2178/XVII.

Odpověď

ministra spravedlnosti

na interpelaci poslanců Johanise, Koudelky a soudr.

o vyšetřování stavební katastrofy na Poříčí (tisk 1964/XXIV).

Na základě návrhu státního zastupitelství z 9. října 1928 na zavedení přípravného vyhledávání ku zjištění pachatelů zavinivších stavební katastrofu na Poříčí předsevzal vyšetřující soudce několikráte místní ohledání, slyšel více osob jako obviněné a celou řadu svědků. Poněvadž většina těchto svědků bydlí mimo Prahu, byly venkovské soudy dožádány o jejich výslech, často pobyt svědků nebyl znám, takže bylo nutno znovu po jejich pobytu pátrati, čímž se ovšem řízení protáhlo. Z příslušných trestních spisů vysvítá, že vyšetřující soudce důkladně vyšetřil veškeré rozhodné okolnosti v čase, o němž není možno tvrditi, že by znamenal nějaký průtah ve vyšetřování poříčské katastrofy.

Ústav pro zkoumání staviv při českém vysokém učení technickém v Praze podal již své dobrozdání o betonu ze zbořeného domu. Jinak byl spis odevzdán dne 9. ledna 1929 znalcům k podání nálezu a posudku, k čemuž si vyžádali lhůtu tří měsíců.

Podle protokolů sepsaných se soudními znalci není ani jeden z nich v žádném příbuzenském poměru s některým z obviněných. Tvrzení, že snad někdo z profesorů techniky jest tchánem společníka firmy, jež stavbu prováděla, je zcela nedoložená, okolnost tato není také pro tuto trestní věc rozhodna, neboť zde záleží na tom, zdali soudní znalec není spřízněn s některou podezřelou osobou, což v daném případě není, takže nelze pochybovati, že přibraní soudní znalci pověření znaleckým posudkem jistě tento objektivně podají.

Na urychlení tohoto trestního řízení bude naléháno.

V Praze, dne 15. března 1929.

Ministr spravedlnosti:

Dr. Mayr-Harting v. r.

2178/XVIII.

Odpověď

vlády

na interpelaci poslanců H. Bergmanna, F. Buřívala, B. Procházky a druhů

o vyřešení tak zv. slovenské a podkarpatoruské výhody, přiznané státním zaměstnancům na Slovensku a v Podkarpatské Rusi (tisk 1403/VI).

V otázce slovenské (podkarpatoruské) výhody a platového zákona č. 103/1926 měla vláda, odpovídajíc na interpelace členů Národního shromáždění, již opětovně příležitost zdůrazniti, že její stanovisko, známé z projevů při projednávání platového zákona ve sněmovnách Národního shromáždění, které došlo výrazu v ustanoveních platového zákona, je totožné se stanoviskem nynějším. Pokud toho byla uznána potřeba, byla tato věc již řešena cestou administrativní; jestliže tam, kde řešení cestou administrativní bylo uznáno potřebným, není ještě ve všech jednotlivých případech provedeno, nalézají se tyto případy ve stadiu provádění zmíněného řešení.

V Praze, dne 13. března 1929.

Předseda vlády:

Udržal v. r.

Ministr pověřený správou ministerstva financí:

Dr. Vlasák v. r.

2178/XIX.

Odpověď

ministra železnic

na interpelaci poslanců Fr. Buřívala, dra Uhlíře a druhů

o stavbě spojky ze stanice Svatoňovice - Úpice u města Úpice (tisk 1767/II).

Nejprve dovoluji si upozorniti, že náklad na přeložku trati Josefov - Libava přes Úpici činil by as 141/2 mil. Kč a nikoliv ovšem 20.000 Kč, jak jest v interpelaci chybně vytištěno. Nehledíc k tomu, nelze projekt této přeložky sledovati též z toho důvodu, ježto by tím byly zhoršeny nejen směrové a sklonové poměry, nýbrž zvětšena i délka provozované dráhy.

Projekt dráhy Svatoňovice - Úpice byl v ministerstvu železnic podroben novému zevrubnému studiu a jakkoli státní správa železniční všeobecně uznává jak jeho význam, tak i důležitost, přece jen, jsouc vázána předpisy zákonnými a v daném případě zejména ustanoveními zákona číslo 373/1919 Sb. z. a n. o doplnění sítě železniční stavbou místních drah, nemůže jej dnes pokládati za zralý k brzké realisaci, třebaže jej ovšem se zřetele nepouští.

V Praze, dne 19. března 1929.

Ministr železnic:

J. V. Najman v. r.

2178/XX.

Odpověď

ministra školství a národní osvěty

na interpelací poslanců dra Klapky, Fr. Zeminové, E. Špatného a druhů

o prodeji domu čp. 856 v Praze II., na Příkopě ministerstvem školství a národní osvěty (tisk 2025/II).

Dovoluji si poukázati na odpověď čís. tisku 2116, která byla dána na interpelaci č. t. 2029 v téže věci podanou.

V Praze dne 25. března 1929.

Ministr školství a národní osvěty:

Dr. Štefánek v. r.

2178/XXI.

Odpověď

vlády

na interpelaci poslanců dra Emila Frankeho, H. Bergmanna, Jos. Netolického, Fr. Buřívala a druhů

o přeřazení města Německého Jablonné do vyšší skupiny míst činovného (tisk 1964/XV),

na interpelaci poslanců dra A. Uhlíře, Pechmanové a druhů

o přeřazení Meziměstí s okolními obcemi do vyšší skupiny míst činovného (tisk 1964/XII),

interpelaci poslanců H. Bergmanna, Al. Tučného, Frant. Buřívala, Boh. Procházky a druhů

o přeřazení města Chodova u Karlových Varů do vyšší skupiny míst činovného (tisk 1964/XI),

interpelaci poslanců H. Bergmanna, Al. Tučného, Fr. Buřívala, Boh. Procházky a druhů

o přeřazení města Dubé do vyšší skupiny míst činovného (tisk 1964/X),

interpelací poslanců H. Bergmanna, Václava Sladkého, Jos. Davida a druhů

o přeřazení Petrovic u Bohumína do skupiny míst B činovného (tisk 1964/VII),

interpelaci poslanců H. Bergmanna, Al. Tučného, Fr. Buřívala, Boh. Procházky a druhů

o přeřazení obce Tršnice do vyšší skupiny míst činovného státních zaměstnanců (tisk 1964/III),

interpelaci poslanců Václava Sladkého, H. Bergmanna a druhů

o přeřazení obce Janovic u Frýdku na Těšínsku do skupiny míst C činovného státních zaměstnanců (tisk 1964/XVIII),

interpelaci poslanců Václava Sladkého, Fr. Buřívala, H. Bergmanna, Boh. Procházky a druhů

o přeřazení města Krnova ve Slezsku do skupiny míst B činovného (tisk 1964XVII).

Podle §u 12 platového zákona je zásadním kriteriem pro zařadění obcí do skupin míst počet obyvatelstva. Ustanoveni odstavce 7. tohoto paragrafu, který připouští zařadění jednotlivých obcí do vyšší skupiny míst, než do které patří dle počtu obyvatelstva, jest ustanovením výjimečným, jak vyplývá nejen z jeho textace i příslušné zprávy sociálně-politického výboru poslanecké sněmovny, ale i z ustanovení odst. 5 o zařadění některých míst do skupiny míst B, z něhož se dá usuzovati, jaké mimořádné drahotní poměry měl zákonodárce na mysli jako předpoklad pro výjimečné zařadění obce do vyšší skupiny míst. Počet žádostí o přeřadění do vyšší skupiny míst jest však tak značný, že jejich kladným vyřízením byla by setřena výjimečná povaha opatření, které má zmíněné ustanovení na mysli.

Vládní nařízení ze dne 14. září 1928, čís. 163 Sb. z. a n. musilo se proto omeziti na takové nejvýznačnější případy, kde jednotlivé obce tvoří s jinými takřka jeden hospodářský celek, takže nebyla výměra činovného podle počtu obyvatelstva v jednotlivých obcích s hlediska hospodářského odůvodněna.

U žádného z interpelovaných případů nejsou s hořejšího hlediska dány podmínky pro přeřadění a není proto možno požadavku o přeřadění uvedených obcí do vyšší skupiny míst činovného vyhověti.

Pokud se týče jednotlivých interpelovaných případů, uvádí se toto:

Město Německé Jablonné má toliko 16.869 obyvatel a nejsou u něho ve smyslu odst. 2. této odpovědi dány podmínky pro přeřazení do skupiny míst B činovného. Pokud se týče obcí Jablonecké Paseky, Mšeno n. Nisou a Vrkoslavice, byla tato místa přeřazena výše citovaným vládním nařízením do skupiny míst B činovného se zřetelem k jejich úzké zeměpisné a hospodářské spojitosti s městem Jabloncem n. N.

Spojitost obce Meziměstí s obcemi v interpelaci uvedenými není toho rázu, aby bylo odůvodněno přeskupení ve smyslu 2. odstavce této odpovědi. Pokud se týče drahotních poměrů v těchto obcích i v Meziměstí, jsou celkem stejné jako v četných jiných pohraničních místech, která jsou ve stejné skupině míst činovného jako Meziměstí s okolními obcemi.

Z důvodu, že nejsou dány podmínky hospodářské souvislosti s jinými obcemi ve smyslu odst. 2. této odpovědi, nemohou pro přeřadění do vyšší skupiny míst činovného přijíti v úvahu:

Chodov, Dubá, Petrovice u Bohumína, Tršnice a Janovice. Pokud se týče porovnání Janovic s obcemi Lískovec a Řepiště dlužno podotknouti, že Lískovec byl přeřaděn do vyšší skupiny míst činovného se zřetelem na úzkou hospodářskou a zeměpisnou souvislost s Frýdkem, Řepiště pak se zřetelem na podobnou souvislost s Paskovem.

Rovněž u města Krnova nebyly dány s hořejšího hlediska podmínky pro přeřadění do skupiny míst B činovného. Tvrzení, že město Krnov má od posledního sčítání lidu jistě již přes 25.000 obyvatel, nemohlo býti vzato v úvahu vzhledem k ustanovení zákona, jež pro přeřadění béře za základ výsledek posledního sčítání lidu (§ 12 odst. 6, plat. zák.).

V Praze, dne 8. března 1929.

Předseda vlády:

Udržal v. r.

Ministr pověřený správou ministerstva financí:

Dr. Vlasák v. r.

2178/XXII.

Odpověď

vlády

na interpelaci poslanců H. Bergmanna, Em. Špatného, Fr. Zeminové, K. Riedla a druhů,

že se nevyřizují rekursy, podané státními zaměstnanci na Slovensku proti převodu do nového platového zákona (tisk 1595/VI).

Vládě není známo, že by rekursy podané státními zaměstnanci na Slovensku a Podkarpatské Rusi proti převodům do nových platů na základě nového platového zákona byly ve větším rozsahu nevyřízeny; pokud zvláště jde o profesory, byly jejich rekursy až na některé výjimky již vyřízeny. Vláda činí však přes to opatření, aby i zbývající snad rekursy byly co nejdříve vyřízeny.

V Praze dne 26. února 1929.

Předseda vlády:

Udržal v. r.

Ministr pověřený správou ministerstva financí:

Dr. Vlasák v. r.

2178/XXIII.

Odpověď

vlády

na interpelaci poslanců H. Bergmanna, F. Zeminové a druhů

o výplatě činovného skupiny C podle odstavce 8. § 12. plat. zákona čís. 103 z roku 1926 (tisk 1407/VI).

Výhoda §u 12, odstavec 8. platového zákona byla jako odchylka z předpisů téhož paragrafu zařaděna do zákona za tím účelem, aby - jak praví zpráva sociálně-politického výboru poslanecké sněmovny k vládnímu návrhu citovaného zákona - "zaměstnancům v malých obcích, kteří jsou nuceni vydržovati děti za účelem vzdělání mimo své bydliště, ulehčena byla hospodářská situace". Nevznikají-li s pobytem dítěte mimo otcovu domácnost náklady, jako na př. je-li dítko stravováno a ubytováno v místě svého vzdělání zdarma nebo nepřevyšují-li tyto náklady podstatně náklady spojené s vydržováním dítěte v domácnosti otcově, není tu důvodu, pro který výhoda byla povolena.

Praví-li zpráva sociálně-politického výboru, že odstavec 8. §u 12 platového zákona má platnost všeobecnou, nemůže tím míniti nic jiného, než že se tato výhoda nevztahuje jen na úředníky, o nichž toto ustanovení výhradně jedná, nýbrž že se vztahuje na všechny druhy státních zaměstnanců; aby tomuto přání výboru byl dán pro výklad předpisu nezbytný jasný výraz v zákoně samém, byla do paragrafů platového zákona, jednajících o činovném, vsunuta na příslušných místech ustanovení, že § 12, odst. 8. platí obdobné (srv. § 28, odst. 2. § 41, odst. 2., § 59, odst. 2., § 76, odst. 2., § 91, odst. 6., § 104, odst. 2., § 114, odst. 2., § 133, odst. 2, platového zákona). Výklad, jaký dává těmto slovům zprávy sociálně-politického výboru interpelace, že totiž pro nárok na výhodu tu stačí sama skutečnost, že dítě je na vzdělání mimo bydliště zaměstnancovo, není v souladu se zněním dotyčného ustanovení, které předpisuje určité podmínky další, jejichž splnění musí úřad zkoumati, Kdyby byl chtěl zákonodárce výhodu tu poskytnouti již při pouhém faktu, že dítě je na vzdělání mimo bydliště otcovo, nebyl by ji výslovně omezil podmínkou "vydržování dítěte otcem na bytě".

V konkrétním případě, který byl podkladem interpelovaného výnosu ze dne 26. září 1927, č. j. 17186/27-VII/20, ubytoval žadatel své dítě mimo své bydliště v místě školy bezplatně a nesplnil tudíž podmínku "vydržování na bytě". Poněvadž však žadatel přispíval na výživu dítěte značnou částkou, takže vznikly mu tím výlohy podstatné, přesahující náklady na vydržování dítěte ve vlastní domácnosti otcově, byla zmíněná norma se zřetelem ke shora vytýčenému jejímu účelu a v mezích jejího slovného znění vyložena ve prospěch zaměstnance tak, že nárok na výhodu lze přiznati v případech, kdy vydržování dítěte mimo otcovu domácnost jde jen částečně na otcův náklad, pakliže náklady spojené s vydržováním dítěte na vzdělání podstatně převyšují náklady na dítě, kdyby zůstalo ve společné domácnosti otcově.

Poněvadž je tento výklad ministerstva financí, daný výnosem č. j. 17186/27-VII/20 ze dne 26. září 1927, nejen v mezích zákona, ale nad to ještě vyznívá ve prospěch zaměstnanců, neshledává vláda důvodu, proč by zmíněný výnos měl býti jakkoliv měněn.

V Praze dne 13. března 1929.

Předseda vlády:

Udržal v. r.

Ministr pověřený správou ministerstva financí:

Dr. Vlasák v. r.

2178/XXIV.

Odpověď

vlády

na interpelaci poslance Tayerle a soudruhů

stran omezování občanských práv zaměstnanců Státní tiskárny v Užhorodě (tisk 1847/XIV).

Zaměstnancům ve státní tiskárně v Užhorodě nejsou správou tiskárny žádná občanská práva upírána. Zejména nebylo žádnému z nich oznámeno, že je přáním zemského úřadu, aby se vzdal funkce redaktorské v politickém časopise, ovšem je pravda, že správa závodu musila některé z nich napomenouti, aby dbali více přesného plnění svých povinností nežli veřejné činnosti mimoslužební.

V případě, o němž interpelace mluví, stalo se tak s tím výslovným upozorněním, že to není nátlak, aby se zaměstnanec vzdal této činnosti, nýbrž pouze připomínka, že ve službě musí býti bezpodmínečně zachovávány předpisy a zamezeny nepřístojnosti.

V Praze dne 5. dubna 1929.

Předseda vlády:

Udržal v. r.

2178/XXV.

Odpověď

ministra financí

na interpelaci poslance J. Schneidera a druhů

o zařadění státních úředníků a učitelů města Boru u České Lípy do skupiny činovného B (tisk 1956/V).

K hořejší interpelaci, která mně byla postoupena panem ministrem vnitra, sděluji:

Podle §u 12 platového zákona je zásadním kriteriem pro zařazení obce do skupin míst počet obyvatelstva. Ustanovení odst. 7. tohoto paragrafu, který připouští zařadění jednotlivých obcí do vyšší skupiny míst, než do které patří podle počtu obyvatelstva, jest ustanovením výjimečným, jak vyplývá nejen z jeho textace i příslušné zprávy sociálně-politického výboru poslanecké sněmovny, ale i z ustanovení odstavce 5. o zařadění některých míst do skupiny míst B, z něhož se dá usuzovati, jaké mimořádné drahotní poměry měl zákonodárce na mysli jako předpoklad pro výjimečné zařadění obce do vyšší skupiny míst. Počet žádostí o přeřadění do vyšší skupiny míst jest však tak značný, že jejich kladným vyřízením byla by téměř setřena výjimečná povaha opatření, které má zmíněné ustanovení na mysli.

Byly proto vládním nařízením ze dne 14. září 1928 čís. 163 Sb. z. a n. především přeřazeny do vyšší skupiny míst ony obce, které tvoří s jinými obcemi takřka jeden hospodářský celek, takže nebyla výměra činovného podle počtu obyvatelstva u jednotlivých obcí s hlediska hospodářského odůvodněna.

U města Boru u České Lípy nebyly s hořejšího hlediska dány podmínky pro přeřazení do skupiny míst B činovného a nebylo proto možno jeho žádosti o přeřazení vyhověti. S ohledem na mnoho jiných míst, v nichž jsou drahotní poměry stejné, namnoze i nepříznivější, nelze tak učiniti ani dodatečně.

V Praze dne 27. března 1929.

Ministr financí:

Dr. Vlasák v. r.

2178/XXVI.

Odpověď

vlády

na interpelaci poslance Emila Špatného a druhů

o poměrech na lesním hospodářství velkostatku Lázně Kynžvart (tisk 1993/XXV).

Státní pozemkový úřad vykonal místní šetření na velkostatku Lázně Kynžvart, aby se přesvědčil o oprávněnosti stížností do špatného hospodářství, a zjistil, že nejsou zachovávány předpisy zákona ze dne 12. února 1920, č. 118 Sb. z. a n. o řádném hospodaření na zabraném majetku pozemkovém.

Státní pozemkový úřad ustanovil proto trvalý dozor na hospodaření na lesním majetku jmenovaného velkostatku a pověřil jeho prováděním svého odborného úředníka.

Se zástupci vlastníka velkostatku jedná Státní pozemkový úřad o provedení lesní reformy cestou dohody, zároveň však učinil již všechna opatření, aby mohlo býti přikročeno k převzetí lesů požadovaných ve státním programu přejímacím.

Podle vylíčeného stavu věci nemá vláda důvodu k nějakému opatření.

V Praze, dne 6. dubna 1929.

Předseda vlády:

Udržal v. r.

2178/XXVII.

Odpověď

vlády

na interpelaci poslance dra Ant. Uhlíře a druhů,

jaké důsledky ve třetím volebním kraji má zákon ze dne 14. července 1927 o organisaci politické správy (tisk 1964/XXIII).

Všeobecně bylo již odůvodněno v odpovědi vlády ze dne 8. února 1929 (č. t. 2003) na interpelaci poslanců dra Ot. Klapky, Fr. Zeminové, Emila Špatného a druhů o obvodech a sídlech okresních úřadů (č. t. 1963), proč vládním nařízením č. 174/1928 Sb. z. a n. byly jako obvody okresních úřadů stanoveny obvody větší, přesahující zpravidla bývalé zastupitelské okresy, a to obvody dřívějších okresních politických správ. Od této zásady nemohlo býti upuštěno, ani pokud jde o bývalé zastupitelské okresy Police nad Metují a Úpice, neboť oba tyto okresy byly počtem obyvatelů malé a finančně slabé.

Také v příčině bývalého zastupitelského okresu Hořice bylo nutno vzhledem k jednotnému provedení shora zmíněné zásady upustiti od zřízení samostatného okresního úřadu, a to tím spíše, ježto určení racionelního obvodu tohoto úřadu by vyžadovalo, aby současně byly podstatně změněny dosavadní obvody sousedních okresních politických správ. Potřebám obyvatelstva tohoto soudního okresu vyšlo se vstříc tím, že v Hořicích se konají stálé úřední dny.

Ukáže-li se časem potřeba změny vládního nařízení č. 174/1928 Sb. z. a n., neopomene vláda po slyšení zemského zastupitelstva a zúčastněných okresních zastupitelstev ve smyslu § 2, odst. 2. zákona o organisaci politické správy potřebné zaříditi.

Ke zřízení okresních komisí pro správu a dozor nad okresními ústavy, podniky a silnicemi v bývalých zastupitelských okresech Police nad Metují a Úpice bude podle § 71, odst. 2., cit. zákona zemským úřadem přikročeno, zjistí-li se, že potřeba těchto komisí vyžaduje.

V Praze, dne 6. dubna 1929.

Předseda vlády:

Udržal v. r.

2178/XXVIII (původní znění).

Odpověď

ministra školství a národní osvěty

na interpelaci poslanců Śliwky, Petera a soudruhů

o zřízení školních odborů u brněnské zemské školní rady (tisk 1863/VIII).

Působnost zemské školní rady v Opavě byla vládním nařízením ze dne 14. září 1928, č. 159 Sb. z. a n., přenesena na zemskou školní radu v Brně. Nařízení to obsahuje též předpisy ohledně škol s polským jazykem vyučovacím. Podotýkám, že mimo to hodlám též učiniti opatření, aby předseda zemské školní rady v Brně ke každému jednání plena zemské školní rady, jež by se týkalo také školství s vyučovacím jazykem polským přibíral dva znalce tohoto školství, a to jednoho jako zástupce polského učitelstva a jednoho jako zástupce občanstva polské národnosti ze země Moravskoslezské, oba s hlasem poradním.

V Praze dne 9. března 1929.

Ministr školství a národní osvěty:

Dr. Štefánek v. r.

2178/XXIX (původní znění).

Odpověď

ministra spravedlnosti

na interpelaci poslance I. Mondoka a soudruhů

o neustálém a soustavném zabavování užhorodského týdeníku "Karpatská Pravda" (tisk 1956/II).

Přehlídku tisku v Užhorodě vykonává státní zastupitelství, úřad podřízený ministerstvu spravedlnosti. Převzal jsem proto zodpovědění interpelace.

Státní zastupitelství v Užhorodě zabavilo č. 46. časopisu "Karpatská Pravda" ze 4. listopadu 1928 a to i pro místa v interpelaci uvedená, v nichž shledalo skutkovou povahu zločinu podle §u 15 č. 3 zákona na ochranu republiky, přečinů podle §u 14, č. 1, 3, 5 citovaného zákona a utrhání na cti podle §§ 1, 3, odst. 2., čís. 1, 2, 8, čís. 3, 9, číslo 6. zák. čl. XLI/1914 a mělo za to, že veřejný zájem vyžaduje, aby bylo zabráněno rozšiřování těchto projevů.

Soud zabavení potvrdil a přisvědčil tak správnosti tohoto postupu. Ač byl soudní nález oprávněným osobám řádně doručen, nebyly proti němu podány námitky. Tím nabyl nález moci práva.

Skutečností, že některé tyto projevy, jak se v interpelaci tvrdí, v jiných časopisech snad zabaveny nebyly, není odůvodněna nezákonnost konfiskace.

Za tohoto stavu věci nemám zákonného podkladu pro opatření, jež na mně jsou žádána.

V Praze dne 8. března 1929.

Ministr spravedlnosti:

Dr. Mayr-Harting v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP