Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(14.50 hodin)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Táži se? Není zájem o doplňující otázku, takže přistoupíme k následující interpelaci, tu přednese pan poslanec Jaromír Dědeček, následně se může připravit pan poslanec Oldřich Černý. Prosím, pan poslanec Dědeček.

 

Poslanec Jaromír Dědeček: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Vážený pane premiére, rád bych vás požádal o upřesnění vašeho vyjádření ohledně alternativní cesty, kterou by se Česká republika měla vydat v souvislosti s propadem průmyslu. Ve vašem vystoupení v pořadu Partie na Primě jste také dále zmínil, že bychom se neměli dominantně spoléhat na automobilový průmysl. Mohl byste, prosím, specifikovat tu alternativní cestu? Jen upozorňuji, členové Sdružení automobilového průmyslu představují 13 procent zaměstnanců ve zpracovatelském průmyslu České republiky, kteří dohromady vytvářejí 29 procent tržeb zpracovatelského průmyslu. Celý sektor Automotive zaměstnává v České republice celkově přímo téměř 180 000 osob. Jaká bude ta alternativní cesta pro těch téměř 180 000 osob, když automobilový průmysl už není dle vás ten, na který se budeme spoléhat? Takže ještě jednou, mohl byste, prosím specifikovat tu vámi uvedenou cestu? Vaše upřesnění by nám a celému automobilovému průmyslu pomohlo lépe pochopit záměry vaší vlády. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. Následovat bude odpověď předsedy vlády České republiky Petra Fialy. Prosím.

 

Předseda vlády ČR Petr Fiala: Tak, já děkuju za otázku, která myslím, že jenom vyplývá z nějakého nedorozumění.

Za prvé, o propadu průmyslu bych tak úplně nemluvil, český průmysl určitě není v úpadku a čelíme tady řadě výzev, které prostě vyplývají z energetické krize, globální nejistoty, obchodní války. Ale o celkovém propadu určitě nemůže být řeč.

Naše průmyslová produkce v posledních měsících nebyla ideální, ale ta situace se stabilizovala a je potřeba říct, že řada evropských zemí čelila podobným výzvám. Já myslím, že automobilovému průmyslu, jak vy jste řekl v závěru té své otázky, jako určitě se nic nemusí vysvětlovat, protože automobilový průmysl a jeho zástupci přesně vědí, o čem, o čem mluvím, rozumějí mně, a hlavně vědí, co jsem pro ně já, ministr dopravy a další členové vlády udělali v Bruselu a na evropské úrovni, a co jsme udělali pro to, abychom náš automobilový průmysl zachránili a abychom evropský automobilový průmysl, do kterého náš automobilový průmysl patří, tak abychom ho udrželi konkurenceschopným. A to, že to není lehké, a že to nemá lehké automobilový průmysl i v důsledku věcí, které jsme si tady nastavili na evropské úrovni, tak to asi nemusím zdůrazňovat.

Byli jsme to ale my a byl jsem to já s italskou premiérkou Meloni, kteří jsme spustili iniciativu na podporu automobilového průmyslu, která je aspoň částečně úspěšná, a podařilo se nám mimo jiné odvrátit hrozbu těch aktuálních pokut v letošním roce, které by platily automobilky za to, že nenaplňují nějakou představu o prodeji elektromobilů a nějaký typ toho klimatického cíle. Přičemž bychom vlastně způsobovali to, že místo aby automobilky investovaly do nových technologií a do rozvoje, tak by prostě úplně absurdně platily pokuty a ještě bychom je znevýhodňovali proti těm ostatním. Takže toto je jeden z konkrétních kroků. Ale mohl bych mluvit o Euru 7, náš boj proti konci spalovacích motorů v roce 2035 a další a další věci, které automobilovému průmyslu pomáhají. Je to i součást naší hospodářské strategie, která obsahuje celou řadu opatření, jak rozvíjet a podporovat náš průmysl.

A teď k těm alternativám, o kterých jsem mluvil, ale nemluvil jsem o nich proto, abychom oslabovali náš automobilový průmysl, který tvoří bezmála 10 procent našeho HDP, ale proto, abychom pevněji stáli na těch různých... Aby naše hospodářství stálo na více nohách a byli jsme prostě odolnější před jednotlivými krizemi. Jsou to dvě oblasti, které jsem konkrétně zmínil.

Jedna z těch oblastí je jaderná energetika, tady patříme k zemím, které mají více než padesátiletou tradici jaderné energie, ale taky na to máme odborníky, máme na to školy a toto je potřeba rozvíjet, a to taky děláme, ať už ve spolupráci s firmami nebo ve spolupráci s univerzitami, protože je potřeba vychovávat novou generaci odborníků v jaderné energetice. Potřebujeme to proto, že jsme rozhodli o dostavbě Dukovan a rozvíjíme jadernou energetiku jak pokud jde o stavbu nových reaktorů velkých, což je velká příležitost pro náš průmysl nejenom energetický, ale také. A současně se podílíme i na vývoji malých modulárních reaktorů, které chceme nejenom kupovat, ale hlavně je chceme vyvíjet a hlavně se chceme podílet na globální výrobě. Takže to je jedna z dalších věcí alternativních, které je potřeba rozvíjet vedle automobilového průmyslu.

A další oblast, kterou jsem také zmínil a kterou tady mohu připomenout, jsou polovodiče. V tom máme také tradici, máme tady celou infrastrukturu, kterou tvoří úspěšné firmy, firmy, které se rozvíjejí, výzkumné a vzdělávací instituce, a v tom jsme taky velmi silní. A díky tomu, a díky tomu, že jsme pro to vytvořili podmínky, tak tady můžeme mít také klíčovou strategickou investici firmy Onsemi, která nás právě ve výrobě polovodičů posune zase někam jinam.

A obě tyto oblasti, jaderná energetika, ale taky polovodiče přinášejí nové pracovní příležitosti, nová místa, a přinášejí, a to je důležité, místa, protože jsou to produkty s vysokou přidanou hodnotou, tak přinášejí místa, kde jsou také vysoké mzdy, a to je to, co si určitě všichni přejeme. Takže to jsou ty cesty, kterými musíme jít vedle automobilového průmyslu, ne na jeho úkor.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Čas, prosím. Děkuji. A táži se pana poslance, který má zájem položit doplňující dotaz.

 

Poslanec Jaromír Dědeček: Pane premiére děkuji, ale přesto bych poprosil o doplnění, zda máte nějaké milníky. Beru, že se podařilo vládě v rámci Evropské unie prodloužit ty pokuty za emise, že se to bude dělat za tři roky, a ne za rok v průměru. A zda máte nějaký i milník v tom, že ukončen zákaz prodeje a výroby spalovacích motorů. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji za ten doplňující dotaz i za dodržení času. Reakce předsedy vlády, prosím.

 

Předseda vlády ČR Petr Fiala: Ona ta věc je na jedné straně docela jednoduchá, na druhé straně má určité komplikace. Abychom byli úspěšní, což se teď děje, například v tom posunu toho období, z kterého se počítají ty pokuty, tak na to potřebujeme i spolupráci automobilového průmyslu. A když si vzpomenete na situaci, která tady byla před několika lety, tak automobilový průmysl, řada těch klíčových firem byli ti, kteří chtěli určitá opatření administrativní povahy, například podporovali i ten zákaz spalovacích motorů po roce 2035, protože si od toho slibovali nějaký úspěch v tom konkurenčním prostředí. Mezitím se ukázalo, že toto je iluze a že spíš platí to, co si myslím já, že zákazy a nařízeními se moc nikam nedostaneme, že spíš je potřeba rozvíjet nové technologie, učinit je dostupnými, a pak si to lidé budou kupovat. A to prostě potom vytvoří mnohem lepší podmínky pro nějakou změnu, než tady ta násilná cesta shora, takže se změnila i nálada mezi automobilovým průmyslem, a to nám umožňuje mnohem snadněji některé věci prosazovat.

Toto byl první krok, který jsme udělali. Ale to jsme udělali proto, že to hořelo. Teď opravdu bylo naprosto nezbytné, abychom dosáhli toho, že automobilky už v letošním roce nebudou platit. Teď se vytvořil prostor pro další jednání, která intenzivně vedeme, abychom odstranili tu přísnost zákazu spalovacích motorů po roce 2035, ale jsou tu i další věci, které je potřeba udělat. Já jsem přesvědčen, že nemáme přijmout tu novou strategii a nové cíle do roku 2040 a že to jsou přesně ty věci, které, když se nám podaří neudělat, tak našemu průmyslu i automobilovému průmyslu jenom prospějeme.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji, a my pokročíme k další interpelaci, kterou přednese pan poslanec Oldřich Černý, poté se připraví paní poslankyně Pošarová. Pane poslanče, prosím. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP