(20.20 hodin)
(pokračuje Antonín Tesařík)

454 vydala následně vláda souhlasné stanovisko, které bylo rozesláno poslancům 27. června 2023 jako sněmovní dokument (tisk) číslo 454/1. Řekl bych, že pokud jde o působnost a kompetenci Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře, tak pan ministr toto velmi podrobně popsal, co je jeho úkolem. Jenom bych zdůraznil, že vznikl na základě evropské legislativy, čl. 55 směrnice 2012/34/EU v tom dle zákona roku 2016.

Přijetím navržené právní úpravy se očekává především ekonomická a personální úspora v rámci soustavy ústředních správních orgánů, tedy efektivnější využití lidských i finančních zdrojů ve státní správě. Pro tento účel se předpokládá také výhoda využití právního a administrativního zázemí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, tedy silného etablovaného úřadu v rámci Evropské unie. Rád bych zdůraznil také to, co zde již zmínil pan ministr, že varianta zřízení této agendy v rámci Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže byla zvažována již v době zakládání Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře v roce 2016. Na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže bude převedeno 17 zaměstnanců ÚPDI. Řeknu to teď zkráceně, celkově má Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře 23 zaměstnanců. Tato pracovní místa budou zrušena. Dále se sloučením obou správních orgánů odstraní riziko překrývání kompetencí, bude zajištěna jednotnost výkladu soutěžních předpisů a naváže se na dosavadní blízkou spolupráci obou úřadů, a to bych také zdůraznil, která je již nyní zakotvena v § 7 rušeného zákona o ÚPDI.

Pokud jde o shrnutí, navrhovaná právní úprava tedy obsahuje zejména zrušení zákona č. 320/2016 Sb., o Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře, změnu zákona o působnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže č. 273/1996 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a změny některých dalších zákonů, ve kterých je činnost Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře regulována a které jsou obsaženy právě v tomto sněmovním tisku.

Účinnost navrhované právní úpravy je stanovena již na 1. ledna 2024. K tomuto datu účinnosti bylo přistoupeno proto, že vláda ve výše zmíněném usnesení ze dne 22. února 2023 vzala na vědomí záměr zrušit ÚPDI již do konce roku 2023. Z toho důvodu bylo původně předkladatelem navrhováno, aby Poslanecká sněmovna vyslovila s předmětným návrhem zákona souhlas již v prvním čtení dle § 90 odst. 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. V případě dvou přechodných ustanovení - a už směřuji k závěru - která jsou obsažena v návrhu zákona, je předvídáno provedení nezbytných kroků ze strany Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ještě v závěru tohoto roku. Jsou to ta přechodná ustanovení týkající se nové systemizace služebních míst a změn organizační struktury tohoto úřadu, tak mají nabýt účinnosti dříve, a to dnem následujícím po dni vyhlášení navrženého zákona.

Tolik tedy k mojí zprávě zpravodaje. Doporučuji tisk k projednání. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane zpravodaji. Tímto otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásil pan Karel Sládeček. A vidím zde jedno přednostní právo.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo. Pane místopředsedo, pane ministře, dámy a pánové, budu velmi stručná. Jak jsem avizovala, jménem klubu hnutí ANO dávám veto podle § 90 na projednání tohoto návrhu zákona v prvním čtení. Odůvodňuji ho tak, že v podstatě tento úřad, který byl zřízen, tak se kdysi zřizoval po nějaké debatě v době našeho vládnutí. My rozumíme některým argumentům, ale chceme, aby se to prodiskutovalo ve všech třech čteních včetně příslušných výborů. Takže podávám toto veto. A doplním ho, pane místopředsedo, hned vám to doručím, doplním ho 55 podpisy poslanců hnutí ANO. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Ano. Děkuji. Čili pokračujeme v běžném režimu. V tuto chvíli jenom opakuji, že jsme v obecné rozpravě a máme zde dva přihlášené, a to je pan poslanec Sládeček a poté pan poslanec Kolovratník. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Karel Sládeček: Děkuji, pane předsedající. Milé dámy a pánové, předkládaný návrh zákona si dává za cíl zrušení Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře a přechod jeho působnosti na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Přijetím navržené právní úpravy má dojít především k ekonomické a personální úspoře v rámci soustavy ústředních správních orgánů, tedy k efektivnějšímu - to je hrozné slovo - využití lidských i finančních zdrojů ve státní správě. Chtěl bych říct, že hnutí SPD je pro, avšak rovněž požadujeme, aby byl návrh projednán v řádném legislativním procesu, tedy se připojujeme k vetu projednávání ve zkráceném režimu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Ano. Děkuji. A nyní pan poslanec Kolovratník.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Dobrý večer. Děkuji za slovo. Tady k tomu tématu svoje vystoupení asi uvedu takovými dvěma příslovími. Jedno říká: Cesta do pekla je nebo může být dlážděna dobrými úmysly. Druhé přísloví, které mě napadá: Ďábel je ukryt v detailu.

Navážu na to, co zmínila před malou chvílí paní předsedkyně Schillerová, že tohle je úřad, který vznikl za našeho vládnutí, za předchozí vlády, za té první vlády s účastí ANO, tedy v roce 2016. Bylo to volební období 2013 až 2017. Úřad vznikl v roce 2016. Mně je to téma velmi blízké, protože jsem v té době byl zpravodajem toho zákona, takže velmi dobře si pamatuji debaty i uvnitř tehdejší koalice a i s vámi, nebo aspoň s některými z vás, pana předsedu Adamce, i ten tu v té době byl, tehdy tedy v roli opozice, když jsme na hospodářském výboru vznik tady toho úřadu diskutovali. A potvrzuji to, co zaznělo od pana zpravodaje, že opravdu v tom roce 2016 byla diskutována mimo jiné i varianta zřídit nebo začít organizovat, realizovat tyto agendy právě pod Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže. To potvrzuji.

V té debatě byla ještě druhá varianta, nebo vlastně třetí, a to pověřit těmito agendami stávající Drážní úřad - po vzoru Slovenska, tam je to nazváno Dopravný úrad - a rozdělit stávající agendy Drážního úřadu tak, jak je známe dnes, kdy spadají do rezortu dopravy s tou nezávislou částí výkonu ústředního orgánu státní správy. Při znalostech tehdejších jsme dovozovali, že by to mělo být možné.

Nakonec tehdy padlo rozhodnutí pro zřízení nového úřadu. Jedním z argumentů byla právě ta jeho malá velikost, 20, 23 zaměstnanců, něco kolem 20 do 25 milionů rozpočet. A ten úřad vznikl, začal fungovat. Dnes již tedy minulý předseda, pan Kodym, se ujal funkce, byl jmenován 17. února 2017 na dobu šesti let. A tohle je jeden z mých prvních argumentů, proč nemohu souhlasit, proč ten návrh zatím nemá moji podporu. Pan ministr argumentuje úsporami. A jakkoliv vždycky vás jako opozice - byli bychom sami proti sobě, byli bychom nekonzistentní, kdybychom říkali ne. To znamená, jakkoliv vás jako opozice vždycky podpoříme s vytvářením úspor nebo se spořením, tak ale prosím, buďme zde upřímní, pane ministře a kolegové, bavíme se ani ne v tom letošním roce, ani v příštím, možná od roku 2025, jak jsem pochopil, postupný převod agend vycházel z vámi dodaných materiálů o úspoře nějakých zhruba 6 milionů korun. Šesti milionů proti celkové robustnosti státního rozpočtu ve výši 2 bilionů, tak si sami zkuste vynásobit, jak malinké, mizivé promile, možná malá část promile v tom celkovém rozpočtu ta úspora je.***


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP