještě hůře
než u ústředních rozpočtových
organisací. Za celostátním průměrem
85,2 % zůstal daleko kraj Karlovarský a Plzeňský,
kde nebyly použity prostředky zejména na úseku
místního hospodářství.
Rozpočtové prostředky určené
pro akci na zvelebení obcí a okresů využily
národní výbory jen na 91,5 %. Přes
nedostatky v provádění této akce,
jako byla opožděná příprava,
nevyužití místních zdrojů, nedostatek
iniciativy v zajišťování potřebného
počtu dobrovolných pracovníků, byly
dobrovolnou svépomocí občanstva získány
značné trvalé hodnoty, které na území
našeho státu dosáhly v r. 1955 částky
366 milionů Kčs.
Péče o pracující na úseku zdravotnictví
byla v roce 1955 dále rozšiřována. Bylo
otevřeno 8 nových nemocnic, z nichž 7 na Slovensku.
Počet lůžek v nemocnicích se zvýšil
o 2.000 na 91.154 lůžek. Lůžkový
fond zařízení sloužících
péči o ženu a dítě byl rozšířen
o 675 na 5.358. Počet míst v jeslích se v
roce 1955 zvýšil o 809 míst. Výsledkem
zvýšené zdravotní péče
byl další pokles kojenecké úmrtnosti,
a to z 37,6 v roce 1954 na 33,9 na 1.000 dětí, a
novorozenecké úmrtnosti z 18,6 na 17,3 případů
z 1.000 nově narozených.
Rozpočtové prostředky národních
výborů na kulturu byly vyčerpány na
100 %. Odbory kultury a finanční odbory rad národních
výborů se však velmi málo staraly o
hospodaření kulturně-osvětových
zařízení, o hospodaření divadel.
Výsledky kontrol ukázaly, že s rozpočtovými
prostředky bylo hospodařeno neúčelně
a neúsporně, že osvětová zařízení
nepečovala o vlastní příjmové
zdroje, spoléhajíce se na příspěvky
z rozpočtu národních výborů.
Na postupné zlepšení a odstraňování
nedostatků v rozpočtovém hospodaření
národních výborů měla významný
vliv soutěž finančních odborů
za aktivní hospodaření podle vzoru Trenčín-Kroměříž.
Soutěž podstatně pomohla zlepšit práci
finančních odborů, přispěla
k rozšíření a prohloubení hospodářsko-organizátorské
a kulturně výchovné funkce finančních
odborů a národních výborů jako
celku.