Neautorizováno!


(17.50 hodin)
(pokračuje Vít Rakušan)

Lepší kontrola pobytu žadatelů o azyl. Naším cílem je, aby rozhodnutí o nároku na ochranu nebo naopak o vyhoštění žadatele bylo co nejrychlejší. Chceme toho dosáhnout těmito opatřeními: omezení možnosti ubytování mimo azylová zařízení pro ty, kteří nespolupracují - absolutně nový instrument. Možnost určit místo pobytu žadatelů o udělení mezinárodní ochrany v konkrétním azylovém zařízení a rozšíření důvodu pro rozhodnutí o zajištění, takzvané detenci žadatele o udělení mezinárodní ochrany. Snížení standardů pro žadatele o azyl, to znamená, nemotivovat kohokoliv k tomu, aby do naší země přijel za ekonomickým benefitem či jiným prospěchem.

Ke změnám dojde jak v hrazení zdravotní péče, tak při poskytování materiální pomoci. Rozšiřování bezpečnostního a zdravotního prověřování. Stávající bezpečnostní screeningy v národních unijních databázích budou rozšířeny, bezpečnostní prověřování bude probíhat jak při vstupu do EU přes vnější hranici, tak i při nelegálním pobytu na území České republiky. Je zaveden - případně tedy bude zaveden - povinný epidemiologický screening u všech nelegálních migrantů.

Rozšíříme i možnost policie používat informace z mobilního telefonu u cizince, který se nemá jak prokázat, který je tady evidentně ilegálně, nemá žádný průkaz totožnosti. Policie bude pracovat, a už ne jenom v případě, že ho dobrovolně vydá, s jeho mobilním telefonem, aby byla schopna zjistit, o koho se jedná.

Zrychlení soudních řízení. Podle konkrétního typu případů se lhůty pro rozhodnutí stanoví v rozmezí 5 týdnů až 12 měsíců. Tyto lhůty stále umožní přezkoumání zákonnosti rozhodnutí.

Omezení zneužívání mezinárodních letišť k nelegální migraci. My jsme vnitřní zemí Evropské unie, my jsme uprostřed, takže nás se příliš netýká detence na vnější hranici, nicméně máme tady mezinárodní letiště, především to největší mezinárodní Letiště Václava Havla, kde také bude detenční zařízení. A nově - mimochodem to vychází z migračního paktu a do té doby nic takového nebylo, doufám, že se v tom posloucháme - je možné tu detenci provést a toho člověka nepovažovat za jedince, který vstoupil na území Evropské unie. Tedy toto je považováno za detenci mimo území Evropské unie.

Já bych ještě jednou shrnul dosavadní postup a tím už skončím, já tady nechci mít žádný dlouhý obstrukční projev, ale konstruktivní, plný argumentů. Návrh ANO připravovali experti Ministerstva vnitra, to jsem také přiznal, a začali ho připravovat hned, jak to evropský legislativní rámec umožnil. Návrh byl projednaný logicky s Ministerstvem spravedlnosti, Ministerstvem práce a sociálních věcí, Ministerstvem zdravotnictví. U klíčových změn, které se týkají práce naší soudní soustavy, máme souhlas i Nejvyššího soudu a Nejvyššího správního soudu s tímto návrhem.

Brzké projednání azylové legislativy je určitě výsostný bezpečnostní zájem České republiky a já jsem moc doufal, že je to i výsostný zájem nějaké elementární politické shody, protože migrací se dá jednoduše strašit, vyvolávat strach, nejistotu, tenzi ve společnosti, anebo lze využít všech instrumentů pro to, abychom skutečně ilegální migraci jako objektivní bezpečnostní riziko dokázali porazit, abychom se s ní dokázali vypořádat, a k tomu je potřeba práce, konkrétní kroky, konkrétní rozhodnutí a konkrétní opatření, nejen to, že budeme potom, ať už na billboardech, nebo kdekoliv jinde, lidi v Česku strašit.

Chtěli jsme projednat i s opozicí dané návrhy, zapracovat případně její připomínky. Zrekapituloval jsem, že ty schůzky byly dvě, uznávám, že ta druhá byla před dnešním jednáním pouze jeden jediný den, toho časového prostoru už tolik nebylo. Vzal jsem si k srdci i výtku v rámci první pozvánky - nebudete nás zvát přes média. Řekl jsem si dobrá, buďme v tomhle konstruktivní, a druhá pozvánka přišla písemně předsedům všech poslaneckých klubů dřív, než jsem se, byť slovem, o tom v médiích zmínil, takže i formálně tomuto bylo učiněno zadost.

Nestalo se tak, nechápu to - stále to chápu jako čistě politické rozhodnutí, nechápu to zdůvodnění, které jste napsali. Nechápu, proč se tahle diskuse nevede, nechápu, jestli se musí vést diskuse jenom tak, jak jsme ji viděli před několika minutami tady v sále, že se z toho vystřihnou zajímavé obrázky na sociální sítě, a ne že diskutujeme o podstatě toho návrhu jako takového. Ta možnost tady dvakrát byla, dokonce jednou na čistě expertní úrovni, kde jsem ani nebyl přítomen, protože tam byly přítomny dámy z odboru azylové a migrační politiky a vysvětlovaly legislativní podstatu těch návrhů. Nebyla tam žádná politika, jenom věcná legislativní podstata, o které jsme chtěli diskutovat a slyšet třeba dopředu, co byste chtěli zapracovat.

Ono je to možná jednoduché, protože by se muselo přiznat, že o migračním paktu se od začátku lže, že ten nový evropský rámec nepřináší žádnou povinnost přijímat uprchlíky, platit pokutu. Nejlepším důkazem je to, že se tohle přece neděje nikde v Evropě, žádná země nic takového nepřipravuje. Každá ze zemí okolo nás, které jsem jmenoval, připravuje to, co připravujeme my - zpřísnění, konečně připravujeme zpřísnění legislativy, která se týká nelegální migrace, která nás ohrožuje, a na tom se všichni shodneme. Jenom někteří říkáme: pakt je pozvánka pro migranty, což je úplný nesmysl. Každý, kdo si ho přečte a čte sérii opatření, která říká, co všechno teď můžeme proti ilegální migraci dělat a do té doby jsme nemohli, tak to je zpřísnění, to není pozvánka.

Tohle je fakt jako od začátku docela velký problém a možná proto jste s námi o tom nechtěli úplně diskutovat, protože mně nikdo z vás neodpověděl, které z těch opatření, zpřísnění - u kterých jste někteří i řekli, že jdou správným směrem, a já vám za to děkuju - které není obsaženo v tom paktu. Co z něj nevychází? Pojďme opravdu už se bavit tak, aby to přineslo nějaký prospěch, to znamená mít přísnější legislativu v oblasti ilegální migrace, a ne strašit nějakým migračním paktem. Pojďme se bavit, co z toho užitečného můžeme mít v našich zákonech, a to my děláme a je to jediná cesta. Má ji dělat každá odpovědná vláda po každých volbách a kdykoliv. My jsme si ten termín nevybrali, my jsme si nevybrali termín, že do půlky příštího roku některá z těch záležitostí má být v našem právním řádu. A my je tam mít chceme, protože ještě jednou: nechceme vytvářet zemím okolo nás konkurenční výhodu. Ony budou chráněny, a my ne? Vždyť je to přece nesmyslný přístup.

My fakt nemůžeme za to, že to vychází na termín, kdy jsou tady na přelomu září a října parlamentní volby. Prostě pracujme na tom, abychom napříč volebními obdobími měli takovou migrační a azylovou legislativu, která bude dostatečně přísná a zároveň respektující všechny oblasti evropského a mezinárodního práva. To je to, co máme chtít, a o to my usilujeme, nic jiného neděláme, nic jiného v tom neděláme. A je potřeba to zavést rychle, protože byť žádná migrační krize v současné době neprobíhá - zaklepávám, v současné době skutečně ta západobalkánská trasa, odkud k nám převážný počet migrantů přicházel, je i díky zásahu na srbsko-maďarské hranici relativně v pořádku, čísla jsou nejnižší za pět let - tak všichni tušíme, že geopolitika okolo nás, počet nejrůznějších krizí, ať už jakéhokoliv rázu, v bezprostřední blízkosti Evropy může být značný a může se stát, že takové krizi budeme čelit, a potřebujeme k tomu instrumenty. Nepotřebujeme čekat, nepotřebujeme oddalovat, nepotřebujeme verbálně něco odmítat, vymezovat se vůči zlé Evropě. Ne, my potřebujeme naše instrumenty v našem právním řádu a to je ten návrh, se kterým my přicházíme.

Je to logický postup, je to zodpovědný postup a taky předpokládám, že nikdo z nás nechce opravdu skončit v situaci, kdy jediné Česko nebude mít migrační legislativu zavedenou. Tady vůbec nejde o to, jestli nás někdo bude kontrolovat, pokutovat, jestli nás někdo bude popotahovat, o to vůbec nejde. To není žádné klanění se Bruselu a diktát Bruselu. Tady jde o situaci de facto, a to, že všechny ostatní státy zpřísňují, ať tomu některé říkají implementace, a jiné ne, ale všechny dělají totéž, a my bychom to neudělali? V té chvíli máme opravdu reálný problém jako Česká republika.

Pojďme se nad tím zkusit zamyslet racionálně. Znovu říkám, žádná moje výtka nejde vůči vašemu avizovanému vetu vůči devadesátce, respektuji to, dokonce to i chápu. Budu žádat o to, abyste vy měli pochopení pro zkrácení lhůt, to posléze bude v rozpravě navrženo, a zároveň vás i žádám, abychom i tady, na půdě Poslanecké sněmovny, k tomu přistoupili konstruktivně. Já jsem ten proslov takto zaměřil. Děkuju. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP