72. Následkem neobsazení
některých systemisovaných míst.
73. Neúčtováním
nákladu na služební cesty ministrovy a větší
spotřebou topiva a světla.
Úhrada z nespotřebovaného
úvěru řádných výdajů
cestovních téhož titulu.
74. Náklad spojený
s návštěvou pana presidenta republiky na Slovensku
v roce 1921.
75. Některá
systemisovaná místa nebyla obsazena a služby
zpravodajská i obchodní nemohla býti vybudována
pro nedostatek vhodných místností.
76. Systemisovaný stav
nebyl plně obsazen.
77. Zvýšením
telegrafních, telefonních a radiotelefonních
poplatků tuzemských i zahraničních
a vybudováním nových expositur v Paříži,
Londýně, Curychu a Budapešti.
78. Některá
systemisovaná místa nebyla obsazena a počet
technického personálu státních tiskáren
v Praze, Bratislavě, Košicích a Užhorodě
nebyl rozmnožen, poněvadž zakázky nevzrostly
tak, jak se předpokládalo. Vyšší
výdaj nastal převážně zvýšením
výdaje za mzdy u Státní tiskárny v
Žatci v důsledku neočekávaného
vzestupu nákladu novin.
79. Některá
systemisovaná místa nebyla obsazena.
80. Větší
spotřeba materiálu, zejména papíru,
nastala jedině u státní tiskárny v
Žatci, kde byl tisk obstaráván pro zvýšený
náklad novin.
81. Následkem menšího
počtu investic nebylo třeba nákladu
na zúrokování a úmor investic v preliminované
výši.
82. Převážně
tím, že nebyla obsazena všechna systemisovaná
místa.
83. Nedošlo k očekávanému
zvýšení nákladu novin v Praze, čímž
se snížily výdaje za sazbu, tisk a papír.
Naproti tomu byly zaplaceny některé opožděně
předložené účty z roku 1922.
Naproti tomu zvýšil
se náklad na úřední noviny v Bratislavě
rozšířením insertní části.
84. Provádění
pozemkové reformy bylo soustředěno na Čechy,
Moravu a Slezsko, kdežto v Podkarpatské Rusi nepokračovalo
v očekávané míře. Potřeba
počtu zaměstnanců byla proto menší.
85. Následkem menšího
počtu zaměstnanců.
86. Nutným přechodným
přidělením pragmatikálních
a smluvních úředníků zastupitelských
úřadů do ústředí, poskytnutím
většího počtu odůvodněných
výpomocí a odměn za organisační
a účetní práce přes čas.
Překročení bylo sníženo úsporami,
jež vznikly částečným neobsazením
míst kancelářského pomocného
personálu a omezením služebních cest.
Úhrada překročení
z nevyčerpaných úvěrů řádných
osobních výdajů § 2., tit. 2. téže
kapitoly.
87. Povolením úředníků
zastupitelských úřadů do ústředí
(srovnej řádné osobní výdaje)
a vyšší potřebou na náhradách
stěhovacích výloh.
Překročení
na přídavcích státním zaměstnancům
bylo uhrazeno z nevyčerpaného úvěru
řádných osobních výdajů
§ 2., tit. 2. téže kapitoly.
88. Vzrůstem styků
s cizinou, vyšší potřebou na propagandu,
vyrovnáním účtů předchozího
období, jakož i nutným vysíláním
delegací na zasedání Rady S. N. úsporným
opatřením při nákupu, kancelářských
potřeb, omezením telefonních a telegrafních
výloh, menším počtem podporovaných
mírových akcí a mezinárodních
výstav, dále tím, že telegrafní
a radiová služba nebyla vybudována, bylo překročení
sníženo.
Úhrada překročení
z nevyčerpaných úvěrů při
řádných osobních výdajích
§ 1., tit. 2., a mimořádných věcných
výdajích § 2., tit. 2. téže kapitoly.
89. Výplatou nepreliminovaných
podpor ruským a ukrajinským uprchlíkům,
meškajícím na území čsl.
republiky (- 2,865.256 Kč 61 h + 16,910.171 Kč 93
h), jakož i větší potřebou na zařízení
nově získaných místností. Překročení
bylo sníženo úsporou při nákladu
na provádění mírových smluv,
menšími výdaji na rozhodčí soudy,
menším počtem mezinárodních sjezdů
a konferencí a skončením spisové rozluky.
Částečná
úhrada nákladu na podpory ukrajinským uprchlíkům
per 16,910.171 Kč 93 h byla zajištěna částkou
7,000.000 Kč.
90. Z těchto nevyčerpaných
úvěrů uhrazena byla vyšší
potřeba na cestovních výlohách, která
nastala nutnými častějšími úředními
cestami a zvýšením železničních
sazeb v některých státech.
91. Nedošlo v očekávaném
rozsahu ke změnám v diplomatickém personálu,
úspory sníženy byly nepředvídanou
vyšší potřebou na příspěvcích
ekvipačních a zařizovacích.
92. Stoupnutím cen
všech potřeb úředních následkem
zavedení zlaté měny v některých
státech, intensivnější tiskovou službou
v cizině a nutností zvýšiti náklad
na kulturní účely.
Zakoupením vlastní
budovy pro legaci v Paříži a dočasnou
výpovědí bytu vyslance v Rio de Janeiro ušetřeno
na nájemném, kteréžto úspory
snížily překročení.
93. Dokončením
zařízení vyslaneckých budov v Budapešti,
Bukurešti a Paříži a vybavením
zastupitelských úřadů v Tokiu, Sofii,
Vídni, Moskvě a Kodani služebními automobily.
94. Zařazením
míst u některých států do nižších
drahotních, stupnic, propuštěním části
smluvních úředníků a tím
i snížením nákladu na pojištění
v důsledku likvidace poválečných poměrů,
dále menším počtem poskytnutých
výpomocí a odměn. Z úspor uhrazena
byla vyšší potřeba na osobní požitky,
ježto nebylo pamatováno v rozpočtu na časový
postup a na cestovní
výlohy z důvodu nutných častějších
cest a na zvýšení železničních
sazeb v některých státech.
95. Nedošlo v očekávaném
rozsahu ke změnám u konsulárního personálu
z důvodů úsporných. Přiřčením
nároku na příspěvky ekvipační
a zařizovací nově jmenovaným kancelářským
oficiantům nastalo překročení, jímž
byla úspora snížena.
96. Některé
konsulární úřady (16) nebyly zřízeny.
Poskytnutím značnějších podpor
na kulturní účely nastala vyšší
potřeba, jež uvedenou úsporu snížila.
97. Nebyly zřízeny
některé konsulární úřady.
98. Nebylo preliminováno.
99. Výplatou doplatků
na požitky za rok 1921 až 1923 podle zákona ze
4. července 1923, čís. 152 Sb. z. u n., a
vládního nařízení ze dne 20.
prosince 1923, čís. 10. Sb. z. a n. ex 1921.
Řízení podle
§u 7. zákona čís. 775/1919 Sb.
z. a n. nebylo provedeno.
100. Převážně
úsporou na jednotném drahotním přídavku
a přídavku na děti tím, že při
přemístění voj. gážistů
byli nově přidělení gážisté
většinou v nižších třídách
rodinných, než v jakých byli gážisté
odcházející k vojenským útvarům,
než výdaj na sustentaci z titulu vedení dvojí
domácnosti byl nižší než preliminováno.
101. Některá
ze systemisovaných míst ve vyšších
hodnostních třídách byla obsazena
teprve koncem roku 1924; počet pomocného personálu
byl snížen.
102. Místa vojenských
zástupců v Rusku a Washingtonu nebyla obsazena a
mimo to vzestupem kursu čs. koruny snížily
se náklady, které byly v pevné vyšší
relaci preliminovámy.
103. Jednak snížením
počtu členů francouzské vojenské
misse, jednak tím, že při výměně
některých členů misse zůstala
tato místa delší dobu neobsazena.
104. Omezením kancelářských
potřeb, poklesem cen a snížením nakladu
na vydávání věstníku.
105. Soustředěním
úředních místností v nových
budovách bylo docíleno úspor na topivu.
106. Otázka nájemného
v soukromých budovách (Strakova akademie a Ernestinum)
nebyla dosud vyřešena.
107. Výdaje na meziměstské
rozmluvy a telegramy, jež nelze přesně odhadnouti,
nedosáhly preliminované výše.
108. Omezením provozu a poklesem cen provozního
materiálu.
109. Výplatou mimořádných
výpomocí.
Řízení dle
§u 7. zákona čís. 175/1919 Sb. z. a
n. nebyla provedeno.
110. K vojenským
útvarům od ministerstva národní obrany
přemístění gážisté
byli většinou ve vyšších rodinných
třídách, než gážisté
odcházející k ministerstvu národní
obrany. (Srovnej odůvodnění státních
výdajů, tit. 1., § 1., pol. a), osobní
výdaje mimořádné.)
Řízení podle
§u 7, zákona čís. 175/1.919 Sb. z. a
n. nebylo provedeno.
111. Příplatky
při zvláštních služebních
výkonech, jež nelze přesně odhadnouti,
nedosáhly preliminované výše.
112. Převážně
tím, že nedošlo k snížení
drahotního přídavku o 50%, s čímž
bylo při preliminování počítáno,
mimo to zvýšeným počtem nováčků.
Řízení podle
§u 7, zákona čís. 175/1919 Sb. 2. a
n. nebylo provedeno.
113. Počet kancelářského
personálu a zřízenců byl snížen
a stanoveného počtu smluvních úředníků
nebylo dosaženo.
Z úspor docílených
u výdajů řádných bylo použito
částky 27.161 Kč 56 h k úhradě
překročení u kap. 11., tit. 2., § 30.,
osobní výdaje řádné.
114. Jednak poklesem cen,
jednak tím, že z technických důvodů
nebylo lze vybudovati voj. útvary a ústavy v počtu
organisačně stanoveném.
Z úspor bylo použito
částky 219.412 Kč 71 h k úhradě
překročení u kap. 11., tit. 2., § 15.,
věcné výdaje řádné.
115. Poklesem cen kancelářského
zařízení a tiskovin; mimo to nedošlo
z technických důvodů k vydání
služebních předpisů v zamýšleném
rozsahu.
Z úspor bylo použito
částky 500.000 Kč k částečné
úhradě překročení u kap. 11.,
tit. 2., § 39., věcné výdaje mimořádné.
116. Vzestupem cen některých
potravin a zvýšeným počtem nováčků.
Úhrada z úspor u
kap. 11., tit. 2. § 5., věcné výdaje
řádné.
117. Značným
poklesem cen sena a slámy.
Z úspor docílených
u této položky bylo použito částky
4,239.61.7 Kč 01 h k úhradě překročení
u kap. 11., tit. 2., § 5., osobní výdaje řádné,
částky 400.000 Kč a 500.000 Kč k částečné
úhradě překročení u kap. 13.,
tit. 6., § 3., věcné výdaje řádné,
částky 200.000 Kč k částečné
úhradě překročení u kap. 23.,
tit. 1., § 4., věcné výdaje mimořádné.
118. Výrobou sucharů
ve vlastní režii u proviantních skladů
bylo ušetřeno na výrobních nákladech.
119. Snížením
počtu civilních dělníků a úpravou
mezd.
120. Poklesem cen pytlů
a úsporou na dopravních výdajích.
121. Ježto nedošlo
z technických důvodů k provozu dílen
v zamýšleném rozsahu, snížil se
počet dělnictva a náklad na mzdy; následkem
toho zpracováno také méně materiálu.
122. Náklad se snížil
jednak poklesem cen, jednak tím, že z technických
důvodů nedošlo k objednávkám
v zamýšleném rozsahu.
123. Zvýšením
počtu řemeslníků ve vojenském
skladu.
Řízení podle
§u 7. zákona čís. 175/1919 Sb. z. a
n. nebylo provedeno.
124. Z technických
důvodů nedošlo k uskutečnění
objednávek v zamýšleném rozsahu.
125. Převzetím
více vyrobeného zboží k doplnění
augmentačních zásob.
Řízení podle
§u 7. zákona čís. 175/1919 Sb. z. a
n. nebylo provedeno.
126. Snížením
počtu dělnictva v lůžkovém skladišti
a ve vojenských prádelnách.
127. Poklesem cen materiálu.
Některé objednávky nemohly býti do
konce roku vyřízeny.
128. Náklad byl
rozpočten dle připraveného nového
ubytovacího zákona, dle něhož se ubytovací
náhrady podstatně zvyšují; ku projednání
zákona však nedošlo.
Mimo to poklesem cen svítiva,
osvětlovacích zařízení a menší
spotřebou vody ve vojenských budovách při
nižších cenách.
129. Částka
8,000.000 Kč, jež byla preliminována na vyšší
náhrady za ubytování vojska v novostavbách
dle vládního nařízení čís.
164/1922, nebyla využita, ježto jednání
s obcemi o stavbě kasáren nebylo v roce 1924 skončeno;
mimo to nemohly býti v některých případech
náhrady škod do konce roku 1924 vyřízeny.
130. Následkem vysokých cen nedošlo
k nákupu koní v zamýšleném rozsahu.
Z úspor bylo použito:
částky 736.463 Kč 76 h k částečné
úhradě překročení u kap. 18.,
tit. 4., pol. 9. b), věcné výdaje řádné,
částky 10,000.000 Kč k úhradě
překročení u kap. 11., tit. 2., § 24.,
věcné výdaje mimořádné.
131. Převážně
menším počtem dělnictva, ježto
provoz ústavů pro chov vojenských koní
nedosáhl předpokládaného rozsahu,
kromě toho snížením mezd.
132. Jednak poklesem cen
osiva a umělých hnojiv, jednak snížením
režijních nákladů následkem provozu
v menším rozsahu, než jak bylo rozpočteno.
133. Snížením
počtu civilního ošetřovatelského
personálu, dále tím, že náklad
na opatření prothés a na léčení
vojenských osob v občanských léčebných
ústavech nedosáhl předpokládané
výše.
134. Jednak nebyla část
dodávek pro běžné doplňování
a opravy lékařských nástrojů
a lékařských pomůcek do konce roku
uskutečněna, jednak nedosáhly režijní
výdaje rozpočtené výše následkem
menšího počtu nemocných.
135. Velká část
objednávek chirurgických nástrojů
a léčiv pro polní výstroj nemohla
býti z technických důvodů do konce
roku uskutečněna.
136. Počet civilního
personálu v zdravotních ústavech byl nižší,
ježto nedošlo z technických důvodů
k zamýšlené výrobě obvazového
materiálu.
137. Poklesem cen léčiv
a menším nákupem materiálu, ježto
byly zde ještě zásoby z minulého roku.
138. Část
objednávek nemohla býti do konce noku 1924 realisována.
139. Nutným nákupem pitevních souprav
a operačního nářadí.
Úhrada z úspor u
kap. 11., tit. 2., § 4., věcné výdaje
řádné.
140. Následkem menšího
počtu vězňů poklesl náklad
na přídavky pro dozorčí personál,
jehož počet byl nižší, než bylo
preliminováno.
Menším počtem
vězňů a zlevněním potřeb.
142. Nedošlo k zamýšlené
úpravě zvláštních požitků
letectva, s níž bylo při sdělávání
rozpočtu počítáno; mimo to byl snížen
počet dělnictva.
143. Potřeba na
opravy a udržování draků, motorů,
hangarů, stanů a palubních přístrojů,
již lze stanoviti jen odhadem, nedosáhla preliminované
výše.
144. Většina
objednávek leteckého materiálu byla zadána
za směrné ceny proti dodatečnému vyúčtování,
takže nebylo pro přesné stanovení potřeby
spolehlivých podkladů.
145. Poklesem cen, dále,
že z technických důvodů nemohla býti
část objednávek do konce roku realisována.
146. Poklesem cen a tím,
že jednotlivé druhy ženijního materiálu
byly zhotoveny ve vlastních dílnách.
147. Snížením
počtu dělnictva.
148. Poklesem cen materiálu.
149. Poklesem cen a omezením adaptací
a nákupu na nejnutnější míru.
Mimo to nebylo použito preliminované částky
na náhradu za používání pozemků
zabraných pro vojenské letiště, poněvadž
nebylo jednání do konce roku skončeno.
150. Zvýšením
počtu dělnictva pro výrobu matriálu
ve vlastní režii.
Řízení podle
§u 7. zákona čís. 175/1919 Sb. z. a
n. nebylo provedeno.
151. Snížením
cen materiálu, dále tím, že většina
přístrojů byla zhotovena ve vlastní
režii, jak uvedeno u položky a) téhož paragrafu.
U výdajů řádných též
tím, že výdaje za telegramy a telefonické
rozhovory byly následkem lepších poměrů
v dislokaci vojska nižší.
152. Snížením
počtu dělnictva.
153. Přeúčtováním
různých výloh z dopravy železniční
správou z let minulých.
Řízení podle
§u 7. zákona čís. 175/1919 Sb. z. a
n. nebylo provedeno.
154. Vyplacené prémie
řidičům za ujeté kilometry a za vzorné
ošetřování svěřených
vozidel nedosáhly očekávané výše;
mimo to nedošlo k použití částky
10.000 Kč, preliminované pro požitky členů
klasifikační komise, poněvadž přehlídky
civilních vozidel nemohly býti z technických
důvodů v roce 1924 provedeny.
155. Poněvadž
nebylo benzinové skladiště v Trenčíně
hotovo, nedošlo k objednávce pohonných hmot
v ceně 9,000.000 Kč. Část běžné
potřeby pohonných hmot byla kryta z pohotovostních
zásob. Výdaje spojené s udržováním
vozidel se snížily o 1,500.000 Kč tím,
že byly dílny autozbrojovky rozšířeny
a mohly opravy prováděti ve větším
rozsahu. Částky 500.000 Kč preliminované
na klasifikační přehlídky civilních
vozidel nebylo použito, poněvadž tyto přehlídky
nebyly v roce 1924 z technických důvodů provedeny.
K úspoře přispěl konečně
též pokles cen.
Z úspor bylo použito
částky 10,100.000 Kč k částečné
úhradě překročení u kap. 11.,
tit. 2., § 24., věcné výdaje mimořádné.
156. Ježto nebylo
dostatečných skladišť (srovnej odůvodnění
u věcných výdajů řádných)
byly pohotovostní zásoby pohonných hmot objednány
jen z polovice. Další úspory vznikly snížením
cen materiálií.
157. Následkem nové
kolektivní smlouvy zvýšily se některé
mzdy.
Řízení podle
§u 7. zákona čís. 175/1919 Sb.
z. a n. nebylo provedeno.
158. Některé
objednávky nebyly do konce roku vyřízeny.
159. Z technických
důvodů nedošlo k postavení několika
nových formací, s nimiž bylo při sdělávání
rozpočtu počítáno.
160. Část
objednávek nebyla do konce roku vyřízena.
161. Nákupem pušek
Mauser následkem přezbrojení armády
a nutným opatřením jiného výzbrojního
materiálu. Úhrada z úspor u kap. 11., tit.
2., § 11., věcné výdaje řádné,
v částce 10,000.000 Kč, § 22., věcné
výdaje řádné, v částce
10,400.000 Kč, § 25., věcné výdaje
mimořádné, v částce 8,800.000
Kč, § 26., věcné výdaje mimořádné,
v částce 600.000 Kč, § 27., věcné
výdaje mimořádné, v částce
2,000.000 Kč, § 28., věcné výdeje
mimořádné, v částce,50.000
Kč, § 29., věcné výdaje mimořádné,
v částce 1,300.000
Kč a § 42., věcné výdaje řádné,
v částce 4,807.178 Kč 88 h.
162. Nákup munice
nebyl v celém rozsahu proveden, poněvadž některé
zkoušky nebyly z technických důvodů
včas skončeny.
Z úspor u pol. b), výdaje
mimořádné, bylo použito částky
3,800.000 Kč k částečné úhradě
překročení u kap. 11., tit. 2., § 24.,
pol. b), výdaje mimořádné.
163. K opravám a
na udržování optického materiálu
nebylo zapotřebí preliminovaného nákladu.
164. K objednávce
fonometru nedošlo, rovněž nemohly býti
nakoupeny specielní přístroje pro měřičskou
rotu, ježto pokusy nebyly ukončeny.
Z úspor použito částky
600.000 Kč k částečné úhradě
překročení u kap. 11., tit. 2., § 24.,
pol. b), výdaje mimořádně.
165. Z technických
důvodů nedošlo k postavení nových
útvarů v tom rozsahu, s nímž bylo při
sdělání rozpočtu počítáno.
166. K opravám a
udržování tanků a jiných vozidel
nebylo třeba preliminovaného nákladu. Nájemné
za parní stroje a žel. vozy bylo nižší,
poněvadž velká část jich byla
během roku železniční správě
vrácena. Následkem toho poklesla též
spotřeba uhlí a provozního materiálu.
167. Dodávka dělostřeleckých
světlometů proti letadlům a výzbroje
k nim mohla býti z technických důvodů
do konce roku jen částečně uskutečněna.
Z úspor použito částky
2,000.000 Kč k částečné úhradě
překročení u kap. 11., tit. 2., § 24.,
pol. b), mimořádné výdaje.
168. Přechodným
mimořádným zvýšením provozu
dílen zbrojních ústavů (zvláště
dílen pro plynovou službu) byl dočasně
rozmnožen počet dělnictva.
Řízení podle
§u 7. zákona čís. 175/1919 Sb. z. a
n. nebylo provedeno.
169. Nákup mědi,
s nímž bylo při sdělávání
rozpočtu počítáno, byl uskutečněn
již z rozpočtu na rok 1923.
Z úspor použito jednak
částky 5,530.000,- Kč k částečné
úhradě překročení u kap. 11.,
tit. 2., § 24., pol. b), výdaje mimořádné,
jednak částky 7,858.984 Kč 40 h k úhradě
překročení u kap. 11., tit. 2., § 32.,
pol. b), výdaje mimořádné.
170. Adaptace starých
děl a opatření nových pro pokusy nemohla
býti z technických důvodů tak provedena,
jak se očekávalo. Pokusy s novým zaměřovačem,
centrálním řídícím a
velícím strojem s minomety, s přístrojem
na měření rychlosti letadel a s cvičnými
hlavněmi nebyly z technických důvodů
uskutečněny. K zařízení střelnice
v Malackách nedošlo, poněvadž projekt
nebyl dokončen. Měřicí přístroje
pro ruční
zbraně nebyly opatřeny, poněvadž pokusy
nebyly skončeny.
Z úspor bylo použito
částky 1,300.000 Kč k částečné
úhradě překročení u kap. 11.,
tit. 2., pol. b), výdaje mimořádné.
171. Zvýšením
počtu civilních zaměstnanců, ježto
vzrostla agenda výzkumného a zkušebního
oddělení.
Úhrada z úspor u
kap. 11., tit. 2., § 3., osobní výdaje řádné.
172. Převážně
tím, že nebylo použito částky preliminované
na udržování střelnice v Milovicích,
poněvadž z výtěžku hospodářství
této střelnice byly uhrazeny veškeré
udržovací výdaje (srovnej s odůvodněním
u tit. 2. státních příjmů).
173. Poklesem cen.
174. Nutným nákupem
prachu ku plnění pohotovostních zásob
munice.
Úhrada z úspor u
kap. 11., tit. 2., § 28., věcné výdaje
mimořádné.
175. Provoz továrny nedosáhl rozsahu,
se kterým bylo při sestavování rozpočtu
počítáno. Zlepšením strojního
zařízení docíleno bylo snížení
počtu dělnictva a ostatních režijních
a provozovacích výdajů. Následkem
menšího provozu továrny nebylo zapotřebí
nákupu strojů a zařízení v
takovém rozsahu,
jak bylo při sdělávání rozpočtu
předpokládáno.
176. Od vybudování
továrny bylo upuštěno. Nákladu bylo
třeba jen na udržování zařízení.
177. Nebylo zapotřebí
preliminovaného počtu civilních zaměstnanců,
poněvadž k výměně vojínů
civilními zaměstnanci došlo z důvodů
organisačních teprve koncem roku.
178. Nebylo použito
preliminovaných částek školního
paušálu a paušálu na pořádaní
různých cvičení praktického
běhu a studijních cest, poněvadž byly
tu úspory z let minulých.
179. Vzestupem kursu čs.
koruny snížil se náklad spojený s vysláním
důstojníků do ciziny, jenž byl preliminován
v pevné vyšší relaci.
180. Částek
preliminovaných na školní paušál
pro kursy bylo jen částečně použito,
poněvadž k uskutečnění některých
kursů z technických důvodů nedošlo.
181. Poklesem nákupních
cen učebních a výcvikových pomůcek.
182. Náklad vzniklý
účastí vojenských osob na sportovních
závodech byl vyšší, než bylo rozpočteno.
Řízení podle
§u 7. zákona čís. 175/1919 Sb. z. a
n. nebylo provedeno.
183. Ceny potřeb
pro zřizování a udržování
vojenských zátiší poklesly.
184. Poklesem cen tělocvičného
a šermířského nářadí.
185. Neobsazením všech systemisovaných
míst.
186. Poklesem cen materiálu
a výrobních potřeb.
187. Ku projektovaným
stavbám pyramid pro triangulační práce
nedošlo, poněvadž bylo použito pyramid postavených
triangulační kanceláří ministerstva
financí; mimo to zlevněním cen technického
zařízení.
188. Projektovaný
nákup obrazů, dokumentárních předmětů
a musejních sbírek se neuskutečnil; přednášková
činnost, pořádání putovních
výstav a předvádění filmů
bylo omezeno.
189. Výplatou příspěvku
spolku pro postavení Žižkova pomníku a
památníku osvobození na hoře Vítkově.
Úhrada ve výši
500.000 Kč z úspor u tit. 2., § 4., věcné
výdaje mimořádné a ve výši
171.135 Kč 37 h z úspor u § 44., věcné
výdaje řádné.
190. Bylo zapotřebí
méně smluvních hrobníků, než
jak rozpočteno.
191. Zlevněním
materiálu, potřebného na udržování
hrobů, pomníků, cest, ohrad a zdí.
192. Výdaje na zřizování
a upravení válečných hrobů
na Slovensku a v Podkarpatské Rusi nedosáhly preliminované
výše, ježto byl poměrně malý
počet takových hrobů nově zjištěn;
mimo to nedošlo k zamýšlenému převozu
plukovníka Švece a 17 legionářů
z Ruska.
193. Počet záložníků
povolaných ke cvičení ve zbrani nedosáhl
očekávané výše, hlavně
pro konstatovanou neschopnost k vojenské službě
následkem úrazů utrpěných za
války.
Z úspor u výdajů
řádných bylo použito částky
7,175.576 Kč 66 h k úhradě překročení
u kap. 11., tit. 5., osobní výdaje mimořádné.
194. Důvody jako
u položky a) (čís. 193.).
195. Náklad na cestovní
a dopravní výdaje lze preliminovati jen odhadem;
přesné rozdělení výdajů
na osobní a věcné je z technických
důvodů těžko proveditelné. (Srovnej
s úsporou u položky b).
Řízení podle
§u 7. zákona čís. 175/1919 Sb.
z. a n. nebylo provedeno.
196. Důvody obdobné
jako u položky a) (čís.195.). Z úspor
bylo použito částky 4,307.178 Kč 88
h k částečné úhradě
překročení u kap. 11., tit. 2., § 24.,
věcné výdaje mimořádné.
197. Došlo méně
žádostí o podpory, než se předpokládalo.
198. Vzhledem k povaze
této rozpočtové položky není
podkladu pro přesné stanovení roční
potřeby.
199. Důvod jako
u položky a) (čís. 198.).
Z úspor bylo použito
částky 171.135 Kč 7 h k částečné
úhradě překročení u kap. 11.,
tit. 2., § 9., věcné výdaje mimořádné.
200. Úsporným
sestavením cestovních programů.
201. Mnohými obcemi
byly odvodní místnosti poskytnuty zdarma nebo za
nepatrný poplatek; do nemocnic bylo odesláno méně
branců; účty za tiskopisy došly později,
takže mohly býti zapraveny teprve v roce 1925; hromadnými
objednávkami docíleno nižších cen
tiskopisů.
202. Sociálně-hospodářské
péče nebylo v takovém rozsahu požadováno,
jak se při sestavování rozpočtu předpokládalo.
203. Převážně
tím že náklad na léčení
a školení legionářů-invalidů
byl menší, než se předpokládalo,
dále menším počtem úmrtí.
204. Rozsah nároků
vyplývajících ze zákonů o válečných
zákonech (rak. zákon ze dne 26. prosince 1912, čís.
236 ř. z., resp. uherský zák. čl.
LXVIII. z r. 1912) a odvislých od rozhodnutí příslušné
komise, nebylo lze předem odhadnouti.
Přihlášky nároků
na podkladě zmíněných zákonů
a přihlášky pohledávek drobných
živnostníků za bývalou vojenskou správou
mohly býti pro technické obtíže při
stanovení výše náhrad jen v nepatrné
míře vyřízeny.
205. Vzhledem k mezinárodním
poměrům nebylo možno provésti repatriaci
těchto osob.
Výdaje jsou vedeny v patrnosti
za účelem refundace ve vhodné době.
206. Výdaje vznikly
vydržováním býv. ruských zajatců
v době od převratu až do jejich návratu
do vlasti.
Výdaje jsou vedeny v patrnosti
za účelem refundace ve vhodné době.
Úhrada z úspor kap,
11., tit. 2., § 41., osobní výdaje řádné.
207. Podnik byl dnem 1.
ledna 1923 přeměněn na akciovou společnost.
208. Tytéž
důvody jako u položky a) (čís. 207.).
209, Úspory na mzdách
dělnictva, ježto nedošlo po přesídlení
továrny k provozu v takovém rozsahu, s jakým
se při sdělávání rozpočtu
počítalo.
210. Část
režijních potřeb a opatření strojového
zařízení byla z technických důvodů
odsunuta na rok 1925.
211. Větším
počtem dělnictva následkem zvýšeného
provozu.
Řízení podle
§u 7. zákona čís. 17 >/1919 Sb. z.
a n. nebylo provedeno.
212. Jednak poklesem cen
surovin, jednak tím, že zbyly značné
zásoby papíru z minulého noku.
213. Větším
počten dělnictva následkem zvýšeného
provozu.
Řízení podle
§ 7. zákona čís. 175/1919 Sb. z. a n.
nebylo provedeno.
214. Poklesem cen a snížením
dopravních výdajů.
215. Stavba vodárenské
věže a exhaustoru nebyly z tísňových
důvodů provedena.
216. Úhrada těchto
výdajů, za něž byla v roce 1921 pořízena
další část augmentačních
zásob oděvu a výstroje pro mužstvo,
jest zajištěna úvěrem podle zákona
ze dne 12. srpna 1921, čís. 312 Sb. z. a n. (Srovnej
mimořádný nepreliminovaný příjem
z úvěrních operací na úhradu
nepreliminovaného výdaje na rozpočet
kap. 11.).
217. Náklad vznikl
dopravou čsl. zajatců repatriovaných z Ruska
a ruských zajatců, odeslaných do vlasti.
(Srovnej mimořádný nepreliminovaný
příjem z úvěrních operací
na úhradu nepreliminovaného výdaje na rozpočet
kap. 11.).
218. Systemisovaný
stav stálého a přiděleného
personálu nebyl úplně obsazen, přijímání
smluvního personálu a pomocných sil bylo
omezeno a platy uklizeček úřadoven a příspěvky
na nemocenské pojištění jich súčtovány
byly od 1. ledna 1924 k tíži věcných
výdajů. Služební
cesty byly konány jen v nejnutnějších
případech, nedošlo k zájezdům
do ciziny za účelem sjednocení mezinárodních
smluv ohledně soukromého pojišťování
a pro nedostatek odborných sil k revisi pojišťoven.
Z nevyčerpaného úvěru byly uhrazeny
odměny za práci přes
čas a ve větší míře poskytnuté
nutné výpomoci.
219. Neobsazením
části systemisovaných míst.
220. Rozsah Sbírky
z. a n. nebyl tak značný, jak se při sdělávání
rozpočtu počítalo, čímž
bylo ušetřeno na sazbě, tisku a papíru;
dále nebylo třeba větších oprav
automobilů, výroba tiskopisů pro potřebu
ministerstva byla obstarávána ve vlastní
režii a rozsah věstníků byl menší.
Z nespotřebovaného úvěru uhrazena
byla větší potřeba na úředních
a kancelářských potřebách a
dále na nájemném, vzniklá zaplacením
veřejných s nájemným spojených
dávek za minulá období.
Nespotřebovaný úvěr
byl by ještě vyšší, kdyby nebyly
bývaly počínajíc 1. lednem 1924 platy
uklizeček úřadoven a příspěvky
na nemocenské pojištění jich, preliminované
u řádných výdajů osobních
súčtovány u těchto výdajů
věcných.
221. Nepreliminovaným
nákladem na zakoupení Chytilova "Místopisu",
nového automobilu a počítacího stroje,
nepreliminovaným nákladem na volby do župních
zastupitelstev na Slovensku a do N. S. na Podkarpatské
Rusi a udělením mimořádné subvence
Národní radě čsl. (Usnesení
vlády ze dne 2. prosince 1924.) Naproti tomu byla ušetřena
preliminovaná částka na provedení
zákona čís. 40/1923, ježto řízení
nebylo do konce roku 1924 skončeno.
Překročení
bylo uhrazeno z nespotřebovaných úvěrů
při řádných osobních výdajích
tit. 3., při řádných věcných
výdajích § 1., tit. 1., při mimořádných
věcných výdajích § 1., tit. 2.
a při tit. 6. téže kapitoly.
222. Část
systemisovaných míst stálého a pomocného
personálu nebyla obsazena, náklady spojené
s obstaráváním veřejných obžalob
u přestupkových soudů nebyly župami
na Slovensku požadovány a úřad matrikářů
na Slovensku byl vykonáván od matrikářů
jen ve větších městech, v jiných
místech obstaráván byl obecními notáři.
Z nevyčerpaného úvěru uhrazena byla
vyšší
potřeba na smluvní požitky za předešlá
období, na nutné odměny za práci přes
čas a cestovní náklady, které byly
nízko preliminovány.
223. Neobsazením
části systemisovaných míst. Naproti
tomu vznikl vyšší náklad na dietách
z důvodu vedení dvojí domácnosti následkem
nového župního zřízení
na Slovensku a dále výplatou odměn za zpracování
účetních závěrek okresních
školních fondů. (Rozpočtený náklad
k tomuto účelu při kap. 13., tit. 6. zůstal
nepoužit.)
224. Náklad na kancelářské
a provozní potřeby byl z úsporných
důvodů co nejvíce omezen; zákonné
zvýšení nájemného nebylo do konce
roku všude provedeno; poklesla potřeba tiskopisů
na cestovní doklady, ježto tyto byly v menší
míře žádány, potřeba pak
tiskopisů pro agendu jiných ministerstev a pro agendu
matriční
kryta byla částečně starými
zásobami; nutnost použíti vojenských
asistencí nastala v málo případech.
225. Nedošlo ke zřízení
župních a okresních úřadů
v území mimo Slovensko a Podkarpatskou Rus a jen
v menším počtu případů
byly dány předpoklady pro poskytnutí státního
příspěvku obcím. Nepreliminované
výdaje na vnitřní zařízení
úřadoven, rozšíření telefonní
sítě, nákup automobilů a volby do
župních zastupitelstev XVI. župy snížily
úspory na vykázanou výši.

