Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(10.10 hodin)
(pokračuje Olga Richterová)

A než přikročíme k bodu následujícímu, tak načtu omluvy, co v mezičase dorazily. Omlouvá se pan poslanec Zdeněk Kettner od 10 hodin do 12.30 hodin z pracovních důvodů, Martin Kolovratník od 15.30 hodin z pracovních důvodů, Patrik Nacher od 15 hodin z pracovních důvodů, Tomio Okamura do 10 hodin z pracovních důvodů, Martin Kupka do 10.30 hodin z pracovních důvodů a Marek Výborný do 9.30 hodin z pracovních důvodů.

 

A nyní otevírám bod následující, číslo 

 

173.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých zákonů (lesní zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 814/ - třetí čtení

Já nyní děkuji, že už své místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele pan ministr zemědělství Marek Výborný a taktéž pan zpravodaj garančního výboru, pan poslanec Michal Kučera. Shrnu ještě, že pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 814/3, který byl doručen dne 13. března 2025. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 814/4. A nyní vnímám zájem pana ministra vystoupit před otevřením rozpravy. Prosím.

 

Ministr zemědělství ČR Marek Výborný: Děkuju za slovo, vážená paní místopředsedkyně. Kolegyně, kolegové, dovolte mi jenom velmi krátce připomenout, že jsme ve třetím čtení čtení novely lesního zákona, největší novely tohoto zákona od roku 1996, kdy tento zákon vznikl, má více jak 200 důležitých novelizačních bodů. Když vypíchnu to nejdůležitější, snažíme se tímto zákonem snižovat administrativní zátěž vlastníků lesů. V zásadě jdeme cestou větší motivace a nižší regulace, pozitivní motivace vlastníků ve vztahu k hospodaření. Dále reagujeme na potřebnou adaptaci lesů, na změnu klimatu, zvyšování biodiverzity, zakomponováváme do novely lesního zákona zkušenosti, kterých jsme nabyli během velké kůrovcové kalamity v předchozích letech. Některé povinnosti liberalizujeme, vlastníkům lesů prodlužujeme lhůtu například pro obnovu a zajištění lesních porostů, zjednodušujeme administrativní proces, měníme způsob výpočtu poplatku za odnětí pozemků určených k plnění funkce lesa.

Některé kompetence odborných činností přenášíme na Národní lesnický institut, což je bývalý Ústav pro hospodářskou úpravu lesů. Vytváříme podmínky pro finanční nástroje státní lesnické politiky a vytváříme legislativní rámec pro podpory do budoucna vlastníkům lesů z titulu ekosystémových služeb. Upravujeme problematiku nakládání s lesy ve vlastnictví státu, to, aby bylo možné umožnit užívání státních lesů zejména v režimu školních polesí pro účely odborné přípravy studentů středních lesnických škol, případně vysokých škol.

Z těch pozměňovacích návrhů - a já bych tady chtěl poděkovat za velmi konstruktivní debatu jak na plénu, tak potom na zemědělském výboru -z těch pozměňovacích návrhů, které byly k zákonu předloženy, tak zcela jistě podporujeme jednak použití finančních prostředků z fondu zakladatele státního podniku Lesy České republiky pro potřebu jak vyplývající z novely lesního zákona, tak také zákona vodního, tak také zákona o pozemkových úpravách. Fakticky tedy ten odvod zůstane v rezortu Ministerstva zemědělství. Považujeme to za smysluplné a účelné. Stejně tak vytváříme prostor pro vytváření sdružování drobných, malých vlastníků lesů tak, abychom mohli skutečně naplňovat všechny podmínky dané zákonem a předpisy, a pro ty malé vlastníky usnadnili hospodaření na lesních pozemcích.

Tolik tedy velmi stručně, abych ještě dostál všemu, tak pozměňovací návrhy, které byly předloženy paní poslankyní Kocmanovou, C1 až C7, a panem poslancem Hofmannem D1 až D3, tak my jako Ministerstvo zemědělství a já jako ministr k nim dáváme záporné stanovisko. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já děkuji panu ministrovi a otevírám rozpravu, do níž vnímám zájem vystoupit pana poslance Bartoše. Prosím

 

Poslanec Ivan Bartoš: Děkuji. Já děkuji za slovo. Já bych chtěl, meritorně si myslím, že je na místě tuhle otázku položit tady. Já jsem, probíráme věci, které se týkají lesů v České republice obecně, ale i Lesů České republiky. A já mám na pana ministra interpelaci a proslýchá se, jak už je ta kampaň, že zase možná ty interpelace nebudou probíhat tak, jak by měly, tak doufám, že i pan ministr bude zítra přítomen.

Já jsem dneska ráno reagoval na článek Seznam Zprávy. A my se bavíme o hospodaření lesů. A já bych se chtěl zeptat jenom pana ministra, když tady sedí. Nechtěl jsem tím vlastně plýtvat váš čas před projednáváním těch třetích čtení předtím, jestli je nějaký posun v tom, proč se Lesy České republiky nevypořádaly s těmi lesními zakázkami, které byly zadávány v době, kdy byl premiérem Andrej Babiš. Tam je 5,6 miliardy, které byly takto vynakládány ze strany Lesů ČR na základě nepravdivých informací, že tedy Andrej Babiš není skutečným majitelem Agrofertu; dneska o tom vyšel poměrně rozsáhlý článek na Seznam Zprávy.

Pan ministr, myslím, že reagoval, že všechny tyto zakázky jsou v pořádku a není důvod cokoliv řešit. Nicméně v podstatě by to znamenalo, že ministerstvo a Lesy ČR popírají ten střet zájmů Andreje Babiše. Já bych rád připomněl, že porušení zákona o střetu zájmů dotací Agrofertu potvrdila Evropská komise, evropský žalobce s policií, Nejvyšší státní zastupitelství, řada expertů, naposledy Městský soud v Praze, kdy MMR, které jsem ještě tehdy vedl, vyhrálo soudní řízení nad Moravskoslezským krajem, který zadával zakázku společnosti koncernu Agrofert v rozporu se střetem zájmů. Stejně tak jsem si vyžádal stanovisko odboru MMR, které je gestorem zakázkového zákona, jaký je správný postup v § 4b zákona o střetu zájmů. K té jasně se říká, že je nejprve nutné ukončit aktuálně běžící smlouvy z důvodu porušení zákona a z důvodu předložení nepravdivých dokumentů ze strany dodavatele zakázky.

Jenom upozorním, že v takovém místopřísežném prohlášení, kde je, že Andrej Babiš není majitelem, byli jako majitelé podepsáni Alexej Bílek a Zbyněk Průša, zaměstnanci Agrofertu. Jinak tento dokument jsem si vyžádal i na základě stošestky. Takže vlastně moje otázka zní: Bavíme se tady o hospodaření lesů, bavíme se o tom, jak mají fungovat Lesy ČR, na které je i řada pozměňovacích návrhů, jak tedy budou lesy postupovat dál? Protože ty zakázky byly v celkovém objemu 5,6 miliardy korun, které takto byly soutěženy. Proč Lesy ČR ještě nepostupovaly tímto směrem? A možná, pravděpodobně pan ministr ještě ten článek nečetl, ale mám tam připravenou na zítra tu interpelaci, tak jenom jestli pan ministr bude zítra přítomen, protože tohleto je téma, které je hodně velké.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Příspěvek vyvolal faktickou poznámku paní poslankyně Margity Balaštíkové. Prosím, paní poslankyně.

 

Poslankyně Margita Balaštíková: No, dobrý den, kolegyně a kolegové. Já jsem se opravdu musela pozastavit nad tím, jak člověk, který zpacká digitalizaci, řadu podnikatelů uvede do obrovských finančních problémů a má tu drzost tady vystupovat a poukazovat na něco, co vůbec nemá ještě podložené, to, že tam jsou nějaké podpisy a věci - nezlobte se na mě, pane kolego, já bych očekávala, že vyvodíte osobní odpovědnost a minimálně do konce tohoto volebního období nám nepůjdete na oči! Protože to je hrůza! (Potlesk z lavic ANO.) ***




Přihlásit/registrovat se do ISP