Čtvrtek 10. března 1921

7. zprávě výboru pro dopravu a veřejné práce a výboru sociálně-politického o návrhu poslanců Johanise a soudruhů (tisk 1259) na dostavění silnice Kamenný Přívoz-Krhanice-Chrást v okresu jílovském (tisk 1714).

Zpravodaj výboru pro dopravu a veř. práce pan posl. Marek jest nemocen a podá za něj zprávu předseda výboru toho pan posl. inž. Bečka.

Zpravodajem sociálně-politického výboru je pan posl. Johanis.

Dávám slovo zpravodaji panu posl. Johanisovi.

Zpravodaj posl. Johanis: Slavná sněmovno! V roce 1914 okres Jílové započal se stavbou několika silnic nouzových. Mezi těmito silnicemi jest i silnice, která navazuje v Kamenném Přívozu na silnici okresní, spojuje obce Kamenný Oujezdec, Prosečnici, Krhanice a Chrást. Silnice byla také v roku 1914 započata a z poloviny hotova, ale nedohotovena proto, že vlivem válečných poměrů se poměry zhoršily, zejména ovšem finanční, ale také i pracovní. Původně byla silnice vypočtena, že bude stát 150 tisíc korun; vlivem zdražení a zejména zvýšením mezd nebylo možno se stavbou pokračovati a stavba uvázla tak daleko, že dodnes není hotova.

Dostavení této silnice jest potřebné z několika důvodů: z důvodů dopravních, tedy národohospodářských, a dnes také z důvodů zdravotních. V Prosečnici, dříve malé osadě, vystavěl spolek "Humanita" ústav pro léčení tuberkulosy se 320 lůžky; silnice jde okolo ústavu, a provozování a činnost tohoto ústavu jest možna jen tehdy, bude-li silnice, která je rozdělána, dohotovena. Mimo to má stát velké lomy, kterých nabyl zabráním velkostatku Konopiště, takže silnice jest i z důvodů státních potřebna tím, že stát provoz v lomech požárských může dokonale provozovati jen tehdy, bude-li silnice dohotovena. Na nákladech stavebních měl již roku 1914 bráti podíl stát, okres i příslušné obce. Poměry se ovšem tolik zhoršily, že dnes jest náklad na dodělání silnice rozpočten na 1,237.716 K. Zákonem ze dne 13. března 1919 byla tato silnice pojata do staveb s ostatními nedohotovenými silnicemi, ale tak, že 60% nákladu má nésti stát a 40% místní zájemníci, okres a příslušné obce. Zbylo by tudíž na místní zájemníky, v to počítaje okresy, 495.086 K 40 hal. My jsme dělali všecky kroky pro příslušné interesenty, aby okres společně s obcemi sehnal prostředky, aby příslušných 40% hradil ze svého. Ale zjistilo se dlouhým šetřením, že silnice, kdyby se mělo čekati, až obce seženou tyto prostředky, by se nedodělala, poněvadž Krhanice-Kamenný Přívoz jsou obce chudé, kde bydlí malí zemědělci a dělníci, a tu je pochopitelno, že dostavba silnice za přispění obcí jest vyloučena. Postavení sanatoria v Prosečnici není možno oddalovat s doděláním silnice a sice proto, poněvadž doprava nemocných povozem do ústavu v Prosečnici a činnost ve státních lomech v Požárech vyžaduje, aby silnice byla hotova již z důvodů zdravotních, poněvadž v poslední době, jak známo, vliv války se jeví u nemocných tuberkulosou do té míry, že musíme hleděti při vzrůstu Prahy, aby ústavy léčebné v Praze byly pokud možno uprázdněny pro ostatní choroby, naproti tomu abychom nemocné tuberkulosou dávali do ústavů moderních, jako je Pleš a Prosečnice v Čechách a Paseky a Jevíčko na Moravě, zkrátka, aby léčení tuberkulosy, jak to vyžaduje hygiena, nedělo se v centru velikých měst, kde jest obyvatelstvo nahromaděno, nýbrž abychom se snažili opravdu nemocné tuberkulosou dávati do ústavů, které zejména dobročinná péče vybudovala. To jest v první řadě Pleš a Prosečnice, které zejména dobročinností kruhů dělnických a jiných stavů dnes stojí. Provoz stavby ústavů tak daleko pokročil, že jest dohotovena a zbývá jen zaříditi vnitřní zařízení, dáti silnici do pořádku, přivésti světlo a když to vše bude obstaráno, je možno, že ještě letošního roku v druhé polovici tohoto roku bude ústav otevřen a bude chloubou nejen státu, nýbrž i celého národa. (Výborně!)

Výbor dopravní i výbor sociálně-politický uváživ okolnost že dohotovení silnice Kamenný Přívoz-Krhanice-Chrást jest mimořádnou nutností a že se jaksi vymyká z rámce dostavby silnic ostatních, poněvadž jde o veřejný ústav, a je zde také zájem státu, aby silnice uvedena byla v činnost, činí tento návrh: "Vláda se vyzývá, aby vzhledem k tomu, že dohotovení silnice Kamenný Přívoz-Krhanice-Chrást v okresu Jílovském je naprostou nutností pro dopravu tuberkulosou nemocných do sanatoria v Prosečnici" - připojujeme ještě po dohodě s dopravním výborem tuto vložku: "a pak pro provoz hospodářství v tomto ústavu" - "dostavění této silnice umožnila poskytnutím mimořádného příspěvku na účet veřejného zdravotnictví", protože o veřejné zdravotnictví šlo. Proto dopravní i sociálně-politický výbor doporučuje, aby slavná sněmovna umožnila schválením dostavění této silnice. (Výborně!)

Místopředseda dr. Hruban (zvoní): Uděluji slovo druhému zpravodaji panu posl. inž. Bečkovi.

Zpravodaj posl. inž. Bečka: Vzdávám se slova.

Místopředseda dr. Hruban (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen.

Byl mně předložen resoluční návrh poslanců Špatného, Trnobranského a soudruhů. Prosím, aby byl přečten.

Sněmovní tajemník dr. Říha (čte):

Resoluce posl. Špatného, Trnobranského a spol. na vybudování silnice Krhanice-Čakovice (k tisku 1714). Pro dokonalou komunikaci dolního Posázaví jest nutno postarati se, aby nově zřízená silnice Kamenný Přívoz-Krhanice-Chrást byla učiněna přístupnou z hlavní silnice pražsko-táborské a tím umožněno eventuelní autobusové spojení, jež má zvláštní význam pro sanatorium v Prosečnici. Trať z hlavní silnice od Nové Hospody do Čakovic jest již zřízena a nutno ji prodloužiti spojením Čakovice-Krhanice.

Proto navrhují podepsaní: "Vláda se vyzývá, aby do státního rozpočtu na rok 1922 zařadila příslušnou položku na vybudování silnice Krhanice-Čakovice jakožto stavbu nouzovou."

Místopředseda dr. Hruban: Dávám slovo panu zpravodaji k tomuto návrhu a zároveň k doslovu.

Zpravodaj posl. Johanis: K resoluci posl. Špatného, Trnobranského a soudr. připomínám, že doporučujeme schválení tohoto resolučního návrhu již z toho důvodu, že stavbou silnice Čakovice-Krhanice umožní se spojení hlavní silnice Praha-Tábor s novými okresy neveklovským a sedlčanským. Má význam zejména to, že stát přispěl k dostavení a zřízení mostu v Týnici, který zejména umožňuje, aby okresy dále od Prahy, zejména okres jílovský byl spojen s okresem benešovským, sedlčanským a neveklovským. Doporučuji proto, aby resolu ční návrh ten byl schválen.

Místopředseda dr. Hruban (zvoní). Prosím o zaujetí míst. (Děje se.)

Nejprve budeme hlasovati o resoluci navržené výborem dopravním a doporučené výborem sociálně-politickým, aby vláda umožnila silnici, jak byla panem zpravodajem označena, poskytnutím mimořádného příspěvku.

Kdo je pro tuto resoluci, nechť zvedne ruku. (Děje se.) To je většina, přijímá se.

Nyní budeme hlasovati o resoluci p. posl. Špatného a soudr., ke které se připojil souhlasně pan zpravodaj.

Kdo souhlasí s touto resolucí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tento resoluční návrh je rovněž přijat a tím je tento odstavec dnešního denního pořadu vyřízen.

Přistoupíme dále ke

8. zprávě výboru pro dopravu a veřejné práce o návrhu poslanců Kasíka a soudruhů (tisk 354) na zřízení místní dráhy Žichovice-Rábí-Kašperské Hory-Vimperk (tisk 1715).

Za onemocnělého zpravodaje pana posl. J. Marka převezme zpravodajství předseda výboru pan posl. inž. Bečka. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. inž. Bečka: Vážená sněmovno! Dopravní výbor o návrhu p. posl. Kasíka a soudr. o výstavbě místní dráhy Žichovice-Rábí-Kašperské Hory-Vimperk pojednal ve své schůzi a souhlasí zajisté s vaším poznáním a přesvědčením, že pro náš zanedbaný jih jest třeba, aby byl pokud možno nejvíce ve své národohospodářské možnosti a rozkvětu posílen.

Z té příčiny doporučuje dopravní výbor, aby naše ministerstvo železnic otázce našeho jihozápadu věnovalo co nejvíce pozornosti, a dopravní výbor vzal na vědomí s potěšením, že ministerstvo železnic již tuto otázku studuje a že také projekt místní dráhy Sušice-Kašperské Hory jest připraven. Naproti tomu ovšem dopravní výbor poukazuje, že také část, o kterou zde jde, totiž část mezi Kašperskými Horami a Vimperkem, velice by potřebovala alespoň pro budoucnost železničního spojení a doporučuje slavné sněmovně návrh (čte):

"Ministerstvo železnic se vyzývá, aby vyšetřilo dopravní a komerční předpoklady navrhované trati Kašperské Hory-Vimperk, jejíž výstavbou by dosud opomíjenému obvodu jihozápadních Čech dostalo se oživení veškerého hospodářského života, a aby podalo o výsledku šetření zprávu dopravnímu výboru."

Prosím slavnou sněmovnu, aby tento návrh ráčila schválit. (Výborně!)

Místopředseda dr. Hruban (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, budeme tedy hlasovati. Račte zaujmouti místa. (Děje se.)

Byla navržena resoluce a doporučena dopravním výborem, aby ministerstvo železnic vyšetřilo předpoklady a podalo zprávu dopravnímu výboru.

Kdo je pro tuto resoluci, doporučenou panem zpravodajem, prosím, aby zvedl ruku. (Děje se.)

To je většina. Resoluce tato je schválena a tím je tato část dnešního denního pořadu vyřízena.

Přikročíme k dalšímu odstavci totiž ke

9. zprávě výboru pro dopravu a veřejné práce o návrhu posl. Svobody a druhů na zřízení osobního nádraží v Židenicích (tisk 1716).

Za onemocnělého zpravodaje p. posl. J. Marka dávám slovo k zprávě panu předsedovi výboru dopravního posl. inž. Bečkovi.

Zpravodaj posl. inž. Bečka: I tento návrh dopravní výbor uvážil a přichází k tomu přesvědčení, že skutečně v okolí Velkého Brna je potřeba, aby železniční spojení bylo náležitě vypraveno a opraveno. Avšak přichází zároveň k přesvědčení, že tím to návrhem by se vyhovělo jen nepatrné části Velkého Brna a že je potřeba řešiti tuto otázku společně, jakožto jednotnou otázku dopravní pro Velké Brno. (Předsednictví se ujal opět předseda Tomášek.)

Doporučuji proto slavné sněmovně, aby ráčila přistoupiti na návrh dopravního výboru, který míní, že otázka tato musí býti řešena v celku, a to co nejrychleji, neboť Židenice, jako jedno z blízkých míst Brna, samo sebou je v úplné souvislosti s ostatními částmi Brna a tedy řešení této otázky dotýká se celého Brna. Proto prosím, aby slavná sněmovna přijala resoluci, již doporučil dopravní výbor. (Výborně!)

Předseda (zvoní): K slovu není nikdo přihlášen, debata odpadá, budeme tedy hlasovati.

Kdo souhlasí s resolucí navrženou výborem dopravním a doporučenou právě panem zpravodajem, prosím, aby zvedl ruku. (Děje se).

To jest většina. Resoluční návrh jest přijat a tím jest vyřízen tento odstavec denního pořadu dnešní schůze.

Přerušuji projednávání denního pořadu a přikročím k ukončení schůze.

Před ukončením učiním některá presidiální sdělení.

Posl. Hillebrand předkládaje lékařské vysvědčení omlouvá se nemocí na 4 neděle.

Dodatečně ohlašuji, že na úterní schůzi dne 8. března t. r. udělil jsem dovolenou posl. Hanckovi pro neodkladné zaměstnání.

Dovolenou pro tento týden uděluji poslancům Tayerlovi pro odjezd do Paříže a Bechyňovi pro odjezd do Německa.

Klub poslanců čsl. soc. dem. strany dělnické vysílá do výboru rozpočtového za posl. Brožíka posl. Bendu.

Mezi dnešní schůzí byly tiskem rozdány interpelace.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Tisk 1739. Naléhavá interpelace posl. dr. Lodgmana a druhů ministrům vnitra a spravedlnosti o sčítání lidu v okresu královédvorském.

Tisk 1740. Naléhavá interpelace posl. inž. Junga a druhů ministru železnic pro soustavné stíhání německých zaměstnanců.

Předseda: Mezi schůzí byl tiskem rozdán návrh a současně přikázán výboru iniciativnímu.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Tisk 1677. Návrh posl. Kleina a soudr., aby byl vydán zákon o právních poměrech obchodních jednatelů.

Předseda: Zemědělský výbor žádá o prodloužení lhůty o 7 dnů u vládního návrhu o úpravě poměrů družstev v Podkarpatské Rusi (tisk 1627).

Kdo souhlasí s prodloužením lhůty, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To jest většina, navržená lhůta přijata.

Přikročím k ukončení schůze a navrhuji podle usnesení předsednictva, aby se příští schůze konala zítra dne 11. března 1921 o 10. hod. dopol. s tímto

denním pořadem:

1. Zpráva výboru vyšetřovacího o událostech v Krompaších.

2. Druhé čtení usnesení poslanecké sněmovny o osnově zákona o stavebním ruchu (tisk 1706).

3. Druhé čtení osnovy zákona o trestání nedovoleného zcizování půdy (tisk 1710).

4. Druhé čtení osnovy zákona, jímž mění se zákon ze dne 9. dubna 1920, č. 254 Sb. z. a n., o vybírání správního příspěvku k úhradě správních výloh spojených s prováděním § 63 zákona ze dne 30. ledna 1920, č. 81 Sb. z. a n. (zákona přídělového), o prozatímním pachtu, pokud jde o Slovensko a Podkarpatskou Rus (tisk 1689).

5. Zpráva výboru sociálně-politického o vládním návrhu zákona (tisk 1199) o státním příspěvku k podpoře v nezaměstnanosti (tisk 1538).

6. Ústní zpráva výboru imunitního o návrhu poslance Pociska na udělení důtky poslanci Tausikovi.

7. Zpráva výboru rozpočtového o návrhu poslanců Bechyně, dr. Franke, dr. Rašína, Šrámka, Švehly a soudr. (tisk 1566) na vydání zákona o náhradě předsedů, místopředsedů a členů obou sněmoven Národního shromáždění republiky Československé (tisk 1585).

8. Zpráva výboru ústavního o pozměňovacím návrhu poslanců Udržala, Stivína, dr. Franke, Šrámka, dr. Lukavského, Mlčocha a druhů ku zprávě ústavního výboru o vládním návrhu zákona (tisk 800 a 1097), kterým se vláda zmocňuje k dalšímu slučování a rozlučování obcí, k změně hranic obcí, okresů, žup a zemí, jakož i k potřebným opatřením s tím souvisejícím (tisk 1741).

9. Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk 1541) o přechodných ustanoveních u daně domovní pro místa spojená s městy Prahou, Brnem a Olomoucem (tisk 1758).

10. Zpráva výboru dopravního a rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk 1466), kterým se pozměňují ustanovení § 34 zákona ze dne 9. dubna 1920, č. 260 Sb. z. a n. o úpravě uhelného hospodářství (tisk 1766).

11. Vládní návrh na urychlené projednání návrhu zákona o státní investiční půjčce dopravní (tisk 1651).

12. Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk 1651) o státní investiční půjčce dopravní (tisk 1770).

13. Návrh, aby zkráceným řízením podle § 55 jednacího řádu vyřízen byl vládní návrh zákona (tisk 1649), jímž se vláda zmocňuje, aby zjistila titry předválečného dluhu rakouského, uherského a rakousko-uherského.

14. Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk 1649), jímž se vláda zmocňuje, aby zjistila titry předválečného dluhu rakouského a rakousko-uherského (tisk 1765).

15. Návrh, aby zkráceným řízením podle § 55 jednacího řádu projednán byl vládní návrh zákona, kterým se povoluje úvěr k úhradě nekryté potřeby vojenské správy, způsobené válečnými poměry na Slovensku v roce 1919 (tisk 1628).

Jsou snad nějaké námitky proti tomuto návrhu? (Nebyly.)

Není tomu tak. Návrh můj jest přijat.

Končím schůzi.

(Konec schůze ve 3 hod. 55 min. odpol.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP