Při provádění retribuce vyskytly se
jisté zjevy naznačující, že při
provádění retribuce se uplatňuje hledisko
třídní. A jak říká náš
lid, paní a pánové, měří
se jinak vrátnému a jinak panu továrníkovi.
(Výkřiky.) Jenže, pánové,
kdo tady mluví za ty továrníky a za ty kolaboranty?
My stojíme na straně dělníků.
(Hluk. - Výkřiky.) Ano, i jeden pan řečník
přede mnou zde tvrdil, že nám nejde o to, aby
národ zkvétal, že nám komunistům
jde o to, abychom vytlačili majetné a situované
lidi z jejich posic a sedli si tam sami. Tak se díváte
vy, pánové, na práci komunistů. Ale
my komunisté děláme jen pro národ
a jde nám o to, aby byli odstraněni ti, kteří
zradili národ a kteří zaslouží
trest. (Potlesk.) Fakticky totiž - a bylo to ve veřejnosti
také tak pociťováno - doléhala celá
tíha retribučního soudnictví na provinilce,
kteří pocházejí ze sociálně
slabých vrstev. Je samozřejmé, že plně
souhlasíme s přísným potrestáním
zrady a kolaboranství, nechť se vyskytne kdekoliv,
tedy i s trestáním příslušníků
pracujících vrstev, kteří se propůjčili
ke spolupráci s Němci a jejichž provinění
vyniká tím více, poněvadž právě
v pracujících vrstvách byla hlavní
opora našeho boje proti okupantům (Hlas. V NOUZ!)
l tam, pánové! Pan ministr spravedlnosti měl
už hodně času, aby to provedl opravdu. (Hluk.
- Potlesk u komunistických poslanců.)
Zároveň však nutno zdůraznit, že
žádáme, aby zrádci a kolaboranti byli
odsouzeni také bez ohledu na vynikající společenské
postavení toho, který se dopustil trestného
činu. A tu vidíme, že lidové soudnictví
postupovalo v některých případech
velmi mírně. Je přece pro lid nepochopitelným,
že prostá žena, která se dopustila udavačství
třeba proti šmelináři, který
za války těžil z válečné
bídy, je potrestána mnohaletým těžkým
žalářem, kdežto někteří
t. zv. protektorátní ministři vyšli
velmi výhodně. Zde dnes pan posl. Langr dokonce
zaútočil, že nebyli stíháni ti
dělníci, kteří pracovali pro německou
říši. Paní a pánové, každí
musí být trestán podle své viny. Jsme
pro to, aby byl potrestán každý, a nikdy jsme
se nestavěli na ochranu nějakého kolaboranta,
i kdyby to byl dělník. Ale, pánové,
v první řadě musí být potrestáni
ti, kteří v roce 1938 republiku zradili, jednali
s Henleinem. jako Berana ostatní, tedy spolupracovali
s Hitlerem a nasazovali totálně dělníky.
Ti musejí být nejdříve potrestáni
a dostat řádné tresty, abychom mohli sáhnout
na ty, kteří jenom vykonávali příkazy
těchto pánů. (Hluk. Potlesk komunistických
poslanců.)
Zdá se, že § 16 retribučního zákona.
o kterém jsem již mluvil, jaksi souvisí se
sociálními poměry obviněného.
Je přece zřejmé, že právě
osoby, které působily na význačných
místech a které má na mysli zákon
o Národním soudu, které měly být
vzorem občanské věrnosti k republice a vedoucími
ve všech odbojových akcích, měly největší
možnosti a našly nejvíce ochotných pomocníků
k tomu, aby si daly osvědčit odbojovou činnost,
někdy zřejmě předstíranou.
V některých procesech jsme měli dojem, že
vynikající kolaboranti se podporují navzájem,
a bylo též přihlíženo k svědectví
osob, proti nimž se vedlo trestní řízení.
Pan řečník přede mnou, posl. dr Hobza,
odsoudil zde domělý útok dr Gregora
a snad odsoudí i můj útok, že kritisuji
výnos z února 1947, že nemají být
slyšeni gestapáci. A naši kolaboranti mohli být
slyšeni a jejich svědectví se bralo jako nejdůležitější
svědectví! Ano, ruka ruku myje, kolaborant kolaborantovi
nakonec dokazoval nevinu, a proto retribuce vypadala takhle. A
proti slyšení kolaborantů nevyšel žádný
výnos ministerstva spravedlnosti (Potlesk.)
Chci podotknout, že to nebyla především
vina lidových přísedících.
Bylo úkolem soudců z povolání dát
přísedícím správný výklad
zákona a neustále poukazovat na slovné znění
§ 16. kterého někdy fakticky bylo použito
proti smyslu zákona. Zjišťujeme však, že
předsedové senátů v tomto směru
nebyli dosti ostražiti a že podporovali za souhlasu
ministerstva chybnou praxi při výkladu uvedeného
zákonného ustanovení. Osoby sociálně
slabé však neměly takové možnosti
jako vynikající provinilci, neměly ani finančních
možností, aby pro sebe mobilisovaly ochotné
advokáty a proto byly potrestány nikoliv nespravedlivě,
ale přece často neúměrně při
srovnání s tresty, které postihly osoby majetné
a vlivné.
Jako doklad uvedu opět příklad Jaromíra
Kudrnáče z Náchoda, kterýžto
případ zde byl interpelován a na který
je zde již odpověď pana ministra spravedlnosti.
Paní a pánové snad ji mají na stole.
V této interpelaci posl. Krajčíra
druhové uvádějí, že tento pán
za pomoci německého treuhändr se zmocnil židovského
majetku v roce 1939. Nebudu zde opakovati údaje, které
tito páni poslanci uvedli ve své interpelaci, ale
budu zde číst odpověď pana ministra
spravedlnosti, poněvadž nemůžeme souhlasit
s tím právním názorem, který
je obsažen v této odpovědi. "Ministerstvo
spravedlnosti sledovalo průběh trestního
řízení proti Jaromíru Kudrnáčovi
již vzhledem k závažnosti obvinění,
která proti němu byla vznesena. Veřejný
žalobce po provedeném zevrubném přípravném
vyšetřování učinil prohlášení
podle § 112 trestního řádu. Z rozsáhlého
šetření o činnosti Jaromíra Kudrnáče
nutno dojíti k tomuto konečnému závěru:
Jaromír Kudrnáč počal vyjednávati
s majiteli firmy Pick a Löwy v Náchodě již
v roce 1939 o koupi jejich továrních objektů.
Majitelé těchto objektů se však později
v důsledku rasových opatření vystěhovali,
takže se dojednání trhové smlouvy nemohli
zúčastnit. Jaromír Kudrnáč
uzavřel proto smlouvu s t. zv. treuhändrem, který
byl do podniku německými úřady dosazen.
Z toho plyne, že Jaromír Kudrnáč tísně
majitelů nevyužil, určení ceny bylo
předmětem řízení u německých
úřadů a cena byla vyplacena t. zv. Auswanderungsfondu".
My víme, paní a pánové, jak se to
dělalo. Dr Oskar Sýkora, který trhovou smlouvu
koncipoval, potvrdil, že již při uzavření
smlouvy obviněný vyslovil ochotu původní
majitele po jejich návratu z ciziny přiměřeně
odškodniti. Pan ministr spravedlnosti nepokládá
tuto činnost za trestnou. Promiňte mi, paní
a pánové, že vás budu unavovat, abych
přečetl ještě § 10 retribučního
dekretu, neboť je zapotřebí, abychom i zde
v parlamentě se nakonec dovolávali přesného
znění zákona.
§ 10 stanoví: "Kdo v době zvýšeného
ohrožení republiky - rok 1939 zde tedy platí
- zneužili tísně způsobené národní,
politickou či rasovou persekucí, aby se obohatil
na úkor státu, právnické či
fysické osoby, trestá se, nedopustí-li se
činu přísněji trestného, za
zločin těžkým žalářem
od 5 do 10 let." Zdalipak, pánové, se tento
člověk nezmocnil v době okupace, v době,
kdy se proti židům postupovalo, židovského
majetku? A, paní a pánové, uvažte, kdo
od Němců tehdy co dostal koupit? Vy, kteří
jste zde byli, víte, zdali vám něco prodali.
Nikoliv, nýbrž jenom ti, kteří s nimi
seděli za společným stolem, kteří
s nimi chodili na hony, kteří je hostili - ano,
jenom ti dostávali! A to jsou pro nás, pro komunisty,
kolaboranti. (Potlesk. - Posl. Zeminová: Suďte
Kudrnáče, ale suďte také ostatní!)
Paní kolegyně Zeminová, rád
bych vás vzal za slovo a požádal vás,
kdybyste působila na pana ministra spravedlností,
aby skutečně vyplnil vaše přání,
to jest, aby stíhal Kudrnáče. (Výkřiky
posl. Zeminové.) Ano, já provádím,
paní kolegyně, jen kritiku, která má
přispět k tomu, abychom napravili to, co je špatné.
(Posl. Zeminová: Každou chvíli je někde
požár a hned je škoda 10 milionů Kčs.)
Ano, a když se zapálí továrna a bezpečnostní
referent zajistí továrníka s rodinou, tak
ho zavřou na 15 měsíců. Tak vypadá
spravedlnost. (Výkřiky.)
Rovněž nesouhlasím s názorem pana ministra
spravedlnosti, že zúčastněné
soudy splnily svoji povinnost s hlediska historického a
státoprávního. V obou směrech je hodně
zameškáno a nebylo využito všeho materiálu,
který je po ruce a který v zájmu našeho
státu měl býti již zpracován.
Myslím, že všeho materiálu mělo
býti použito jíž při provádění
retribuce, t. j. k tomu, aby bylo zúčtováno
se zlem, a nikoliv aby vše zůstalo jen historickými
dokumenty, kterých nebylo použito na tom místě,
kde jích v prvé řadě mělo být
použito. Věřím, že kdyby veřejní
žalobci a soudcové z povolání i soudci
z lidu byli dobře informováni o všem, co se
široké veřejnosti stane známým
teprve v budoucnosti, byla by retribuce dopadla jinak a nemuseli
bychom provádět teprve nyní kritiku činnosti
lidového soudnictví. Vinu na tom podle mého
názoru nese úřednictvo ministerstva spravedlnosti,
které podle mého názoru, i když ne všechno,
tedy z větší části, mělo
zájem na tom, aby retribuce neprobíhala podle vůle
lidu, t. j. příliš přísně.
Jen pro ilustraci, jak pánové na ministerstvu spravedlnosti
se dívali již v r. 1945 na aplikací dekretu
presidenta republiky č. 16 na jednotlivé případy,
uvádím zde tento výnos ze dne 14. září
1945: "Ministerstvo spravedlnosti v Praze. Všem veřejným
žalobcům při mimořádných
lidových soudech. Věc: Výklad dekretu presidenta
republiky ze dne 19. 6. 1945, č. 16 Sb." - Mohu konstatovati,
že je mi tento výnos znám jako veřejnému
žalobci a i mne tehdy velmi překvapil. Pan ministr
spravedlnosti jistě uzná, že je to výnos
tak závažný, že na tomto místě
musí být připomenut. Text pokračuje:
"Při výkladu § 3, odst. 2 shora citovaného
dekretu vyskytly se pochybnosti o otázce, má-li
býti pod pojem jiné fašistické organisace,
organisace podobné povahy, zahrnuta i bývalá
Národní obec fašistická a mají-li
tedy její činovníci býti stíháni
podle tohoto zákonného ustanovení. Národní
obec fašistická nese již ve svém jménu
přímo označení fašistická,
a kdyby bylo úmyslem zákonodárců ji
a její činovníky postihnouti, byla by již
pro toto své jméno uvedena jistě výslovně
na prvém místě mezi českými
organisacemi v § 3, odst. 2 vypočtenými a její
podřazení pod toto ustanovení neponechávalo
by se jen výkladu pojmu fašistické organisace
podobné povahy. Sluší se tedy stíhati
jen činovníky, kdežto členy Národní
obce fašistické podle retribučního dekretu
jen na základě konkretních trestných
činů, z nichž je lze usvědčiti,
nikoliv na základě pouhého členství
nebo funkce. Veřejným žalobcům při
mimořádných lidových soudech se ukládá,
aby při řešení této otázky
se řídili shora uvedeným právním
názorem. Za ministra: dr Ráliš."
Mohu prohlásit panu ministru spravedlnosti, že když
jsme my veřejní žalobci toto dostali, byli
jsme velmi na pochybách, zda nejde ve skutečnosti
o sabotáž retribuce a celé té látky,
která měla být zpracována. Proto pokus
o odvolání tohoto výnosu vyšel od nás
a nakonec musel býti výnos odvolán. Tento
výnos ministerstva spravedlnosti jasně dokazuje,
že pánové na ministerstvu spravedlnosti měli
veliký zájem o to, aby funkcionáři
Národní obce fašistické nebyli stíháni,
a proto podřízeným veřejným
žalobcům naprosto nesprávným výkladem
§ 3 nařizovali, aby čeští fašisté,
kteří slovo fašismus měli přímo
ve svém názvu, nebylí stíháni.
Je samozřejmé, že tento výnos měl
velikou odezvu u veřejných žalobců i
lidových soudů a fašisté ihned pochopili,
že mají na ministerstvu spravedlnosti své ochránce
a vrhli se pak do boje proti retribuci.
Rovněž mě velmi překvapilo prohlášení
pana ministra spravedlnosti, kde říká, že
posuzovaná činnost, která objektivně
měla znaky přisluhování nacistům,
byla v mnohých případech vynucena okolnostmi
a přirozenou snahou přežít bezohledný
nacistický útlak. Toto prohlášení
ve skutečnosti se kryje s obhajobou, kterou přednášeli
všichni kolaboranti před mimořádnými
lidovými soudy i před soudem národním.
My komunisté nemůžeme nikdy uznat omluvu takového
druhu. Dělníci, rolníci, živnostníci
i pracující inteligence umírali a každý,
kdo byl v protektorátě, denně se setkával
s těmi, na jejichž příbuzné dopadaly
nejtvrdší rány okupantů. Hrdinné
chování všech těchto lidí bylo
velikou posilou pro každého slušného člověka.
Tudíž každý, i ten nejslabší,
měl dosti možnosti, aby se posiloval činností
našich hrdinů, a jen ti největší
zbabělci, kteří byli při tom největšími
prospěcháři, tudíž lidmi, kteří
byli otrlí při utrpení národa i smrti
svých spolubližních, se hleděli zachránit
kolaborantstvím.
Poslouchával jsem Pavla Svatého z Londýna
a prohlašuji otevřeně, že jeho nynější
prohlášení je v úplném rozporu
s tím, co jsme slýchávali za okupace. Jen
jedinou omluvu tu můžeme připustit, a to případy,
které se odehrály v koncentračních
táborech a kriminálech. Jsme však svědky
toho, že tyto případy teď najednou vábí
hlavně kolaboranty, kteří se všemožně
snaží udělat z lidí, prošlých
koncentračními tábory, lidi nečestné
a zbabělé. Já nevím, kdo začal
s útoky na Zápotockého, paní
a pánové... (Výkřiky. - Hluk.)...
sotva se vrátil. Pan ministr spravedlnosti ohlašuje
také ve svém exposé revisi trestního
řízení. Říká to větou
"Bude případně otázkou dodatečného
přezkoumání jednotlivých křiklavých
případů cestou obnovy trestního řízení,
zmateční stížnosti k zachování
zákona, nebo cestou milosti dáti v těchto
případech průchod spravedlnosti."
Z tohoto prohlášení budou míti jistě
radost hlavně ti, kteří tvrdí, že
byli nespravedlivě odsouzeni jako kolaboranti a že
jim byly vyměřeny příliš veliké
tresty. Rozhodnutí mimořádných lidových
soudů i soudů národních jsou definitivní
a podle našeho přesvědčení musí
definitivními zůstat. Nikdy nebudeme souhlasit s
tím, aby kolaborantům byly tresty snižovány
a abychom tím zničili nakonec i to, co z retribuce
zůstalo. Naše soudy soudily českou zradu a
kolaboraci hlavně u těch bohatých lidí
s vysokým postavením velmi shovívavě
a tytéž vrstvy - jde přece o jejich příbuzné
- se nyní budou snažit dosíci revise a tím
i rehabilitace v národě.
My komunisté naopak trváme na tom, aby všechny
případy, kde byl vynesen osvobozující
rozsudek, byly postoupeny podle § 25 řádným
soudům k projednávání. Rovněž
nemohu souhlasit s tvrzeními pana ministra spravedlnosti,
že sám lid projevoval svůj přirozený
smysl pro spravedlnost a přispěl ke zmírnění
tvrdosti zákona tím, že přísedící-laici
hlasovali někdy raději pro zproštění
než pro nejnižší pětiletou zákonnou
sazbu.
Jako soudce prohlašuji, že největší
úlohu při rozhodování hraje soudce
z povolání a že na něm opravdu záleží,
jak soudcům-laikům dovede případ i
zákonné normy vysvětlit. Myslím, že
není možné svalovati vinu za malý úspěch
retribuce na lid. Lidové soudnictví bylo a je velkou
vymožeností naší revoluce. Jde o velkou
myšlenku, za kterou se plně stavíme a budeme
ji hájit. Vina za nedostatečnou retribuci neleží
tudíž na lidu, ale někde jinde. Když za
okupace přišel nějaký Čech a
tvrdil, že ta neb ona osoba, stojící v popředí
veřejného života, musela učiniti nějaký
projev, pak jsme k takové osobě měli ihned
nedůvěru a podezírali jsme ji z kolaborantství.
Kolik bylo případů poctivých žurnalistů,
kteří, než by napsali aktivistický článek,
šli raději do továrny, do kriminálu,
ba i do blázince. Každý měl možnost
funkcí se zbavit, v nejhorším případě
odejíti do illegality. Nemůžeme proto souhlasit
s názorem pana ministra spravedlnosti. Osoby, stojící
v popředí, musely si býti vědomy toho,
že jejich projevů zneužije Karl Hermann Frank
jako zbraně proti bojujícímu národu.
Dále pan ministr spravedlnosti ve svém exposé
připouští, že v řízení
u mimořádných lidových soudů
byl porušen zákon. V exposé totiž pan
ministr uvádí, že řízení
u mimořádných soudů mělo býti
ve své podstatě řízením stanným.
Očista i proti vedoucím činitelům
protektorátu měla býti provedena urychleně.
Nedošlo-li prakticky k tomu a konalo-li se podrobné
průvodní řízení, nelze podle
mého přesvědčení toto nedodržení
původních úmyslů a plánů
- tak to totiž pan ministr formuluje - označit za
pochybení, nýbrž naopak za klad a za důkaz
opravdovosti a vážnosti, se kterou určení
soudci z lidu i z povolání převzali nevděčný
úkol výkonu spravedlnosti.
Každému právníku i občanu je
jasno, že zákon je závazný v první
řadě pro soudce. Soudce je při výkladu
zákona vázán úmyslem zákonodárce.
Pan ministr spravedlnosti zde přiznává, že
tento úmysl dodržen nebyl, že úmysl zákonodárce
vůbec nebyl respektován, naopak, že se zde
postupovalo vědomě proti úmyslu zákonodárce.
Retribuce nebyla provedena ani podle řízení
stanného, ani urychleně. Pan ministr spravedlnosti,
který má dbáti, aby úmysl zákonodárce
byl respektován, se ve svém exposé postavil
na nesprávné stanovisko, totiž stanovisko těch,
kteří zákon porušili. Aby nám
ještě lépe vynikla celá problematika
retribučního soudnictví, hlavně však
praxe soudů, uvedu zde několik případů,
které dnes rozviřují naši veřejnost
a jsou dokladem toho, že někteří soudci
dovedou přímo žonglérsky překroutit
zákonná ustanovení jen proto, aby nakonec
byli odsouzeni ti, kdož jsou věrnými služebníky
a strážci lidově-demokratického zřízení.
Prvním případem je případ příslušníků
SNB Volfa a Čapka, kolem něhož se rozpoutala
tisková kampaň, která rozhodně neprospívá
pověsti našeho soudnictví. (Hlas: A Sbor
národní bezpečnosti také ne!)
I to je možné, pane kolego, ale to zjistí soud
a teprve pak budeme moci mluvit o vině a nevině.
O vině či nevině obou obžalovaných
rozhodne nezávislý soud a jsme přesvědčeni,
že se tak stane bez postranních politických
vlivů a objektivně. Zároveň však
konstatujeme, že dosavadní postup v této věci
musel vyvolat oprávněnou kritiku. Především
třeba vytknout, že obvinění jako veřejní
orgánové byli souzeni společně s osobami
souzenými z udavačství, a to na pouhé
udání těchto osob. Není třeba
podotýkati, že obdobného případu
v předmnichovské republice nebylo a že to,
co se odehrálo u lidového soudu v Praze v tomto
procesu, by se považovalo za dřívějších
poměrů prostě za nemožné a neúnosné.
Se souhlasem odpovědných úředníků
ministerstva spravedlnosti byla podána obžaloba, o
níž intervenující státní
zástupce na svou omluvu prohlásil, že ji nevypracoval,
a která pří vypracování nové
obžaloby, doručené před několika
týdny, musela býti od základů změněna.
Již tento postup vyvolává podiv. Předseda
soudu pak se dopustil během přelíčení
celé řady výroků, které objektivně
nutno kvalifikovat jako hrubé urážky Sboru
národní bezpečnosti, a to v rozporu se všemi
předpisy platnými pro soudce, neboť soudce
se má vystříhat všech projevů
vzbuzujících pochyby o jeho objektivitě.
Výroky pana dr Černíka však svědčí
o jeho krajní zaujatosti. Konečně soudce
si diktoval do protokolu prohlášení, v němž
polemisuje s denním tiskem, a rozdal přítomným
žurnalistům zvláštní výtisky
tohoto předem připraveného prohlášení.
Postup nemá v našem soudnictví vůbec
obdoby a bylo by velmi povážlivým zjevem, kdyby
u našich soudů zdomácněly takového
zvyky, které naprosto odporují všem dobrým
tradicím našeho soudnictví.
Případ byl kritisován v tisku a odborová
skupina zaměstnanců SNB se obrátila na pana
ministra spravedlnosti podáním, které rozhodně
bylo dosti důležité, aby bylo vzato na pořad
disciplinárního šetření proti
dr Černíkovi. Disciplinární řízení
zahájeno nebylo, avšak ministerstvo spravedlnosti
v téže době navrhlo dr Černíka
do státního soudu. Překvapilo, že právě
soudce, který projevuje málo pochopení pro
zájem lidově-demokratického státu,
byl navržen pro významnou funkci, která má
velký politický dosah.
Stejným způsobem, p. kol. Krajino, bylo postupováno
i s p. dr Vonešem, soudcem z Varnsdorfu, který byl
podle mých informací za svoji činnost během
stávky povýšen. (Hlas: Protože dělal
svou povinnost!) Pěknou povinnost! (Výkřiky.
- Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
zvoní. - Výkřiky posl. Zeminové.)
To uvidíme po skončení řízení,
kdo bude nakonec ten, který bude sedět! (Výkřiky.)