13. Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností.
Kapitola 13. Ministerstvo průmyslu obchodu a živností.
Všeobecně možno se zmíniti, že pro ministerstvo obchodu a patentní úřad staví se v Praze I., Na Františku společná úřední budova. Po skončení předběžných prací technických a provedení odkopávky zemin v roce 1928 přikročeno bylo v roce 1929 k pilotáži a stavbě základů a dokončena bude stavba spodního přízemí. V roce 1930 bude v pracích pokračováno a očekává se dokončení celkové zevní stavby. V roce následujícím pak budou provedeny vnitřní práce. Rovněž se pokračuje ve stavbě budovy ústavu pro zvelebování živností v Turčanském Sv. Martině. K přednímu administrativnímu traktu přibylo levé křídlo dílenské a v roce 1929 bylo přikročeno též k stavbě křídla pravého, v němž budou další dílny a laboratoře ústavu. Náklad na tyto stavby preliminuje se v kap. 14., tit. 15.
Z odborné činnosti ministerstva obchodu dlužno uvésti zejména:
V oboru legislativní činnosti průmyslové sekce bylo pokračováno ve shromažďování materiálu a konání expertis ohledně několika dalších osnov vládních nařízení ve věcech nekalé soutěže. Jsou to osnovy nařízení o obchodu s tzv. uherským salámem, o obchodu s přízí a nitěmi, o označování olomouckých tvarůžků a jiné, které se připravují. V proudu jest též jednání o zmodernisování úpravy poměrů obchodních a živnostenských komor; dále se chystá novelisace patentního práva a aktuelní jest i reforma a unifikace zákona potravinářského. Význačnou měrou spolupůsobeno bylo na řadě osnov zákonů a vládních nařízení souvisejících s právní reformou, se zákonodárstvím sociálním a finančním, pokud se dotýkaly zájmu zdejšího resortu.
Poradní sbor pro otázky hospodářské vyvinul v období od 1. července 1928 do 30. července 1929 stejně intensivní činnost jako v období předchozím. Vedle 64 schůzí výborů a podvýborů, v nichž byly projednány zejména osnovy zákonů o pojišťování exportních úvěrů, o zřízení krupobitní a dobytčí pojišťovny a o splátkových obchodech, zjišťovány účinky dosavadního způsobu zdanění piva, vypracován iniciativní návrh nové úpravy pivní daně a dohodou všech interesentů koncipován návrh československých spedičních usancí, konala se veliká řada porad a schůzí specielních odborných komisí, jež připravují a zpracovávají statistický materiál pro dobrozdání, které má poradní sbor podati vládě o resolucích Mezinárodní hospodářské konference ženevské z roku 1927. Tato práce Poradního sboru pro otázky hospodářské, založená neobyčejně hluboce a široce, vyžaduje obětavé a namáhavé součinnosti všech zúčastněných odborníků, ale slibuje za to vyvrcholiti v podrobný hospodářský plán, jehož jsme dosud postrádali:
K podpoře snah ministerstva obchodu na hospodářské zvelebení Slovenska a Podkarpatské Rusi, zřízen byl při poradním tomto sboru zvláštní výbor, který by se obíral specielními hospodářskými otázkami Slovenska a Podkarpatské Rusi. Ustavující schůze tohoto výboru konala se 26. června 1929.
Průmyslová sekce jest ve stálém styku s našimi zájmovými organisacemi podnikatelskými a sleduje poměry v jednotlivých výrobních odvětvích za účelem jejich zlepšení. Nostrifikace průmyslových podniků byla v roce 1929 skončena.
Akce na podporu průmyslu provádí se podle stejných zásad jako v letech minulých, příslušného úvěru podporují se ústavy a instituce, které pracují na zvelebení průmyslu, při čemž zvláštní zřetel pro jich národohospodářský význam věnuje se snahám normalisačním, racionalisaci výroby a otázkám vědeckého řízení práce. Předmětem zvýšené pozornosti i podpory jest dále průmyslové podnikání na Slovensku a Podkarpatské Rusi a pečuje se o rozvoj průmyslového výzkumnictví vůbec, zejména v oboru textilním, sklářském a koželužském. Rovněž domáckému průmyslu vzhledem k jeho významu v ohledu sociálním a hospodářském pro určité kraje věnuje se všemožná podpora. Jde zejména u hračkářství, krajkářství, průmysl perleťářský i některé jiné drobnější. V uvedených směrech bude i v roce 1930 pokračováno.
Pokud jde o obchodně-politickou sekci, která pracuje ruku v ruce s ministerstvem zahraničních věcí, bylo by se v oboru smluvní úpravy obchodních styků s cizími státy zmíniti, že 13, prosince 1928 došlo k dodatkové dohodě se španělském k obchodní úmluvě z roku 1925 (vládní vyhláška z 28. prosince 1928, čís. 212 Sb. z. a n.). Touto dodatkovou dohodou obdrželo Československo integrální nejvyšší výhody. Obchodní styky s Persií byly upraveny definitivní obchodní, celní a plavební úmluvou z 30. dubna 1929 (vládní vyhláška z 10. května 1929, čís. 66 Sb. z. a n.), kterouž byla nahrazena prozatímní dohoda ze 17. června 1928.)bále jde o uzavření nové obchodní smlouvy s Tureckem, ježto dosavadní smlouva z 5. března 1928 byla 25. března 1929 vypovězena. Rovněž obchodní styky s Albánii mají býti upraveny definitivní obchodní dohodou. Vedle toho uvažuje se o uzavření obchodní úmluvy s Egyptem, Čínou, Kubou a některými státy středoamerickými. V prvé polovici července roku 1929 došlo k obnovení obchodně-politického jednání s Německem o smlouvu celně-tarifní. Došlo k oficielní výměně stanoviska ohledně jednotlivých požadavků. Nabídky, resp. požadavky německé budou nyní přezkoumány a v jednání pokračováno na podzim roku 1929 nebo v roce 1930. Očekává se, že nabude platnosti rámcová obchodní smlouva s Jugoslávií ze 14. listopadu 1928, která u nás byla již ústavně projednána.
Dalším faktorem v mezinárodní úpravě směny zboží jsou mezinárodní konference a. plurilaterální úmluvy z nich vyplývající tyto pravidelně se opakující mezinárodní hospodářské konference přešly v roce 1928 k řešení některých specielních konkrétních otázek hospodářských, na př. úmluvy o kostech a kožich z 11. července 1928, které námi byly již ratifikovány. V ženevských konferencích v roce 1929 přišly na přetřes některé další aktuelní otázky hospodářské a jest snaha i nadále tímto způsobem specielní otázky, na nichž řada států je interesována (na př. cukr, cement, dříví; uhlí atd.), řešiti. Připadá tudíž těmto konferencím - vedle přímých dohod průmyslu - důležitá funkce regulovati vyššího hlediska hospodářské pospolitosti křížící se snahy jednotlivých států.
V oboru autonomní úpravy celní lest zdůrazniti řadu změn celních sazeb, tárového normativu a vysvětlivek k celnímu tarifu na podkladě návrhů ministerstva obchodu, zejména snížení cel na různé polotovary průmyslové, z nichž některé objevily se nutnými v důsledku změněných poměrů celního zatížení po aktivování nové obchodní smlouvy s Francií z 2. července 1928. V tomto směr u došlo od poloviny roku 1928 do konce června 1929 k vyhlášení 20 vládních nařízení pozměňujících celní sazebník, z nichž mnohá mají velký význam pro rozvoj našeho průmyslového podnikání. Spolupůsobeno byla též na pro cech směřujících k novelisaci předpisů o dovozních listech. V těchto směrech bude ministerstvo obchodu v kontaktu s výrobními kruhy dále spolupracovati s ministerstvem financí, zejména vypracuje další návrhy na korekce některých celních sazeb a parcielní úpravy vysvětlivek k celnímu sazebníku, pokud se to jeví nebo bude jeviti záhodné v důsledku změněných poměrů výrobních, jakož i návrhy na opatření nutná k ochraně hospodářských zájmů některých odvětví, pokud jejich situace byla by ohrožena úplným uvolněním dovozu i vývozu následkem provedení ženevské konvence o zrušení dovozních a vývozních zákazů a omezení, o jejíž ratifikaci bude námi na podzim rozhodnuto.
V oboru celně-administrativním spolupůsobí ministerstvo obchodu zejména při povolování celních slev na stroje a přístroje v tuzemsku nevyráběné, při rozhodování o zušlechťovacím a záznamním styku atd. a při řešení celních sporů. Nový zákon o celních slevách pro dovoz strojů a přístrojů, o němž v důvodové zprávě k rozpočtu pro rok 1929 byla zmínka, došel schválení 20. listopadu 1928 a byl publikován pod čís. 196 ve Sbírce zákonů a nařízení. Zákon tento platí do kance roku 1929. V běhu jest však jednání, aby zákon tento vzhledem k svému významu a jevící se potřebě byl prodloužen bez časového omezení, aby průmyslu našemu bylo tím způsobem usnadněno provedení potřebných investic za účelem technického zmodernisování a kompletování strojního zařízení a zvýšení jeho konkurenční schopnosti. Pokud jde o celní poradní sbor, který vstupuje na místo dřívější celní rady, jest připravena osnova nařízení o složení a jednání tohoto sboru. K jeho publikaci dojde na podzim roku 1929. Prozatím podávají se znalecké posudky potřebné pro řešení jednotlivých celních sporů v pravidelných schůzích menších komisí odborníků.
V akci na zvelebení vývozu podporují se z příslušného úvěru podle stanovených zásad ústavy a instituce k podpoře zahraničního obchodu a zahraniční obchodní komory vzhledem k jich významu pro praktické obchodní styky a správné informace ciziny o hospodářských našich poměrech. K dosavadním komorám z dřívější doby, jichž rozvoji věnuje se plná pozornost, přistoupily nově československo-japonský obchodní ústav v Praze, jako pendant k obdobnému ústavu v Osace a československo-rumunská a československo-polská obchodní komora v Praze. Domácí ústavy věnující se otázkám zahraničního obchodu rozhojněny byly definitivním konstituováním Slovanského ústavu a Orientálního ústavu, které mají ve svém programu vedle otázek kulturních též studium styků národohospodářských. Téměř zároveň došlo i k utvoření Společnosti pro hospodářské a kulturní styky s Černomořím a Orientem, která v jistých směrech doplňuje činnost těchto ústavů, má však na zřeteli v prvé řadě zájmy hospodářské. Z úvěru na zvelebování vývozu podporuje se i tisková služba informační a propagační v cizině, pokud se týče udílejí se podpory v odůvodněných případech též jednotlivcům k provedení zahraničních studijních cest a konkrétních šetření. Vedle toho bylo přistoupeno po projednání a schválení zvláštního stipendijního řádu k vypsání 10 stipendií s celkovým nákladem 180.000 Kč, jichž účelem jest umožniti vhodným uchazečům, vykazujícím potřebné předběžné studium, činnost a znalost jazykovou, získání obchodní prakse v cizině, čímž má býti opatřen nutný dorost pro obchod Exportní, zejména ve směru styku přímého s vyloučením reexportu, na který náš zahraniční obchod na základě poměrů z dřívějška jest dosud z velké míry odkázán. V akci této bude i v příštích letech pokračováno. Posléze, nikoliv však nejmenší měrou, uhrazují se ze zmíněného úvěru též výdaje spojené s oficielními exposicemi a uspořádáním československé účasti na zahraničních veletrzích a výstavách obchodního rázu. Roku 1929 došlo k provedení exposic na veletrhu v Miláně a v Lyoně a podpořena i československá účast na veletrhu lipském. Vedle toho uspořádána československá účast na mezinárodní výstavě v Barceloně, která potrvá do konce prosince noku 1929. Účast na výstavě této má velký význam pro vybudování obchodních styků se Španělskem a s latinskými státy Střední a Jižní Ameriky. Pro rok 1930 projektuje se kromě pravidelného obeslání veletrhů dříve zmíněných rozsáhlá oficielní účast Československé republiky na mezinárodní výstavě v Liège, pro níž má býti podle schválení vlády vybudován zvláštní pavilon, a po případě též účast na výstavě v Antverpách. Předmětem studia jest aktuelní a pro povznesení exportu důležitý problém pojišťování úvěrů vývozních.
Data o jednotlivých Pražských vzorkových veletrzích, z nichž zřejmý jest i stálý jejich rozvoj, podává příloha čís. 1. Veletrhy tyto doplňovány jsou obdobnými podniky toho druhu v Liberci a Bratislavě a výstavními trhy v Brně. Dunajský veletrh má velký význam pro rozvoj Slovenska, specielně Bratislavy a naší podunajské plavby a exportu na východ vůbec.
Celková data o rozsahu našeho vývozu a dovozu v uplynulých letech a v jednotlivých měsících roku 1929 jsou uvedena v přílohách čís. 2 - 5.
Agenda oddělení pro kontrolu vývozu, dovozu a průvozu směřuje k postupná likvidací povolovacího režimu podle zákona z 19. ledna 1922, č. 25 Sb. z. a n. Rozsah povolovacího řízení v uplynulých letech a jeho postupná likvidace autonomní úpravou, resp. nynější stav patrný jest z přílohy čís. 6.
V oboru sekce živnostenské, pokud jde o činnost legislativní, uzákoněny byly osnovy těchto zákonů, vypracovaných ve jmenované sekci: zákon ze dne 9. listopadu 1928, 193 Sb. z. a n., kterým se zrušují úlevy stanovené z důvodu války pro nastoupení a provozováni živností, zákon ze dne 7. června 1929, č. 96 Sb. z. a n., kterým se zrušuje zák. čl. XXV/1899 o státním důchodku z výčepu nápojů a doplňuje živnostenský zákon pro Slovensko a Podkarpatskou Rus, a zákon ze dne 27. června 1929, č. 99 Sb. z. a n., kterým se mlynářství prohlašuje za živnost řemeslnou. Ministerskou radou schváleno pak bylo vládní nařízeni ze dne 18. ledna 1929, č. 10 Sb. z. a n., jímž se stanoví volební řád pro volby v živnostenských společenstvech a společenstevních jednotách (svazech). Na přáni kruhů živnostenských podniknuta rozsáhlá anketa a opatřen materiál pro případná vypracování návrhu zákona o zajištění pohledávek živnostníků za jejich práce a výkony na novo stavbách. Materiál tento postoupen byl ministerstvu spravedlnosti, jemuž resortně přísluší vypracování návrhu zákona. Ministerstvem obchodu vypracována byla dále osnova zákona o živnosti elektrotechnické, jež jest nyní v konečném meziministerském projednávání a připravují se osnovy zákona, jimž se mění a doplňuje zákon č. 9/1924 Sb. z. a n., o výrobě, prodeji a přechovávání radiotelegrafních a radiotelefonních zařízení a osnova zákona o živnostech provozovaných po kočovnicku. Svízelnou objevila se otázka nové zákonné úpravy stavebních živností, ježto při poradách se zájemníky vzhledem ke křížícím se zájmům jednotlivých skupin nedošlo se přes několikaleté jednání k dohodě. Dále zjištěny byly podklady k vydání nového vládního nařízení o ukládání minerálních olejů a spolupracováno bylo s příslušnými ostatními resorty na revisi 33 vládních nařízení o podmínkách pro schvalování jednotlivých typů průmyslových a živnostenských provozoven, jakož i na některých jiných osnovách zákonů a nařízení dotýkajících se stavu živnostenského. Jednáno se zástupci soukromých a obecních elektráren o návrzích pro příští definitivní zákon o soustavné elektrisaci a připravuje se osnova zákona o dálkovém vedení plynu:
Státní rada živnostenská konala od 30. června 1928 do 30. června, 1929 2 schůze plenární, 6 schůzí výborových, 15 anket a 11 schůzí subkomitétu pro revisi živnostenského řádu. Kromě projednávání některých specielních otázek živnostenských věnována byla činnost výlučně pracím na revisi živnostenského řádu za účelem jeho unifikace pro celé území státní. Celkem dosud byly projednány a z valné části nově zredigovány předpisy obsažené v nynějším uvozovacím patentu a v prvních třech hlavách živnostenského řádu.
Při provádění živnostenského řádu a k němu se vážících zákonů a nařízení nastala sice v činnosti oddělení touto agendou pověřených jistá úleva v důsledku reformy politické správy a omezení počtu instancí, byla však v zápětí vyvážena rozhojněním případů v důsledku všeobecného rozvoje hospodářských poměrů a zejména stoupnutím počtu dohlédacích stížností. Z toho vzchází pak též nutnost všeobecných normativních výnosů o jednotlivých otázkách pro podřízené instance.
Instruktoráty pro živnostenská společenstva jako poradní jich orgány pečovaly obdobně jako v minulých letech o prohloubení společenstevní organisace tvořením nových odborných společenstev, po případě přetvořováním společenstev smíšených na odborná, slučováním slabších společenstev a zřizováním odborných jednot, Na Slovensku a Podkarpatské Rusi působeno zejména k tomu, aby zřizovány byly, kde jsou dány pro to podmínky, společenstevní odbory, jež později budou přeměněny na odborná společenstva. Přehled o stavu společenstev a jich jednot a svazů podává příloha čís. 7. a 8.
Činnost živnostensko-zvelebovací nesla se stejným směrem jako v letech předchozích. Pořádáním kursů a přednášel jednak prostřednictvím Státního ústavu pro zvelebování živností v Turčanském Sv. Martině a jeho odbočky v Užhorodě, jednak prostřednictvím obdobných nestátních ústavů v zemích historických pečováno bylo o zvýšení technické zdatnosti, výrobní dokonalosti a odbytové schopností drobného živnostnictva. Z přehledů (přílohy čís. 9 a 10) jest zřejmý vzestup proti roku 1928. Udělováním udržovacích příspěvků pečováno bylo o další rozvoj nestátních ústavů živnostensko-zvelebovacích, které vedle provádění kursů pracují ve svých dílnách a laboratořích na živnostenském výzkumnictví a racionalisaci živnostenské výroby a ve svých poradnách udělují posudky a, porady živnostníkům v nejrůznějších směrech. Ústavu libereckému umožněna byla mimořádnou podporou výstavba moderní ústavní budovy. O stavbě Státního ústavu v Turčanském Sv. Martině učiněna, byla zmínka již dříve v úvodu. Jest přirozeně přední snahou ministerstva obchodu péče o dobudování ústavu a plné rozvinuti činnosti živnostensko-zvelebovací na Slovensku a Podkarpatské Rusi.
Obdobný účel do jisté míry jako kursy sledují i výstavky učňovských prací, o nichž přehled podává příloha čís. 11. K těmto akcím přistupuje podpora živnostenských výstav jednak všeobecných týkajících se určitého kraje, jednak specielních výstav odborných. Pořádání jich upraveno jest výstavním řádem a nejlepším vystavovatelům udělovány jsou jako odměny státní výstavní ceny ministerstva obchodu. Nemajetným živnostníkům udělovány jsou podpory k účasti na významných výstavách, po případě domácích veletrzích, čímž má jim býti umožněno uvedení v známost, získání klientely a propaguje se rukodílná výroba. Na tento účel vynaloženo v roce 1928 asi 140.000 Kč, tj. dvojnásobná částka, než v roce předchozím. Rovněž se podporuje odborný tisk živnostenský, na což v roce 1928 věnováno více než 300.000 Kč.
V souvislostí s akcí živnostensko-zvelebovací pečuje se i o povznesení tzv. lidového uměleckého průmyslu, který zejména pro některé chudší kraje Slovenska a Podkarpatské Rusi má velký národohospodářský význam. Jde hlavně o výšivkářství, ruční tkaní koberců, výrobky keramické, řezbářské a jiné techniky. Ruku v ruce jde i péče o propagaci těchto výrobků a hlavně odbytových možností a tvoření prodejních organisací. Starší podniky toho druhu byly již v dřívějších letech sanovány a vytvořena zejména smíšená akciová společnost."Detva" v Bratislavě, která zároveň funguje jako ústřední odbytová organisace. Společnost tato podporuje se morálně a podle potřeby jednotlivé její podniky i finančními prostředky. Z obdobných úvah podporují se i snahy a jednotlivé podniky Svazu československého díla. K podpoře dalších úkolů a rozvoje obou jmenovaných institucí bude jim podle usnesení vlády poskytnuta zápůjčka na vybudování Domu uměleckého průmyslu v Praze, na níž úhrada preliminuje se v mimořádném úvěru při tit. 2., § 3., pol. 2.
Stejně intensivní jest péče ministerstva obchodu o živnostenské maloúvěrnictví. Z příslušného úvěru podporuje se zřizování nových živnostenských záložen, kde pro jich činnost dány jsou potřebné podmínky, slabší ústavy toho druhu jsou podporovány vydržovacími příspěvky a v odůvodněných případech udílejí se jim nízce zúročitelné v určité době splatitelné zápůjčky. Všemožná péče a podpora věnuje se zemským svazům živnostenských družstev a záložen, které kromě funkce finanční zároveň fungují jako revisní orgány přičleněných záložen. Přehled o stavu a rozvoji těchto záložen a družstev podle jednotlivých svazů podává příloha čs. 12. Pečuje se o školení družstevních činovníků, pořádáním specielních kursů a za účelem získání odborných úředníků pro nové záložny na Slovensku uděleno opětovně jako v letech předchozích několik stipendií k nabytí prakse ve vzorně prosperujících ústavech starších. Připraven materiál pro revisi vzorných stanov živnostenských záložen, s vydáváním se sečkává až bude rozhodnuto o otázce případného přepracování družstevního zákona. Připravuje se reorganisace Peněžního ústředí družstevnictví živnostenského, jemuž z prostředků ministerstva obchodu v minulých letech poskytnut byl za účelem zlevnění živnostenského úvěru nízce zúročitelný státní vklad 10 a půl milionů Kč. Státem zaručené úvěry svazům živnostenských družstev ve smyslu zákona ze dne 17. února 1922; č. 84 Sb. z. a n., činí 20,4,00.000 Kč, V roce 1929 vydány byly směrnice, kterými se zřetelem k této záruce stanoveny byly vzájemné poměry vlastního a svěřeného jmění svazů a přičleněných ústavů, jakož i úvěrové hranice pro jednotlivá družstva a jednotlivé jich členy.
V úvěrové akci pro živnostníky válkou poškozené podle zákona z 23. května 1919, č. 276 Sb. z. a n., postupuje splácení svého času povolených úvěrů tou měrou, že bude možno likvidaci této akce provésti do lhůty v zákonu stanovené. Z celkové částky vyplacených úvěrů 15,826.85274 Kč zůstalo koncem r oku 1928 k likvidování toliko 2,339.33176 Kč, tj. necelých 15%. Režie všech zemských komitétů od počátku jejich činnosti do konce roku 1928 vyžádala si nákladu 876.411 Kč, tj. cca 51/2% vyplacených úvěrů, z čehož polovina podle citovaného zákona připadla k úhradě ministerstva obchodu.
Ohledně družstev neúvěrních (výrobních a nákupních) provedeno bylo statistické šetření jejich poměrů za účelem zjednání podkladu pro jednotlivé podpůrné akce. Výsledek šetření podle stavu z konce roku 1928 podává příloha čís. 13. Proti stavu z roku 1926 znamenati jest rozvoj jevící se ve zvýšeném počtu členů o cca 2.000, splacených podílů o 2 a půl milionů Kč, reservních fondů o více než 10 milionů Kč a celková tržba vykazuje zvýšení z 840 milionů Kč na částku 1.064,308.000 Kč, která jest nejlepším dokladem hospodářského významu živnostenského družstevnictví neúvěrního. Družstva neúvěrní jsou podporována v odůvodněných případech poskytováním nízce zúročitelných v určité době splatitelných zápůjček.
Zvláštní zřetel z družstev neúvěrních věnuje se vzhledem k jich významu pro mechanisaci živnostenských dílen družstvům k nákupu strojů pro živnostníky. Družstva tato podporují se zápůjčkami i vydržovacími příspěvky za účelem snížení úrokové míry z povolených úvěrů na nákup strojů: Přehled o těchto družstvech a jich stavu podává příloha čís. 14.
V letech 1928 a 1929 provedeno bylo rozsáhlé šetření poměrů v obuvnických živnostech, které v důsledku tovární velkovýroby octly se v krisi. Uspořádána řada anket se zájemnickými kruhy a obchodní komory a ústavy živnostensko-zvelebovací vybídnuty k podání konkrétních návrhů na řešení těchto otázek. V úmyslu jest uspořádati řadu soustavných kursů pro povznesení technické úrovně, zvýšiti péči o družstva obuvnická, obstarati levný úvěr a propagaci rukodílné výroby a provésti jiná různá opatření za účelem sanace nynějších poměrů. Na provedení těchto akcí jest v rozpočtu pamatováno.
Z činnosti sekce obchodní a dopravní bylo by se zmíniti o těchto akcích:
Oddělení na podporu domácího obchodu provedlo šetření o organisačních a hospodářských poměrech obchodnických organisací, aby byl zjednán bezpečný podklad pro jednotlivé podpůrné akce. Obšírný materiál byl statisticky zpracován. Celkový přehled podává příloha čís. 15. Pracuje se na analyse složek vnitřního obchodu se zřetelem k potřebám domácího trhu. Koncem roku 1928 zřízena Ústřední rada obchodnictva československé republiky, která představuje vrcholnou zájmovou instituci veškerého obchodnictva a jednotlivých jeho organisací. K jubileu 10, výročí prohlášení české samostatnosti byla vypsána soutěž na sepsání praktických příruček pro příslušníky obchodního stavu, jež byla dotována 19 cenami v úhrnné částce 37.000 Kč. Soutěž končí 26. října 1929.
Pokud jde o agendu ochranných známek poznamenává se, že roku 1928 zapsáno a přezkoumáno bylo 4.506 známek československých a 5.976 známek mezinárodních, vymazáno pak 1.887 resp. 193 známek. Co se týče legislativní úpravy poznamenává se, že připraveny jsou osnovy prováděcích zákonů k ustanovením Haagské úmluvy pro obor práva známkového a pro obor práva vzorkového, jež budou předloženy k ústavnímu projednání.
Dodávkové oddělení opatřuje vyjma pro ministerstvo pošt a telegrafů a železnic zadávání dodávek společných všem resortům a kromě toho obstarává zadávání maloživnostenské kvoty vojenské obuvi, jakož i průmyslového a maloživnostenského podílu vojenské konfekce, obé cestou distribuční. Snahou ministerstva obchodu jest dodávkové řízení zjednodušiti a zavádí za tím účelem v dohodě se súčastněnými resorty simplifikaci a normalisaci různého textilního zboží každoročně objednávaného, čímž se dociluje i zlevnění výroby dotyčného druhu zboží jak v zájmu státu, tak i dodavatelů. V roce 1929 normalisováno dalších 6 druhů zboží pro určité dodávky.
V oboru vodní dopravy věnována obzvláštní pozornost jako v letech předešlých provozu plavebních podniků Labského, Dunajského a Oderského. Podrobná data o provozu těchto podniků, jakož i o provazu hlavních našich přístavů jsou patrna z příloh čís. 16 - 23. Zákonem ze dne 20. března 1929, č. 53 Sb. z. a n., dána zákonná base k provedení redukce akciového kapitálu společnosti Labské a Dunajské, jejíž důvody uvedeny byly v důvodové zprávě k rozpočtu pro rok 1929. [Akciový kapitál společnosti Labské bude činiti 40,000.000 Kč a Dunajské 30,000.000 Kč. Opatřením tímto umožněny budou jmenovaným potřebné investice a usnadněna jim činnost v budoucnosti.] Akciová společnost veřejné skladiště v Praze-Holešovicích, na níž stát jest rovněž kapitálově súčastněn a jež slouží k podpoře říční plavby na Vltavě a Labi, byla dobře zaměstnána, takže již za první rok, ač její zařízení byla v provozu asi jen 5 měsíců, mohla vzkázati určitý čistý zisk. V roce 1929 vstupuje do konečného stadia též několikaleté jednání s německou vládou o získání svobodného přístavního pásma v Hamburku, jež se nachází v úseku Saalehafen a v části úseku Moldauhafen. V podzimních měsících r. 1929 sejde se tříčlenná komise mezinárodní podle čl. 364 mírové smlouvy Versailleské, které ujednaní tato budou předložena k schválení, čímž nájem tento stane se perfektním. Tím bude dána naší říční plavbě na Labi a exportu zboží přes Hamburk vůbec potřebná Pevná základna.
Reorganisace péče o povznesení cizineckého a lázeňského ruchu vstoupila v březnu roku 1929 do nového stadia ustavením Československé ústřední cizinecké rady při ministerstvu obchodu, za účasti všech veřejných a soukromých interesentů, jejímž úkolem jest prozatím, aby vypracovala a uskutečnila na podkladě vzájemné, dobrovolné dohody společně financovaný program pro soustavnou kolektivní propagaci Československé republiky v cizině a to již pro rok 1929. Rovněž se-pečuje o rozvoj domácí turistiky a vznik nových turistických chat. Statistiku turistických spolků a jich členstva a přehled návštěvy cizinců podávají přílohy čís. 24 - 26.
V oboru patentního práva dlužno uvésti, že připraveny byly osnovy prováděcích zákonů k mezinárodním úmluvám na ochranu živnostenského vlastnictví a vypracována osnova prováděcího zákona k ustanovením Haagské úmluvy pro obor práva patentního. Pokud jde o vlastní činnost patentního úřadu dlužno zdůrazniti, že rozvojem hospodářských poměrů agenda jeho stále stoupá. V roce 1928 podáno bylo 8.461 patentových přihlášek proti 7.763 v roce 1927. V roce 1928 bylo uděleno 3.450 patentů, zaniklo, zrušeno nebo odvoláno bylo 2.226 patentů. Koncem roků 1928 bylo v platnosti celkem 13.320 patentů. Podrobnější data o činnosti patentního úřadu jsou patrna z příloh čís. 27 - 30.
Pro rok 1930 preliminují se výdaje částkou |
45,9 mil. Kč, |
tedy proti částce schválené pro rok 1929 |
46,9 mil. Kč, |
méně o |
1,0 mil. Kč. |
Snížení toto jest hlavně při těchto úvěrech:
V důsledku dalšího postupu likvidace povolovacího řízení snižuje se potřeba u pol. "Smluvní zaměstnanci" o 0,3 mil. Kč.
Aby zjištěna byla úhrada na nové resortně nutné akce, snižují se položky určené na zvelebování průmyslu, vývozu a obchodu o 02 mil. Kč a na "Cizinecký, turistický a lázeňský ruch" o 0,2 mil. Kč.
Vzhledem ke zkušenostem z minulých let preliminuje se menší částka u pol. "Příprava mezinárodních smluv a jiných obchodně politických záležitostí atd." o 0,1 mil. Kč a u režijních položek "Ústřední správy" o 0,1 mil. Kč.
Ježto v r. 1928 došlo k určitému ujednání o nájemném za svobodné přístavní pásmo v Hamburku, podle něhož lze již přesněji vyčísliti výši nájemného, jest možno snížiti potřebu na vodní dopravu o 0,4 mil. Kč.
Naproti tomu zvyšuje se položka "Patentní spisy a listiny" o 0,1 mil. Kč vzhledem ke stoupajícímu počtu patentových přihlášek a tím i ročně udělených patentů.
Vyšší potřeba na "Platy stálých i přidělených zaměstnanců" o 0,2 mil. Kč odůvodněna jest automatickým postupem zaměstnanců do vyšších stupnic služného.
Nová potřeba na mimořádné opatření ku podpoře živností v částce 2,0 mil. Kč uhrazena jest snížením ostatních úvěrů určených na podporu živností.
Příjmy preliminují se pro rok 1930 částkou |
6,9 mil. Kč, |
tj. proti příjmům schváleným pro r. 1929 |
7,1 mil. Kč, |
méně o |
0,2 mil. Kč. |
Vzhledem k výši nájemného, které bude platiti státní správa na říční přístaviště v Saalehafenu a Moldauhafenu, snižuje se tomu přiměřeně příjem pol. "Nájemné z přístavišť a skladišť a z jejich zařízení" o 0,5 mil. Kč. Položka "Splátky a úroky ze státních zápůjček plavebním podnikům" je nižší o 0,3 mil. Kč, ježto státní zápůjčka plavební akc. společnosti Oderské byla na 5 let přeměněna, na bezúročnou.
Dále bylo nutno vzhledem ke zkušenostem z minulých let snížiti příjem položek titulu 2. "Zvelebování živností" o 0,1 mil. Kč.
Naproti tomu v důsledku stoupající agendy Patentního úřadu zvyšují se příjmy u pol. "Patentní poplatky" o 0,5 mil. Kč a "Patentové spisy" o 0,2 mil. Kč.
13. Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností.
Příloha č. 1.
Přehled o činnosti Pražských vzorkových veletrhů od r. 1920 do r. 1929.
Doba pořádání |
Počet vystavovatelů |
Obsazená plocha v m2 |
Hrubý příjem veletržního ústavu v Kč |
|||
z ČSR. |
ze zahraničí |
úhrnem |
||||
1920 |
Podzim |
1838 |
97 |
1935 |
14.539 |
5,941.342,20 |
1921 |
Jaro |
2168 |
118 |
2286 |
21.422 |
6,633.214,42 |
Podzim |
2161 |
113 |
2274 |
22.737 |
6,366.074,14 |
|
1922 |
Jaro |
2126 |
112 |
2238 |
19.099 |
5,260.326,01 |
Podzim |
2060 |
120 |
2180 |
17.712 |
4,625.911,81 |
|
1923 |
Jaro |
1836 |
117 |
1953 |
16.954 |
3,116.853,60 |
Podzim |
1777 |
145 |
1922 |
16.023 |
2,867.191,66 |
|
1924 |
Jaro |
1855 |
118 |
1973 |
18.963 |
2,871.258,95 |
Podzim |
1956 |
168 |
2124 |
20.027 |
2,839.624,95 |
|
1925 |
Jaro |
2024 |
156 |
2180 |
22.693 |
3,370.008,66 |
Podzim |
2018 |
289 |
2307 |
22.035 |
4,281.835,09 |
|
1926 |
Jaro |
2182 |
292 |
2474 |
26.376 |
4,248.646,43 |
Podzim |
1978 |
359 |
2337 |
28.984 |
4,816.625,35 |
|
1927 |
Jaro |
2151 |
209 |
2360 |
30.644 |
4,368.805,75 |
Podzim |
2097 |
373 |
2470 |
32.934 |
4,819.351,35 |
|
1928 |
Jaro |
2402 |
159 |
2561 |
33.594 |
4,438.605,98 |
Podzim |
2419 |
404 |
2823 |
38.335 |
5,159.339,38 |
|
1929 |
Jaro |
2763 |
141 |
2904 |
44.89 7 |
*) 8,000.000 |
*) Hrubý příjem není ještě přesně znám, uvádí se jen okrouhlou částkou.
Příloha č. 2.
Statistický přehled speciálního dovozu a vývozu v letech 1926-1929.
Rok |
Dovoz |
Vývoz |
Vývoz je větší (menší) než vývoz o |
||||||
kusů |
q |
hodnota v Kč |
kusů |
q |
hodnota v Kč |
kusů |
q |
hodnota v Kč |
|
1926 |
1,188.554 |
65,708.441 |
15.276,671.000 |
8,950.870 |
127,965.410 |
17.856,559.000 |
+ 7,762.316 |
+ 62,256.969 |
+ 2.579,888.000 |
1927 |
1,462.278 |
72,609.084 |
17.961,632.000 |
11,484.538 |
139,986.607 |
20.135,438.000 |
+ 10,022.260 |
+ 67,377.523 |
+ 2.173,806.000 |
1928 |
2,195.954 |
92,636.281 |
19.207,903.000 |
13,888.477 |
134,609.492 |
21.224,211.000 |
+ 11,692.523 |
+ 41,973.211 |
+ 2.016,308.000 |
1929 za půl roku |
1,124.819 |
44,514.900 |
9.884,370.000 |
5,834.399 |
59,560.000 |
9.253,251,000 |
+ 4,709.580 |
+ 15,045.100 |
- 631,119.000 |
Příloha č. 3.
Statistický přehled speciálního dovozu a vývozu v roce 1929.
(Data provisorní.)
Měsíc |
Dovoz |
Vývoz |
Vývoz je větší (menší) než vývoz o |
||||||
kusů |
q |
hodnota v Kč |
kusů |
q |
hodnota v Kč |
kusů |
q |
hodnota v Kč |
|
Leden |
152.258 |
672.349 |
1.700,919.000 |
636.003 |
876.413 |
1.404,028.000 |
+ 483.745 |
+ 204.064 |
- 296,891.000 |
Únor |
158.792 |
513.332 |
1.237,268.000 |
865.235 |
690.670 |
1.168,132.000 |
+ 706.443 |
+ 177.338 |
- 69,136.000 |
Březen |
225.206 |
806.636 |
1.636,112.000 |
931.361 |
1,025.152 |
1.539,178.000 |
+ 706.155 |
+ 218.516 |
- 96,934.000 |
Duben |
194.527 |
737.231 |
1.707,801.000 |
1,282.044 |
1,191.790 |
1.902,004.000 |
+ 1,087.517 |
+ 454.559 |
+ 194,203.000 |
Květen |
221.873 |
827.402 |
1.852,653.000 |
826.619 |
1,078.245 |
1.596,809.000 |
+ 604.746 |
+ 250.843 |
- 255,844.000 |
Červen |
172.163 |
894.540 |
1.749,617.000 |
1,293.137 |
1,093.730 |
1.643,100.000 |
+ 1,120.974 |
+ 199.190 |
- 106,517.000 |
Příloha č. 4.
Speciální obchod podle bruselského mezinárodního názvosloví v roce 1928.
Třída |
Dovoz |
Vývoz |
||
Množství v t |
Hodnota v Kč |
Množství v t |
Hodnota v Kč |
|
I. Živá zvířata |
84.940 |
718,369.000,- |
11.772 |
62,497.000,- |
II. Potraviny a nápoje |
1,250.326 |
3.492,246.000,- |
1,261.808 |
2.901,519.000,- |
III. Suroviny a výrobky zpracované |
7,731.813 |
9.140,183.000,- |
10.780.392 |
3.663,423.000,- |
IV. Výrobky hotové |
287.841 |
5.815,761.000,- |
1,491.903 |
14.561,712.000,- |
V. Zlato a stříbro nezpracované, peníze zlaté a stříbrné |
18 |
27,031.000,- |
101 |
38,449.000,- |
Úhrnem |
9,354.938 |
19.193,590.000,- |
13,545.976 |
21.227,600.000,- |
Příloha č. 5.
Speciální obchod podle bruselského mezinárodního názvosloví za leden - červen 1929.
(Data provisorní.)
Třída |
Dovoz |
Vývoz |
||
Množství v t |
Hodnota v Kč |
Množství v t |
Hodnota v Kč |
|
I. Živá zvířata |
35.226 |
303,047.000,- |
3.203 |
17,787.000,- |
II. Potraviny a nápoje |
444.529 |
1.431,471.000,- |
479.915 |
1.038,894.000,- |
III. Suroviny a výrobky zhruba zpracované |
3,867.194 |
5.105,640.000,- |
4,834.484 |
1.694,101.000,- |
IV. Výrobky hotové |
142.979 |
3.034,189.000,- |
643.832 |
6.597,140.000,- |
V. Zlato a stříbro nezpracované, peníze zlaté a stříbrné |
3 |
10,023.000,- |
11 |
5,329.000,- |
Úhrnem |
4,489.931 |
9.884,370.000,- |
5,961.445 |
9.253,251.000,- |
13. Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností.
Příloha č. 6.
Přehled likvidace povolovacího řízení
podle položek čs. celního sazebníku (657 pol. = 100%).
Stav povolovacího řízení dne |
Počet položek absol. a v proc. |
Dovoz |
Vývoz |
||||||||||||||||||||||
Dovoz v povolovacím řízení |
Volný dovoz |
Vývoz v povolovacím řízení |
Volný vývoz |
||||||||||||||||||||||
na povolení |
na ohlášku |
dohromady (povol. i ohláš.) |
na povolení |
na ohlášku |
dohromady (povol. i ohláš.) |
||||||||||||||||||||
Celé položky |
Částečné položky |
Dohromady |
Celé položky |
Částečné položky |
Dohromady |
Celé položky |
Částečné položky |
Dohromady |
Celé položky |
Částečné položky |
Dohromady |
Celé položky |
Částečné položky |
Dohromady |
Celé položky |
Částečné položky |
Dohromady |
Celé položky |
Částečné položky |
Dohromady |
Celé položky |
Částečné položky |
Dohromady |
||
26. září 1921 |
absol. |
588 |
19 |
607 |
50 |
19 |
69 |
657 |
- |
657 |
- |
- |
- |
152 |
50 |
202 |
12 |
18 |
30 |
181 |
34 |
215 |
442 |
34 |
476 |
% |
89,5 |
2,9 |
92,4 |
7,6 |
2,9 |
10,5 |
100 |
- |
100 |
- |
- |
- |
23,1 |
7,6 |
30,7 |
1,8 |
2,7 |
4,6 |
27,5 |
5,2 |
32,7 |
67,3 |
5,2 |
72,5 |
|
1. února 1925 |
absol. |
224 |
78 |
302 |
118 |
72 |
190 |
379 |
63 |
442 |
215 |
63 |
278 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
% |
34,1 |
11,9 |
46,- |
18,- |
11,- |
29,- |
57,7 |
9,6 |
67,8 |
32,7 |
9,6 |
42,3 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|
1. března 1925 |
absol. |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
67 |
62 |
129 |
5 |
13 |
18 |
77 |
62 |
139 |
518 |
62 |
580 |
|
% |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
10,2 |
9,4 |
19,6 |
0,8 |
2,- |
2,8 |
11,8 |
9,4 |
21,2 |
78,8 |
9,4 |
88,2 |
||
1. července 1925 |
absol. |
200 |
74 |
274 |
33 |
32 |
65 |
247 |
68 |
315 |
342 |
68 |
410 |
57 |
57 |
114 |
3 |
11 |
14 |
64 |
58 |
122 |
535 |
58 |
593 |
% |
30,4 |
11,3 |
46,7 |
5,- |
4,9 |
9,9 |
37,6 |
10,3 |
47,9 |
52,1 |
10,3 |
62,4 |
8,7 |
8,7 |
17,4 |
0,5 |
1,7 |
2,2 |
9,8 |
8,8 |
18,6 |
81,4 |
8,8 |
90,2 |
|
16. listopadu 1925 |
absol. |
159 |
69 |
228 |
20 |
18 |
38 |
189 |
62 |
251 |
406 |
62 |
468 |
52 |
56 |
108 |
3 |
10 |
13 |
58 |
58 |
116 |
541 |
58 |
599 |
% |
24.2 |
10,5 |
34,7 |
3,- |
2,8 |
5,8 |
28,8 |
9,4 |
38,2 |
61,8 |
9,4 |
71,2 |
7,9 |
8,5 |
16,4 |
0,5 |
1,5 |
2,- |
8,9 |
8,8 |
17,7 |
82,3 |
8.8 |
9,6 |
|
9. prosince 1925 |
absol. |
152 |
70 |
222 |
20 |
19 |
39 |
181 |
65 |
246 |
46 |
65 |
476 |
44 |
60 |
104 |
4 |
9 |
13 |
51 |
61 |
112 |
545 |
61 |
606 |
% |
23,1 |
10,7 |
33,8 |
3,- |
2,8 |
5,8 |
27,5 |
9,9 |
37,4 |
62,6 |
9,9 |
72,5 |
6,7 |
9,1 |
15,8 |
0,6 |
1,4 |
2,- |
7,8 |
9,3 |
1,6 |
83,- |
9,3 |
92,3 |
|
17. května 1926 |
absol. |
72 |
45 |
117 |
3 |
11 |
14 |
78 |
46 |
124 |
533 |
46 |
579 |
22 |
39 |
61 |
2 |
3 |
5 |
25 |
39 |
64 |
593 |
39 |
632 |
% |
12,- |
7,- |
19,- |
0,5 |
1,7 |
2,2 |
11,9 |
7,- |
18,9 |
81,1 |
7,- |
88,1 |
3,3 |
5,9 |
9,2 |
0,3 |
0,5 |
0,8 |
3,8 |
5,9 |
9,7 |
90,3 |
5,9 |
96,2 |
|
10. srpna 1927 |
absol. |
69 |
44 |
113 |
3 |
10 |
13 |
76 |
42 |
118 |
539 |
12 |
581 |
5 |
35 |
40 |
2 |
3 |
5 |
7 |
36 |
43 |
614 |
36 |
650 |
% |
10,5 |
6,7 |
17,2 |
0,5 |
1,5 |
2,- |
11,6 |
6,4 |
18,- |
82,- |
6,4 |
88,4 |
0,8 |
5,3 |
6,1 |
0,3 |
0,5 |
0,8 |
1,- |
5,5 |
6,5 |
93,4 |
5,5 |
98,9 |
|
30. dubna 1928 |
absol. |
67 |
45 |
112 |
3 |
10 |
13 |
74 |
:13 |
117 |
540 |
43 |
583 |
4 |
32 |
36 |
2 |
3 |
5 |
6 |
34 |
40 |
617 |
34 |
861 |
% |
10,2 |
6,8 |
17,- |
0,5 |
1,5 |
2,- |
11,3 |
6,3 |
17,6 |
82,2 |
6,5 |
88,7 |
0,6 |
4,9 |
5,5 |
0,3 |
0,5 |
0,8 |
0,9 |
5,2 |
6,1 |
93,9 |
5,2 |
99.1 |
|
19. listopadu 1928 |
absol. |
37 |
23 |
60 |
- |
4 |
4 |
38 |
23 |
61 |
596 |
23 |
619 |
7 |
40 |
47 |
1 |
4 |
5 |
9 |
40 |
49 |
608 |
40 |
648 |
% |
5,6 |
3,5 |
9,1 |
- |
0,6 |
0,6 |
5,8 |
3,5 |
9,3 |
90,7 |
3,5 |
94,2 |
1,0 |
6,1 |
7,1 |
0,2 |
0,6 |
0,8 |
1,4 |
6,1 |
7,5 |
92,5 |
6,1 |
98,6 |
|
16. července 1929 |
absol. |
37 |
23 |
60 |
- |
4 |
4 |
38 |
23 |
61 |
596 |
23 |
619 |
7 |
40 |
47 |
- |
3 |
3 |
8 |
40 |
48 |
609 |
41 |
650 |
% |
5,6 |
3,5 |
9,1 |
- |
0,6 |
0,6 |
5,8 |
3,5 |
9,3 |
90,7 |
3,5 |
94,2 |
1,0 |
6,1 |
7,1 |
- |
0,6 |
0,5 |
1,2 |
1,6 |
7,3 |
92,7 |
6,2 |
98,9 |
Příloha č. 7.
Přehled živnostenských společenstev v Československé republice od roku 1923 do roku 1929 podle zemí jich sídel.
Stav dne |
Země Česká |
Země Moravskoslezská |
Země Slovenská |
Země Podkarpatoruská |
Celé území |
|||||||||
společenstva |
společenstva |
společenstva |
společenstva |
společenstva |
||||||||||
odborná |
smíšená |
celkem |
odborná |
smíšená |
celkem |
odborná |
smíšená |
celkem |
smíšená |
celkem |
odborná |
smíšená |
celkem |
|
31./12. 1923 |
1.147 |
1.911 |
3.058 |
648 |
510- |
1.158 |
- |
- |
- |
- |
- |
1.795 |
2.421 |
4.216 |
31./12. 1924 |
1.214 |
1.911 |
3.125 |
693 |
515 |
1.208 |
- |
- |
- |
- |
- |
1.907 |
2.426 |
4.333 |
31./12. 1925 |
1.252 |
1.908 |
3.160 |
734 |
518 |
1.252 |
5 |
48 |
53 |
4 |
4 |
1.991 |
2.478 |
4.469 |
31./12. 1926 |
1.296 |
1.901 |
3.197 |
761 |
521 |
1.282 |
13 |
81 |
94 |
12 |
12 |
2.070 |
2.615 |
4.585 |
31./12. 1927 |
1.355 |
2.122 |
3.477 |
802 |
548 |
1.350 |
12 |
81 |
93 |
12 |
12 |
2.169, |
2.763 |
4.932 |
31./12. 1928 |
1.353 |
2.216 |
3.569 |
825 |
548 |
1.373 |
12 |
81 |
93 |
12 |
12 |
2.190 |
2.857 |
5.047 |
31./7. 1929 |
1.373 |
2.218 |
3.591 |
832 |
547 |
1.379 |
11 |
81 |
92 |
12 |
12 |
2.216 |
2.858 |
5.074 |
Příloha č. 8.
Přehled živnostenských jednot a svazů v Československé republice od roku 1923 do roku 1929 podle zemí jich sídel.
Stav dne |
Země česká |
Země Moravskoslezská |
Země Slovenská a Podkarpatoruská |
Celé území |
||||||||||||||||
jednoty a svazy |
odborné |
celkem |
jednoty a svazy |
odborné |
celkem |
jednoty a svazy |
odborné |
celkem |
jednoty a svazy |
odborné |
celkem |
|||||||||
území |
území |
území |
území |
|||||||||||||||||
okresní |
zemské |
okresní |
zemské |
okresní |
zemské |
okresní |
zemské |
|||||||||||||
povin. |
dobrov. |
povin. |
dobrov. |
povin. |
dobrov. |
povin. |
dobrov. |
|||||||||||||
31./12. 1923 |
77 |
29 |
2 |
53 |
165 |
29 |
10 |
4 |
25 |
68 |
- |
- |
- |
- |
- |
106 |
39 |
6 |
78 |
229 |
31./12. 1924 |
77 |
29 |
2 |
54 |
162 |
29 |
10 |
4 |
31 |
74 |
- |
- |
- |
- |
- |
106 |
39 |
6 |
85 |
236 |
31./12. 1925 |
78 |
32 |
2 |
59 |
171 |
29 |
10 |
4 |
34 |
77 |
- |
- |
- |
- |
- |
107 |
42 |
6 |
93 |
248 |
31./12. 1926 |
79 |
34 |
2 |
62 |
177 |
29 |
10 |
4 |
35 |
78 |
- |
- |
- |
- |
- |
108 |
44 |
6 |
97 |
255 |
31./12. 1927 |
79 |
35 |
2 |
64 |
130 |
29 |
10 |
4 |
35 |
78 |
- |
- |
1 |
- |
1 |
108 |
45 |
7 |
99 |
259 |
31./12. 1928 |
81 |
35 |
2 |
66 |
184 |
29 |
10 |
4 |
37 |
80 |
- |
- |
1 |
- |
1 |
110 |
45 |
7 |
103 |
265 |
31./7. 1929 |
80 |
35 |
2 |
69 |
186 |
29 |
10 |
4 |
41 |
84 |
- |
- |
1 |
- |
1 |
109 |
45 |
7 |
110 |
271 |