Neautorizováno!


(19.20 hodin)
(pokračuje Jan Skopeček)

Budeme pokračovat ve schváleném programu schůze. Jako další bod otevřeme

 

1.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 761/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek, kterého prosím, aby se ujal slova. Ale pana ministra Kulhánka tady nevidím.

Tak se ptám, zda pan ministr Válek je schopen předložit? Není tomu tak.

Tak v tu chvíli mně nezbývá než poprosit někoho z klubu STAN nebo zpravodaje tohoto tisku, aby zjistil, kde se pan ministr Kulhánek nachází. Tak abychom na pana ministra takto nemuseli čekat, tak vyhlašuju přestávku na dvě minuty. Sejdeme se v 19.22 hodin.

(Jednání přerušeno od 19.20 do 19.22 hodin.)

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Je 19.22 hodin, naše přestávka skončila. Mezitím dorazil pan ministr pro místní rozvoj a já ho poprosím, aby odůvodnil předložený návrh zákona. Pane ministře, prosím, ujměte se slova.

 

Ministr pro místní rozvoj ČR Petr Kulhánek: Pěkný večer, pane předsedající, paní poslankyně, páni poslanci. Omlouvám se za drobné zpoždění způsobené zapovídáním se.

Před dvěma měsíci jsme zde v prvním čtení projednávali návrh zákona, kterým se mění zákon č. 159, o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu, a některé další právní předpisy, předložený naším ministerstvem, Ministerstvem pro místní rozvoj. Hlavním cílem tohoto návrhu je narovnání podnikatelského prostředí prostřednictvím zavedení registru ubytovacích zařízení, ubytovaných osob a jednotek pro poskytování ubytování, jehož způsob a základní principy fungování jsem vám představil ve svém úvodním projevu předneseném před prvním čtením.

Návrh byl projednán garančním výborem pro veřejnou správu a regionální rozvoj, kde k němu bylo podáno celkem osm pozměňovacích návrhů, z nichž šest bylo výborem přijato.

Nyní vás tedy prosím o podporu předložené novely zákona ve druhém čtení. Jde z mého pohledu o velice důležitý zákon, jenž zjednoduší život poctivým ubytovatelům, narovná podmínky na trhu a pomůže obcím s administrací a správou místního poplatku z pobytu. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu. Usnesení výboru vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 761/1 a 761/2.

Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, pan poslanec Jan Kubík, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Pane poslanče, prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jan Kubík: Dobrý večer, vážené dámy, vážení pánové. Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj projednal tento tisk na své 40. schůzi dne 20. března 2025. Proceduru už tady důkladně odůvodnil pan ministr, takže já jenom ještě jednou zopakuju, že usnesení výboru vám bylo rozesláno jako sněmovní tisk 761/2. Přečtu jeho zkrácenou verzi, poněvadž má šestnáct stránek a myslím si, že není třeba to tady celé číst, protože vám všem bylo doručeno do vašich schránek. Takže: "Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj po představení návrhu panem inženýrem Petrem Kulhánkem, ministrem pro místní rozvoj, po zpravodajské zprávě pana poslance inženýra Kubíka a po rozpravě:

I. doporučuje Poslanecké sněmovně sněmovní tisk 761 projednat a schválit ve znění přijatých pozměňovacích návrhů" - jak říkal pan ministr, bylo přijato šest pozměňovacích návrhů;

"II. zmocňuje zpravodaje výboru, aby s usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu," což momentálně činím;

"III. zmocňuje zpravodaje výboru, aby ve spolupráci s legislativním odborem provedl legislativně technické úpravy;

IV. pověřuje předsedu výboru, aby usnesení zaslal předsedkyni Poslanecké sněmovny."

Myslím si, že pro tento moment je to všechno. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Tak děkuju a já otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásili poslanci v tomto pořadí: Jako první vystoupí pan poslanec Zuna, připraví se pan poslanec Králíček. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Michal Zuna: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já bych si dovolil odůvodnit pozměňovací návrh skupiny poslanců, Michala Zuny, Silvie Doušové, Jiřího Havránka, Jana Jakoba, Romana Bělora a Jana Laciny.

Nicméně než se dostanu k samotnému jádru toho pozměňovacího návrhu, tak se krátce vyjádřím k části návrhu toho zákona, na který právě navazuje ten pozměňovací návrh, a to je problematika sdíleného ubytování. Tím, že... Není překvapivé, že právě i tady k této části vystupuji jakožto poslanec za hlavní město Prahu společně v roli (?) i s dalšími, například Patrik Nacher určitě taky něco má. Tak společně... Respektive chtěl bych vyzdvihnout tu část návrhu zákona, která řeší problematiku sdíleného ubytování jako absolutní základ pro to, abychom s touto problematikou, s tímto nešvarem, ať už na úrovni státní správy, nebo samosprávy, mohli cokoliv dále dělat. To je tedy vznik registru, ať už adresných míst, tedy ubytovatelů, anebo registru ubytovaných. To jsou základní data, která určitě jsou potřeba pro to, aby veškeré negativní vlivy, které se sdíleným ubytováním a overturismem v některých městech mohly být dále řešeny. S tím je spojena i statistika, kdy my víme, že například právě díky tomu, že nejsme schopni identifikovat všechny ubytovatele na všech adresných místech, tak města a obce tak přicházejí o výrazné finanční prostředky, například na poplatcích z pobytu, které jsou vyčísleny na 55 milionů korun ročně, také na daňových únicích, které jsou vyčísleny na 800 milionů ročně, s tím, že tedy tato část návrhu tak svým způsobem narovnává podnikatelské prostředí i ve spojitosti s ubytovateli, například hotelů a tak dále. Zajistí určitě jak lepší přehled, tak i lepší výběr finančních prostředků, které jsem před chvilkou pojmenoval.

Teď už se dostávám k tomu samotnému pozměňovacímu návrhu, který upravuje, respektive v rámci kterého navrhujeme úpravu souvisejícího zákona o místních poplatcích, kde navrhujeme zvýšení horního limitu místního poplatku z pobytu z 50 korun na 100 korun.

Těch důvodů je celá řada, ať už ten, že tento poplatek právě v těch městech, která trpí overturismem - a není to jen Praha, určitě to jsou i další exponované obce, ať už Špindlerův Mlýn, Český Krumlov, Kutná Hora a celá řada dalších - tak tím, že tento poplatek se od roku 2021, respektive možnost obcím zvednout ten poplatek nezvýšila, tak myslím, že je určitě na místě zvýšit tedy tímto způsobem diverzifikaci toho poplatku v intervalu od 0 do 100 korun. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP