Řemeslo bylo zapojeno do základních i pomocných úkolů dvouletého hospodářského plánu v nejdůležitějších jeho oborech. Bylo dbáno, aby při rozdělování kontingentů surovin dostalo se řemeslu přiměřeného podílu, jak to vyžaduje jeho význam a požadavky kladené na řemeslnou výrobu při uskutečňování dvouletého plánu.

V rámci péče o lidovou a uměleckou výrobu byla sledována a podporována činnost Ústředí lidové a umělecké výroby a jeho organisačních složek.

K jednotlivým úsekům činnosti v roce 1948 budiž uvedeno toto:

Činnost legislativní.

Znárodněním dolů vznikla nutnost přikročiti od základu k přepracování obecného horního zákona a provésti novelisaci předpisů o zařízení a působnosti báňských úřadů. Znárodnění energetických podniků vyžádá si novou úpravu dosavadního energetického zákonodárství. Prozatím byla vypracována osnova zákona o hospodaření energií a připravuje se vydání nových předpisů pro rozvádění a užívání hořlavých plynů (plynový regulativ). Ve službě kotelní byl připraven t. zv. zákon kotelní, k němuž budou vydány příslušné prováděcí předpisy. V cejchovnictví připravuje se zejména osnova zákona o mírách a váhách s příslušnými prováděcími předpisy a ve službě puncovní novela puncovního zákona.

Při všeobecném řešení právních poměrů národních podniků průmyslových půjde v oboru legislativy zejména o novelisaci statutu národních podniků průmyslových, o úpravu právních otázek týkajících se oddlužení a financování národních podniků, jejich slučování a dělení, jakož i o úpravu živnostensko-právních otázek národních podniků.

Technický rozvoj a změněné poměry v živnostenském podnikání vyžádají si řadu zákonných úprav v oboru živnostenského zákonodárství, při nichž půjde zejména o koncesování, po př. o zřemeslnění některých dosud svobodných výrobních živností. S těmito zamýšlenými doplňky živnostenského řádu souvisí i celková novelisace živnostenského řádu. Bude nutno přikročiti i k úpravě povinných mistrovských zkoušek, jejichž zavedení se jeví žádoucí.

Průmysl.

Při řízení průmyslové výroby, pro něž jsou dány právní předpoklady dekretem presidenta republiky ze dne 27. října 1945, č. 109 Sb., o řízení výroby, bude činnost ministerstva průmyslu zaměřena především na splnění úkolů vyplývajících ze zákona o dvouletém hospodářském plánu. Při tom bude nutno usilovati nejen o kvantitativní splnění výrobních programů jednotlivých průmyslových odvětví, nýbrž i sledovati ve zvýšené míře kvalitativní stránku výrobků a usilovati o zvýšení rentability průmyslových podniků zvýšením pracovních výkonů v průmyslu, a to nejen zvýšením výkonnosti strojů a lidské práce, nýbrž i zajištěním dostatečného množství pracovních sil a školeného dorostu.

Opatřování základních surovin a jejich kontingentace, otázka investic, normalisace a typisace, ochrana zdejších průmyslových zájmů v cizině, otázky reparační, revindikace zavlečeného průmyslového majetku, sledování soutěživosti našeho průmyslu na zahraničních trzích a s tím souvisících otázek cenových (cenová intervence) a mzdových, jakož i otázek mezinárodní a tuzemské přepravy jsou další úkoly, jimiž se bude nutno zabývati.

Ve shodě s plánovitým řízením výroby bude postupovati výstavba a rekonstrukce průmyslových podniků a výrobních provozoven řemeslných. V rámci tohoto prostorového plánování bude pokračováno v industrialisaci hospodářsky slabých krajů, jakož i Slovenska, a to jednak přemisťováním podniků likvidovaných, jednak rozšířením výrobní kapacity podniků dosavadních.

V oboru technického výzkumnictví půjde o organisaci a budování institucí průmyslového výzkumu. Provádění výzkumných prací bude se díti pod kontrolou ministerstva průmyslu (pověřenectva průmyslu a obchodu) a bude se opírati o dvouletý výzkumný plán, vypracovaný státním úřadem plánovacím za účasti státní výzkumné rady. Bude sledováno praktické využití technických výzkumů, jakož i otázka technické dokumentace za účelem zpřístupnění pramenů odborné literatury domácí i zahraniční v průmyslovém výzkumnictví pracujícím odborníkům.

Hospodářské a správní úkoly znárodněného průmyslu budou se týkati zejména převzetí a začlenění konfiskátů národními podniky, sestavení závěrečných bilancí znárodněných podniků a sestavení východiskových bilancí národních podniků a zavedení jednotného podnikového početnictví v národních podnicích. Provádění § 40 vl. nař. č. 6/1946 Sb. (statut národních podniků průmyslových), jímž jest ministerstvu průmyslu uloženo dozírati na znárodněné podniky, národní podniky, ústřední a oblastní orgány a jejich fondy po všech stránkách podnikové činnosti a přezkoumávati jejich činnost a hospodaření, vyžádá si zvýšenou činnost služby kontrolní. Nutno počítati též s plným rozvinutím činnosti sou visící se stanovením náhrad za znárodněný majetek (náhradové řízení), a to za součinnosti znalců a expertů.

Řemesla, lidová a umělecká výroba, výrobní a pracovní družstva.

V roce 1948 bude pokračováno v prohloubení živnostensko-zvelebovací služby, jíž bude nutno dáti zákonný podklad a vybudovati její výkonné orgány. Při provádění služby zvelebovací bude věnována pozornost soutěžím učňů a řemeslníků, odborným kursům a přednáškám, jakož i výstavkám učňovských prací, jež jsou významnou složkou živnostensko-zvelebovací služby. Bude usilováno o zvýšení technické tvořivosti v řemeslné výrobě, pečováno o soustavné instruování řemeslníků za účelem zdokonalení řemeslné výroby, při čemž bude sledována též mechanisace a modernisace řemeslných dílen. Bude pečováno též o odborný tisk, odborné výstavy a pod. V rámci hospodářské péče o řemeslnictvo bude organisován zejména nákup strojů prostřednictvím družstev pro nákup strojů při ústavech pro zvelebování živností. S příslušnými činiteli bude řešena též otázka opatření úvěru pro řemeslníky za únosných podmínek. Sociální péče soustředí se na řemeslnický dorost a osoby staré a práce neschopné.

Při výstavbě lidové a umělecké výroby bude pečováno o její rozvinutí jak po stránce organisační, tak i po stránce výtvarné a technické. Za tím účelem bude ministerstvo průmyslu i nadále dozírati na činnost Ústředí lidové a umělecké výroby, jež bylo dekretem presidenta republiky č. 110/1945 Sb. pověřeno organisováním a řízením lidové a umělecké výroby s hlediska celostátního. Při tom bude zejména sledováno, aby zavedením, po př. přenesením této výroby bylo pomoženo hospodářsky slabým krajům a aby z lidové a umělecké výroby bylo vytvořeno silné hospodářské odvětví, schopné svými technicky a výtvarně kvalitními výrobky úspěšně obstáti v zahraniční konkurenci na světových trzích. O opatření a školení výtvarných pracovníků bude se starati Sbor pro péči o výtvarnicky dorost, zřízený při ministerstvu průmyslu, ve spolupráci s výtvarníky a umělecko-průmyslovými školami, jejichž žákům bude umožněno prázdninovou praxí obeznámiti se praktickým výcvikem ve výrobě s potřebami lidové a umělecké výroby.

Zakládání výrobních a pracovních družstev, jakož i výrobních družstev živnostenských bude se díti účelně a jejich činnost bude jim umožněna poskytnutím bezúročných zápůjček v případech, kdy bez této pomoci by trvání družstva, po př. jeho činnost byla ohrožena. Bude snaha zajistiti družstvům také přidělení vhodných konfiskátů.

Báňská administrativa.

V rámci hospodářské péče o hornictví soustředí se činnost báňských úřadů na provádění dohledu nad národními podniky hornickými, aby zejména těžba uhlí, železné rudy a nafty a výroba koksu byla vystupňována na výši stanovenou zákonem o dvouletém hospodářském plánu. Za tím účelem bude nutno usilovati o mechanisaci a racionalisaci veškerého báňského provozu a starati se o dostatečné množství pracovních sil, zejména o nábor hornických učňů. Sledování technického pokroku doma i za hranicemi, otázky výzkumnictví, odborné školení dělnických báňských inspekčních asistentů, jakož i rekonstrukce podniků jsou další úkoly určené báňské administrativě. V součinnosti se státním ústavem geologickým a národními podniky bude pokračováno ve vyhledávání užitkových ložisek, při čemž nové průzkumné práce budou zaměřeny k úkolům vyplývajícím z dvouletého hospodářského plánu. Bude spolupracováno též s Evropskou uhelnou organisací, jejíž jest Československo členem.

Bezpečnostní stránka hornického provozu vyžádá si intensivní inspekční činnost, pokud jde o dodržování bezpečnostních předpisů, a to jak s hlediska bezpečnosti života a zdraví osob zaměstnaných v hornických závodech, tak i s hlediska ochrany cizího vlastnictví proti nebezpečí z provozu hor. V rámci tohoto horno-policejního dozoru bude přikročeno k reorganisaci záchranné služby, bude věnována zvláštní pozornost zdrojům nebezpečí v hornickém provozu, jakož i nemocem z povolání.

Plnění těchto úkolů vyžádá si reorganisaci báňských úřadů, s jejímž provedením lze v příštím roce počítati.

Státní geologické ústavy.

Činnost státního ústavu geologického v Praze a v Bratislavě jest dána výzkumným plánem, který byl vypracován s hlediska potřeb dvouletého hospodářského plánu. V oboru systematického mapování má býti během příštího roku geologicky zpracována a zčásti vydána tiskem přehledná mapa značné části území našeho státu. Bude pokračováno v edici geologických map speciálních i podrobných. Bude prováděn paleontologický výzkum některých území v Čechách a na Moravě, jakož i mikropaleontologický výzkum východní části jižního Slovenska. Evidence vrtů, vyhledávání ložisek uhlí a barevných kovů v zemích českých a na Slovensku, sledování průzkumných i těžných vrtů v naftových polích, zpracování a zhodnocení jejich výsledků ve spolupráci s geologickým odborem Čs. naftových závodů, n. p., studium ložisek kamenů a zemin, řešení hydrogeologických podkladů pro oblastní vodovodní zásobování, jakož i pro optimální provoz a ochranu léčivých minerálních zřídel, dále geologická součinnost při pozemních, inženýrských a vodních stavbách jsou další úkoly plynoucí z dvouletého výzkumného plánu geologických ústavů. K tomu přistupuje chemický výzkum některých rudných ložisek a chemické rozbory minerálních vod z pramenů v Čechách, na Moravě a na Slovensku, praktický i vědecký výzkum mineralogicko-petrografický, jakož i výzkumná činnost z oboru praktické geofysiky, při čemž splnění daného úkolu v tomto oboru jest podmíněno získáním technického vybavení a potřebného personálu.

Ústavy budou pokračovati též v činnosti publikační.

Energetika.

(Elektrárenství, plynárenství, tepelné hospodářství.)

V elektrárenství, jež bylo válkou zabrzděno ve svém vývoji, bude nutno překonávati i v příštím roce nedostatek pohotových výkonů využitím všech dosavadních výrobních možností a zmobilisovati všechny volné výkony rychlou opravou a rekonstrukcí stávajících elektráren, jakož i vzájemnou spoluprací všech složek zúčastněných na výrobě, rozvodu a spotřebě elektřiny. Poněvadž tyto obtíže budou odstraněny teprve vybudováním parních velkoelektráren na dolech, nutno počítati i v roce 1948 s omezovacími opatřeními ve spotřebě elektřiny, což povede k účelnému řízení spotřeby elektrické energie. Z toho důvodu bude též ve větším měřítku uplatňována snaha o výměnu elektrické energie se sousedními státy, zejména Polskem a Rakouskem. Bude se pokračovati v soustavné elektrisaci venkova a v udílení podpor na stavbu elektrovodných zařízení podle zákonných předpisů.

K doplnění výrobní kapacity v plynárenství bude v roce 1948 pokračováno v rekonstrukci a opravách plynárenských zařízení. Bude usilováno též, aby plynárnám se dostalo kvalitního černého uhlí za účelem zlepšení výroby. Počítá se se stavbou dalších dálkových plynovodů i místních rozvodných zařízení, jež umožní využití plynu vyráběného přímo na dolech, v koksárnách a na místech přirozeného výskytu zemního plynu k účelům zásobovacím. Sledují se též možnosti využití hnědouhelného prachu falknovského k výrobě hnědouhelného plynu, jehož rozvodem by bylo umožněno zásobování západní části Čech.

Ve službě tepelně-ekonomické bude pečováno o hospodárné využití paliv pro účely energetické, tepelnou energii v podnikání i v domácnostech. Za tím účelem se připravuje zavedení povinného dozoru na tepelné hospodářství v průmyslových podnicích. Ve službě kotelní budou prováděny superrevise kotelních zařízení, parních strojů, tlakových nádob a nádob na zhuštěné a zkapalněné plyny s hlediska jejich bezpečnosti a bude kontrolována i nadále činnost orgánů kotelní služby.

Cejchovní a puncovní služba.

Ve službě cejchovní bude pokračováno v reorganisaci cejchovních úřadů. Počítá se s další motorisací cejchovní služby, kterou se sleduje jednak zrychlení cejchovních výkonů v zájmu stran, jednak zhospodárnění této služby, neboť ambulantním cejchováním bude umožněno obstarávati cejchovní službu v rozsáhlých územních obvodech, čímž odpadne znovuzřizování cejchovních úřadů, zrušených za doby nesvobody, jakož i přijímání nových technických sil, jichž jest nedostatek. Opatření další nutné technické výzbroje umožní žádoucí rozvinutí této služby. Bude pokračováno ve stycích s Mezinárodním úřadem pro míry a váhy v Paříži, jehož jest ČSR členem.

Ve službě puncovní očekává se uskutečnění konečné úpravy organisace puncovních úřadů, a to na podkladě návrhu zákona a vládního nařízení o nové organisaci puncovní služby, který jest v projednávání. Ve výkonné službě bude se prováděti zkoušení drahých kovů a rud, jakož i práce výzkumné v oboru drahých kovů a jejich slitin. Bude se pokračovati v pravidelných úředních prohlídkách u živnostníků zabývajících se výrobou a prodejem zboží z drahých kovů, jakož i prodejem zapalovačů v souvislosti s vybíráním daně ze zapalovačů.

V působnosti cejchovního ředitelství v Praze bude i nadále obstarávána agenda úřadů pro zkoušení ručních střelných zbraní.

Patentní obor.

V oboru legislativním bude třeba přizpůsobiti vnitrostátní zákonodárství úmluvám mezistátním a smlouvám mírovým a pokračovati v přípravě osnovy nového celostátního patentního zákona a zákona o ochraně užitných vzorů.

Počet patentovaných přihlášek, jevící stále vzestupnou tendenci, odhaduje se v roce 1948 s ohledem na výsledky mezinárodních dohod asi na 8.000. Počet udělených patentů, nezvýší-li se počet technických referentů, lze odhadnouti na 2.000. Uzákoněním osnovy zákona o některých opatřeních z oboru živnostenské ochrany lze očekávati vzestup zrušovacích žalob, pokud jde o patenty udělené bez vyložení za doby okupace. Vybudování dokumentačního referátu, jakož i reorganisace knihovny patentního úřadu jsou další úkoly, jejichž splnění odvisí jednak od doplnění stavu technických úředníků, jednak od vhodného umístění patentního úřadu v nové budově.

V oboru ochrany živnostenského vlastnictví na Slovensku bude patentní úřad v Praze spolupracovati s úřadem na ochranu živnostenského vlastnictví v Bratislavě, přičleněným pověřenectvu průmyslu a obchodu. Činnost a postavení tohoto úřadu jsou podmíněny vyřešením ústavně právních otázek se Slovenskem, jakož i vydáním příslušných speciálních zákonů.

Letecky výzkumný ústav.

Letecký výzkumný ústav začleňuje se do oboru působnosti ministerstva průmyslu na základě usnesení vlády ze dne 20. prosince 1946, podle něhož z dosavadního Vědeckého leteckého ústavu při ministerstvu národní obrany má býti zřízen zmíněný ústav při ministerstvu průmyslu. Ke zřízení tohoto ústavu dojde ještě v roce 1947 vládním usnesením, jehož návrh byl již podán.

Činnost ústavu bude se týkati výzkumnictví a zkušebnictví z oboru letecké techniky. V roce 1948 bude činnost ústavu zaměřena především na činnost výzkumnou, jejíž rozsah jest dán výzkumným plánem 1947 - 1948, vypracovaným státní výzkumnou radou a státním úřadem plánovacím. Kromě speciálních úkolů, uložených ústavu výzkumným plánem, bude ústav muset zvládnouti řadu úkolů vyplývajících z jeho zkušební a kontrolní činnosti k zjištění správného řešení úkolů vznikajících během konstrukce a výroby letounů, jakož i leteckého materiálu. Za tím účelem bude nutno vybaviti ústav potřebným vědeckým, odborným i pomocným personálem a technickým zařízením. Ústav bude pokračovati též ve vydavatelské činnosti, kterou zahájil již v roce 1947.

Kapitola 15. Ministerstvo vnitřního obchodu.

Kromě vnitřních správních záležitostí osobních a věcných jest nutno v oboru působnosti ministerstva vnitřního obchodu uvésti: činnost živnostensko-právní, pozůstávající z přípravy prací převážně legislativních, týkajících se úpravy živnostenského podnikání, jako na př. osnova o úpravě obchodního a hostinského podnikání, osnova o zániku živnostenského oprávnění neprovozováním živnosti a jako splnění dávného požadavku obchodního stavu osnova zákona o průkazu způsobilosti pro živnosti, jejichž předmětem je prodej zboží v drobném. Ministerstvo vnitřního obchodu vydalo vyhlášky o maloobchodním, zprostředkovatelském a hostinském podnikání, které prozatímně upravují nastupování těchto živností.

Vedle těchto zásadních osnov byly připraveny osnovy o prohlášení živnosti kapelnické za živnost koncesovanou, zavedení průkazu způsobilosti pro obchodní cestující a o zrušení některých živnostensko-právních předpisů z doby nesvobody.

Ministerstvo vnitřního obchodu vykonává dozor nad obchodními a živnostenskými komorami, Ústředním svazem obchodu a Ústředním svazem pro cizinecký ruch a to jednak prostřednictvím vládních komisařů, jednak přímo.

Družstva, společnosti obchodního práva a důvěrnické kanceláře.

Ministerstvu vnitřního obchodu jako činiteli, který má vésti v zásadních otázkách vnitřní obchod, přísluší též zkoumati stav a rozvoj družstevnictví vůbec a obchodního zvláště, pečovati o další jeho posílení a uváděti v soulad podnikání soukromé i družstevní. Proto musí býti soustavně sledován stav a rozvoj družstevnictví, zvláště obchodního, nejen u nás, ale i v cizině.

a) Družstevnictví spotřební a živnostenské.

K péči o družstevnictví spotřební náleží zejména:

1. dáti spotřebitelskému hnutí pevnou základnu organisační, územní i vnitřní,

2. odstraniti názorovou právní změť ohledně zřizování nových spotřebních družstev a jejich prodejen,

3. koordinovati spolupráci spotřebních družstev se soukromým obchodem,

4. poříditi a udržovati přehled o síti družstevních prodejen a jejich činnosti.

Činnost v oboru družstevnictví živnostenského usměrňuje se ve třech základních úsecích:

1. Budovatelská činnost v oboru svépomocných živnostenských družstev,

2. reorganisace živnostenského družstevnictví v nových poměrech,

3. práce na vybudování přehledu o živnostenských družstvech a s tím související pravidelné sledování jejich vnitřních poměrů.

b) Společnosti obchodního práva.

Úkoly ministerstva vnitřního obchodu:

1. Oprava stanov akciových společností a společenské smlouvy společností s r. o. podle zákona č. 200/46 Sb. (odstranění upomínek na dobu nesvobody),

2. obnova evidence společností s r. o. a akciových společností, majících své sídlo v pohraničním území,

3. úprava stanov akciových společností se zřetelem na ustanovení dekretu č. 104/1945 Sb. o závodních a podnikových radách, jakož i se zřetelem na účast zaměstnanců ve správních orgánech těchto společností,

4. povolování nových obchodních společností, pokud je to hospodářsky odůvodněno

c) Hospodářské a daňové poradnictví.

Účetní, revisní, organisační, důvěrnické a daňové kanceláře, které zasahují svojí hospodářskou poradní činností do všech odvětví hospodářského podnikání, jsou podle dnešního právního stavu provozovány jako svobodné živnosti bez jakéhokoliv průkazu odborné způsobilosti. Proto byla předložena k ústavnímu projednání osnova zákona o hospodářských a daňových poradcích, ve které jsou zásadně zdůrazněny nejen vyšší odborné požadavky po stránce theoretické i praktické, nýbrž i zvláštní osobní vlastnosti poradcovy.

V oboru podnikového hospodaření byla provedena úprava účtovací techniky v podnicích podle vyhlášky ministra průmyslu a vnitřního obchodu z 2. srpna 1945 (Ú. 1. č. 65/1945). Byly přezkoumány veškeré systémy propisovacího účetnictví a jejich počet byl snížen o 65% proti stavu z r. 1945, a to vyloučením všech nevhodných systémů německých a nehodnotných českých.

Zvelebování živností.

Úkolem ministerstva vnitrního obchodu v oboru administrativy a organisace státní a autonomní zvelebovací služby je dozor nad provozem ústavů pro zvelebování živností a finanční péče o jejich rekonstrukci a dobudování.

Vypracována byla osnova zákona o značce jakosti zboží a byly učiněny přípravy pro jeho provádění. Připravuje se vybudování ústředí pro výzkum a evidenci zboží. Bude pracováno dále v součinnosti se státním plánovacím úřadem na metodách jednotného třídění statků. Průzkum směřující k zhodnocení odpadních a sběrných surovin bude dále prohlouben. Připravuje se plán didakticko-zvelebovací činnosti ústavů pro zvelebování živností v oboru obchodního družstevnictví. Bude pracováno na zvelebování technické stránky distribučního procesu zavaděním nových technických pomůcek do obchodní praxe.

V rámci hospodářské pomoci živnostenským a obchodním podnikům jest poskytnut nebo zprostředkován potřebný úvěr investiční nebo provozní.

V sociální péči o živnostnictvo a obchodnictvo byl poskytnut přestárlým, nemocným a práce neschopným příslušníkům živnostenského a obchodního stavu v nejnaléhavějších případech pravidelný roční důchod a pro další kritické případy bude poskytnuta jednorázová podpora.

V péči o živnostenský dorost zařízeno bylo v roce 1947 38 učňovských domovů nákladem 7,767.500 Kčs.

V programu je akce úvěrové pomoci živnostnictvu a obchodnictvu se státní zárukou a úrokovým příspěvkem se strany ministerstva vnitřního obchodu.

V oboru propagace živnostenského podnikání věnuje se pozornost výstavnictví (podpoře účasti zájemců na výstavách i vlastním exposicím), živnostenským a obchodním soutěžím (přímým jejich pořádáním nebo věnováním cen), propagaci filmové a též tiskové a rozhlasové informaci veřejnosti o aktualitách zvelebovací služby.

Hospodářská politika.

Ministerstvo si uvědomilo, že při provádění hospodářsko-politického výseku své působnosti nemůže vystačiti s dřívějšími normami sloužícími k úpravě oběhu zboží a připravilo celou řadu norem, z nichž některé, pokud jde o maloobchodní, hostinské a zprostředkovatelské podnikání, byly vydány.

Reorganisace distribuce musí se především vypořádati s překrveností distribuční sítě a to jak ve velkoobchodě, tak v maloobchodě. Práce komisí zřízených ministerstvem vnitřního obchodu a pracovních sborů (paritních komisí) složených ze zástupců interesovaných složek probraly současný stav distribuce a možnosti účelné reorganisace.

Bylo zjišťováno, zda a v kterých oborech bylo by možno zavésti jednotné cenové rozpětí s odstupňovaným rabatem a podle toho byla též usměrněna další činnost řešení distribučně-reorganisačního problému. V řadě oborů jest již jednotné cenové rozpětí zavedeno nebo se zavádí. Ministerstvo vnitřního obchodu zúčastňuje se všech rabatových a cenových jednání a samo vystupuje s vlastními iniciativními návrhy. V rámci uložených úkolů zúčastní se i řešení otázek v distribuci zemědělského a vyživovacího sektoru, souvisejících s otázkou existence trhových svazů.

Jest pracováno na změně organisačního řádu Ústavu pro vnitřní obchod, který jest nutno vybudovati tak, aby byl po stránce vědecké oporou živnostenského podnikání.

Jako dosud bude v budoucnosti ministerstvo vnitřního obchodu říditi v mezích své působnosti organisaci národní soutěže a spolupracovati v otázkách pracovních, mzdových, platových, daňových, dopravních a pod.

V oboru dodávkové agendy bude usilovati o to, aby podle vzestupu výroby bylo možno přikročiti k zadávání textilního zboží podle předem stanovených normalisovaných vzorů.

V oboru národních správ sleduje finanční a provozní stav podniků vlastními revisemi a hlášeními firem. V r. 1948 se dá očekávati, že postupným prováděním zákona č. 31/1947 Sb. o rozdělování nepřátelského majetku bude vyhověno volání veřejnosti po částečném zlikvidování národních správ až na podniky velké, které podle vl. nař. c. 106/1947 Sb. jsou vyňaty z přídělového řízení. Dá se očekávati, že značně vzroste práce restituční; s tím souvisí otázka cizího majetku v ČSR. V této souvislosti jest uvésti dílčí akce pokud jde o velké obchodní domy, o novou organisaci chmelařských firem a podniků obchodujících s jabloneckým zbožím.

Ministerstvo vnitřního obchodu sledovalo a bude sledovati nadále vše, co souvisí s prováděním zák. č. 15/1947 Sb. o stíhání černého obchodu, aby legální obchod byl chráněn a jeho pověst různými pleticháři nebyla zlehčována.

Pokud jde o politiku cenových intervencí podle zák. č. 51/1947 Sb., kterým se zabezpečuje snížení cen některého zboží lidové potřeby, provádí je ministerstvo vnitřního obchodu v oboru pracovní obuvi (sklady) podle vyhlášky č. 508/1947 U. list.

Náš stát jest odkázán ve značné míře na mezinárodní trh a musí podle toho zaříditi regulaci oběhu zboží, aby docílil nejlepších výsledků při komplikovaném poválečném hospodářství.

Ochrana známek a vzorků.

Ministerstvo vnitřního obchodu dozírá na vedení známkových rejstříků obchodních a živnostenských komor, zkoumá tuzemské známky a nařizuje výmaz nezpůsobilých.

Vede Ústřední známkový rejstřík (§ 17 znám. zákona).

Rozhoduje o stížnostech do rozhodnutí obchodních a živnostenských komor ve věcech známkových.

Vede rejstřík známek podle zákona ze dne 17. března 1921, č. 128 Sb. pro původní odrůdy osiv a sádí.

Obstarává veškeré úkony, které ukládá známkovému úřadu země původu, Madridská úmluva ze dne 14. dubna 1891 o mezinárodním zápisu továrních a obchodních známek (č. 24 Sb. z r. 1933) a prováděcí předpis k ní vydaný (č. 25 Sb. z r. 1933).

Zkoumá a předkládá Mezinárodnímu úřadu na ochranu živnostenského vlastnictví v Bernu žádosti za mezinárodní zápis známek tuzemských.

Vede seznam mezinárodních známek a provádí v něm změny nastalé v jejich právním stavu (předpisy, výmazy a j. operace).

Rozhoduje o žalobách na výmaz známek [§ 21, lit. e)] známkového zákona.

Vydává rozhodnutí a podává posudky k trestním soudům v otázkách uvedených v § 30 známkového zákona.

Připravuje nové zákony o ochranných známkách a o ochranných vzorcích.

Účastní se svými návrhy v oboru ochrany živnostenského vlastnictví na přípravách mírových smluv.

Připravuje ratifikaci a vnitrostátní provedení londýnské revise Pařížské a Madridské úmluvy.

Cestovní, turisticky a lázeňský ruch.

Ministerstvo vnitřního obchodu bude pečovati o koordinaci veškeré veřejné péče v oboru cestovního ruchu, o vybudování a zabezpečení místních a oblastních sborů cestovního ruchu, jakož i o řádnou informační službu v tuzemsku. Dále bude pokračovati v úsilí o využití přírodních, historických a kulturních zajímavostí v zájmu povznesení zahraničních návštěv i domácí turistiky. V rámci finančních možností je plánována působivá náborová činnost tiskem, filmem a obrazem. Ve zvýšené míře bude účinně použito také rozhlasu. Patřičná pozornost bude plně věnována rozšíření rekreačních zájezdů pro příslušníky zahraničních armád z jednotlivých okupačních oblastí v Německu a Rakousku.

Při propagaci turistiky a zimních sportů bude věnována pozornost hospodářsky slabým krajům, z nichž některé mají příznivé přírodní podmínky pro letni a zimní pobyt. Bude též podchycen zájem zahraničních turistů, zejména mládeže a lidových vrstev, o turistické cesty do Československa (vodní turistika, camping a prázdninové tábory). K utužení spolupráce slovanských zemí bude oživena činnost Associace slovanských turistických spolků, která se v roce 1948 opět připravuje k valnému shromáždění.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP