Přes to bych i já se svými zkušenostmi
a názory v této věci posečkal až
na ohlášené pozdější exposé
pana ministra vnitra, kdyby mne konkrétní případ
nenutil k okamžitému zásahu, a to hlavně
po včerejších slovech pana posl. Zápotockého,
který zdůraznil, že kritika nemá být
všeobecná a abstraktní, nýbrž konkrétní,
vztahující se na určitý, výslovně
jmenovaný případ.
Nuže, stal se v mém volebním kraji v poslední
době případ tak křiklavý, že
k němu jako odpovědný veřejný
činitel nemohu mlčeti, nemám-li za něj
nésti svou nečinností spoluodpovědnost,
a to tím spíše, že případ
rozvířil prudce hladinu veřejného
mínění v celém kraji.
Dne 2. ledna v Dačicích a 4. ledna v Třebíči
svolal zástupce ÚRO, vrchní strážmistr
Zapletal, členskou schůzi všech příslušníků
SNB, pokud jsou členy ÚRO. Na této odborářské
schůzi podával sám svolavatel podrobnou zprávu
o všech věcech týkajících se
SNB, o kterých bylo v ÚRO v Praze jednáno.
Tak se zmínil o návrhu zákona o SNB, o novém
stejnokroji, o poměrech čekatelů SNB a o
všeobecných stavovských otázkách,
při čemž zdůraznil a rozvedl zásadu
odbornictví na všech vedoucích místech.
Místní osvětový instruktor sboru národní
bezpečnosti, který byl rovněž schůzi
přítomen, podal ihned o průběhu schůze
hlášení zemskému velitelství
Sboru národní bezpečnosti v Brně a
za několik dní na to byl zástupce ÚRO,
vrchní strážmistr Zapletal, předvolán
k zemskému veliteli Sboru národní bezpečnosti
v Brně, ke kapitánu Sedlákovi, který
ho okamžitě suspendoval, zakázal mu nošení
služebního stejnokroje, nařídil zkrácení
služebního platu na polovici a zavedl proti němu
vyšetřování pro zločin vzpoury
podle vojenského trestního zákona.
Tím však nebyla všechna opatření
vyčerpána. Místní osvětový
instruktor v Třebíči provedl z rozkazu zemského
velitelství SNB v Brně výslech některých
účastníků uvedených členských
schůzí v Dačicích a v Třebíči.
Výsledek byl, že řada členů SNB
v Třebíči a Dačicích byla se
svých míst suspendována a přeložena
na podřízená, služebně nižší
místa do pohraničí. Tato opatření
byla vyhlášena pod záminkou, že se tak
děje ze služebních důvodů. Tímto
zcela bezdůvodným trestem byli postiženi právě
ti nejschopnější a nejzasloužilejší
členové SNB, mezi nimi okresní velitel v
Dačicích, v Třebíči, jeho zástupce
a další. Jde přece o legionáře,
národně a politicky naprosto spolehlivé,
germánskými okupanty persekvované, vynikající
odborníky s velmi dobrou kvalifikací, navržené
před krátkým časem k povýšení
na důstojníky. Všechna tato přemístění
jsou důsledkem vyšetřování místního
osvětového instruktora, který ve svých
relacích uváděl své osobní
posudky o svých spoluzaměstnancích s výslovnou
poznámkou, koho z nich nepovažuje za osobu vhodnou.
Jde tu tedy o přímou souvislost s členskou
schůzí ÚRO a ona přemístění
nemají naprosto nic společného s důvody
služebními, o které se opírají
přemisťovací dekrety. To je zřejmé
už z toho, že každá z vedoucích osob
SNB se snaží odůvodniti tato opatření
jinak. Jedno je nad slunce jasné: že služební
důvody k přemístění všech
postižených tu prostě nejsou a pravým
důvodem přemístění je jejich
účast na členské schůzi ÚRO.
Je mi prostě nepochopitelné, paní a pánové,
jak může býti dnes někdo pro pouhou
účast na odborové schůzi tak těžce
persekvován. V tom souhlasím plně s panem
posl. Zápotockým, který včera
kategoricky prohlásil, že bychom si vyprosili, aby
byl kdokoli za odborovou činnost pronásledován
nebo trestán. Bylo-li příslušníkům
SNB povoleno politicky a odborově se organisovat, pak nesmí
být pro pouhou účast na členské
schůzi těchto organisací nikdo persekvován
suspendováním a nesmí mu být způsobena
těžká mravní a hmotná újma.
Kdyby se měla tato prakse i nadále uplatňovat,
pak by byl každý příslušník
SNB vydán nebezpečí, že bude pro účast
na politické nebo odborové schůzi stíhán
podle ustanovení vojenského trestního zákona,
jak se to už stalo vrchnímu strážmistru
Zapletalovi. Přihlédneme-li k faktu, že vojenský
trestní zákon pochází z roku 1855,
kdy o politickém a odborovém organisování
vojska a četnictva nemohlo být vůbec řeči,
a že tedy vojenský trestní zákon po
této stránce nevyhovuje našim nynějším
poměrům, pak je na snadě, že podle tohoto
téměř sto let starého zákona
nelze stíhat osoby, které se neprovinily ničím
jiným než účastí na členské
schůzi ÚRO. Avšak ani podle nynějších
kázeňských předpisů nelze onu
účast trestat, neboť svobodu slova a svobodu
shromažďovací a spolkovou, zaručenou i
příslušníkům Sboru národní
bezpečnosti, nelze omezovat a dokonce stíhati těžkými
tresty.
V souvislosti s právě vylíčeným
případem zjistil jsem další případ,
který mluví jasnou řečí o nezdravých
poměrech ve Sboru národní bezpečnosti.
Okresní velitel a jeho zástupce vytkli svému
podřízenému určitou nesprávnost
ve výkonu služby. Šlo o úplnou nepatrnost.
Dotčený se cítil uražen a prohlásil:
"To já si líbit nedám, já jsem
organisován v komunistické straně, já
z toho vyvodím politické důsledky a pojedu
proto do Brna". Skutečně také hned příštího
dne jel k zemskému velitelství do Brna, a co myslíte,
že se stalo? Přesně za tři dny na to
došlo k suspendování a přemístění
obou velitelů do pohraničí a na jejich místo
velitelské byl ustanoven onen uražený udavač.
Vážená sněmovno, je možno k takovýmto
zjevům mlčet? Máme a musíme míti
přece všichni zájem na tom, abychom měli
Sbor národní bezpečnosti, a nikoli snad sbor
bezpečnosti jen určité politické strany.
Je neklamným důkazem zneužití svobody
dané příslušníkům Sboru
národní bezpečnosti, pokud jde o politické
organisování, a zároveň ukázkou
nekázně, jestliže příslušník
Sboru národní bezpečnosti v čistě
služební záležitosti uplatňuje
v podobě vyhrůžky svou příslušnost
k určité politické straně, a ještě
povážlivější je, když skutečně
touto politickou cestou dosáhne v čistě služebních
věcech odstranění svého představeného
s dosavadního místa, aby se na jeho místo
posadil sám. Ne, paní a pánové, zde
mlčeti již nelze. Jinak jsme spoluvinníky.
Zde jsme přímo u kořene naší
národní a státní existence. Základem
státu, každého spořádaného
státu na světě, je vnitřní
pořádek a právní řád.
A ten mají na starosti u nás Sbory národní
bezpečnosti. Na nich tedy spočívá
plná odpovědnost. Prvořadým požadavkem
státní správy je tudíž vzorná
a po všech stránkách dokonalá organisace
Sboru národní bezpečnosti. A té, bohužel,
dosud u nás nemáme. Případy právě
vylíčené jsou toho jasným dokladem.
Provedené suspense a přemístění
se příčí zákonným ustanovením
i organisačním a služebním předpisům.
Jde tedy o samovolné a bezdůvodné suspendování
a přemístění, jinými slovy
o vyložené těžké potrestání
těch, kteří se ničím neprovinili
a mají se svých dosavadních míst a
funkcí ustoupit, aby uvolněná místa
zaujali ti, kdož z osobních a hlavně politických
důvodů jsou dnes v kursu. Při tom odborná
a mravní kvalifikace je úplně vedlejší,
jak je zřejmo právě z uvedeného konkrétního
případu, v němž dokonce ani okresní
národní výbor nedal ku přemístění
dotčených členů Sboru národní
bezpečnosti potřebný souhlas podle §
14 organisačních předpisů. A konečně
neváhám se dovolati přímého
svědectví i samého předsedy tohoto
Prozatímního Národního shromáždění
Jožky Davida, který při svém
nedávném oficielním zájezdu na západní
Moravu, pořádaném pod záštitou
Národní fronty, se mohl osobně přesvědčiti
o odborné zdatnosti tamějších velitelů
a členů Sboru národní bezpečnosti.
Pan předseda David byl jejich přesností
ve službě a vzornou organisací tak spokojen,
že považoval za vhodné při svém
odjezdu jim zvlášť veřejně poděkovat.
A to jsou titíž členové Sboru národní
bezpečnosti, kteří za jeden den na to byli
se svých míst suspendováni a přemístěni
"ze služebních důvodů" na
podřízená místa do pohraničí.
Slavná sněmovno! Mají-li býti příslušníci
Sboru národní bezpečnosti skutečnými
strážci práva a spravedlnosti, nesmí
býti sami objekty bezpráví a nespravedlnosti.
Proto je bezpodmínečně nutno, aby všechny
uvedené suspense a přemístění
jako nezákonné byly bez výjimky zrušeny
a všichni suspendovaní a přemístění
zůstali na svých dosavadních místech
a ve svých dosavadních funkcích.
Poněvadž mi šlo skutečně jen o
tuto nápravu a o nic jiného, zejména ne snad
o nějakou demagogii nebo lacinou komedii, vyčerpal
jsem, paní a pánové, všechny cesty,
o nichž jsem mohl předpokládati, že jimi
lze k nápravě dojíti. Požádal
jsem totiž o vyšetření věcí
a zjednání nápravy osobně hlavního
velitele Sboru národní bezpečnosti pana majora
Kryštofa a mimo to jsem odevzdal příslušný
materiál Národní frontě a vládě.
Všechny moje snahy se však minuly cílem a dodnes
náprava zjednána není.
Pan ministr vnitra sice výslovně slíbil případ
vyšetřiti, dosud se však nestalo nic, co by spáchané
křivdy napravilo. Ba právě naopak, zjistil
jsem okolnosti, které již způsobené
křivdy ještě více stupňují.
Zatím co nebylo dosud času na odvolání
všech uvedených přeložení na podřízená
místa do pohraničí, našlo se dost času
k tomu, aby byla u jednoho z postižených členů
národní bezpečnosti učiněna
výjimka, na základě které se jeho
přeložení úředně odvolává,
takže zůstane na svém dosavadním působišti.
A jak už to bývá, zvláštní
náhodou je tento člen Sboru národní
bezpečnosti, u něhož byla učiněna
právě tato výjimka, organisovaným
členem strany komunistické. A tak se stalo, že
všichni ostatní museli do pohraničí
na podřízená místa skutečně
odejet a trčí tam doposud, zatím co jediný
z nich sedí klidně na dosavadním působišti
dál, ba co víc, byl jmenován okresním
velitelem a bude v nejbližší době povýšen
na poručíka. Tomu se říká,
paní a pánové, dvojí loket, kterým
se měří členům Sboru národní
bezpečnosti nestejně podle jejich příslušnosti
politické.
Pan ministr vnitra odmítá výtku stranickosti
osvětových důstojníků při
Sboru národní bezpečnosti. Prohlašuje,
že nezjišťuje a nebude zjišťovat, kdo
z nich je v které politické straně organisován.
Naproti tomu prohlašuji, že mám doklady o tom,
že je úředně zjišťována
politická příslušnost nejen osvětových
důstojníků, ale všech členů
Sboru národní bezpečnosti vůbec.
Pan ministr vnitra prohlašuje dále, že nebyl
nikdy dán úřední příkaz
k tomu, aby byl sháněn materiál proti posl.
Horovi. Naproti tomu prohlašuji já, že
mám písemné doklady o tom, že byla zemským
velitelstvím Sboru národní bezpečnosti
v Brně zahájena úřední akce
o posl. Horovi, kterážto oficielní úřední
akce byla také skutečně prováděna
a provedena.
Věřím, že tato mylná prohlášení
pana ministra vnitra nejsou úmyslná a vědomá,
nýbrž že se pan ministr vnitra stal pouze obětí
nesprávných informací lidí ho obklopujících,
stejně jako včera prohlásil pan posl. Zápotocký,
že věří, že pan ministr spravedlnosti
dr Drtina stal se ve věci dr Čermáka
obětí nesprávných informací
justiční byrokracie. Ale když už o tom
vůbec mluvím, dovolte mi, abych vám sdělil,
co jsem si dnes v této věci dr Čermáka
zjistil. Podle dokladů a spisů je nutno konstatovat,
že dr Čermák byl navržen k suspensi již
v únoru, tedy před vystoupením pana poslance
Zápotockého v parlamentě. 1. března
dostal dr Čermák ještě vyplacen plat,
poněvadž jeho suspense, která byla provedena
už v únoru, neprošla ještě 1. března
účtárnou. Zůstává tedy
objektivním zjištěním, že pan ministr
spravedlnosti dr Drtina mluvil ve sněmovně
pravdu, když prohlásil, že dr Čermák
byl suspendován již v únoru, tedy dříve
než s touto věcí vystoupil pan poslanec Zápotocký.
Dále možno konstatovati, že dr Čermák
na základě námitek, které proti němu
došly v očistném řízení,
byl dán do pense.
V posledních dnech se mi dostal do ruky další
doklad o stranickosti v naší bezpečnostní
službě. Vzorný člen Sboru národní
bezpečnosti, který byl pro svou protinacistickou
činnost v době německé okupace gestapem
zatčen a odsouzen k trestu smrti za to, že podporoval
naše parašutisty, nemůže nyní dosáhnouti
jmenování velitelem stanice jen proto, poněvadž
se to nelíbí místním činitelům
jedné politické strany.
A tak jde jeden případ za druhým a všechny
mluví jasnou řečí o tom, že ve
vnitřní státní bezpečnosti
nemáme nadstranického aparátu, nemáme
opravdové demokracie, nýbrž vyhraněný
režim jedné politické strany. To je ovšem
stav nemožný, který nelze dále trpěti
v zájmu národa a státu, ve Sbory národní
bezpečnosti musí mít neomezenou důvěru
celý národ, všechny politické strany
a nikoli snad jen strana jediná. Vždyť Sbory
národní bezpečnosti patří celému
národu a musí pečovat o bezpečnost
celého národa a ne snad jen o bezpečnost
příslušníků jedné politické
strany. Zkušenosti téměř každodenní,
zejména právě teď z poslední
doby, jsou nám přímo výstrahou, že
náš stát musí mít svůj
bezpečnostní aparát nad jiné dokonalý,
dokonalejší než všechny státy ostatní.
A proto musí být nejen odborně vyspělý,
ale i vnitřně spořádaný, zkonsolidovaný,
naplněný duchem opravdového kamarádství,
a ne duchem vzájemného podezírání,
špiclování a udavačství. A toho
lze dosáhnouti jen tenkráte, když z něho
odstraníme dosavadní stranicko-politickou jednostrannost
a zavedeme poctivou demokracii, v níž by se cítili
všichni spokojeni a šťastni a v níž
by nebylo privilegovaných, ani odstrkovaných. Jedině
pak budeme mít všichni v národě pocit,
že sebe větší vydání na
takovou bezpečnost je v zájmu státu a všichni
rádi na tuto svou vlastní národní
bezpečnost přispějeme.
A totéž, co jsem rozebral z oboru státní
správy bezpečnostní, platí obdobně
i v oboru hospodářském. Jsme socialisty od
vzniku naší strany a nikdy jsme se tomuto svému
programu nezpronevěřili. Zestátnění
velkého klíčového průmyslu,
dolů, bank a pojišťoven je naším
dávným stranických požadavkem. Proto
jsme uvítali poslední národní revoluci
jako jedinečnou příležitost k uskutečnění
tohoto velkého a vpravdě revolučního
hospodářského programu. že jsme chtěli
tuto socialisaci provésti etapově, na základě
získaných zkušeností, s rozvahou, to
neslouží naší straně k necti ani
k hanbě. Když zvítězil názor
druhý, postavili jsme se k socialičnímu dílu
se stejným nadšením, ba ještě s
větší odpovědností a ctižádostí
docíliti úplného a všeobecného
zdaru. My víme, že nezdar by znamenal hrob socialismu,
za který bojujeme, ale i hrob národa, pro který
dýcháme. Proto naše strana a všichni její
příslušníci jsou cele oddáni
a plně k disposici socialisačnímu dílu,
které stojí prakticky teprve před námi.
Ale musí s námi býti také jako s poctivými
a oddanými socialisty jednáno. Trapně působí,
když náš oficielní tisk ministerstva informací
z nás dělá liberály. Liberalismus
je pro nás dávno překonán a nikdy
nebyl ani programem naší strany ani její praxí.
Správně napsal president republiky dr Edvard Beneš
loňského roku: "Nebyl to právě
Masaryk, který tak vášnivě a
rozhodně zdůrazňoval již v letech 1900,
že liberalismus, každý liberalismus - náboženský
i mravní, kulturní i sociální, hospodářský
a všeobecně-politický, je už opravdu překonán
a že musíme pro svůj národní
život hledat program zcela nový? Tato válka
řekla v tom směru své slovo definitivní."
A mohl by nás někdo považovat za tak politicky
krátkozraké, abychom právě dnes, kdy
vývoj politicko-hospodářský dospěl
už tak daleko, chtěli svůj starý socialistický
prapor zradit a dát se do služeb přežitého,
definitivně odumřelého liberalismu? Nikdy,
paní a pánové! Naše strana vždy
byla, je a zůstane stranou důsledně socialistickou.
Že rozumíme socialismu po svém, jak nás
tomu učil Klofáč (Výkřiky.)
a hlavně Masaryk, považujeme za svou přednost,
a nikdo nemá práva nás za to vylučovat
z velké socialistické rodiny a pasovat nás
na liberály či dokonce na přímé
reakcionáře. Má-li v tom být úmysl
či záměrná snaha zatlačit nás
na pravici, pak se projektanti těchto plánů
náramně zklamou.
Já tu prohlašuji zcela otevřeně, že
kdybych ucítil, že naše strana národně-socialistická
chce třeba i jen koketovat s opravdovou reakcí jakéhokoli
druhu, ať politickou či hospodářskou,
okamžitě od té minuty bych vystoupil ze strany.
Dokud tomu tak však není, nedám si líbit,
aby mne někdo nazýval reakcionářem,
kolaborantem nebo dokonce prchalovcem. Československá
strana národně-socialistická nepotřebuje
politických bankrotářů, desperátů,
kverulantů a dobrodruhů (Výkřiky.)
ve svých řadách. Má tolik zdravého,
pokrokového, politicky uvědomělého
členstva, že se nemusí o svou budoucnost strachovat.
(Výkřiky komunistických poslanců.)
Místopředseda Petr (zvoní):
Prosím o klid.
Posl. dr Hobza (pokračuje): V těchto
dnech bylo publikováno usnesení Národní
fronty o slušnosti volebního boje. Bylo by si jen
přáti, aby nezůstalo jen u pouhých
slov, nýbrž aby se tato dohoda skutečně
také pečlivě dodržovala v praksi, a
to stejně důsledně a přísně
od všech politických stran. My, čeští
socialisté, kteří sami nikdy nezavdáme
nejmenší příčiny k neloyálnosti,
chceme věřiti, že tomu tak bude. (Potlesk.
- Výkřiky komunistických poslanců.)
Místopředseda Petr (zvoní):
Dalším řečníkem je pan posl.
Vodička. Uděluji mu slovo.
Posl. Vodička: Vážená sněmovno!
V rozpočtové debatě ke kapitole ministerstva
národní obrany chci zdůrazniti, že klub
komunistických poslanců bude hlasovati pro tento
rozpočet. To ovšem neznamená, že s dosavadními
výsledky, docílenými při budování
naší nové lidově demokratické
armády, jsme spokojeni. Uznáváme, že
jak pan ministr národní obrany armádní
generál Svoboda, tak i náčelník
hlavního štábu divisní generál
Boček a řada dalších odpovědných
činitelů se starají, aby naše nová
armáda byla skutečně armádou, odpovídající
duchu lidově demokratické republiky, avšak
zkušenosti ukazují, že na mnohých místech
jak v ministerstvu národní obrany, tak i v armádě
vládne ještě starý machníkovský
duch.
Nejlépe je to vidět ze srovnání úkolů,
které pro budování nové armády
stanoví košický vládní program,
s tím, co skutečně v tomto směru bylo
v armádě vykonáno. Vezměme především
první odstavec košického programu, který
mluví o tom, že československá vláda
chce ještě více upevňovati spolupráci
československé armády s Rudou armádou
a vidí v ní vzor pro budování nové,
skutečně demokratické, antifašistické
československé armády.
Program pro budování armády je, avšak
skutečnost ukazuje, že po stránce upevnění
spolupráce s Rudou armádou nebylo ani ve výcviku,
ani ve výzbroji, ani v předpisech učiněno
to, co vyžaduje spolupráce, dokonce spolupráce
se spojencem, na kterého se jedině můžeme
v případě války spoléhati.
Jeden z dalších bodů košického
programu pojednává o tom, kdo má tvořiti
základ nové lidově demokratické armády.
V tomto bodu se říká doslovně: Nová
československá armáda se zrodila v boji proti
hitlerismu a jejím základem jsou a budou aktivně
se zbraní v rukou bojující složky branných
sil našich národů doma i za hranicemi, to jest
první československý sbor v SSSR, naši
letci, československá obrněná brigáda
ve Francii, slovenští a čeští partyzáni
a povstalecká vojska na Slovensku. Kolem tohoto základu,
zejména kolem prvního československého
sboru v SSSR, bude tvořena nová československá
branná moc.