V úzkém pracovním styku jest ministerstvo informací s četnými spolky a institucemi, pěstujícími kulturní styky s cizinou, jichž činnost materiálně i morálně podporuje. Mezi nimi jest také Slovanský výbor, o jehož významu není třeba se šířiti. Z prostředků ministerstva informací jsou také účinně podporovány styky čs. mládeže s demokratickou mládeží ostatního světa, jak tomu bylo při Světovém festivalu mládeže, na jehož přípravě i průběhu měly všechny složky ministerstva informací velikou přímou účast.

Zvláštní péči věnuje ministerstvo informací vzájemné výměně kulturních činitelů a kulturního materiálu. Z jeho podnětu došlo k několika vzájemným návštěvám čs. a cizích spisovatelů a umělců. Prostřednictvím kulturních přidělenců jsou v cizině překládaná a vydávaná díla české a slovenské literatury a prováděny české a slovenské skladby.

V oboru akcí a podniků státně politického významu budily pozornost mimo jiné tři výstavy o československé architektuře a bydlení, pořádané v Miláně, Londýně a Paříži. K těmto výstavám bylo vydáno vkusně upravené zvláštní číslo časopisu "Československo" o československé architektuře francouzsky a anglicky. Výstava československého moderního umění byla v Tersu první cizozemskou výstavu po válce. Také československá exposice na mezinárodní výstavě knihy a užitých umění ve Štrasburku budila živý zájem. Putovní výstava československého moderního umění, pořádaná v řadě anglických měst, má velký ohlas nejen v uměleckých kruzích, ale i v širším obecenstvu. Dále byla uspořádána "Výstava národního umělce Dušana Jurkoviče" a při oslavách III. výročí Slovenského národního povstání byla instalována velká výstava v Turčanském Sv. Martině.

Z ostatních akcí a podniků se mimo jiné uvádí: výstava souboru kreseb B. Fritty, výstava "Československo 1938 - 1945" Polsko-Katovice, výstava "ĹAffische partout" Amsterodam, výstava Čs. malířského umění Francie-Lille, výstava Čs. grafiky v Göteborku, exposice na jarním PVV v Praze, výstava "King's Feature Syndicate" New York, výstava čs. scénického umění, Švédsko (putovní), výstava "800 let Moskvy" v Praze, čs. exposice na mezinárodní výstavě 8. "Triennale" v Miláně, výstava čs. kresby v Rio de Janeiro, výstava čs. architektury v Londýně, výstava čs. odboje, Indie-Bombay, Kalkuta, výstava Lva Šimáka v Bělehradě, akce Týden dětské radosti", výstava čs. výtvarného umění v Dublinu, účast na přípravě výstavy k příležitosti Festivalu mládeže, akce státní pohřeb spisovatele S. K. Neumanna, akce Festivalu mládeže v Praze, výstava čínského umění v Praze, výstava "Současné Slovensko ve fotografii" v Praze, výstava čs. dětské knihy v Sofii, akce oslavy 30. výročí říjnové revoluce SSSR.

Z podrobného výčtu výstav a akcí na rok 1948 je dlužno uvésti aspoň důležité podniky, připravované v rámci jubilejního roku 1948. Zdůrazněním budovatelského úsilí bude výstava "Vlastní silou", plánovaná v Praze na Klárově. Velká jubilejní výstava v Kroměříži bude míti celostátní význam svým zdůrazněním stého výročí našeho parlamentarismu.

V roce 1948 bude studijní oddělení ministerstva informací zkoumati jako dosud docházející podnětné návrhy ze všech vrstev obyvatelstva, bude přinášeti vlastní podněty a usilovati o realisaci těch, které se ukáží prospěšnými.

Při popularisaci dvouletého pracovního plánu vlády byly k tomuto účelu u ministerstva informací soustředěny popularisační akce, které se postupně provádějí v úzké spolupráci s Informační skupinou Hospodářské rady podle prací jednotlivých komisí. Spolupráce s resorty děje se prostřednictvím členů meziministerského koordinačního výboru.

Pracováno bylo zejména soustavným a nestranným zpravodajstvím o postupu plnění 2LP, přednáškami, nástěnnými novinami, plakáty, brožurami, filmy, diapositivy atd. Program a postup celé práce byl také podrobně připraven. Výsledky docílené popularisací byly zkoumány a veřejně zhodnoceny Ústavem pro výzkum veřejného mínění.

Příslušné kruhy i v cizině byly informovány publikacemi s překlady nejdůležitějších brožur o dvouletém plánu, resp. jejich cizojazyčným zpracováním. Stejně i našim delegacím do ciziny byl dán k disposici příslušný popularisační materiál.

Kapitola 12. Ministerstvo zemědělství.

(Povereníctvo pôdohospodárstvo o pozemkovej reformy.)

Program činnosti ministerstva zemědělství v roce 1948 je ve znamení provádění druhého roku dvouletého hospodářského plánu v sektoru zemědělském. Ve znamení této činnosti jsou také preliminovány veškeré finanční prostředky pro zvelebení zemědělské výroby. To se projevuje zejména na Slovensku, kde jest třeba, aby zemědělství slovenské dosáhlo úrovně zemědělství v zemích českých. Na Slovensku jsou poměry obtížnější také tím, že tamější hospodářství se ještě plně nevzpamatovalo z následků války, která tam daleko tíživěji doléhala než v zemích českých. Také organisačně není zemědělství na Slovensku ještě tak vybudováno, jako v zemích českých. Řádné provádění zvelebovacího programu v roce 1948 bude ovšem ztíženo tím, že nebudou v tomto roce již k disposici pomocné prostředky z výtěžků akce UNRRA. Také postupné provádění pozemkové reformy staví veřejnou správu před nové úkoly, jejichž plnění se neobejde bez značnější finanční pomoci. Naproti tomu dlužno přiznati, že příroda jako nejvlivnější element v zemědělské výrobě neprojevila se v poslední době příznivě. Docházelo k rozsáhlým živelním pohromám, k nimž přistupují ještě škodliví činitelé ve výrobě rostlinné a nakažlivé nemoci ve výrobě živočišné.

Přímá péče o zemědělce.

Přesuny v zemědělském obyvatelstvu nutí veřejnou správu k častějším a pronikavějším zásahům v šíření zemědělského vzdělání. V roce 1948 bude třeba propagovati nové směry výrobní různými propagačními letáky, brožurkami, plakáty, filmem a různými odbornými kursy. Aby mohlo naše zemědělství úspěšně obstáti ve světové konkurenci, bude nutno klásti důraz na kvalitu a specialisaci výroby. Proto je třeba poskytnouti našim zemědělcům co nejlepší předběžné odborné průpravy. Dalším úkolem je vyrovnávati rozdíl kulturní a společenské úrovně mezi vesnicí a městem. Ke kladnému řešení této otázky přispěje se podporou staveb kulturních domů, doplňováním knihoven na vesnicích, pořádáním kočovných výstav a filmových představení. V roce 1948 bude pořádána celostátní hospodářská výstava v Praze, která bude názorným programem dalšího vývoje našeho zemědělství. Na Slovensku bude třeba postarati se o řádné vybavení nově zřízených zemědělských škol.

Jednotný svaz českých zemědělců a Jednotný svaz slovenských rolníků dostává již pevnou zákonnou a organisační základnu a přejímá značnou a zodpovědnou část úkolů na poli zvelebení zemědělské výroby. K němu se přičleňuje organisace zemědělského družstevnictví svými družstvy výrobními a hospodářskými. Činnost družstev je třeba finančně podchytiti, aby mohla plniti nejdůležitější úkoly zemědělské výroby zejména v oboru mechanisačním. Bude i nadále podporováno zřizování zemědělských strojních družstev, družstevních prádelen, horských pastevních družstev, hospodářských družstev skladištních a zemědělských družstev výrobních pro společné obhospodařování půdy.

Na poli sociální péče bude umožňována lázeňská léčba zemědělcům a v mezích finančních prostředků budou podchycováni sociálně slabí zemědělci, kteří byli ohroženi ve své existenci živelními pohromami a pádem dobytka. Také si vyhrazuje ministerstvo zemědělství účast na bytové výstavbě v rámci budovatelského plánu při opatřování bytů pro zemědělské dělnictvo. Důležitým úkolem bude i v příštím roce opatření pracovních sil v zemědělství náborem zemědělských dělníků z okolních států. Zvláště nutno vyřešiti otázku stálých pracovních sil v zemědělství, protože dosavadní opatření (na př. podle zákona č. 121/1946 Sb.) ve značné míře selhávají. Tím ovšem neztrácí na významu ani dosavadní akce dobrovolné pracovní výpomoci při špičkových pracích v zemědělství. Také ve vysílání pomocných strojních brigád bude v příštím roce pokračováno.

V péči o venkovskou ženu a mládež bude pokračováno v akcích z roku 1947, aby bylo ulehčeno práci venkovské ženy a zvýšenou mechanisací nahrazeny chybějící pracovní síly. V péči o dítě bude i nadále podporováno zřizování dětských útulků na venkově.

Zemědělská technika.

K zajištění finančních prostředků na provádění vodohospodářských staveb jeví se upřímná snaha pomoci Slovensku, aby bylo zajištěno provedení a dokončení započatých vodohospodářských staveb jak v zájmu zabezpečení a rozšíření plochy zemědělské produktivní půdy, tak i v zájmu zabezpečení zdraví obyvatelstva.

V oboru scelování stojí ministerstvo před velkým úkolem provésti v roce 1948 scelení 200.000 ha půdy. Podle návrhu nového scelovacího zákona převezme stát hrazení nákladů scelovacích a účastníci budou přispívati na jejich úhradu částkou 500 Kčs na 1 ha scelené půdy. Je přirozené, že tak velký úkol nemůže býti vykonán dosavadním úředním aparátem a bude proto třeba zajistiti pracovní síly přidělením zaměstnanců jiných resortů a zapojením civilních geometrů do scelovací akce. K provedení všech těchto prací bude třeba zajistiti nezbytné finanční prostředky.

Problém mechanisace zemědělské výroby zůstává i v příštím roce 1948 jedním z nejdůležitějších. Bude třeba i nadále doplňovati síť strojních stanic a zabezpečiti je dostatečnými finančními prostředky. Také nutno pamatovati na školní výcvik traktoristů ve speciálních strojních střediscích, při čemž bude poskytnuta nemajetným účastníkům sleva školného a jiných výdajů.

V sektoru stavebním se plánuje provedení výstavby vzorných vesnic. Výsledkem tohoto plánování jsou typové plány zemědělských usedlostí a směrné plány bytových jednotek bezzemků. Dále bude snahou dokončiti již v příštím roce rekonstrukci a vybudování vesnic válkou zničených.

Zemědělská výroba.

Podporami zvelebovací činnosti ve výrobě rostlinné bude třeba i v roce 1948 zajistiti splnění úkolů dvouletého plánu, zejména zvýšením hektarových výnosů zemědělských plodin a postupným přeorientováním výroby rostlinné směrem ke zvýšení výroby živočišné. Jako v roce minulém budou hrazeny výlohy s distribucí strojených hnojiv a výdaje s propagací správné výživy rostlin, jakož i výdaje na propagaci zvýšeného užívání uznaného osiva a sadby.

Zvýšených nákladů bude vyžadovati potírání škůdců rostlin zejména rakoviny brambor, hubení různých plevelů a pod. Je třeba učiniti bezodkladná opatření proti hromadnému výskytu mandelinky bramborové, prováděti desinfekci půdy a pod. V rámci podpůrných akcí bude prováděn příděl jakostního uznaného osiva a sadby. Podpůrné akce budou prováděny také v oboru ovocnictví a vinařství, aby nahrazeny byly škody způsobené válkou a působením nepříznivých vlivů povětrnostních.

V oboru výroby živočišné budou zřizovány stanice pro umělé osemeňování skotu a výcviková střediska pro výcvik technického personálu těchto stanic. Za účelem zlepšení výroby živočišné bude uspořádána "Národní soutěž ve zvelebování výroby živočišné v roce 1948". Vedle toho bude podporován nákup plemenného materiálu, pořádány výstavy, přehlídky, aukční trhy, kursy pro chovatele a ošetřovatele dobytka, podporována výstavba tržnic, stájí a bud pro veřejné plemeníky a udělovány příspěvky na pastevní odchov mladého plemenného materiálu. Bude podporována mechanisace dojení a pečováno o řádné ošetření mléka. Bude podporováno zřízení a provoz stanic pro kontrolu užitkovosti drůbeže a vybudování dalších družstevních výchoven kuřat. V rámci dvouletého plánu bude podporována obnova zrušených a výstavba nových rybníků a pečováno o melioraci rybníků za účelem zvýšení produkce ryb.

Rovněž bude zintensivněna práce státních ústavů pro chov koní, aby bylo dosaženo cíle vytčeného dvouletým plánem v chovu koní. Snahou státních hřebčinců bude odstraniti následky rozšíření hřebčí nákazy a nedostatku píce. Pro chladnokrevný hřebčín při hřebčinci v Tlumačově budou zakoupeny plemenné klisničky z rolnického chovu. Pro odchov ve státních hříbárnách v Novém Dvoře, Tlumačově a v Hradci u Opavy zakoupí se hřebečci v dostatečném počtu, aby byli odchováni na plemeníky.

Zemědělské výzkumnictví se svými přičleněnými pokusnými objekty přispívá podstatně ke zvýšení výroby a účelné specialisaci zemědělského podnikání. Má přímou účast na zemědělském poradnictví, neboť uděluje zájemcům ústně i písemně četné porady, dává odborné posudky a informuje veřejnost o výsledcích své práce přednáškami, kursy, letáky, brožurami, novinářskými články a rozhlasem. Proto je třeba ústavy řádně vybudovati a opatřiti moderní aparaturou, aby byl zvětšen jejich výkon a zlepšena laboratorní práce. Náležitého vybavení vyžaduje nově převzatý šlechtitelský ústav "Mendeleum" v Lednici, výzkumná stanice zemědělská v Opavě a výzkumná stanice chmelařská v Rakovníku, přemístěná do Žatce. Dále je nutno dobudovati výzkumný ústav lnářský v Temenici u Šumperka, hippologické museum v Slatiňanech, výzkumnou stanici zemědělskou v Heřmanově Městci, v Rokytnici v Orl. horách, ve Vysokém nad Jizerou, pokusné vinařství Velké Žernoseky, pokusný statek státního pokusného hřebčínu ve Slatiňanech, včelařský objekt v Liběchově a pokusný statek v Máslovicích, jako součást výzkumného ústavu včelařského v Dole u Libčic. Plánuje se zřízení výzkumné stanice zemědělské v Zahrádkách u Čes. Lípy, v Prunéřově u Kadaně a výzkumné stanice včelařské a rybářské v Hamrech u Hlinska. Buduje se ústav pro výzkum a zhospodárnění zemědělské práce v Liblicích u Čes. Brodu. Síť výzkumných stanic zemědělských bude doplněna zřízením stanice v západních Čechách, jakmile se získá vhodný pokusný objekt. Pracovní úkoly zemědělského výzkumnictví v roce 1948 jsou určeny výzkumným plánem, který byl sestaven podle zásad budovatelského programu vlády a s ohledem na očekávaný rozvoj našeho hospodářství, vědy a kultury. Do výzkumného plán u jsou zařazeny důležité problémy celostátního významu. Všechny složky zemědělského výzkumnictví pracují na geonomickém průzkumu okresů, který spočívá v místním šetření a ve zpracování získaného materiálu pro účely zemědělského plánování.

K veškeré této činnosti v oboru zemědělské výroby přistupuje na Slovensku ještě činnost služby veterinární a ústavu diagnostického, v jehož rámci mají býti vybudovány další diagnostické stanice. Hlavním úkolem této činnosti je plánovité potírání nakažlivých chorob zvířat - neblahý důsledek války, jež na Slovensku dosud vážně ohrožují veškerou živočišnou produkci.

Zemědělské plánování a statistika.

V tomto odvětví provádí se dvouletý zemědělský plán a jeho kontrola, dále dozor nad zemědělskými pracemi v některých pohraničních okresích a jsou sledovány otázky zahraničního dovozu a vývozu zemědělských výrobků s ohledem na náš dvouletý plán a na program nákupu ze zahraničních úvěrů. V těchto akcích bude pokračováno i v roce 1948 a současně dokončen geonomicko-výrobní průzkum a příslušný materiál zpracován.

Úkolem zemědělského ústavu účetnicko-spravovědného jest číselně osvětlovati výrobní a výnosové poměry zemědělské. Ústav sbírá vhodný číselný materiál akcemi účetnickými, dotazníkovými a pod. Kromě toho vyvíjí činnost publikační, přednáškovou a poradní. V této činnosti bude pokračovati i v roce 1948. Jeho působnost vztahuje se pouze na země české, protože otázka jednotného ústavu pro celé území státu není dosud vyřešena.

Veřejná služba lesnická.

Lesní službu dohlédací čekají značné úkoly v obnově lesního hospodářství, neboť válečné hospodářství okupantů zanechalo v českých lesích neblahé dědictví. Lesy poškozené přímým válečným děním budou vyžadovati dlouholeté soustavné péče pěstitelské. Kromě toho byly naše lesy zachváceny kůrovcovou kalamitou. Potírání této živelní pohromy vyžádalo si již značných obětí se strany lesního hospodářství. Bylo vykáceno již více než 1,000.000 plm kalamitního dřeva. Vedle kůrovce rozšiřuje se v poslední době ve slezských lesích i mniška. K těmto úkolům přistupuje také povinnost zalesniti co nejdříve neplodné nebo zemědělsky plně nevýnosné půdy a zalesniti pohraničí v neosídlených oblastech z důvodu ochrany hranic. Splnění všech těchto úkolů nelze provésti bez podpory z veřejných prostředků. Velkou překážkou budovatelské práce v lesích je nedostatek lesního dělnictva. Jest proto třeba nahrazovati mechanisací práce aspoň částečně nedostatek pracovních sil, opatřovati moderní nářadí a zlepšovati odbornou kvalifikaci lesního dělnictva.

V oboru hrazení bystřin jde o práce v rámci dvouletého plánu z národohospodářského stanoviska velmi důležité, sloužící především k ochraně zemědělského majetku. Zejména při zalesňování jde o práce velmi rentabilní, neboť vedle omezení splavující činnosti vod a zvýšení zdržné schopnosti sběrných oblastí se zvyšuje i výnos pozemků a produkce dřeva.

V oboru lesnického výzkumnictví jde o výzkum mechanisace a organisace práce, o výzkum dřeva s hlediska pěstebního a výzkumné práce k zamezení a snížení ztrát a škod v lesním a dřevařském hospodářství. V potírání kůrovcové kalamity jest třeba navazovati nutný styk se zahraničními vědeckými ústavy, zúčastniti se mezinárodních kongresů, porad a pod.

Pozemková reforma.

Při provádění pozemkové reformy na zkonfiskovaném zemědělském majetku se pokračuje v realisaci osidlovacího plánu, kterým byly vytvořeny technické předpoklady k provádění dekretů č. 12 a 28/1945 Sb. Usměrňuje se řízení o vyřešení zásadních otázek souvisejících s konfiskací, přídělem a osídlením, případně v součinnosti s příslušnými resorty, úřady a orgány. Ve vnitřním území se pokračuje v přídělu půdy na objektech postupně konfiskovaných. V pohraničí se provádí osídlení na usedlostech dosud nepřidělených. Až dosud bylo osídleno 143.000 rodin na soběstačných zemědělských usedlostech v celkové výměře asi 1,500.000 ha. Vedle toho bylo přiděleno jiným osobám asi 70.000 ha půdy. Zbývá k osídlení asi 3.600 menších usedlostí ve vyšších polohách, zejména pro lesní dělníky a asi 1.000 usedlostí pro samostatné zemědělce. V pozemkové reformě lesní se provádí přídělové řízení o přídělu drobných lesů svazkům územní samosprávy, lesním družstvům a pod. Státu bylo dosud odevzdáno 792.500 ha lesní půdy a pracuje se na přídělových plánech pro příděl lesní půdy obcím a družstvům ve výměře asi 150.000 ha.

Kromě toho se schvalují přídělové plány vypracované rolnickými komisemi ve vnitřním území. V pohraničí se vymezují přídělovými plány pozemky k jednotlivým usedlostem, aby usedlosti měly výměru stanovenou dekretem č. 28/1945 Sb. Pokračuje se v přípravných pracích pro výstavbu budov zemědělských usedlostí na půdních reservách a v územích válkou zničených.

Zákonem o revisi první pozemkové reformy vzejdou ministerstvu zemědělství další nové úkoly spočívající v soupisu nemovitého majetku, v přípravném řízení pro rozhodování revisní komise a vlády o zrušení původních rozhodnutí, jakož i o převzetí zbytkových statků, v oceňování převzatých nemovitostí, v přídělu půdy a stanovení přídělových cen, v rozhodování o zabezpečení zaměstnanců převzatého majetku a pod. V zemích českých má býti podrobeno revisi asi 450.000 ha půdy a současně se uvolní pro příděl přes 87.000 ha půdy dosud zabrané. Výměra 1.210 ha zbytkových statků nad 50 ha, které mají býti podrobeny revisi činí 115.000 ha, Celková výměra půdy podléhající revisi činí tedy v zemích českých přes 653.000 ha.

Odděleně od provádění revise bude třeba dokončiti práce spojené s provedením pozemkové reformy na půdě, která revisí nebude postižena. Jde o dokončení měřických a knihovacích prací, o vymáhání nedoplatků přídělových cen a pachtovného, o správu úvěru z fondu kolonisačního a čs. legionářů a pod.

Agenda likvidace německých zásahů do pozemkové držby týkající se vyvlastněných nemovitostí a jejich restituce přešla dnem 1. června 1947 do Fondu národní obnovy. Ministerstvu zemědělství zbývá agenda týkající se likvidace německých vnucených správ, zřízených podle vládního nařízení č. 87/1939 Sb.

Kapitola 13. Ministerstvo výživy.

(Povereníctvo výživy o zásobovania.)

V popředí zájmu všech států v poválečné době je výživa obyvatelstva. V našem státě je tato skutečnost zdůrazněna dvojnásob dvouletým plánem, který jsme si uložili v zájmu obnovy našeho hospodářského života a jehož splnění závisí od řádné výživy všech pracujících vrstev našeho státu. Tím jsou zhruba uloženy úkoly, působnost a činnost ministerstva výživy, která se přirozeně odráží i v obsahové náplni rozpočtu. Ve výstavbě nové republiky připadají ministerstvu výživy tyto úkoly:

1. Výživa obyvatelstva,

2. řízení výkupu, oběhu, zpracování a spotřeby výrobků původu rostlinného a živočišného, nápojů včetně minerálních vod, koření a náhražek těchto předmětů, a to původu domácího i cizozemského, pokud slouží lidské výživě, dále hospodaření krmivy všeho druhu a původu,

3. věci průmyslu potravin, poživatin a nápojů,

4. péče o jakost a nezávadnost potravin,

5. péče o opatření obyvatelstva solí, lihem a umělými sladidly,

6. dozor na zachovávání předpisů vydaných v oboru působnosti ministerstva výživy, uložený dekretem presidenta republiky č. 118/1945 Sb.

S ohledem na rozsah působnosti ministerstva výživy byl rozpočet rozvržen původně do šesti titulů tak, aby plně obsahovaly veškeré úkoly ministerstvu výživy uložené. V r. 1947 přistoupily k tomu ještě jako 7. titul t. zv. "Cenové rozdíly", který zahrnoval náklady spojené s vyrovnáváním cen dovážených obilnin, olejnin a krmiv, ke krytí domácí spotřeby.

V titulu 1. je vedle všeobecných výloh správních včetně nákladu na pověřence a pověřenectvo s obsahem typických položek preliminována potřeba na službu pro styk s veřejností, jež v době řízeného a vázaného hospodářství byla a bude bezpodmínečně nutná. Pomáhá k hladkému zdolání distribuce a k rychlé informaci, která právě v sektoru výživy je nepostradatelná.

Dále se zde přihlíží k propagaci správné výživy, která měla a bude míti při nedostatku určitých druhů potravin velký význam pro zdraví národa.

Speciální hlediska vyživovací politiky vyžadovala a vyžadují řadu všeobecných šetření v oboru zkoumání výživy. Tato šetření včetně anonymního šetření skutečného vyživovacího nákladu rodin různého povolání, jichž potřeba potravin není kryta pouze racionovanými dávkami, byla, jsou a budou podkladem pro usměrňování naší vyživovací politiky. Jednotlivé otázky výživy jsou v úzkém vztahu k řadě činitelů, jež je třeba podrobiti soustavnému šetření, aby bylo možno dospěti ke spolehlivým základům vyživovací politiky též s ohledem na mezinárodní poměry. Z toho důvodu stal se náš stát členem různých mezinárodních potravinových organisací, jako je na př. FAO, mezinárodní pšeničná rada, mezinárodní cukerní rada, DISI, atd., což odůvodňuje preliminář členských příspěvků těmto organisacím.

Vzhledem k tomu, že naše výroba a distribuce potravin trpěla neobyčejně vysokým procentem ztrát, bylo nutno tomuto problému věnovati značnou pozornost. Nedostatky zjištěné v tomto směru jsou výsledkem nedostatečných konservačních metod u různých druhů zboží a výrobků. Odstranění stávajících nedostatků je možné jedině preventivními opatřeními, jež spočívají na řádném vědeckém výzkumu, a to nejen výzkumu týkajícího se zužitkování výrobků ať rostlinné či živočišné produkce, ale i výzkumu uchování jakosti potravin během distribučního procesu, t. j. výzkumu účelných obalů potravin. Náležitá pozornost musí býti přirozeně věnována i krmivům, jichž jakost je rozhodná pro jakost živočišných výrobků. S ohledem na tyto úkoly byl svazem výzkumnictví v oboru průmyslu výživy vypracován výzkumný plán, schválený státní výzkumnou radou.

Bylo-li v r. 1946 ministerstvo výživy postaveno před vážný problém využití značné úrody ovoce a zeleniny, bylo v r. 1947 postaveno před daleko vážnější úkol jak nedostatky vzniklé v důsledku katastrofálních veder, účelně vyrovnati. Jak pro doby větší úrody, tak i neúrody je třeba v zájmu lepšího a účelnějšího sběru ovoce a zeleniny a lepší distribuce vybudovati vyhovující sběrny v oblastech ovocnářských a zelinářských. Ve větších městech bude třeba nevyhnutelně vybudovati vhodné tržnice na ovoce a zeleninu, jež by umožňovaly spotřebiteli opatřiti si tyto produkty i v době zimní.

V oboru živočišné produkce stojí na prvém místě mléko. Základní podmínkou dodávky dobrého mléka je síť vyhovujících mléčných sběren. Mléčné sběrny jsou budovány tak, že obce dají zdarma pozemky, stavební materiál, zemědělci potahy a práci. Mlékárny uhradí převážnou část investičních nákladů. Poněvadž se jedná o zájem všeužitečný a veřejný, přispívá stát, t. j. ministerstvo výživy přiměřenou částkou. V zájmu udržení a pro příští dobu zlepšení jakosti mléka a mléčných výrobků musí býti školen technický personál, pořádány občas přehlídky a podle jejich výsledků usměrňována výroba.

Pokud se týče sběru a manipulace s vejci a výstavby výkrmem drůbeže, musí ministerstvo výživy přispívati i zde, aby byla zaručena plynulost trhu a tím dodávka tak důležité potraviny, jako představuje drůbež a vejce.

V oboru průmyslu výživy musí ministerstvo výživy, sledujíc hledisko racionální výživy a zlepšení zásobování obyvatelstva, hledati a sledovati nové způsoby zpracování a zužitkování výrobků rostlinné a živočišné produkce. V oboru rostlinné produkce jde zejména o nové způsoby konservace, zmrazování, chlazení a uchování rostlinných výrobků. V živočišném sektoru průmyslu výživy je veřejná správa, hlavně v mléčném průmyslu a otázce vybudování účelných chladíren a mrazíren a jatek, před řešením vážných problémů obnovy a doplnění. Velký počet těchto podniků nevyhovuje s hlediska technického a hygienického a jejich zařízení jsou téměř úplně opotřebována.

Velmi vážným problémem je opatření a vybudování dostatečných a vyhovujících chladírenských a mrazírenských prostorů k zachycení sezonních špiček přebytkových. Jde o zachycení špiček másla, vajec v jarních a letních měsících, u masa a jatečné drůbeže v měsících podzimních a zimních. Stejný problém je u ovoce a zeleniny. Poněvadž zásobování musí býti plynulé, je třeba sezonní přebytky řádně skladovati a zásobování stejnoměrně rozděliti na všechna období.

Chladírny a mrazírny jako nezbytná podmínka řízeného hospodářství sektoru výživy mají býti vybudovány v několika městech celé republiky. Jejich vybudování bylo zařazeno do 2LP jako jeden z nejpřednějších úkolů. Finanční zajištění první etapy bylo kryto kromě úvěrů kapitoly 13 též prostředky z kapitoly 28 a prostředky z výtěžku tak zv. odčerpaných cenových rozdílů. Ježto shora uvedené úvěry v r. 1948 nebudou přicházeti v úvahu, je třeba pro budování další etapy v rámci 2LP zajistiti dostatečné prostředky v kap. 13.

Situace v průmyslu výživy je neutěšená. Na průmysl výživy byly během okupace a ihned po válce kladeny neobyčejně vysoké požadavky výrobní, při čemž zvláště za okupace byla vyloučena jakákoliv možnost obnovy a rekonstrukce. Opotřebení v některých oborech jest tak značné, že je nutno v zájmu zajištění plynulého zásobování zásahu veřejného. K bezpodmínečnému zákroku nutí špatná situace zejména u mlýnů, v průmyslu cukrovarnickém, sušárenském, škrobárenském, pivovarském a těstárenském. Řízená racionalisace těchto oborů potravinářského průmyslu se přirozeně neobejde bez určitého příspěvku státního nejen z důvodu veřejného zájmu, ale též z toho důvodu, že veřejná moc přímo těmto průmyslovým sektorům ukládá určité úkoly.

S řízením spotřeby souvisí přirozeně vydávání a tisk potravinových lístků a jiných potřebných tiskopisů. Neúroda v r. 1947 a snaha po nejúčelnějším a nejúspornějším využití potravin všeho druhu donutí nás patrně v příštím hospodářském roce k širšímu obhospodařování a v důsledku toho k rozšíření lístkového systému proti roku 1947. Technickou agendu vydávání a tisku potravinových lístků budou v r. 1948 vykonávat zemské, okresní a místní národní výbory. Náklady s tím spojené jsou hrazeny k tíži ministerstva výživy, prostřednictvím t. zv. zmocněných úvěrů.

Kontrola spotřeby a distribuce je výslovně uložena ministerstvu výživy dekretem presidenta republiky č. 118/1945 Sb. z. a n. a výlohy s tím spojené spočívají na správních výlohách typických rozpočtových položek.

Obstaráváním dovozu zboží v rámci akce UNRRA byl vládou pověřen t. zv. Čs. úřad pro hospodářskou pomoc a obnovu. Vykonával a obstarával v našem státě službu a styk s mezinárodním úřadem UNRRA. Vzhledem k tomu, že světová organisace UNRRA skončila oficielně svoji činnost koncem června 1947, došlo už v r. 1947 i u nás k postupné likvidaci tohoto úřadu.

Náklady spojené s vyrovnáváním cen při dovozu obilnin, olejnin a krmiv, preliminované dosud v kap. 13, přecházejí v celém rozsahu do kap. 25 "Všeobecná pokladní správa".

Kapitola 1 4. Ministerstvo průmyslu.

(Povereníctvo priemyslu a obchodu.)

Ve výstavbě našeho hospodářského života a při provádění dvouletého hospodářského plánu začleňuje se ministerstvo průmyslu celou svou činností jako vedoucí činitel jednoho z nejdůležitějších odvětví našeho hospodářství, t. j. průmyslové a řemeslné výroby. Veškerá jeho činnost v roce 1947 byla nesena tímto směrem a také v roce 1948 bude hlavním programem ministerstva průmyslu (pověřenectva průmyslu a obchodu) péče o největší rozmach průmyslové i řemeslné výroby tak, aby ve všech výrobních odvětvích bylo dosaženo splnění výrobních programů, jak to průmyslu ukládá zákon o dvouletém hospodářském plánu.

Za tím účelem se soustředila činnost ministerstva průmyslu v prvém roce dvouletého hospodářského plánu na řízení průmyslové výroby, při čemž byly řešeny především otázky týkající se výrobních programů, opatřování základních surovin, pracovních sil a strojů, výroby energie, investic a kontroly dodržování plánu.

V rámci průmyslové výstavby byla zvláštní péče věnována přemisťování průmyslových podniků na Slovensko, jakož i rozšíření výrobních možností v hospodářsky zanedbaných krajích.

V oboru technického výzkumnictví byly z podnětu ministerstva průmyslu (pověřenectva průmyslu a obchodu) prováděny ve výzkumných ústavech a laboratořích výzkumné vývojové práce celostátního významu. Bylo pečováno o rekonstrukci laboratoří a zkušeben institucí průmyslového výzkumu, zejména pokud jde o jejich vybavení potřebnými přístroji a zařízeními.

Při organisaci znárodněného průmyslu soustředila se činnost ministerstva průmyslu zejména na vymezení majetku znárodnění podrobeného od majetku neznárodněného, na upevnění administrativy národních podniků, na organisování nákupu a prodeje národních podniků, na doplnění jejich správních orgánů představenstvy, na úpravu styku národních podniků s bankami, na úpravu platových poměrů zaměstnanců národních podniků, na řešení otázek týkajících se pojištění majetku národních podniků, jakož i nároků plynoucích z cizozemských účastí na znárodněném majetku a v neposlední řadě na vybudování kontroly nad národními podniky.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP