V uvedeném čísle bylo uveřejněno
toto:
"Vyvolávání krise v leteckém
průmyslu ve prospěch velkokapitálu.
Pro vojenskou správu vyráběly letadla a motory
domácí konstrukce až do konce roku 1924 tyto
továrny; Vojenská továrna na letadla, Aero,
Avia, Breitfeld a Daněk a Walter a spol. Jejích
dokonalé výrobky dovedla lépe oceniti cizina,
než naše vojenská. správa, která
rozvoji domácích konstrukcí nepřála,
V letech 1925 až 1926 byla domácí výroba
potlačena a náš průmysl musil se rozhodnouti
pro stavbu cizích licenci, aby nemusil zapracované
dělníky propouštěti.
Nezdravou a draze placenou licenční cestu zavedl
u nás v r. 1925 býv. přednosta leteckého
odboru, bohužel neodborník, generál Čeček.
Jen na licenčních poplatcích platil a platí
náš stát do ciziny přes 30.000 Kč
za 1 motor. Při 200 motorech činí poplatky
přes 6 milionů Kč, které plynou zadarmo
do ciziny. Kromě toho dováží se velká
část motorových součástek z
ciziny a u nás jen montuje, čímž přichází
náš dělník o práci. Chápeme,
jak velkým hospodářským zlem jest
licenční systém, nadiktovaný naší
výrobě.
V továrnách na letadla naši znamenití
technikové konstruovali stroje, které svými
výkony řadily se k nejlepším letadlům
světa. Všechny tři továrny na letadla
byly poměrně dobře zaměstnávány,
až do konce roku 1924, takže vzkvétaly hospodářsky
i technicky. Zejména vojenská továrna, jež
se stala regulátorem všem, stlačovala nízkými
cenami konkurencí, čímž získala
vojenské správě velkých výhod.
Výrobní kapacita našich továren dovolovala
jim, aby nejen uspokojily vojenskou správu, ale i vyvážely
do ciziny. Úspěšný rozvoj leteckého
průmyslu a výroby domácích konstrukcí
v posledních dvou letech nepříjemně
pociťoval vojenský letecký odbor. Bylo podniknuto
vše, aby se čelilo rozvoji domácího
průmyslu a aby těžisko výroby přesunuto
bylo na jiný podnik, který dosud nezabýval
se výrobou domácích typu. Na čí
rozkaz mělo se tak státi?
Na rozkaz velkokapitálu měl býti veškeren
letecký průmysl koncentrován v jednom soukromém
podniku, který by diktoval ceny.
Jak měl býti plán zkoncentrováni leteckého
průmyslu v jednom závodě prováděn,
vysvítá z těchto příkladů:
Vojenský letecký odbor navrhl v r. 1926, aby byla
objednána letadla typu "Devoitine" u Škodových
závodů. Dosavadní tři továrny
živořící a prosící o práci,
žádaly snažně o práci. Tímto
způsobem byla vyvolávána krise v těchto
podnicích ve prospěch nového velkého
podniku. Ministerstvo financí zamítlo novou objednávku
z toho důvodu, že nový zbytečný
podnik a tak ohromný, působí zánik
leteckých továren a ohromné ztráty
na národním jmění v podnicích
investovaném a že továrny, dosud vyhovující,
mají výrobní kapacitu daleko vyšší,
než jsou požadavky vojenské správy. Dále
poukazováno na nápadně dlouhou lhůtu
dodací a neobyčejně vysokou cenu, dosud nikdy
vojenskou správou neplacenou. Generál Čeček
nereagoval na důležité a pečlivě
sestavené důvody, mluvící proti objednávce
u Škodových závodů a trval na objednávce
u této firmy. Nikdo se v ministerstvu národní
obrany nevzepřel tomuto diktátu.
Snad existuje ještě v ministerstvu národní
obrany kontrolní sbor, který by dovedl projeviti
energický a zdůvodněný protest proti
objednávkám nevýhodným pro stát,
jež znamenají event. zánik podniků pro
stát důležitých?
Či snad jen v tomto případě nechtěl
se vyjádříte ani proti ani pro objednávku?
Co tomu řekne při revisí Nejvyšší
účetní a kontrolní úřad?
Kontrolní sbor může vždy zabráníte
nevýhodné objednávce, zvláště
když má vždy rozhodovati s hlediska státního
zájmu. Osobní zájem nemůže přijíti
v úvahu, což netřeba ani uváděti,
Jak známo, zanikla firma "Avia" a její
veškeré zařízení koupily Škodovy
závody.
Dalším příkladem, osvětlujícím
snahu soustřediti letecký průmysl v jednom
soukromém podniku, jest návrh pronájmu vojenské
továrny na letadla. Loňského roku navrhl
býv. předseda leteckého odboru pronájem
této továrny Škodovým závodům
za nepatrný peníz. Důvody, uváděné
vojenským leteckým odborem, byly tak nedostatečné
a snahy velkokapitál podporující tak zřejmé,
že příslušní činitelé
zamítli průhledný návrh.
Letos objevil se opětně návrh na pronájem
letecké továrny vojenské. Veškeré
důvody vojenské, hospodářské
a technické mluví proti pronájmu. Jest nebezpečno
soustřeďovati průmysl, potřebný
pro ochranu země, v jednom podniku. Zmonopolisováním
leteckého průmyslu bude jeho rozvoj ohrožen.
Obšírně o veškerých důvodech
píše České Slovo z 15. dubna 1927, a
náš časopis odborový z 20. dubna 1927.
Pronájmem vojenské továrny byl by letecký
průmysl koncentrován v jediných rukách
velkokapitálu a zmonopolisován. Každý
ví, co to znamená pro dělnictvo, které
zmonopolisováním průmyslu stává
se otroky diktujícího kapitálu, nehledě
k tomu, že velká část dělnictva
přichází o práci.
Zajímavo jest, že o pronájmu vojenské
továrny psal nyní jen náš časopis.
Právo Lidu ze dne 9. XI. 1926 psalo sice energicky proti
pronájmu, ale nyní, když vynořil se
druhý návrh, postrádáme zájmu,
jaký tento list projevil 9. XI. 1926. Jest zřejmo,
jak si upravil soukromý podnik všude cesty, aby nikde
nenarazil. Plán na přesuny v leteckém průmyslu
a koncentrování v jednom podniku, byl dobře
promyšlen a prováděn. V roce 1925 byly zadány
motory francouzské licenci fě Laurin a Klement,
jež v republice dosud motory nevyráběla. Tytéž
motory cizích typů musily stavěti také
ostatní firmy, jinak by jejich dělnictvo zůstalo
bez práce. Koncem roku 1925 spojuje se firma Laurin a Klement
se Škodovými závody.
Ve výrobě letadel byl neodpovědným
jednáním přednosty leteckého odboru
při projednávání objednávek
letadel Devoitine připojen ke třem podnikům
nový, čtvrtý závod. Tento nový
podnik, Škodovy závody, potřebovala prý
vojenská správa z důvodů vojenských
a hospodářských. Jakmile bylo dosaženo
rozšíření konkurence ze třech
podniků na čtyři, změnil vojenský
letecký odbor náhle taktiku a po zániku firmy
"Avia" navrhl pronájem vojenské továrny
Škodovým závodům s odůvodněním,
že jest lépe pro vojenskou správu, když
pro ní budou pracovati toliko dva a nikoliv čtyři
podniky.
Na první pohled bylo patrno, kam vedlo toto neslýchané
jednání býv. přednosty leteckého
odboru. Továrnám zkušeným a technicky
vyspělým nebyly objednávky zadávány,
nýbrž novému podniku, který dosud letecký
materiál nevyráběl. Tím byla vyvolávána
krise v našem leteckém průmyslu ve prospěch
jednoho velkého podniku. Jedna továrna za druhou
má býti obětována, dělnictvo
olupováno o práci a hnáno pod diktát
soukromého velkokapitálu, Veškerý průmysl
motorový i letadlový má býti koncentrován
a zmonopolisován. Předešlé dva roky
jsou velkým neštěstím pro naši
aviatiku. Již dnes jest patrno, jak jest zastaven rozvoj
naší domácí výroby a zničena
iniciativní technická tvořivost. Neodvislost
zdatné vojenské továrny jest ohrožena,
čímž jest její dělnictvo neobyčejně
vzrušeno.
Což si povolaní parlamentní činitelé
nepovšimnou letectví za poslední dva roky?
Jen ať se vyšetří, jak se objednávky
zadávaly, zda lhůty dodací a různé
technické podmínky se dodržovaly.
Komu se vycházelo vstříc a jak se pracovalo,
aby veškerý průmysl letecký byl soustředěn
v jednom závodě, který bude jednou vojenské
správě diktovati. Žádáme, aby
parlamentní činitelé se zasadili, aby bylo
zabráněno zmonopolisování leteckého
průmyslu a aby podniky již po převratě
pro vojenskou správu pracující, byly tak
podporovány, aby se mohl náš letecký
průmysl rozvíjeti a býti v případě
potřeby spolehlivou obranou státu."
Státní zastupitelství a zemský soud,
jako tiskový soud v Praze potvrdily konfiskaci, protože
prý jest ohrožen zájem státu a poněvadž
nepravdivým udáváním a překrucováním
skutečných příběhů hledí
se popuditi k nenávisti a opovrhování státními
úřady.
Toto odůvodnění jest naprosto zlovolné.
Zájem státu nemůže ohrožovati snaha
o zabezpečení a zvýšení domácí
výroby, nýbrž naopak, jest tím podporován.
Pravdivým faktem nelze popuzovati k nenávisti proti
státním úřadům. Tvrzení
zabaveného článku jsou pravdivá. Nelze
je tudíž bez dalšího označíte
za nepravdivá a překroucená.
Zprávy uveřejněné v zabavené
částí, byly jíž několikráte
v časopisech uveřejněny a nebyly zkonfiskovány.
Upozorňujeme na zprávy časopisecké:
Právo Lidu z 9. XI. 1926, článek "Občané
pozor! Státní letecká továrna do rukou
soukromého kapitálu?" Čsl. Kovopracovník
ze dne 1. září 1926, článek
"O náš letecký průmysl", (Porada
zástupců organisací dělnických
s hospodářskými ministry) a z 16. II. 1927:
"Příčiny krise v leteckém průmyslu",
České Slovo ze dne 19. a 20. února 1927 článek:
"Příčiny krise v leteckém průmyslu",
Čsl. Kovopracovník z 20. dubna 1927 článek:
"Zmonopolisování našeho leteckého
průmyslu", České Slovo z 15. dubna 1927
článek: "Bude vojenská továrna
na letadla pohlcena?", ve kterém uvádějí
se fakta ještě důrazněji, než bylo
uveřejněno v zabaveném časopisu Čsl.
Kovopracovník ze dne 11. května 1927.
Veškeré zprávy, uveřejněné
v časopise Čsl. Kovopracovník z 11. května
1927 jsou doložené skutečností.
V zabavených statích poukazovalo se v zájmu
hospodářském i vojenském našeho
státu na nedostatky v leteckém odboru ministerstva
národní obrany a žádalo se o jejich
vyšetření a nápravu. Nelze tedy v zabavené
části článku spatřovati prozrazování
zpráv úředních o vojenských
poměrech, nýbrž věcnou kritiku, která
má za účel dosíci nápravy.
Samostatný rozvoj a soběstačnost našeho
domácího průmyslu leteckého, jsou
značné hodnoty, jichž zanedbáváním
vznikají škody národohospodářské,
i úhony obraně.
Z uvedených důvodů táží
se podepsaní:
1. Jsou páni ministři spravedlnosti, vnitra a národní
obrany ochotní uvedená fakta vyšetřiti?
2. Jsou ochotni páni ministři vnitra, spravedlnosti
a národní obrany postarati se, aby se konfiskace
podobného druhu neopakovaly?
V Praze, dne 30. června 1927.
Kamenouhelné těžařstvo v Kladně,
nyní kladenské kamenouhelné doly a. s., bylo
r. 1924 dlužno státu na daních velmi značný
peníz, neboť jen část dlužných
daní, připadající na obec Kladno,
činila 480.85166 Kč. Poněvadž tuto částku
Kamenouhelné těžařstvo přes upomínky
nezaplatilo, byla pohledávka státu vložena
5. srpna 1924 do knih pozemkových pod. č. d. 851.
Avšak již 21. ledna 1925, ačkoliv Kamenouhelné
těžařstvo v Kladně shora uvedené
pohledávky nevyrovnalo, byl vklad zástavního
práva ze dne 5. srpna 1924 na přímý
rozkaz úřadů nadřízených
berní správě v Kladně vymazán
a berní správě byla projevena nelibost a
nesouhlas s jejím postupem vůči Kamenouhelnému
těžařstvu v Kladně, ačkoliv tento
postup berní správy nejen byl formálně
zcela správný, ale byl odůvodněn i
tím, že již v r. 1920 bylo zjištěno
úřední revisí, že Kamenouhelné
těžařstvo v Kladně připravilo
stát o veliké peníze na daních. Kamenouhelné
těžařstvo totiž v r. 1919 mělo
24 a půl milionu Kč čistého zisku,
avšak v bilancí vykázalo pouze dva miliony,
neboť vedle dolů vlastnilo těžařstvo
též továrnu na drátěná
lana, pilu, lesy, a t. d. Na tyto objekty byla však sepsána
fingovaná nájemní smlouva o značném
nájemném, dle níž těžařstvo
tyto objekty najalo od společností státních
drah. Ve skutečnosti se jednalo však o koupi a fingovanou
smlouvou ušetřilo těžařstvo převodní
poplatky. Průběhem revise bylo dále zjištěno,
že kladenské Kamenouhelné těžařstvo
není vůbec protokolováno, že představenstvo
nekonalo vůbec schůzi, že předepsaných
5% ze zisku nebylo odvedeno záložnímu fondu,
a že ze zisků 24 miliony 550.029 Kč již
během roku 1919 byly rozděleny těžařům
22 mil. Kč., jednak na hotovosti, jednak nesprávným
vyúčtováním. Jednotlivým těžařům
byly vypláceny tisícové položky, aniž
uvedeno zač. Ku př. Stoinovi pod heslem "důvěrné
výlohy" bylo vyplaceno 75,000 Kč. Pak tyto
položky byly vyrovnány na účet cenných
papírů. Knihy vedeny pouze pro formu. Jako nájemné
bylo účtováno 6,300.000 Kč, ač
dle smlouvy mělo se platiti pouze 2,700.000 Kč.
Kromě toho těžaři měli podíl
na čistém zisku uhelného oddělení
Pozemkové banky, která si stanovila také
zvláštní přirážku k ceně
uhlí (pro státní dráhy 20 Kč,
pro velkoobchod 40 Kč a pro průmysl 60,- Kč).
Výhody těžařům byly poskytovány
také ve formě koupě cenných papírů.
Byly totiž od těžařů kupovány
těžařstvem papíry za nominální
cenu, ač kursovní hodnota byla hluboko pod nominálem
a rozdíl byl pak odepsán jako ztráta společnosti
na cenných papírech. Ve skutečnosti šlo
tu o rozdělení dvou mil. Kč mezi těžaře.
Kromě toho bylo jednotlivým těžařům
prodáváno uhlí ve velkém hluboko pod
cenou, čímž také získali členové
těžařstva celé miliony. Poněvadž
byl kladenské veřejnosti znám výsledek
revise, kterým bylo zjištěno, že čistý
zisk těžařstva jest větší
o 22,501.981,17 Kč než vykazovala bilance, schválená
valnou hromadou těžařstva a revisory, vzbudila
rychlost, s níž byl vymazán zápis zástavního
práva v pozemkové knize značný rozruch.
Neboť zatím, co vůči drobným
poplatníkům postupují berní úřady
co nejostřeji a nejbezohledněji, provádějí
se pro několik korun exekuce, při nichž zabavuje
se poslední majetek poplatníkův a tito doháněni
jsou k zoufalství, ano až i k sebevraždám,
postupuje se vůči velikým poplatníkům
velmi blahovolně a umožňuje se takto zřejmé
zkrácení státu na daních. Tážeme
se proto pana ministra:
1. Zná pan ministr postup finančních úřadů
při výmazu vkladu zástavního práva
pro pohledávku státu vůči Kamenouhelnému
těžařstvu v Kladně?
2. Jest pan ministr ochoten zjistiti, kdo má zájem,
aby Kamenouhelné těžařstvo na Kladně,
nyní kladenské kamenouhelné doly a. s., nebylo
nuceno platiti daně a kdo má zájem na tomto
poškozování státu?
3. Souhlasí pan ministr, aby zatím co vůči
malým poplatníkům postupuje se s veškerou
bezohledností, bylo vůči velkým poplatníkům
postupováno, tak blahovolně jako se stalo na Kladně?
4. Je pan ministr ochoten zjednati bezodkladně nápravu
a zameziti poškozování státu i obce?
V Praze, dne 29. června 1927.
Od té doby, kdy nákupem látek na služební
obleky stát. zaměstnancům bylo pověřeno
ministerstvo obchodu, množí se stížnosti
na špatnou jakost látek na tyto služební
obleky.
Že tyto stížností jsou oprávněny
svědčí o tom, že sama zemská
správa politická v Praze podala z vlastní
iniciativy několik stížností do špatné
jakosti látek. Mimo to ušíti obleků
jest po většině neodborné a šablonovitě
prováděné.
Vše dokazuje, že zcentralisování dodávek
služebních obleků v ministerstvu obchodu se
neosvědčilo.
Mimo to jsou vynášecí lhůty oděvů
v jednotlivých resortech nestejné a nejdelší
u zřízenců vysokých, středních
a průmyslových škol, kteří dostávají
služební oděv teprve každého druhého
roku. Z těchto důvodů táži se
podepsaní vlády:
1. Jest ochotna vyjmouti opatřování látek
na služební oděvy z kompetence ministerstva
obchodu a zaříditi, aby si je, jako dříve,
opatřovaly jednotlivé resorty samy?
2. Jest vláda ochotna organisovati šití služebních
oděvů pro státní zřízence
tak, aby mohly býti šity na míru a také
jednotlivými zřízenci ozkoušeny?
3. Jest vláda ochotna stanoviti vynášecí
dobu služebních oděvů pro zřízence
vysokých, středních a průmyslových
škol kratší, jako u resortů jiných?
V Praze dne 28. června 1927.
§ 12. platového zákona stanoví, že
činovné se vyměří podle obce,
ve které jest trvalé úřední
působiště zaměstnance. Logicky domníval
by se každý zaměstnanec, že působí-li
na služebním místě nebo stanicí,
která nese název obce, přináleží
mu činovné, vyměřené pro tuto
obec a ne pro obec, na jejímž katastru je služební
místo nebo stanice zaměstnance. Státní
administrativa, zejména železniční správa,
vykládá však ustanovení § 12. tak,
že přiznává činovné nikoliv
podle názvu obce, na jejímž katastru nachází
se služební místo nebo stanice, u které
zaměstnanec slouží. Tento výklad vyvolává
pak četné nesrovnalostí na př.: Stanice
Bratislava jest zařazena do skup. "A" činovného,
ale nádraží Petržalka do činovného
skupiny nižší.
Rovněž tak do skupiny "B" jsou ustanoveny
obce určitě vyjmenované a přece železniční
správa odpírá Karlovým Varům
vypláceti činovné ve skupině "B".
Poukazuje na to, že stanice leží na kat. obce
Rybáře. Toto stanovisko není správné.
Nádraží bylo vystaveno pro Karlovy Vary, jest
udržováno v tomto stavu opětně nikoliv
pro Rybáře, nýbrž pro Karlovy Vary.
Stavíce nese úřední název Karlovy
Vary a nikdy ne Rybáře, proto děje se tamějším
zaměstnancům křivda, když se jím
vyplácí nižší činovné.
Stejně tak se utvářil poměr pro železniční
zaměstnance v Užhorodě, kterým se má
podle zákona poskytnouti činovné ve skupině
"B" a zatím se jim vyplácí ve skupině
"D", poněvadž prý nádraží
leží na katastru obce Horjany.
Ještě zajímavěji utvářil
se poměr na př. v Liberci, kde se vyplácí
činovné vyšší zaměstnancům
u dopravního úřadu v dílnách
a vyplácelo se až do 1. února t. r. i zaměstnancům
v tamější výtopně. Nyní
se však shledalo, že celá výtopna není
na katastru obce Liberce, nýbrž část
také Horního Růžodolu a proto jím
ředitelství oznámilo, že bude se jim
vypláceti činovné ve skupině nižší,
dokonce, že musí vrátiti přeplacené
částky od 1. ledna 1926.
Stejně se to má s ostatními úředními
místy, které náleží na př.
do skupiny míst "C". I zde máme celou
řadu míst, na př. Železný Brod,
jehož staniční budova také nešťastnou
náhodou leží na katastru nějaké
blízké vesnice. Proto přikročilo se
ihned k vyplácení činovného podle
skupiny nejnižší. Charakteristický je
poměr ve stanici Louka - Horní Litvínov,
kde bylo činovné rozděleno na několik
stupňů, a nejhůře jsou na tom zaměstnanci,
kteří právě bydlí na katastru,
na kterém jest i nádraží. Dříve
požívali 90 proc. míst. přídavku
a dnes se jim vyplácí činovné ve skupině
"D".
Nemůžeme pochopitelně jmenovati všechna
ta místa, ale jistě jest charakteristické,
že na př. lázeňská místa
Piešťany, Poděbrady a j. v. nebyly zařazeny
podle svého významu a že průmyslová
místa, jako Žatec, Mladá Boleslav a j. v.,
musí se teprve nyní domáhati výjimečně
zařazení do vyšší skupiny činovného.
Na věci nejstrašnější je, že
od vydání zákona uplynula doba 8 měsíců,
a autoři zákona nemají ještě
ujasněného výkladu §u 12., jak se má
co posuzovati a jak se má činovné vyplácet.
Odstavec 7. §u 12. zákona č. 103 a 104/1926
stanoví, že výjimečně mohou býti
jednotlivé obce vzhledem k mimořádným
drahotním poměrům zařaděny
vládním nařízením do vyšší
skupiny míst činovného státních
zaměstnanců. Tento výjimečný
moment platí plnou měrou pro služební
místa v předu uvedená, a stanice a proto
se táží podepsaní:
1. Jest vláda ochotna zařaditi stanicí Bratislava
- Petržalka do skup. A., stanicí Karlovy Vary a Užhorod
do skup. B činovného?
2. Jest vláda ochotna zaříditi, aby u všech
železničních služeben v Liberci bylo všem
železničním zaměstnancům vypláceno
stejné činovné platné pro Liberec
bez ohledu na to, na jakém katastru dotyčná
služebna se nachází?
3. Jest vláda ochotna zaříditi, aby činovné
bylo vypláceno zásadně podle názvu
služeben nebo stavíc bez ohledu na kterém katastru
leží?
4. Jest vláda ochotna přeřaditi do vyšší
třídy činovného podle zmocnění
jí daného odst. 7. § 12 tyto obce po př.
služebny:
Benátky Staré, Bohdaneč Lázně,
Bratislava, seřadovací nádraží,
Bratislava - Petržalka, Broumov, Dvořiště
Horní, Hamry Velké, Karlovy Vary, horní nádraží,
Kynžvart Lázně, Kyšperk, Louka - Horní
Litvínov, Louny, Lučenec, Legiňa, Michalany,
Dolné Michalany, Neštěmice u Ústí
n./L., Obrnice, Předlice u Ústí n./L., Ruprechtice,
Teplá, Trenč. Teplice, Vrútky a Užhorod
(stanice).
5. Jest vláda ochotna sděliti podepsaným,
co v této věcí zařídila nebo
zaříditi hodlá?
V Praze dne 28. června 1927.
Poštovní zaměstnanci v městech lázeňských
dostávali po dobu 20 Let před válkou zvláštní
lázeňské přídavky, které
udělovalo bývalé ministerstvo obchodu s odůvodněním,
jednak že se v období lázeňské
sezony vykonávají napjatější
- přes průměr úřední
činnosti přesahující práce,
jednak že v této době, kdy tisíce lázeňských
hostí z celého světa sem k léčení
přichází, životní potřeby
zdražují se na míru neobvyklou. Udělované
lázeňské přídavky činily
20% ročního služného, byly však
koncem roku 1919 ministerstvem pošt a telegrafů zrušeny.
V posledních třech letech poskytuje ministerstvo
pošt a telegrafů pouze malé gratifikace individuelně
několika málo poštovním zaměstnancům
o nepatrných částkách 100 - 250 Kč
ročně. - Jestliže již před válkou,
v době normálních hospodářských
poměrů bylo uznáno, že pouhé
služné ve světových lázních
nedostačovalo, nestačí teprve dnes, kdy poválečná
celková hospodářská situace je stále
abnormální, a uvážíme-li, že
poměrné služné nebylo nijak zvýšeno
ba naopak valutárně ještě pokleslo.
Všechny ústředny státních resortu,
autonomní úřady v městech lázeňských,
soukromé podniky, banky, uznávajíce tyto
mimořádné druhotní poměry,
uděluji všem svým zaměstnancům
určité příplatky lázeňské
bud jako přídavky měsíční
neb jako roční remunerace, často i obě.
Služba ve světových lázních nemůže
se přirovnávati jak co do intensity tak kvality
k práci v městech jiných, ba ani ne v městech
hlavních, uvážíme-li s jakým
nervovým napjetím, pozorností a taktem musí
býti vykonávána, jak se zřetelem na
početnost tak na postavení lázeňských
hostí - hlavně z ciziny, - hledě dále
k nemocným, kteří jsou lebce vznětliví
a netrpěliví. - Napjata nepřetržitá
služba ve dne v noci vyžaduje také větší
tělesné posily. - Nestačí-li na krytí
soukromých životních potřeb, nezbývá
již na ošacení, tím méně
na jiné kulturní požadavky. Je v zájmu
poštovní správy, aby její zaměstnanci
jak vzhledem tak činností jí řádně
representovali.
V důsledku těchto poměrů celý
kraj je pravou průchodní stanicí. Jaký
to má vliv na úřadování v místech
tak exponovaných, nemusíme ani líčiti.
Do světových lázní, o nichž se
stále tvrdí, že jsou okna do světa,
bylo by právě nutno, aby jak z důvodů
řádného chodu administrativy, tak representace
před cizinou byly přidělovány a dosazovány
síly řádně odborně vyškolené,
charakterově spolehlivé, jazykově kvalifikované,
což předpokládá síly řádně
honorované.
Při tom žádá se u trvale přidělených
zaměstnanců činnost veřejná,
která ač bez finančních obětí
se neobejde, je téměř ve všech veřejných
oborech vykonávána.
Vylíčené poměry nesou sebou i nadprůměrnou
drahotu bytů. Činže za malý dvoupokojový
byt 8.000 - 15.000 Kč, rovněž i pronájem
malé světničky měsíčních
250 - 300 Kč jsou zde docela obvyklé a zvyšují
se ještě v době lázeňské
sezony. Jak možno tyto činže neb podnájem
ze skromného služného platiti?
Podotýkáme, že velké množství
těchto poštovních zaměstnanců
pobírá měsíčního platu
600 - 740 Kč.
Netřeba podotýkati, že takové poměry
působí tísnivě na charakter těchto
zaměstnanců a nebylo by lze se diviti, kdyby byli
jimi uvedeni na morální zcestí.
Z těchto důvodů táží se
podepsaní vlády:
1. Jest vláda ochotna přiznati poštovním
zaměstnancům v lázeňských místech
zvláštní 20%ní sezonní přídavek
jak ho poskytovalo Rakousko i republika Československá
až do r. 1919?
2. Jest vláda ochotna postarati se v lázeňských
místech o přístavby, nástavby aneb
nové stavby obytných budov pro státní
zaměstnance se snesitelnými činžemi?
3. Jest vláda ochotna poskytnouti stát. zaměstnancům
v lázeň. místech levný úvěr,
aby umožnila stavby rodinných domků?
4. Jest vláda ochotna sděliti podepsaným,
co v této záležitosti zařídila
aneb zaříditi hodlá?
V Praze, dne 28. června 1927.