Řemeslo bylo zapojeno do základních i pomocných
úkolů dvouletého hospodářského
plánu v nejdůležitějších
jeho oborech. Bylo dbáno, aby při rozdělování
kontingentů surovin dostalo se řemeslu přiměřeného
podílu, jak to vyžaduje jeho význam a požadavky
kladené na řemeslnou výrobu při uskutečňování
dvouletého plánu.
V rámci péče o lidovou a uměleckou
výrobu byla sledována a podporována činnost
Ústředí lidové a umělecké
výroby a jeho organisačních složek.
K jednotlivým úsekům činnosti v roce
1948 budiž uvedeno toto:
Znárodněním dolů vznikla nutnost přikročiti
od základu k přepracování obecného
horního zákona a provésti novelisaci předpisů
o zařízení a působnosti báňských
úřadů. Znárodnění energetických
podniků vyžádá si novou úpravu
dosavadního energetického zákonodárství.
Prozatím byla vypracována osnova zákona o
hospodaření energií a připravuje se
vydání nových předpisů pro
rozvádění a užívání
hořlavých plynů (plynový regulativ).
Ve službě kotelní byl připraven t. zv.
zákon kotelní, k němuž budou vydány
příslušné prováděcí
předpisy. V cejchovnictví připravuje se zejména
osnova zákona o mírách a váhách
s příslušnými prováděcími
předpisy a ve službě puncovní novela
puncovního zákona.
Při všeobecném řešení právních
poměrů národních podniků průmyslových
půjde v oboru legislativy zejména o novelisaci statutu
národních podniků průmyslových,
o úpravu právních otázek týkajících
se oddlužení a financování národních
podniků, jejich slučování a dělení,
jakož i o úpravu živnostensko-právních
otázek národních podniků.
Technický rozvoj a změněné poměry
v živnostenském podnikání vyžádají
si řadu zákonných úprav v oboru živnostenského
zákonodárství, při nichž půjde
zejména o koncesování, po př. o zřemeslnění
některých dosud svobodných výrobních
živností. S těmito zamýšlenými
doplňky živnostenského řádu souvisí
i celková novelisace živnostenského řádu.
Bude nutno přikročiti i k úpravě povinných
mistrovských zkoušek, jejichž zavedení
se jeví žádoucí.
Při řízení průmyslové
výroby, pro něž jsou dány právní
předpoklady dekretem presidenta republiky ze dne 27. října
1945, č. 109 Sb., o řízení výroby,
bude činnost ministerstva průmyslu zaměřena
především na splnění úkolů
vyplývajících ze zákona o dvouletém
hospodářském plánu. Při tom
bude nutno usilovati nejen o kvantitativní splnění
výrobních programů jednotlivých průmyslových
odvětví, nýbrž i sledovati ve zvýšené
míře kvalitativní stránku výrobků
a usilovati o zvýšení rentability průmyslových
podniků zvýšením pracovních výkonů
v průmyslu, a to nejen zvýšením výkonnosti
strojů a lidské práce, nýbrž
i zajištěním dostatečného množství
pracovních sil a školeného dorostu.
Opatřování základních surovin
a jejich kontingentace, otázka investic, normalisace a
typisace, ochrana zdejších průmyslových
zájmů v cizině, otázky reparační,
revindikace zavlečeného průmyslového
majetku, sledování soutěživosti našeho
průmyslu na zahraničních trzích a
s tím souvisících otázek cenových
(cenová intervence) a mzdových, jakož i otázek
mezinárodní a tuzemské přepravy jsou
další úkoly, jimiž se bude nutno zabývati.
Ve shodě s plánovitým řízením
výroby bude postupovati výstavba a rekonstrukce
průmyslových podniků a výrobních
provozoven řemeslných. V rámci tohoto prostorového
plánování bude pokračováno
v industrialisaci hospodářsky slabých krajů,
jakož i Slovenska, a to jednak přemisťováním
podniků likvidovaných, jednak rozšířením
výrobní kapacity podniků dosavadních.
V oboru technického výzkumnictví půjde
o organisaci a budování institucí průmyslového
výzkumu. Provádění výzkumných
prací bude se díti pod kontrolou ministerstva průmyslu
(pověřenectva průmyslu a obchodu) a bude
se opírati o dvouletý výzkumný plán,
vypracovaný státním úřadem
plánovacím za účasti státní
výzkumné rady. Bude sledováno praktické
využití technických výzkumů,
jakož i otázka technické dokumentace za účelem
zpřístupnění pramenů odborné
literatury domácí i zahraniční v průmyslovém
výzkumnictví pracujícím odborníkům.
Hospodářské a správní úkoly
znárodněného průmyslu budou se týkati
zejména převzetí a začlenění
konfiskátů národními podniky, sestavení
závěrečných bilancí znárodněných
podniků a sestavení východiskových
bilancí národních podniků a zavedení
jednotného podnikového početnictví
v národních podnicích. Provádění
§ 40 vl. nař. č. 6/1946 Sb. (statut národních
podniků průmyslových), jímž jest
ministerstvu průmyslu uloženo dozírati na znárodněné
podniky, národní podniky, ústřední
a oblastní orgány a jejich fondy po všech stránkách
podnikové činnosti a přezkoumávati
jejich činnost a hospodaření, vyžádá
si zvýšenou činnost služby kontrolní.
Nutno počítati též s plným rozvinutím
činnosti sou visící se stanovením
náhrad za znárodněný majetek (náhradové
řízení), a to za součinnosti znalců
a expertů.
V roce 1948 bude pokračováno v prohloubení
živnostensko-zvelebovací služby, jíž
bude nutno dáti zákonný podklad a vybudovati
její výkonné orgány. Při provádění
služby zvelebovací bude věnována pozornost
soutěžím učňů a řemeslníků,
odborným kursům a přednáškám,
jakož i výstavkám učňovských
prací, jež jsou významnou složkou živnostensko-zvelebovací
služby. Bude usilováno o zvýšení
technické tvořivosti v řemeslné výrobě,
pečováno o soustavné instruování
řemeslníků za účelem zdokonalení
řemeslné výroby, při čemž
bude sledována též mechanisace a modernisace
řemeslných dílen. Bude pečováno
též o odborný tisk, odborné výstavy
a pod. V rámci hospodářské péče
o řemeslnictvo bude organisován zejména nákup
strojů prostřednictvím družstev pro
nákup strojů při ústavech pro zvelebování
živností. S příslušnými
činiteli bude řešena též otázka
opatření úvěru pro řemeslníky
za únosných podmínek. Sociální
péče soustředí se na řemeslnický
dorost a osoby staré a práce neschopné.
Při výstavbě lidové a umělecké
výroby bude pečováno o její rozvinutí
jak po stránce organisační, tak i po stránce
výtvarné a technické. Za tím účelem
bude ministerstvo průmyslu i nadále dozírati
na činnost Ústředí lidové a
umělecké výroby, jež bylo dekretem presidenta
republiky č. 110/1945 Sb. pověřeno organisováním
a řízením lidové a umělecké
výroby s hlediska celostátního. Při
tom bude zejména sledováno, aby zavedením,
po př. přenesením této výroby
bylo pomoženo hospodářsky slabým krajům
a aby z lidové a umělecké výroby bylo
vytvořeno silné hospodářské
odvětví, schopné svými technicky a
výtvarně kvalitními výrobky úspěšně
obstáti v zahraniční konkurenci na světových
trzích. O opatření a školení
výtvarných pracovníků bude se starati
Sbor pro péči o výtvarnicky dorost, zřízený
při ministerstvu průmyslu, ve spolupráci
s výtvarníky a umělecko-průmyslovými
školami, jejichž žákům bude umožněno
prázdninovou praxí obeznámiti se praktickým
výcvikem ve výrobě s potřebami lidové
a umělecké výroby.
Zakládání výrobních a pracovních
družstev, jakož i výrobních družstev
živnostenských bude se díti účelně
a jejich činnost bude jim umožněna poskytnutím
bezúročných zápůjček
v případech, kdy bez této pomoci by trvání
družstva, po př. jeho činnost byla ohrožena.
Bude snaha zajistiti družstvům také přidělení
vhodných konfiskátů.
V rámci hospodářské péče
o hornictví soustředí se činnost báňských
úřadů na provádění dohledu
nad národními podniky hornickými, aby zejména
těžba uhlí, železné rudy a nafty
a výroba koksu byla vystupňována na výši
stanovenou zákonem o dvouletém hospodářském
plánu. Za tím účelem bude nutno usilovati
o mechanisaci a racionalisaci veškerého báňského
provozu a starati se o dostatečné množství
pracovních sil, zejména o nábor hornických
učňů. Sledování technického
pokroku doma i za hranicemi, otázky výzkumnictví,
odborné školení dělnických báňských
inspekčních asistentů, jakož i rekonstrukce
podniků jsou další úkoly určené
báňské administrativě. V součinnosti
se státním ústavem geologickým a národními
podniky bude pokračováno ve vyhledávání
užitkových ložisek, při čemž
nové průzkumné práce budou zaměřeny
k úkolům vyplývajícím z dvouletého
hospodářského plánu. Bude spolupracováno
též s Evropskou uhelnou organisací, jejíž
jest Československo členem.
Bezpečnostní stránka hornického provozu
vyžádá si intensivní inspekční
činnost, pokud jde o dodržování bezpečnostních
předpisů, a to jak s hlediska bezpečnosti
života a zdraví osob zaměstnaných v
hornických závodech, tak i s hlediska ochrany cizího
vlastnictví proti nebezpečí z provozu hor.
V rámci tohoto horno-policejního dozoru bude přikročeno
k reorganisaci záchranné služby, bude věnována
zvláštní pozornost zdrojům nebezpečí
v hornickém provozu, jakož i nemocem z povolání.
Plnění těchto úkolů vyžádá
si reorganisaci báňských úřadů,
s jejímž provedením lze v příštím
roce počítati.
Činnost státního ústavu geologického
v Praze a v Bratislavě jest dána výzkumným
plánem, který byl vypracován s hlediska potřeb
dvouletého hospodářského plánu.
V oboru systematického mapování má
býti během příštího roku
geologicky zpracována a zčásti vydána
tiskem přehledná mapa značné části
území našeho státu. Bude pokračováno
v edici geologických map speciálních i podrobných.
Bude prováděn paleontologický výzkum
některých území v Čechách
a na Moravě, jakož i mikropaleontologický výzkum
východní části jižního
Slovenska. Evidence vrtů, vyhledávání
ložisek uhlí a barevných kovů v zemích
českých a na Slovensku, sledování
průzkumných i těžných vrtů
v naftových polích, zpracování a zhodnocení
jejich výsledků ve spolupráci s geologickým
odborem Čs. naftových závodů, n. p.,
studium ložisek kamenů a zemin, řešení
hydrogeologických podkladů pro oblastní vodovodní
zásobování, jakož i pro optimální
provoz a ochranu léčivých minerálních
zřídel, dále geologická součinnost
při pozemních, inženýrských a
vodních stavbách jsou další úkoly
plynoucí z dvouletého výzkumného plánu
geologických ústavů. K tomu přistupuje
chemický výzkum některých rudných
ložisek a chemické rozbory minerálních
vod z pramenů v Čechách, na Moravě
a na Slovensku, praktický i vědecký výzkum
mineralogicko-petrografický, jakož i výzkumná
činnost z oboru praktické geofysiky, při
čemž splnění daného úkolu
v tomto oboru jest podmíněno získáním
technického vybavení a potřebného
personálu.
Ústavy budou pokračovati též v činnosti
publikační.
V elektrárenství, jež bylo válkou zabrzděno
ve svém vývoji, bude nutno překonávati
i v příštím roce nedostatek pohotových
výkonů využitím všech dosavadních
výrobních možností a zmobilisovati všechny
volné výkony rychlou opravou a rekonstrukcí
stávajících elektráren, jakož
i vzájemnou spoluprací všech složek zúčastněných
na výrobě, rozvodu a spotřebě elektřiny.
Poněvadž tyto obtíže budou odstraněny
teprve vybudováním parních velkoelektráren
na dolech, nutno počítati i v roce 1948 s omezovacími
opatřeními ve spotřebě elektřiny,
což povede k účelnému řízení
spotřeby elektrické energie. Z toho důvodu
bude též ve větším měřítku
uplatňována snaha o výměnu elektrické
energie se sousedními státy, zejména Polskem
a Rakouskem. Bude se pokračovati v soustavné elektrisaci
venkova a v udílení podpor na stavbu elektrovodných
zařízení podle zákonných předpisů.
K doplnění výrobní kapacity v plynárenství
bude v roce 1948 pokračováno v rekonstrukci a opravách
plynárenských zařízení. Bude
usilováno též, aby plynárnám
se dostalo kvalitního černého uhlí
za účelem zlepšení výroby. Počítá
se se stavbou dalších dálkových plynovodů
i místních rozvodných zařízení,
jež umožní využití plynu vyráběného
přímo na dolech, v koksárnách a na
místech přirozeného výskytu zemního
plynu k účelům zásobovacím.
Sledují se též možnosti využití
hnědouhelného prachu falknovského k výrobě
hnědouhelného plynu, jehož rozvodem by bylo
umožněno zásobování západní
části Čech.
Ve službě tepelně-ekonomické bude pečováno
o hospodárné využití paliv pro účely
energetické, tepelnou energii v podnikání
i v domácnostech. Za tím účelem se
připravuje zavedení povinného dozoru na tepelné
hospodářství v průmyslových
podnicích. Ve službě kotelní budou prováděny
superrevise kotelních zařízení, parních
strojů, tlakových nádob a nádob na
zhuštěné a zkapalněné plyny s
hlediska jejich bezpečnosti a bude kontrolována
i nadále činnost orgánů kotelní
služby.
Ve službě cejchovní bude pokračováno
v reorganisaci cejchovních úřadů.
Počítá se s další motorisací
cejchovní služby, kterou se sleduje jednak zrychlení
cejchovních výkonů v zájmu stran,
jednak zhospodárnění této služby,
neboť ambulantním cejchováním bude umožněno
obstarávati cejchovní službu v rozsáhlých
územních obvodech, čímž odpadne
znovuzřizování cejchovních úřadů,
zrušených za doby nesvobody, jakož i přijímání
nových technických sil, jichž jest nedostatek.
Opatření další nutné technické
výzbroje umožní žádoucí
rozvinutí této služby. Bude pokračováno
ve stycích s Mezinárodním úřadem
pro míry a váhy v Paříži, jehož
jest ČSR členem.
Ve službě puncovní očekává
se uskutečnění konečné úpravy
organisace puncovních úřadů, a to
na podkladě návrhu zákona a vládního
nařízení o nové organisaci puncovní
služby, který jest v projednávání.
Ve výkonné službě bude se prováděti
zkoušení drahých kovů a rud, jakož
i práce výzkumné v oboru drahých kovů
a jejich slitin. Bude se pokračovati v pravidelných
úředních prohlídkách u živnostníků
zabývajících se výrobou a prodejem
zboží z drahých kovů, jakož i prodejem
zapalovačů v souvislosti s vybíráním
daně ze zapalovačů.
V působnosti cejchovního ředitelství
v Praze bude i nadále obstarávána agenda
úřadů pro zkoušení ručních
střelných zbraní.
V oboru legislativním bude třeba přizpůsobiti
vnitrostátní zákonodárství
úmluvám mezistátním a smlouvám
mírovým a pokračovati v přípravě
osnovy nového celostátního patentního
zákona a zákona o ochraně užitných
vzorů.
Počet patentovaných přihlášek,
jevící stále vzestupnou tendenci, odhaduje
se v roce 1948 s ohledem na výsledky mezinárodních
dohod asi na 8.000. Počet udělených patentů,
nezvýší-li se počet technických
referentů, lze odhadnouti na 2.000. Uzákoněním
osnovy zákona o některých opatřeních
z oboru živnostenské ochrany lze očekávati
vzestup zrušovacích žalob, pokud jde o patenty
udělené bez vyložení za doby okupace.
Vybudování dokumentačního referátu,
jakož i reorganisace knihovny patentního úřadu
jsou další úkoly, jejichž splnění
odvisí jednak od doplnění stavu technických
úředníků, jednak od vhodného
umístění patentního úřadu
v nové budově.
V oboru ochrany živnostenského vlastnictví
na Slovensku bude patentní úřad v Praze spolupracovati
s úřadem na ochranu živnostenského vlastnictví
v Bratislavě, přičleněným pověřenectvu
průmyslu a obchodu. Činnost a postavení tohoto
úřadu jsou podmíněny vyřešením
ústavně právních otázek se
Slovenskem, jakož i vydáním příslušných
speciálních zákonů.
Letecký výzkumný ústav začleňuje
se do oboru působnosti ministerstva průmyslu na
základě usnesení vlády ze dne 20.
prosince 1946, podle něhož z dosavadního Vědeckého
leteckého ústavu při ministerstvu národní
obrany má býti zřízen zmíněný
ústav při ministerstvu průmyslu. Ke zřízení
tohoto ústavu dojde ještě v roce 1947 vládním
usnesením, jehož návrh byl již podán.
Činnost ústavu bude se týkati výzkumnictví
a zkušebnictví z oboru letecké techniky. V
roce 1948 bude činnost ústavu zaměřena
především na činnost výzkumnou,
jejíž rozsah jest dán výzkumným
plánem 1947 - 1948, vypracovaným státní
výzkumnou radou a státním úřadem
plánovacím. Kromě speciálních
úkolů, uložených ústavu výzkumným
plánem, bude ústav muset zvládnouti řadu
úkolů vyplývajících z jeho
zkušební a kontrolní činnosti k zjištění
správného řešení úkolů
vznikajících během konstrukce a výroby
letounů, jakož i leteckého materiálu.
Za tím účelem bude nutno vybaviti ústav
potřebným vědeckým, odborným
i pomocným personálem a technickým zařízením.
Ústav bude pokračovati též ve vydavatelské
činnosti, kterou zahájil již v roce 1947.
Kromě vnitřních správních záležitostí
osobních a věcných jest nutno v oboru působnosti
ministerstva vnitřního obchodu uvésti: činnost
živnostensko-právní, pozůstávající
z přípravy prací převážně
legislativních, týkajících se úpravy
živnostenského podnikání, jako na př.
osnova o úpravě obchodního a hostinského
podnikání, osnova o zániku živnostenského
oprávnění neprovozováním živnosti
a jako splnění dávného požadavku
obchodního stavu osnova zákona o průkazu
způsobilosti pro živnosti, jejichž předmětem
je prodej zboží v drobném. Ministerstvo vnitřního
obchodu vydalo vyhlášky o maloobchodním, zprostředkovatelském
a hostinském podnikání, které prozatímně
upravují nastupování těchto živností.
Vedle těchto zásadních osnov byly připraveny
osnovy o prohlášení živnosti kapelnické
za živnost koncesovanou, zavedení průkazu způsobilosti
pro obchodní cestující a o zrušení
některých živnostensko-právních
předpisů z doby nesvobody.
Ministerstvo vnitřního obchodu vykonává
dozor nad obchodními a živnostenskými komorami,
Ústředním svazem obchodu a Ústředním
svazem pro cizinecký ruch a to jednak prostřednictvím
vládních komisařů, jednak přímo.
Ministerstvu vnitřního obchodu jako činiteli,
který má vésti v zásadních
otázkách vnitřní obchod, přísluší
též zkoumati stav a rozvoj družstevnictví
vůbec a obchodního zvláště, pečovati
o další jeho posílení a uváděti
v soulad podnikání soukromé i družstevní.
Proto musí býti soustavně sledován
stav a rozvoj družstevnictví, zvláště
obchodního, nejen u nás, ale i v cizině.
K péči o družstevnictví spotřební
náleží zejména:
1. dáti spotřebitelskému hnutí pevnou
základnu organisační, územní
i vnitřní,
2. odstraniti názorovou právní změť
ohledně zřizování nových spotřebních
družstev a jejich prodejen,
3. koordinovati spolupráci spotřebních družstev
se soukromým obchodem,
4. poříditi a udržovati přehled o síti
družstevních prodejen a jejich činnosti.
Činnost v oboru družstevnictví živnostenského
usměrňuje se ve třech základních
úsecích:
1. Budovatelská činnost v oboru svépomocných
živnostenských družstev,
2. reorganisace živnostenského družstevnictví
v nových poměrech,
3. práce na vybudování přehledu o
živnostenských družstvech a s tím související
pravidelné sledování jejich vnitřních
poměrů.
Úkoly ministerstva vnitřního obchodu:
1. Oprava stanov akciových společností a
společenské smlouvy společností s
r. o. podle zákona č. 200/46 Sb. (odstranění
upomínek na dobu nesvobody),
2. obnova evidence společností s r. o. a akciových
společností, majících své sídlo
v pohraničním území,
3. úprava stanov akciových společností
se zřetelem na ustanovení dekretu č. 104/1945
Sb. o závodních a podnikových radách,
jakož i se zřetelem na účast zaměstnanců
ve správních orgánech těchto společností,
4. povolování nových obchodních společností,
pokud je to hospodářsky odůvodněno
Účetní, revisní, organisační,
důvěrnické a daňové kanceláře,
které zasahují svojí hospodářskou
poradní činností do všech odvětví
hospodářského podnikání, jsou
podle dnešního právního stavu provozovány
jako svobodné živnosti bez jakéhokoliv průkazu
odborné způsobilosti. Proto byla předložena
k ústavnímu projednání osnova zákona
o hospodářských a daňových
poradcích, ve které jsou zásadně zdůrazněny
nejen vyšší odborné požadavky po
stránce theoretické i praktické, nýbrž
i zvláštní osobní vlastnosti poradcovy.
V oboru podnikového hospodaření byla provedena
úprava účtovací techniky v podnicích
podle vyhlášky ministra průmyslu a vnitřního
obchodu z 2. srpna 1945 (Ú. 1. č. 65/1945). Byly
přezkoumány veškeré systémy propisovacího
účetnictví a jejich počet byl snížen
o 65% proti stavu z r. 1945, a to vyloučením všech
nevhodných systémů německých
a nehodnotných českých.
Úkolem ministerstva vnitrního obchodu v oboru administrativy
a organisace státní a autonomní zvelebovací
služby je dozor nad provozem ústavů pro zvelebování
živností a finanční péče
o jejich rekonstrukci a dobudování.
Vypracována byla osnova zákona o značce jakosti
zboží a byly učiněny přípravy
pro jeho provádění. Připravuje se
vybudování ústředí pro výzkum
a evidenci zboží. Bude pracováno dále
v součinnosti se státním plánovacím
úřadem na metodách jednotného třídění
statků. Průzkum směřující
k zhodnocení odpadních a sběrných
surovin bude dále prohlouben. Připravuje se plán
didakticko-zvelebovací činnosti ústavů
pro zvelebování živností v oboru obchodního
družstevnictví. Bude pracováno na zvelebování
technické stránky distribučního procesu
zavaděním nových technických pomůcek
do obchodní praxe.
V rámci hospodářské pomoci živnostenským
a obchodním podnikům jest poskytnut nebo zprostředkován
potřebný úvěr investiční
nebo provozní.
V sociální péči o živnostnictvo
a obchodnictvo byl poskytnut přestárlým,
nemocným a práce neschopným příslušníkům
živnostenského a obchodního stavu v nejnaléhavějších
případech pravidelný roční
důchod a pro další kritické případy
bude poskytnuta jednorázová podpora.
V péči o živnostenský dorost zařízeno
bylo v roce 1947 38 učňovských domovů
nákladem 7,767.500 Kčs.
V programu je akce úvěrové pomoci živnostnictvu
a obchodnictvu se státní zárukou a úrokovým
příspěvkem se strany ministerstva vnitřního
obchodu.
V oboru propagace živnostenského podnikání
věnuje se pozornost výstavnictví (podpoře
účasti zájemců na výstavách
i vlastním exposicím), živnostenským
a obchodním soutěžím (přímým
jejich pořádáním nebo věnováním
cen), propagaci filmové a též tiskové
a rozhlasové informaci veřejnosti o aktualitách
zvelebovací služby.
Ministerstvo si uvědomilo, že při provádění
hospodářsko-politického výseku své
působnosti nemůže vystačiti s dřívějšími
normami sloužícími k úpravě oběhu
zboží a připravilo celou řadu norem,
z nichž některé, pokud jde o maloobchodní,
hostinské a zprostředkovatelské podnikání,
byly vydány.
Reorganisace distribuce musí se především
vypořádati s překrveností distribuční
sítě a to jak ve velkoobchodě, tak v maloobchodě.
Práce komisí zřízených ministerstvem
vnitřního obchodu a pracovních sborů
(paritních komisí) složených ze zástupců
interesovaných složek probraly současný
stav distribuce a možnosti účelné reorganisace.
Bylo zjišťováno, zda a v kterých oborech
bylo by možno zavésti jednotné cenové
rozpětí s odstupňovaným rabatem a
podle toho byla též usměrněna další
činnost řešení distribučně-reorganisačního
problému. V řadě oborů jest již
jednotné cenové rozpětí zavedeno nebo
se zavádí. Ministerstvo vnitřního
obchodu zúčastňuje se všech rabatových
a cenových jednání a samo vystupuje s vlastními
iniciativními návrhy. V rámci uložených
úkolů zúčastní se i řešení
otázek v distribuci zemědělského a
vyživovacího sektoru, souvisejících
s otázkou existence trhových svazů.
Jest pracováno na změně organisačního
řádu Ústavu pro vnitřní obchod,
který jest nutno vybudovati tak, aby byl po stránce
vědecké oporou živnostenského podnikání.
Jako dosud bude v budoucnosti ministerstvo vnitřního
obchodu říditi v mezích své působnosti
organisaci národní soutěže a spolupracovati
v otázkách pracovních, mzdových, platových,
daňových, dopravních a pod.
V oboru dodávkové agendy bude usilovati o to, aby
podle vzestupu výroby bylo možno přikročiti
k zadávání textilního zboží
podle předem stanovených normalisovaných
vzorů.
V oboru národních správ sleduje finanční
a provozní stav podniků vlastními revisemi
a hlášeními firem. V r. 1948 se dá očekávati,
že postupným prováděním zákona
č. 31/1947 Sb. o rozdělování nepřátelského
majetku bude vyhověno volání veřejnosti
po částečném zlikvidování
národních správ až na podniky velké,
které podle vl. nař. c. 106/1947 Sb. jsou vyňaty
z přídělového řízení.
Dá se očekávati, že značně
vzroste práce restituční; s tím souvisí
otázka cizího majetku v ČSR. V této
souvislosti jest uvésti dílčí akce
pokud jde o velké obchodní domy, o novou organisaci
chmelařských firem a podniků obchodujících
s jabloneckým zbožím.
Ministerstvo vnitřního obchodu sledovalo a bude
sledovati nadále vše, co souvisí s prováděním
zák. č. 15/1947 Sb. o stíhání
černého obchodu, aby legální obchod
byl chráněn a jeho pověst různými
pleticháři nebyla zlehčována.
Pokud jde o politiku cenových intervencí podle zák.
č. 51/1947 Sb., kterým se zabezpečuje snížení
cen některého zboží lidové potřeby,
provádí je ministerstvo vnitřního
obchodu v oboru pracovní obuvi (sklady) podle vyhlášky
č. 508/1947 U. list.
Náš stát jest odkázán ve značné
míře na mezinárodní trh a musí
podle toho zaříditi regulaci oběhu zboží,
aby docílil nejlepších výsledků
při komplikovaném poválečném
hospodářství.
Ministerstvo vnitřního obchodu dozírá
na vedení známkových rejstříků
obchodních a živnostenských komor, zkoumá
tuzemské známky a nařizuje výmaz nezpůsobilých.
Vede Ústřední známkový rejstřík
(§ 17 znám. zákona).
Rozhoduje o stížnostech do rozhodnutí obchodních
a živnostenských komor ve věcech známkových.
Vede rejstřík známek podle zákona
ze dne 17. března 1921, č. 128 Sb. pro původní
odrůdy osiv a sádí.
Obstarává veškeré úkony, které
ukládá známkovému úřadu
země původu, Madridská úmluva ze dne
14. dubna 1891 o mezinárodním zápisu továrních
a obchodních známek (č. 24 Sb. z r. 1933)
a prováděcí předpis k ní vydaný
(č. 25 Sb. z r. 1933).
Zkoumá a předkládá Mezinárodnímu
úřadu na ochranu živnostenského vlastnictví
v Bernu žádosti za mezinárodní zápis
známek tuzemských.
Vede seznam mezinárodních známek a provádí
v něm změny nastalé v jejich právním
stavu (předpisy, výmazy a j. operace).
Rozhoduje o žalobách na výmaz známek
[§ 21, lit. e)] známkového zákona.
Vydává rozhodnutí a podává
posudky k trestním soudům v otázkách
uvedených v § 30 známkového zákona.
Připravuje nové zákony o ochranných
známkách a o ochranných vzorcích.
Účastní se svými návrhy v oboru
ochrany živnostenského vlastnictví na přípravách
mírových smluv.
Připravuje ratifikaci a vnitrostátní provedení
londýnské revise Pařížské
a Madridské úmluvy.
Ministerstvo vnitřního obchodu bude pečovati
o koordinaci veškeré veřejné péče
v oboru cestovního ruchu, o vybudování a
zabezpečení místních a oblastních
sborů cestovního ruchu, jakož i o řádnou
informační službu v tuzemsku. Dále bude
pokračovati v úsilí o využití
přírodních, historických a kulturních
zajímavostí v zájmu povznesení zahraničních
návštěv i domácí turistiky. V
rámci finančních možností je
plánována působivá náborová
činnost tiskem, filmem a obrazem. Ve zvýšené
míře bude účinně použito
také rozhlasu. Patřičná pozornost
bude plně věnována rozšíření
rekreačních zájezdů pro příslušníky
zahraničních armád z jednotlivých
okupačních oblastí v Německu a Rakousku.
Při propagaci turistiky a zimních sportů
bude věnována pozornost hospodářsky
slabým krajům, z nichž některé
mají příznivé přírodní
podmínky pro letni a zimní pobyt. Bude též
podchycen zájem zahraničních turistů,
zejména mládeže a lidových vrstev, o
turistické cesty do Československa (vodní
turistika, camping a prázdninové tábory).
K utužení spolupráce slovanských zemí
bude oživena činnost Associace slovanských
turistických spolků, která se v roce 1948
opět připravuje k valnému shromáždění.

