72. Následkem neobsazení některých systemisovaných míst.

73. Neúčtováním nákladu na služební cesty ministrovy a větší spotřebou topiva a světla.

Úhrada z nespotřebovaného úvěru řádných výdajů cestovních téhož titulu.

74. Náklad spojený s návštěvou pana presidenta republiky na Slovensku v roce 1921.

75. Některá systemisovaná místa nebyla obsazena a služby zpravodajská i obchodní nemohla býti vybudována pro nedostatek vhodných místností.

76. Systemisovaný stav nebyl plně obsazen.

77. Zvýšením telegrafních, telefonních a radiotelefonních poplatků tuzemských i zahraničních a vybudováním nových expositur v Paříži, Londýně, Curychu a Budapešti.

78. Některá systemisovaná místa nebyla obsazena a počet technického personálu státních tiskáren v Praze, Bratislavě, Košicích a Užhorodě nebyl rozmnožen, poněvadž zakázky nevzrostly tak, jak se předpokládalo. Vyšší výdaj nastal převážně zvýšením výdaje za mzdy u Státní tiskárny v Žatci v důsledku neočekávaného vzestupu nákladu novin.

79. Některá systemisovaná místa nebyla obsazena.

80. Větší spotřeba materiálu, zejména papíru, nastala jedině u státní tiskárny v Žatci, kde byl tisk obstaráván pro zvýšený náklad novin.

81. Následkem menšího počtu investic nebylo třeba nákladu na zúrokování a úmor investic v preliminované výši.

82. Převážně tím, že nebyla obsazena všechna systemisovaná místa.

83. Nedošlo k očekávanému zvýšení nákladu novin v Praze, čímž se snížily výdaje za sazbu, tisk a papír. Naproti tomu byly zaplaceny některé opožděně předložené účty z roku 1922.

Naproti tomu zvýšil se náklad na úřední noviny v Bratislavě rozšířením insertní části.

84. Provádění pozemkové reformy bylo soustředěno na Čechy, Moravu a Slezsko, kdežto v Podkarpatské Rusi nepokračovalo v očekávané míře. Potřeba počtu zaměstnanců byla proto menší.

85. Následkem menšího počtu zaměstnanců.

86. Nutným přechodným přidělením pragmatikálních a smluvních úředníků zastupitelských úřadů do ústředí, poskytnutím většího počtu odůvodněných výpomocí a odměn za organisační a účetní práce přes čas. Překročení bylo sníženo úsporami, jež vznikly částečným neobsazením míst kancelářského pomocného personálu a omezením služebních cest.

Úhrada překročení z nevyčerpaných úvěrů řádných osobních výdajů § 2., tit. 2. téže kapitoly.

87. Povolením úředníků zastupitelských úřadů do ústředí (srovnej řádné osobní výdaje) a vyšší potřebou na náhradách stěhovacích výloh.

Překročení na přídavcích státním zaměstnancům bylo uhrazeno z nevyčerpaného úvěru řádných osobních výdajů § 2., tit. 2. téže kapitoly.

88. Vzrůstem styků s cizinou, vyšší potřebou na propagandu, vyrovnáním účtů předchozího období, jakož i nutným vysíláním delegací na zasedání Rady S. N. úsporným opatřením při nákupu, kancelářských potřeb, omezením telefonních a telegrafních výloh, menším počtem podporovaných mírových akcí a mezinárodních výstav, dále tím, že telegrafní a radiová služba nebyla vybudována, bylo překročení sníženo.

Úhrada překročení z nevyčerpaných úvěrů při řádných osobních výdajích § 1., tit. 2., a mimořádných věcných výdajích § 2., tit. 2. téže kapitoly.

89. Výplatou nepreliminovaných podpor ruským a ukrajinským uprchlíkům, meškajícím na území čsl. republiky (- 2,865.256 Kč 61 h + 16,910.171 Kč 93 h), jakož i větší potřebou na zařízení nově získaných místností. Překročení bylo sníženo úsporou při nákladu na provádění mírových smluv, menšími výdaji na rozhodčí soudy, menším počtem mezinárodních sjezdů a konferencí a skončením spisové rozluky.

Částečná úhrada nákladu na podpory ukrajinským uprchlíkům per 16,910.171 Kč 93 h byla zajištěna částkou 7,000.000 Kč.

90. Z těchto nevyčerpaných úvěrů uhrazena byla vyšší potřeba na cestovních výlohách, která nastala nutnými častějšími úředními cestami a zvýšením železničních sazeb v některých státech.

91. Nedošlo v očekávaném rozsahu ke změnám v diplomatickém personálu, úspory sníženy byly nepředvídanou vyšší potřebou na příspěvcích ekvipačních a zařizovacích.

92. Stoupnutím cen všech potřeb úředních následkem zavedení zlaté měny v některých státech, intensivnější tiskovou službou v cizině a nutností zvýšiti náklad na kulturní účely.

Zakoupením vlastní budovy pro legaci v Paříži a dočasnou výpovědí bytu vyslance v Rio de Janeiro ušetřeno na nájemném, kteréžto úspory snížily překročení.

93. Dokončením zařízení vyslaneckých budov v Budapešti, Bukurešti a Paříži a vybavením zastupitelských úřadů v Tokiu, Sofii, Vídni, Moskvě a Kodani služebními automobily.

94. Zařazením míst u některých států do nižších drahotních, stupnic, propuštěním části smluvních úředníků a tím i snížením nákladu na pojištění v důsledku likvidace poválečných poměrů, dále menším počtem poskytnutých výpomocí a odměn. Z úspor uhrazena byla vyšší potřeba na osobní požitky, ježto nebylo pamatováno v rozpočtu na časový postup a na cestovní výlohy z důvodu nutných častějších cest a na zvýšení železničních sazeb v některých státech.

95. Nedošlo v očekávaném rozsahu ke změnám u konsulárního personálu z důvodů úsporných. Přiřčením nároku na příspěvky ekvipační a zařizovací nově jmenovaným kancelářským oficiantům nastalo překročení, jímž byla úspora snížena.

96. Některé konsulární úřady (16) nebyly zřízeny. Poskytnutím značnějších podpor na kulturní účely nastala vyšší potřeba, jež uvedenou úsporu snížila.

97. Nebyly zřízeny některé konsulární úřady.

98. Nebylo preliminováno.

99. Výplatou doplatků na požitky za rok 1921 až 1923 podle zákona ze 4. července 1923, čís. 152 Sb. z. u n., a vládního nařízení ze dne 20. prosince 1923, čís. 10. Sb. z. a n. ex 1921.

Řízení podle §u 7. zákona čís. 775/1919 Sb. z. a n. nebylo provedeno.

100. Převážně úsporou na jednotném drahotním přídavku a přídavku na děti tím, že při přemístění voj. gážistů byli nově přidělení gážisté většinou v nižších třídách rodinných, než v jakých byli gážisté odcházející k vojenským útvarům, než výdaj na sustentaci z titulu vedení dvojí domácnosti byl nižší než preliminováno.

101. Některá ze systemisovaných míst ve vyšších hodnostních třídách byla obsazena teprve koncem roku 1924; počet pomocného personálu byl snížen.

102. Místa vojenských zástupců v Rusku a Washingtonu nebyla obsazena a mimo to vzestupem kursu čs. koruny snížily se náklady, které byly v pevné vyšší relaci preliminovámy.

103. Jednak snížením počtu členů francouzské vojenské misse, jednak tím, že při výměně některých členů misse zůstala tato místa delší dobu neobsazena.

104. Omezením kancelářských potřeb, poklesem cen a snížením nakladu na vydávání věstníku.

105. Soustředěním úředních místností v nových budovách bylo docíleno úspor na topivu.

106. Otázka nájemného v soukromých budovách (Strakova akademie a Ernestinum) nebyla dosud vyřešena.

107. Výdaje na meziměstské rozmluvy a telegramy, jež nelze přesně odhadnouti, nedosáhly preliminované výše.

108. Omezením provozu a poklesem cen provozního materiálu.

109. Výplatou mimořádných výpomocí.

Řízení dle §u 7. zákona čís. 175/1919 Sb. z. a n. nebyla provedeno.

110. K vojenským útvarům od ministerstva národní obrany přemístění gážisté byli většinou ve vyšších rodinných třídách, než gážisté odcházející k ministerstvu národní obrany. (Srovnej odůvodnění státních výdajů, tit. 1., § 1., pol. a), osobní výdaje mimořádné.)

Řízení podle §u 7, zákona čís. 175/1.919 Sb. z. a n. nebylo provedeno.

111. Příplatky při zvláštních služebních výkonech, jež nelze přesně odhadnouti, nedosáhly preliminované výše.

112. Převážně tím, že nedošlo k snížení drahotního přídavku o 50%, s čímž bylo při preliminování počítáno, mimo to zvýšeným počtem nováčků.

Řízení podle §u 7, zákona čís. 175/1919 Sb. 2. a n. nebylo provedeno.

113. Počet kancelářského personálu a zřízenců byl snížen a stanoveného počtu smluvních úředníků nebylo dosaženo.

Z úspor docílených u výdajů řádných bylo použito částky 27.161 Kč 56 h k úhradě překročení u kap. 11., tit. 2., § 30., osobní výdaje řádné.

114. Jednak poklesem cen, jednak tím, že z technických důvodů nebylo lze vybudovati voj. útvary a ústavy v počtu organisačně stanoveném.

Z úspor bylo použito částky 219.412 Kč 71 h k úhradě překročení u kap. 11., tit. 2., § 15., věcné výdaje řádné.

115. Poklesem cen kancelářského zařízení a tiskovin; mimo to nedošlo z technických důvodů k vydání služebních předpisů v zamýšleném rozsahu.

Z úspor bylo použito částky 500.000 Kč k částečné úhradě překročení u kap. 11., tit. 2., § 39., věcné výdaje mimořádné.

116. Vzestupem cen některých potravin a zvýšeným počtem nováčků.

Úhrada z úspor u kap. 11., tit. 2. § 5., věcné výdaje řádné.

117. Značným poklesem cen sena a slámy.

Z úspor docílených u této položky bylo použito částky 4,239.61.7 Kč 01 h k úhradě překročení u kap. 11., tit. 2., § 5., osobní výdaje řádné, částky 400.000 Kč a 500.000 Kč k částečné úhradě překročení u kap. 13., tit. 6., § 3., věcné výdaje řádné, částky 200.000 Kč k částečné úhradě překročení u kap. 23., tit. 1., § 4., věcné výdaje mimořádné.

118. Výrobou sucharů ve vlastní režii u proviantních skladů bylo ušetřeno na výrobních nákladech.

119. Snížením počtu civilních dělníků a úpravou mezd.

120. Poklesem cen pytlů a úsporou na dopravních výdajích.

121. Ježto nedošlo z technických důvodů k provozu dílen v zamýšleném rozsahu, snížil se počet dělnictva a náklad na mzdy; následkem toho zpracováno také méně materiálu.

122. Náklad se snížil jednak poklesem cen, jednak tím, že z technických důvodů nedošlo k objednávkám v zamýšleném rozsahu.

123. Zvýšením počtu řemeslníků ve vojenském skladu.

Řízení podle §u 7. zákona čís. 175/1919 Sb. z. a n. nebylo provedeno.

124. Z technických důvodů nedošlo k uskutečnění objednávek v zamýšleném rozsahu.

125. Převzetím více vyrobeného zboží k doplnění augmentačních zásob.

Řízení podle §u 7. zákona čís. 175/1919 Sb. z. a n. nebylo provedeno.

126. Snížením počtu dělnictva v lůžkovém skladišti a ve vojenských prádelnách.

127. Poklesem cen materiálu. Některé objednávky nemohly býti do konce roku vyřízeny.

128. Náklad byl rozpočten dle připraveného nového ubytovacího zákona, dle něhož se ubytovací náhrady podstatně zvyšují; ku projednání zákona však nedošlo.

Mimo to poklesem cen svítiva, osvětlovacích zařízení a menší spotřebou vody ve vojenských budovách při nižších cenách.

129. Částka 8,000.000 Kč, jež byla preliminována na vyšší náhrady za ubytování vojska v novostavbách dle vládního nařízení čís. 164/1922, nebyla využita, ježto jednání s obcemi o stavbě kasáren nebylo v roce 1924 skončeno; mimo to nemohly býti v některých případech náhrady škod do konce roku 1924 vyřízeny.

130. Následkem vysokých cen nedošlo k nákupu koní v zamýšleném rozsahu.

Z úspor bylo použito: částky 736.463 Kč 76 h k částečné úhradě překročení u kap. 18., tit. 4., pol. 9. b), věcné výdaje řádné, částky 10,000.000 Kč k úhradě překročení u kap. 11., tit. 2., § 24., věcné výdaje mimořádné.

131. Převážně menším počtem dělnictva, ježto provoz ústavů pro chov vojenských koní nedosáhl předpokládaného rozsahu, kromě toho snížením mezd.

132. Jednak poklesem cen osiva a umělých hnojiv, jednak snížením režijních nákladů následkem provozu v menším rozsahu, než jak bylo rozpočteno.

133. Snížením počtu civilního ošetřovatelského personálu, dále tím, že náklad na opatření prothés a na léčení vojenských osob v občanských léčebných ústavech nedosáhl předpokládané výše.

134. Jednak nebyla část dodávek pro běžné doplňování a opravy lékařských nástrojů a lékařských pomůcek do konce roku uskutečněna, jednak nedosáhly režijní výdaje rozpočtené výše následkem menšího počtu nemocných.

135. Velká část objednávek chirurgických nástrojů a léčiv pro polní výstroj nemohla býti z technických důvodů do konce roku uskutečněna.

136. Počet civilního personálu v zdravotních ústavech byl nižší, ježto nedošlo z technických důvodů k zamýšlené výrobě obvazového materiálu.

137. Poklesem cen léčiv a menším nákupem materiálu, ježto byly zde ještě zásoby z minulého roku.

138. Část objednávek nemohla býti do konce noku 1924 realisována.

139. Nutným nákupem pitevních souprav a operačního nářadí.

Úhrada z úspor u kap. 11., tit. 2., § 4., věcné výdaje řádné.

140. Následkem menšího počtu vězňů poklesl náklad na přídavky pro dozorčí personál, jehož počet byl nižší, než bylo preliminováno.

Menším počtem vězňů a zlevněním potřeb.

142. Nedošlo k zamýšlené úpravě zvláštních požitků letectva, s níž bylo při sdělávání rozpočtu počítáno; mimo to byl snížen počet dělnictva.

143. Potřeba na opravy a udržování draků, motorů, hangarů, stanů a palubních přístrojů, již lze stanoviti jen odhadem, nedosáhla preliminované výše.

144. Většina objednávek leteckého materiálu byla zadána za směrné ceny proti dodatečnému vyúčtování, takže nebylo pro přesné stanovení potřeby spolehlivých podkladů.

145. Poklesem cen, dále, že z technických důvodů nemohla býti část objednávek do konce roku realisována.

146. Poklesem cen a tím, že jednotlivé druhy ženijního materiálu byly zhotoveny ve vlastních dílnách.

147. Snížením počtu dělnictva.

148. Poklesem cen materiálu.

149. Poklesem cen a omezením adaptací a nákupu na nejnutnější míru. Mimo to nebylo použito preliminované částky na náhradu za používání pozemků zabraných pro vojenské letiště, poněvadž nebylo jednání do konce roku skončeno.

150. Zvýšením počtu dělnictva pro výrobu matriálu ve vlastní režii.

Řízení podle §u 7. zákona čís. 175/1919 Sb. z. a n. nebylo provedeno.

151. Snížením cen materiálu, dále tím, že většina přístrojů byla zhotovena ve vlastní režii, jak uvedeno u položky a) téhož paragrafu. U výdajů řádných též tím, že výdaje za telegramy a telefonické rozhovory byly následkem lepších poměrů v dislokaci vojska nižší.

152. Snížením počtu dělnictva.

153. Přeúčtováním různých výloh z dopravy železniční správou z let minulých.

Řízení podle §u 7. zákona čís. 175/1919 Sb. z. a n. nebylo provedeno.

154. Vyplacené prémie řidičům za ujeté kilometry a za vzorné ošetřování svěřených vozidel nedosáhly očekávané výše; mimo to nedošlo k použití částky 10.000 Kč, preliminované pro požitky členů klasifikační komise, poněvadž přehlídky civilních vozidel nemohly býti z technických důvodů v roce 1924 provedeny.

155. Poněvadž nebylo benzinové skladiště v Trenčíně hotovo, nedošlo k objednávce pohonných hmot v ceně 9,000.000 Kč. Část běžné potřeby pohonných hmot byla kryta z pohotovostních zásob. Výdaje spojené s udržováním vozidel se snížily o 1,500.000 Kč tím, že byly dílny autozbrojovky rozšířeny a mohly opravy prováděti ve větším rozsahu. Částky 500.000 Kč preliminované na klasifikační přehlídky civilních vozidel nebylo použito, poněvadž tyto přehlídky nebyly v roce 1924 z technických důvodů provedeny. K úspoře přispěl konečně též pokles cen.

Z úspor bylo použito částky 10,100.000 Kč k částečné úhradě překročení u kap. 11., tit. 2., § 24., věcné výdaje mimořádné.

156. Ježto nebylo dostatečných skladišť (srovnej odůvodnění u věcných výdajů řádných) byly pohotovostní zásoby pohonných hmot objednány jen z polovice. Další úspory vznikly snížením cen materiálií.

157. Následkem nové kolektivní smlouvy zvýšily se některé mzdy.

Řízení podle §u 7. zákona čís. 175/1919 Sb. z. a n. nebylo provedeno.

158. Některé objednávky nebyly do konce roku vyřízeny.

159. Z technických důvodů nedošlo k postavení několika nových formací, s nimiž bylo při sdělávání rozpočtu počítáno.

160. Část objednávek nebyla do konce roku vyřízena.

161. Nákupem pušek Mauser následkem přezbrojení armády a nutným opatřením jiného výzbrojního materiálu. Úhrada z úspor u kap. 11., tit. 2., § 11., věcné výdaje řádné, v částce 10,000.000 Kč, § 22., věcné výdaje řádné, v částce 10,400.000 Kč, § 25., věcné výdaje mimořádné, v částce 8,800.000 Kč, § 26., věcné výdaje mimořádné, v částce 600.000 Kč, § 27., věcné výdaje mimořádné, v částce 2,000.000 Kč, § 28., věcné výdeje mimořádné, v částce,50.000 Kč, § 29., věcné výdaje mimořádné, v částce 1,300.000 Kč a § 42., věcné výdaje řádné, v částce 4,807.178 Kč 88 h.

162. Nákup munice nebyl v celém rozsahu proveden, poněvadž některé zkoušky nebyly z technických důvodů včas skončeny.

Z úspor u pol. b), výdaje mimořádné, bylo použito částky 3,800.000 Kč k částečné úhradě překročení u kap. 11., tit. 2., § 24., pol. b), výdaje mimořádné.

163. K opravám a na udržování optického materiálu nebylo zapotřebí preliminovaného nákladu.

164. K objednávce fonometru nedošlo, rovněž nemohly býti nakoupeny specielní přístroje pro měřičskou rotu, ježto pokusy nebyly ukončeny.

Z úspor použito částky 600.000 Kč k částečné úhradě překročení u kap. 11., tit. 2., § 24., pol. b), výdaje mimořádně.

165. Z technických důvodů nedošlo k postavení nových útvarů v tom rozsahu, s nímž bylo při sdělání rozpočtu počítáno.

166. K opravám a udržování tanků a jiných vozidel nebylo třeba preliminovaného nákladu. Nájemné za parní stroje a žel. vozy bylo nižší, poněvadž velká část jich byla během roku železniční správě vrácena. Následkem toho poklesla též spotřeba uhlí a provozního materiálu.

167. Dodávka dělostřeleckých světlometů proti letadlům a výzbroje k nim mohla býti z technických důvodů do konce roku jen částečně uskutečněna.

Z úspor použito částky 2,000.000 Kč k částečné úhradě překročení u kap. 11., tit. 2., § 24., pol. b), mimořádné výdaje.

168. Přechodným mimořádným zvýšením provozu dílen zbrojních ústavů (zvláště dílen pro plynovou službu) byl dočasně rozmnožen počet dělnictva.

Řízení podle §u 7. zákona čís. 175/1919 Sb. z. a n. nebylo provedeno.

169. Nákup mědi, s nímž bylo při sdělávání rozpočtu počítáno, byl uskutečněn již z rozpočtu na rok 1923.

Z úspor použito jednak částky 5,530.000,- Kč k částečné úhradě překročení u kap. 11., tit. 2., § 24., pol. b), výdaje mimořádné, jednak částky 7,858.984 Kč 40 h k úhradě překročení u kap. 11., tit. 2., § 32., pol. b), výdaje mimořádné.

170. Adaptace starých děl a opatření nových pro pokusy nemohla býti z technických důvodů tak provedena, jak se očekávalo. Pokusy s novým zaměřovačem, centrálním řídícím a velícím strojem s minomety, s přístrojem na měření rychlosti letadel a s cvičnými hlavněmi nebyly z technických důvodů uskutečněny. K zařízení střelnice v Malackách nedošlo, poněvadž projekt nebyl dokončen. Měřicí přístroje pro ruční zbraně nebyly opatřeny, poněvadž pokusy nebyly skončeny.

Z úspor bylo použito částky 1,300.000 Kč k částečné úhradě překročení u kap. 11., tit. 2., pol. b), výdaje mimořádné.

171. Zvýšením počtu civilních zaměstnanců, ježto vzrostla agenda výzkumného a zkušebního oddělení.

Úhrada z úspor u kap. 11., tit. 2., § 3., osobní výdaje řádné.

172. Převážně tím, že nebylo použito částky preliminované na udržování střelnice v Milovicích, poněvadž z výtěžku hospodářství této střelnice byly uhrazeny veškeré udržovací výdaje (srovnej s odůvodněním u tit. 2. státních příjmů).

173. Poklesem cen.

174. Nutným nákupem prachu ku plnění pohotovostních zásob munice.

Úhrada z úspor u kap. 11., tit. 2., § 28., věcné výdaje mimořádné.

175. Provoz továrny nedosáhl rozsahu, se kterým bylo při sestavování rozpočtu počítáno. Zlepšením strojního zařízení docíleno bylo snížení počtu dělnictva a ostatních režijních a provozovacích výdajů. Následkem menšího provozu továrny nebylo zapotřebí nákupu strojů a zařízení v takovém rozsahu, jak bylo při sdělávání rozpočtu předpokládáno.

176. Od vybudování továrny bylo upuštěno. Nákladu bylo třeba jen na udržování zařízení.

177. Nebylo zapotřebí preliminovaného počtu civilních zaměstnanců, poněvadž k výměně vojínů civilními zaměstnanci došlo z důvodů organisačních teprve koncem roku.

178. Nebylo použito preliminovaných částek školního paušálu a paušálu na pořádaní různých cvičení praktického běhu a studijních cest, poněvadž byly tu úspory z let minulých.

179. Vzestupem kursu čs. koruny snížil se náklad spojený s vysláním důstojníků do ciziny, jenž byl preliminován v pevné vyšší relaci.

180. Částek preliminovaných na školní paušál pro kursy bylo jen částečně použito, poněvadž k uskutečnění některých kursů z technických důvodů nedošlo.

181. Poklesem nákupních cen učebních a výcvikových pomůcek.

182. Náklad vzniklý účastí vojenských osob na sportovních závodech byl vyšší, než bylo rozpočteno.

Řízení podle §u 7. zákona čís. 175/1919 Sb. z. a n. nebylo provedeno.

183. Ceny potřeb pro zřizování a udržování vojenských zátiší poklesly.

184. Poklesem cen tělocvičného a šermířského nářadí.

185. Neobsazením všech systemisovaných míst.

186. Poklesem cen materiálu a výrobních potřeb.

187. Ku projektovaným stavbám pyramid pro triangulační práce nedošlo, poněvadž bylo použito pyramid postavených triangulační kanceláří ministerstva financí; mimo to zlevněním cen technického zařízení.

188. Projektovaný nákup obrazů, dokumentárních předmětů a musejních sbírek se neuskutečnil; přednášková činnost, pořádání putovních výstav a předvádění filmů bylo omezeno.

189. Výplatou příspěvku spolku pro postavení Žižkova pomníku a památníku osvobození na hoře Vítkově.

Úhrada ve výši 500.000 Kč z úspor u tit. 2., § 4., věcné výdaje mimořádné a ve výši 171.135 Kč 37 h z úspor u § 44., věcné výdaje řádné.

190. Bylo zapotřebí méně smluvních hrobníků, než jak rozpočteno.

191. Zlevněním materiálu, potřebného na udržování hrobů, pomníků, cest, ohrad a zdí.

192. Výdaje na zřizování a upravení válečných hrobů na Slovensku a v Podkarpatské Rusi nedosáhly preliminované výše, ježto byl poměrně malý počet takových hrobů nově zjištěn; mimo to nedošlo k zamýšlenému převozu plukovníka Švece a 17 legionářů z Ruska.

193. Počet záložníků povolaných ke cvičení ve zbrani nedosáhl očekávané výše, hlavně pro konstatovanou neschopnost k vojenské službě následkem úrazů utrpěných za války.

Z úspor u výdajů řádných bylo použito částky 7,175.576 Kč 66 h k úhradě překročení u kap. 11., tit. 5., osobní výdaje mimořádné.

194. Důvody jako u položky a) (čís. 193.).

195. Náklad na cestovní a dopravní výdaje lze preliminovati jen odhadem; přesné rozdělení výdajů na osobní a věcné je z technických důvodů těžko proveditelné. (Srovnej s úsporou u položky b).

Řízení podle §u 7. zákona čís. 175/1919 Sb. z. a n. nebylo provedeno.

196. Důvody obdobné jako u položky a) (čís.195.). Z úspor bylo použito částky 4,307.178 Kč 88 h k částečné úhradě překročení u kap. 11., tit. 2., § 24., věcné výdaje mimořádné.

197. Došlo méně žádostí o podpory, než se předpokládalo.

198. Vzhledem k povaze této rozpočtové položky není podkladu pro přesné stanovení roční potřeby.

199. Důvod jako u položky a) (čís. 198.).

Z úspor bylo použito částky 171.135 Kč 7 h k částečné úhradě překročení u kap. 11., tit. 2., § 9., věcné výdaje mimořádné.

200. Úsporným sestavením cestovních programů.

201. Mnohými obcemi byly odvodní místnosti poskytnuty zdarma nebo za nepatrný poplatek; do nemocnic bylo odesláno méně branců; účty za tiskopisy došly později, takže mohly býti zapraveny teprve v roce 1925; hromadnými objednávkami docíleno nižších cen tiskopisů.

202. Sociálně-hospodářské péče nebylo v takovém rozsahu požadováno, jak se při sestavování rozpočtu předpokládalo.

203. Převážně tím že náklad na léčení a školení legionářů-invalidů byl menší, než se předpokládalo, dále menším počtem úmrtí.

204. Rozsah nároků vyplývajících ze zákonů o válečných zákonech (rak. zákon ze dne 26. prosince 1912, čís. 236 ř. z., resp. uherský zák. čl. LXVIII. z r. 1912) a odvislých od rozhodnutí příslušné komise, nebylo lze předem odhadnouti.

Přihlášky nároků na podkladě zmíněných zákonů a přihlášky pohledávek drobných živnostníků za bývalou vojenskou správou mohly býti pro technické obtíže při stanovení výše náhrad jen v nepatrné míře vyřízeny.

205. Vzhledem k mezinárodním poměrům nebylo možno provésti repatriaci těchto osob.

Výdaje jsou vedeny v patrnosti za účelem refundace ve vhodné době.

206. Výdaje vznikly vydržováním býv. ruských zajatců v době od převratu až do jejich návratu do vlasti.

Výdaje jsou vedeny v patrnosti za účelem refundace ve vhodné době.

Úhrada z úspor kap, 11., tit. 2., § 41., osobní výdaje řádné.

207. Podnik byl dnem 1. ledna 1923 přeměněn na akciovou společnost.

208. Tytéž důvody jako u položky a) (čís. 207.).

209, Úspory na mzdách dělnictva, ježto nedošlo po přesídlení továrny k provozu v takovém rozsahu, s jakým se při sdělávání rozpočtu počítalo.

210. Část režijních potřeb a opatření strojového zařízení byla z technických důvodů odsunuta na rok 1925.

211. Větším počtem dělnictva následkem zvýšeného provozu.

Řízení podle §u 7. zákona čís. 17 >/1919 Sb. z. a n. nebylo provedeno.

212. Jednak poklesem cen surovin, jednak tím, že zbyly značné zásoby papíru z minulého noku.

213. Větším počten dělnictva následkem zvýšeného provozu.

Řízení podle § 7. zákona čís. 175/1919 Sb. z. a n. nebylo provedeno.

214. Poklesem cen a snížením dopravních výdajů.

215. Stavba vodárenské věže a exhaustoru nebyly z tísňových důvodů provedena.

216. Úhrada těchto výdajů, za něž byla v roce 1921 pořízena další část augmentačních zásob oděvu a výstroje pro mužstvo, jest zajištěna úvěrem podle zákona ze dne 12. srpna 1921, čís. 312 Sb. z. a n. (Srovnej mimořádný nepreliminovaný příjem z úvěrních operací na úhradu nepreliminovaného výdaje na rozpočet kap. 11.).

217. Náklad vznikl dopravou čsl. zajatců repatriovaných z Ruska a ruských zajatců, odeslaných do vlasti. (Srovnej mimořádný nepreliminovaný příjem z úvěrních operací na úhradu nepreliminovaného výdaje na rozpočet kap. 11.).

218. Systemisovaný stav stálého a přiděleného personálu nebyl úplně obsazen, přijímání smluvního personálu a pomocných sil bylo omezeno a platy uklizeček úřadoven a příspěvky na nemocenské pojištění jich súčtovány byly od 1. ledna 1924 k tíži věcných výdajů. Služební cesty byly konány jen v nejnutnějších případech, nedošlo k zájezdům do ciziny za účelem sjednocení mezinárodních smluv ohledně soukromého pojišťování a pro nedostatek odborných sil k revisi pojišťoven. Z nevyčerpaného úvěru byly uhrazeny odměny za práci přes čas a ve větší míře poskytnuté nutné výpomoci.

219. Neobsazením části systemisovaných míst.

220. Rozsah Sbírky z. a n. nebyl tak značný, jak se při sdělávání rozpočtu počítalo, čímž bylo ušetřeno na sazbě, tisku a papíru; dále nebylo třeba větších oprav automobilů, výroba tiskopisů pro potřebu ministerstva byla obstarávána ve vlastní režii a rozsah věstníků byl menší. Z nespotřebovaného úvěru uhrazena byla větší potřeba na úředních a kancelářských potřebách a dále na nájemném, vzniklá zaplacením veřejných s nájemným spojených dávek za minulá období.

Nespotřebovaný úvěr byl by ještě vyšší, kdyby nebyly bývaly počínajíc 1. lednem 1924 platy uklizeček úřadoven a příspěvky na nemocenské pojištění jich, preliminované u řádných výdajů osobních súčtovány u těchto výdajů věcných.

221. Nepreliminovaným nákladem na zakoupení Chytilova "Místopisu", nového automobilu a počítacího stroje, nepreliminovaným nákladem na volby do župních zastupitelstev na Slovensku a do N. S. na Podkarpatské Rusi a udělením mimořádné subvence Národní radě čsl. (Usnesení vlády ze dne 2. prosince 1924.) Naproti tomu byla ušetřena preliminovaná částka na provedení zákona čís. 40/1923, ježto řízení nebylo do konce roku 1924 skončeno.

Překročení bylo uhrazeno z nespotřebovaných úvěrů při řádných osobních výdajích tit. 3., při řádných věcných výdajích § 1., tit. 1., při mimořádných věcných výdajích § 1., tit. 2. a při tit. 6. téže kapitoly.

222. Část systemisovaných míst stálého a pomocného personálu nebyla obsazena, náklady spojené s obstaráváním veřejných obžalob u přestupkových soudů nebyly župami na Slovensku požadovány a úřad matrikářů na Slovensku byl vykonáván od matrikářů jen ve větších městech, v jiných místech obstaráván byl obecními notáři. Z nevyčerpaného úvěru uhrazena byla vyšší potřeba na smluvní požitky za předešlá období, na nutné odměny za práci přes čas a cestovní náklady, které byly nízko preliminovány.

223. Neobsazením části systemisovaných míst. Naproti tomu vznikl vyšší náklad na dietách z důvodu vedení dvojí domácnosti následkem nového župního zřízení na Slovensku a dále výplatou odměn za zpracování účetních závěrek okresních školních fondů. (Rozpočtený náklad k tomuto účelu při kap. 13., tit. 6. zůstal nepoužit.)

224. Náklad na kancelářské a provozní potřeby byl z úsporných důvodů co nejvíce omezen; zákonné zvýšení nájemného nebylo do konce roku všude provedeno; poklesla potřeba tiskopisů na cestovní doklady, ježto tyto byly v menší míře žádány, potřeba pak tiskopisů pro agendu jiných ministerstev a pro agendu matriční kryta byla částečně starými zásobami; nutnost použíti vojenských asistencí nastala v málo případech.

225. Nedošlo ke zřízení župních a okresních úřadů v území mimo Slovensko a Podkarpatskou Rus a jen v menším počtu případů byly dány předpoklady pro poskytnutí státního příspěvku obcím. Nepreliminované výdaje na vnitřní zařízení úřadoven, rozšíření telefonní sítě, nákup automobilů a volby do župních zastupitelstev XVI. župy snížily úspory na vykázanou výši.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP