15.

Nedoúčtované položky.

Nedoúčtované položky.

 
Průběžné položky koncem roku 1923
 
aktivní
pasivní
 
v hotovosti
v cenných papírech
v hotovosti
v cenných papírech
 
h
h
h
h
Ústřední státní pokladna 1.618,721.90191164,355.600 -760,051.481- 806.500-
Bankovní úřad ministerstva financí 14.941,926.59703- -14.852,379.63699 --
Pokladny Národního shromáždění 54.23614- -386.23515 --
Pokladny státních tiskáren 346.02480116.070 13705.42683 --
Pokladny konsulární a vyslanecké 62,817.27713- -61,036.48371 124.350-
Pokladny vojenské271,178.287 01-- 740,094.97453- -
Pokladny četnické 4,302.94851- -4,102.26541 --
Zemědělské školní závody 7,051.64125- -7,230.83532 --
Pokladny a úřady finanční 642,871.46667148.723 081.195,825.74602 1,106.69296
Úřady tabákové režie 11,732.50087- -6,484.30706 --
Pokladna loterní6,071.221 25-- 844.61502- -
Pokladna mincovny v Kremnici30.171 98-- ----
Bývalý úřad pro zahraniční obchod a meziministerská komise pro věcnou demobilisaci 190,850.62675- -32,546.47335 10,151.000-
Pokladny a úřady poštovní a telegrafní 1) 6.459,906.90240- -6.601,926.45663 --
Pokladny a úřady železničního provozu 2.206,661.85314- -660,511.14423 --
Pokladny lesů a statků, jež v důsledku mírových smluv a následkem pozemkové reformy staly se majetkem státním 168,924.24117- -151,234.08301 --
Úřady puncovní 36526- -2.336- --
Pokladny báňských a hutních podniků 56,285.99661- -28,249.30551 --
Pokladny státních nemocnic a léčebných ústavů 3,657.28095- -4,863.53802 --
Úhrnem26.653,391.540 83164,620.39321 25.108,475.3437912,188.542 96


1) Z toho připadá na poštovní úřad šekový:


aktivní5.324,745.956 Kč 50 h
pasivní5.341,861.419 Kč 15 h



 
Průběžné položky koncem roku 1924
 
aktivní
pasivní
 
v hotovosti
v cenných papírech
v hotovosti
v cenných papírech
 
h
h
h
h
Ústřední státní pokladna 1.535,886.15078164,355.600 -984,948.42945 252,505.500-
Bankovní úřad ministerstva financí 15.385,640.10656- -15.204,138.32039 --
Pokladny Národního shromáždění 66.55002- -853.16219 --
Pokladny státních tiskáren 177.44842116.070 13500.58499 --
Pokladny konsulární a vyslanecké 40,325.38930- -44,464.83335 75.350-
Pokladny vojenské117,311.266 02-- 188,976.17715- -
Pokladny četnické 7,613.00278- -7,051.43235 --
Zemědělské školní závody 7,731.85776- -7,933.10025 --
Pokladny a úřady finanční 728,501.9899827.900 -835;910.00387 741.67497
Úřady tabákové režie 10,648.99396- -101,732.63507 --
Pokladna loterní8,044.202 22-- 52.87401- -
Pokladna mincovny v Kremnici248.496 52-- 50.000--  
Bývalý úřad pro zahraniční obchod a meziministerská komise pro věcnou demobilisaci 148,189.59443- -45,768.25802 2,281.000-
Pokladny a úřady poštovní a telegrafní 2) 6.858,882.29863- -6.841,137.44477 --
Pokladny a úřady železničního provozu 1.067,253.62422- -793,033.15346 --
Pokladny lesů a statků, jež v důsledku mírových smluv a následkem pozemkové reformy staly se majetkem státním 161,553.66427- -148,596.03878 --
Úřady puncovní 5.58030- -1.102- --
Pokladny báňských a hutních podniků 69,007.16035- -35,206.30867 --
Pokladny státních nemocnic a léčebných ústavů 3,942.08290- -5,163.38607 --
Úhrnem26.150,922.159 47164,499.57013 25.245,517.241841 255,603.524 97


2) Z toho připadá na poštovní úřad šekový:


aktivní5.740,903.809 Kč 73 h
pasivní5.762,147.099 Kč 83 h


16.

Pokladní hotovosti

a zásoby cenných papírů.

Pokladní hotovosti a zásoby cenných papírů.

 
Počáteční stav pokladní
 
v hotovosti
v cenných papírech
 
h
h
Ústřední státní pokladna 124,970.964-88,297.425 -
Bankovní úřad ministerstva financí 908.32164- -
Pokladny Národního shromáždění 2,689.76046- -
Pokladny státních tiskáren 4,996.41935- -
Pokladny konsulární a vyslanecké 20,731.09127124.350 -
Pokladny vojenské7,246.047 53--
Pokladny četnické 412.63304- -
Zemědělské školní závody 572.47783- -
Pokladny a úřady finanční 402,850.5007722,809.072 05
Úřady tabákové režie 184,529.45628- -
Pokladna loterní2,860.739 97--
Pokladna mincovny v Kremnic4,624.188 72--
Bývalý úřad pro zahraniční obchod a meziministerská komise pro věcnou demobilisaci 4,230.4895410,151.000 -
Pokladny a úřady poštovní a telegrafní 364,484.46780- -
Pokladny a úřady železničního provozu 285,591.76753- -
Pokladny lesů a statků, jež v důsledku mírových smluv a následkem pozemkové reformy staly se majetkem státním 14,309.82-- -
Úřady puncovní 56.80880- -
Pokladny báňských a hutních podniků 6,400.67823- -
Pokladny státních nemocnic a léčebných ústavů 2,097.52189- -
Úhrn vykázaných pokladních zůstatků 1.434,029.25665 121,381.852 05
     
Připočte-li se konečný stav průběžných položek aktivních ze dne 31. prosince 1923 [Srovnej přílohu] 26.653,391.54083164,620.393 21
a odečte-li se konečný stav průběžných položek pasivních ze dne 31. prosince 1923 [Srovnej přílohu] 25.108,475.34379 12,188.54296
činí stav státních hotovostí a cenných papírů z reelního hospodaření dnem 31. prosince 1923 2978,945.4536927.3,813.702 30



 
Počáteční stav pokladní
 
v hotovosti
v cenných papírech
 
h
h
Ústřední státní pokladna 31,846.74512394,648.550 -
Bankovní úřad ministerstva financí 1,031.45507- -
Pokladny Národního shromáždění 3,277.56489- -
Pokladny státních tiskáren 5,331.46892- -
Pokladny konsulární a vyslanecké 15,247.5161575.350 -
Pokladny vojenské4,136.791 35--
Pokladny četnické 313.15405- -
Zemědělské školní závody 586.11217- -
Pokladny a úřady finanční 128,646.403262) 22,812.313 51
Úřady tabákové režie 107,699.74213- -
Pokladna loterní3,155.022 21--
Pokladna mincovny v Kremnici740.304 66--
Bývalý úřad pro zahraniční obchod a meziministerská komise pro věcnou demobilisaci 239.511242,281.000 -
Pokladny a úřady poštovní a telegrafní 223,210.42091- -
Pokladny a úřady železničního provozu 373,946.95152-  
Pokladny lesů a statků, jež v důsledku mírových smluv a následkem pozemkové reformy staly se majetkem státním 27,005.41555- -
Úřady puncovní 145.65801- -
Pokladny báňských a hutních podniků 17,182.14195- -
Pokladny státních nemocnic a léčebných ústavů 2,378.91782- -
Úhrn vykázaných pokladních zůstatků 946,721.29648419,817.213 51
     
Připočte-li se konečný stav průběžných položek aktivních ze dne 31. prosince 1924 [Srovnej přílohu] 26.150,922.15947164,499.570 13
a odečte-li se konečný stav průběžných položek pasivních ze dne 31. prosince 1924 [Srovnej přílohu] 25.245,517.24184255,603.524 97
činí stav státních hotovostí a cenných papírů z reelního hospodaření dnem 31. prosince 1924 1.852,126.21411328,713.258 67


2) Ze stavu cenných papírů u finančních úřadů připadá:


na náboženské matice 20,779.691,05
na studijní fondy1,316.455,99
na finanční etát 2.431,50
na okresní fondy v Čechách 459.334,97
na dočasné úložky 254.400.--
úhrnem22,812.313,51


17.

Výkaz hospodářského výsledku

státních báňských a hutnických závodů.

Výkaz hospodářského výsledku státních báňských a hutnických závodů.

 
Rozpočet
Výsledek
 
Výdaje
Příjmy
Peněžní přebytek schodek
Počáteční
Konečné
Jmění přibylo ubylo
Výsledek výnos ztráta
Výdaje
Příjmy
Peněžní přebytek schodek
Počáteční
Konečné
Jmění přibylo ubylo
tudíž výnos ztráta
V porovnání s rozpočtem výsledek příznivý nepříznivý
    
jmění
      
Jmění
    
 
h
h
h
h
h
h
h
h
h
h
h
h
h
h
h
Ústřední správa (prodejna výrobků) 14,415.200-70,009.800 -55,594.600- 1,022.800-1,271.400 -248.600- 55,843.200-6,902.824 8481,303.869- 74,401.044161,073.388 951,158.26355 84.8746074,485.918 7618,642.71876
Most100,649.500- 135,924.950-3.5,275.450 -26,690.000- 28,559.000-1,869.000 -37,144.450- 88,638.657-101,501.070 -12,862.413- 64,376.3632761,745.062 412,631.300 -10,231.113 -26,913.336 98
Příbram 40,819.899-30,932.600 -9,887.299 -11,464.700- 11,783.700-319.000 -9,568.299- 44,095.7053831,490.483 3712,605.222 0132,581.758 3038,754.57164 6,172.813346,432.408 673,135.890 33
Jáchymov10,075.432 -12,160.000- 2,084.568-55,753.800 -55,564.400- 189.400- 1,895.168-9,636.507 782,450.44262 7,186.06516 61,506.6902262,267.381 21760.69099 6,425.37417 8,320.54217
Šťávnice, Magurka a Zlatá Ida 13,081.800-947.000 -12,134.800 -10,169.000- 9,929.000-240.000 -12,374.800 -14,676.55938 2,511.2071712,165.352 2112,351.526 5011,847.35756 504.16894 12,669.52115 294.72115
Kremnice4,479.200- 1,766.000-2,713.200 -13,729.100- 13,560.900-68.200 -2,881.400 -5,828.08362 693.606814,634.476 8113,028.207 4012,844.31031 383.89709 5,018.37390 2,136.97390
Rožnava 5,504.700-5,793.750 -289.050- 9,328.500-9,33,5.600 -7.100- 96.150-8,119.725 626,854.53491 1,265.19071 12,674.233228,900.416 523,773.816 705,039.007 415,335.157 41
Železník 2,336.900-2,675.000 -338.100- 8,156.300-8,113.900 -42.400 -95.700- 2,810.86208195.201 612,615.680 475,697.738 747,172.48822 1,474.749481,140.930 991,436.630 99
Bystřice 4,579.300-4,666.500 -87.200- 1,718.900-1,709.600 -9.300 -77.900- 1,280.48096956.914 70323.566 262,010.420 092,325.95835 315.538268.028 -85.928 -
Podbrezová a Hronec97,007.700 -90,950.000- 6,057.700- 83,610.000-82,829.500 -480.500 -6,538.200 -117,345.208 0560;580.41702 56,764.79103 120,291.22978141,259.996 1920,968.76641 35,796.02462 29,257.82462
Tisovec30,745.600- 31,474.000-728.400 -9,618.800- 9,887.400-265.600 -997.000- 15,839.915914,309.315 2011,530.600 7122,179.210 9125,038.16722 2,858.956318,671.644 409,668.644 40
Solnohrad a Dubník5,962.600 -9,096.880- 3,134.280-13,071.000 -12,627.200- 443.800- 2,190.480-6,586.440 696,842.49098 256.0502924,500.853 6325,068.84902 567.99539824.045 681,866.434 32
Gbely17,270.600- 17,880.000-529.400 -34,492.200- 36,995.100-2,502.900 -3,032.300- 14,136.7795412,032.216 432,104.563 0130,513.902 8329,778.78061 735.12192 2,839.68503 5,871.98503
Úhrn346,928.431 -414,196.480- 67,268.049-278,525.100 -282,166.700- 3,641.600-70,909.649 -335,397.77089 811,721.7707423,676.000 15402,785.523 84427,961.60311 25,176.079271,500.079 1269,409.569 88
Podkarpatská Rus:                               
Marmarošská Solotvina35,858.934 -43,540.000- 7,611.066-81,770.000 -11,800.000- 5,030.000-12,611.066 -24,097.78990 29,813.510345,715.720 447,025.26895 13,476.271906,451.002 9512,166.72339 544.34281
Dohromady382,787.365 -457,736.480- 74,949.115-285,295.100 -293,966.700- 8,671.600-83,620.715 -359,495.56079 341,535.2810817,960.279 71409,810.792 79441,437.87501 31,627.0822213,666.802 5169,953.912 49


18.

Vysvětlivky

k odchylkám náležitosti od rozpočtu.

Státní výdaje.

1. Vyšší náklad na telefonní a telegrafní poplatky a zřízení telegrafního spojení Praha - Topolčianky, který byl částečně uhrazen z úspor vzniklých omezením nákupu úředních a kancelářských potřeb.

2. Nepreliminovaný výdaj na doplnění odznaků řádu Bílého Lva a přeměnu první řádové třídy (usnesení vlády ze dne 6. prosince 1923).

3. Převážně tím, že bylo pokračováno v pracích na úpravu hradu a dalších nutných pracích restauračních a opatřením vnitřního zařízení.

4. Pokračováním v opravách hospodářských budov.

5. Pokračováním v restauračních pracích na budovách statku.

6. Neobsazením poslaneckých mandátů Těšínska, dále neobsazením poslaneckých mandátů Podkarpatské Rusi v prvém čtvrtletí 1924 a tím, že nebylo třeba povolávati experty do výborů N. S. Z nevyčerpaného úvěru uhrazena byla vyšší potřeba jednak na osobních požitcích, jež nastala nedosažením interkaláře, jednak na výlohách pro výpomocné těsnopisce.

7. Poklesem počtu a výrobní ceny sněmovních tisků. Z nevyčerpaného úvěru uhrazena byla vyšší potřeba na režijních výlohách, zejména na otopu a elektrickém proudu.

8. Převážně neobsazením senátních mandátů Těšínska a neobsazením mandátů Podkarpatské Rusi v prvém čtvrtletí 1924. Z nevyčerpaného úvěru byl uhrazen vyšší náklad na nutné výpomoci v nemoci a služební oděv zřízenců.

9. Poklesem počtu a výrobní ceny sněmovních tisků. Z úspory byla částečně uhrazena vyšší potřeba na nutnou úpravu automobilů.

10. Úroky z prodlení z kupní ceny automobilu.

11. Zařízení místností pro nově zřízený senát.

K úhradě překročení použito úspor u řádných věcných výdajů v částce Kč 22.694,07.

12. Poněvadž volební soud zasedal v roce 1924 jen třikráte.

13. Sbírka nálezů v roce 1924 nebyla vydána. (Viz odůvodnění tit. 2. řádné příjmy).

14. Pro potíže při získávání vhodných sil nepodařilo se ani v r. 1924 obsaditi všechna systemisovaná místa. Pro neodkladné interní práce a nedostatek personálu, byly vykonány dohlídky u úřadu mimo Prahu v menším počtu, než se zamýšlelo, čímž vznikla úspora na cestovném a dietách.

15. Přirážky patřící zemským fondům za poslední měsíce roku 1921 nedosáhly preliminované výše.

16. Vyšší výdaj souvisí s vyšším příjmem docíleným u kap. 14., tit. 2., § 4., pol. 2., lit. s/2.

17. Následkem menšího příjmu u kap. 14., tit. 2., § 3., pol. 1/a., než byl předpokládán.

18. Menší výdaj vysvětluje se menším skutečným příjmem u pol. 1., § 1., tit. 2., kap. 14 a tím, že byly s výhradou konečného zúčtování poskytnuty na příděly jen zálohy podle zmocnění obsaženého v posledním odstavci § 6., zákona č. 334 Sb. z. a a¨n./1921 a že na Slovensku v roce 1924 nebyly vyplaceny za dobu od 1. října 1921 do 30. září 18923 příděly těm obcím, které neměly ještě schváleny obecní přirážky na rok 1921.

19. Příznivý výsledek nastal celkovým menším příjmem u pol. 2., 3., a 4., § 1., tit. 2., kap. 14

20. Menší vydání bylo přivoděno menším příjmem u kap. 14., tit. 2., § 4., pol. 5/a a tím, že na příděly byly poskytnuty proti dodatečnému vyúčtování zatím jen zálohy podle zmocnění obsaženého v posledním odst. § 6. zákona číc. 334 Sb. z. a n./1921.

21. Vyšší výdaj vznikl dodatečnou výplatou přirážek za IV. čtvrtletí 1923.

Úhrada z úspor tit. 5. této kapitoly.

22. Menší výdaj spočívá v tom, že pro administrativní a technické obtíže bylo možno v roce 1924 vyplatiti příděly jen z části.

23. Příznivější z téhož důvodu jako u tit. 5.

24. Pro administrativní a technické obtíže nebylo možno poukázati obcím včas příslušné zálohy. Župám nebyly vedle toho vyplaceny vzhledem k ustanovení poslední věty odst. 1., § 6. zákona čís. 334 Sb. z. a n./1921 preliminované příděly za I. čtvrtletí 1924.

25. Potřeba řídila se skutečně dosaženými, pokud se týče vyúčtováním zjištěnými výsledky upisování státních půjček, jakož i změnami v podmínkách zúročení a ve stavu půjček. Byla nižší u IV. státní půjčky (zákon č. 417/20 Sb. z. a n.), státní losové výpůjčky (zákon č. 100/21 Sb. z. a n.), státní investiční půjčky dopravní (zákon č. 126/21 Sb. z. a n.), státní půjčky elektrisační (čl. IX. zák. č. 682/20 Sb. z. a n.), státní půjčky na úhradu schodku z moučného hospodářství (zákon č. 308/21 Sb. z. a n.), státní investiční půjčky z roku 1923 (čl. XII., zákona č. 372/22 Sb. z. a n.) podle skutečně dosažených, pokud se týče vyúčtováním zjištěných výsledků upisování, u 6%ní státní půjčky slosovatelné z rolu 1923 k výměně 4%ních státních pokladničních poukázek, splatných 1./X. 1923, (čl. VII., odst. 2. zák. č. 372/22 Sb. z. a n.), ježto emise půjčky byla provedena pouze v hodnotě poukázek, u státních pokladničních poukázek, splatných 1./VII. 1924 (zák. č. 127/21 Sb. z. a n.), ježto část poukázek byla předčasně splacena a konečně u státních pokladničních poukázek, splatných 1/III., 1./V., 1./VII., 1./VIII., 1./XII., 31./XII. 1924 a 1./VII. 1925 (čl. VII., odst. 1. a 2. zák. č. 372/j22 Sb. z. a n. a zákon č. 394/22) jednak se zřetelem k prolongaci a ke skutečnému stavu poukázek, jednak z toho důvodu, že poukázky byly vydány po dni splatnosti prvních úroků a v důsledku toho byly placeny úroky náhradní, kdežto v rozpočtu počítalo se s původním stavem dluhu a s potřebou podle tohoto stavu na celý rok. Naproti tomu zvýšila se potřeba u bonů Čsl. republiky (zákon č. 333/21 Sb. z. a n.), ježto byla zvýšena oficielní eskontní sazba úroková, rozhodná pro výplatu úroků z těchto bonů a u státních pokladničních poukázek, splatných 1./VIII. 1924, 31./XII. 1924, 1./III. 1925 a 1./V. 1925 (zákon č. 394/22, č. 147/23, čl. VII., odst. 2. zák. č. 245/23 Sb. z. a n.) a u zápůjček Úrazové pojišťovny dělnické a Zemské banky v Praze (čl. XIII., čl. VII, odst. 2. zákona č. 245/23 Sb. z. a n.), ježto potřeba prostředků v rámci těchto úvěrových zmocnění byla větší, než se očekávalo.

Pokud při stanovení úrokové potřeby státní investiční půjčky dopravní (zákon č. 126/21 Sb. z. a n.), 6%ních státních pokladničních poukázek a 6%ní státní investiční půjčky z roku 1923 (čl. XII. zákona č. 372/22 Sb. z. a n.) se počítalo s její náhradou, nahradily podniky spravované ministerstvy pošt a telegrafů a železnic příslušné částky, připadající na ně podle výše podílů na výtěžku zmíněných půjček, z úvěrů, zařazených k tomu účelu do rozpočtů kap. 16., tit. 2., § 3., pol. 35. a tit. 4., 2., pol. 13., Poštovní provoz, B., věcné výdaje a kap. 17., tit. 3., Provoz státních drah (podnik), oddíl A, řádné věcné výdaje, pol. 6. a 8.

26. Z úvěru, určeného na splátku 4%ních státních pokladničních poukázek, splatných 1./X. 1924, bylo použito k tomuto účelu toliko částky 19,308.000 Kč. Zbytku úvěru bylo upotřebeno k částečné splátce státních pokladničních poukázek, splatných 31./XII. 1924 ve výši 80,692.000 Kč nom. (srovnej: Nepreliminované výdaje kap. 7., tit. 1., Vnitřní státní půjčky, výdaje řádné, b) splátka kapitálu). Nesplacené 4%ní státní pokladniční poukázky, splatné 1./X. 1924 per 500,000.100 Kč nom. byly vyměněny podle zmocnění čl. VII., odst. 2. finančního zákona čís. 245!23 Sb. z. a n. zu 6%ní státní pokladniční poukázky per 308,003.000 Kč nom., splatné 1./X. 1925 a per 191,997.000 Kč nom., splatné 1./X. 1927.

Úmor státní losové výpůjčky (zákon č. 10021 Sb. z. a n.) odpovídal skutečnému stavu dluhopisů této půjčky daných do oběhu.

Vyšší potřeby oproti rozpočtu vyžádala si výplata vkladů na valutovou půjčku (zák. č. 88/19 Sb. z. a n.), ježto byla vypovězena, resp. splacena větší část vkladů, než se očekávalo.

27. Platba na dávku z majetku vkladními listy na zadržené bankovky Rakousko-uherské banky (§ 1. zák. č. 84/19 Sb. z. a n.) a vyplácení těchto vkladních listů z hotového výnosu dávky a s tím spojená výplata úroků od 1./III. 1919 nedosáhla očekávané výše. Menší potřeba byla také na úrocích ze žirových účtů Rakousko-uherské banky, převzatých podle §u 3. výše citovaného zákona a § 1. zákona čís. 19/19 Sb. z. a n. podle stavu k 11./III. 1919 a zadržených do polovice jako státní půjčka, ježto nebyly uvolněny za účelem placení dávky z majetku, pokud se týče splaceny v míře, jak se očekávalo.

28. Příčinu menší, pokud se týče větší potřeby u zahraničních dluhů (anglický úvěr na potraviny, zboží a na dopravu mouky, americký úvěr pomocný a vojenský na nákup potravin, zboží a vojenského materiálu, jakož i na nákup mouky, francouz. úvěry na vydržování čsl. armády, na nákup vojenského materiálu, potravin a koní, italský úvěr na výzbroj, výstroj a vydržování čsl. vojska, zákon čís. 6/20 Sb. z. a n., 8%ní čsl. státní půjčka z roku 1922, zák. čís. 110/22 Sb. z. a n., úvěr Mezinárodního výboru pro pomocné hospodářské úvěry, zákon čís. 407/22 Sb. z. a n.) dlužno hledati v těchto okolnostech: Kurs splatné valuty poklesl v době placení úroků. Placení dluhů a úroků bylo odsunuto, ježto nebyla bud ještě zjištěna přesná výše dluhů a úroků aneb nebyly sjednány s konečnou platností podmínky úročení a stanovena doba a způsob placení. Bylo třeba hraditi doplatky na úrocích z úvěru Mezinárodního výboru pro pomocné úvěry hospodářské a vyšší částku na provisi z anuit 8% čsl. státní půjčky z roku 1922, ježto v roce 1924 byla kontrahována II. část této půjčky.

Nespotřebovaného úvěru bylo použito podle čl. III. fin. zák. na rok 1924 a §u 7. zák. č. 175/1919 Sb. z. a n. (spis mim. fin. č. 42.941/24-II B/5a, spis n. ú. k. ú. č. 2303/24) k úhradě doplatku na úrocích z anglického úvěru na nákup mouky (zákon č. 6/20 Sb. z. a n.) v částce 920.131,86 Kč (srovnej: Nepreliminované výdaje kap. 7., tit. 3., Státní půjčky zahraniční, výdaje mimořádné, a) úrok).

Podstatný vliv na úrokovou potřebu zahraničních dluhů měla také ta okolnost, že podniky, spadající do oboru působnosti ministerstva veř. prací, nahradily z příslušných úvěrů úroky (a provisi) z podílů na výtěžku 8% čsl. státní půjčky z roku 1922 i za léta minulá a že naproti tomu podniky, spadající do oboru působnosti předsednictva min. rady a ministerstva zemědělství, nenahradily ze svých úvěrů kvoty na úrocích (a provisi) z podílů na výtěžku této půjčky v té výši, s kterou v rozpočtu se počítalo.

29. Na úmor 8% čsl. státní půjčky z roku 1922 přispěly podniky, spadající do oboru působnosti předsednictva min. rady a ministerstev veřejných prací a zemědělství v menší míře, než s kterou se v příslušných rozpočtech počítalo, ježto refundace děla se podle skutečně spotřebovaných částek. Menší potřeby vyžádaly si také umořovací splátky této půjčky "ježto v den splacení poklesl kurs splatné valuty.

30. Potřeba řídila se podle výše splatných, pokud se týče placených úroků z vinkulovaných dluhopisů předválečného nezajištěného dluhu podle vl. nař. ze dne 15./III. 1919, č. 132 Sb. z. a n., úroků z tohoto dluhu, jež byly přijaty k záměně, pro státní výpůjčky na úhradu schodku a nedosáhl předpokládaného hospodářství podle §u 3. zák. č. 308/20 snížením mezd, úroků, při výměně dluhopisů, prozatímní listy, vydané podle základů následkem provozu a podle vl. nař. č. 365/20 bylo rozpočteno materiálu a vydaných prozatímních listin a konečně podle splatných kuponů těchto listů.

K refundaci částky potřebné na anuity společnosti státní dráhy nedošlo, ježto platba byla vykázána ve výdajích kap. 17., tit. e., Povoz státních drah (podnik), oddíl A, řádné výdaje věcné, pol. 9.

31. Náklad na výrobu dluhopisů a její kontrolu řídil se podle potřeby odpovídající výsledkům upisování půjček, podle počtu dluhopisů a zásoby. Snížení nákladu nastalo také zlevněním výroby. Vyšší potřeby vyžádaly si provise a výlohy v důsledku emise nových půjček, prolongace půjček dřívějších, pokud se týče splatných a konečného vyúčtování dluhů.

32. Byly placeny úroky z 51/4% státních pokladničních poukázek, splatných 1./VII. 1921, vydaných podle zmocnění zákona č. 124/23 Sb. z. a n., náhrada za vyplacené kupony válečných půjček, úroky ze 4% priorit Buštěhradské železnice z roku 1896, převzatých státem k placení podle §u 1. a. zák. z 8./VI. 1923, č. 124 Sb. z. a n. a čl. II. úmluvy z 5./VII. 1923 a úroky z obligací společenských prioritních půjček (5% investiční a 5% konversní) Ústecko-Teplické dráhy, převzatých státem k placení podle zákona ze 30./VI. 1922, č. 24, Sb. z. a n., vládního nařízení ze dne 7./XII. 1922, č. 54 Sb. z. a n. a čl. II., bod 1. úmluvy ze dne 28./V. 1924. Úhrada úroků z posléze zmíněných obligací byla opatřena úvěrem v rozpočtu kap. 17., tit. 3., Provoz státních drah (podnik), oddíl A, řádné výdaje věcné, pol. 5.

33. Byly splaceny 6% státní pokladniční poukázky splatné 1./XII. 1924 (čl. VII., odst. 2. fin. zák. č. 72/22 Sb. z. a n.) ve výši 80,692.000 Kč nom. K úhradě potřeby bylo použito nespotřebovaného úvěru kap. 7., tit. 1. (srovnej: Státní výdaje kap. 7., tit. 1., Vnitřní státní půjčky, řádné výdaje, b) splátka kapitálu). Byly zaplaceny 6% státní pokladniční poukázky splatné 1./VII., 1./XII. a 31./XII. 1924 (čl. VII., odst. 2. fin. zák. č. 72/22 Sb. z. a n., zákon č. 394/22 a zák. č. 197/22 Sb. z. a n.) v úhrnné hodnotě 910,465.000 Kč nom. a to částkou 982,965.000 Kč z hotového výtěžku IV. státní půjčky podle u 2. zák. č. 117/20 Sb. z. a n. a částkou 7,500.000 Kč z nepoužitého výtěžku emise 6% státních pokladničních poukázek, splatných 1./VII. 1924, podle zákona čís. 12/21 Sb. z. a n. (srovnej: Mimořádný nepreliminovaný příjem z úvěrních operací na úhradu nepreliminovaných výdajů na rozpočet kap. 7.).

Byly placeny splatné slosované obligace společenských prioritních půjček Ústecko-Teplické dráhy z roku 1922, převzaté státem k placení podle zákona č. 24/22 Sb. z. a n. a úmluvy z 28./V. 1924, o jichž úhradu bylo postaráno úvěrem v rozpočtu kap. 17., tit. 3., oddíl A., pol. 5. Dále byly placeny splatné priority Buštěhradské železnice z roku 1896, převzaté státem k placení podle zákona čís. 124/22 Sb. z. a n. a úmluvy z 5./VII. 1923.

34. Byly placeny úroky z pokladničních poukázek, podle §u 3. zák. č. 84/9 Sb. z. a n. a § 1.

35. Byly placeny úroky z druhé části čsl. státní půjčky z roku 1922 (zákon č. 110/22 Sb. z. a n.), jež byla teprve v květnu 1924 kontrahována.

Dále byl vyrovnán doplatek na úrocích z anglického úvěru na nákup mouky (zákon č. 6/20 Sb. z. a n.) v částce 920.131 Kč 86 h. K úhradě tohoto výdaje bylo použito nespotřebovaného úvěru při pol. 3., tit.. rozpočtu kap. 7. (srovnej: Státní výdaje kap. 7., tit. 3., Státní půjčly zahraniční, mimořádné výdaje, a) úrok).

36. Byly placeny výlohy a provise spojené s úrokovou a umořovací službou 4% priorit Buštěhradské železnice z roku 1896, převzatých státem k placení podle zák. č. 124/28 Sb. z. a n. a úmluvy z 5./VII. 1923 a kuponový kolek.

37. Úspora vznikla tím, že při preliminování se počítalo s odchodem více zaměstnanců do pense. Při tom se počítalo také na převzetí a zvýšení pensí, které mezistátním ujednáním v Římě a ve Vídni připadnou na vrub čsl. státu. V roce 1924 nedošlo ještě k ratifikaci zmíněných ujednání.

38. Vrácené nekompensovatelné příspěvky zaplacené v letech minulých.

39. Percipienti z řad invalidů legionářů dostávají namnoze doplatky podle zákona č. 76/1922 Sb. z. a n. od 1. ledna 1920.

40. Jako u tit. 1., čís. 87.

41. Potřeba nemohla býti při preliminování pro nedostatek podkladů přesně stanovena.

42. Jalo a tit. 1., čís. 7.

43. Potřeba nemohla býti při preliminování pro nedostatek podkladů přesně stanovena.

44. Jako u tit. 2., čís. 39.

45. Příznivý výsledek vznikl tím, že nesplnily se předpoklady, podle nichž byl rozpočet sestavován.

46. Jako u tit. 2., čís. 69.

47. Nebylo případů převedení prémiových reserv při přestupu do soukromé služby, ježto není dosud vydáno nařízení k provedení §u 68. zákona ze dne 5. února 1920, čís. 89 Sb. z. a n.

48. Jako u kapitoly 8., čís. 37.

49. Nebylo přesného podkladu při eliminování.

50. Jako u tit.3., §u 1., kap. 8., čís. 101.

51. Jako u tit. 2., čís. 19.

52. Jako u kapitoly 8., čís. 47.

53. Nedošlo k obsazení části systemisovaných míst a k výplatě nákladu preliminovaného na změnu v osobě předsedy vlády.

54. Neobsazením části systemisovaných míst.

55. Kromě zájezdu na Moravu a do Slezska nedošlo k jiným úředním cestám presidenta republiky. Opravy služebních automobilů nevyžadovaly očekávaného nákladu.

56. Konečné vyúčtování výloh na mezinárodní správu a dohodové vojsko na býv. plebiscitním území Těšínska, Oravy a Spiše nebylo u velvyslanecké konference v Paříži dosud provedeno. Výdaje na vnitřní zařízení byly omezeny na nejnutnější míru. Úspora se snížila splátkou kupní ceny nového služebního automobilu a zařízením radiotelefonické stanice.

57. Některá systemisovaná místa nebyla obsazena.

Z úspor byly uhrazeny odměny za mimořádné práce a vyrovnávací požitky redaktora.

58. Některá systemisovaná místa nebyla dosud obsazena.

59. Poskytnutím podpor časopisům na tiskovou a obrázkovou propagandu a vyšším nákladem na doplnění a vybavení knihovny. Překročení se snížilo tím, že účty za telegramy a meziměstské telefonní hovory na konec roku nebyly v tomto roce již placeny a tím, že nedošlo k větším opravám služebních automobilů.

60. Na uprázdněná místa kancelářských pomocníků byli převzati z jiných resortů kancelářští oficianti a bylo nutno zvlášť honorovati mimořádné práce, zejména na statistice státních zaměstnanců, zahraničního obchodu a bratrských pokladen.

Naproti tomu byla omezena statistická šetření, prováděná nestátními orgány a bylo uspořeno na denních platech a mzdách, jakož i na cestovném a dietách.

Úhrada překročení z nespotřebovaných úvěrů řádných výdajů osobních kap. 9., lit. 4., § 1, kap. 74., tit. 1., 2. a kap. 20., tit. 11.

61. Úhrada z nespotřebovaného úvěru mimořádných výdajů osobních kap. 9., tit. 1., § 2.

62. Zvýšil se náklad o vydání za tiskopisy pro statistiku státních zaměstnanců a zahraničního obchodu a o zvýšení kvoty statistických poplatků připadajících poštovní správě. Veřejné dávky a přirážky z najaté budovy bylo nutno doplniti i za léta minulá. Naopak nedošlo k vydání větších publikací a byla menší potřeba topiva a méně oprav strojů.

Úhrada do výše 80.010 Kč z nespotřebovaného úvěru řádných výdajů osobních kap. 14., tit. 1., § 2.

63. Systemisovaná místa zůstala z části neobsazena. Úspor tím vzniklých bylo částečně použito k úhradě překročení při platech smluvního personálu, a to zejména sil odborných, při cestovném na dietách a při odměnách a výpomocech. Tato překročení byla způsobena urychleným prováděním pozemkové reformy, k čemu bylo třeba většího počtu smluvních odborníků a práce v hodinách mimoúředních.

64. Z důvodů uvedených při řádných vydáních téhož paragrafu.

65. Překročení vzniklo nájmem nových úředních místností v Myslíkově ulici, jenž měl za následek i větší výdaje na úřední a kancelářské potřeby a poštovní v telefonní poplatky. Překročení bylo však poněkud zmenšeno úsporami z různých jiných vydání a uhrazeno přesunem z úvěru §u 2. b), věcné výdaje řádné.

66. Překročení nastalo z téhož důvodu, jako u vydání věcných řádných v uhrazeno bylo přesunem z úvěru §u 2. b), věcné výdoje mimořádné.

67. Z důvodů uvedených v §u 1., čís. 64.

68. Úspor bylo docíleno z důvodů uvedených §u 1., a pak tím, že nedošlo k očekávanému zřízení dalších poradních sborů a z důvodů větší centralisace nebyl očekávanou měrou rozmnožen počet přídělových komisařů.

Z úspor použito bylo částky 104.707 Kč 61 h k úhradě překročení u kap. 9., tit. 4., § 1., věcné řádné výdaje.

69. Z důvodů uvedených u věcných výdajů řádných téhož paragrafu (čís. 68.).

Část úvěru, a to 57.550 Kč 84 h upotřebena byla k úhradě překročení u kap. 9., tit. 4., § 1., věcné mimořádné výdaje.

70. Nedošlo k použití částky 5 mil. Kč jako poslední splátky pro fond kolonisační preliminovaného, poněvadž celková dotace fondu stanovená v §u 18. zák. ze dne 11. března 1920, č. 166 Sb. z. a n., byla již do konce roku 1923 vyčerpána.

71. Nedošlo k obsazení některých systemisovaných míst a k výplatě nákladu na změnu v osobě ministra; služební cesty byly omezeny na nutné případy a náklad na služební cesty ministrovy byl přeúčtován do výdajů věcných řádných téhož roku. Vyplacením odměn za mimořádnou práci a příspěvků nemocenských a pensijních za předchozí léta snížila se poněkud vykázaná úspora.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP