Ve všeobecných poznámkách a v části
jednající o správním úřednictva
bylo poukázáno na obtíže řešení
otázky převodu zaměstnanců do nových
platů. Tyto vývody platí obdobně více
méně i pro převod ostatních zaměstnanců
do nových platů.
Základní myšlenkou ustanovení o převodu
do nových platů jest snaha, aby zaměstnanci
obdrželi služné, jehož by.dosáhli,
kdyby byl na ně uplatněn nový systém
od počátku jejich služby.
Převádějí se tedy zaměstnanci
zásadně podle celkové dosavadní započítatelné
(započtené) služební doby a na základě
hodnostní třídy dosažené jmenováním.
S tímto principem možno vystačiti všude
tam, kde převádějí se zaměstnanci
do jediné platové stupnice. Tam, kde jest nutno
zaměstnance vzhledem k jeho postávaní ve
vyšší hodnostní třídě
převésti do vyšší platové
stupnice, jejíž místo podle tohoto zákona
lze obdržeti pauze povýšením (u úředníků
a důstojníků vojenských a četnických),
jest nutno, pokud není odůvodněn převod
přímo do odpovídající platové
stupnice, konstruovati dvojí resp. trojí převod,
a to první převod podle služební doby
do služného příslušné nejnižší
platové stupnice a druhý, případně
třetí převod podle tohoto služného
do nejblíže vyšší, případně
z této platové stupnice podle služného
v ní určeného do další platové
stupnice. Tento způsob převodu se stanoví
u úředníků skupin C D E jmenovaných
do VIII. hodnostní třísly a u kapitánů,
štábních kapitánů a u majorů
na místech II. a III. služební třídy.
Pokud jde o úředníky a důstojníky
jmenované do VII. a vyšší hodnostní
třídy, provádí se převod přímo
na služné 5. a vyšší platové
stupnice.
Způsobem svrchu naznačeným se dosáhne,
že všichni úředníci jmenovaní
do VIII. a vyšší hodnostní třídy
a všichni důstojníci od kapitána nahoru
obdrží plat o jednu platovou stupnici nižší,
nežli odpovídá podle budoucí systemisace
jejich hodnostní třídě, tento postup
je odůvodněn tím, že dosud není
provedena nová systemisace míst, kterou bude nutno
přizpůsobiti skutečné potřebě.
Tím bude aspoň schematicky opraven také stav,
který nastal, jak již v úvodu bylo uvedeno,
rychlejším postupem, nepřiměřeným
povyšováním úředníků
do vyšších tříd nikoli ze služebních
důvodů, nýbrž za účelem
nápravy nedostačujících platů.
To, co bylo řečeno o převodu úředníků
a důstojníků, platí také o
převodu státních učitelů.
Naproti tomu u soudců, vysokoškolských profesorů,
státních profesorů, zřízenců,
vojenských a četnických gážistů
mimo služební třídy jest převod
do nových platů proto výhodnější,
že se převádějí do nových
platů definitivně, a to hned na služné
odpovídající jejich celkové započítatelné
služební době, příp. u vysokoškolských
profesorů na služné odpovídající
jejich nynějšímu platu. Té vysvětluje
se tím, že jde zde o převedení do jediné
platové stupnice.
U soudců a profesorů se služebním postavení
odůvodňujícím zařadění
do platové stupnice s funkčním služným
bude ovšem převedení dvojí, v obou případech
však vždy definitivní, pokud ovšem nenastane
postup propůjčením místa ve vyšší
platové stupnici, který však není druhou
etapou platové úpravy a převedení
do nových platů, jako jest tomu u úředníků
a důstojníků. Znamená tudíž
převod do nových platů pro soudce, vysokoškolské
profesory, státní profesory, zřízence
a vojenské , četnické gážisty
mimo služební třídy výhodu oproti
úředníkům a důstojníkům,
u nichž druhá etapa převedení záviseti
bude od nové systemisace míst.
K lepšímu porozumění ustanovení
o převodu do nových platů e připojuje
na konci tabulka XI A), obsahující praktické
příklady sestavené podle skutečných
případů, tabulka B) obsahující
vysvětlivky k ním, a konečně C) pomocná
převodní tabulka.
Vzhledem k poměrně vysokému násobku
předválečného platu u požitků
ve vyšších rodinných třídách
byl by při převodu do nových platů
vyrovnávací přídavek na dosavadní
požitky poměrně vysoký, takže by
se zaměstnanci při dalším zvýšeni
služného dostalo po delší dobu jen menších
částek postupových.
Aby tento nepříznivý účinek
byl zmírněn, přiznávají se
přídavky na děti, a to na každé
třetí až šesté nezaopatřené
dítě všem zaměstnancům převedeným
do nových platů, kteří obdrží
služné 33.600 Kč neb služné nižší.
Přídavek tento se snižuje, jakmile služné
zaměstnanců, jímž přídavek
byl přiznán, přestoupí tuto částku
a to stejně jako vyrovnávací přídavek
až do úplného zániku.
Dosavadní požitky zřízenců ve
vyšších rodinných třídách
činí ještě větší
násobek předválečného platu
než u úředníků. Osnova snaží
se, aby u zřízenců ani ve vyšších
rodinných třídách nenastalo snížení
požitků, dokud nesníží se počet
dětí, na něž zřízenec
má dnes drahotní přídavky, a chce
se proto podle možnosti vyvarovati vyrovnávacích
přídavků. Toho dociluje zejména tím,
že přiznává zřízencům
převedeným do nových platů, jakož
i vojenským a četnickým gážistům
mimo služební třídy vyjímajíc
četnické vrchní strážmistry -
velitele stanic - převedeným do nových platů
zvláštní doplňovací přídavek.
Pokud jde o vyrovnávací přídavek,
poukazuje se k tomu, co bylo uvedeno ve "všeobecných
poznámkách".
Ustanovení odst. 1. určuje pojem započítatelné
(započtené) služební doby ve smyslu
převodních ustanovení. Pojem tento nesluší
však zaměňovati se započítatelnou
služební dobou pro zvýšení: služného
bodle tohoto zákona.
Zaokrouhlení rozhodné doby pro stanovení
výše služného má za účel
přizpůsobiti počátek postupových
lhůt termínům stanoveným v §
141.
Podle ustanovení prvé věty tohoto paragrafu
sluší posuzovati zaměstnance, kteří
na základě svého jmenovacího dekretu
mají nárok na časový postup podle
určité postupové skupiny, i když svým
předběžným vzděláním
nevyhovují podmínce předepsaného předběžného
vzdělání pro tuto skupinu.
Ustanovení toto se pojímá do návrhu
v zájmu zaměstnanců samotných, aby
vyřizováni jich převodu do nových
platů bylo urychleno.
Bylo nutno pamatovati na otázku převodu do nových
platů při reaktivaci a při povolání
vojenského gážisty ve výslužbě
k činné službě v míru, případně
vojenského gážisty v záloze k činné
službě, poněvadž by jinak nastaly nesrovnalosti
mezi těmito osobami a zaměstnanci v činné
službě, kteří budou převedeni
do nových platů.
Výhoda, jež se poskytuje úředníkům,
kterým byl propůjčen charakter vyšší
hodnostní třídy, jest zajisté plně
odůvodněna.
Ustanovení o zařazení převedených
úředníků na služební místa
jsou putna jednak v zájmu úředníků
(odst. 1. §u 202), jednak v zájmu účelného
obsazení nových systemisovaných míst.
Bylo nutno pamatovati na, možnost, aby byly podle dosavadních
ustanovení, která jinak se zrušují,
vyřízeny případy započtení
v den účinnosti zákona projednávané
a dosud právoplatně nevyřízené.
Ustanovením tohoto paragrafu se odstraňují
pochybnosti, které se dosud vyskytovaly při otázce,
o niž jde.
Provedení platové úpravy navržené
pro soudce nabylo by možné, kdyby nebyla zároveň
rozšířena platnost všech ustanovení
organisačního zákona č. 217/1896 ř.
z. také na území Slovenska a Podkarpatské
Rusi, zejména ustanovení o funkcích, které
mají význam pro systemisaci míst v platových
stupnicích funkčního služného.
Z toho důvodu se navrhuje nové znění
odstavce prvého § 2 zákona č. 270/1920
Sb. z. a n., při čemž se zároveň
opravují nesprávné citace zákonů
něm obsažené.
Nový systém poskytuje rámec, v němž
budou upraveny poměry ostatních státních
zaměstnanců uvedených v § 210. U podniků
a ústavu, kde v nižších oborech služby,
obdobných službě zřízenecké
a podúřednické se vyskytuje daleko více
kategorii jež těžko lze pro účel
honorování výkonu sloučiti ve tři
stupnice zřízenecké, bude nutno na tuto okolnost
vzíti poměřený zřetel.
Zákon stanoví dále, že také veškeré
služební řády, upravující
poměry zaměstnanců státních
podniků podle zásad, na nichž jest vybudován
tento zákon, musí býti schváleny vládou.
Toto ustanovení jest nutné v zájmu nezbytné
jednotnosti a úměrnosti v úvahu přicházejících
úprav. Při tom netřeba sdíleti obavy,
že by snad tímto opatřením byla zatěžována
potřebná hybnost a volnost, kterou předpokládá
provedení zák. č. 404/1922 Sb. z. a n. o
obchodním hospodaření ve státních
podnicích, neboť jde u o stanovení základních
norem, v jichž rámci bude míti podnik dosti
volnosti, aby vyhověl dané potřebě.
Profesoři theologických učilišť
diecésních mají dosud podle zákona
č. 1891920 Sb. z. a. n. nárok na platy profesorů
státních středních škol IX. hodn.
tř. a.na časový postup těmto profesorům
zaručený, jakož i na jiné výhody
(převzetí daní, služebních tax
atd.).
Návrh přizpůsobuje dosavadní stav
novému systému. Ustanovení o míře
učebné povinnosti vyplývá z platové
úpravy v tomto paragrafu navrhované.
Podobně jako v zákonech ze dne 21. prosince 1921,
č. 495 Sb. z. a n. a 22. prosince 1922, č. 394 Sb.
z. a n., pamatuje se i v tomto návrhu na úpravu
obdobných poměrů zaměstnanců
veřejnoprávních korporací územních
i zájmových. Jde tu o veřejnoprávní
korporace a ústavy, jež své potřeby
- obdobně jako stát - kryjí povinnými
příspěvky a u nichž tedy úprava
platových poměrů jejich zaměstnanců
má přímý nebo nepřímý
vliv na zatížení obyvatelstva veřejnými
břemeny, na vývoj národního hospodářství
a na vývoj cese vztahovati také na osoby, které
vlastně měly býti již do kance roku
192 v důsledků cenových poměrů.
Jest tudíž nutno, aby v platových poměrech
zaměstnanců státu a zaměstnanců
takovýchto veřejnoprávních korporací
a ústavů byla určitá jednotnost a
úměrnost. Již citované zákony
z roku 1921 a 1922 stanovily, že platové a služební
poměry zaměstnanců veřejnoprávních
korporací a ústavů mají býti
uvedeny, pokud byly vyšší, na míru obdobných
poměrů služebních a platových
nároků a práv státních zaměstnanců,
neberouce dotyčným korporacím a ústavům
samozřejmě volnost, aby šly v úpravě
platových poměrů svých zaměstnanců
i pod míru platů státních zaměstnanců,
pokud to uznají za nutné zejména z důvodů
finančních. Jest známo, že příslušná
ustanovení citovaných zákonů nebyla
dosud přesně provedena a že zůstala
tedy nadparita zaměstnanců těchto korporací
v ohledu platovém nad státními zaměstnanci.
Tuto okolnost nelze přehlížeti nyní,
kdy podle navrhované úpravy má se dostati
zaměstnancům značných výhod.
Jalo nelze na jedné straně odpírati veřejnoprávním
korporacím a ústavům právo, aby, když
jde o příznivější úpravu,
poskytly obdobnou úpravu i svým zaměstnancům,
tak zase na druhé straně nutno žádati
alespoň, alby nyní došla k provedení
zásad, které vytkly si již citované
zákony z r. 1921 a 1922. Nesmí proto ani úprava,
kterou by řečené korporace a ústavy
provedly podle obdoby navrhované opravy pro státní
zaměstnance a vůbec jakákoli změna
dosavadní úpravy platových a služebních
poměrů zaměstnanců těchto korporací
a ústavů, býti v žádném
směru příznivější pro
jejich zaměstnance. Aby tohoto cíle bylo dosaženo,
stanoví se ve čtvrtém odstavci příslušné
garancie.
Ustanovením druhého a třetího odstavce
má se ulehčiti provedení korporacím,
které § 19 zákona č. 394/1922 Sb. z.
a n. do účinnosti zákona neprovedly, vychází
se ve značné míře vstříc
tím, že upouští se od požadavku,
aby platy jich zaměstnanců byly sníženy
zpětně od 1. ledna 1923 a umožňuje jim
tak provedení zásady v tomto paragrafu vyjádřené
bez materielní újmy zaměstnanců pro
dobu minulou. Vládě dává se zmocnění,
aby ve výjimečných případech
povalila odchylky.
Korporacemi a ústavy ve smyslu §u 19 zákona
č. 394/1922 Sb. z. a.n., sluší rozuměti
ony veřejnoprávní korporace a ústavy,
pro které zákonné předpisy stanoví
povinné členství a právo předpisovati
svým členům příspěvky
pro úhradu svých potřeb.
V druhém odstavci se uvádějí příkladmo
zákonné předpisy, které účinnosti
navrhovaného zákona mají pozbýti platnosti.
Děje se tak za tím účelem, aby byly
odstraněny veškeré pochybnosti, které
dosud při všeobecných úpravách
vznikaly, pokud jde o platnost starších předpisů.
Při tom však se výslovně ponechávají
v platnosti:
1. Předpisy těchto zákonů týkající
se nároku na odpočivné a zaopatřovací
platy a jejich výměry, pokud neodporují tomuto
zákonu,
2. předpisy, jichž se tento zákon dovolává,
pokud vztahuje jejich platnost na poměry jím upravované.
K předpisům ad 1. uvedeným náležejí
zejména ustanovení § 9 zák. č.
167/1898 ř. z., § 9 zák., č. 175/1898
ř. z, čl. IV. §§ 1, 3 a 4 zák..
č, 3/1907, § 12 zák. č. 78/1919 Sb.
z. a n., §§ 8 a 13 zák. č. 275/1919 Sb.
z. a n., § 5 zák.. č. 78/1919 Sb. z. a n.
Ad 2.: sem patří předpisy a vyloučení
a odkladu postupu do vyšších platů (časového
postupu a postupu do vyššího stupně služného)
a předpisy o výplatě služebních
požitků v měsíčních předem
splatných lhůtách prvého dne každého
měsíce a o výplatě místního
přídavku. Vyhlášení těchto
předpisů, jež se zároveň vládě
ukládá, bude pokrokem proti nynějšímu
stavu.
Výhody, které legionářům zajišťují
zákony čís. 282 a 462 z r. 1919, a vládni
nařízení na základě jich vydaná,
nejsou novou úpravou dotčeny, pokud neodporují
ustanovením zákona. To platí zejména
o úlevách při přijímání,
o trojnásobném započtení legionářské
služby pro zvýšení služného
a pod. Naproti torny nutno však setrvati na stěžejních
zásadách nového systému i u legionářů,
což platí v prvé řádě
a předpisu, že úředníkem může
býti ustanoven pouze ten, kdo skutečně ztrávil
předepsanou dobu čekatelskou.
Vzhledem k zpětné účinnosti zákona
jest pamatováno v druhém a třetím
odstavci na případy personálních opatření,
která jednak vyplývají až do doby vydání
zákona z nutného provádění
dosavadních předpisů, jednak musela býti
v zájmu služebním provedena. V posledním
případě jde též o dobu až
do nové systemisace podle zákona. Konečně
se řeší ve čtvrtém odstavci otázka,
zda nový zákon má strikce provedené
podle zákona č. 286/1924 Sb. z. a n. přeloženy
do trvalé výslužby nebo propuštěny.
Nebylo by spravedlivo, aby tyto osoby byly účastny
výhod nového zákona, když veliká
většina osob, u nichž restrikční
opatření byla již provedena, je z těchto
výhod vyloučena.
Vyšší náklad, jehož bude navrhovaná
úprava platů státních zaměstnanců
(bez učitelů na státních obecných
a občanských školách a bez státních
obecních obvodních lékařů)
vyžadovati, jeví se z tohoto přehledu:
Požitky dle stavu v roce 1924 | Nově navrhované platy | ||
Druh | Kč | Druh | Kč |
Služné | 2179,858.000 | Služné | 3686,952.000 |
Místní přídavek | 524,468.000 | Činovné | 892,363.000 |
Přídavek na děti | 323,315.000 | Výchovné | 310,408.000 |
Jedn. drah. přídavek. | 1516,669.000 | Doplňovací přídavek ženatých | 106,29.000 |
Soudcovské přídavky. | 11,960.000 | Přídavek na děti (doplňovací) | 62,303.000 |
Vyrovnávací přídavek | 22,471.000 | ||
Úhrn | 4556,270.000 | 5080,736.000 | |
4556,270.000 | |||
Vyšší náklad | 524,466.000 |
V tomto vyšším nákladu není zahrnuto
větší zatížení pensijního
státu, které vzhledem k průměrnému
zvýšení pensijních základen asi
o 40% bude velice značné.
Tento základ bude kryt z části zvýšeními
daněmi, z části úsporami, kterých
ubude na preliminovaných vydáních docíleno.
Vláda projevuje přání, aby tento návrh
zákona byl v obou sněmovnách Národního
shromáždění přikázán
sociálně-politickému a rozpočtovému
výboru k podání zprávy ve lhůtě
co nejkratší.