Časový postup u důstojníků
byl zaveden teprve zákonem č. 195/1920 Sb. z. a
n. Před tím dál se jejich postup do platu
vyšší hodnostní třídy pouze
povýšením. Platové schema (jedenáct
hodnostních tříd) je obsaženo v tabulce
II. A., sazby služného a příbytečného
jsou o něco vyšší nežli sazby služného
a aktivitního přídavku státních
úředníků.
Svrchu citovaným zákonem z roku 1920, který
byl později novelisován (zák. č. 152
z r. 1923 Sb. z. a n.), byl zaveden časový postup
i pro vojenské důstojníky.
Za tím účelem byli vojenští důstojníci
roztříděni do šesti skupin časového
postupu. Do I. skupiny náležejí gážisté,
pro které jest pro obor jejich služby ustanoveno úplné
středoškolské a vysokoškolské vzdělání,
a kteří vykonali aspoň čtyřleté
vysokoškolské studium s ustanovenými zkouškami.
Absolventům vysokých škol méně
než čtyřletých byla postupová
lhůta v X. hodn. tř. prodloužena o 2 roky (s
2 na 4)., Do II. skupiny patří důstojníci
generálního štábu, intendančního
a inženýrského sboru, kteří mají
stanovené vyšší vojenské vzdělání.
Do skupiny III. jsou zařaděni vojenští
lékárníci a geometři, kteří
měli úplné předběžné
vzdělání podle platných ustanovení.
Do skupiny IV. náležejí důstojníci
řadové služby, do skupiny V. důstojníci
pomocných sborů (se vzděláním
středoškolským nebo vojenským jemu na
roveň postaveným) a do skupiny VI. důstojníci
místních služeb (se vzděláním
nižším než, středoškolským).
Absolventům vojenských akademií ve skupině
II., IV., V., a VI. se zkracuje postupová lhůta
v XI. hodn. tř. o 2 roky, případně
o 1 rok. Podrobnější ustanovení byla
vydána vládním nařízením
č. 10/1924 Sb. z. a n.
Jak jest patrno z tabulky III B) jest časový postup
upraven u důstojníků příznivěji
nežli u úředníku, což jest patrno
z následujícího srovnání:
Vojenská důstojnická postupová skupiny | Nejvyšší dosažitelný plat (hodnost. tř. stupeň) | Potřebná služební doba v rocích | Odpovídající úřednická postupová skupina | Nejvyšší dosažitelný plat (hodnost. tř., stupeň) | Potřebná služební doba v rocích |
I. | VI/4 | 28 | A | VI/4 | 30 |
II. | VI/3 | 33 | A | VI/4 | 30 |
III. | VI/3 | 32 | B | VI/3 | 34 |
IV. | VI/3 | 34 | C | VII/4 | 34 |
V. | VI/2 | 33 | C | VII/3 | 31 |
VI. | VII/4 | 31 | D, E | VII/2, | 32 |
VIII/4 | 30 |
Zvláštní vedlejší požitky
vojenských gažistů vůbec jsou vyznačeny
v tabulce V B, zejména také stravné roč.
1715 Kč 50 h přiznané na základě
zákona č. 289,11924 Sb. z. a n.
Rozvrstvení na šest požitkových skupin
jest příliš komplikované a rozdíly
mezi jednotlivými skupinami časového postupu
- zvláště v některých případech
(na př. skup. V. a VI.) - nepříliš značné.
Nová úprava, která jest v celku vybudována
na stejném podkladě jako nový platový
systém civilního správního úřednictva
a v níž se zásada hodnocení předběžného
vzdělání a pracovního výkonu
uplatňují podobným způsobem jako v
soustavě zvolené pro úředníky
civilní správy, sleduje zjednodušení
postupových skupin tím, že rozeznává
toliko tři služební třídy vojenských
důstojníků.
Do I. služební třídy se zařaďují
důstojníci služebních kategorií,
pro něž je předepsáno úplné
středoškolské a alespoň čtyřleté
vysokoškolské vzdělání ukončené
úspěšným výkonem předepsaných
státních, příp. přísných
zkoušek. Jak svrchu uvedeno, mají tito důstojníci
v dosavadním systému o dva roky (v X. hodn. tř.)
výhodnější postup než civilní
úřednici skupiny A. Výhoda tato se jim zachovává
v té podobě, že jednak jejich čekatelský
plat je vyšší než u konceptních úředníků
správních, jednak že počáteční
celkový plat (ve 4. služebním roce) jest o
1500 Kč vyšší než počáteční
celkový plat konceptních správních
úředníků. V rámci dosavadního
časového postupu dosahuje důstojník
s.úplným středo a vysokoškolským
vzděláním podle návrhu tejného
konečného platu jako konceptní spxávní
úředník.
Kromě důstojníků s úplným,
středoškolským a vysokoškolským
vzděláním patří podle návrhu
do I. služební třídy též
důstojníci generálního štábu
a intendantstva s předepsaným vyšším
vojenským vzděláním (dosud II. skupina).
Tito důstojníci jsou však zprvu zařaděni
do služební třídy II. a teprve později,
když splnili předepsané podmínky a byli
do obou prve uvedených sborů skutečně
převzati, přeřaďují se do I.
služební třídy, a příslušně
platové stupnice.
Do II. služební třídy náležejí
důstojníci zařadění dosud do
III. a IV. skupiny. Čekatelský plat v II. služební
třídě jest vyšší než
čekatelský plat civilních správních
úředníků služební třídy
I. c) (dosavadní skupiny ), rovná se totiž
celkovému příjmu 1. platového stupně
osmé plat, stupnice. K tomuto způsobu řešení
bylo nutno sáhnouti proto, že by jinak důstojníci
s předepsaným předběžný
na alespoň dvouletým vysokoškolským
studiem byli po studiu konaném na vlastní náklad
v prvých třech letech služby honorováni
hůře než absolventi dvouletých vojenských
odborných učilišť pro výchovu důstojníků
z povolání, u nichž doba strávená
na státní útraty na vojenské akademii
nahrazuje částečně lobu čekatelskou.
Služební třída III. zahrnuje důstojníky
zařaděné dosud do V. a VI. skupiny časového
postupu. Schéma časového postupu obou těchto
skupin bylo podle dosavadního stavu totožné,
lišíc se pouze v tom, že skupina VI. byla vyloučena
z časového potupu do VI. hodn. tř., měly
tudíž obé skupiny v rámci časového
postupu rozdílný služební příjem
toliko v 31., 34. a 35. služebním roce. Podle návrhu
budou se obě tyto skupiny lišiti tím, že
(pro futuro) bude u důstojníků zařaděných
do dosavadní V. skupiny lhůta čekatelská
tříletá, kdežto u důstojníků
náležejících dosud do VI. skupiny čekatelská
lhůta čtyřletá. Pro převod
z dosavadního systému do nového bude však
vzata za základ lhůta čekatelská vesměs
tříletá. Důstojníci zařadění
dosud clo VI. skupiny budou kromě toho vyloučeni
z postupu do posledního náslužného přídavku
v 8., 7, a 6. platové stupnici.
Činovné jest odstupňováno podle služebních
tříd a samozřejmě též
podle služebního působiště důstojníkova.
Výchovné je upraveno stejně jako u civilních
úředníků správních.
Úprava platových poměrů vojenských
poddůstojníků až do požitkového
zákona vojenského z roku 1920 jest vyznačena
v tabulce II A (šikovatel měl měsíčně
35 korun, od sedmého roku služby 40 korun, po deseti
letech 5 korun, mimo toho značné naturální
požitky, a nárok na odbytné ve výši
25% obdržených premií),
Podle úpravy z roku 1920 mají vojenští
gážisté mimo služební třídy
(rotmistři) stejný platový postup jako podúředníci
civilní správy. Příslušná
schémata jsou uvedena v tabulkách III: až V.,
v poslední tabulce také vedlejší požitky
(zejména stravné v roční částce
1715 korun 50 haléřů, které bylo přiznáno
na, základě zák. č. 289/1924 Sb. z.
a n.),
Nová úprava platů vojenských gážistů
mimo služební třídy jest vybudována
tak, aby odpovídala roztřídění
voj. gážistů na tři skupiny, a to rotmistry,
státní rotmistry a praporčíky. Pro
každou z těchto skupin stanoví se zvláštní
stupnice. Stupnice pro rotmistry odpovídá platové
stupnici civilních podúředníků,
se změnou, že počáteční
služné jest o 900 Kč vyšší
než počáteční služné
podúředníků, konečné
služné se rovná konečnému služnému
II. platové stupnice civilních zřízenců
(podúředníků). Stupnice pro štábní
rotmistry shoduje se s onou pro četnické strážmistry,
stupnice pro praporčíky, s onou pro četnické
vrchní strážmistry.
Činovné jest u vojenských gážistů
mimo služební třídy o 300 Kč
vyšší než u civilních podúředníků.
Výchovné je stejné jako u civilních
podúředníků.
Příslušná ustanovení (§
119 a § 120 souhlasí se zásadami, podle kterých
byly dosud upravený požitky těchto osob. Bylo
nutno jen je přizpůsobiti novému systému.
Povolávání vojenských gážistů
ve výslužbě přechodně k činné
službě v míru jest přípustno
jen na volná systemisovaná služební
místa II. četničtí gažisté.
Za Rakouska až do úpravy z roku 1920 měli četničtí
důstojnici stejné požitky jako vojenští
důstojníci (viz tab. II. A).
Četnický požitkový zákon č.
186/1920 Sb. z. a n. zavedl pro četnické důstojníky
tejné jako vojenský zákon pro vojenské
důstojníky časový postup podle obdoby
úpravy provedené vojenským požitkovým
zákonem. Za tím účelem četničtí
důstojníci rozděleni do dvou skupin.
Do I. skupiny náležejí správní
důstojníci a důstojníci intendančního
sboru, mezi obojími je rozdíl pouze v tom, že
důstojníkům intendančního sboru
se zkracuje postupová lhůta v VII. hodn. tř.
a jeden rok. Do II. skupiny patři všichni ostatní
důstojníci. Absolventům vojenských
akademií v I. skupině se zkracuje postupová
lhůta v XI. hodn. tř. o 2 roky, příp.
o 1 rok.
U srovnání s vojenskými důstojníky
byl časový postup I. skupiny četnických
důstojníků shodný s časovým
postupem IV. skupiny vojenských důstojníků
(řadová služba) a časový postup
II. skupiny četnických důstojníků
odpovídal časovému postupu VI. skupiny vojenských
důstojníků.
Podle návrhu se zařaďují četničtí
důstojníci do tří služebních
tříd. Do I. sl. třídy náležejí
důstojníci s úplným středoškolským
a vysokoškolským vzděláním, jakož
i důstojníci intendantstva, kteří
absolvovali střední školu a vojenskou intendanční
školu. Do II. sl. třídy patří
správní důstojníci a do III. sl. třídy
výkonní důstojníci, jakož i účetní
důstojníci a důstojníci účetní
kontroly.
Platové schéma jest stejné jako u vojenských
důstojníků.
Vedlejší požitky četnických důstojníků
jsou uvedeny v tab. III. B, IV. B. a V. B.
Platové poměry četnického mužstva
před převratem jsou znázorněny v tab.
II. A. Byly celkem tři stupnice a to: 1. četníci
a četníci na zkoušku, 2. závodčí
a strážmistři-velitelé stanic, 3.. strážmistři
velitelé okresů. Vedle žoldu resp. služného
a aktivitního přídavku mělo četnické
mužstvo ještě četnický přídavek
stejně jako četničtí důstojníci,
arciť menší. Odstupňovaný podle
délky služební coby.
Nynější stav podle zákona č.
186/1920 Sb, z. a n. resp. zák. č. 232/1922 Sb:
z. a n. (vrchní strážmistři velitelé
stanic) jest tento.
Četničtí vrchní strážmistři,
kteří jsou veliteli stanic (okresů), nebo
konají rovnocennou službu četnickou, mají
vlastní schema platové jehož počáteční
služné (do 10 let včetně) se rovná
služnému 2. pl. stupně XI. hodn. tř:
konečné služné odpovídá
služnému posledního platového stupně
VIII. hodn. tř. Platová stupnice vrchních
strážmistrů počíná (v
6. stupni) služným stejným jako služné
3. platového stupně XI. hodn. tř. a končí
služným rovnajícím se služnému
posledního platového stupně IX. hodn. tř.
Četničtí strážmistři a
četníci na zkoušku mají platovou stupnici
společnou s civilními podúředníky
a vojenskými gážisty mimo hodnostní
třídy.
V roce 1925 obdrželo četnictva podle zákona
č. 289/1924 Sb. z. a n. jednotný pohotovostní
přídavek v roční částce
1715.50 Kč.
Pro četnické gážisty mimo hodnostní
(služební) třídy stanoví návrh
rovněž trojí platovou stupnici. Platová
stupnice III. platí pro četnické strážmistry.
Počáteční služné této
stupnice jest shodné s počátečným
služným platové stupnice vojenských
gážistů mimo služební třídy.
Konečné služné (10. platový stupeň)
se rovná nejvyššímu služnému
I. platové stupnice zřízenecké (kvalifikovaní
podúředníci), resp. 1. platovému stupni
6. platové stupnice civilních státních
úředníků.
Četničtí vrchní strážmistři
jsou zařazeni do II. platové stupnice, která
se odděluje od III. platové stupnice počínajíc
4. platovým stupněm (četničtí
strážmistři mohou se státi vrchními
strážmistry nejméně po 10tileté
službě [§ 11., č. 186/1920 Sb. z. a n.
resp. § 135. návrhu zák.]). Počáteční
služné této stupnice jest o 300 Kč vyšší
než služné korespondujícího (4.)
platového stupně platové stupnice určené
pro četnické strážmistry, resp. o 900
Kč vyšší než 1. platový stupeň
7. platové stupnice civilních státních
úředníků. Konečné služné
četnických vrchních strážmistrů
jest o 300 Kč vyšší než služné
2. platového stupně 6. platové stupnice civilních
státních úředníků.
Činovné jest stejné jako u vojenských
gážistů mimo služební třídy.
Počáteční služné platové
stupnice určené pro četnické vrchní
strážmistry, velitele stanic (do 12ti let) jest o
300 Kč vyšší než počáteční
služné četnických vrchních strážmistrů
a blíží se 2. platovému stupni 7. platové
stupnice civilních státních úředníků.
Konečné služné vpadá mezi 5.
a 6. platový stupeň 6. platové stupnice civilních
státních úředníků. Činovné
a výchovné se poskytují obdobně jako
u civilních úředníků IV. služební
třídy.
Pokud jde o ustanovení jednotlivých paragrafů,
odkazuje se na hořejší poznámky k obdobným
ustanovením pro úředníky.
Pouze k ustanovení § 125, odst. 3, a § 135 odst.
2, sluší podotknouti, že tato ustanovení
vycházejí z dosavadního zákonného
stavu a nebudou vzhledem k zachovávané praksi působiti
obtíží, pokud jde o možnost propůjčiti
vojenskému důstojníku při definitivním
převzetí k četnictvu služební
místo téže platové stupnice, kterou
dosáhl u vojska.
Těmito paragrafy unifikují se dosud platná
ustanovení, a to zněním přesnějším,
jímž se odstraňují dosavadní
pochybnosti, které při výkladu příslušných
ustanovení vzcházely.
Stanovením jednotných určitých termínů
pro počátek postupových lhůt pro zvýšení
služného se docílí značného
zjednodušení a úspory práce, aniž
by tím zaměstnanci byli hmotně zkráceni.
Lze očekávati, že jak přijímání
nových sil tak i povyšování se v praksi
přizpůsobí těmto termínům,
takže bude docíleno co největší
jednotnosti v tomto směru a odpadne event. újma
pro zvýšení služného při
prvém nebo opětném ustanovení.
Dosavadní ustanovení o započtení pro
platový postup jsou roztroušena v přečetných
předpisech bez jakékoliv systematičnosti,
takže si mnohá ustanovení i odporují
neb aspoň vykazují značné nejasnosti
a nesrovnalosti. Aby bylo docíleno nové jednotné
úpravy, v níž by bylo všem spravedlivě
měřeno, zamýšlí se nahraditi
dosavadní předpisy, které se současně
zrušují, až na výjimky uvedené
v prvém odstavci, novou úpravou, která se
provede vládním nařízením.
Při tom bude přihlíženo k dosavadnímu
stavu, zejména ve službě školské,
pokud jej lze srovnati s účelem úpravy.
Předpisy, které se tímto paragrafem zrušují,
jsou jak bylo již v úvodu ad III. zdůrazněno,
v přímém rozporu s celým systémem
a nemohou vedle něho obstáti, nemá-li býti
porušena stěžejní zásada systemu,
totiž definitisování jen na systemisovaném
služebním místě, které je čekatelem
obsazeno a postup na místo ve vyšší stupnici
nebo třídě služební pauze propůjčením
uprázdněného systemisovaného služebního
místa.
Dosavadní ustanovení § 6. zákona čís.
394/1922 Sb. z. a n. se částečně přejímají,
částečně mění se zřetelem
ke zkušenostem nabytým při provádění
tohoto paragrafu. Ustanovením 7. odstavce má býti
umožněno, aby i ženám zaměstnankyním
mohl býti poskytnut příspěvek v přiměřené
výši, jsou-li děti prokazatelně ve výživě
zcela odkázány na matku a není-li tu jiné
osoby k výživě povinné a také
schopné.
V případech těhotenství a mateřství
poskytuje zákon zaměstnané - a to na pouhé
její oznámení - výhodu odůvodněné
nepřítomnosti ve službě až do tří
měsíců. Obmezení služebních
příjmů na služné eventuelním
výchovným znamená jen poměrně
nepatrné zkrácení příjmů,
jež jeví se účelným, aby bylo
zabráněno zbytečnému prodlužování
absence. 80% celkových příjmů zůstává
vždy zabezpečeno. Nad tuto výměru může
býti k žádosti po volena dovolená bezplatná
a nezapočitatelná pro zvýšení
služného i pro nabytí nároku na výslužné
a pro výměru výslužného.
Zaměstnaná sama může podle svého
tělesného stavu rozhodnouti, jaký díl
její percentuálně placené nepřítomnosti
ve službě má spadati do doby před porodem,
tato doba může se v krajních případech
končiti dnem, porodu nebo posledním dnem dvanáctého
týdne po porodu. Těhotenská neb mateřská
dovolená před tím nebo po tom poskytnutá
jest bezplatná. Po stránce formáty se vyžaduje
pouze, aby jmenovaná důvod nepřítomnosti
oznámila neprodleně svému služebnímu
úřadu.
Oznamujíc důvod své normální
těhotenské nebo mateřské nepřítomnosti
ve službě, nemusí žena prokázati,
že není schopna k výkonu služby, případná
lékařská prohlídka vztahuje se toliko
na skutečnost a stupeň těhotenství.
Ustanovení o normální dovolené na
zotavenou a o dovolené z důvodu nemoci zůstávají
nedotčena, nemocenská dovolená nastupuje
v případě pathologického těhotenství
nebo pathologického mateřství. Dovolená
z důvodu normálního těhotenství
a mateřství není dovolenou nemocenskou, neboť
žádný z těchto stavů není
normálně stavem nemoci.
Dovolená z důvodu ženských povinností
rodinných kromě případů dovolené
těhotenské a mateřské se v cizím
zákonodárství, stejně jako ve přítomné
osnově, nevyskytuje.
Pensijní příspěvek platí zaměstnaná
toliko za část doby. nepřítomnosti
ve službě z důvodu těhotenství
a mateřství, která jest včítatelna
pro nabytí nároku na výslužné
a pro výměru výslužného.
Zákonodárství jiných států
vykazuje, pokud mohl býti příslušný
materiál opatřen, značně různé
předpisy. Pravidlem se vyskytuje jako i podle přítomné
osnovy - jen dovolená z vůle zaměstnankyně
samé. Ve státech severských jest pravidlem
dovolená spojená s redukcí požitků
až o polovinu, v jiných státech je redukce
menší nebo vůbec žádná:
Ustanovení těchto paragrafů poskytují
vládě možnost, aby příslušné
otázky, jež byly upraveny namnoze také ve vnitřních
předpisech, byly upraveny vládními nařízeními
a uvedeny tak v širší známost.
Ze služebních přídavků normovaných
dosavadními předpisy, se zachovávají
v platnosti pouze přídavky uvedené v odst.
2., jejichž další ponechání jest
odůvodněno zvláštní povahou služby
kategorii, o něž jde.
Tyto služební přídavky se ponechávají
v platnosti až do případné jiné
úpravy vládou, jež se zmocňuje, aby
určila zda, za jakých podmínek a v jaké
míře příslušejí vzhledem
k povaze služby zejména, pokud Jde o službu strážní
a pod:, zvláštní služební přídavky
a jiné stálé výhody. Tímto
způsobem, jakož i vykradou, která se zároveň
stanoví ohledně povolování osobních
přídavků, bude možno docíliti
úměrného a účelného
odměňování zvláštních
služebních úkonů, příp.
služeb zvláštní povahy.
Ustanovením v zálohách na služné
bude tato otázka upravena pro všechny skupiny zaměstnanců,
o něž jde, a to zásadně v rámci
dosavadní úpravy provedené služební
pragmatikou a služ. pragmatikou učitelskou.
Ustanovení tohoto paragrafu jest odůvodněno
nutností, aby nevznikly následkem značného
zvýšení služného neodůvodněné
rozdíly mezi stavem nynějším a stavem
budoucím co do částek služebního
příjmu vyjmutých z exekuce.
Ustanovením odstavce 2. mají býti odstraněny
pochybnosti, které vzbuzovalo zněni zákona
č. 314/1920 Sb. z. a n. vzhledem k starším
předpisům o administrativních srážkách,
ustanovení to jest namnoze i výhodnější
pro zaměstnance, zejména při povolování
záloh na služné.
Ustanovení tohoto paragrafu mají jednak zajistiti
řádný postup úřadu a zabezpečiti
zaměstnanci náležitou právní
ochranu, jednak mají umožniti opravu nesprávného
vyměření nebo výplaty požitků,
a to jak ve prospěch zaměstnance, tak ve prospěch
státu, tato oprava ovšem se připouští
jen do. jisté doby v zájmu žádoucí
právní jistoty.
V odst. 1, se stanoví, které platové stupnice
nastupují v předpisech. vycházejících
z určitých hodnostních tříd
na místo těchto hodnostních tříd,
jež se novým platovým systémem zrušují.
Ta zejména jest důležito, pokud jde o jmenovací
právo. Podle ústavní listiny (§ 64.,
odst. 1., bod 8.) jmenuje president republiky dosud soudce, státní
úředník, a důstojníky počínajíc
VI. hodn. tř.; vládě (§ 831., lit. c)
úst. list.) přísluší rozhodovati
o jmenování soudců, státních
úředníků a důstojníků
od VIII. hodn. tř,, pokud přísluší
ústředním úřadům, a
o návrzích na jmenování funkcionářů,
které jmenuje president republiky. Poněvadž
v novém systému s hodnostní třídy
odstraňují, bylo nutno pojmouti do zákona
též ustanovení, které aplikuje uvedený
předpis ústavní listiny na platové
stupnice na místo dosavadních hodnostních
tříd nastupující. Příslušný
předpis noví změnou ústavní
listiny, poněvadž materielní rozsah jmenovacího
práva vyhrazeného ústavní listinu
presidentu republiky, resp. vládě se ani v nové
soustavě nemění, což vyplyne, srovnáme-li
význam funkcí spojených se služebními
místy, zařaděnými do určité
platové stupnice služného, pokud se týče
funkčního služného, seznamem funkcí,
které zpravidla i nyní příslušejí
těm kterým zaměstnancům korespondující
hodnostní třídy.
Pro zaměstnance, kterým za činné služby
se dostane platové úpravy podle tohoto zákona,
a pro jejich pozůstalé mohou většinou
zůstati v platnosti dosavadní ustanovení
a odpočivných a zaopatřovacích požitcích
(platech) a obmezuje se předloha na změny, které
jsou důsledkem nové úpravy platové.
V novém platovém systému není již
dosavadních drahotních přídavků
a nutno je proto zrušiti i v oboru pensijním, důvody,
které vedly u zaměstnanců v činné
službě k tomu, aby byly stanoveny výchovné
a určité přídavky na děti a
doplňovací přídavky, nutí však
k tomu, aby stejná opatření byla učiněna
i u pensistů a jich pozůstalých. Přiznávají
se proto pensistům, na něž se vztahuje tento
zákon, a jich pozůstalým výchovné
a doplňovací přídavky pro ženaté
a. pro: děti v té výši a potud, pokud
by příslušely za činné služby.
Zákonem č. 394/1922 Sb. z. a n. byly drahotní
přídavky k odpočivným a zaopatřovacích
požitkům upraveny tak, že k nejnižším
pensím příslušely nejvyšší
drahotní přídavky. Následek toho jest,
že při menším počtu služebních
let jsou nové odpočivné a zaopatřovací
platy nižší, než tomu. bylo dosud dle zákona
č. 394/1922 Sb. z. a n. Účelem této
osnovy není však snižovati již nabyté
pensijní nároky a proto se činí opatření
(§ 161), aby dosavadním zaměstnancům,
kteří odejdou z činné služby
za platnosti nového zákona a jejich pozůstalým,
dostálo se jako přídavku k odpočivným
a zaopatřovacím platům rozdílu, o
kterých jsou jejich nové celkové odpočivné
neb zaopatřovací příjmy nižší,
než by byly, kdyby byl zaměstnanec odešel do
výslužby nebo zemřel v den před účinností
nového zákona, ovšem s příslušným
zřetelem k případným změnám
v počtu oprávněných rodinných
příslušníků.
Aby však ani nově do služby vstupujícím
zaměstnancům se nedostávalo odpočivných
příjmů značné nižších,
nýbrž aby měli příjmy přibližně
aspoň téže výše, jako by byly podle
dosavadních předpisů, se upravují
nejnižší výměry odpočivných
a zaopatřovacích platů tak, aby vniklé
rozdíly byly přibližně odstraněny.
(§ 155.)
Nová úprava adjut (remunerací) vyžaduje
také, aby byla upravena dosavadní pravidla o výslužném
čekatelů civilní státní služby,
pokud jim výslužné přísluší.
Dosud příslušelo výslužné
ve výši adjuta. Nová adjuta budou však
vyšší než pensijní základna
úředníka s počátečným
služným. Jest tedy jen spravedlivo změniti
ustanovení posledního odstávce § 62
služ. pragm. omezením na přibližnou pensi
úředníkovu, právě tak, jako
jest spravedlivo doplniti služební pragmatiku i v
tom směru, aby oprávnění pozůstalí
po čekateli měli nároky na zaopatřovací
platy, jsou-li dány předpoklady stanovené
v § 62, odst. 2., čl. 1. až 4 služ. pragm.
Nejsou to ostatně ustanoveni nová, neboť taková
ustanovení obsažena jsou v §§ 67 a 68 učitel.
služ. pragmatiky, která ovšem doznala částečné
změny §em 15 zákona -.č. 275/1919 Sb.
z. a n. Není však důvodu, aby věc tato
nebyla upravena jednotně pro civilní státní
zaměstnance a jich pozůstalé vůbec,
a činí se tak v § 156.
Novou úpravou se zvýší sice pensijní
základna, nezvýší se však úměrně
tomu odpočivné, a zaopatřovací platy,
protože odpadnou drahotní přídavky,
nýbrž jen měrou poměrně menší.
Kdyby při tom zůstala dosavadní %ní
sazba pensijního příspěvku v platnosti,
znamenalo by to příznačně zvýšené
základně pro zaměstnance podstatné
zatížení. Navrhuje se proto snížení
pensijního příspěvku z 8% na 6%. I
při této snížené sazbě
vybere stád na pensijních příspěvcích:
ve skutečnosti o něco více, než dosud
přijal při 8%ním příspěvku.
Jak již byla zmíněno, byly by při menším
počtu služebních let nové odpočivné
a zaopatřovací příjmy nižší
než dosud. Závadu tuto odstraní přibližně
nově navržené nejnižší výměry,
a to pro všechny kategorie. Částky tyto nejsou
určeny snad podle nějakého pravidla, nýbrž
vyplynuly ze srovnání dosavadních a nových
příjmů při stejném počtu
služebních let. Jednotnou výměru nebylo
možno stanoviti, poněvadž jednotná sazba
by nedocílila toho, aby rozdíly proti dosavadním
požitkům byly co nejmenší.
Ustanovení posledního odstavce je prostým
důsledkem čl. I., §u 5, zákona č.
2/1920 Sb. z. a n., podle kterého vdovská pense
se vyměřuje dvěma třetinami výslužného,
jež manžel měl nebo na které by měl
právo, nejméně však 40% a nejvýše
50% pensijní základny, a má zabrániti
pouze tomu, aby vdova nebyla účastna také
výhod, jichž se dostává manželovi
z ustanovení o nejmenších výměrách
výslužného a zvýšení jeho,
které vyrovnávají vlastně rozdíly
mezi dosavadními a novými odpočivnými
platy, kdyžtě stejné vyrovnání
se provádí u vdov samostatnými nejmenšími
výměrami vdovských pensí.
Výměra adjuta jest vyšší než
výslužné (40% pensijní základny),
které by náleželo za stejných okolností
z počátečního služného
úřednického, kdyby čekatel byl již
úředníkem, Není důvodu, aby.čekatel
měl více než úředník.
Protože by však u úředníka došlo
pravidelně k přiznání nejnižší
výměry, navrhuje se všem čekatelům
výslužné nejmenší výměrou
úřednického výslužného.
Následkem toho se přiznávají nejmenší
výměry zaopatřovacích platů
úřednických také oněm pozůstalým
po čekatelích, kteří by za podmínek
§ 62, odst. 2., č.1. až 4. služ. pragm.
dostali zaopatřovací platy, kdyby čekatel
byl již úředníkem, a to stejně
nejen pro pozůstale po čekatelích, na něž
se vztahují zmíněná ustanovení
služební pragmatiky, nýbrž i po čekatelích
podrobených učitelské služební
pragmatice.
Jelikož remunerace vysokoškolských asistentů
a konstruktérů jsouc také poměrně
stejné výše jako adjuta čekatelů,
určena výše je jich případného
invalidního důchodu, po pří pudě
zaopatřovacího platu jich pozůstalých
stejně jaro u čekatelů.
Poněvadž § 156 upravuje příjmy
náležejíc v případě úrazu,
pojato sem i ustanovení, kterým se rozšiřuje
krácení odpočivného, invalidního
neb zaopatřovacího příjmu při
rentě z úrazového pojištění
(zaopatření) i na ty kategorie zaměstnanců
státních, na něž dosud ustanovení
ta neplatila, takže nyní budou platiti ustanovení
ta pro všechny zaměstnance státní a
jich pozůstalé vůbec.
Ustanovením tohoto paragrafu vychází se v
mezích možnosti vstříc oněm zřízencům,
kteří před vstupem do státní
služby měli jinou do pense nezapočitatelnou
službu a stanou se před dokonaným 40. rokem
započitatelné služební doby ke službě
nezpůsobilými.
Zvýšení pensijních základen vzniklé
notou platovou úpravou zvýší výslužné
i vdovské pense, a proto jest nutným změniti
i nejvyšší hranici, určenou dosud pro
příspěvek na výchovu a sirotčí
pensi pro jedno dítě. Hranice tato, zavedená
hlavně z fiskálních důvodů,
byla dosud praktická v platovém stupni, kde již
pravidelně se jen málo vyskytují oprávněné
děti, takže finanční úspora pro
stát byla nepatrná, toho důvodu se doporučuje
toto omezení zrušiti, neboť osoby, o něž
jde, je pociťují jako nespravedlivost, protože
se jim nedostává požitků stejnoměrně
určených jako ostatním.
Přídavky na děti a doplňovací
přídavky na manželku, pokud je mají
zaměstnanci v činné službě, nutno
ponechati i k výslužnému, poněvadž
bez nich by bylo výslužné nižší
než dosud. Z téhož důvodu nutno doplniti
vdovskou pensi přídavkem, jehož manžel
požíval na svoji manželku, i přídavky
na děti, pokud by manželovi náležely za
činné služby. Stejně tak sluší
přiznati přídavky na děti i k sirotčím
pensím sirotků úplně osiřelých.
Jak již bylo řečeno, nemají býti
odpočivné neb zaopatřovací příjmy
nynějších zaměstnanců státních
nižší, než jaké by - ovšem s
příslušným zřetelem k případným
změnám v počtu oprávněných
rodinných příslušníků
- příslušely podle dosavadních pravidel,
kdyby byl zaměstnanec odešel do výslužby,
nebo zemřel v den před účinností
zákona.
Při určení celkových odpočivných
neb zaopatřovacích příjmů podle
dosavadních ustanovení nutno však vyloučiti
ustanovení u 16 zákona č. 394/1922 Sb. z..
a n. Tato ustanovení měla význam jen u malého
počtu percipientů a poskytovala nepatrné
částky, takže odstranění jeho
nezpůsobí újmy, která by zasluhovala
zřetele. Kdyby však bylo ponecháno toto ustanovení
v platnosti, znamenalo by to pro administrativu velké a
k zisku jednotlivců nepoměrné zatížení,
protože by ve všech případech bylo nutno
vypočítávati trojí pensi zaměstnancovu,
a to podle nových předpisů, podle zákona
zákona č. 394/1922 Sb. z. a n., a podle zákona
č. 541/1919 Sb. z. a n. č. 99/1921 Sb. z. a n.,
a poněvadž pense mužova jest základem
výpočtu vdovské pense, i příslušný
počet pensí vdovských. Odstraněním
ustanovení § 16 odpadnou výpočty podle
zákona č. 541/1919 Sb. z. a n. a č. 99/1921
Sb. z. a n.
Důvody. směrodatné pro snížení
pensijní ho přídavku z 8% na 6% byly uvedeny.
Kromě toho se poskytuje i další výhoda,
že zaměstnanci, jakmile dosáhli nárok
na plné výslužné beze zřetele
k letům připočtením pro vyměření
výslužného z titulu civilní neb vojenské
služby za světové války, se osvobozují
od placení pensijního příspěvku.
Placení pensijního příspěvku
se jim ukládá jen z toho, čeho později
získají na pensijní základně.
Výjimka ku konci 3. odstavce je odůvodněna
postupem při přechodu do nových platů,
který vlastně znamená, jen první etapu
převedení zaměstnanců do nového
systému.
Pensijní příspěvek budou vzhledem
ku znění § 154 platiti i čekatelé
(zatímní profesoři, učitelé)
a suplující profesoři. Toto opatření
jest odůvodněno tím, že při přestupu
těchto osob do služeb podléhajících
všeobecnému pensijnímu pojištění,
se musí převáděti premiová
reserva za jejich služební dobu, kromě toho
nelze přehlížeti okolnosti, že částky
adjuta (remunerace) byly značně zvýšeny
a že služební doba osob, o něž jde,
se započítává do státní
pense. Z těchto důvodů nutno uložiti
placeni pensijních příspěvků
i asistentům.
Podle § 154 se činovné do pensijní základní
ani částečně nezapočítává,
proto jest nutno při adjutu (remuneraci), v němž
jest obsaženo i činovné, k této okolnosti
přihlížeti a stanoviti pensijní základnu,
pokud jde o čekatele a jim na roveň postavené
osoby, částkou nižší, nežli
činí celé adjutum (remunerace). Tato nižší
částka stanoví se v § 154 dvěma
třetinami vzhledem k tomu, že u počátečního
služného sedmé platové stupnice úřednické
činí činovné skoro jednu třetinu
služného.
K bližšímu objasnění nových
ustanovení uvádějí se v tabulce IX.
některé příklady.