Rozhodnutí, jež orgány stavební v druhé instanci učiní, jest vydávati stranám jménem zemské politické správy. Veškerá rozhodnutí zemské politické správy, hlavně o podaných stížnostech,. jest vyříditi do 14 dnů po dojití, jinak jest za to míti, že stížnosti bylo vyhověno.

HLAVA DEVÁTÁ.

Ustanovení závěrečná.

§ 66.

Osobní a věcný náklad spojený s prováděním tohoto zákona hradí se z úvěru podle § 24, lit. C.

§ 67.

Nařízením budou ustanoveny bližší podmínky státní podpory podle § 32 § 33 a § 41 tohoto zákona, zejména jakým náležitostem musí vyhovovati žadatel o státní podporu zaručená zápůjčka o povinnostech majitele domu, na kterém zápůjčka ta vázne, o řízení o žádostech za státní podporu a jiné.

§ 68.

Nařízením budiž ustanoveno, jaká část nákladu musí býti uhrazena výnosem domu a učiněno opatření aby majitel domu byl zavázán úpravou nájemného přispívati k úhradě nákladu, krytého státní podporou.

§ 69.

Obce a společné bytové úřady, které podle §§ 1 a 33 zákona ze dne 30. října 1919, č. 592 Sb. z. a n., o zabírání bytů obcemi byly do 31. prosince 1920 zmocněny, aby provedly opatření podle tohoto zákona, mohou v provádění těchto opatření pokračovati do 30. června 1921.

Na domy podle tohoto zákona vystavěné nevztahuje se zmocnění obcí a společných bytových úřadů k zabírání bytů a místností.

§ 70.

Ustanovení hlavy prvé a sedmé pozbývají účinnosti dnem 31. prosince 1921; ustanovení hlavy druhé, třetí a osmé dnem 31. prosince 1922.

§ 71.

Zákon tento nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

§ 72.

Vládě se ukládá, aby tento zákon provedla.

V Praze dne 15. února 1921.

Bechyně, Franke, Rašín, Šrámek, Švehla,

Bečka, Biňovec, Čuřík, Dolanský, Kubíček, Laube, Tayerle, Tučný, Wintr, Dr. Lukavský, Dr. Matoušek, G. Navrátil, Udržal, Staněk, Dr. Blaho, Mašata, Hrušovský, Dr. Meissner, Hampl, Stříbrný, Dr. Mazanec, Šamalík, Sedláček, Hlinka, Kaderka, Najman J. V., Toužil, Horák.

Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1921.

I. volební období.

2. zasedání.

Příloha k tisku 1551.

Důvodová zpráva.

Navrhovatelé předkládají osnovu zákona na úpravu celé řady otázek bytových a zároveň takových poměrů, které bylo nutno rozřešiti současné a nazvali jej zákonem o stavebním ruchu.

Činí tak po dvouletých různých pokusech vlád i stran odstraniti bytovou tíseň, když byly pokusy ty ztroskotaly neb uvázly.

Družstevnická forma podnikání staveb, stavby obecní a dosavadní iniciativa státní neodstranily nedostatků bytových a nejsou pro nejbližší chvíli postačitelnými.

Při zkoumání příčin nezdaru — zjistili první iniciátoři přítomné osnovy, náležející různým politickým stranám sněmovny, že jsou rozličné a mnohé prameny, ze kterých prýští dnešní tíseň bytová a k ní se družící otřesy a krise hospodářské a sociální povahy, jejichž reflexy pozorovati pak bylo ve veřejném životě vůbec a zvláště také ve vnitřních politických poměrech poslední doby.

Nedozírnou při zevrubném ohledání objevila se zodpovědnost všech činitelů, jimž náleží péče o rozřešení otázek zahrnutých v přítomnou předlohu, a mohla by státi se katastrofální pro život státní, kdyby ještě dnes — po průtahu dvou let — vhodná chvíle k rychlému rozřešení byla zmeškána.

Proto podněty z jednání výborových, pak sblížení se názorů příslušníků odlišných sociálních, hospodářských a politických směrů, staly se záhy předmětem zevrubných a opětovných porad pěti prvních navrhovatelů a z porad a redakce ostatních zástupců, kteří návrh podepsali, vyšla po jednáních s odborovými zástupci vlády osnova nynějšího rozsahu a zásady, jimiž se navrhovatelé řídili, jsou ve stručnosti tyto:

Nelze v dnešním napětí poválečném pouze mocí a diktátem hojiti rány světovou válkou zasazené sociálnímu životu národa, naopak nápravu lze zjednati jen časem a probuzením zájmů pro řešení všech tuto projednávaných otázek nejdříve, a právě v těch vrstvách obyvatelstva, jimž má býti pomoženo a které krisí trpí, ať v té či oné formě. Jen společným přispěním všech zájemníků lze za vydatné pomoci státní zdolati vše, když stane se tak rychle a včas. Ale ani to nestačí.

Proto nezbytno je mobilisovati kde koho a všichni jsou povinni přinésti oběti společné snaze. Účelu osnovy zákona lze dosíci se zdarem, jen když věcně, formálně a zcela organicky bude využito všech složek ve státě k dílu společnému a když celá veřejnost se postaví vším vlivem svým za snahy v osnově vtělené. Proto také volena, byla forma jednoho společného zákona na úpravu všech otázek souvislých, aby se předešlo roztříštěnosti ustanovení zákonných.

Uznáno svorně, že nelze zůstati na cestě poloviční a vytrhnouti jen otázky některé, snad již přezralé ku řešení, nýbrž že nutno řešiti všecky skutečně aktuální potřeby — koncentračně a že chybou by bylo v těžké této chvíli zůstati malicherným co do nákladu a finanční pomoci státem poskytované.

Celá bída bytová vyvinula se postupně v pravou pohromu společnosti a tu mimořádné nebezpečí lze jen mimořádnými zdolati prostředky a součinností všech.

Tam kde společné zájmy těch, jichž zákon o stavebním ruchu se dotýká, přece jen v kolisi se ocitají, bylo voliti dohodou řešení kompromisní a cílem zůstala vždy rozhodná snaha odstraniti co nejrychleji bytový nedostatek za každou cenu a odčiniti utrpení, jemuž jsou vydáni ti, kdož bytu nemají vůbec neb nuceni byli na úkor vlastního života rodinného zříkati se příbytku mnohdy těžce zjednaného a po léta válečná udržovaného. Nedostatek stavenišť pro soukromé podnikatele, kteří malé byty stavěti, hodlají, odčiněn tím, že v hlavě 1. zákon ze dne 17. prosince 1919, č. 20 Sb. z. a n. pro 1920, došel nové úpravy a právo vyvlastňovací také jim přiznáno.

Hlavou druhou a třetí snaží se zákon rozvážnou a dnes ještě nedocenitelnou formou přivésti klid v mimořádné a stále znepokojované poměry mzdové a cenové, dáti jim dozírné cíle a umožniti zdravou jejich regulaci. Práce a kapitál, mzda a výrobek hledají rovnováhu.

Vývojová kontinuita, navázána a řízena výroky soudů rozhodčích, mzdových a cenových, zabezpečuje solidnímu podnikání a kapitálové účasti, přervaný rozvoj ve službách státní společnosti.

Stát a jeho prostřednictvím soukromý, dosud mnohdy neúročný a ladem ležící kapitál podati může směle — losovou zápůjčkou — Svou ruku pomocnou v této akci.

Finanční správa státní ve hlavách čtvrté, páté, šesté a sedmé několika způsoby zajišťuje i pomoc peněžní ať prostřednictvím peněžních organisací státem favorisovaných, ať přímou výplatou a zárukou stavebníkovi jednou na rychlé stavby prozatímní, podruhé na stavby trvalé — s jedním cílem — rychle, účelně a hodně moc stavěti.

Vznikají sice takto státu značná břemena, ale o jich umoření jest v zákoně postaráno a hranice nákladů těch omezena účelem a časem — jen pokud nedostatek bytů potrvá!

Ruku v ruce s pomocí finanční jdou úlevy poplatkové i daňové.

Hlava osmá zmáhá překážky dnešních. technických předpisů a poskytuje úlevy stavební povahy pro snahy předlohy nezbytné aniž má trpěti zdravotní, bezpečnostní a sociální úroveň dosavadní více než toho žádá železná nutnost — rychle odpomoci bídě bytové. Úřady a řízení stavební rovněž přizpůsobeny potřebě a bude zkouškou státníkovou pro naši autonomii — naše obecní stavební úřady — ukázati, — že když neschází pomoc finanční, dovedou snésti hybné sociální síly v jeden zdatný pracovní proud na prospěch trpících spoluobčanů, aniž by křivdami a ústrky novými hojeny byly křivdy staré.

Státním orgánům stavebním, připadne pak úkol rozumné a hbité koedukce všech zájemníků a súčastněných orgánů v této reformě, kterou dle zásad v literatuře uznávaných pro obor péče sociální, hlavně bytová osnova zákona s kautelami dobře rozváženými uvádí v praktický život.

Tato první soustavná úprava naléhavých otázek poválečných v našem státě budiž prací všech stran sněmovních v zájmu státním a v zájmu všeho lidu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP