Neautorizováno!
(12.40 hodin)
(pokračuje Jana Hanzlíková)
Tyto změny jsou vůči systému, který se tvořil mnoho let a byl zatěžován mnoha legislativními zásahy, velmi necitlivé a vzbuzují u pracovníků ŠPZ, tedy školských poradenských zařízení, oprávněné obavy, zda bude stále náročnější poradenská činnost dostatečně finančně a personálně zajištěna."
Tady jenom za sebe doplním, že v podstatě i ta část novely, která se týká institucionalizace právě těchto školských poradenských zařízení, bude pro ně do budoucna znamenat možná další náročnou oblast, a změna financování sociálních pracovníků je opravdu pro ta zařízení velmi citlivá, a to z toho důvodu, že to bývají malé kolektivy, jsou multioborové, velmi těsně tam ti lidé spolupracují, a i když mi určitě by třeba pan ministr namítl, že ten kolektiv to nerozbije, tak jenom to, že sociální pracovníci teď vnímají, že budou financování odjinud, a tady pořád je to riziko, že ne každý ten zřizovatel tomu bude třeba nějakým způsobem nakloněn, tak to vnímají opravdu jako velmi necitlivý zásah.
Já se nyní zaměřím na některé pozměňovací návrhy, které tam jsou a které považuji za velmi důležité - pokud je tedy schválíme, což bych si velmi přála, a velmi bych si přála, abychom tu změnu financování nepedagogů naopak neschválili. Poté by to určitě mělo pozitivní přínos.
Týká se to tedy, jak už jsem říkala, zavedení pozice sociálního pedagoga, takže to znamená zařazení do výčtu pedagogických profesí, stanovení potřebné kvalifikace, a především tedy způsobu financování. Já jsem během několika čtení, tedy zpětně, udělala asi dva kulaté stoly, kde se jednoznačně ukázalo, že sociální pedagog je pro školy opravdu obrovský přínos a není to pouze fikce, ale je to skutečně ověřeno praxí, protože se jedná o roky vyzkoušenou pozici. Jenom v roce 2024 působilo na základních a středních školách 250 sociálních pedagogů. Na tom kulatém stolu se všichni odborníci, kteří tam byli, jednoznačně shodli, že sociální pedagog má prokazatelně pozitivní vliv na posílení vzdělávací úspěšnosti dětí, na snížení předčasných odchodů ze vzdělávání, na snížení počtu absencí ve vzdělávání a zlepšení začlenění dítěte do kolektivu. A tady určitě všichni víme, že to jsou velké problémy, s kterými bojují především školy někde poblíž vyloučených lokalit a podobně. Obrovským bonusem práce sociálního pedagoga je jeho přesah mimo školu. On spolupracuje s rodinou žáka, může spolupracovat s orgány sociálně-právní ochrany dětí, s dalšími návaznými a doplňujícími sociálními službami, s lékaři, psychology, ale také s Probační a mediační službou, což v poslední době bývá poměrně časté, a s dalšími odborníky a organizacemi. V podstatě všichni ředitelé, které jsme na tom kulatém stolu měli, se shodli, že jeho práci považují opravdu za obrovskou pomoc při řešení velké škály problémů, které se ve školách vyskytují.
Ohledně zavedení této pozice bylo podáno několik těch pozměňovacích návrhů a já tady chci jenom upozornit, že ač to na první pohled nevypadá, a řekl by člověk, že tam nejsou velké rozdíly, tak ty rozdíly tam jsou, a chtěla bych tedy požádat o podporu pozměňovacího návrhu, který je uveden pod písmenem E a který zavádí sociálního pedagoga jako součást školního poradenského pracoviště, a je tam ponecháno v kompetenci ředitele, aby mohl sám rozhodnout o složení poradenského týmu, především podle problémů, které konkrétní škola řeší. Jde tedy i o to, že je tam ponecháno na jeho rozhodnutí i pořadí jednotlivých pozic, které on do školního poradenského zařízení nastaví. Je to z toho důvodu, že praxe ukazuje, že v určitých lokalitách je opravdu velmi těžké, ne-li nemožné, sehnat psychologa anebo speciálního pedagoga do škol, a navíc ty školy řeší především problémy, které spadají do kompetencí sociálního pedagoga, takže pokud ředitel se má rozhodnout, jaká pozice v poradenském pracovišti je pro něho nejdůležitější, je to jednoznačně sociální pedagog, a tento pozměňovací návrh tuto možnost ředitelům dává.
Potom další věc je podpůrné opatření, o kterém jsem mluvila, je to další učitel. Tady jsem velmi nelibě nesla to, že byl vyškrtnut v původním návrhu, takže s kolegyní, paní poslankyní Berkovcovou, to dáváme zpět pozměňovacím návrhem, a za mě je toto podpůrné opatření velmi důležité, protože jak jsem říkala, je to neskutečně důležitá pomoc pro ty nejzranitelnější děti, což jsou děti s autismem, s duševním onemocněním, s kombinovaným zdravotním postižením a podobně. Podle názorů odborníků to zrušení by skutečně velmi zasáhlo do kvality vzdělávání těchto dětí, na které bychom se měli právě naopak ve školství hodně zaměřovat. Také zrušením tohoto podpůrného opatření by došlo, jak už jsem říkala, ke snížení standardu vzdělávání, a to je mimo jiné v rozporu s čl. 7 a čl. 24 Úmluvy o právech osob se zdravotním postižením.
A ještě jednou tedy k převodu financování nepedagogických pracovníků. Já už jsem to tady v jedné faktické poznámce sice zmínila, ale ještě tady chci říci jednu otázku od ředitele, který celý život pracoval ve školství. On se stále ptá na ten smysl rozdělení a říká k tomu: "V minulosti již k rozdělení pedagogických a nepedagogických platů došlo v roce 2011" - takže jsem měla pravdu v té faktické - "tehdy se muselo nepedagogickým pracovníkům snížit osobní ohodnocení na nulu, v lepším případě na polovinu. Nastavení nefungovalo a stav se vrátil zpět." To je přesně to, o čem tady mluvím. Dopadové analýzy nemáme a jednou už se to historicky vyzkoušelo, nebylo to dobré, vrátili jsme se k původnímu stavu, a nyní se opět vrháme do této změny. Takže za mě, já bych si velmi přála - protože vidím, že asi zřejmě nedojde k tomu, že by pan ministr dokázal působit na své kolegy natolik, aby stáhli tento problematický pozměňovací návrh, tak doufám, že alespoň, kolegové, pro něho nebudete hlasovat a naopak že budete hlasovat pro pozměňovací návrhy, které zavedou ty důležité pozice do škol a pomůžou tak ředitelům, dětem i rodičům. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. Jako další vystoupí pan poslanec Karel Rais, poté se při připraví pan poslanec Hubert Lang.
Ještě načtu omluvu. Pan poslanec Jaroslav Dvořák se omlouvá i od 12 hodin ze zdravotních důvodů.
A pane poslanče, prosím, ujměte se slova.
Poslanec Karel Rais: Děkuji. Vážená paní místopředsedkyně, vážený pane ministře, kolegové a kolegyně, případným schválením předloženého návrhu školského zákona dojde k dvojkolejnému financování pedagogů a nepedagogů, které povede k většímu či menšímu oddělení společné činnosti pedagogických a nepedagogických pracovníků na jedné škole. Teď budu navazovat na svoje připomínky, co jsem měl v průběhu projednávání. O tom, že to nebude ku prospěchu kvality výuky, to si myslím, že prokážu za chvilku vzhledem k tomu, že finančně zmenšíme manažerský prostor ředitele, například. ***