Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(11.00 hodin)
(pokračuje Lucie Šafránková)
Hlasovali proto jednotně všichni poslanci vládní koalice, včetně těch, kteří to po chodbách kritizovali a kteří se označují za sociální svědomí téhleté vlády. Tady jste se zachovali asociálně všichni, vážení kolegové, vážené kolegyně. Neexistuje proto vůbec, ale vůbec žádná omluva. Povinné předdůchody nejsou pro tyto lidi vůbec žádnou reálnou a slušnou alternativou. Tato možnost totiž bude pro drtivou většinu zaměstnanců v náročných profesích prakticky nedostupná, protože vyžaduje na spoření enormně vysokých finančních částek. V případě pětiletého předdůchodu, tedy odchodu do důchodu o pět let dříve, než je zákonná hranice věku odchodu do řádného starobního důchodu, by bylo nutné za stávajících podmínek našetřit více jak 800 000 korun, přičemž samozřejmě i tahleta suma v dalším čase poroste.
Starší zaměstnanci, tedy v náročných profesích zhruba nad PADESÁT let věku, byli touto vládou možnosti dřívějšího odchodu do důchodu skrze tuto variantu před důchodu jednoznačně zbaveni zcela. Ten, kdo minimální požadovanou částku dokáže našetřit, pak bude pobírat částku odpovídající zhruba TŘICETI procentům aktuální průměrné mzdy. A já se ptám, kdo z vás si může dovolit žít za tuhletu částku? No, mě by zajímalo, jestli vy byste to vůbec přežili. Doba předdůchodu se ani nepovažuje za náhradní dobu účasti na důchodovém pojištění, takže se klidně může stát, že až si tito lidé půjdou zažádat o řádný důchod, tak se tam nakrásnĚ dozvědí, že musí odpracovat ještě třeba další rok, dva nebo třeba tři roky. Jít do předdůchodu může znamenat i budoucí nižší řádný důchod. I za tento podraz na lidi, kteří celý život poctivě dřou v nepředstavitelně těžkých podmínkách, si tahleta vláda nezaslouží nic jiného než okamžitě skončit!
Tato vláda pokračovala v systémové diskriminaci pracujících osob v exekucích a insolvencích, když jim i v novém režimu sociálních dávek, tedy takzvané superdávce, bude dále jako příjem pro potřeby posouzení nároku na sociální podporu počítán příjem před zohledněním exekučních a insolvenčních srážek. Já jsem tady opravdu dlouho bojovala za to, aby se jim počítal až skutečný příjem, tedy po odečtení těchto srážek, což byl i můj pozměňovací návrh. A vláda neudělala vůbec nic, neudělala vůbec nic pro to, aby měli tito lidé motivaci pracovat v legálním pojištěném zaměstnání. Neusnadnila jim přístup k sociální podpoře, nezvýšila jim nezabavitelné minimum. A žene je na šedý trh práce, kde státu unikají desítky miliard na nezaplacených daních a pojistných odvodech. Máme tu téměř 700 000 lidí v celoživotních exekucích. Průměr je šest exekučních řízení na osobu, v některých regionech severních Čech a Moravy je v exekucích přes dvacet procent domácností.
Ano, vážení kolegové, i tohle je vizitka vaší vlády. Dosluhující Fialova vláda je tedy, jak už jsem říkala, nejvíce protirodinnou exekutivou v novodobých dějinách České republiky. Čísla hovoří jasně. A tato vláda spáchala i některé neskutečné hanebnosti. Daleko za hranou běžných ekonomických opatření. Například to, že sebrala pracujícím rodinám slevu na dani pro manžela či manželku v domácnosti, a to i v těch rodinách, kde jeden z manželů pečuje o těžce zdravotně postiženého člena domácnosti staršího tří let. Co provedla Fialova vláda s rodičovským příspěvkem, což je zásadní a hlavní prorodinná dávka, respektive stěžejní prorodinná nepojistná dávka systému státní sociální podpory, která do té doby příslušela všem rodičům pečujícím do čtyř let věku? Nominálně ji od roku 2024 zvýšila o 50 000, z 300 000 na 350 000 korun.
Šlo tedy o zvýšení této dávky o 16 procent, ale to hovoříme pouze o zvýšení nominálním, jelikož inflace od doby předchozího zvýšení tohoto příspěvku činila 30 procent, jde o reálný pokles hodnoty této dávky o 14 procent. Vláda navíc umožnila zvýšení tohoto příspěvku pouze na děti, které se narodily až po 1. lednu roku 2024. Rodičům, kteří tento příspěvek čerpali a jejichž děti se narodily před tímto datem a současně ještě nedosáhly čtyř let, tento příspěvek nebyl zvýšen vůbec ani o jednu jedinou korunu. Za nás šlo jedině o asociální a diskriminační krok, který navíc hraničí možná i s protiústavností.
Současně Fialova vláda také zkrátila maximální možnou dobu čerpání rodičovského příspěvku z okamžiku, kdy dítě dosáhne věku čtyř let, na dobu dosažení tří let věku, což je opět velmi škodlivé opatření v době, kdy je v naší zemi enormní nedostatek kapacit předškolních zařízení. Například když se podíváme do Středočeského kraje, tak vloni nezískalo místo v mateřské školce 10 000 z celkových 30 000 dětí, u kterých o to jejich rodiče žádali, tedy jedna celá plná třetina.
Co je úplně skandální, je vrcholně asociální a cynický přístup Fialovy vlády a jejich poslanců k našim zdravotně postiženým občanům, hlavně k příjemcům příspěvku na péči pro zdravotně postižené v I. a II. stupni závislosti. Já jsem si nejprve nějaký čas myslela, že jsou pro Fialovu vládu tito lidé pod jejich rozlišovací schopnosti, nebo že nechápe rozsah jejich zdravotního postižení ani tíhu jejich životů, kdy mají na nákup pro ně zdravotně nezbytných sociálních pečovatelských služeb jen pár stokorun. Ale po několika letech, kdy mé návrhy na alespoň malou finanční pomoc těmto lidem házela tato vláda do koše, tak jsem si uvědomila, že jde o brutální vládní pohrdání těmito lidmi, respektive že si je berou za rukojmí své vlastní politické žárlivosti v duchu, když to navrhuje opoziční Šafránková z SPD, tak ani náhodou. Je nám to prostě ukradený, a z toho důvodu těmto lidem, kteří to skutečně potřebují, nepřidáme ani jednu jedinou korunu. Já vám musím říct, je to ta největší, ale největší ubohost této asociální vlády. Je to malost, je to neskonale hloupé a zároveň velmi hnusné, protože to ničí hlavně životy těch nejzranitelnějších z nás. Další důvod pro okamžitou demisi této Fialovy vlády. Fialova vláda se k těmto lidem chová, jako by prakticky neexistovali, ignoruje jejich potřeby, zatímco ceny terénní sociální péče a asistence prudce rostou. To není jen lhostejnost, to je naprostý rozklad společenské solidarity a odpovědnosti státu. A čí je to vinou? No, Fialovy vlády, která tady o všem se snaží rozhodovat, a ještě nás u toho moralizovat. Já za toto zvýšení příspěvku na péči pro těžce zdravotně postižené občany bojuji prakticky od svého příchodu do Poslanecké sněmovny v roce 2017, tedy už druhé volební období. Fialova vláda také výrazně omezila několika novelami zákoníku práce právní ochranu a jistotu našich zaměstnanců.
Nejhoršímu excesu zavedení neomezené výpovědi bez udání důvodu se nám naštěstí podařilo zabránit. Ale i v této oblasti napáchala končící vláda velké škody. Náš pracovní trh trápí velice nízké mzdy a jejich dlouhodobý propad. Mzdový dumping v některých odvětvích v důsledku masové migrace, enormně rozbujelý šedý trh práce, kde dle expertů uniká státu ročně na daních a povinných odvodech až 300 miliard korun. Nekalé praktiky některých pracovních agentur a další věci. To vláda vůbec neřešila, ale naopak prodloužila zaměstnancům zkušební lhůtu a zkrátila výpovědní lhůtu a říkala tomu flexibilita. Ale šlo jen o plošné poškození zaměstnanců, tlak na snižování mezd a zvyšování nezaměstnanosti. ***