17. Ministerstvo sociální péče.
Příloha č. 10.
Výkaz výdajů na péči o nezaměstnané v roce 1929 podle jednotlivých měsíců.
Leden |
Kč |
485.579,60 |
Únor |
" |
973.853,62 |
Březen |
" |
2,185.466,75 |
Duben |
" |
1,539.899,39 |
Květen |
" |
2,885.658,18 |
Červen |
" |
2,166.723,-- |
Červenec |
" |
2,391.983,88 |
Srpen |
" |
1,253.928,10 |
Září |
" |
994.394,40 |
Říjen |
" |
1,444.526,10 |
Listopad |
" |
1,096.559,80 |
Prosinec |
" |
4,714.357,35 |
Úhrn |
Kč |
22,132.930,17 |
Výkaz výdajů na péči o nezaměstnané za I. pololetí roku 1930 podle jednotlivých měsíců.
Leden |
Kč |
1,372.953,45 |
Únor |
" |
2,006.575,90 |
Březen |
" |
2,197.319,90 |
Duben |
" |
2,325.678,90 |
Květen |
" |
4,574.590,90 |
červen |
" |
4,069.315,90 |
Úhrn |
Kč |
16,546.434,95 |
17. Ministerstvo sociální péče.
Příloha č. 11.
Výkaz nákladů spojených s prováděním zákona o státních starobních podporách za rok 1929.
Poukazující úřad |
Osobní výdaje |
Věcné výdaje |
Státní starobní podpory |
Úhrn |
Příplatky obcí |
|
1 |
Ministerstvo sociální péče |
- |
101.972,-- |
187.642,60 |
289.614,60 |
- |
2 |
Zemské finanční ředitelství v Praze |
33.087,85 |
497.495,10 |
13,371.518,60 |
13,902.101,55 |
1,795.438,20 |
3 |
Moravské zemské finanční ředitelství v Brně |
31.505,35 |
230.187,65 |
6,934.912,70 |
7,216.605,70 |
632.143,-- |
4 |
Slezské finanční ředitelství v Opavě |
318,50 |
4.792,-- |
1,192.068,35 |
1,197.178,85 |
175.162,50 |
5 |
Generální finanční ředitelství v Bratislavě |
14.066,10 |
124.841,85 |
2,050.288,25 |
2,189.196,20 |
54.717,30 |
6 |
Hlavní finanční ředitelství v Užhorodě |
7.464,85 |
137.033,20 |
265.798,70 |
410.296,75 |
35.493,-- |
Úhrn |
86.442,65 |
1,096.321,80 |
4,022.229,20 |
5,204.993,65 |
2,692.954,-- |
|
Náhrady: |
||||||
Zemské finanční ředitelství v Praze 5.169,65 |
5.333,50 |
|||||
Hlavní finanční ředitelství v Užhorodě 163,85 |
||||||
Úhrn 5.333,50 |
25,199.660,15 |
17. Ministerstvo sociální péče.
Příloha č. 12.
Přehled o výplatě státních starobních podpor v r. 1930.
Koncem měsíce |
Země |
Státní starobní podpory |
Obecní příplatek |
Celkem |
Počet percipientů |
ledna 1930 |
Čechy |
14,300.547,-- |
2,042.814,- |
16,343.361,-- |
40.400 |
Morava |
8,835.690,-- |
1,472.600,- |
10,308.290,-- |
23.715 |
|
Slezsko |
1,386.857,-- |
203.508,- |
1,590.365,-- |
3.965 |
|
Slovensko |
3,242.713,-- |
437.170,- |
3,679.883,-- |
6.916 |
|
Podkarpatská Rus |
616.655,-- |
75.948,- |
692.603,-- |
1.382 |
|
Cizina |
189.594,-- |
- |
189.594,-- |
401 |
|
Úhrnem |
28,572.056,-- |
4,232.040,- |
32,804.096,-- |
76.779. |
|
února 1930 |
Čechy |
15,329.319,-- |
2,185.696,- |
17,515.015,-- |
45.500 |
Morava |
10,181.139,-- |
1,696.839,- |
11,877.978,-- |
21.355 |
|
Slezsko |
1,508.243,-- |
221.888,- |
1,730.131,-- |
4.342 |
|
Slovensko |
4,273.437,-- |
573.025,- |
4,846.462,-- |
8.337 |
|
Podkarpatská Rus |
673.507,-- |
83.940,- |
757.447,-- |
1.515 |
|
Cizina |
230.715,-- |
- |
230.710,-- |
485 |
|
Úhrnem |
32,196.355,-- |
4,761.388,- |
36,957.743,-- |
81.534 |
|
března 1930 |
Čechy |
19,894.613,-- |
2,824.776,- |
22,719.389,-- |
49.100 |
Morava |
15,674.802,-- |
2,612.440,- |
18,287.242,-- |
28.700 |
|
Slezsko |
1,610.752,-- |
236.735,- |
1,847.487,-- |
4.492 |
|
Slovensko |
6,008.158,-- |
797.161,- |
6,805.319,-- |
11.000 |
|
Podkarpatská Rus |
788.007,-- |
98.453,- |
886.480,-- |
1.665 |
|
Cizina |
305.584,-- |
- |
305.584,-- |
601 |
|
Úhrnem |
44,281.916,-- |
6,569.565,- |
50,851.481,- |
95.647 |
|
dubna 1930 |
Čechy |
22,077.861,-- |
3,137.221,- |
25,215.082,-- |
56.300 |
Morava |
16,173.476,-- |
861.162,- |
17,034.638,-- |
29.966 |
|
Slezsko |
1,848.197,-- |
270.220,- |
2,118.417,-- |
4.739 |
|
Slovensko |
7,408.444,-- |
973.909,- |
8,382.353,-- |
13.250 |
|
Podkarpatská Rus |
893.773,-- |
112.378,- |
1,006.151,-- |
1.909 |
|
Cizina |
349.890,-- |
- |
349.890,-- |
679 |
|
Úhrnem |
48,751.641,-- |
5,354.890,- |
54,106.531,-- |
106.843 |
|
května 1930 |
Čechy |
23,954.723,-- |
3,392.873,- |
27,347.596,-- |
60.800 |
Morava |
16,034.439,-- |
1,076.314,- |
17,110.753,-- |
29.633 |
|
Slezsko |
1,922.766,-- |
280.696,- |
2,203.462,-- |
4.893 |
|
Slovensko |
8,292.536,-- |
1,284.950,- |
9,577.486,-- |
14.998 |
|
Podkarpatská Rus |
948.799,-- |
119.535,- |
1,068.334,-- |
2.078 |
|
Cizina |
426.644,-- |
- |
426.644,-- |
818 |
|
Úhrnem |
51,579.907,-- |
6,154.368,- |
57,734.275,-- |
113.220 |
|
června 1930 |
Čechy |
26,949.873,-- |
3,788.669,- |
30,738.542,-- |
66.500 |
Morava |
16,510.266,-- |
1,150.487,- |
17,660.753,-- |
31.420 |
|
Slezsko |
1,976.297,-- |
288.348,- |
2,264.645,-- |
4.946 |
|
Slovensko |
8,901.844,-- |
1,360.715,- |
10,262.559,-- |
16.285 |
|
Podkarpatská Rus |
996.587,-- |
125.905,- |
1,122.492,-- |
2.245 |
|
Cizina |
461.278,05 |
- |
461.278,05 |
888 |
|
Úhrnem |
55,796.145,05 |
6,714.124,- |
62,510.269,05 |
122.284 |
18. Ministerstvo pro zásobování lidu.
Kapitola 18. Ministerstvo pro zásobování lidu.
Činnost ministerstva pro zásobování lidu projevovala se v roce 1930 zejména v přípravách pro moderní politiku spotřebitelskou, jejímž úkolem jest nalézti rovnováhu mezi zájmy vrstev výrobních a spotřebitelských a chrániti hospodářský celek.
Tím bylo ministerstvo postaveno před celou řadu zcela nových úkolů, o jichž realisování s největším úsilím pracovalo.
Kromě toho spolupůsobilo též účinně při řešení krise našeho zemědělství a obnovení rentability naší zemědělské výroby, dbajíc při tom pečlivě o nezbytnou ochranu spotřebitelstva.
V jednotlivých oborech působnosti ministerstva pro zásobování lidu jevila se jeho činnost v roce 1930 takto:
V oboru spotřeby zemědělských výrobků rostlinných nesla se činnost ministerstva pro zásobování lidu v prvé řadě směrem kontroly ceny chleba a pečiva za tím účelem, aby při stálém poklesu cen mouky úměrně snižovány byly také ceny chleba a pečiva. Akce tato setkala se ve většině případů se zdarem. Tam, kde se narazilo na odpor, byly okresní úřady zmocněny stanoviti úměrné ceny chleba a pečiva podle vládního nařízení č. 516/1920 Sb. z. a n. o zásobování obyvatelstva a opatření důležitých podniků státních předměty potřeby.
Velmi intensivní byla spolupráce při přípravě zákonů, jichž cílem bylo řešení krise zemědělské, totiž zákona o výrobě chleba, o přirážkových clech, vývozních a dovozních listech a vypracování prováděcích nařízení k těmto zákonům. Značnou agendu vyvolalo též provádění zákona o výrobě chleba, jehož provedením pověřeno bylo ministerstvo pro zásobování lidu v dohodě s ministerstvem zemědělství, obchodu a veřejného zdravotnictví.
V roce 1930 na podzim přikročeno bude k úpravě zásad pro stanovení cen chleba a pečiva se zřetelem k zákonu o výrobě chleba a o přirážkových clech. Vedle toho bude pracováno o přípravě zákona o zkoumání nákladů výroby a oběhu předmětů potřeby a nadměrných zisků z toho plynoucích.
Též v oboru zemědělské produkce živočišné postaveno bylo ministerstvo pro zásobování lidu v roce 1930 před celou řadu nových vážných úkolů, zejména pokud se týče zásobování masem, masnými výrobky a mlékem. Zvýšená pozornost musila býti věnována studiu otázek týkajících se
a) výroby živočišné k cíli jejího zvýšeni a účelné organisace,
b) vybudování organisace zpeněžení dobytka na zásadě nejužšího styku mezi výrobcem a spotřebitelem za současného vybudování dobytčích a masných trhů, a
c) vlivu poplatků a režijních nákladů na ceny dobytka a masa.
S urychlením bylo též přikročeno k vypracování osnovy mléčného zákona příslušných prováděcích nařízení a vzorných mléčných regulativů.
Vedle toho spolupůsobeno bylo při regulaci dovozu dobytka z ciziny, při úpravě celních sazeb na dobytek a maso, jakož i při obchodních smlouvách mezinárodních a veterinářských konvencích. Pohyb cen všech produktů živočišné výroby byl podrobně sledován a prováděna účelná cenová politika. Usilovná snaha věnována byla odstranění porušených jedlých tuků s trhů.
V roce 1931 bude se činnost ministerstva pro zásobování lidu týkati, pokud jde o produkci živočišnou,
a) provádění zákona mléčného, zavedení vzorných mléčných regulativů, organisace účelné kontrolní služby a vybudování všech opatření (i technických), pokud jsou v přímé souvislosti s tímto zákonem,
b) dozoru nad organisací pro zpeněžení dobytka a vybudování dobytčích a masných trhů,
c) spolučinnosti při organisaci výroby živočišné za účelem dosažení soběstačnosti, a
d) podpory technických opatření, umožňujících zlevnění životních potřeb.
Zvláštní péče bude pak věnována studiu zatížení všech ostatních produktů živočišných poplatky a režijními náklady za účelem zjištění věcných podkladů pro případné snížení cen.
V oboru výroby průmyslové omezila se činnost ministerstva pro zásobování lidu i v roce 1930 pokud jde o cukr vzhledem k volnosti obchodu a stabilisaci jeho ceny jen na ty případy, kde šlo o zajištění zásobování jednotlivých krajů druhy cukru tam požadovanými a na sledování pohybu cen cukru v drobném prodeji.
Vzhledem k situaci, jak se vyvinula, již koncem roku 1929 v průmyslu pivovarském následkem poklesu cen surovin, věnovalo ministerstvo pro zásobování lidu zvýšenou pozornost oprávněnosti nynější ceny piva a připravilo k tomu cíli - nepouštějíc ovšem se zřetelem chystané zvýšení daně z piva - veškerá potřebná kalkulační a statistická data pro další jednání, pokud bude spadati do oboru jeho působnosti.
Při lihu zůstala činnost ministerstva pro zásobování lidu omezena na činnost danou jemu vládním nařízením č. 355/1920 Sb. z. a n., o prozatímní úpravě poměrů průmyslu lihovarského a hospodaření lihem.
Dále sledovány otázky týkající se organisace trhů a tržnic vůbec a pracováno na osnově zákona, jímž by byla zajištěna určitá finanční podpora státu obcím za účelem vybudování vzorných tržnic.
Neztenčená pozornost věnována byla i v roce 1930 výrobě a prodeji umělých potravin na podkladě vládního nařízení č. 377/1920 Sb. z. a n., o výrobě a obchodu potravinovými náhražkami. Zejména dbáno bylo správné jich deklarace za tím účelem, aby kupující způsobem jakoukoliv pochybnost vylučujícím mohl se na prvý pohled informovati o tom, co kupuje. Rozměrnost této činnosti jest zřejmo z počtu vykonaných 8000 revisí.
Vedle toho spolupůsobilo ministerstvo pro zásobování lidu při vypracování zákonných předpisů souvisejících s agendou, jež se opírá o ustanovení zákona o potravinách č. 89/ 1896 ř. z.
V příštím roce bude se činnost ministerstva pro zásobování lidu v oboru výroby průmyslové pohybovati asi v témže rámci jako v roce 1930. Kromě toho bude spolučinno na pracích komise pro vydání Codicis Alimentarii.
Služba protilichevní prováděna byla v roce 1930 v neztenčeném rozsahu jako v obdobích dřívějších.
Byla to zejména bytová lichva, jež vyžadovala i v této době velmi četných zákroků. Lichva tato projevovala se jednak pronajímáním bytů za tisícové odstupné neb jiné různé majetkové výhody, jednak prodeji bytových zařízení - téměř bezcenných - mnohdy až za statisíce, a jednak ve zřizování bytů z vlhkých sklepů, ze skladišť, z tmavých chodeb neb dokonce i ze stájí.
Velmi činně zasáhla protilichevní služba do oboru potravinářského, neboť porušování potravin, zejména mléka a másla, velmi rozšířilo se nejen v severovýchodních Čechách, ale šířilo se i do vnitrozemí republiky. V porušování mléka zjištěny byly případy až do 58% porušení vodou a sebráno až o 94%. V 371 případě bylo mléko značně znečištěno různými odpadky a zvířecími výkaly a prohlášeno za zkažené ve smyslu zákona o potravinách. V porušování másla zjištěny případy, kdy máslo bylo porušeno margarínem, a v mnohých případech prodával se prostě přebalený margarín s přimísením sole za selské máslo.
Dalším značným úsekem činnosti protilichevní služby byla revise dodávek uhlí na povozy, jež prováděna byla v různých intervalech.
Největší péče byla věnována tomu, aby předměty potřeby prodávány byly spotřebitelstvu za ceny přiměřené, a tu činnost protilichevní služby vedena byla snahou ochrany preventivní. V dohodě s příslušnými okresními úřady a súčastněnými kruhy výrobními a obchodními šetřila a zkoumala veškeré složky cenotvorné a vedla jednání takovým směrem, že v mnohých případech podařilo se jim uvésti prodejní ceny v soulad se zájmy jak konsumentů, tak i kruhů výrobních a obchodních.
Na Slovensku a v Podkarpatské Rusi kromě toho velkou část činnosti protilichevní služby obsahoval zákrok proti požívání denaturovaného lihu k účelům pitným, proti vykořisťování úvěrovému a proti podvodům při nesprávném měření a vážení.
V rámci akcí pomocných byla v prvním čtvrtletí roku 1930 provedena v zemi České, Moravskoslezské a Slovenské stravovací akce pro chudé děti. Celkem bylo stravováno přes 200.000 dětí s nákladem okrouhle 2,700.000 Kč. Vzhledem ke zvláštním hospodářským poměrům na Podkarpatské Rusi byla tam věnována částka 300.000 Kč jednak na kukuřičnou akci, která se vztahovala také na dospělé osoby, jednak na ošacovací akci, omezenou na děti školou povinné.
V druhém čtvrtletí roku 1930 se prováděla ošacovací akce. Úhrnem se rozděluje 10.000 oblečků školním dětem. Celkový náklad bude činiti 960.000 Kč, takže na 1 oblek připadá výdaj 96 Kč.
Posléze dlužno se též zmíniti o zřízení Studijního a poradního sboru pro otázky spotřebitelské při ministerstvu pro zásobování lidu, k jehož ustavení došlo dne 14. března 1930. Účelem zřízení tohoto sboru bylo získati vynikající pracovníky theoretické a praktické k pravidelné a stálé součinnosti při legislativních pracech ministerstva. Jmenovaný sbor není institucí zastupitelskou, složenou ze zástupců jednotlivých organisací a korporací, nýbrž jest složen výhradně z odborníků jmenovaných ad personam. Sbor jest rozdělen na tři komitéty, z nichž jeden zabýval se za spoluúčasti příslušných referentů ministerstva vypracováním osnovy zákona mléčného, druhý osnovy zákona tržnicového a třetí studiem otázek souvisejících s pozemkovou lichvou, stavebními a bytovými otázkami s hlediska ochrany spotřebitelské.
V rámci kompetence ministerstva pro zásobování lidu vypracována byla též osnova zákona o komorách práce a spotřeby s důvodovou zprávou a rozeslána odborovým a družstevním organisacím k posouzení. Dále pak vypracována byla osnova zákona o kompetenci ministerstva pro zásobování lidu.
Pokud se týče prací likvidačních, klesl počet nedokončených aktivních sporů bývalého Státního obilního ústavu v Praze a všech jeho odboček na 43 případy v částce 2,500.000 Kč. Všech pohledávek zmíněného ústavu včetně jmenovaných sporů jest celkem cca 7,300.000 Kč. Z nich bude pravděpodobně dubiosních asi 3,000.000 Kč, takže likvidních pohledávek zbývá dosud cca 4,300.000 Kč. Pasivních sporů jest celkem 5 v částce cca 150.000 Kč a podle dosavadních výsledků soudního řízení lze očekávati, že budou míti vesměs výsledek negativní.
Likvidace bývalého Zásobovacího ústavu pro Slovensko v Bratislavě chýlí se již ku svému konci. Dvě jeho oddělení, a to tukové a živočišné, jsou již úplně zlikvidována a oddělení poslední, tj. tovarové, má 7 dlužníků v částce 305.000 Kč. Pohledávky tyto jsou vymáhány jednak soudními spory a jednak administrativním řícením s různými útvary státní správy, po většině s ministerstvem Národní Obrany.
Likvidace moučné dávky jest až na tři případy (okresní nemocenská pojišťovna na Král. Vinohradech, Smíchově a v Kraslicích) skončena. Nedoplatky na jednokorunových příspěvcích činí 620.000 Kč a na tříkorunových příplatcích 400.000 Kč.
V zemi Slovenské činí nedoplatek celkem 414.566 Kč; jest z části intabulován a z části v procesním stadiu před Nejvyšším správním soudem.
Rovněž tak likvidace tzv. středostavovských zápůjček byla již téměř skončena.
V návrhu rozpočtu pro rok 1931
preliminují se výdaje této kapitoly částkou |
15,88 mil. Kč, |
tedy proti částce v roce 1930 preliminované |
13,04 mil. Kč |
více o |
2,84 mil. Kč. |
Z tohoto zvýšení připadá částka 1,92 mil. Kč na akci zlevňovací k jejímu intensivnějšímu provádění, částka 0,80 mil. Kč na úřady pro potírání lichvy v důsledku celkového pracovního programu a ostatek na menší zvýšení jednotlivých úvěrů.
Příjmy pro rok 1931 preliminují se částkou |
0,07 mil. Kč, |
tedy proti částce pro rok 1930 preliminované |
0,37 mil. Kč, |
méně o |
0,30 mil. Kč, |
vzhledem k pozměněnému účtování výtěžků za propadlé životní potřeby, jakož i pokut a peněžitých trestů.