Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(10.50 hodin)
(pokračuje Markéta Pekarová Adamová)
Přikročíme k bodu číslo
167.
Návrh poslanců Vojtěcha Munzara, Josefa Bernarda, Michaela Kohajdy, Miloše Nového a Jakuba Michálka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 630/ - třetí čtení
Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele poslanec Vojtěch Munzar, který tak již učinil, a také zpravodaj garančního výboru, poslanec Michal Rataj, který už tak brzy učiní také. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 630/4, který byl doručen dne 18. září 2024. Záznam garančního výboru byl doručen jako sněmovní tisk 630/5.
Táži se navrhovatele, zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy? Vidím, že už je připraven, proto ho prosím, aby se ujal slova.
Vás ostatní prosím, abyste se ztišili.
Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuji, paní předsedkyně, za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, budu velmi úsporný ve svém úvodním slově, protože tento návrh už jsme tady dvakrát projednávali. Jenom chci říci, že obsahem toho našeho návrhu je, aby živnostníci, tedy osoby samostatně výdělečné činné na začátku svého podnikání nebo ty osoby samostatně výdělečné činné, které pět let nepodnikaly, měly mít možnost nehradit průběžné měsíční zálohy v prvních dvou letech podnikání a odvést povinnou platbu sociálního pojištění najednou až vždy při zúčtování za celý kalendářní rok. Možnost samozřejmě hradit zálohy dobrovolně přitom zůstane zachována.
Ten důvod je velmi prostý, na začátku podnikání chvíli trvá, než takový živnostník získá první zakázky, chvíli trvá, než fakturuje, a chvíli trvá, než z prvních faktur získá první peníze. Přesto dnes musí platit tyto povinné platby od prvního měsíce, tedy zálohy dokonce pod hrozbou penále. A my se to snažíme změnit pro začínající podnikatele na princip platím, až vydělám. A tímto návrhem sledujeme dva cíle. Tím prvním cílem je pomoci v cash flow začínajících podnikatelů, aby mohli lépe řídit své vlastní finance. A tím druhým cílem a kouzlem vlastně toho našeho návrhu je, že i když někdo bude platit zálohy na sociální pojištění dobrovolně, tak když mu to nějaký měsíc nevyjde, tak nebude samozřejmě platit penále, pokud to doplatí až při ročním vyúčtování.
Účinnost návrhu předkládáme od 1. ledna 2025. Není to žádná velká revoluční změna, ale je to podle mě důležité, odstranit dílčí překážky při začátku podnikání. Děkuji za pozornost.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Já vám také děkuji a otevírám rozpravu. Do ní vidím přihlášenou z místa paní poslankyni, prosím, aby se ujala slova.
Ale vás prosím, abyste se ztišili.
Poslankyně Lenka Knechtová: Vážená paní předsedkyně, děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, prosím vás, abyste ve třetím čtení podpořili pozměňovací návrh, který jsem předložila s kolegyněmi Schillerovou, Hanzlíkovou, Babišovou a kolegou Alešem Juchelkou, který usiluje o obnovení právní úpravy pojistného na sociálním zabezpečení ve vztahu k osobám samostatně výdělečně činným do stavu před takzvaným konsolidačním balíčkem, respektive přesněji řečeno daňovým balíčkem.
Proto navrhujeme snížení minimálního počtu vyměřovacího základu, jak už i výše měsíčního vyměřovacího základu a vyměřovacího základu pro jednotlivá pásma. Je to krok směrem k podpoře našich malých a středních podnikatelů, k podpoře těch, kteří často stojí na začátku svého podnikání sami s minimálními prostředky a mají přitom velké ambice. Tento návrh je cestou ke spravedlnosti a podpoře těch, kteří si to zaslouží.
Nezavádíme žádné daňové úlevy pro velké korporace, žádné výhodné podmínky pro zahraniční vlastníky bank, které si mohou dovolit týmy právníků a daňových poradců. Pomáháme lidem, kteří pracují sami na sebe, pro své rodiny, děti, příbuzné, těm, kteří se snaží rozjet svůj podnik a přitom riskují své vlastní finance.
Věřím, že pokud chceme skutečně podpořit podnikatelskou aktivitu v České republice, tak se shodneme, že čeští podnikatelé nepotřebují nesystémové kroky dělané pouze na efekt, ale systematickou, dobře připravenou a odvážnou pomoc. Jak by řekl Tomáš Baťa, abychom prodávali deštníky ne když je krásné počasí, ale když prší.
To, co by živnostníkům doopravdy pomohlo, je snížení daňové povinnosti, aby mohli více investovat v současné době právě do důležitých nových technologií, výrobních postupů a celkově rozvíjeli své podnikání. Předložený zákon živnostníkům, kteří ho třeba v dobré víře využijí, přináší skrytě jen další administrativu a komplikace, například v podobě nedoplatků při ukončení podnikání nebo extrémní zátěže při jednorázovém doplacení. A to nemluvím o tom, že začínající OSVČ nejčastěji využívají paušální daň, na kterou se toto opatření vůbec nevztahuje.
Z hlediska státu je následně otázka, jaký bude vývoj příjmů od OSVČ a v případě nenaplnění podnikatelského plánu a nezaplacení nebo nedoplacení sociálního pojištění, jaký máme postup, když nebudou odvedeny zálohy až při řádném vyúčtování záloh? Vznik následného dluhu na sociálním pojištění je problém jak z hlediska vymáhání, tak z hlediska celého systému sociálního pojištění. A já se ptám, kde je ta vaše mantra - rozpočtová odpovědnost?
Hnutí ANO vždy podporovalo podnikání a osoby samostatně výdělečně činné. Nikdy nešlo cestou zvyšování daní, ale právě cestou opačnou. Zjednodušili a zpřehlednili jsme systém, zavedli paušální daň pro ty nejmenší, vytvořili pobídky a snažili se motivovat občany ke zvýšené ekonomické aktivitě. Ostatně makroekonomická data z období, kdy jsme byli ve vládě, to dokazují. Kolegyně, kolegové, děkuji za pozornost a podporu našeho pozměňovacího návrhu.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní se ještě přihlásil z místa pan místopředseda Juchelka, prosím, aby se tedy ujal slova.
A vás, kolegyně a kolegové, opětovně žádám, abyste se ztišili.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji moc. Pan předkladatel Vojtěch Munzar, vaším prostřednictvím, ví, že jsem kritikem tady tohoto návrhu, protože řeší jenom pojištění na sociálním zabezpečení, ale neřeší samozřejmě ty další aspekty výdajů u toho živnostníka. Vždycky když někdo chce někomu ulevit, slevit, chce někomu dát nějakou výhodu nebo výjimku, tak vždycky se použije pojištění na sociálním zabezpečení. Nikdy to není na zdravotním, to si všimněte, že by třeba pan poslanec navrhoval, aby se odložily platby u začínajících živnostníků na zdravotním pojištění. Nikdy to není například na odklad daně z příjmů, že by se prostě na dva roky odložila platba daní nebo třeba DPH, pokud je tam samozřejmě nějaký vyšší obrat, vždycky to je na sociálním zabezpečení.
Já rozumím, kam tím pan poslanec míří. Dokonce možná asi budu hlasovat pro, abychom těm živnostníkům skutečně ulevili, naopak, když jim ta vláda tolik naložila v průběhu toho konsolidačního balíčku a dalších plateb.
Nicméně velmi žádám všechny poslankyně a poslance v Poslanecké sněmovně, aby už nadále v průběhu tohoto volebního období a možná ani těch dalších neatakovali pojistné na sociálním zabezpečení žádnou slevou, žádnou výjimkou, ničím, co by mohlo ohrozit právě všechny tady tyto platby. Zaměřme se klidně i na další platby těch živnostníků, ale nechme už prosím to pojistné na sociálním zabezpečení být. Děkuji.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: S faktickou poznámkou chce reagovat pan poslanec Volný. Prosím, máte slovo.
Poslanec Jan Volný: Děkuji, paní předsedkyně. Nejsem odborník v této oblasti, nebudu hodnotit to tělo samé. Já jenom chci podotknout jednu věc. Pane předkladateli, zase trošičku jdete proti proudu svým slibům. Vy na jedné straně těm živnostníkům nakládáte zvyšováním daní všeho možného druhu a potom se snažíte to nějak zafixlovat nebo napravit - pardon, to slovo bylo neto... zase nějakou výjimkou. Vy jste šli do voleb, že budete likvidovat výjimky, a zase další tvoříte. Ať si tomu říkáte, jak chcete, je to zase další výjimka. Děkuju. ***