V úzkém pracovním styku jest ministerstvo
informací s četnými spolky a institucemi,
pěstujícími kulturní styky s cizinou,
jichž činnost materiálně i morálně
podporuje. Mezi nimi jest také Slovanský výbor,
o jehož významu není třeba se šířiti.
Z prostředků ministerstva informací jsou
také účinně podporovány styky
čs. mládeže s demokratickou mládeží
ostatního světa, jak tomu bylo při Světovém
festivalu mládeže, na jehož přípravě
i průběhu měly všechny složky ministerstva
informací velikou přímou účast.
Zvláštní péči věnuje ministerstvo
informací vzájemné výměně
kulturních činitelů a kulturního materiálu.
Z jeho podnětu došlo k několika vzájemným
návštěvám čs. a cizích
spisovatelů a umělců. Prostřednictvím
kulturních přidělenců jsou v cizině
překládaná a vydávaná díla
české a slovenské literatury a prováděny
české a slovenské skladby.
V oboru akcí a podniků státně politického
významu budily pozornost mimo jiné tři
výstavy o československé architektuře
a bydlení, pořádané v Miláně,
Londýně a Paříži. K těmto
výstavám bylo vydáno vkusně upravené
zvláštní číslo časopisu
"Československo" o československé
architektuře francouzsky a anglicky. Výstava československého
moderního umění byla v Tersu první
cizozemskou výstavu po válce. Také československá
exposice na mezinárodní výstavě knihy
a užitých umění ve Štrasburku budila
živý zájem. Putovní výstava československého
moderního umění, pořádaná
v řadě anglických měst, má
velký ohlas nejen v uměleckých kruzích,
ale i v širším obecenstvu. Dále byla uspořádána
"Výstava národního umělce Dušana
Jurkoviče" a při oslavách III. výročí
Slovenského národního povstání
byla instalována velká výstava v Turčanském
Sv. Martině.
Z ostatních akcí a podniků se mimo jiné
uvádí: výstava souboru kreseb B. Fritty,
výstava "Československo 1938 - 1945" Polsko-Katovice,
výstava "ĹAffische partout" Amsterodam,
výstava Čs. malířského umění
Francie-Lille, výstava Čs. grafiky v Göteborku,
exposice na jarním PVV v Praze, výstava "King's
Feature Syndicate" New York, výstava čs. scénického
umění, Švédsko (putovní), výstava
"800 let Moskvy" v Praze, čs. exposice na mezinárodní
výstavě 8. "Triennale" v Miláně,
výstava čs. kresby v Rio de Janeiro, výstava
čs. architektury v Londýně, výstava
čs. odboje, Indie-Bombay, Kalkuta, výstava Lva Šimáka
v Bělehradě, akce Týden dětské
radosti", výstava čs. výtvarného
umění v Dublinu, účast na přípravě
výstavy k příležitosti Festivalu mládeže,
akce státní pohřeb spisovatele S. K. Neumanna,
akce Festivalu mládeže v Praze, výstava čínského
umění v Praze, výstava "Současné
Slovensko ve fotografii" v Praze, výstava čs.
dětské knihy v Sofii, akce oslavy 30. výročí
říjnové revoluce SSSR.
Z podrobného výčtu výstav a akcí
na rok 1948 je dlužno uvésti aspoň důležité
podniky, připravované v rámci jubilejního
roku 1948. Zdůrazněním budovatelského
úsilí bude výstava "Vlastní silou",
plánovaná v Praze na Klárově. Velká
jubilejní výstava v Kroměříži
bude míti celostátní význam svým
zdůrazněním stého výročí
našeho parlamentarismu.
V roce 1948 bude studijní oddělení ministerstva
informací zkoumati jako dosud docházející
podnětné návrhy ze všech vrstev obyvatelstva,
bude přinášeti vlastní podněty
a usilovati o realisaci těch, které se ukáží
prospěšnými.
Při popularisaci dvouletého pracovního
plánu vlády byly k tomuto účelu
u ministerstva informací soustředěny popularisační
akce, které se postupně provádějí
v úzké spolupráci s Informační
skupinou Hospodářské rady podle prací
jednotlivých komisí. Spolupráce s resorty
děje se prostřednictvím členů
meziministerského koordinačního výboru.
Pracováno bylo zejména soustavným a nestranným
zpravodajstvím o postupu plnění 2LP, přednáškami,
nástěnnými novinami, plakáty, brožurami,
filmy, diapositivy atd. Program a postup celé práce
byl také podrobně připraven. Výsledky
docílené popularisací byly zkoumány
a veřejně zhodnoceny Ústavem pro výzkum
veřejného mínění.
Příslušné kruhy i v cizině byly
informovány publikacemi s překlady nejdůležitějších
brožur o dvouletém plánu, resp. jejich cizojazyčným
zpracováním. Stejně i našim delegacím
do ciziny byl dán k disposici příslušný
popularisační materiál.
Program činnosti ministerstva zemědělství
v roce 1948 je ve znamení provádění
druhého roku dvouletého hospodářského
plánu v sektoru zemědělském. Ve znamení
této činnosti jsou také preliminovány
veškeré finanční prostředky pro
zvelebení zemědělské výroby.
To se projevuje zejména na Slovensku, kde jest třeba,
aby zemědělství slovenské dosáhlo
úrovně zemědělství v zemích
českých. Na Slovensku jsou poměry obtížnější
také tím, že tamější hospodářství
se ještě plně nevzpamatovalo z následků
války, která tam daleko tíživěji
doléhala než v zemích českých.
Také organisačně není zemědělství
na Slovensku ještě tak vybudováno, jako v zemích
českých. Řádné provádění
zvelebovacího programu v roce 1948 bude ovšem ztíženo
tím, že nebudou v tomto roce již k disposici
pomocné prostředky z výtěžků
akce UNRRA. Také postupné provádění
pozemkové reformy staví veřejnou správu
před nové úkoly, jejichž plnění
se neobejde bez značnější finanční
pomoci. Naproti tomu dlužno přiznati, že příroda
jako nejvlivnější element v zemědělské
výrobě neprojevila se v poslední době
příznivě. Docházelo k rozsáhlým
živelním pohromám, k nimž přistupují
ještě škodliví činitelé
ve výrobě rostlinné a nakažlivé
nemoci ve výrobě živočišné.
Přesuny v zemědělském obyvatelstvu
nutí veřejnou správu k častějším
a pronikavějším zásahům v šíření
zemědělského vzdělání.
V roce 1948 bude třeba propagovati nové směry
výrobní různými propagačními
letáky, brožurkami, plakáty, filmem a různými
odbornými kursy. Aby mohlo naše zemědělství
úspěšně obstáti ve světové
konkurenci, bude nutno klásti důraz na kvalitu a
specialisaci výroby. Proto je třeba poskytnouti
našim zemědělcům co nejlepší
předběžné odborné průpravy.
Dalším úkolem je vyrovnávati rozdíl
kulturní a společenské úrovně
mezi vesnicí a městem. Ke kladnému řešení
této otázky přispěje se podporou staveb
kulturních domů, doplňováním
knihoven na vesnicích, pořádáním
kočovných výstav a filmových představení.
V roce 1948 bude pořádána celostátní
hospodářská výstava v Praze, která
bude názorným programem dalšího vývoje
našeho zemědělství. Na Slovensku bude
třeba postarati se o řádné vybavení
nově zřízených zemědělských
škol.
Jednotný svaz českých zemědělců
a Jednotný svaz slovenských rolníků
dostává již pevnou zákonnou a organisační
základnu a přejímá značnou
a zodpovědnou část úkolů na
poli zvelebení zemědělské výroby.
K němu se přičleňuje organisace zemědělského
družstevnictví svými družstvy výrobními
a hospodářskými. Činnost družstev
je třeba finančně podchytiti, aby mohla plniti
nejdůležitější úkoly zemědělské
výroby zejména v oboru mechanisačním.
Bude i nadále podporováno zřizování
zemědělských strojních družstev,
družstevních prádelen, horských pastevních
družstev, hospodářských družstev
skladištních a zemědělských družstev
výrobních pro společné obhospodařování
půdy.
Na poli sociální péče bude umožňována
lázeňská léčba zemědělcům
a v mezích finančních prostředků
budou podchycováni sociálně slabí
zemědělci, kteří byli ohroženi
ve své existenci živelními pohromami a pádem
dobytka. Také si vyhrazuje ministerstvo zemědělství
účast na bytové výstavbě v
rámci budovatelského plánu při opatřování
bytů pro zemědělské dělnictvo.
Důležitým úkolem bude i v příštím
roce opatření pracovních sil v zemědělství
náborem zemědělských dělníků
z okolních států. Zvláště
nutno vyřešiti otázku stálých
pracovních sil v zemědělství, protože
dosavadní opatření (na př. podle zákona
č. 121/1946 Sb.) ve značné míře
selhávají. Tím ovšem neztrácí
na významu ani dosavadní akce dobrovolné
pracovní výpomoci při špičkových
pracích v zemědělství. Také
ve vysílání pomocných strojních
brigád bude v příštím roce pokračováno.
V péči o venkovskou ženu a mládež
bude pokračováno v akcích z roku 1947, aby
bylo ulehčeno práci venkovské ženy a
zvýšenou mechanisací nahrazeny chybějící
pracovní síly. V péči o dítě
bude i nadále podporováno zřizování
dětských útulků na venkově.
K zajištění finančních prostředků
na provádění vodohospodářských
staveb jeví se upřímná snaha pomoci
Slovensku, aby bylo zajištěno provedení a dokončení
započatých vodohospodářských
staveb jak v zájmu zabezpečení a rozšíření
plochy zemědělské produktivní půdy,
tak i v zájmu zabezpečení zdraví obyvatelstva.
V oboru scelování stojí ministerstvo před
velkým úkolem provésti v roce 1948 scelení
200.000 ha půdy. Podle návrhu nového scelovacího
zákona převezme stát hrazení nákladů
scelovacích a účastníci budou přispívati
na jejich úhradu částkou 500 Kčs na
1 ha scelené půdy. Je přirozené, že
tak velký úkol nemůže býti vykonán
dosavadním úředním aparátem
a bude proto třeba zajistiti pracovní síly
přidělením zaměstnanců jiných
resortů a zapojením civilních geometrů
do scelovací akce. K provedení všech těchto
prací bude třeba zajistiti nezbytné finanční
prostředky.
Problém mechanisace zemědělské výroby
zůstává i v příštím
roce 1948 jedním z nejdůležitějších.
Bude třeba i nadále doplňovati síť
strojních stanic a zabezpečiti je dostatečnými
finančními prostředky. Také nutno
pamatovati na školní výcvik traktoristů
ve speciálních strojních střediscích,
při čemž bude poskytnuta nemajetným
účastníkům sleva školného
a jiných výdajů.
V sektoru stavebním se plánuje provedení
výstavby vzorných vesnic. Výsledkem tohoto
plánování jsou typové plány
zemědělských usedlostí a směrné
plány bytových jednotek bezzemků. Dále
bude snahou dokončiti již v příštím
roce rekonstrukci a vybudování vesnic válkou
zničených.
Podporami zvelebovací činnosti ve výrobě
rostlinné bude třeba i v roce 1948 zajistiti splnění
úkolů dvouletého plánu, zejména
zvýšením hektarových výnosů
zemědělských plodin a postupným přeorientováním
výroby rostlinné směrem ke zvýšení
výroby živočišné. Jako v roce minulém
budou hrazeny výlohy s distribucí strojených
hnojiv a výdaje s propagací správné
výživy rostlin, jakož i výdaje na propagaci
zvýšeného užívání
uznaného osiva a sadby.
Zvýšených nákladů bude vyžadovati
potírání škůdců rostlin
zejména rakoviny brambor, hubení různých
plevelů a pod. Je třeba učiniti bezodkladná
opatření proti hromadnému výskytu
mandelinky bramborové, prováděti desinfekci
půdy a pod. V rámci podpůrných akcí
bude prováděn příděl jakostního
uznaného osiva a sadby. Podpůrné akce budou
prováděny také v oboru ovocnictví
a vinařství, aby nahrazeny byly škody způsobené
válkou a působením nepříznivých
vlivů povětrnostních.
V oboru výroby živočišné budou
zřizovány stanice pro umělé osemeňování
skotu a výcviková střediska pro výcvik
technického personálu těchto stanic. Za účelem
zlepšení výroby živočišné
bude uspořádána "Národní
soutěž ve zvelebování výroby
živočišné v roce 1948". Vedle toho
bude podporován nákup plemenného materiálu,
pořádány výstavy, přehlídky,
aukční trhy, kursy pro chovatele a ošetřovatele
dobytka, podporována výstavba tržnic, stájí
a bud pro veřejné plemeníky a udělovány
příspěvky na pastevní odchov mladého
plemenného materiálu. Bude podporována mechanisace
dojení a pečováno o řádné
ošetření mléka. Bude podporováno
zřízení a provoz stanic pro kontrolu užitkovosti
drůbeže a vybudování dalších
družstevních výchoven kuřat. V rámci
dvouletého plánu bude podporována obnova
zrušených a výstavba nových rybníků
a pečováno o melioraci rybníků za
účelem zvýšení produkce ryb.
Rovněž bude zintensivněna práce státních
ústavů pro chov koní, aby bylo dosaženo
cíle vytčeného dvouletým plánem
v chovu koní. Snahou státních hřebčinců
bude odstraniti následky rozšíření
hřebčí nákazy a nedostatku píce.
Pro chladnokrevný hřebčín při
hřebčinci v Tlumačově budou zakoupeny
plemenné klisničky z rolnického chovu. Pro
odchov ve státních hříbárnách
v Novém Dvoře, Tlumačově a v Hradci
u Opavy zakoupí se hřebečci v dostatečném
počtu, aby byli odchováni na plemeníky.
Zemědělské výzkumnictví se
svými přičleněnými pokusnými
objekty přispívá podstatně ke zvýšení
výroby a účelné specialisaci zemědělského
podnikání. Má přímou účast
na zemědělském poradnictví, neboť
uděluje zájemcům ústně i písemně
četné porady, dává odborné
posudky a informuje veřejnost o výsledcích
své práce přednáškami, kursy,
letáky, brožurami, novinářskými
články a rozhlasem. Proto je třeba ústavy
řádně vybudovati a opatřiti moderní
aparaturou, aby byl zvětšen jejich výkon a
zlepšena laboratorní práce. Náležitého
vybavení vyžaduje nově převzatý
šlechtitelský ústav "Mendeleum" v
Lednici, výzkumná stanice zemědělská
v Opavě a výzkumná stanice chmelařská
v Rakovníku, přemístěná do
Žatce. Dále je nutno dobudovati výzkumný
ústav lnářský v Temenici u Šumperka,
hippologické museum v Slatiňanech, výzkumnou
stanici zemědělskou v Heřmanově Městci,
v Rokytnici v Orl. horách, ve Vysokém nad Jizerou,
pokusné vinařství Velké Žernoseky,
pokusný statek státního pokusného
hřebčínu ve Slatiňanech, včelařský
objekt v Liběchově a pokusný statek v Máslovicích,
jako součást výzkumného ústavu
včelařského v Dole u Libčic. Plánuje
se zřízení výzkumné stanice
zemědělské v Zahrádkách u Čes.
Lípy, v Prunéřově u Kadaně
a výzkumné stanice včelařské
a rybářské v Hamrech u Hlinska. Buduje se
ústav pro výzkum a zhospodárnění
zemědělské práce v Liblicích
u Čes. Brodu. Síť výzkumných
stanic zemědělských bude doplněna
zřízením stanice v západních
Čechách, jakmile se získá vhodný
pokusný objekt. Pracovní úkoly zemědělského
výzkumnictví v roce 1948 jsou určeny výzkumným
plánem, který byl sestaven podle zásad budovatelského
programu vlády a s ohledem na očekávaný
rozvoj našeho hospodářství, vědy
a kultury. Do výzkumného plán u jsou zařazeny
důležité problémy celostátního
významu. Všechny složky zemědělského
výzkumnictví pracují na geonomickém
průzkumu okresů, který spočívá
v místním šetření a ve zpracování
získaného materiálu pro účely
zemědělského plánování.
K veškeré této činnosti v oboru zemědělské
výroby přistupuje na Slovensku ještě
činnost služby veterinární a ústavu
diagnostického, v jehož rámci mají býti
vybudovány další diagnostické stanice.
Hlavním úkolem této činnosti je plánovité
potírání nakažlivých chorob zvířat
- neblahý důsledek války, jež na Slovensku
dosud vážně ohrožují veškerou
živočišnou produkci.
V tomto odvětví provádí se dvouletý
zemědělský plán a jeho kontrola, dále
dozor nad zemědělskými pracemi v některých
pohraničních okresích a jsou sledovány
otázky zahraničního dovozu a vývozu
zemědělských výrobků s ohledem
na náš dvouletý plán a na program nákupu
ze zahraničních úvěrů. V těchto
akcích bude pokračováno i v roce 1948 a současně
dokončen geonomicko-výrobní průzkum
a příslušný materiál zpracován.
Úkolem zemědělského ústavu
účetnicko-spravovědného jest číselně
osvětlovati výrobní a výnosové
poměry zemědělské. Ústav sbírá
vhodný číselný materiál akcemi
účetnickými, dotazníkovými
a pod. Kromě toho vyvíjí činnost publikační,
přednáškovou a poradní. V této
činnosti bude pokračovati i v roce 1948. Jeho působnost
vztahuje se pouze na země české, protože
otázka jednotného ústavu pro celé
území státu není dosud vyřešena.
Lesní službu dohlédací čekají
značné úkoly v obnově lesního
hospodářství, neboť válečné
hospodářství okupantů zanechalo v
českých lesích neblahé dědictví.
Lesy poškozené přímým válečným
děním budou vyžadovati dlouholeté soustavné
péče pěstitelské. Kromě toho
byly naše lesy zachváceny kůrovcovou kalamitou.
Potírání této živelní
pohromy vyžádalo si již značných
obětí se strany lesního hospodářství.
Bylo vykáceno již více než 1,000.000 plm
kalamitního dřeva. Vedle kůrovce rozšiřuje
se v poslední době ve slezských lesích
i mniška. K těmto úkolům přistupuje
také povinnost zalesniti co nejdříve neplodné
nebo zemědělsky plně nevýnosné
půdy a zalesniti pohraničí v neosídlených
oblastech z důvodu ochrany hranic. Splnění
všech těchto úkolů nelze provésti
bez podpory z veřejných prostředků.
Velkou překážkou budovatelské práce
v lesích je nedostatek lesního dělnictva.
Jest proto třeba nahrazovati mechanisací práce
aspoň částečně nedostatek pracovních
sil, opatřovati moderní nářadí
a zlepšovati odbornou kvalifikaci lesního dělnictva.
V oboru hrazení bystřin jde o práce v rámci
dvouletého plánu z národohospodářského
stanoviska velmi důležité, sloužící
především k ochraně zemědělského
majetku. Zejména při zalesňování
jde o práce velmi rentabilní, neboť vedle omezení
splavující činnosti vod a zvýšení
zdržné schopnosti sběrných oblastí
se zvyšuje i výnos pozemků a produkce dřeva.
V oboru lesnického výzkumnictví jde o výzkum
mechanisace a organisace práce, o výzkum dřeva
s hlediska pěstebního a výzkumné práce
k zamezení a snížení ztrát a
škod v lesním a dřevařském hospodářství.
V potírání kůrovcové kalamity
jest třeba navazovati nutný styk se zahraničními
vědeckými ústavy, zúčastniti
se mezinárodních kongresů, porad a pod.
Při provádění pozemkové reformy
na zkonfiskovaném zemědělském majetku
se pokračuje v realisaci osidlovacího plánu,
kterým byly vytvořeny technické předpoklady
k provádění dekretů č. 12 a
28/1945 Sb. Usměrňuje se řízení
o vyřešení zásadních otázek
souvisejících s konfiskací, přídělem
a osídlením, případně v součinnosti
s příslušnými resorty, úřady
a orgány. Ve vnitřním území
se pokračuje v přídělu půdy
na objektech postupně konfiskovaných. V pohraničí
se provádí osídlení na usedlostech
dosud nepřidělených. Až dosud bylo osídleno
143.000 rodin na soběstačných zemědělských
usedlostech v celkové výměře asi 1,500.000
ha. Vedle toho bylo přiděleno jiným osobám
asi 70.000 ha půdy. Zbývá k osídlení
asi 3.600 menších usedlostí ve vyšších
polohách, zejména pro lesní dělníky
a asi 1.000 usedlostí pro samostatné zemědělce.
V pozemkové reformě lesní se provádí
přídělové řízení
o přídělu drobných lesů svazkům
územní samosprávy, lesním družstvům
a pod. Státu bylo dosud odevzdáno 792.500 ha lesní
půdy a pracuje se na přídělových
plánech pro příděl lesní půdy
obcím a družstvům ve výměře
asi 150.000 ha.
Kromě toho se schvalují přídělové
plány vypracované rolnickými komisemi ve
vnitřním území. V pohraničí
se vymezují přídělovými plány
pozemky k jednotlivým usedlostem, aby usedlosti měly
výměru stanovenou dekretem č. 28/1945 Sb.
Pokračuje se v přípravných pracích
pro výstavbu budov zemědělských usedlostí
na půdních reservách a v územích
válkou zničených.
Zákonem o revisi první pozemkové reformy
vzejdou ministerstvu zemědělství další
nové úkoly spočívající
v soupisu nemovitého majetku, v přípravném
řízení pro rozhodování revisní
komise a vlády o zrušení původních
rozhodnutí, jakož i o převzetí zbytkových
statků, v oceňování převzatých
nemovitostí, v přídělu půdy
a stanovení přídělových cen,
v rozhodování o zabezpečení zaměstnanců
převzatého majetku a pod. V zemích českých
má býti podrobeno revisi asi 450.000 ha půdy
a současně se uvolní pro příděl
přes 87.000 ha půdy dosud zabrané. Výměra
1.210 ha zbytkových statků nad 50 ha, které
mají býti podrobeny revisi činí 115.000
ha, Celková výměra půdy podléhající
revisi činí tedy v zemích českých
přes 653.000 ha.
Odděleně od provádění revise
bude třeba dokončiti práce spojené
s provedením pozemkové reformy na půdě,
která revisí nebude postižena. Jde o dokončení
měřických a knihovacích prací,
o vymáhání nedoplatků přídělových
cen a pachtovného, o správu úvěru
z fondu kolonisačního a čs. legionářů
a pod.
Agenda likvidace německých zásahů
do pozemkové držby týkající se
vyvlastněných nemovitostí a jejich restituce
přešla dnem 1. června 1947 do Fondu národní
obnovy. Ministerstvu zemědělství zbývá
agenda týkající se likvidace německých
vnucených správ, zřízených
podle vládního nařízení č.
87/1939 Sb.
V popředí zájmu všech států
v poválečné době je výživa
obyvatelstva. V našem státě je tato skutečnost
zdůrazněna dvojnásob dvouletým plánem,
který jsme si uložili v zájmu obnovy našeho
hospodářského života a jehož splnění
závisí od řádné výživy
všech pracujících vrstev našeho státu.
Tím jsou zhruba uloženy úkoly, působnost
a činnost ministerstva výživy, která
se přirozeně odráží i v obsahové
náplni rozpočtu. Ve výstavbě nové
republiky připadají ministerstvu výživy
tyto úkoly:
1. Výživa obyvatelstva,
2. řízení výkupu, oběhu, zpracování
a spotřeby výrobků původu rostlinného
a živočišného, nápojů včetně
minerálních vod, koření a náhražek
těchto předmětů, a to původu
domácího i cizozemského, pokud slouží
lidské výživě, dále hospodaření
krmivy všeho druhu a původu,
3. věci průmyslu potravin, poživatin a nápojů,
4. péče o jakost a nezávadnost potravin,
5. péče o opatření obyvatelstva solí,
lihem a umělými sladidly,
6. dozor na zachovávání předpisů
vydaných v oboru působnosti ministerstva výživy,
uložený dekretem presidenta republiky č. 118/1945
Sb.
S ohledem na rozsah působnosti ministerstva výživy
byl rozpočet rozvržen původně do šesti
titulů tak, aby plně obsahovaly veškeré
úkoly ministerstvu výživy uložené.
V r. 1947 přistoupily k tomu ještě jako 7.
titul t. zv. "Cenové rozdíly", který
zahrnoval náklady spojené s vyrovnáváním
cen dovážených obilnin, olejnin a krmiv, ke
krytí domácí spotřeby.
V titulu 1. je vedle všeobecných výloh správních
včetně nákladu na pověřence
a pověřenectvo s obsahem typických položek
preliminována potřeba na službu pro styk s
veřejností, jež v době řízeného
a vázaného hospodářství byla
a bude bezpodmínečně nutná. Pomáhá
k hladkému zdolání distribuce a k rychlé
informaci, která právě v sektoru výživy
je nepostradatelná.
Dále se zde přihlíží k propagaci
správné výživy, která měla
a bude míti při nedostatku určitých
druhů potravin velký význam pro zdraví
národa.
Speciální hlediska vyživovací politiky
vyžadovala a vyžadují řadu všeobecných
šetření v oboru zkoumání výživy.
Tato šetření včetně anonymního
šetření skutečného vyživovacího
nákladu rodin různého povolání,
jichž potřeba potravin není kryta pouze racionovanými
dávkami, byla, jsou a budou podkladem pro usměrňování
naší vyživovací politiky. Jednotlivé
otázky výživy jsou v úzkém vztahu
k řadě činitelů, jež je třeba
podrobiti soustavnému šetření, aby bylo
možno dospěti ke spolehlivým základům
vyživovací politiky též s ohledem na mezinárodní
poměry. Z toho důvodu stal se náš stát
členem různých mezinárodních
potravinových organisací, jako je na př.
FAO, mezinárodní pšeničná rada,
mezinárodní cukerní rada, DISI, atd., což
odůvodňuje preliminář členských
příspěvků těmto organisacím.
Vzhledem k tomu, že naše výroba a distribuce
potravin trpěla neobyčejně vysokým
procentem ztrát, bylo nutno tomuto problému věnovati
značnou pozornost. Nedostatky zjištěné
v tomto směru jsou výsledkem nedostatečných
konservačních metod u různých druhů
zboží a výrobků. Odstranění
stávajících nedostatků je možné
jedině preventivními opatřeními, jež
spočívají na řádném
vědeckém výzkumu, a to nejen výzkumu
týkajícího se zužitkování
výrobků ať rostlinné či živočišné
produkce, ale i výzkumu uchování jakosti
potravin během distribučního procesu, t.
j. výzkumu účelných obalů potravin.
Náležitá pozornost musí býti
přirozeně věnována i krmivům,
jichž jakost je rozhodná pro jakost živočišných
výrobků. S ohledem na tyto úkoly byl svazem
výzkumnictví v oboru průmyslu výživy
vypracován výzkumný plán, schválený
státní výzkumnou radou.
Bylo-li v r. 1946 ministerstvo výživy postaveno před
vážný problém využití značné
úrody ovoce a zeleniny, bylo v r. 1947 postaveno před
daleko vážnější úkol jak
nedostatky vzniklé v důsledku katastrofálních
veder, účelně vyrovnati. Jak pro doby větší
úrody, tak i neúrody je třeba v zájmu
lepšího a účelnějšího
sběru ovoce a zeleniny a lepší distribuce vybudovati
vyhovující sběrny v oblastech ovocnářských
a zelinářských. Ve větších
městech bude třeba nevyhnutelně vybudovati
vhodné tržnice na ovoce a zeleninu, jež by umožňovaly
spotřebiteli opatřiti si tyto produkty i v době
zimní.
V oboru živočišné produkce stojí
na prvém místě mléko. Základní
podmínkou dodávky dobrého mléka je
síť vyhovujících mléčných
sběren. Mléčné sběrny jsou
budovány tak, že obce dají zdarma pozemky,
stavební materiál, zemědělci potahy
a práci. Mlékárny uhradí převážnou
část investičních nákladů.
Poněvadž se jedná o zájem všeužitečný
a veřejný, přispívá stát,
t. j. ministerstvo výživy přiměřenou
částkou. V zájmu udržení a pro
příští dobu zlepšení jakosti
mléka a mléčných výrobků
musí býti školen technický personál,
pořádány občas přehlídky
a podle jejich výsledků usměrňována
výroba.
Pokud se týče sběru a manipulace s vejci
a výstavby výkrmem drůbeže, musí
ministerstvo výživy přispívati i zde,
aby byla zaručena plynulost trhu a tím dodávka
tak důležité potraviny, jako představuje
drůbež a vejce.
V oboru průmyslu výživy musí ministerstvo
výživy, sledujíc hledisko racionální
výživy a zlepšení zásobování
obyvatelstva, hledati a sledovati nové způsoby zpracování
a zužitkování výrobků rostlinné
a živočišné produkce. V oboru rostlinné
produkce jde zejména o nové způsoby konservace,
zmrazování, chlazení a uchování
rostlinných výrobků. V živočišném
sektoru průmyslu výživy je veřejná
správa, hlavně v mléčném průmyslu
a otázce vybudování účelných
chladíren a mrazíren a jatek, před řešením
vážných problémů obnovy a doplnění.
Velký počet těchto podniků nevyhovuje
s hlediska technického a hygienického a jejich zařízení
jsou téměř úplně opotřebována.
Velmi vážným problémem je opatření
a vybudování dostatečných a vyhovujících
chladírenských a mrazírenských prostorů
k zachycení sezonních špiček přebytkových.
Jde o zachycení špiček másla, vajec
v jarních a letních měsících,
u masa a jatečné drůbeže v měsících
podzimních a zimních. Stejný problém
je u ovoce a zeleniny. Poněvadž zásobování
musí býti plynulé, je třeba sezonní
přebytky řádně skladovati a zásobování
stejnoměrně rozděliti na všechna období.
Chladírny a mrazírny jako nezbytná podmínka
řízeného hospodářství
sektoru výživy mají býti vybudovány
v několika městech celé republiky. Jejich
vybudování bylo zařazeno do 2LP jako jeden
z nejpřednějších úkolů.
Finanční zajištění první
etapy bylo kryto kromě úvěrů kapitoly
13 též prostředky z kapitoly 28 a prostředky
z výtěžku tak zv. odčerpaných
cenových rozdílů. Ježto shora uvedené
úvěry v r. 1948 nebudou přicházeti
v úvahu, je třeba pro budování další
etapy v rámci 2LP zajistiti dostatečné prostředky
v kap. 13.
Situace v průmyslu výživy je neutěšená.
Na průmysl výživy byly během okupace
a ihned po válce kladeny neobyčejně vysoké
požadavky výrobní, při čemž
zvláště za okupace byla vyloučena jakákoliv
možnost obnovy a rekonstrukce. Opotřebení v
některých oborech jest tak značné,
že je nutno v zájmu zajištění plynulého
zásobování zásahu veřejného.
K bezpodmínečnému zákroku nutí
špatná situace zejména u mlýnů,
v průmyslu cukrovarnickém, sušárenském,
škrobárenském, pivovarském a těstárenském.
Řízená racionalisace těchto oborů
potravinářského průmyslu se přirozeně
neobejde bez určitého příspěvku
státního nejen z důvodu veřejného
zájmu, ale též z toho důvodu, že
veřejná moc přímo těmto průmyslovým
sektorům ukládá určité úkoly.
S řízením spotřeby souvisí
přirozeně vydávání a tisk potravinových
lístků a jiných potřebných
tiskopisů. Neúroda v r. 1947 a snaha po nejúčelnějším
a nejúspornějším využití
potravin všeho druhu donutí nás patrně
v příštím hospodářském
roce k širšímu obhospodařování
a v důsledku toho k rozšíření
lístkového systému proti roku 1947. Technickou
agendu vydávání a tisku potravinových
lístků budou v r. 1948 vykonávat zemské,
okresní a místní národní výbory.
Náklady s tím spojené jsou hrazeny k tíži
ministerstva výživy, prostřednictvím
t. zv. zmocněných úvěrů.
Kontrola spotřeby a distribuce je výslovně
uložena ministerstvu výživy dekretem presidenta
republiky č. 118/1945 Sb. z. a n. a výlohy s tím
spojené spočívají na správních
výlohách typických rozpočtových
položek.
Obstaráváním dovozu zboží v rámci
akce UNRRA byl vládou pověřen t. zv. Čs.
úřad pro hospodářskou pomoc a obnovu.
Vykonával a obstarával v našem státě
službu a styk s mezinárodním úřadem
UNRRA. Vzhledem k tomu, že světová organisace
UNRRA skončila oficielně svoji činnost koncem
června 1947, došlo už v r. 1947 i u nás
k postupné likvidaci tohoto úřadu.
Náklady spojené s vyrovnáváním
cen při dovozu obilnin, olejnin a krmiv, preliminované
dosud v kap. 13, přecházejí v celém
rozsahu do kap. 25 "Všeobecná pokladní
správa".
Ve výstavbě našeho hospodářského
života a při provádění dvouletého
hospodářského plánu začleňuje
se ministerstvo průmyslu celou svou činností
jako vedoucí činitel jednoho z nejdůležitějších
odvětví našeho hospodářství,
t. j. průmyslové a řemeslné výroby.
Veškerá jeho činnost v roce 1947 byla nesena
tímto směrem a také v roce 1948 bude hlavním
programem ministerstva průmyslu (pověřenectva
průmyslu a obchodu) péče o největší
rozmach průmyslové i řemeslné výroby
tak, aby ve všech výrobních odvětvích
bylo dosaženo splnění výrobních
programů, jak to průmyslu ukládá zákon
o dvouletém hospodářském plánu.
Za tím účelem se soustředila činnost
ministerstva průmyslu v prvém roce dvouletého
hospodářského plánu na řízení
průmyslové výroby, při čemž
byly řešeny především otázky
týkající se výrobních programů,
opatřování základních surovin,
pracovních sil a strojů, výroby energie,
investic a kontroly dodržování plánu.
V rámci průmyslové výstavby byla zvláštní
péče věnována přemisťování
průmyslových podniků na Slovensko, jakož
i rozšíření výrobních
možností v hospodářsky zanedbaných
krajích.
V oboru technického výzkumnictví byly z podnětu
ministerstva průmyslu (pověřenectva průmyslu
a obchodu) prováděny ve výzkumných
ústavech a laboratořích výzkumné
vývojové práce celostátního
významu. Bylo pečováno o rekonstrukci laboratoří
a zkušeben institucí průmyslového výzkumu,
zejména pokud jde o jejich vybavení potřebnými
přístroji a zařízeními.
Při organisaci znárodněného průmyslu
soustředila se činnost ministerstva průmyslu
zejména na vymezení majetku znárodnění
podrobeného od majetku neznárodněného,
na upevnění administrativy národních
podniků, na organisování nákupu a
prodeje národních podniků, na doplnění
jejich správních orgánů představenstvy,
na úpravu styku národních podniků
s bankami, na úpravu platových poměrů
zaměstnanců národních podniků,
na řešení otázek týkajících
se pojištění majetku národních
podniků, jakož i nároků plynoucích
z cizozemských účastí na znárodněném
majetku a v neposlední řadě na vybudování
kontroly nad národními podniky.

