Již několikráte jsme žádali, aby
byl sněmovně předložen podrobný
výkaz o osobním stavu zaměstnanců
ve službách státu, státních ústavů,
podniků a fondů a to podle národnosti zaměstnanců.
Vláda stále odmítala tuto žádost
a odůvodňovala to tím, že nemá
po ruce příslušného materiálu.
Poněvadž však vláda podle platového
zákona č. 10326 Sb. z. a n. jest povinna provésti
systemisaci a k tomuto účelu musí si dříve
opatřiti potřebné podklady zjištěním
nynějšího úhrnného stavu, jest
toto odůvodnění bezdůvodné.
Že však sněmovna, jež jest povolána,
aby vykonávala nejvyšší dozor také
nad správou, má právo, aby byla poučena
o osobním stavu zaměstnanců ve veřejných
službách a jeho rozčlenění, není
zapotřebí blíže vykládati.
Tážeme se tedy vlády:
Jest ochotna předložiti poslanecké sněmovně
ještě v tomto zasedání podrobný
výkaz osobního stavu zaměstnanců ve
službách státu, státních ústavů,
podniků a fondů, odděleně podle jednotlivých
služebních odvětví a podle národní
příslušnosti?
V Praze dne 30. června 1927.
Nákladem českého Červeného
kříže vyšla čítanka, jejíž
obsah musí působiti jako krvavý výsměch
oněm vysokým cílům, které si
všeobecně ve světě vytýčily
organisace Červeného kříže. V
jednom tomto článku "Otcové a děti",
jakýsi Josef Holeček pod tímto nevinným
názvem nejsprostším a nejhanebnějším
způsobem štve proti Němcům ve střední
Evropě a tím také proti 31/2
milionů sudetských Němců. Čtenáři
předkládají se největší
lži, ba klidně lze říci, že tyto
vývody, z nichž část dále otiskujeme,
pokud jde o prolhanost a zavržitelnost daleko ještě
překonávají nepřátelskou válečnou
tiskovou propagandu za světové války. A to
vše pod pláštíkem mezinárodní
organisace sloužící prý dorozumění
mezi národy a národnímu míru.
Není tajemstvím, že tato organisace jest velmi
rozsáhle podporována, jak panem presidentem státu,
tak také vládou, a že knihy vycházející
nákladem českého Červeného
kříže dostávají se do rukou školní
mládeže. Nelze se tedy diviti, jestliže záští
k Němcům v těchto zemích vyhání
takové květy, když se s oficielní strany
přes velmi krásné řeči, jak
se zdá, určené jen pro zahraničí,
tak na příklad slovenského ministra vyučování
dra Hodži a přes přítomnost dvou německých
ministrů ve vládě, s oficielních míst,
jakým jest přece zajisté český
Červený kříž, tak nejnestydatějším
způsobem smí štváti, právě
tak jako dříve a tak neslýchaně, proti
německému kulturnímu národu, který
vedle toho jest čtvrtinou obyvatelstva České
republiky. Na důkaz toho uvádíme jednu část:
"Zdravý život národa trvá, dokud
je mezi pokoleními taková spojitost, že jedno
z druhého organicky vyrůstá a jest jeho pokračováním.
V tom je stálá obnova, věčné
omládání. Oderve-li se národ od své
minulosti sám, je to sebevražda; je-li od ní
násilně oderván, je to vražda. Národ
ovšem i když mu byla smrtelná rána zasazena,
umírá déle, než člověk.
Smrt zavražděného národa podobá
se uvadání pokosené trávy, vadne,
uschne a vzkříšení pro ni není.
Hodno je nad tou věcí se zamysliti. Náš
národ (český) byl r. 1914 v předvečer
světové války odsouzen k smrti. Stalo se
to na Konopišti za návštěvy německého
císaře u Františka Ferdinanda. Tam bylo umluveno,
že po vítězné válce Němcům
bude učiněno opatření, aby Čechové
zmizeli z řady národů živých.
Za tím účelem bylo ustanoveno zavříti
všechny české školy od obecných
do vysokých, a ponechati jen školky, ve kterých
by se české dětí německým
jazykem připravovaly, aby již při vstupu do
I. tř. školy obecné měly dostatečný
jeho fond, aby se již v této třídě
všecko vyučování mohlo díti v
jazyku německém. Dále měly Čechům
býti odňaty všechny vědecké ústavy,
byla by skonfiskována stipendia pro české
žáky, bylo by nařízeno, aby orientační
tabulky, názvy ulic i firmy byly pouze německé,
jazyk německý byl by prohlášen za státní
bez připuštění výjimek a úlev,
i samosprávě a obchodu byl by německý
jazyk vnucen, bez dokonalé znalosti toho jazyka žádný
Čech nemohl by provozovati obchod ani živnost nedostal
by se do žádného úřadu ani státního,
ani zemského, ani samosprávného, ani soukromého
a kdo by se těmto zákonům a nařízením
protivili, byli by trestání jako političtí
přestupníci žalářem nebo pokutou,
a když by se více Čechů dorozumělo,
aby společně pracovali ke zvrácení
tohoto vražedného systému, byli by souzeni
jako spiklenci, buřiči, povstalci, velezrádci,
a smrtí na šibenici byli by dáni za výstrahu
všem Čechům, kteří se nechtějí
smrtelné operací podrobiti zticha, bez vzdechu;
vydávání českých knih a časopisů
bylo by znemožněno, spisovatelé a novináři
byli by politicky pronásledování už
proto, že chtějí českým jazykem
psáti. Úkladní vrahové počítali,
že by český jazyk byl těmito způsoby
vyhlazen do 25 let, neboť při rozvoji jeho civilisace
nebyly by mu záchranou ani selské chalupy jako po
katastrofě bělohorské, a útulkem by
mu na nějakou dobu mohly býti leda zapadlé
samoty na horách, kam ruch civilisace nedoniká,
a odtud by už nikdy ustoupiti nemohl do rovin a hlásati
nový obrod, neboť i civilisovaní rolníci
by od něho plně odpadli jako po Bílé
Hoře měšťáci."
Sám tento citát jistě postačí
k charakteristice šovinistického štvaní,
jež nemůže již býti překonáno,
pokud jde o nenávist a prolhanost, štvaní provozovaného
proti nám Němcům pod pláštíkem
dobročinné organisace.
Podepsaní se tedy táží:
1. Jest vláda ochotna učiniti konečné
všechna opatření, jimiž by pro vždy
zabránila takovémuto nesvědomitému
chování oficielních a oficielních
organisací, jež je výsměchem civilisovaným
a nejprimitivnějším mravům, chování
organisací, které mimo to dostávají
každoročně od vlády velké peněžní
částky?
2. Jest vláda ochotna učiniti všechna opatření,
aby konečně učinila přítrž
všude hlásanému záští k
německému národu, jak se mezi jiným
také děje v čítance pro II. třídu
českých občanských škol, vydané
nákladem A. Píši, schválené výnosem
ministerstva školství a národní osvěty
ze dne 6. listopadu 1925, číslo 132.349?
3. Jest vláda ochotna použití konečně
proti všem osobnostem bez rozdílu hodnosti, zúčastněným
na této soustavné štvanici, se vší
energií vhodných ustanovení příslušných
zákonů?
4 Jest vláda ochotna oznámiti, co v této
věci podnikla nebo podniknouti zamýšlí?
V Praze dne 20. června 1927.
Ve městě se zvláštním statutem
Frýdku do dnešního dne nemají místní
školní rady ustavené na zákonném
podkladě, ačkoliv zákon ze dne 9. dubna 1920,
číslo 292 Sb. z a n., jímž se upravuje
správa školství, obsahuje o zřízení
a složení místních školních
rad zcela přesné pokyny. Tento zákon podle
vládního nařízení ze dne 8.
listopadu 1920, číslo 605 nabyl účinnosti
dnem 13. listopadu 1920. V §u 4 tohoto nařízení
praví se mimo to výslovně: "Nové
místní školní rady vstoupí v
činnost dnem 1. ledna 1921". Ministerským výnosem
ze dne 2. května 1923, č. 53078-I a ministerským
výnosem ze dne 4. ledna 1925, číslo 725-I
byly okresní školní výbory (ve Frýdku
městský školní výbor) vyzvány,
aby podaly zprávu, jak se osvědčily místní
školní rady, zřízené podle nového
zákona, jímž se upravuje správa školství,
nebo aby odůvodnily, proč se neustavily.
Přesto ve Frýdku nemají ještě
místní školní rady a obci nenaskytla
se dosud příležitost, aby použila svého
práva, zvoliti zástupce do místní
školní rady. Příslušní činitelé
vymlouvají se vždy na to, že Frýdek jako
město se zvláštním statutem tvoří
výjimku a že stran místní školní
rady platí ustanovení §u 19 starého
slezského školního zákona ze dne 28.
února 1870, kde se praví:
"Okresní školní rada volí ze sebe
ve městech, které mají zvláštní
statut, 5 členný výbor, jehož nejméně
2 členové buďtež zvoleni ze zástupců
obce. Tomuto výboru přísluší
všechna oprávnění přikázaná
tímto zákonem místní školní
radě."
Tento právní názor jest úplně
nesprávný, poněvadž odporuje §u
87 ústavní listiny Československé
republiky, kde se praví: "Nikdo nemůže
býti zároveň voleným členem
úřadu nižšího (v našem případě
místní školní rady), a úřadu,
který je úřadu nižšímu nadřízen
nebo vykonává nad ním moc dohlédací."
(To jest městský školní výbor.)
Mimo to se praví v §u 38 nového československého
zákona ze dne 9. dubna 1920, jímž se upravuje
správa školství vedle opatření,
uvedených jíž při místní
školní radě: "Rovněž nařízením
vlády bude určeno, kdy provedeno bude zrušení
zemských a okresních rad školních a
tímže způsobem lze na dobu přechodní
zřídit orgán, jenž by funkce zrušených
úřadů zatímně vykonával."
Toto ohlášené vládní nařízení
bylo rovněž vydáno. Jest to vládní
nařízení ze dne 6. listopadu 1920 číslo
608 Sb. z. a n., vyhlášené dne 18. listopadu
1920, jímž se nařizuje: "Podle §u
38 zákona ze dne 9. dubna 1920 číslo 292
Sb. z. a n., jímž upravuje se správa školství,
se nařizuje:
"§ 1. Okresní rady školní v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku se zrušují."
Tím byla jednou pro vždy zahlazena se světa
stará právní korporace a:
§ 2. Na místo okresních rad školních
zřizuje se v Čechách, na Moravě a
ve Slezsku na dobu přechodnou, než dojde ke zřízení
župních rad školních, v každém
okrese školním okresní výbor školní."
Pro město se zvláštním statutem Frýdek
platí tyto paragrafy: § 14. Ve městech, která
tvoří vlastní školní okres, zřizují
se místo dosavadních okresních školních
rad městské školní výbory, Městský
školní výbor se skládá (§
15): a) ze starosty města jako předsedy, b) z odborných
referentů, c) ze 4 zástupců učitelstva,
d) z 8 zástupců občanstva.
Funkční období tohoto městského
školního výboru, nebo zástupců
učitelstva a zástupců občanstva trvá
6 let (§ 9 zákona ze dne 9. dubna 1920 obdobně).
Ve Frýdku, v době správní komise pod
vládním komisařem Tesařem, byl zřízen
takovýto městský školní výbor,
o jehož zákonitosti ovšem dlužno rovněž
pochybovati, poněvadž při jmenování
zástupců občanstva nebylo přihlíženo
k ustanovení §u 7 nařízení, jímž
se doporučuje postupovati podle zásady poměrného
zastoupení podle výsledku posledních voleb
do poslanecké sněmovny, kterými tenkráte
pro Těšínsko byly volby z roku 1911.
Nechápeme jen, že zemská školní
rada jako dohlédací úřad mohla tak
dlouho nechati tento nezákonitý stav, ba dokonce
ještě roku 1923 potvrdila opatření této
nezákonité místní školní
rady, jímž se z německých škol
vylučovalo 126 dětí. O odvolání
proti těmto rozhodnutím ministerstvo školství
a národní osvěty dodnes ještě
nerozhodlo.
Podepsaní táží se jen pana ministra
školství a národní osvěty:
1. Víte o tomto naprosto nezákonitém stavu
školního dohlédacího úřadu
ve Frýdku?
2. Jste ochoten naříditi, aby byl ihned zaveden
stav právní a aby, jak místní školní
rada, tak také městský školní
výbor, jehož funkční období uplynulo
již dnem 1. ledna 1927, byly jmenovány nebo zvoleny
podle nových návrhů?
3. Jste ochoten oznámiti jméno úředníka,
který zavinil tento nezákonitý stav a úmyslně
sabotoval zákon a jej potrestati?
4. Chcete naříditi, aby všechna opatření
místní školní rady v době jejího
nezákonitého složení byla přezkoumána
a aby nově složená místní školní
rada učinila o nich nové usnesení?
V Praze, dne 9. června 1927.
Jak oznamovalo minulý týden "Právo Lidu",
architekt Zdeněk Hlasivec, jenž zavraždil svého
otce, ale byl uznán nepříčetným
a internován v blázinci, byl z tohoto ústavu
propuštěn.
Tento případ nechceme učiniti předmětem
kritiky a také nechceme popírati, že by, i
když předpokládáme jeho někdejší
duševní nepříčetnost a pozdější
vyléčení, Hlasivcovo propuštění
bylo v pořádku. Ale uvádíme tento
případ, v němž jde o člověka,
jenž skutečně spáchal vraždu, tedy
byl vůbec bláznem obecně velice nebezpečným,
proto, abychom jej srovnali s jiným případem,
ve kterém jest postižený jen podezřelý,
že se účastnil zločinu a ve kterém
se s ním nakládá docela jinak.
Na podzim roku 1921 byl zatčen tehdejší okresní
tajemník komunistické strany v Jáchymově
Hanuš Tryzubski, poněvadž byl podezřelý,
že byl v létě onoho roku vzdáleně
účasten zavraždění jistého
pokladního posla v Chodově. Toto podezření
zakládalo se na zprávách špehounů
a na zprávách sociálně-demokratického
karlovarského časopisu "Volkswille",
který líčil onu vraždu jako dílo
komunistické strany a sensačním, nenávistným
a prolhaným způsobem, v politickém boji ojedinělým,
hleděl ji využiti proti této straně.
Tento časopis přímo hrozně podezříval
a pronásledoval zvláště Tryzubského,
ale i jeho rodiče a sourozence, kteří se
nikterak neúčastnili jeho činnosti, takže
také jejich existence byla tím postižena. Celá
štvanice zhroutila se v procesu před chebskou porotou,
v němž se ukázalo, že komunistická
vražda neměla samozřejmě nic společného
s onou loupežnou vraždou a že ani Hanuš Tryzubski
se jí nikterak neúčastnil. Ale poněvadž
byl jediným skutečným členem komunistické
strany, jenž byl zapleten do této věci, a poněvadž
otevřené zjištění jeho neviny
buď zastavením řízení proti němu
nebo jeho sproštěním bylo by bývalo
příliš velkou ostudou jak pro policejní
a soudní stíhatele loupežné vraždy,
tak také pro ty, kdož politicky kořistili z
tohoto pronásledování, bylo nalezeno východisko,
že řízení bylo zastaveno tak, že
byl prohlášen nepříčetným
a ihned také odvezen do blázince, nejdříve
v Dobřanech, aby byl takto umlčen. Později
byl převezen do Bohnic a jest tam ještě dnes
držán jako choromyslný. Tento pobyt byl bez
podstatných důvodů již několikráte
prodloužen.
Uzavření Tryzubského v blázinci provádí
se nelidsky. Tryzubskému jako nejtěžšímu
zločinci není dovoleno přijímati návštěvy.
Smějí ho navštěvovati jen jeho nejbližší
příbuzní a poněvadž bydli daleko
od Prahy a jsou to chudí lidé, znamená to
v praxi, že ho není vůbec dovoleno navštěvovati.
Když otec Tryzubského naposledy ho navštívil,
byl od něho jeho syn jako divoké zvíře
oddělen mříží. Při tom
podle určitého tvrzení otce mluvil úplně
normálně a rozumně, jen že si ovšem
rozčileně stěžoval na své uzavření
ode všeho světa. Dopisy Hanuše Tryzubského
jeho příslušníkům byly zcela
rozumné a neprozrazovaly ani stopy šílenství.
Snad právě proto bylo mu vůbec znemožněno
dopisovati. Když Tryzubského navštívil
otec, musili oba zjistiti, že jeden od druhého dopisů
nedostal. Tak Hanuš Tryzubski dnes ještě neví,
že jeho matka loni zemřela.
Hanuš Tryzubski byl nanejvýš nervosní
a předrážděný člověk,
což vše bylo zaviněno tím, co jako proletář
musil zažíti za války a po válce. Zajisté
lze míti za to, že policejní, soudní
a politické pronásledování, které
musil sám vytrpěti a když viděl, že
i jeho příbuzní jím trpí, silně
zhoršilo jeho nervový stav a bylo příčinou,
že musil býti odevzdán do léčebného
ústavu. Rozhodně však nelze Tryzubského
označiti jako obecně nebezpečného
blázna, jenž musí býti jako divoké
zvíře držen za mřížemi a
před světem uzavřen. Takové jednání
může jen způsobiti, že Tryzubski skutečně
zešílí a všechny okolností ukazují,
že to také má býti účelem
tohoto nakládání. Neboť všechny
pokusy, aby se dosáhlo změny ve stavu Tryzubského,
byly marné.
Ze všech těchto důvodů se tážeme:
1. Jest pan ministr veřejného zdravotnictví
ochoten vyžádati si od správy bohnického
ústavu pro choromyslné zprávu, proč
Tryzubski nebyl propuštěn a proč jest tak nelidsky
uzavřen před celým zevnějším
světem?
2. Jest pan ministr veřejného zdravotnictví
ochoten naříditi, aby Tryzubski byl znovu vyšetřen
a vyžádati si posudku lékařské
fakulty, musí-li býti označen jako obecně
nebezpečný?
3. Jest pan ministr spravedlnosti ochoten naříditi,
aby zároveň i soud důkladně přezkoumal
duševní stav Tryzubského, aby i otázka
jeho nepříčetnosti, jeho opatrovnictví
a možnosti jeho propuštění byla i soudem
znovu prozkoumána a aby o tom bylo znovu rozhodnuto?
4. Jsou páni ministři veřejného zdravotnictví
a spravedlnosti ochotní podati sněmovně zpráva
o všem, co bylo v tomto případě učiněno?
V Praze dne 24. června 1927.