17. Ministerstvo sociální péče.
Příloha č. 1.
Přehled subvencovaných sociálních zařízení pro péči o mládež v r. 1928.
Země česká |
Země moravskoslezská |
Země slovenská |
Země podkarpatoruská |
Celkem |
||
obvod bývalé Moravy |
obvod bývalého Slezska |
|||||
Zemská ústředí pro péči o mládež |
2 |
2 |
2 |
- |
1 |
7 |
Okresní péče o mládež |
277 |
113 |
36 |
- |
- |
426 |
Ústředí Čs. Ochrana matek a dětí |
1 |
- |
- |
- |
- |
1 |
Odbory a poradny Čs. Ochrany matek a dětí |
406 |
307 |
110 |
- |
2 |
825 |
Čs. Červený Kříž |
1 |
- |
- |
- |
- |
1 |
Různá jiná ústředí |
10 |
5 |
1 |
5 |
1 |
22 |
Jesle |
18 |
16 |
4 |
- |
1 |
39 |
Útulky pro rodičky a kojence |
14 |
13 |
2 |
- |
1 |
30 |
Opatrovny a mateřské školy |
74 |
32 |
12 |
- |
- |
118 |
Denní útulky |
18 |
18 |
2 |
1 |
- |
39 |
Dětské domovy, sirotčince, zotavovny, domy sociální péče a pod. |
106 |
86 |
4 |
7 |
3 |
206 |
Učňovské besídky |
107 |
82 |
16 |
24 |
1 |
230 |
Učňovské útulky |
8 |
4 |
- |
3 |
- |
15 |
Ústavy pro zanedbanou mládež |
4 |
- |
- |
- |
5 |
|
Ústavy pro slepé |
6 |
4 |
- |
2 |
- |
12 |
Ústavy pro hluchoněmé |
6 |
- |
- |
1 |
- |
7 |
Ústavy pro zmrzačelé |
6 |
3 |
- |
1 |
- |
10 |
Ústavy pro epileptické |
- |
1 |
- |
- |
- |
|
Ústavy pro slabomyslné |
5 |
4 |
2 |
1 |
- |
12 |
Různé menší ústavy a instituce.. |
66 |
43 |
10 |
8 |
4 |
131 |
Celkem |
1.135 |
733 |
201 |
54 |
14 |
2.137 |
17. Ministerstvo sociální péče.
Příloha č. 2.
Čs. státní ústavy pro péči o mládež na Slovensku a Podkarpatské Rusi.
Stav chovanců.
Ústav |
Chovanců |
||
v internátě |
v externátě |
z toho kojenců |
|
Čs. státní dětský domov v Rim. Sobotě |
80 |
3.020 |
260 |
Čs. státní dětský domov v Košicích |
110 |
1.600 |
190 |
Čs. státní dětský domov v Mukačevě |
275 |
1.325 |
220 |
Čs. státní sirotčinec ve Slov. Ľupči |
105 |
- |
- |
Čs. státní ústav pro hluchoněmé v Dubnici n. V. |
- |
96 |
- |
Čs. státní ústav pro hluchoněmé v Kremnici |
170 |
180 |
- |
Čs. státní ústav pro hluchoněmé v Komárně |
38 |
60 |
- |
Čs. státní ústav pro hluchoněmé v Jelšavě |
35 |
65 |
- |
Čs. státní ústav pro hluchoněmé v Užhorodě |
130 |
- |
- |
Čs. státní ústav pro slepé v Levoči |
46 |
- |
- |
17. Ministerstvo sociální péče.
Příloha č. 3.
Zprostředkování práce v Československé republice v letech 1921 - 1929.
Rok |
Město |
Přihlášených uchazečů |
Přihlášených míst |
Obsazených míst |
1921 |
Úhrnem |
1,595.765 |
769.295 |
478.715 |
1922 |
Úhrnem |
2,356.198 |
60.388 |
532.370 |
1923 |
Úhrnem |
3,699.473 |
988.698 |
754.495 |
1924 |
Úhrnem |
2,227.276 |
1,084.154 |
777.857 |
1925 |
Úhrnem |
1,423.992 |
927.484 |
616.455 |
1926 |
Úhrnem |
1,666.908 |
814.103 |
553.471 |
1927 |
Úhrnem |
1,458.752 |
827.996 |
569.548 |
1928 |
Leden |
108.851 |
51.274 |
34.076 |
Únor |
109.730 |
52.236 |
33.129 |
|
Březen |
113.579 |
67.474 |
43.240 |
|
Duben |
113.055 |
80.141 |
54.651 |
|
Květen |
103.252 |
87.709 |
59.533 |
|
Červen |
89.315 |
72.312 |
42.825 |
|
Červenec |
89.901 |
77.642 |
43.964 |
|
Srpen |
87.798 |
76.578 |
39.507 |
|
Září |
152.450 |
152.796 |
113.476 |
|
Říjen |
117.470 |
102.702 |
68.221 |
|
Listopad |
81.913 |
63.295 |
37.818 |
|
Prosinec |
77.295 |
43.293 |
24.361 |
|
Úhrnem |
1,244.609 |
927.452 |
594.796 |
|
1929 |
Leden |
106.987 |
59.081 |
37.072 |
Únor |
106.019 |
55.233 |
31.565 |
|
Březen |
115.896 |
72.038 |
43.665 |
|
Duben |
125.502 |
91.743 |
59.583 |
|
Květen |
109.632 |
99.447 |
66.754 |
|
Červen |
94.437 |
78.703 |
44.403 |
17. Ministerstvo sociální péče.
Příloha č. 4.
Výkaz výdajů na péči o nezaměstnané v roce 1928 podle jednotlivých měsíců.
Leden |
180.284,26 |
Kč |
Únor |
936.074,13 |
" |
Březen |
1,235.861,78 |
" |
Duben |
1,263.828,03 |
" |
Květen |
1,719.844,49 |
" |
Červen |
1,542.929,76 |
" |
Červenec |
1,318.189,45 |
" |
Srpen |
533.061,25 |
" |
Září |
1,156.873,21 |
" |
Říjen |
1,581.467,55 |
" |
Listopad |
1,043.258,93 |
" |
Prosinec |
2,441.188,53 |
" |
Úhrn |
14,952.861,37 |
Kč |
Výkaz výdajů na péči o nezaměstnané za I. pololetí roku 1929 podle jednotlivých měsíců.
Leden |
485.579,60 |
Kč |
Únor |
973.853,62 |
" |
Březen |
2,185.466,75 |
" |
Duben |
1,539.899,39 |
" |
Květen |
2,885.658,18 |
" |
Červen |
2,166.723,-- |
" |
Úhrn |
10,237.180,54 |
Kč |
17. Ministerstvo sociální péče.
Příloha č. 8.
Statistický výkaz o válečných poškozencích podle stavu k 31. prosinci 1928.
Běž. čís. |
Váleční poškozenci |
Země Česká |
Země Moravskoslezská |
Země Slovenská |
Země Podkarpatoruská |
Dohromady |
Váleční invalidé: |
||||||
1. |
Počet válečných invalidů, přihlášených o důchod vůbec a vedených v patrnosti |
158.707 |
67.967 |
69.559 |
15.103 |
311.336 |
2. |
Počet válečných invalidů, jimž důchod byl přiznán |
97.149 |
43.908 |
34.611 |
6.916 |
182.584 |
3. |
Počet válečných invalidů, jimž důchod se vyplácí |
55.115 |
22.417 |
24.918 |
4.718 |
107.168 |
Válečné vdovy: |
||||||
1. |
Počet válečných vdov, přihlášených o důchod |
85.445 |
32.978 |
42.091 |
7.446 |
167.960 |
2. |
Počet válečných vdov, jimž důchod byl přiznán |
74.144 |
28.040 |
34.264 |
6.374 |
142.822 |
3. |
Počet válečných vdov, jimž důchod se vyplácí |
45.373 |
17.756 |
22.375 |
4.275 |
89.779 |
Váleční sirotci: |
||||||
1. |
Počet válečných sirotků, přihlášených o důchod |
164.329 |
72.959 |
85.034 |
14.891 |
337.213 |
2. |
Počet válečných sirotků, jimž důchod byl přiznán |
142.188 |
68.459 |
74.261 |
10.698 |
295.606 |
3. |
Počet válečných sirotků, jimž důchod se vyplácí |
78.032 |
35.843 |
40.656 |
8.866 |
162.897 |
Váleční předci a sourozenci: |
||||||
1. |
Počet válečných předků a sourozenců, přihlášených o důchod |
70 874 |
34.262 |
31.383 |
7.445 |
143.964 |
2. |
Počet válečných předků a sourozenců, jimž důchod byl přiznán |
49.525 |
27.292 |
19.265 |
6.417 |
102.499 |
3. |
Počet válečných předků a sourozenců, jimž důchod se vyplácí |
33.054 |
17.478 |
12.487 |
4.136 |
67.155 |
Úhrnem válečných poškozenců: |
||||||
1. |
Počet všech válečných poškozenců, přihlášených o důchod vůbec a vedených v patrnosti |
479.355 |
208.166 |
228.067 |
44.885 |
960.473 |
2. |
Počet všech válečných poškozenců, jimž důchod byl přiznán |
363.006 |
167.699 |
162.401 |
30.405 |
723.511 |
3. |
Počet všech válečných poškozenců, jimž důchod se vyplácí |
211.574 |
93.494 |
100.436 |
21.495 |
426.999 |
Poznámka: |
||||||
1. |
Počet válečných slepců úplných |
214 |
108 |
106 |
29 |
457 |
2. |
Počet válečných slepců praktických (tj. takových, u nichž schopnost vidění nebyla sice úplně zničena, avšak přece snížena, takže nevidí, rozeznávajíce pouze tmu a světlo, pohyb ruky v malé vzdálenosti před očima a pod.) |
106 |
12 |
47 |
2 |
167 |
3. |
Počet válečných invalidů bezmocných, potřebujících stálé pomoci osoby druhé |
74 |
266 |
87 |
8 |
435 |
1. |
Počet válečných invalidů, jichž výdělečná schopnost byla snížena o |
|||||
a) 20 - 100% |
80.754 |
44.847 |
33.781 |
4.735 |
164.117 |
|
b) 0 - 19% |
32.732 |
23.120 |
12.647 |
7.439 |
75.938 |
Příloha č. 9.
Srovnávací tabulka o počtu válečných a poválečných poškozenců - důchodců - podle stavu k 31. prosinci 1927 a k 31. prosinci 1928.
Obvod |
Invalidů |
Vdov |
Sirotků |
Předků |
Dohromady |
|||||
31./XII. 1927 |
31./XII. 1928 |
31./XII. 1927 |
31/XII. 1928 |
31./XII. 1927 |
31./XII. 1928 |
31./XII. 1927 |
31./XII. 1928 |
31./XII. 1927 |
31./XII. 1928 |
|
Země Česká |
5,9.408 |
55.115 |
46.239 |
45.373 |
91.408 |
78.032 |
34.220 |
33.054 |
231.275 |
211.574 |
Země Moravskoslezská |
22.652 |
22.417 |
17,866 |
40.498 |
35.843 |
18.915 |
17.756 |
99.931 |
99.494 |
93.494 |
Země Slovenská |
25.366 |
24.918 |
22.872 |
22.375 |
47.696 |
40.656 |
13.627 |
12.487 |
109.561 |
100.436 |
Země Podkarpatoruská |
4.784 |
4.718 |
4.376 |
4.275 |
9.379 |
8.366 |
5.343 |
4.136 |
23.882 |
21.495 |
Dohromady |
112.210 |
107.168 |
91.353 |
89.779 |
188.981 |
162.897 |
72.105 |
67.155 |
464.649 |
426.999 |
17. Ministerstvo sociální péče.
Příloha č. 10.
Výkaz částek vyplacených na péči o válečné poškozence od roku 1919 do konce roku 1928.
Rok |
Země Česká |
Země Moravskoslezská |
Země Slovenská |
Země Podkarpatoruská |
Dohromady |
|
Kč |
||||||
1. Zákonité požitky válečných invalidů |
1920 |
3,585.130,- |
17,942.416,- |
534.139,- |
55.750,- |
22,117.435,- |
1921 |
33,154.837,- |
27,177.470,- |
19,228.130,- |
12.526,- |
79.572.963,- |
|
1922 |
57,445.495,- |
38,118.462,- |
28,512.182,- |
3,529.027,- |
127,602.166,- |
|
1923 |
121.720.409,- |
30,566.636,- |
29.753.775,- |
10.934.810,- |
192,975.630,- |
|
1924 |
109,9.9.036,- |
36.903.611,- |
26,925.059,- |
6,822.765,- |
180,610.471,- |
|
1925 |
89,031.311,- |
30,483.241,- |
25,576.581,- |
5,481.293,- |
150,572.894,- |
|
1926 |
75,646.524,- |
27,417.179,- |
25,270.207,- |
4,871.745,- |
133,205.655,- |
|
1927 |
66,3 5.432,- |
26,253.898,- |
29,313.189,- |
4.340.423,- |
126,282.942,- |
|
1928 |
60,957.813,- |
25,917.086,- |
29,170.119,- |
5,201.516,- |
121,246533,- |
|
617,872.987,- |
260,780.499,- |
214,283.389,- |
41,249.814,- |
1.134,186.689,- |
||
2. Zákonité požitky pozůstalých po válečných poškozencích a padlých vojínech |
1920 |
767.054,- |
9,043.171,- |
- |
- |
9,810.225,- |
121 |
8,457.767,- |
28.504.558,- |
11,684.478,- |
723,366,- |
49.370.164,- |
|
1922 |
85,088.360,- |
55,264.095,- |
48,316.599,- |
405.362,- |
189,074.416,- |
|
1923 |
121,494.170,- |
38,779.795,- |
62,98.667,- |
10.281.678,- |
232,854.310,- |
|
1924 |
220,223.125,- |
78,230.254,- |
78,358.546,- |
30,521.046,- |
407,332.971,- |
|
1925 |
165,203.635,- |
57,005.254,- |
56,990.407,- |
15,194.085,- |
291,453.382,- |
|
1920 |
122,180.062,- |
47,657.390,- |
50,154.904,- |
11,247.849,- |
231,490.205,- |
|
1927 |
102,034.279,- |
43,363.172,- |
46,302.499,- |
8,912.797,- |
200,612.747,- |
|
1928 |
92,89.938,- |
40,445.120,- |
43,259.748,- |
8,183.099,- |
184,787.905,- |
|
915,3413.385,- |
398.552.809,- |
397.363.848,- |
85,469.283,- |
1.796,736.325,- |
||
3. Léčení válečných poškozenců |
1920 |
5,307.723,- |
- |
1,725269,- |
- |
7,032.992,- |
1921 |
2,660.990,- |
2,300.000,- |
1,55 217,- |
33.567,- |
6.49.774,- |
|
1922 |
9,088.459,- |
3,084.552,- |
1,545.491,- |
154.764,- |
13,873.266,- |
|
1923 |
487.637,- |
229.755,- |
85.893,- |
16.379,- |
819.664,- |
|
1924 |
392.696,- |
186.061,- |
173.304,- |
16.940,- |
769.001,- |
|
1925 |
191.012,- |
196.869,- |
172.789,- |
41.899,- |
602.569,- |
|
1926 |
216.586,- |
127.849,- |
80.461,- |
92.343,- |
407.239,- |
|
1927 |
210.764,- |
121.171,- |
68.555,- |
29.845,- |
430.3 75,- |
|
1928 |
150273,- |
118.012,- |
77.359,- |
33.195,- |
378.890,- |
|
18,706.140,- |
6,364.269,- |
5,184.378,- |
368.972,- |
30,623.759,- |
||
4. Péče o amputované válečné poškozence |
1920 |
175.000,- |
21.461,- |
1,408.725,- |
196,- |
1,685.382,- |
1921 |
3,475.383,- |
2,400.000,- |
1,910.463,- |
24.087,- |
2,809.933,- |
|
1922 |
5,696.695,- |
2,896.057,- |
530.940,- |
79.724,- |
9,203.686,- |
|
1923 |
9.650.667,- |
2,217.786,- |
1,998.748,- |
179.771,- |
14,056.972,- |
|
1924 |
5,955.905,- |
1,544.003,- |
1,747.895,- |
110.885,- |
9,361.708,- |
|
1925 |
7,801.306,- |
1,417.191,- |
1,899.714,- |
121.465,- |
11,239.676,- |
|
1926 |
7,510.320,- |
1,614.497,- |
1,609.562,- |
150.187,- |
10,884.566,- |
|
1927 |
7,537.508,- |
1,659.690,- |
1,747.731,- |
299.542,- |
11,244.471,- |
|
1928 |
7,549.664,- |
1,624.979,- |
1,876.849,- |
282.552,- |
11,334.044,- |
|
55,362.718,- |
15,398.684,- |
14,810.627,- |
1,248.409,- |
86,820.438,- |
||
5. Náklad na poradní sbor |
1920 |
2.120,- |
- |
- |
- |
2120,- |
1921 |
1.871,- |
100,- |
- |
- |
1.971,- |
|
1922 |
14.648,- |
2.410,- |
1.540,- |
- |
18.598,- |
|
1923 |
9.596,- |
11.289,- |
5,- |
- |
20.890,- |
|
1924 |
7.157,- |
1.365,- |
20,- |
- |
8.542,- |
|
1925 |
5.805,- |
1.662,- |
120,- |
- |
7.587,- |
|
1926 |
5.905,- |
1.055,- |
25,- |
- |
6.985,- |
|
1927 |
6.785,- |
1.181,- |
35,- |
- |
8.001,- |
|
1928 |
4 760,- |
1.050,- |
30,- |
- |
5.840,- |
|
58.647,- |
20.112,- |
1.745,- |
- |
80.534,- |
Rok |
Země Česká |
Země Moravskoslezská |
Země Slovenská |
Země Podkarpatoruská |
Dohromady |
|
Kč |
||||||
6. Zákonité požitky válečných invalidů (50%) drahotní přirážka |
1920 |
472.308- |
6,906.033,- |
21.258,- |
- |
7,399.599.- |
1921 |
10,427.35,- |
9,108.348,- |
7,093.798,- |
658 631,- |
27,288.012.- |
|
1922 |
25,795.362,- |
18,942.928,- |
19,561.786,- |
1.365.662,- |
65,885.738.- |
|
1423 |
47.307.121,- |
13,807.783,- |
26,416.815,- |
5,29.767,- |
86,591.485.- |
|
1924 |
44,425.951,- |
14,053.402,- |
18,36.247,- |
2, 703 620,- |
79,545.20,- |
|
1925 |
34,515.991,- |
13.308.254,- |
17,161.543,- |
3,257.162,- |
68,142.950,- |
|
1926 |
28,551.276,- |
11,106.894,- |
16,405.797,- |
3,335.869,- |
59,399.630,- |
|
1927 |
24,903.540,- |
8,914.219,- |
11,069.152,- |
2,961.781.- |
47.848.692,- |
|
1928 |
22,198.11,- |
8,48.092,- |
9,828.662,- |
1,911.812,- |
42,76.637,- |
|
238,596.914,- |
104,405.953,- |
119,850 998,- |
21,424.101,- |
484,277.969,- |
||
7. Zákonité požitky pozůstalých po válečných poškozencích a padlých vojínech (50%) drahotní přirážka |
1920 |
48,- |
4,213.951,- |
- |
- |
4,213.999,- |
1921 |
4 098.445,- |
13,612.168,- |
10.739.028,- |
361.813,- |
28 812 054,- |
|
1922 |
31,7110.171,- |
25,007 182,- |
29.170.680,- |
197.416,- |
86.135.449,- |
|
1823 |
54 807.786.,- |
18,428.660,- |
33 659.996,- |
5 068.109,- |
111 964.551,- |
|
1924 |
108,655.265,- |
37 748.806,- |
40,813.305,- |
15466.819,- |
201.684.195,- |
|
1925 |
72,642.680,- |
27,659.539,- |
28,222 145,- |
7 546 621,- |
136,070.985,- |
|
1926 |
511,410.538,- |
23,296.716,- |
24.758.197,- |
5,551.054,- |
110,016.515,- |
|
1927 |
48.629.797,- |
21,331.050,- |
22,578.117,- |
4,417.400,- |
96,956.704,- |
|
1928 |
44,845.216,- |
19,801.503,- |
21,063.267,- |
4,069.922,- |
89,809.906,- |
|
421,879.944,- |
191,100.175,- |
211,004.735,- |
42,679.494,- |
866,664.348,- |
||
8. Léčení válečných poškozenců (mimořádné výdaje) |
1919 |
1,056.271,- |
23.128,- |
- |
- |
11,079.399,- |
1920 |
671.702,- |
668.789,- |
- |
324,- |
1,3411815,- |
|
1921 |
344.614,- |
4,224016,- |
39.959,- |
- |
4,608589,- |
|
1922 |
1,490.142,- |
951.490,- |
407.564,- |
57.968,- |
2,907164,- |
|
1923 |
83.854,- |
54.29,- |
13.278,- |
410,- |
151.839,- |
|
1924 |
55.012,- |
45.241,- |
103.5?0,- |
16.700,- |
220.473,- |
|
1925 |
79.151,- |
66.747,- |
40.902,- |
1.160,- |
187.960,- |
|
1926 |
66.400,- |
27.756,- |
27.244,- |
1.080,- |
122.480,- |
|
1927 |
98.950,- |
23.359,- |
24.255,- |
30.000,- |
176.564,- |
|
1928 |
77.000,- |
- |
11.641,- |
30.000,- |
118.641,- |
|
4,023.096,- |
6,084.823,- |
668.363,- |
137.642,- |
10,913.924,- |
||
9. Péče o amputované válečné poškozence (mimořádné výdaje) |
1920 |
3,815.113,- |
531.250,- |
8.913,- |
- |
4,355.276,- |
1921 |
2,374.429,- |
109.852,- |
142.751,- |
- |
2,627.032,- |
|
1922 |
2,567.293,- |
116.905,- |
38.138,- |
8.766,- |
2,731.102,- |
|
1923 |
581.142,- |
297.562,- |
91.527,- |
- |
970.231,- |
|
1924 |
585.369,- |
183.307,- |
30.489,- |
19.690,- |
818.855,- |
|
1925 |
847.722,- |
104.976,- |
30.023,- |
21.771,- |
1,004.492,- |
|
1926 |
757.905,- |
95.981,- |
36.023,- |
49.881,- |
933.790,- |
|
1927 |
381.393,- |
92.563,- |
53.726,- |
17.798,- |
545.480,- |
|
1928 |
449.823,- |
58.960,- |
37.052,- |
20.321,- |
566.1511,- |
|
12,360.189,- |
1,591.3511,- |
462.642,- |
138.227,- |
4,552.414,- |
||
10. Sociální péče o válečné poškozence a pozůstalé po vojínech |
1919 |
3.532.428,- |
1,465.815,- |
- |
- |
4,998.243,- |
1920 |
10,083.641,- |
3,617.197,- |
1,290.890,- |
118.430,- |
15,110.158,- |
|
1921 |
7,094.276,- |
5,438.943,- |
2,349.164,- |
342.704,- |
15,225.087,- |
|
1922 |
10,372.776,- |
2,967.313,- |
2,304.991,- |
444.376,- |
16,089.456,- |
|
1923 |
4,737.147,- |
1,111.237,- |
1,959.644,- |
246.183,- |
8,054.211,- |
|
1924 |
3,574.842,- |
1,428.239,- |
2,665.529,- |
199.743,- |
7,868.353,- |
|
1925 |
1,740.605,- |
674.537,- |
860.759,- |
269.531,- |
3,545.432,- |
|
1926 |
1,563.154,- |
628,332,- |
795.578,- |
376 234,- |
3,363.298,- |
|
1927 |
1,485.867,- |
649.976,- |
649.836,- |
344.056,- |
3,129.735,- |
|
1928 |
3,185.054,- |
1,148.635,- |
1,097.107,- |
373.264,- |
5,804.060,- |
|
47,369.790,- |
19,130.224,- |
13,973.498,- |
2,714.521,- |
83,188.033,- |
Rok |
Země Česká |
Země Moravskoslezská |
Země Slovenská |
Země Podkarpatoruská |
Dohromady |
|
Kč |
||||||
Celkem |
1919 |
4,588.699,- |
1,488.943,- |
- |
- |
6,077.642,- |
1920 |
24,879.839,- |
42,944.268,- |
5,069.194,- |
174.700,- |
73,068.001,- |
|
1921 |
72,089.842,- |
92,876.055,- |
54.442.988,- |
2,156.694,- |
221,565.579,- |
|
1922 |
229,316.671,- |
147,171.394,- |
130,389.911,- |
6,243.065,- |
513,321.041,- |
|
1923 |
360,889.528,- |
105,304.800,- |
150,308.348,- |
31,957.117,- |
648,459.783.- |
|
1924 |
493,834.358,- |
170,327.309,- |
169.179.914,- |
55,878.208,- |
889,219.789,- |
|
1925 |
369,059.218,- |
130,978.770,- |
130,854.991,- |
31,934.948,- |
662,827.927.- |
|
1926 |
292,908.670,- |
112,173 649,- |
119,131.998,- |
25,626.042,- |
549,840.359,- |
|
1927 |
251,664.316,- |
102,410.279,- |
111,807.094,- |
21,354.022,- |
487,235.711,- |
|
1928 |
232,347.670,- |
97,553.437,- |
106,421.813,- |
20,105.680,- |
456.428.239,- |
|
2.331,578.811,- |
1.003,428.904,- |
977,606.251,- |
195,430.466,- |
4.508,044.071,- |
||
Administrativa: |
1919 |
1,044.181,- |
131.878,- |
- |
- |
1,176.059,- |
1920 |
6,037.889,- |
4,080.226,- |
4,645.165,- |
- |
14,758.280,- |
|
1921 |
9,056.115,- |
5,624.845,- |
5,727.400,- |
718.553,- |
21,126.913,- |
|
1922 |
10,147.259,- |
4,107.648,- |
5,035.090,- |
646.567,- |
19,936.564,- |
|
1923 |
8,631.086,- |
3,752.315,- |
4,076.712,- |
527.209,- |
16,987.392,- |
|
1924 |
9,56.218,- |
4,312.300,- |
4,149.385,- |
832.622,- |
18870.525,- |
|
1925 |
7,495.133,- |
3,381.905,- |
3,221.980,- |
511.580,- |
14,610.598,- |
|
1926 |
7.330.357,- |
3,503.117,- |
3,191.890,- |
479.302,- |
14,504.666,- |
|
1927 |
7,116.329,- |
3,400,186,- |
3,152.408,- |
490.217,- |
14,159.140,- |
|
1928 |
7,176.402,- |
3,331.637,- |
3,140.114,- |
611.361,- |
14,257.664,- |
|
73,605.969,- |
35,626.057,- |
36.340.214,- |
4,817.411,- |
150,387.806,- |
||
Sociálně-lékařské prohlídky |
1919 |
315.135,- |
85.535,- |
- |
- |
400.670,- |
1920 |
1,308.890,- |
973.085,- |
652.570,- |
17.484,- |
2,952.029,- |
|
1921 |
1,022.974,- |
749.221,- |
509.287,- |
91.775,- |
2,373.257,- |
|
1922 |
1,208.730,- |
469.146,- |
230.903,- |
129.331.- |
2,038.110,- |
|
1923 |
1,183.441,- |
892.793,- |
608.456,- |
43.919,- |
2,728.609,- |
|
1924 |
867.967,- |
1,275.073,- |
1,043.668,- |
151!.528,- |
3,337.236,- |
|
1925 |
552.829,- |
349.057,- |
235.660,- |
99.702,- |
1,237.248,- |
|
1926 |
945.633,- |
550.641,- |
256.585,- |
141.143,- |
1,894.602,- |
|
1927 |
806.796,- |
405.660,- |
226.544,- |
116.288,- |
1,556.288,- |
|
1928 |
77.594,- |
413.238,- |
171.231,- |
91.156,- |
1.403.219,- |
|
8,939.989,- |
6,163.449,- |
3,934.904,- |
881.326,- |
19,919.668,- |
||
Celá péče o válečné poškozence Kap. 17. tit. 4 |
1919 |
5,948.015,- |
1.706.356,- |
- |
- |
7,654.371,- |
1920 |
32,221.618,- |
47,997.579,- |
10,366.929,- |
192.184,- |
90, 778.310,- |
|
1921 |
82,168.931,- |
99,250.121,- |
60,679.675,- |
2,967.02,- |
245,065.749,- |
|
1922 |
240,672.060,- |
151,948 188,- |
135,655.904,- |
7,018.863,- |
535,295.715,- |
|
1923 |
370,004.055,- |
109,949.908,- |
154,993.586,- |
32,58.235,- |
668.175.784,- |
|
1924 |
504,278.543,- |
175,914.682,- |
174,372.967,- |
56,861.358,- |
911,427.550,- |
|
1925 |
377,107.180,- |
134.709.732,- |
134,312.631,- |
34,546.234,- |
678,675.773,- |
|
1926 |
301,184.660,- |
116,227.407,- |
122,580.473,- |
26,246.487,- |
566,239.027,- |
|
1927 |
259,587.441,- |
106,216.125,- |
115,186.046,- |
21,960.527,- |
502,950.139,- |
|
1928 |
240,251.666,- |
101,298.312,- |
109.733.158,- |
20,808.197,- |
472,091.333,- |
|
2.414,124.769,- |
1.045,218.410,- |
1.017,881.369,- |
201,129.203,- |
4.678,353.751,- |
18. Ministerstvo pro zásobování lidu.
Kapitola 18. Ministerstvo pro zásobování lidu.
Též v uplynulém roce 1929 jako v letech dřívějších bylo nutno pečlivě sledovati-pohyb cen obilí a mouky a kontrolovati, zda ceny chleba a pečiva jsou úměrny těmto cenám. Zejména značnější pokles cen obilí v prvém čtvrtletí roku 1929 dal podnět ku přezkoumání kalkulací výroby chleba a pečiva, a uloženo okresním úřadům, aby tam, kde ceny chleba a pečiva neodpovídají poklesu cen mouky, bylo působeno dohodou mezi výrobci a spotřebiteli k jich úměrnému snížení.
Zásobování obyvatelstva brambory nevykazovalo vzhledem k příznivé jich sklizni, až na období velkých mrazů, jež částečně ohrozily dovoz zásob z venkova, nijakých zvláštních poruch. Též obavy, aby zásoby brambor nebyly snad úplně zničeny dlouho trvajícími mrazy, se neuskutečnily, a omezilo se tudíž ministerstvo pro zásobování lidu pouze na sledování vývoje cen a na zákroky proti cenovým výstřelkům.
Pokud jde o ovoce a zeleninu spolupůsobilo při regulaci dovozu a vývozu, při čemž zejména pečováno o to, aby přílišným vývozem těchto produktů nebylo nepříznivě působeno na vývoj cen na domácích trzích. Jich ceny byly rovněž neustále sledovány a zakročováno proti případnému neodůvodněnému jich zvyšování. Obdobnou činnost vyvíjelo ministerstvo pro zásobování lidu i v oboru zásobování masem a masnými výrobky, sledujíc při tom zejména účel, aby stabilisace cen byla i nadále zachována. Účastnilo se též i na dalším vybudování veřejných zařízení ku povznesení trhu masa a masných výrobků jako chladíren, mrazíren a pod.
Z průmyslových výrobků byl to zejména cukr, u něhož bylo třeba věnovati pozornost při stabilisaci ceny ve velkém stejnoměrnému zásobování jednotlivých krajů druhy cukru tam požadovanými a vývoji cen v drobném prodeji.
U piva nastalo v roce 1929 zdražení o 20 hal. na 1 litru, jež odůvodňováno bylo zvýšením konsumních dávek, činží, sociálních příplatků a celkové režie. Šetření v tom směru zahájené rozšířeno bylo i na zjišťování výrobních nákladů u pivovarů za účelem případného snížení ceny ve velkém.
Ceny uhlí vyvíjely se zcela normálně v rámci již dříve daných směrnic, a bylo proto pouze zakročováno proti případným výstřelkům cenovým.
V oboru jakosti potravin bylo nutno opět zvláštní pozornost věnovati porušování mléka a másla, poněvadž přes přísné zakročování v letech předchozích prováděno bylo i v roce minulém ve velkých rozměrech. U potravinových náhražek přísně pak hleděno k tomu, aby při povolování jich výroby a prodeje dostalo se spotřebitelům jen výrobků skutečně hodnotných a zdravotně nezávadných. Výsledky v tom směru dosažené setkaly se s příznivou odezvou nejen v kruzích spotřebitelských, ale i výrobních. Ministerstvo pro zásobování lidu neomezilo se však pouze na sledování pohybu cen shora uvedených předmětů potřeby, nýbrž sledovalo všeobecný vývoj cen předmětů potřeby vůbec a snažilo se vhodnými prostředky působiti k tomu, aby klidný průběh cenových poměrů nebyl rušen neodůvodněnými zdražovacími snahami.
Vlastní proti lichevní služba věnovala i v roce 1929 plnou pozornost zjevům, které tvoří podstatu její činnosti. Byla to jmenovitě lichva bytová a porušování potravin, jež byly bedlivě sledovány.
V oboru akcí pomocných provedeno bylo stravování chudých dětí ve větším rozsahu, a to v zemi České, Moravskoslezské a Slovenské nákladem 41/2 milionu Kč.
V zemi Podkarpatoruské na místa akce stravovací opatřena byla nákladem 400.000 Kč chudému horskému lidu za sníženou cenu kukuřice a brambory, které tvoří hlavní jeho potravinu.
Pokud se prací likvidačních týče, klesl počet nedokončených aktivních sporů bývalého Státního obilního ústavu na 72 případů v částce cca 3,980.000 Kč. Všech pohledávek zmíněného ústavu včetně jmenovaných sporů jest celkem cca 8,900.000 Kč; z nich bude pravděpodobně dubiosních 1/3, tj. 3,000.000 Kč, takže likvidačních pohledávek zbývá dosud cca 5,900.000 Kč. Pasivních sporů jest celkem 5 v částce cca 150.000 Kč, a podle dosavadních výsledků soudního řízení lze očekávati, že nebude jim dáno místa.
Likvidace moučné dávky jest v zemi Moravskoslezské skončena, v zemi české pak zbývá neveliký počet případů. Též obnos nedoplatků na jednokorunových příspěvcích klesl na 700.000 Kč a na tříkorunových příplatcích na 860.000 Kč.
V zemi Slovenské činí nedoplatek celkem 414.566 Kč; z částky té jest intabulováno 204.239 Kč a v řízení u Nejvyššího správního soudu 10.864 Kč.
Skončena jest též, až na některé nedoplatky, likvidace čs. oděvního úřadu a likvidace čs. komise pro kůže a usně a likvidace čs. komise melasové spěje ke konci.
V likvidaci tak zv. středostavovských zápůjček a bývalých okresních hospodářských rad bylo energicky pokračováno.
Pro rok 1930 nelze předem stanoviti podrobný program činnosti. V celkových obrysech se budoucí činnost ministerstva pro zásobování lidu bude projevovati v pokračování akcí již zahájených, při čemž bude pamatováno též na celkovou hospodářskou situaci, pokud má vliv jako faktor cenotvorný.
V návrhu rozpočtu pro rok 1930 preliminují se výdaje této kapitoly částkou |
13,04 mil. Kč, |
tedy proti částce v roce 1929 preliminované |
9,04 mil. Kč |
více o |
4,00 mil. Kč. |
Zvýšení toto nastalo zvláště zařazením nové položky "Nouzové stravování a ošacování potřebných vrstev obyvatelstva" na tit. 1. § 2.
Vzhledem k postupující likvidaci vázaného hospodářství snížen byl úvěr
tit. 1., § 2., pol. 17. okrouhle o |
1,00 mil. Kč. |
Příjmy pro rok 1930 preliminují se částkou |
0,37 mil. Kč, |
tedy proti částce pro rok 1929 preliminováné |
0,38 mil. Kč, |
méně o |
0,01 mil. Kč, |
a to rovněž z důvodu pokračující likvidace vázaného hospodářství.