Město Znojmo bylo již za Rakouska vládním
nařízením ze dne 10. října
1912, č. 197 ř. z. přeřazeno do II.
třídy místního přídavku,
podle mimořádných poměrů drahotních,
jež se po převratu ještě zhoršily,
poněvadž Znojmo je pohraničním městem
a výstupní i přestupní stanicí.
O tom svědčí tyto ceny životních
potřeb: Bochník chleba stojí 12.50 Kč,
jedna houska 0.25 Kč, 1 kg žitné mouky 3.10
Kč, pšeničné mouky 3.60 Kč, 1
kg masa hovězího 16 Kč, vepřového
18 Kč až 22 Kč, telecího 18 Kč,
skopového 14 Kč, domácího sádla
19 Kč, 1 kg másla 34 Kč, jedno vejce 1 Kč,
1 litr mléka 1.60 až 2 Kč, brambory 1 kg 0.80
Kč, cukr 6.60 Kč, uhlí kamenné 34
Kč až 40 Kč, petrolej 1 litr 2 Kč, 1
litr lihu na pálení 5 Kč, 1 kg soli 2.80
Kč, oděv pánský 800 Kč až
1.200 Kč, obuv pánská 100 Kč až
180 Kč atd.
Ve starých domech platí se za dvoupokojový
byt 3.000 Kč ročně, v novostavbách
státních domů stojí takovýto
byt 1.812 Kč až 2.286 Kč ročně.
V soukromých novostavbách 3.600 Kč až
5.040 Kč, ale také i 7.200 Kč ročně,
s předem složeným stavebním příspěvkem
14.000 Kč. Dávka z nájemného činí
25% základní činže, mimo dávek
vodních a kanalisačních, jež jsou také
velmi vysoké.
Město Znojmo čítalo 21.625 obyvatel ve 1430
obytných domech, nyní má jistě přes
25.000 obyvatel, neboť se postavilo od posledního
sčítání lidu 500 nových domů.
Z těchto důvodů táží se
podepsaní vlády:
1. Je-li ochotna přeřaditi město Znojmo podle
odst. 7 § 12 platových zákonů do skupiny
míst B činovného státních zaměstnanců?
2. Je-li ochotna sděliti podepsaným, co v této
věci učinila, aneb zaříditi hodlá?
V Praze dne 19. října 1928.
Obec Meziříčí, v pol. okrese Nové
Město n. Met., čítá podle posledního
sčítání lidu 1944 obyvatel, v době
cukerní kampaně však tento počet stoupá
daleko přes 2000.
Byty jsou zde dražší než v mnohých
městech, zařazených do třídy
"C" činovného; tak na př. z bytu
o 1 pokoji a kuchyni platí se zde 1500 - 2000 Kč,
nehledě k tomu, že pro úřednictvo nelze
zde opatřiti bytů tak vyhovujících,
jako tomu jest ve městech, neboť obec zdejší
z důvodů finančních nemohla přikročiti
k stavbě činžovních domů.
Ceny životních potřeb nejsou zde v žádném
případě nižší, než
v městech, jako na př. Dobrušce, Náchodě
a Jaroměři, přes to, že do těchto
měst místní zemědělci své
produkty dodávají. Jest prokázáno,
že většina rodin zdejších gážistů
jest nucena dojížděti na nákupy do těchto
měst, kdež lze levněji nakoupiti než zde.
Zvýšené ceny životních potřeb
vznikají zde nejméně tím, že
v době kampaně v místním cukrovaru
jest zde přechodně zaměstnáno množství
cizího dělnictva, po ukončení kampaně
jsou pak místní obchodníci a živnostníci
odkázáni na místní občanstvo,
neboť okolní obce opatřují své
nákupy převážně ve městech,
kde levněji nakoupí. Menší odbyt v obchodech
odráží se zde ve zvýšených
cenách všech životních potřeb.
Z těchto důvodů táží se
podepsaní vlády:
1. Je-li ochotna podle odst. 7 § 12 plat. zákona přeřaditi
obec Meziříčí v Čechách
do skupiny míst C činovného?
2. Je-li ochotna sděliti podepsaným, co v této
věci hodlá zaříditi?
V Praze dne 19. října 1928.
Uzákoněním platového zákona
ze dne 24. června 1926, č. 103 Sb. z. a n., bylo
město Chrudim zařazeno podle § 12, odst. 5
do skupiny míst C pro výměru činovného
státního zaměstnanectva. Podle výhrady
§ 12, odst. 7 cit. zákona mohou býti jednotlivé
obce výjimečně pro mimořádné
drahotní poměry zařazeny vládním
nařízením do vyšší skupiny.
Vládním nařízením ze dne 14.
září 1928, č. 163 Sb. z. a n., byla
též skutečně řada měst
povýšena do vyšší skupiny činovného.
Ačkoliv drahotní poměry v Chrudimi jsou do
té míry nepříznivé, že
plně odůvodňují zařazení
města do vyšší skupiny činovného
(ze skupiny C do skupiny B), a přes to, že již
rada města Chrudimě z jednomyslného usnesení
ze dne 16. června 1926 podala žádost ministerstvu
vnitra, nebylo město Chrudim cit. vládním
nařízením pojato mezi města, jež
mají býti zařazena do vyšší
skupiny činovného, ačkoliv se této
výhody dostalo řadě měst daleko menších
počtem obyvatel i kulturním významem a při
stejných drahotních poměrech.
Veškeré veřejné zaměstnanectvo
v městě Chrudimi přijalo tuto zprávu
s velikým rozhořčením a na společné
schůzi všech státních, zemských,
okresních i obecních úředníků
a zřízenců, konané dne 18. září
1928, usneslo se jednomyslně podniknouti všechny možné
a zákonné kroky, aby tato skutečná
a nezasloužená křivda mohla býti napravena.
Rada města Chrudimě v zasedání dne
19. září 1928 rovněž s velikým
rozhořčením odsoudila toto nové, nezasloužené
ponížení obce a usnesla se jednomyslně
opětovati svoji žádost z r. 1926, aby bylo
město Chrudim zařazeno do skupiny B pro výměru
činovného, veřejných zaměstnanců,
jak mu jeho významem i drahotními poměry
po právu a spravedlnosti náleží.
Svoji pilnou a naléhavou žádost dokládají
těmito závažnými důvody:
1. Chrudim jest město eminentně úřednické
a školské; je tu krajský soud, okresní
finanční ředitelství, inspekční
okresní politická správa, okresní
soud, státní zastupitelství a j.; dále
reálné gymnasium, dva učitelské ústavy,
vyšší hospodářská a vyšší
hospodyňská škola, odborná hospodářská
škola, výzkumná stanice zemědělská,
obchodní akademie a kursy, dvouletá obchodní
škola, odborná průmyslová škola,
zahradnická škola, nižší hospodyňská
škola, pedagogický kurs pro vzdělání
učitelek hospodyňských škol, dívčí
rodinná škola, dvě měšťanské
a čtyři obecné školy a j. Důsledkem
toho byly tu drahotní poměry za všech dob nepříznivější,
než v jiných městech v Čechách
o stejném počtu obyvatel. Proto také v r.
1910 bylo město Chrudim ke stejné žádosti
městské rady zařazeno do II. třídy
aktivního přídavku, tedy do třídy
vyšší, než by podle počtu obyvatel
bylo příslušelo.
2. Výjimečně nepříznivé
poměry drahotní proti jiným městům
se stejným počtem obyvatel potrvaly, ba v některém
směru se i podstatně zhoršily. Ceny bytové
i ceny všech životních potřeb jsou tak
vysoké, jako v městech, které daleko převyšují
město Chrudim počtem obyvatel nebo z důvodů
značné industrialisace či z příčin
lázeňských mají vyšší
úroveň cenovou.
Bytové ceny jsou sice dosud regulovány zákonem
o ochraně nájemníků, takže volné
jejich vypětí nastane až po zániku jeho
platnosti, nicméně jest i za daných poměrů
patrno, jak byly základní ceny bytové i v
dobách mírových mimořádně
vysoké. Latentně trvající vysoké
nájemné jest specielně v městě
Chrudimi odůvodněno abnormálním zadlužením
domovního majetku v pozemkových knihách a
přílišnou výší obecních
přirážek.
Vzrůst cen životních potřeb způsoben
byl tím, že značný počet rodin
živí se poskytováním ubytování
a stravováním velkého množství
studentstva a úřednictva, následkem čehož
jsou i trhové ceny značně vystupňovány.
Neposlední příčinou tohoto úkazu,
jsou též mimořádné poměry
za světové války, jejíž důsledky
jsou v tomto směru pociťovány dodnes.
K doložení tuto uvedených skutečností
lze srovnati výkazy bytových a trhových cen
v městech Chrudimi, Pardubicích a Hradci Králové,
kteréžto srovnání dokazuje, že
drahotní poměry, které jsou rozhodujícím
motivem pro určováni činovného, jsou
v Chrudimi stejně těžké, jako v Pardubicích,
které podle počtu obyvatel patří do
skupiny B činovného, i jako v Hradci Králové,
který byl cit. vládním nařízením
do skupiny B přeřazen. Jest tedy tato žádost
v tomto ohledu plně odůvodněna a opodstatněna.
3. K důkazu, jaká křivda se děje veřejnému
zaměstnanectvu v městě Chrudimi, stačí
srovnávací tabulka míst v Čechách,
která byla posledním vládním nařízením
povýšena do vyšší skupiny činovného
(skup. B). Město Chrudim podle posledního sčítání
lidu vykazuje 13.129 obyvatel.
Z uvedeného srovnání vysvítá,
že bylo do vyššího činovného
povýšeno 9 českých a 17 německých
obcí v Čechách, které vykazují
menší počet obyvatelstva než Chrudim.
Tím frapantnější jest však okolnost,
že do skupiny C činovného, tedy na roveň
nynějším poměrům v Chrudimi,
byla zařazena obec Dlouhoňovice u Žamberka,
jež má dokonce pouze 400 obyvatel, a není to
ani místo lázeňské, ani průmyslové.
4. Zástupci města Chrudimě v městském
zastupitelstvu spatřují v tomto odmítnutí
spravedlivého požadavku veřejného zaměstnanectva
další novou křivdu, které se nezaslouženě
dostává jejich městu. Na doklad toho budiž
dovoleno uvésti několik markantních případů:
ztráta župy, přes to, že tato otázka
jest dnes již bezpředmětnou; neumístění
vojenské úschovny v tamním městě,
ačkoliv tato byla určitě přislíbena;
zrušení dívčího gymnasia, ačkoliv
chrudimská dívčí střední
škola byla jednou z prvních škol toho druhu v
Čechách a zřízena byla již v
r. 1906, a to výhradně nákladem obce; nepřevzetí
budovy státního reálného gymnasia
do státní správy; odmítnutí
zřízení zkušební komise při
státním učitelském ústavě.
Zejména však poslední skutečnost zvláště
těžce doléhá na veřejné
zaměstnanectvo, zkracujíc je hmotně při
skrovných platových požitcích a vypjatých
drahotních poměrech.
Z těchto důvodů táží se
podepsaní vlády:
1. Je-li ochotna podle odst. 7, § 12 platových zákonů
přeřaditi Chrudim do skupiny míst B činovného?
2. Je-li ochotna sděliti podepsaným, co v této
věci hodlá učiniti?
V Praze dne 21. října 1928.
Město Hradec Králové pociťovalo již
před světovou válkou nezbytnost nového
katastrálního měření. Slibný
stavební rozvoj města vyžadoval vyřešení
různých technických a technickohospodářských
projektů, k jichž vypracování je zapotřebí
spolehlivého situačního plánu. Katastrální
mapy k velké většině zmíněných
projektů se nehodí jednak měřítkem
1: 2880, jednak tím, že neskýtají záruky
naprosté spolehlivosti; v několika případech
byly zjištěny dosti značné odchylky
od skutečnosti.
Městská obec Hradec Králové se již
před válkou u rakouské státní
správy domáhala nového katastrálního
měření, při němž pořízeny
by byly mapy území nezastavěného v
měřítku 1: 2000 a území zastavěného
v měřítku 1: 1000, při němž
by byla založena řádně stabilisovaná
polygonová síť, umožňující
snadné a přesné doplňovací
mapy k jakýmkoliv účelům technickým,
a při němž by bylo provedeno také výškové
měření, tolik potřebné pro
řešení různých technických
úloh.
Jedině vypuknutím světové války
odsunuto bylo toto měření, přislíbené
rakouskou státní správou. Po válce
městská obec Hradec Králové znova
se domáhala u čsl. státní správy
nového měření, leč pro naléhavost
nových měření na zemí Slovenska
a z nedostatku státního technického personálu
pro měření v Čechách odsunula
se celá věc do neznáma.
Nové měření neprospělo by však
jenom veřejným zájmům městské
obce, nýbrž posloužilo by i státní
správě při řešení technických
úkolů jí obstarávaných; prospělo
by i soukromníkům, neboť velikost a hranice
nemovitostí byly by novou mapou bezpečné
znázorněny, což padá tím více
na váhu, že při čilém stavebním
ruchu cena pozemků jako míst stavebních je
proti dřívějšku daleko vyšší.
V příštím roce bylo by jistě
možno nové měření v Hradci Králové
provésti, i tážeme se pana ministra financí,
kdy se k tomuto měření již konečně
přikročí?
V Praze dne 18. října 1928.
Ministerstvo železnic bylo již nesčetnými
stížnostmi libereckých Čechů
upozorňováno na arogantní a protičeské
chování některých zaměstnanců
městské elektrické dráhy v Liberci.
Ministerstvu železnic jako úřadu dohlédacímu
bylo podrobně vylíčeno chování
a nepřístojnosti mnohých zřízenců
městských elektrických drah i oproti malým
dětem, školou povinným, které požaduji
jízdenky od průvodčích v jazyku českém.
Pokládáme za nutno zdůrazniti, že v
mnoha případech bylo prokázáno, že
tito zřízenci spílají českým
dětem a že byli někteří z těchto
průvodčích pro toto jednání,
právě tak jako orgány dohlédací
- kontroloři, soudně stíháni. Prakse
zaváděná na městských elektrických
drahách v Liberci nešetrným vystupováním
valné části průvodčích,
jest nejenom rázu nenávistně protičeského,
nýbrž příčí se i zákonným
ustanovením. Průvodčí tito vyžadují
od českého občanstva německého
oslovení a neděje-li se tak, jsou cestující
česky mluvící personálem elektrických
drah obtěžováni a dokonce vysazeni i urážkám
zfanatisovaných spolucestujících německé
národnosti.
Pro odstranění těchto nezákonností
bylo libereckým občanstvem československé
národnosti ministerstvo železnic několikráte
požádáno, aby netrpělo řádění
zaměstnanců této odbojné dráhy.
Právě tak učiněno bylo oznámení,
že jsou stanice na čelných místech v
Liberci, jako na př. na Náměstí Staroměstském
a Novoměstském v odporu proti ustanovení
jazykového nařízení označena
výhradně německy a že autobusy města
Liberce jezdí raději bez označení
směru jízdy, než by město připustilo
i české označení.
Protože ministerstvo železnic přes četné
stížnosti a upozorňování nepovšimlo
si těchto poměrů a jako úřad
dohlédací nezakročilo proti provinivším
se zaměstnancům, rostla odbojnost správy
podniků i jejich zaměstnanců tak, že
došlo dne 12. srpna t. r. k novému potupení
a neslýchané provokaci na městských
elektrických drahách libereckých a to v motorovém
voze trati číslo 1.
Tratí č. 3 cestovala společnost z Walhaly
do Lidových sadů. Pro část společnosti
zakoupil jeden účastník společně
jízdenky. Po přestoupení na Soukenném
náměstí do motorového vozu trati čís.
1 prohlásil průvodčí jednu ze společně
koupených jízdenek za neplatnou. Český
občan ohradil se proti tomu, aby byl při jednání
průvodčím nucen mluviti německy. Avšak
nezdráhal se jízdné na chybně vydanou
jízdenku doplatiti. Průvodčí však
s pokřikem, že není jeho povinností
mluviti česky, ohrožoval cestujícího
tím, že ho uchopil za límec a chtěl
jej z vozu vyhoditi. Protože se průvodčímu
nepodařilo českého občana z vozu vyvléci,
dal motorový vůz zastaviti a zavolal strážníka
čsl. státní policie, který, aniž
by zjistil oč jde, a proti čemu se napadený
občan brání, vykřikl, ovšem německy:
"Zaplatit, nebo ven!" České společnosti
zmocnilo se pochopitelně velké rozrušení
a po prohlášení, že přece není
v Berlíně, aby musila mluviti německy, křikl
průvodčí:" Ale v Praze také ne!"
Protože tento vylíčený případ
není ojedinělý a protože z poměrů
dříve vylíčených vysvítá
naprostá odbojnost orgánů městské
elektrické dráhy v Liberci, upozorňují
podepsaní pana ministra železnic na tyto případy
neslýchané provokace a hrubého nedbání
zákonů Československé republiky.
Podepsaní táží se pana ministra:
1. Zná pan ministr poměry na městské
dráze elektrické v Liberci?
2. Může pan ministr železnic podati podepsaným
zprávu o tom, jaké byly výsledky šetření
v jednotlivých případech, na něž
si bylo u ministerstva železnic stěžováno?
3. Je pan ministr železnic ochoten zakročiti a znemožniti
urážky občanům československé
národnosti na městské elektrické dráze
v Liberci?
4. Jest pan ministr železnic ochoten sděliti podepsaným,
co v konkrétním případě, v
interpelaci uvedeném, zařídil anebo zaříditi
hodlá?
V Praze dne 19. října 1928.
Nařízením ze dne 14. září
1928, č. 163 Sb. z. a n., zařadila vláda
republiky Československé celou řadu obcí
do vyšší skupiny míst dle předpisu
§ 12 zákona ze dne 24. června 1926, č.
103 Sb. z. a n. Mezi obcemi povýšenými takto
ze skupiny míst C do skupiny D jest mnoho obcí s
nepatrným počtem obyvatelů, jejichž
významu k důležitosti a situaci města
Dvora Králové nad Labem jakožto důležitého
střediska československého průmyslu
textilního nelze ani přirovnávati. Přes
tuto skutečnost bylo toto město, domáhající
se přeřazení do vyšší skupiny
míst již po několik let, které však
bylo se svými žádostmi stále odkazováno
na dobu pozdější, opětně přehlédnuto,
ačkoliv mimo jiné i předsednictvo poslanecké
sněmovny již přípisem ze dne 12. června
1924, č. 2471 Pet. sdělilo městskému
úřadu Dvora Králové nad Labem, že
žádost jeho podle usnesení sociálně
politického výboru byla doporučena ministerstvu
financí k příznivému vyřízení.
Státní zaměstnanci, přidělení
do tohoto města, plným právem trpce nesou
nepochopitelný postup kompetentních činitelů
a to tím spíše, že cenový index
životních potřeb v tomto městě,
odkázaném na poměrně chudou zemědělskou
produkci svého okolí, nehledě ani k okolnosti,
že němečtí zemědělci již
z národnostních důvodů tíhnou
spíše k německému a nedalekému
Trutnovu, je nesporně daleko vyšší nežli
v městech právě povýšených.
Kdyby byla vláda chtěla vyhověti oprávněným
požadavkům, mohla snadno svoje stanovisko opříti
o předpis odst. 7, § 12 citovaného zákona.
Na místě tohoto zákonem plně odůvodněného
motivování bylo při povýšení
použito zákonu neznámého měřítka
a do vyšší skupiny míst povýšena
města a obce s několika málo tisíci,
ano i jen sty obyvatelů. Město Dvůr Králové
nad Labem nezávidí těmto obcím jejich
povýšení, avšak těžce nese,
jestliže samo, přes fakt, že v přítomné
době má více nežli 16.000 obyvatelů
náležejících z 50% vrstvám dělnickým,
je přes veškeré svoje žádosti soustavně
přehlíženo.
Kolik měst v republice s tímto počtem obyvatelů
není dosud ve skupině míst B? A kolik měst
z povýšených může prokázati,
že drahotní poměry jsou v nich tak křiklavé
jako v Králové Dvoře nad Labem? Kolik měst
z povýšených věnovalo svému povýšení
již tolik žádostí a intervencí
a které z nich bylo se svojí žádostí
tak odbýváno jako Králové Dvůr
nad Labem?
Poněvadž dosavadní kroky, v tom směru
podnikané státními zaměstnanci, obecním
zastupitelstvem i městským úřadem,
byly u kompetentních úřadů bezvýsledny,
upozorňujeme znova na tyto skutečnosti a tážeme
se, proč město Dvůr Králové
nad Labem nebylo povýšeno do skupiny míst B
podle předpisu § 12 zák. 103/1926, a kdy se
tak stane?
V Praze dne 18. října 1928.
Kyšperk byl za Rakouska zařazen do II. třídy
místního přídavku (90%) pro mimořádné
poměry drahotní zde panující.
V r. 1910 měl Kyšperk 2045 obyvatelů, v r.
1921 bylo však napočítáno pouze 1958
obyvatel a proto byl Kyšperk zařazen do skupiny míst
D činovného. Dnes má již Kyšperk
2402 obyvatel. Ceny životních potřeb a bytů
jsou stejné, ba i vyšší než v Žamberku
neb Ústí n. Orlicí.
Žádost státních zaměstnanců
v Kyšperku je tudíž úplně oprávněna
a podepsaní táží se vlády:
1. Je-li ochotna přeřaditi Kyšperk do skupiny
míst C činovného podle odst. 7, § 12
platových zákonů.
2. Je-li ochotna sděliti podepsaným, co v této
věci zaříditi hodlá?
V Praze dne 19. října 1928.
Die materielle Lage der Richter in der Čechoslovakischen
Republik ist gegenwärtig die schlechteste in Mitteleuropa.
Die Erledigung der letzten versprochenen Dienstpragmatik wird
immer wieder hinausgeschoben. Die mangelhafte Systemisierung und
die unerträglichen Ueberlastungen der Gerichte haben zu einer
Krise im gesamten Justizwesen in der Čechoslovakischen
Republik geführt, welche zur Folge hatte, das die Richter
nur durch Anspannung der äussersten Kräfte ihrer Aufgabe
nachkommen konnten und nur dadurch den Verfall der Rechtssprechung
aufgehalten haben. Bei einer grossen Anzahl von Gerichten sind
die vakanten Stellen unbesetzt und auch dadurch wird eine schwere
Ueberlastung der amtierenden Richter hervorgerufen. Diese Umstände
sind eine schwere Gefahr für das ganze Justizwesen in der
Čechoslovakischen Republik.
Aus diesen Gründen richten die Gefertigten an den Herrn Justizminister
die Anfrage:
Ist der Herr Justizminister bereit, in der Regierung für
eine rascheste Besserstellung der materiellen Lage der Richter
in der Čechoslovakischen Republik einzutreten und dafür
zu sorgen, dass nun die Systemisierung so erfolgt, dass genügend
Richter für die Erledigung der laufenden Arbeiten den Gerichten
zur Verfügung stehen und ist er insbesondere bereit, die
Besetzung aller vakanten Stellen mit grösster Beschleunigung
durchzuführen?
Prag, am 24. September 1928.
Mit Erlass des Ministeriums für Schulwesen und Volkskultur
vom 22. Mai 1928, Zahl 63.1981 2811 wurde für die Gemeinde
Brosdorf bei Wagstadt eine čechische Minderheitsschule
bewilligt, da dem Ansuchen um eine solche Schule angeblich eine
Liste von 19 Kindern beigelegt wurde, die in diese Schule eintreten
wollten. Neun von diesen Kindern haben sich bei den durchgeführten
Einschreibungen für die Minderheitsschule nicht zum Eintritt
in diese Schule gemeldet und als die politische Bezirksverwaltung
in Wagstadt dem Leiter der deutschen Volksschule in Brosdorf den
Auftrag gab, diese 9 Kinder an die čechische Minderheitsschule
zu übergeben, erklärten die Eltern protokollarisch,
dass sie niemals und niemandem die Einwilligung gegeben hätten,
ihre Kinder in die čechische Minderheitsschule zu schicken,
und dass somit gar keine Rede davon sein könnte, dass sie
sich durch ihre Unterschrift dazu verpflichtet hätten.
Die Verpflichtung der Eltern, die die 19 Kinder in die čechische
Minderheitsschule angeblich schicken wollten, ist somit zum Teile
entweder gefälscht oder unterschoben, und das Ministerium
wurde durch eine solche falsche Liste irregeführt. Bezeichnend
ist, dass von den in dem Verzeichnis angeführten 19 Kindern
4 der Schule bereits entwachsen sind, und ein Knabe bereits das
zweite Jahr das Realgymnasium in Freudenthal besucht.
Von den 10 in die čechische Minderheitsschule eingeschriebenen
Kindern sind 3 Kinder von Saissonarbeitern der Gutsverwaltung,
welche diese Ende des Monats abgehen und 2 Kinder von einem Arbeiter,
der mit 15. September gekündigt ist, sodass tatsächlich
für die Minderheitsschule 5 Kinder übrig bleiben. Auch
von diesen sind noch 2 Kinder polnischer Staatszugehörigkeit.
Für den Unterricht dieser Minderheitsschule, hat da im Orte
keine brauchbaren Räume verfügbar sind, die politische
Bezirksverwaltung in Wagstadt mit Zahl 1140/15 vom 19. September
1928 die Zwangsverpachtung des Turnsaales der deutschen Volksschule
in Brosdorf an die čechische Minderheitsschule angeordnet.
Die Wegnahme des Turnsaales der deutschen Schule, die 137 Schüler
zählt, macht den Turnunterricht an der deutschen Schule unmöglich,
obwohl gerade der Turnunterricht ein sehr wichtiger Unterrichtszweig
einer jeden Schule ist. Eine Schmälerung eines Schulbetriebes
durch, Beschlagnahme benützter und notwendiger Räume
ist nun gesetzwidrig und widerspricht dem wiederholten Erkenntnis
des Obersten Verwaltungsgerichtes (Erkenntnis vom 17. März
1923 Zahl 4079, Erkenntnis vom 28: Mai 1921 Zahl 6400).
Es ist schon die Vorlage einer Liste von 19 Kindern mit der Verpflichtung
von deren Eltern, sie in die čechische Minderheitsschule
zu schikken, wobei die Verpflichtungen eines Teiles dieser Eltern
gefälscht sind, eine Irreführung der Behörden und
der Oeffentlichkeit, die untersucht und geahndet werden muss.
Weiters steht der Erlass der politischen Bezirksverwaltung in
Wagstadt vom 19. September 1928, Zahl 1140/15 mit den vorher zitierten
Entscheidungen des Obersten Verwaltungsgerichtes in Wiederspruch
und ist ungesetzlich. Ein solches Vorgehen ist geradezu unerhört.
Die Interpellanten fragen daher den Herrn Minister an:
Ist er bereit, den Erlass der politischen Bezirksverwaltung Wagstadt
über die Beschlagnahme des Turnsaales der deutschen Volksschule
in Brosdorf aufzuheben und ist er weiter bereit, genau zu untersuchen,
wer die teilweise gefälschte Liste über die Verpflichtung
der Eltern von 19 Kindern, diese in die čechische Minderheitsschule
zu schicken, aufgestellt und dem Ministeriurm vorgelegt hat und
die Schuldtragenden zu bestrafen?
Prag, den 4. Oktober 1928.