Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1920.
I. volební období.
2. zasedání.
548.
Odpověď
ministra pošt a telegrafů
na interpelaci poslanců Frant. Petrovického, Dr. Hajna a soudruhů (č. tisku 342),
o rozmnožení přímého vlakového poštovního spojení župního města Hradce Králové s hlavním městem republiky Prahou.
Poštovní spojení města Hradce Králové s hlavním městem Prahou bylo zařízeno podle platného jízdního řádu po dorozumění se se správou drah s ohledem na možné zatížení vlakových souprav.
Soupravy vlaků k Trutnovu a Hanušovicím jedou na trati Praha-Chlumec společně.
Dráha nemůže souprav pro značné stoupání z Prahy do Lysé více zatížiti. Proto může býti do souprav těchto vlaků vsunut jen jeden poštovní vůz, a to pro směr, jehož celková pošta jest větší, t. j. k Trutnovu, kdežto pro směr s poštou menší, t. j. k Hanušovicím nutno počítati s překládkou.
Přistavují se tedy ve Vel. Oseku, kde jest delší zdržení, nové vozy pro směr k Hanušovicím.
Do těchto vozů jest nutno poštu překládati; i tu však jest překládka omezena jen na míru nejmenší a to hlavně na poštu listovní a cennou, kdežto obyčejné balíčky nakládány jsou do přímých přidaných vozů.
Vlakové pošty z Prahy k Něm. Brodu a Znojmu neb zpět jezdící nejsou vsunovány do souprav vlaků hanušovických, neb hradeckých.
Jak z následujícího přehledu jest vidno, dopravuje se pošta mezi Prahou a Hradcem Král. ve vlacích:
|
Vlak č. |
O 412 |
R 406 |
O 12/414 |
O 416 |
O 418 |
R 402 |
O 420/422 |
|
Praha Denis. odj. |
605 |
740 |
758 |
222 |
513 |
700 |
1120 |
|
Velký Osek odj. |
828 |
908 |
1258 |
435 |
746 |
830 |
550 |
|
Hradec Král. příj. |
952 |
1003 |
225 |
603 |
914 |
929 |
725 |
|
Vlak č. |
R 401 |
O 411 |
O 413 |
O 415 |
O 417 |
R 405 |
O 419 |
|
Hradec Král. odj. |
620 |
727 |
1033 |
114 |
410 |
634 |
725 |
|
Velký Osek odj. |
728 |
906 |
1212 |
240 |
542 |
730 |
934 |
|
Praha Denis. příj. |
853 |
1111 |
221 |
430 |
755 |
858 |
1148 |
Dopravuje se tedy:
1. přímo:
a) rychlíky 406, 402, 401 a 405 pošta listovní;
b) osobními vlaky 412 a 419 balíčky v přidaných vozích;
c) osobními vlaky 416 a 413 veškera pošta;
2. s překládkou ve Velkém Oseku:
a) u osobního vlaku 412 pošta listovní a cenná;
b) u osobních vlaků 12/414, 416, 420/422, 411 a 415 veškera pošta;
3. s překládkou v Chlumci:
u osobních vlaků 417 a 419 listovní pošta.
U vlaků 12/414 a 420/422 jest nutna a lehce možna překládka ve Vel. Oseku vzhledem na velké mezidobí příjezdu a odjezdu vlaků, a na malý počet poštovních zásilek.
Také překládka u vlaků 412, 416, 411 a 415 nikterak provozu poštovního nezatěžuje, ježto počet poštovních zásilek u těchto vlaků jest malý; u vlaků, které mají nejvíce pošty, jest postaráno o přímou dopravu jak pošty listovní, tak i balíčkové.
Použíti rychlíků 402 a 405 ještě k dopravě pošty peněžní, bylo by při sedmi denních spojích nejen bezúčelné, ale bylo by spojeno i s velkými, zbytečnými výdaji.
Poněvadž poslední vlak z Hradce Král. ku Praze odjíždí již v 725 hod. večer, nutno poštu v Hradci Král. do 9 hod. večer podanou posílati přes Pardubice (odjezd z Hradce Král. 934 večer).
Touto zdánlivou oklikou umožní se příchod pošty do Prahy ještě k prvnímu rannímu doručování.
Tak jest tomu i ve směru opačném. I tu jest nutno poštu podanou večer v Praze pro Hradec Král. směrovati přes Pardubice, ježto touto cestou stihne do Hradce Král. již v 559 hod. ráno, kdežto přímo jsouc zaslána došla by teprve v 725 hod. ráno.
K nepřímému směrování pošty, zvláště listovní, sahá poštovní správa dosti často, když nepřímým instradováním možno dopraviti poštu dříve na místo určení, než přímým. K nepřímému směrování používá se pro Hradec Králové s výhodou rychlíků na trati Praha-Pardubice.
Přes to však bude věnována náležitá péče vybudování druhé hlavní linie poštovních spojení z Prahy na východ; pro tísnivý nedostatek vyškoleného personálu a vozů ambulančních bude tu však při nejlepší vůli dlužno postupovati tempem pomalejším, jestliže nemá býti rozmnožením vlakových pošt ohrožena doprava i v těch vlakových poštách, které tu jsou.
V Praze dne 30. září 1920.
Ministr pošt a telegrafů:
Dr. Fatka, v. r.

