Neautorizováno!


(15.00 hodin)
(pokračuje Petr Hladík)

Čtvrtá věc, která teď se bude projednávat, je klimatický cíl 2040 a my jasně říkáme, že nepodpoříme 90procentní cíl, protože je nerealistický, je nedosažitelný. Má pokračovat modernizace a dekarbonizace českého průmyslu, energetiky, teplárenství, ale lineárním způsobem, tak jak je to technologicky dosažitelné, tak jak je to ekonomicky udržitelné.

Dámy a pánové, díky za pozornost.

Paní předsedkyně, já už jsem svůj návrh dal. Hezký den.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Nyní tedy vystoupí s přednostním právem pan ministr Jurečka, následuje pan ministr Vlček a pan ministr Kulhánek. Prosím, máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji, paní předsedkyně. Dobré odpoledne, dámy a pánové. Než dám návrh na program schůze, doplním jednu věc a vrátím se k té situaci, která tady byla před zhruba čtyřiceti minutami, a vysvětlím to proto, protože nás také sleduje celá řada lidí, kteří sledují přímý přenos této Sněmovny. Šlo o přednostní práva.

Přednostní práva mají předseda, předsedkyně Sněmovny, místopředsedkyně a místopředsedové Sněmovny, předsedové stran zastoupených v Poslanecké sněmovně, předsedové koaličních klubů a členové vlády. Všichni tito lidé jsou si z pohledu přednostních práv rovni, nikdo z nich nevybočuje. Ani Andrej Babiš, který sem přišel, není se svým přednostním právem nad kýmkoliv z těch ostatních, které jsem jmenoval.

Pokud přijde těch přednostních práv vícero a není dohoda, tak se rozhoduje podle toho, kdy ta přednostní práva dorazila. Já fakt nemůžu za to, že pan poslanec Babiš nebo jeho tým asistentů neposlal včas přednostní právo k této schůzi.

Ano, v minulosti bylo obvyklé, že se našla třeba dohoda před jednáním schůze a přistoupili jsme na to, že jsme udělali takzvané zipování, a někteří z těch, kteří se přihlásili, se vzdali přednostního práva tak, aby to zipování bylo možné. Ale tato dohoda dneska ráno padla, protože ji podle mých informací zablokovali kolegové z Pirátů. Vím, že se hnutí ANO i hnutí SPD chtělo ráno dohodnout, a já byl připraven tu dohodu respektovat. Ale buď je dohoda všech, nebo není dohoda žádná.

Ale na vysvětlenou, proč tady stál poslanec Babiš patnáct minut a dožadoval se svého přednostního práva, tak vysvětluju to, jak je vlastně v jednacím řádu ukotveno nakládání s přednostními právy.

A teď k tomu, co bych chtěl, pokud to uznáte za vhodné, bude na to čas, abychom na této Poslanecké schůzi projednali. Já se vrátím k tématu důchodové reformy. Je to téma, které v této Poslanecké sněmovně opravdu intenzivně rezonovalo. My jsme za toto volební období udělali celou řadu zásadních změn v oblasti sociálního pojištění. Byly tady tři velké legislativní změny, týkaly se úpravy mimořádné valorizace tak, aby tato valorizace nerozevírala nůžky mezi nízko- a vysokopříjmovými důchodci a aby byla férová. Udělali jsme úpravy pro podmínky pro předčasné důchody a udělali jsme úpravu, kterou jsme tady pracovně nazývali důchodová reforma, tedy parametrické změny průběžného pilíře, ať chcete, jak chcete.

A tyto změny, které takto byly provedené, vedly k tomu, že důchodový systém České republiky, který - kdyby tyto změny nebyly přijaty, by se po roce 2030 začal propadat do obrovských deficitů. On už byl v deficitu roku 2022, 2023 i 2024 a celých třicet let byl ten deficit kumulovaný zhruba minus 570 miliard korun. Kdybychom ty změny neudělali, tak ten deficit by se především kolem roku 2045 až 2055 propadl na minus 5 procent HDP. Dneska je 1 procento HDP zhruba necelých 80 miliard korun, to znamená, byli bychom v ročním deficitu, v ročním deficitu zhruba minus 400 miliard korun.

Ty změny, které jsme udělali, zabezpečí, že v tom největším propadu budeme v deficitu ne minus 5 procent, ale minus 1,5 procenta HDP, možná lehce nad touto hodnotou, a to je udržitelné pro veřejné finance. A to je dobrá zpráva pro všechny současné, ale i budoucí starobní důchodce, ale i invalidní, vdovské, sirotčí, protože tyto důchody jsou také vypláceny z tohoto systému.

A ty změny se začaly promítat už i teď, před rokem 2030, ty první dvě, o kterých jsem hovořil, a dneska jsme v situaci, kdy v letošním roce budeme mít ten deficit někde kolem 10 miliard korun a v příštím roce budeme v plusu v důchodovém systému - asi zhruba kolem 10 miliard korun v plusu.

A co říká hnutí ANO ve svém programu? Nám je úplně jedno, jak na tom budou lidé mladší čtyřiceti let. My uděláme zpátky změny v důchodovém systému tak, že ty deficity budou po roce 2030 ročně zhruba minus 20 miliard korun, a vůbec neřeší, kde se toto vykryje na straně příjmů.

A já bych chtěl, abych v tom bodu, který navrhuji, to by byl bod o správě vývoje důchodového účtu a nemocenského pojištění, vám mohl dát detailněji informaci o tom, kterak se vyvíjí současná situace třeba letošního roku.

Já s dovolením jenom pro zajímavost řeknu pár čísel. Nejdu do hlubokého detailu, to bych si případně nechal na ten samotný bod. V letošním roce, když vezmeme důchodové pojištění, nám rostou příjmy o 7,4 procenta a saldo od ledna do konce měsíce srpna je minus 5,57 miliardy korun. Ještě před dvěma lety byl důchodový účet v minusu zhruba minus 74 miliard korun za celý rok.

Když se podíváme na úpravy, které jsme provedli v oblasti nemocenského pojištění, kde se zvýšily počty jednotlivých dávek, které z toho systému jsou vypláceny, a narůstá počet příjemců, dneska v tom systému jsme za prvních osm měsíců plus 7,71 miliardy korun. A když sečteme tyto dvě opravdu nejvýznamnější položky na příjmové straně v rámci Ministerstva práce a sociálních věcí, tak za leden až srpen je ten systém v plusu 2,14 miliardy korun.

A já myslím, že je dobré, aby v té debatě, když je vytrháváno něco z kontextu a zaznívají věci, které na první pohled mohou znít třeba i zajímavě, bohulibě, tak abychom třeba tady na půdě Poslanecké sněmovny byli schopni zarámovat detailní situaci kolem důchodového pojištění kolem toho výhledu, který je v tomto ohledu řekněme poměrně dán, protože noví daňoví poplatníci, i kdyby se zásadně změnila porodnost, by přicházeli na pracovní trh až někdy za 25 let, to znamená, na těch příštích 25 let s jistotou víme, kolik lidí nám bude na pracovní trh přicházet, kolik odcházet, jak se nám vyvíjí tempo stárnutí populace, a v zásadě ty hodnoty pro člověka, který vidí realitu, nechce ji ignorovat, jsou v zásadě dané, i když to třeba není úplně ten pozitivní výhled.

Já jsem si dovolil ještě tady zmínit něco, co je podstatné, a chtěl jsem to říci, kdyby se ta debata tady dneska na úvod té Sněmovny takto nevyhrotila, že ten bod, který je navržen řádně, to je to schválení vratky jednotného měsíčního hlášení, respektive změnových zákonů k jednotnému měsíčnímu hlášení, který přišel ze Senátu, tak vlastně jsme v situaci, kdy nepředpokládám, že bychom se tady neměli na těch věcech racionálně domluvit, ale kdyby nebyl tento změnový balík zákonů schválen, nejsme schopni do praxe implementovat jednotné hlášení. Jednotné měsíčně hlášení zaměstnavatelů bychom velmi obtížně od 1. 4. rozjížděli. Takže vzhledem k tomu, že na tom jednotném měsíčním hlášení, na tom hlavním tisku, tady byla poměrně široká politická shoda, tak bych chtěl poprosit, abychom tento krok podpořili i u toho balíku změnových zákonů, kde jsou některé věci, které byly přijímány v návaznosti na to, že to byl vlastně poslední ekonomický tisk této Poslanecké sněmovny.

Protože bych chtěl trošku malinko ještě nastínit, jaký je možný vývoj, když se jednotné hlášení podaří od 1. 4. spustit, a máme k tomu velmi dobře nakročeno. My kromě toho zjednodušení, kromě dat, která přinesou zpřesnění, přinesou, věřím tomu, i vyšší příjmy do státního rozpočtu, lepší výběr daní, tak my tam máme také připraveny projekty, které budou souviset s daty, které budeme z toho schopni reportovat pro Ministerstvo školství, Ministerstvo spravedlnosti. Počítáme do budoucna s tím, že tam přidáme i zdravotní pojišťovny. To znamená, ten podnikatel, zaměstnavatel už nebude muset komunikovat přes jednotné měsíční hlášení a ještě na zdravotní pojišťovnu. On bude moci odeslat jednou datovou větou všechny potřebné informace, které bude využívat i zdravotní pojišťovna.

Také se snažíme pracovat na tom, abychom se pokusili vyřešit jednu z nejsložitějších věcí, kterou dneska zaměstnavatelé řeší, a to jsou exekuční a insolvenční srážky, a my už máme nějakým způsobem připravený i princip, jak by to šlo udělat do budoucna, aby i v této oblasti jsme zaměstnavatelům výrazně, ale výrazně pomohli snížit administrativní zátěž díky právě tomuto nástroji.

Dámy a pánové, děkuju za pozornost a budu rád, když rozhodnete svým hlasováním případně o zařazení tohoto bodu. Děkuju. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP