| Ústřední státní pokladna | 1.618,721.901 | 91 | 164,355.600 | - | 760,051.481 | - | 806.500 | - |
| Bankovní úřad ministerstva financí | 14.941,926.597 | 03 | - | - | 14.852,379.636 | 99 | - | - |
| Pokladny Národního shromáždění | 54.236 | 14 | - | - | 386.235 | 15 | - | - |
| Pokladny státních tiskáren | 346.024 | 80 | 116.070 | 13 | 705.426 | 83 | - | - |
| Pokladny konsulární a vyslanecké | 62,817.277 | 13 | - | - | 61,036.483 | 71 | 124.350 | - |
| Pokladny vojenské | 271,178.287 | 01 | - | - | 740,094.974 | 53 | - | - |
| Pokladny četnické | 4,302.948 | 51 | - | - | 4,102.265 | 41 | - | - |
| Zemědělské školní závody | 7,051.641 | 25 | - | - | 7,230.835 | 32 | - | - |
| Pokladny a úřady finanční | 642,871.466 | 67 | 148.723 | 08 | 1.195,825.746 | 02 | 1,106.692 | 96 |
| Úřady tabákové režie | 11,732.500 | 87 | - | - | 6,484.307 | 06 | - | - |
| Pokladna loterní | 6,071.221 | 25 | - | - | 844.615 | 02 | - | - |
| Pokladna mincovny v Kremnici | 30.171 | 98 | - | - | - | - | - | - |
| Bývalý úřad pro zahraniční obchod a meziministerská komise pro věcnou demobilisaci | 190,850.626 | 75 | - | - | 32,546.473 | 35 | 10,151.000 | - |
| Pokladny a úřady poštovní a telegrafní 1) | 6.459,906.902 | 40 | - | - | 6.601,926.456 | 63 | - | - |
| Pokladny a úřady železničního provozu | 2.206,661.853 | 14 | - | - | 660,511.144 | 23 | - | - |
| Pokladny lesů a statků, jež v důsledku mírových smluv a následkem pozemkové reformy staly se majetkem státním | 168,924.241 | 17 | - | - | 151,234.083 | 01 | - | - |
| Úřady puncovní | 365 | 26 | - | - | 2.336 | - | - | - |
| Pokladny báňských a hutních podniků | 56,285.996 | 61 | - | - | 28,249.305 | 51 | - | - |
| Pokladny státních nemocnic a léčebných ústavů | 3,657.280 | 95 | - | - | 4,863.538 | 02 | - | - |
| Úhrnem | 26.653,391.540 | 83 | 164,620.393 | 21 | 25.108,475.343 | 79 | 12,188.542 | 96 |
1) Z toho připadá
na poštovní úřad šekový:
| aktivní | 5.324,745.956 Kč 50 h |
| pasivní | 5.341,861.419 Kč 15 h |
| Ústřední státní pokladna | 1.535,886.150 | 78 | 164,355.600 | - | 984,948.429 | 45 | 252,505.500 | - |
| Bankovní úřad ministerstva financí | 15.385,640.106 | 56 | - | - | 15.204,138.320 | 39 | - | - |
| Pokladny Národního shromáždění | 66.550 | 02 | - | - | 853.162 | 19 | - | - |
| Pokladny státních tiskáren | 177.448 | 42 | 116.070 | 13 | 500.584 | 99 | - | - |
| Pokladny konsulární a vyslanecké | 40,325.389 | 30 | - | - | 44,464.833 | 35 | 75.350 | - |
| Pokladny vojenské | 117,311.266 | 02 | - | - | 188,976.177 | 15 | - | - |
| Pokladny četnické | 7,613.002 | 78 | - | - | 7,051.432 | 35 | - | - |
| Zemědělské školní závody | 7,731.857 | 76 | - | - | 7,933.100 | 25 | - | - |
| Pokladny a úřady finanční | 728,501.989 | 98 | 27.900 | - | 835;910.003 | 87 | 741.674 | 97 |
| Úřady tabákové režie | 10,648.993 | 96 | - | - | 101,732.635 | 07 | - | - |
| Pokladna loterní | 8,044.202 | 22 | - | - | 52.874 | 01 | - | - |
| Pokladna mincovny v Kremnici | 248.496 | 52 | - | - | 50.000 | - | - | |
| Bývalý úřad pro zahraniční obchod a meziministerská komise pro věcnou demobilisaci | 148,189.594 | 43 | - | - | 45,768.258 | 02 | 2,281.000 | - |
| Pokladny a úřady poštovní a telegrafní 2) | 6.858,882.298 | 63 | - | - | 6.841,137.444 | 77 | - | - |
| Pokladny a úřady železničního provozu | 1.067,253.624 | 22 | - | - | 793,033.153 | 46 | - | - |
| Pokladny lesů a statků, jež v důsledku mírových smluv a následkem pozemkové reformy staly se majetkem státním | 161,553.664 | 27 | - | - | 148,596.038 | 78 | - | - |
| Úřady puncovní | 5.580 | 30 | - | - | 1.102 | - | - | - |
| Pokladny báňských a hutních podniků | 69,007.160 | 35 | - | - | 35,206.308 | 67 | - | - |
| Pokladny státních nemocnic a léčebných ústavů | 3,942.082 | 90 | - | - | 5,163.386 | 07 | - | - |
| Úhrnem | 26.150,922.159 | 47 | 164,499.570 | 13 | 25.245,517.241 | 84 | 1 255,603.524 | 97 |
2) Z toho připadá
na poštovní úřad šekový:
| aktivní | 5.740,903.809 Kč 73 h |
| pasivní | 5.762,147.099 Kč 83 h |
| Ústřední státní pokladna | 124,970.964 | - | 88,297.425 | - |
| Bankovní úřad ministerstva financí | 908.321 | 64 | - | - |
| Pokladny Národního shromáždění | 2,689.760 | 46 | - | - |
| Pokladny státních tiskáren | 4,996.419 | 35 | - | - |
| Pokladny konsulární a vyslanecké | 20,731.091 | 27 | 124.350 | - |
| Pokladny vojenské | 7,246.047 | 53 | - | - |
| Pokladny četnické | 412.633 | 04 | - | - |
| Zemědělské školní závody | 572.477 | 83 | - | - |
| Pokladny a úřady finanční | 402,850.500 | 77 | 22,809.072 | 05 |
| Úřady tabákové režie | 184,529.456 | 28 | - | - |
| Pokladna loterní | 2,860.739 | 97 | - | - |
| Pokladna mincovny v Kremnic | 4,624.188 | 72 | - | - |
| Bývalý úřad pro zahraniční obchod a meziministerská komise pro věcnou demobilisaci | 4,230.489 | 54 | 10,151.000 | - |
| Pokladny a úřady poštovní a telegrafní | 364,484.467 | 80 | - | - |
| Pokladny a úřady železničního provozu | 285,591.767 | 53 | - | - |
| Pokladny lesů a statků, jež v důsledku mírových smluv a následkem pozemkové reformy staly se majetkem státním | 14,309.82 | - | - | - |
| Úřady puncovní | 56.808 | 80 | - | - |
| Pokladny báňských a hutních podniků | 6,400.678 | 23 | - | - |
| Pokladny státních nemocnic a léčebných ústavů | 2,097.521 | 89 | - | - |
| Úhrn vykázaných pokladních zůstatků | 1.434,029.256 | 65 | 121,381.852 | 05 |
| Připočte-li se konečný stav průběžných položek aktivních ze dne 31. prosince 1923 [Srovnej přílohu] | 26.653,391.540 | 83 | 164,620.393 | 21 |
| a odečte-li se konečný stav průběžných položek pasivních ze dne 31. prosince 1923 [Srovnej přílohu] | 25.108,475.343 | 79 | 12,188.542 | 96 |
| činí stav státních hotovostí a cenných papírů z reelního hospodaření dnem 31. prosince 1923 | 2978,945.453 | 69 | 27.3,813.702 | 30 |
| Ústřední státní pokladna | 31,846.745 | 12 | 394,648.550 | - |
| Bankovní úřad ministerstva financí | 1,031.455 | 07 | - | - |
| Pokladny Národního shromáždění | 3,277.564 | 89 | - | - |
| Pokladny státních tiskáren | 5,331.468 | 92 | - | - |
| Pokladny konsulární a vyslanecké | 15,247.516 | 15 | 75.350 | - |
| Pokladny vojenské | 4,136.791 | 35 | - | - |
| Pokladny četnické | 313.154 | 05 | - | - |
| Zemědělské školní závody | 586.112 | 17 | - | - |
| Pokladny a úřady finanční | 128,646.403 | 26 | 2) 22,812.313 | 51 |
| Úřady tabákové režie | 107,699.742 | 13 | - | - |
| Pokladna loterní | 3,155.022 | 21 | - | - |
| Pokladna mincovny v Kremnici | 740.304 | 66 | - | - |
| Bývalý úřad pro zahraniční obchod a meziministerská komise pro věcnou demobilisaci | 239.511 | 24 | 2,281.000 | - |
| Pokladny a úřady poštovní a telegrafní | 223,210.420 | 91 | - | - |
| Pokladny a úřady železničního provozu | 373,946.951 | 52 | - | |
| Pokladny lesů a statků, jež v důsledku mírových smluv a následkem pozemkové reformy staly se majetkem státním | 27,005.415 | 55 | - | - |
| Úřady puncovní | 145.658 | 01 | - | - |
| Pokladny báňských a hutních podniků | 17,182.141 | 95 | - | - |
| Pokladny státních nemocnic a léčebných ústavů | 2,378.917 | 82 | - | - |
| Úhrn vykázaných pokladních zůstatků | 946,721.296 | 48 | 419,817.213 | 51 |
| Připočte-li se konečný stav průběžných položek aktivních ze dne 31. prosince 1924 [Srovnej přílohu] | 26.150,922.159 | 47 | 164,499.570 | 13 |
| a odečte-li se konečný stav průběžných položek pasivních ze dne 31. prosince 1924 [Srovnej přílohu] | 25.245,517.241 | 84 | 255,603.524 | 97 |
| činí stav státních hotovostí a cenných papírů z reelního hospodaření dnem 31. prosince 1924 | 1.852,126.214 | 11 | 328,713.258 | 67 |
2) Ze stavu cenných papírů
u finančních úřadů připadá:
| na náboženské matice | 20,779.691,05 |
| na studijní fondy | 1,316.455,99 |
| na finanční etát | 2.431,50 |
| na okresní fondy v Čechách | 459.334,97 |
| na dočasné úložky | 254.400.-- |
| úhrnem | 22,812.313,51 |
| h | ||||||||||||||||||||||||||||||
| Ústřední správa (prodejna výrobků) | 14,415.200 | - | 70,009.800 | - | 55,594.600 | - | 1,022.800 | - | 1,271.400 | - | 248.600 | - | 55,843.200 | - | 6,902.824 | 84 | 81,303.869 | - | 74,401.044 | 16 | 1,073.388 | 95 | 1,158.263 | 55 | 84.874 | 60 | 74,485.918 | 76 | 18,642.718 | 76 |
| Most | 100,649.500 | - | 135,924.950 | - | 3.5,275.450 | - | 26,690.000 | - | 28,559.000 | - | 1,869.000 | - | 37,144.450 | - | 88,638.657 | - | 101,501.070 | - | 12,862.413 | - | 64,376.363 | 27 | 61,745.062 | 41 | 2,631.300 | - | 10,231.113 | - | 26,913.336 | 98 |
| Příbram | 40,819.899 | - | 30,932.600 | - | 9,887.299 | - | 11,464.700 | - | 11,783.700 | - | 319.000 | - | 9,568.299 | - | 44,095.705 | 38 | 31,490.483 | 37 | 12,605.222 | 01 | 32,581.758 | 30 | 38,754.571 | 64 | 6,172.813 | 34 | 6,432.408 | 67 | 3,135.890 | 33 |
| Jáchymov | 10,075.432 | - | 12,160.000 | - | 2,084.568 | - | 55,753.800 | - | 55,564.400 | - | 189.400 | - | 1,895.168 | - | 9,636.507 | 78 | 2,450.442 | 62 | 7,186.065 | 16 | 61,506.690 | 22 | 62,267.381 | 21 | 760.690 | 99 | 6,425.374 | 17 | 8,320.542 | 17 |
| Šťávnice, Magurka a Zlatá Ida | 13,081.800 | - | 947.000 | - | 12,134.800 | - | 10,169.000 | - | 9,929.000 | - | 240.000 | - | 12,374.800 | - | 14,676.559 | 38 | 2,511.207 | 17 | 12,165.352 | 21 | 12,351.526 | 50 | 11,847.357 | 56 | 504.168 | 94 | 12,669.521 | 15 | 294.721 | 15 |
| Kremnice | 4,479.200 | - | 1,766.000 | - | 2,713.200 | - | 13,729.100 | - | 13,560.900 | - | 68.200 | - | 2,881.400 | - | 5,828.083 | 62 | 693.606 | 81 | 4,634.476 | 81 | 13,028.207 | 40 | 12,844.310 | 31 | 383.897 | 09 | 5,018.373 | 90 | 2,136.973 | 90 |
| Rožnava | 5,504.700 | - | 5,793.750 | - | 289.050 | - | 9,328.500 | - | 9,33,5.600 | - | 7.100 | - | 96.150 | - | 8,119.725 | 62 | 6,854.534 | 91 | 1,265.190 | 71 | 12,674.233 | 22 | 8,900.416 | 52 | 3,773.816 | 70 | 5,039.007 | 41 | 5,335.157 | 41 |
| Železník | 2,336.900 | - | 2,675.000 | - | 338.100 | - | 8,156.300 | - | 8,113.900 | - | 42.400 | - | 95.700 | - | 2,810.862 | 08 | 195.201 | 61 | 2,615.680 | 47 | 5,697.738 | 74 | 7,172.488 | 22 | 1,474.749 | 48 | 1,140.930 | 99 | 1,436.630 | 99 |
| Bystřice | 4,579.300 | - | 4,666.500 | - | 87.200 | - | 1,718.900 | - | 1,709.600 | - | 9.300 | - | 77.900 | - | 1,280.480 | 96 | 956.914 | 70 | 323.566 | 26 | 2,010.420 | 09 | 2,325.958 | 35 | 315.538 | 26 | 8.028 | - | 85.928 | - |
| Podbrezová a Hronec | 97,007.700 | - | 90,950.000 | - | 6,057.700 | - | 83,610.000 | - | 82,829.500 | - | 480.500 | - | 6,538.200 | - | 117,345.208 | 05 | 60;580.417 | 02 | 56,764.791 | 03 | 120,291.229 | 78 | 141,259.996 | 19 | 20,968.766 | 41 | 35,796.024 | 62 | 29,257.824 | 62 |
| Tisovec | 30,745.600 | - | 31,474.000 | - | 728.400 | - | 9,618.800 | - | 9,887.400 | - | 265.600 | - | 997.000 | - | 15,839.915 | 91 | 4,309.315 | 20 | 11,530.600 | 71 | 22,179.210 | 91 | 25,038.167 | 22 | 2,858.956 | 31 | 8,671.644 | 40 | 9,668.644 | 40 |
| Solnohrad a Dubník | 5,962.600 | - | 9,096.880 | - | 3,134.280 | - | 13,071.000 | - | 12,627.200 | - | 443.800 | - | 2,190.480 | - | 6,586.440 | 69 | 6,842.490 | 98 | 256.050 | 29 | 24,500.853 | 63 | 25,068.849 | 02 | 567.995 | 39 | 824.045 | 68 | 1,866.434 | 32 |
| Gbely | 17,270.600 | - | 17,880.000 | - | 529.400 | - | 34,492.200 | - | 36,995.100 | - | 2,502.900 | - | 3,032.300 | - | 14,136.779 | 54 | 12,032.216 | 43 | 2,104.563 | 01 | 30,513.902 | 83 | 29,778.780 | 61 | 735.121 | 92 | 2,839.685 | 03 | 5,871.985 | 03 |
| Úhrn | 346,928.431 | - | 414,196.480 | - | 67,268.049 | - | 278,525.100 | - | 282,166.700 | - | 3,641.600 | - | 70,909.649 | - | 335,397.770 | 89 | 811,721.770 | 74 | 23,676.000 | 15 | 402,785.523 | 84 | 427,961.603 | 11 | 25,176.079 | 27 | 1,500.079 | 12 | 69,409.569 | 88 |
| Podkarpatská Rus: | ||||||||||||||||||||||||||||||
| Marmarošská Solotvina | 35,858.934 | - | 43,540.000 | - | 7,611.066 | - | 81,770.000 | - | 11,800.000 | - | 5,030.000 | - | 12,611.066 | - | 24,097.789 | 90 | 29,813.510 | 34 | 5,715.720 | 44 | 7,025.268 | 95 | 13,476.271 | 90 | 6,451.002 | 95 | 12,166.723 | 39 | 544.342 | 81 |
| Dohromady | 382,787.365 | - | 457,736.480 | - | 74,949.115 | - | 285,295.100 | - | 293,966.700 | - | 8,671.600 | - | 83,620.715 | - | 359,495.560 | 79 | 341,535.281 | 08 | 17,960.279 | 71 | 409,810.792 | 79 | 441,437.875 | 01 | 31,627.082 | 22 | 13,666.802 | 51 | 69,953.912 | 49 |
1. Vyšší
náklad na telefonní a telegrafní poplatky
a zřízení telegrafního spojení
Praha - Topolčianky, který byl částečně
uhrazen z úspor vzniklých omezením nákupu
úředních a kancelářských
potřeb.
2. Nepreliminovaný
výdaj na doplnění odznaků řádu
Bílého Lva a přeměnu první
řádové třídy (usnesení
vlády ze dne 6. prosince 1923).
3. Převážně
tím, že bylo pokračováno v pracích
na úpravu hradu a dalších nutných pracích
restauračních a opatřením vnitřního
zařízení.
4. Pokračováním
v opravách hospodářských budov.
5. Pokračováním
v restauračních pracích na budovách
statku.
6. Neobsazením poslaneckých
mandátů Těšínska, dále
neobsazením poslaneckých mandátů Podkarpatské
Rusi v prvém čtvrtletí 1924 a tím,
že nebylo třeba povolávati experty do výborů
N. S. Z nevyčerpaného úvěru uhrazena
byla vyšší potřeba jednak na osobních
požitcích, jež nastala nedosažením
interkaláře, jednak na výlohách pro
výpomocné těsnopisce.
7. Poklesem počtu
a výrobní ceny sněmovních tisků.
Z nevyčerpaného úvěru uhrazena byla
vyšší potřeba na režijních
výlohách, zejména na otopu a elektrickém
proudu.
8. Převážně
neobsazením senátních mandátů
Těšínska a neobsazením mandátů
Podkarpatské Rusi v prvém čtvrtletí
1924. Z nevyčerpaného úvěru byl uhrazen
vyšší náklad na nutné výpomoci
v nemoci a služební oděv zřízenců.
9. Poklesem počtu
a výrobní ceny sněmovních tisků.
Z úspory byla částečně uhrazena
vyšší potřeba na nutnou úpravu
automobilů.
10. Úroky z prodlení z kupní ceny
automobilu.
11. Zařízení
místností pro nově zřízený
senát.
K úhradě překročení
použito úspor u řádných věcných
výdajů v částce Kč 22.694,07.
12. Poněvadž
volební soud zasedal v roce 1924 jen třikráte.
13. Sbírka nálezů
v roce 1924 nebyla vydána. (Viz odůvodnění
tit. 2. řádné příjmy).
14. Pro potíže
při získávání vhodných
sil nepodařilo se ani v r. 1924 obsaditi všechna systemisovaná
místa. Pro neodkladné interní práce
a nedostatek personálu, byly vykonány dohlídky
u úřadu mimo Prahu v menším počtu,
než se zamýšlelo, čímž vznikla
úspora na cestovném a dietách.
15. Přirážky
patřící zemským fondům za poslední
měsíce roku 1921 nedosáhly preliminované
výše.
16. Vyšší
výdaj souvisí s vyšším příjmem
docíleným u kap. 14., tit. 2., § 4.,
pol. 2., lit. s/2.
17. Následkem menšího
příjmu u kap. 14., tit. 2., § 3., pol. 1/a.,
než byl předpokládán.
18. Menší výdaj
vysvětluje se menším skutečným
příjmem u pol. 1., § 1., tit. 2., kap. 14 a
tím, že byly s výhradou konečného
zúčtování poskytnuty na příděly
jen zálohy podle zmocnění obsaženého
v posledním odstavci § 6., zákona č.
334 Sb. z. a a¨n./1921 a že na Slovensku v roce 1924
nebyly vyplaceny za dobu od 1. října 1921 do 30.
září 18923 příděly těm
obcím, které neměly ještě schváleny
obecní přirážky
na rok 1921.
19. Příznivý
výsledek nastal celkovým menším příjmem
u pol. 2., 3., a 4., § 1., tit. 2., kap. 14
20. Menší vydání
bylo přivoděno menším příjmem
u kap. 14., tit. 2., § 4., pol. 5/a a tím, že
na příděly byly poskytnuty proti dodatečnému
vyúčtování zatím jen zálohy
podle zmocnění obsaženého v posledním
odst. § 6. zákona číc. 334 Sb. z. a
n./1921.
21. Vyšší
výdaj vznikl dodatečnou výplatou přirážek
za IV. čtvrtletí 1923.
Úhrada z úspor tit. 5. této kapitoly.
22. Menší výdaj
spočívá v tom, že pro administrativní
a technické obtíže bylo možno v roce 1924
vyplatiti příděly jen z části.
23. Příznivější
z téhož důvodu jako u tit. 5.
24. Pro administrativní
a technické obtíže nebylo možno poukázati
obcím včas příslušné zálohy.
Župám nebyly vedle toho vyplaceny vzhledem k ustanovení
poslední věty odst. 1., § 6. zákona
čís. 334 Sb. z. a n./1921 preliminované příděly
za I. čtvrtletí 1924.
25. Potřeba řídila
se skutečně dosaženými, pokud se týče
vyúčtováním zjištěnými
výsledky upisování státních
půjček, jakož i změnami v podmínkách
zúročení a ve stavu půjček.
Byla nižší u IV. státní půjčky
(zákon č. 417/20 Sb. z. a n.), státní
losové výpůjčky (zákon č.
100/21 Sb. z. a n.), státní investiční
půjčky dopravní (zákon č. 126/21
Sb. z. a n.), státní
půjčky elektrisační (čl. IX.
zák. č. 682/20 Sb. z. a n.), státní
půjčky na úhradu schodku z moučného
hospodářství (zákon č. 308/21
Sb. z. a n.), státní investiční půjčky
z roku 1923 (čl. XII., zákona č. 372/22 Sb.
z. a n.) podle skutečně dosažených,
pokud se týče
vyúčtováním zjištěných
výsledků upisování, u 6%ní
státní půjčky slosovatelné
z rolu 1923 k výměně 4%ních státních
pokladničních poukázek, splatných
1./X. 1923, (čl. VII., odst. 2. zák. č. 372/22
Sb. z. a n.), ježto emise půjčky byla provedena
pouze v hodnotě poukázek,
u státních pokladničních poukázek,
splatných 1./VII. 1924 (zák. č. 127/21 Sb.
z. a n.), ježto část poukázek byla předčasně
splacena a konečně u státních pokladničních
poukázek, splatných 1/III., 1./V., 1./VII., 1./VIII.,
1./XII., 31./XII. 1924
a 1./VII. 1925 (čl. VII., odst. 1. a 2. zák. č.
372/j22 Sb. z. a n. a zákon č. 394/22) jednak se
zřetelem k prolongaci a ke skutečnému stavu
poukázek, jednak z toho důvodu, že poukázky
byly vydány po dni splatnosti prvních úroků
a v důsledku toho
byly placeny úroky náhradní, kdežto
v rozpočtu počítalo se s původním
stavem dluhu a s potřebou podle tohoto stavu na celý
rok. Naproti tomu zvýšila se potřeba u bonů
Čsl. republiky (zákon č. 333/21 Sb. z. a
n.), ježto byla zvýšena oficielní eskontní
sazba úroková, rozhodná
pro výplatu úroků z těchto bonů
a u státních pokladničních poukázek,
splatných 1./VIII. 1924, 31./XII. 1924, 1./III. 1925 a
1./V. 1925 (zákon č. 394/22, č. 147/23, čl.
VII., odst. 2. zák. č. 245/23 Sb. z. a n.) a u zápůjček
Úrazové pojišťovny
dělnické a Zemské banky v Praze (čl.
XIII., čl. VII, odst. 2. zákona č. 245/23
Sb. z. a n.), ježto potřeba prostředků
v rámci těchto úvěrových zmocnění
byla větší, než se očekávalo.
Pokud při stanovení
úrokové potřeby státní investiční
půjčky dopravní (zákon č. 126/21
Sb. z. a n.), 6%ních státních pokladničních
poukázek a 6%ní státní investiční
půjčky z roku 1923 (čl. XII. zákona
č. 372/22 Sb. z. a n.) se počítalo s její
náhradou, nahradily podniky spravované ministerstvy
pošt a telegrafů a železnic
příslušné částky, připadající
na ně podle výše podílů na výtěžku
zmíněných půjček, z úvěrů,
zařazených k tomu účelu do rozpočtů
kap. 16., tit. 2., § 3., pol. 35. a tit. 4., 2., pol. 13.,
Poštovní provoz, B., věcné výdaje
a kap. 17., tit. 3., Provoz státních
drah (podnik), oddíl A, řádné věcné
výdaje, pol. 6. a 8.
26. Z úvěru,
určeného na splátku 4%ních státních
pokladničních poukázek, splatných
1./X. 1924, bylo použito k tomuto účelu toliko
částky 19,308.000 Kč. Zbytku úvěru
bylo upotřebeno k částečné
splátce státních pokladničních
poukázek, splatných 31./XII. 1924 ve výši
80,692.000 Kč nom. (srovnej: Nepreliminované výdaje
kap. 7., tit. 1., Vnitřní státní půjčky,
výdaje řádné, b) splátka kapitálu).
Nesplacené 4%ní státní pokladniční
poukázky, splatné 1./X.
1924 per 500,000.100 Kč nom. byly vyměněny
podle zmocnění čl. VII., odst. 2. finančního
zákona čís. 245!23 Sb. z. a n. zu 6%ní
státní pokladniční poukázky
per 308,003.000 Kč nom., splatné 1./X. 1925 a per
191,997.000 Kč nom., splatné 1./X. 1927.
Úmor státní
losové výpůjčky (zákon č.
10021 Sb. z. a n.) odpovídal skutečnému stavu
dluhopisů této půjčky daných
do oběhu.
Vyšší potřeby
oproti rozpočtu vyžádala si výplata
vkladů na valutovou půjčku (zák. č.
88/19 Sb. z. a n.), ježto byla vypovězena, resp. splacena
větší část vkladů, než
se očekávalo.
27. Platba na dávku
z majetku vkladními listy na zadržené bankovky
Rakousko-uherské banky (§ 1. zák. č.
84/19 Sb. z. a n.) a vyplácení těchto vkladních
listů z hotového výnosu dávky a s
tím spojená výplata úroků od
1./III. 1919 nedosáhla očekávané výše.
Menší potřeba byla také na úrocích
ze žirových účtů Rakousko-uherské
banky, převzatých podle §u 3. výše
citovaného zákona a § 1. zákona čís.
19/19 Sb. z. a n. podle stavu k 11./III. 1919 a zadržených
do polovice jako státní
půjčka, ježto nebyly uvolněny za účelem
placení dávky z majetku, pokud se týče
splaceny v míře, jak se očekávalo.
28. Příčinu
menší, pokud se týče větší
potřeby u zahraničních dluhů (anglický
úvěr na potraviny, zboží a na dopravu
mouky, americký úvěr pomocný a vojenský
na nákup potravin, zboží a vojenského
materiálu, jakož i na nákup mouky, francouz.
úvěry na vydržování čsl.
armády, na nákup vojenského materiálu,
potravin a koní, italský úvěr na výzbroj,
výstroj a vydržování čsl. vojska,
zákon čís.
6/20 Sb. z. a n., 8%ní čsl. státní
půjčka z roku 1922, zák. čís.
110/22 Sb. z. a n., úvěr Mezinárodního
výboru pro pomocné hospodářské
úvěry, zákon čís. 407/22 Sb.
z. a n.) dlužno hledati v těchto okolnostech: Kurs
splatné valuty poklesl v době placení
úroků. Placení dluhů a úroků
bylo odsunuto, ježto nebyla bud ještě zjištěna
přesná výše dluhů a úroků
aneb nebyly sjednány s konečnou platností
podmínky úročení a stanovena doba
a způsob placení. Bylo třeba hraditi doplatky
na úrocích z úvěru Mezinárodního
výboru pro pomocné úvěry hospodářské
a vyšší částku na provisi z anuit
8% čsl. státní půjčky z roku
1922, ježto v roce 1924 byla kontrahována II. část
této půjčky.
Nespotřebovaného
úvěru bylo použito podle čl. III. fin.
zák. na rok 1924 a §u 7. zák. č. 175/1919
Sb. z. a n. (spis mim. fin. č. 42.941/24-II B/5a, spis
n. ú. k. ú. č. 2303/24) k úhradě
doplatku na úrocích z anglického úvěru
na nákup mouky (zákon č. 6/20 Sb. z. a n.)
v částce 920.131,86 Kč (srovnej: Nepreliminované
výdaje kap. 7., tit. 3., Státní
půjčky zahraniční, výdaje mimořádné,
a) úrok).
Podstatný vliv na úrokovou
potřebu zahraničních dluhů měla
také ta okolnost, že podniky, spadající
do oboru působnosti ministerstva veř. prací,
nahradily z příslušných úvěrů
úroky (a provisi) z podílů na výtěžku
8% čsl. státní půjčky z roku
1922 i za léta minulá a že naproti tomu podniky,
spadající do oboru působnosti předsednictva
min. rady a ministerstva zemědělství, nenahradily
ze svých úvěrů kvoty na úrocích
(a provisi) z podílů na výtěžku
této půjčky
v té výši, s kterou v rozpočtu se počítalo.
29. Na úmor 8% čsl.
státní půjčky z roku 1922 přispěly
podniky, spadající do oboru působnosti předsednictva
min. rady a ministerstev veřejných prací
a zemědělství v menší míře,
než s kterou se v příslušných rozpočtech
počítalo, ježto refundace děla se podle
skutečně spotřebovaných částek.
Menší potřeby vyžádaly si také
umořovací splátky této půjčky
"ježto v den splacení poklesl kurs splatné
valuty.
30. Potřeba řídila
se podle výše splatných, pokud se týče
placených úroků z vinkulovaných dluhopisů
předválečného nezajištěného
dluhu podle vl. nař. ze dne 15./III. 1919, č. 132
Sb. z. a n., úroků z tohoto dluhu, jež byly
přijaty k záměně, pro státní
výpůjčky na úhradu schodku a nedosáhl
předpokládaného hospodářství
podle §u 3. zák. č.
308/20 snížením mezd, úroků,
při výměně dluhopisů, prozatímní
listy, vydané podle základů následkem
provozu a podle vl. nař. č. 365/20 bylo rozpočteno
materiálu a vydaných prozatímních
listin a konečně podle splatných kuponů
těchto listů.
K refundaci částky
potřebné na anuity společnosti státní
dráhy nedošlo, ježto platba byla vykázána
ve výdajích kap. 17., tit. e., Povoz státních
drah (podnik), oddíl A, řádné výdaje
věcné, pol. 9.
31. Náklad na výrobu
dluhopisů a její kontrolu řídil se
podle potřeby odpovídající výsledkům
upisování půjček, podle počtu
dluhopisů a zásoby. Snížení nákladu
nastalo také zlevněním výroby. Vyšší
potřeby vyžádaly si provise a výlohy
v důsledku emise nových půjček, prolongace
půjček dřívějších,
pokud se týče splatných
a konečného vyúčtování
dluhů.
32. Byly placeny úroky z 51/4%
státních pokladničních poukázek,
splatných 1./VII. 1921, vydaných podle zmocnění
zákona č. 124/23 Sb. z. a n., náhrada za
vyplacené kupony válečných půjček,
úroky ze 4% priorit Buštěhradské železnice
z roku 1896, převzatých státem k placení
podle §u 1. a. zák. z 8./VI. 1923, č. 124 Sb.
z. a n. a čl. II. úmluvy z 5./VII. 1923 a úroky
z obligací společenských prioritních
půjček (5% investiční a 5% konversní)
Ústecko-Teplické dráhy, převzatých
státem k placení podle zákona ze 30./VI.
1922, č. 24, Sb. z. a n., vládního nařízení
ze dne 7./XII. 1922, č. 54 Sb. z. a n. a čl. II.,
bod 1. úmluvy ze dne 28./V. 1924. Úhrada úroků
z posléze zmíněných obligací
byla opatřena úvěrem v rozpočtu kap.
17., tit. 3., Provoz státních
drah (podnik), oddíl A, řádné výdaje
věcné, pol. 5.
33. Byly splaceny 6% státní
pokladniční poukázky splatné 1./XII.
1924 (čl. VII., odst. 2. fin. zák. č. 72/22
Sb. z. a n.) ve výši 80,692.000 Kč nom. K úhradě
potřeby bylo použito nespotřebovaného
úvěru kap. 7., tit. 1. (srovnej: Státní
výdaje kap. 7., tit. 1., Vnitřní státní
půjčky, řádné výdaje,
b) splátka kapitálu). Byly zaplaceny 6% státní
pokladniční poukázky splatné 1./VII.,
1./XII. a 31./XII. 1924 (čl. VII., odst. 2. fin. zák.
č. 72/22 Sb. z. a n., zákon č. 394/22 a zák.
č. 197/22 Sb. z. a n.) v úhrnné hodnotě
910,465.000 Kč nom. a to částkou 982,965.000
Kč z hotového výtěžku IV. státní
půjčky podle u 2. zák. č. 117/20 Sb.
z. a n. a částkou 7,500.000 Kč z nepoužitého
výtěžku
emise 6% státních pokladničních poukázek,
splatných 1./VII. 1924, podle zákona čís.
12/21 Sb. z. a n. (srovnej: Mimořádný nepreliminovaný
příjem z úvěrních operací
na úhradu nepreliminovaných výdajů
na rozpočet kap. 7.).
Byly placeny splatné slosované obligace
společenských prioritních půjček
Ústecko-Teplické dráhy z roku 1922, převzaté
státem k placení podle zákona č. 24/22
Sb. z. a n. a úmluvy z 28./V. 1924, o jichž úhradu
bylo postaráno úvěrem v rozpočtu kap.
17., tit. 3., oddíl A., pol. 5. Dále byly placeny
splatné priority Buštěhradské železnice
z roku 1896, převzaté státem k placení
podle zákona čís. 124/22 Sb. z. a n. a úmluvy
z 5./VII. 1923.
34. Byly placeny úroky
z pokladničních poukázek, podle §u 3.
zák. č. 84/9 Sb. z. a n. a § 1.
35. Byly placeny úroky
z druhé části čsl. státní
půjčky z roku 1922 (zákon č. 110/22
Sb. z. a n.), jež byla teprve v květnu 1924 kontrahována.
Dále byl vyrovnán
doplatek na úrocích z anglického úvěru
na nákup mouky (zákon č. 6/20 Sb. z. a n.)
v částce 920.131 Kč 86 h. K úhradě
tohoto výdaje bylo použito nespotřebovaného
úvěru při pol. 3., tit.. rozpočtu
kap. 7. (srovnej: Státní výdaje kap. 7.,
tit. 3., Státní půjčly zahraniční,
mimořádné výdaje, a) úrok).
36. Byly placeny výlohy
a provise spojené s úrokovou a umořovací
službou 4% priorit Buštěhradské železnice
z roku 1896, převzatých státem k placení
podle zák. č. 124/28 Sb. z. a n. a úmluvy
z 5./VII. 1923 a kuponový kolek.
37. Úspora vznikla
tím, že při preliminování se
počítalo s odchodem více zaměstnanců
do pense. Při tom se počítalo také
na převzetí a zvýšení pensí,
které mezistátním ujednáním
v Římě a ve Vídni připadnou
na vrub čsl. státu. V roce 1924 nedošlo ještě
k ratifikaci zmíněných ujednání.
38. Vrácené
nekompensovatelné příspěvky zaplacené
v letech minulých.
39. Percipienti z řad
invalidů legionářů dostávají
namnoze doplatky podle zákona č. 76/1922 Sb. z.
a n. od 1. ledna 1920.
40. Jako u tit. 1., čís.
87.
41. Potřeba nemohla
býti při preliminování pro nedostatek
podkladů přesně stanovena.
42. Jalo a tit. 1., čís.
7.
43. Potřeba nemohla
býti při preliminování pro nedostatek
podkladů přesně stanovena.
44. Jako u tit. 2., čís.
39.
45. Příznivý
výsledek vznikl tím, že nesplnily se předpoklady,
podle nichž byl rozpočet sestavován.
46. Jako u tit. 2., čís.
69.
47. Nebylo případů
převedení prémiových reserv při
přestupu do soukromé služby, ježto není
dosud vydáno nařízení k provedení
§u 68. zákona ze dne 5. února 1920, čís.
89 Sb. z. a n.
48. Jako u kapitoly 8.,
čís. 37.
49. Nebylo přesného
podkladu při eliminování.
50. Jako u tit.3., §u
1., kap. 8., čís. 101.
51. Jako u tit. 2., čís.
19.
52. Jako u kapitoly 8.,
čís. 47.
53. Nedošlo k obsazení
části systemisovaných míst a k výplatě
nákladu preliminovaného na změnu v osobě
předsedy vlády.
54. Neobsazením
části systemisovaných míst.
55. Kromě zájezdu
na Moravu a do Slezska nedošlo k jiným úředním
cestám presidenta republiky. Opravy služebních
automobilů nevyžadovaly očekávaného
nákladu.
56. Konečné
vyúčtování výloh na mezinárodní
správu a dohodové vojsko na býv. plebiscitním
území Těšínska, Oravy a Spiše
nebylo u velvyslanecké konference v Paříži
dosud provedeno. Výdaje na vnitřní zařízení
byly omezeny na nejnutnější míru. Úspora
se snížila splátkou kupní ceny nového
služebního automobilu a zařízením
radiotelefonické stanice.
57. Některá
systemisovaná místa nebyla obsazena.
Z úspor byly uhrazeny odměny
za mimořádné práce a vyrovnávací
požitky redaktora.
58. Některá
systemisovaná místa nebyla dosud obsazena.
59. Poskytnutím
podpor časopisům na tiskovou a obrázkovou
propagandu a vyšším nákladem na doplnění
a vybavení knihovny. Překročení se
snížilo tím, že účty za
telegramy a meziměstské telefonní hovory
na konec roku nebyly v tomto roce již placeny a tím,
že nedošlo k větším opravám
služebních automobilů.
60. Na uprázdněná
místa kancelářských pomocníků
byli převzati z jiných resortů kancelářští
oficianti a bylo nutno zvlášť honorovati mimořádné
práce, zejména na statistice státních
zaměstnanců, zahraničního obchodu
a bratrských pokladen.
Naproti tomu byla omezena statistická
šetření, prováděná nestátními
orgány a bylo uspořeno na denních platech
a mzdách, jakož i na cestovném a dietách.
Úhrada překročení
z nespotřebovaných úvěrů řádných
výdajů osobních kap. 9., lit. 4., §
1, kap. 74., tit. 1., 2. a kap. 20., tit. 11.
61. Úhrada z nespotřebovaného
úvěru mimořádných výdajů
osobních kap. 9., tit. 1., § 2.
62. Zvýšil
se náklad o vydání za tiskopisy pro statistiku
státních zaměstnanců a zahraničního
obchodu a o zvýšení kvoty statistických
poplatků připadajících poštovní
správě. Veřejné dávky a přirážky
z najaté budovy bylo nutno doplniti i za léta minulá.
Naopak nedošlo k vydání větších
publikací a byla menší potřeba topiva
a méně oprav strojů.
Úhrada do výše
80.010 Kč z nespotřebovaného úvěru
řádných výdajů osobních
kap. 14., tit. 1., § 2.
63. Systemisovaná
místa zůstala z části neobsazena.
Úspor tím vzniklých bylo částečně
použito k úhradě překročení
při platech smluvního personálu, a to zejména
sil odborných, při cestovném na dietách
a při odměnách a výpomocech. Tato
překročení byla způsobena urychleným
prováděním pozemkové reformy, k čemu
bylo třeba většího počtu smluvních
odborníků a práce v hodinách mimoúředních.
64. Z důvodů
uvedených při řádných vydáních
téhož paragrafu.
65. Překročení
vzniklo nájmem nových úředních
místností v Myslíkově ulici, jenž
měl za následek i větší výdaje
na úřední a kancelářské
potřeby a poštovní v telefonní poplatky.
Překročení bylo však poněkud
zmenšeno úsporami z různých jiných
vydání a uhrazeno přesunem z úvěru
§u 2. b), věcné
výdaje řádné.
66. Překročení
nastalo z téhož důvodu, jako u vydání
věcných řádných v uhrazeno
bylo přesunem z úvěru §u 2. b), věcné
výdoje mimořádné.
67. Z důvodů
uvedených v §u 1., čís. 64.
68. Úspor bylo docíleno
z důvodů uvedených §u 1., a pak tím,
že nedošlo k očekávanému zřízení
dalších poradních sborů a z důvodů
větší centralisace nebyl očekávanou
měrou rozmnožen počet přídělových
komisařů.
Z úspor použito bylo
částky 104.707 Kč 61 h k úhradě
překročení u kap. 9., tit. 4., § 1.,
věcné řádné výdaje.
69. Z důvodů
uvedených u věcných výdajů
řádných téhož paragrafu (čís.
68.).
Část úvěru,
a to 57.550 Kč 84 h upotřebena byla k úhradě
překročení u kap. 9., tit. 4., § 1.,
věcné mimořádné výdaje.
70. Nedošlo k použití
částky 5 mil. Kč jako poslední splátky
pro fond kolonisační preliminovaného, poněvadž
celková dotace fondu stanovená v §u 18. zák.
ze dne 11. března 1920, č. 166 Sb. z. a n., byla
již do konce roku 1923 vyčerpána.
71. Nedošlo k obsazení
některých systemisovaných míst a k
výplatě nákladu na změnu v osobě
ministra; služební cesty byly omezeny na nutné
případy a náklad na služební
cesty ministrovy byl přeúčtován do
výdajů věcných řádných
téhož roku. Vyplacením odměn za mimořádnou
práci a příspěvků nemocenských
a pensijních za předchozí
léta snížila se poněkud vykázaná
úspora.

