Neautorizováno!
(13.00 hodin)
(pokračuje David Kasal)
Takže fakt se omlouvám - jak tady bylo řečeno, novorozenec je velmi křehké stvoření, a s tím, jak se posouvá moderní svět a změna stravování, tak se dostáváme k novým problémům, které musí lékař řešit.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji za dodržení času. V tuto chvíli kamal Farhan se dostává na řadu v obecné rozpravě. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Kamal Farhan: Děkuji za slovo. Pane předsedající, pane ministře, budu stručnější, než jsem byl ve druhém čtení, kde jsem vystupoval nějakých čtyřicet minut. Budu podstatně kratší, ale přesto si ještě dovolím okomentovat některé věci týkající se této novely a samozřejmě i některé pozměňovací návrhy.
A znovu tady chci říct, protože pak se dozvíme něco úplně jiného: pan ministr říkal na začátku, novela je zcela klíčovým krokem k posílení podpory prevence a zaměřuje se na zvýšení dostupnosti a kvality zdravotní péče. Tato novela přináší velmi zásadní změny v organizaci zdravotní péče. Já jsem rád, já jsem pozorně poslouchal úvodní slovo pana ministra, kdy vlastně v jednom svém vystoupení říkal, že je to klíčový krok. Tentokrát vlastně přečetl začátek důvodové zprávy, to jsem tady měl připraveno, že vlastně v té důvodové zprávě se píše, že cílem předkladatele není měnit zásadně základní pravidla systému veřejného zdravotního systému pojištění, ale nastavit aspoň takový rámec právní regulace, který potenciálně zlepší jeho efektivitu a tím přispěje i ke zlepšení dostupnosti hrazení zdravotních služeb.
Tady jsem chtěl ukázat, že celá věc nebo celý ten proces přijetí, přijímání zákona (č.) 48, těch změn, je vlastně v naprostém chaosu. To znamená, chvíli mluvíme o bombastických, zásadních změnách, a pak mluvíme o tom, že nemá ambici měnit základní pravidla. To jsou takové základní rozpory, ale na to se stejně nedozvíme žádnou odpověď.
Co se týká - krátce k oblasti prevence. Zase bombastická slova, velká očekávání, ale v nejbližších letech úplně nepoužitelná. Neřeší to vůbec časovou ani lokální dostupnost lékařů. Ministr říká: Navýšení nového příspěvku, bonusu na prevenci bude vázáno na řádnou péči o vlastní zdraví, bude to sledovatelné a bude to měřitelné. Pokud má pacient opravdu zájem o vlastní zdraví a prevenci, jak mu reálně stát či pojišťovna aktivně umožní podstoupit prevenci? Milion obyvatel nemá svého praktika. Jak ho pomůže pojišťovna občanovi zajistit? Jak obyvatelům pomůže stát či pojišťovna najít zubaře, aby mohl podstoupit hrazenou prevenci?
Takže tady samozřejmě na něco vzniká nárok, můžete uplatnit bonus na nějaké doplatky, ale vy vlastně nemáte, milion lidí nemá svého lékaře. Ale na to tato novela neodpovídá. Takže je to stejně jako s čerpáním hrazené zdravotní péče, u prevence dojíždíme na to samé. Je hezké mít nějaký nárok, ale k čemu, pokud nemáme možnost ten některý nárok uplatnit?
Ještě bych se krátce zastavil u fondu obecně prospěšných činností, což je nový speciální fond určený vlastně k poskytování peněz různým organizacím. Je to vyvádění peněz ze systému zdravotního pojištění. Je to speciální fond, kam může pojišťovna dát až 0,5 procenta svých příjmů z pojistného. Celkem se tím ve všech pojišťovnách vyčlení cirka 2,5 miliardy korun. Co se s těmi penězi bude dít? Z fondu se má platit například specializační vzdělávání lékařů a jiných zdravotnických pracovníků. Mně tohle přijde jako z toho nejhoršího filmu. Úkol státu, ve kterém Ministerstvo zdravotnictví a ministr zdravotnictví za TOP 09 Válek selhává, mají teď dělat zdravotní pojišťovny? Stát rezignuje na to, aby zajistil dostatečný počet kvalifikovaných lékařů, a hodlá se do budoucna vymlouvat na to, že to bude odpovědnost zdravotní pojišťovny, která čerpá zdravotní pojištění? Je to prostě z mého pohledu dneska Sdružení praktických lékařů, Sdružení dětských lékařů, kritizují ministra zdravotnictví - a ministerstvo - za to, že vypsal nedostatek rezidenčních míst pro lékaře, a teď tuto zodpovědnost, kterou měla mít tato vláda, tento ministr, hodí na zdravotní pojišťovny, které jsou už dneska v deficitu. Dneska Sdružení praktických lékařů, pokud to, pane ministře, nevíte, dneska Sdružení dětských lékařů chodí na Asociaci krajů a žádají, aby kraje vypisovaly rezidenční místa.
Je to prostě paradox. To, co není schopen zajistit ministr zdravotnictví a ministerstvo, se zase hodí na kraje. Jako by nestačily silnice druhých a třetích tříd, jako by nestačili nepedagogičtí pracovníci a jako by nestačily další a další věci, které se házejí na kraje a které tato vláda není schopna a nebyla schopna jakkoliv uřídit, ufinancovat a zvládnout. Neví si s tím rady, tak to prostě hodíme na kraje, ty si s tím poradí. Tam jsou, předpokládá asi tato vláda, dobří manažeři - protože my to neumíme, tak to musíte udělat na krajích.
Z fondu se má dotovat také činnost pacientských organizací. Nerozumím úplně tomu, proč z veřejných peněz, to znamená odvodů zaměstnanců a zaměstnavatelů, z placení zdravotního pojištění, budou placeny pacientské organizace.
Na druhou stranu, pokud už toto projde, je zde pozměňovací návrh, na který bych chtěl upozornit. Je to pozměňovací návrh Toma Philippa - nevím, kdo tam je ještě připsaný - a jde o to, že vlastně do toho Tom Philipp, jako koaliční poslanec tady sedí, vlastně vkládá to, že se toho bude účastnit Ministerstvo zdravotnictví, které určí, může určit některé ty podmínky vyhláškou. Já si myslím, že já třeba tento pozměňovací návrh koaličního poslance podpořím, protože aspoň tomu dává nějaký rámec a aspoň něco pro to dělá.
Tak je tam i, že budete z fondu, mohou se platit napřímo i poskytovatelé zdravotních služeb, například nemocnice, a to i ve vztahu na poskytování zdravotních služeb. Platit poskytovatele napřímo? Já se ptám, za co je budete platit napřímo? Už se nebude platit za reálně poskytnutou zdravotní péči? Bude, nebo nebude, pane ministře? Za co se tedy bude platit, když to tam máte napsané? Budou se podle novely pravidla stanovovat vyhláškou, tedy bez kontroly ze strany zákonodárců? S tím nemůžu souhlasit.
A teď z fondu se má dokonce platit ÚZIS. ÚZIS je zmíněn v novele vícekrát. Novela posiluje jeho roli a posiluje jeho příjmy. Nově například ÚZIS má přímo v zákoně, a teď poslouchejte, kompetenci oceňovat náklady na zdravotní služby hrazené ze zdravotního pojištění, a toto ocenění bude sloužit pro účely přerozdělení pojistného. ÚZIS tedy rozhodne, kolik přesně která pojišťovna dostane peněz, ale ÚZIS bude zároveň zdravotními pojišťovnami placen, takže státní organizace, která by měla být placena z rozpočtu, bude placena zčásti pojišťovnami, a tato organizace bude rozhodovat o tom, kolik peněz bude vlastně rozděleno do které pojišťovny. Státní úřad v tuto chvíli nebude placen zcela ze státního rozpočtu, ale ze speciálního fondu, ze zdravotních pojišťoven, kam odvádějí, a teď poslouchejte, zaměstnanci i zaměstnavatelé, své peníze. Milí zaměstnavatelé, odvádíte sem peníze a bude z toho financován ÚZIS. Zaměstnanci sem odvádějí peníze na zdravotní pojištění a zase z toho bude financován ÚZIS. A není to pro tento úřad střet zájmů, se ptám, když mu nově budou platit pojišťovny? Kompetence ÚZISu, pane ministře, stoupají, ale nezvládá plnit své základní statistické úkoly.
A znovu se tady ptám, už jsem se na to ptal: Víte, za jaký rok máme poslední zdravotnickou ročenku vydanou ÚZISem? Já vám na to odpovím, za rok 2021. Kde je za rok 2022, 2023, 2024? Já jsem ji nenašel! Nebo mi řekněte, kde ji najdu, budu rád.
Víte, za jaký rok vydal ÚZIS poslední statistický přehled pro lékárenskou péči a nebo přístrojové vybavení zdravotnických zařízení? Opět za rok 2021. Pokud víte, kde je, řekněte to, rád si ji stáhnu.
Víte, za jaký rok vydal ÚZIS poslední statistiku hospitalizací v nemocnicích? Za rok 2019. Zase budu rád, pokud nám tady řeknete, kde toto můžeme nalézt, kde to máte zveřejněno na stránkách. Já jsem to tam nenašel. ***