Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(16.20 hodin)
(pokračuje Mikuláš Bek)

Znovu byl pak potvrzen v dlouhodobém záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky na roky 2023 až 2027 a do podoby konkrétního legislativního návrhu jsme ji připravovali od září roku 2024. Finální verzi návrhu a přesnou modelaci jeho dopadů na základě aktuálních dat jsem představil 23. ledna 2025 a od té doby jsem podstatu této změny vysvětloval na řadě politických a odborných platforem. Vždy jsem přitom připomínal, že pokud nedojde k převodu financování nepedagogické práce na zřizovatele od 1. září 2025, vláda zajistí prostředky na dofinancování čtyř měsíců od září do prosince ze státního rozpočtu. Tato garance, kterou zřizovatelům a školské veřejnosti vedle mě poskytl rovněž pan premiér a pan ministr financí samozřejmě stále platí.

Aktivace tohoto řešení je však těsně provázána se schvalováním novely školského zákona, která rozhodne o variantě přesunu financování nepedagogické práce. Aktuálně prochází novela zde ve Sněmovně třetím čtením, její projednávání bylo již dvakrát přerušeno a znovu má pokračovat na 134. schůzi 7. května. Věřím, že opozice nebude dokončení třetího čtení blokovat už proto, že novela vedle systémového řešení nepedagogické práce přináší také množství dalších významných změn, představuje vlastně nejkomplexnější revizi školského zákona za 20 let jeho platnosti. K jejímu urychlenému schválení aktuálně dokonce vyzývají i zástupci 17 významných školských organizací.

Dokončení projednávání novely ve Sněmovně představuje důležitý krok, na jehož základě může již vláda s přiměřenou mírou jistoty připravovat úpravy v rozpočtu kapitoly Ministerstva školství na rok 2025, pokud si legislativní řešení takové úpravy vyžádá. Závěrem mi dovolte poznámku k úvahám o tom, že celý ten proces probíhá příliš rychle, což je námitka, která v těch veřejných debatách někdy zaznívá. Chtěl bych připomenout, že za posledních pět let daňový výnos obcí v rámci školského koeficientu rozpočtového určení daní se zvýšil o 48 % a rostl tedy mnohem rychleji než rozpočet kapitoly Ministerstva školství nebo jiné rozpočtové kapitoly. Změna financování nepedagogické práce je tedy podle mě nejen věcně správná, ale pro zřizovatele rovněž dlouhodobě výhodná a ve skutečnosti jsme ji měli schválit již dávno. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji. Táži se paní poslankyně, zdali má zájem o doplňující otázku? A má. Máte minutu, prosím.

 

Poslankyně Lenka Knechtová: Vážený pane předsedající, děkuji za slovo. Vážený pane ministře, už jsme si mnohokrát ve Sněmovně řekli, že ta strategie 2030 plus takhle míněna určitě nebyla, aby plošným způsobem došlo k převedení nepedagogických pracovníků na obce a kraje. Další věc je, že opravdu v průběhu času se mění i ta finanční situace a je potřeba reagovat i na zvyšující se další výdaje. To znamená, že obce dneska zajišťují bezpečnost, zřizují Městské policie, to znamená, v tom porovnání časovém došlo k dalším, bych řekla, úkolům, které obce zajišťují a není prostě možné jenom přesouvat do toho terénu povinnosti a je potřeba to vidět v širších souvislostech. A co se týká toho školství konkrétně, tak tam opravdu je za mě velká nervozita u ředitelů škol, kteří jsou těmi přímými, kdo vyplácí opravdu platy nepedagogickým pracovníkům, a je to opravdu velmi nepříjemná situace.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji za dodržení času. Prosím, pane ministře.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Mikuláš Bek: Jenom stručně. Já bych opravdu uvítal, kdyby Sněmovna v krátké době rozhodla, protože jakmile bude rozhodnuto o té podobě pozměňovacího návrhu, tak vláda je připravena najít to řešení a informovat neprodleně školy o způsobu přesunu těch finančních prostředků na ty zbývající čtyři měsíce. Já opravdu věřím tomu, že se nám podaří přes ty názorové rozdíly v případě některých těch pozměňovacích návrhů prostě projednat tu novelu. Je to důležité i z hlediska nejenom financování nepedagogů, ale třeba školních psychologů, speciálních pedagogů. Podle mě nejlepší cestou je, když prostě demokratická většina rozhodne a vláda samozřejmě splní své sliby.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji za tuto odpověď. Tím je vyčerpána tato interpelace. Další dvě přihlášení je paní Věra Adámková, která byla vylosována na interpelaci a bude interpelovat pana Vlastimila Válka. Prosím.

 

Poslankyně Věra Adámková: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Bohužel, nemáme zde pana ministra zdravotnictví, nicméně interpelaci přednesu. Již jsem tady ráno avizovala, že stále nemáme od Ministerstva zdravotnictví jasné informace ohledně procesu, jak se vypořádávat i v současné době, eventuálně v budoucnu, s nedostatkem některých klíčových léků na našem trhu. Je pravda, že s nedostatkem léků ve smyslu soběstačnosti se potýká celá řada států, zejména evropských, a ty nás samozřejmě zajímají, na druhou stranu ministerstvo si tady hraje opravdu na mlčící část našeho řetězce a nemáme zde odpovědi a jasnou strategii, jak se vypořádá do budoucna. Od začátku tohoto roku bylo avizováno velkou společností českého trhu, že nebude vyrábět léky proti bolesti používané zejména ve stomatologii až do více než poloviny května. Opakovaně jsme se dotazovali, zda za prvé má ministerstvo informaci o tom, že opravdu posléze bude výroba zahájena, a tudíž trh naplněn? Za druhé, jakým způsobem chce řešit podobné věci do budoucna? Protože toto může samozřejmě říci posléze kterákoliv soukromá firma, že některou výrobu buď zruší, nebo někam převede, nebo dočasně zastaví a podobně. Já chci jenom upozornit, že nedošlo k významnému poškození zdraví našich obyvatel jenom proto, že máme velmi kvalitní systém farmaceutů. Farmaceuti dopředu již toto věděli a samozřejmě snažili se vytvořit podmínky tedy pro konečného spotřebitele, tedy to zdravotní středisko, ať už je to nemocnice, či soukromé středisko, zdravotnické zařízení a samozřejmě mnohé lékárny přistoupily i k tomu, že jsou stále schopny vyrábět tyto preparáty víceméně teda ve svých provozech, ve svých laboratořích. Čili opět moje otázka zní, jaký je (na) toto postoj Ministerstva zdravotnictví (Předsedající: Čas.) a jak budeme postupovat dále?

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Ano? A pan ministr válek je omluven celý jednací den z pracovních důvodů, tudíž podle jednacího řádu vám písemně odpoví do 30 dnů. Paní kolegyně Iveta Štefanová vzala zpět svou interpelaci, podle mých informací, tudíž na řadě pan poslanec Igor Hendrych, který bude interpelovat pana ministra Zbyňka Stanjuru. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Igor Hendrych: Děkuji vám za slovo, vážený pane místopředsedo, vážené dámy, pánové, vážený pane ministře, ta interpelace je skutečně na ministra financí, který ovšem není přítomen, zbyňka Stanjura, já bych se chtěl zeptat vlastně na jednu důležitou věc, která se tady opakuje už několik možná týdnů. Vláda České republiky zpracovala analýzu srovnání platů příslušníků bezpečnostních sborů a Armády České republiky, ovšem zaměřila se pouze na platy policistů a hasičů. Do té analýzy nezahrnula další bezpečnostní sbory a ani ten bezpečnostní sbor, který má Ministerstvo financí, respektive ministr financí, v gesci, což je Celní správa České republiky. A mě by zajímal názor pana ministra, jak to vnímá, proč tedy jako do té analýzy nebyl zahrnut tento bezpečnostní sbor? Zdali se domnívá, že prostě je to v pořádku, platy příslušníků Celní správy ve vztahu k ostatním bezpečnostním sboru, respektive k armádě a proč se vlastně nezasadil o to, aby ta analýza, kterou zadala vláda, vlastně nezahrnovala i tenhle ten konkrétní bezpečnostní sbor, který je v jeho gesci? To je všechno, děkuju.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji. Pan ministr Zbyněk Stanjura je řádně omluven celý jednací den z důvodu zahraniční cesty, tudíž odpoví v souladu s jednacím řádem do 30 dnů. Jakub Michálek je již také připraven v tuto chvíli se svou interpelací na pana ministra Mikuláše Beka. Prosím, pana poslanče.

 

Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo. Vážený pane ministře, modernizace učiva na základních a středních školách je jeden z nejdůležitějších závazků vlády. Projekt se nyní blíží do finále, nicméně za vašeho působení se zpozdil o dva roky. V této souvislosti mě především zajímá, jak hodlá ministerstvo dosáhnout toho, aby se modernizované rámcové vzdělávací programy promítly do praxe? Aby to nebyla jen další excelovská tabulka, kterou učitelé bez nadšení vyplní, ale učit budou dál, stejně jako dosud. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP