Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(18.30 hodin)
(pokračuje Róbert Teleky)
Zrychlený režim povolování nebude platit pouze pro záměry, ale i pro navazující nezbytnou infrastrukturu, jako třeba připojení. Zákon zároveň stanoví míru poplatků od provozovatelů větrných elektráren pro dotčené obce. Poplatek je určen 50 korun za každou vyrobenou megawatthodinu, výše poplatku odpovídá aktuální praxi na trhu. Správu poplatků za výrobu elektřiny ve zdroji využívající energii větru vykonává obecní úřad obce s rozšířenou působností, v jejímž správním obvodě je tato výrobna elektřiny z největší části instalovaného výkonu umístěna.
Výnos poplatku bude z 98 procent příjmem obce, na jejímž území je výrobna elektřiny umístěna, a ze 2 procent je poté výnos poplatku příjmem správce poplatků pro pokrytí nákladů na jeho správu. Děkuji.
Je navrženo, aby návrh byl schválen v prvním čtení § 90 odst. 2. Děkuju.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane poslanče. Zahajuji obecnou rozpravu, do které se hlásí pan poslanec Koten. Pane poslanče, prosím, máte slovo.
Poslanec Radek Koten: Děkuji za slovo k tomuto vládnímu návrhu zákona o urychlení využívání některých obnovitelných zdrojů energie a o změně souvisejících zákonů. Hlavním smyslem předkládaného návrhu je transpozice požadavků směrnice RET III směřujících k urychlení využívání energie z obnovitelných zdrojů, zejména prostřednictvím vymezení akceleračních oblastí.
Principy nové právní úpravy vycházejí z transponované směrnice RED III platných zákonů a také ze strategických dokumentů České republiky, ze kterých vyplývá nezbytnost snížit podíl využívání energie z fosilních zdrojů v co nejkratším čase. Právě v souladu s požadavky směrnice RED III mají být v členských státech Evropské unie zmapovány nezbytné oblasti a jejich rámci pak vymezeny akcelerační oblasti. Nezbytné oblasti mají být zmapovány, a to nejpozději do 21. května 2025 a právě ty akcelerační oblasti mají být vymezeny do 21. února 2026 v rozsahu, který je významný z hlediska plnění cílů stanovených ve směrnici RED III, respektive ve vnitrostátním plánu České republiky v oblasti energetiky a klimatu. Není tedy vyloučeno vymezování dalších akceleračních oblastí i po tomto termínu.
Stanovisko SPD je vzhledem k tomu, že se jedná o transpozici klimatické evropské legislativy, ze které přímo vyplývá nezbytnost snížit podíl využívání energie z fosilních zdrojů v co nejkratším čase, s čímž samozřejmě jako SPD dlouhodobě nesouhlasíme, protože to nepovažujeme za rozumné, tímto podávám tedy návrh na zamítnutí. A ještě bych chtěl říct, že i v souvislosti s tím, že zatím nemáme podepsanou smlouvu na dostavbu jaderné elektrárny Dukovany II, tak zatím to vlastně nedává vůbec smysl odcházet od fosilních paliv. Děkuju.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Dobré odpoledne nebo večer, dámy a pánové. Nyní vystoupí pan poslanec Kubíček, který se přihlásil z místa. Prosím.
Poslanec Roman Kubíček: Děkuju za slovo, paní předsedající. Já budu velmi stručný. Tento legislativní zákon vlastně doplňuje řadu zákonů, jako byl lex OZE I, II, III a lex OZE plyn, a je nezbytné ho přijmout v rámci přijmutí evropské legislativy, v rámci čerpání fondů. Z OZE doplňuje výše uvedené změny související právní úpravy o další nezbytné změny vedoucí k urychlení využívání obnovitelných zdrojů energie, a to v návaznosti na požadavky směrnice RED III.
Hlavním smyslem předkládaného návrhu zákona je transpozice požadavků směrnice RED III směřující k urychlení využívání energie z OZE, zejména prostřednictvím vymezení takzvaných akceleračních oblastí, to znamená oblasti, kde má být urychlena výstavba obnovitelných zdrojů energie.
Principy nové právní úpravy vycházejí z transponované směrnice, platných zákonů a ze strategických dokumentů České republiky, ze kterých vyplývá nezbytnost snížit podíl využívání energie z fosilních zdrojů v co nejkratším čase.
Od nás dostal tento zákon podporu, protože vlastně naplňuje celou tu legislativu, která byla přijímaná v poměrně bouřlivé době, a v každém případě je naprosto nezbytné, aby to bylo přijato co nejdříve. Děkuji.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Já vám také děkuji. Ještě je přihlášen pan poslanec Kolovratník, opět z místa. Prosím, máte slovo.
Poslanec Martin Kolovratník: Děkuju za slovo. I já budu relativně stručný. Pan ministr ví, že s námi, s opozicí, je dohoda nebo podpora tady toho zákona nebo obecně celé legislativy, ale budu mít jeden konkrétní dotaz, příklad a nechci vás, pane ministře, nijak zkoušet nebo školit, ale v tom, co řeknu, vycházím opravdu z reálné praxe, jakou v současné době při stavu legislativy v České republice máme.
Vy jste zmiňoval, že ty akcelerační zóny, že se tedy budou propisovat, nebo bude s nimi pracováno také za pomoci těch nástrojů územního plánování, politika územního rozvoje, krajské zásady územního rozvojů nebo územní plány.
Já povím jeden příklad, který bohužel je negativní, smutný, když Správa železnic plánovala, začala chystat první vysokorychlostní úsek, ten úsek, takzvaný VRT Polabí na trase Běchovice - Poříčany, tak si požádala o relativně drobnou změnu právě těch ZÚRek, zásad územního rozvoje, Středočeský kraj. Investor si o to požádal, teď se omlouvám, někdy v srpnu, září, na přelomu léta a podzimu 2020 a to vyjádření od krajské samosprávy dostal za čtyři roky. Ten státní investor čtyři roky čekal, než tedy Středočeský kraj, a říkám, byla to tehdy relativně drobná změna těch krajských, středočeských ZÚRek. Neříkám to nijak ironicky nebo kriticky vůči vládní koalici nebo Středočeskému kraji, ale dávám to jako konkrétní ilustrační příklad, že bohužel to možné je, toto se děje. Prosím tedy, jestli pan ministr umí na tohle reagovat, jak se třeba s těmi kraji bude pracovat? Ta otázka, jestli prostě budete schopni tohle zrychlit, anebo jestli to riziko, že zkrátka díky té subsidiaritě, a nemusí to být samozřejmě kraje, mohou to být jednotlivé obce, že tam nějaké riziko takových zpoždění může být. Popřípadě, jak byste si představili s nimi pracovat. děkuju.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Tak vidím, že se hlásí s přednostním právem pan ministr. Prosím, máte slovo.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Lukáš Vlček: Já na to budu dál reagovat. Děkuju za tu otázku. Ono samozřejmě toto téma bude v tom území mnohdy velmi citlivé. Je zde řada dalších zájmů, které do toho logicky budou zasahovat, ať například zájmy armády, nebo třeba chráněných krajinných oblastí. A samozřejmě ta debata v území v tomto případě bude muset určitě být velmi intenzivní na jednotlivé úrovni jak tedy státní správy nebo státu jako takového, tak jednotlivých krajů.
Jinak vlastně tato norma dává, řekněme, určitý legislativní základ, určitý legislativní podvozek, aby samozřejmě ta debata dále mohla probíhat. Ale já s vámi, pane kolego, prostřednictvím paní předsedající, souhlasím, že samozřejmě tato debata nebude v mnoha případech úplně jednoduchá, protože samozřejmě to samotné vymezení těch lokalit se mnohdy může i potýkat právě s těmi zmiňovanými, a v této normě je to popsáno, i dalšími kategoriemi veřejného zájmu, aby vůbec k těm samotným instalacím mohlo fyzicky docházet.
Vidíme, že v některých oblastech, jako je třeba otázky třeba větrných, větrné energie, tak jak v oblasti fotovoltaických panelů, a to tempo, ta dynamika je velmi dobrá. Tak v oblasti větrné energie tomu tak ale úplně není. A jeden z těch blokátorů, proč tomu tak není, tak je právě i řekněme určitá absence některé legislativy, například tohoto tisku.
Ale k vaší otázce ta debata samozřejmě bude muset být ze strany státu velmi intenzivní. A pokud chcete slyšet můj osobní názor, nebude v mnoha případech úplně jednoduchá a bude narážet samozřejmě i na další záležitosti, neřkuli ještě samozřejmě na samotnou kapacitu přenosových a distribučních soustav, a mohli bychom být dále velmi konkrétní v těch technických detailech. Ale tolik k vašemu dotazu.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Tak nyní se již nikdo do rozpravy nehlásí, proto obecnou rozpravu končím.
Je zájem o závěrečné slovo? Pan ministr ani pan zpravodaj nemají.
Byl vznesen návrh na zamítnutí, který budeme hlasovat tedy po podrobné rozpravě.
Nebyla podána námitka, a proto nyní rozhodneme podle § 90 odst. 5 o pokračování projednávání tohoto návrhu. Přivolám tedy kolegyně a kolegy z předsálí. Jenom ještě konstatuji, že pan místopředseda Skopeček hlasuje s náhradní kartou číslo 4. Návrh usnesení tedy zní: "Poslanecká sněmovna souhlasí s pokračováním jednání o sněmovním tisku 969 tak, aby s ním mohl být vysloven souhlas již v prvém čtení." Ano, eviduji váš zájem o odhlášení, takže vás prosím, abyste se přihlásili, jelikož jsem vás všechny odhlásila. Jakmile se počet přihlášených ustálí, tak budeme o tomto návrhu usnesení hlasovat. Počet přihlášených je ustálen.
Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 340, přihlášeno 131 přítomných, pro 118, proti 12. Návrh byl přijat.
Budeme tedy pak pokračovat podle § 90. ***