(17.50 hodin)
(pokračuje Zbyněk Stanjura)

My taky bedlivě sledujeme, jak se vyvíjí platba za zdravotní pojištění, ne za státní pojištěnce, to umíme samozřejmě spočítat. Ale z toho soukromého sektoru očekávám příští týden, až bude mít zase výsledky za konec roku, tak zase není problém, abychom publikovali zůstatky na účtech zdravotních pojišťoven. Na konci ledna to bylo 56 miliard, na konci února to bylo 60 miliard. To jenom konstatuji, já z toho nic nevyvozuji. Jenom si myslím, že je dobré to na měsíční bázi sledovat, kdyby došlo k nějakému dramatickému výkyvu, abychom na to byli schopni včas zareagovat.

V této chvíli - mám ještě čas, omlouvám se - v této chvíli máme vydaných množství těch víz a všichni víme, vy to určitě víte velice dobře, v okamžiku kdy to vízum se vydá, tak jsou to automaticky státní pojištěnci. V této chvíli to předpokládá při odhadu, kdybychom na ně platili do konce letošního roku zhruba 4,5 miliardy korun, zvýšenou platbu za státní pojištěnce. Je to mandatorní výdaj, tak o tom se nemusíme dohadovat, tak to prostě je.

Na druhé straně odhad ze strany největší zdravotní pojišťovny, to je VZP, protože tam ti klienti automaticky jsou, odhaduje maximální - ale berme to, že to je informace v dnešní dobu, takže neberme to tak, že to je nějak podložené, prověřené osmi analýzami - že by mohla být ta péče, která byla vynaložena zhruba v částce 5 miliard. Takže ten rozdíl zatím vypadá zhruba na 500 milionů. Jelikož celkový objem zdravotněpojistných plánů je 440 miliard, tak to určitě není částka, která by jakýmkoli způsobem ohrožovala kvalitu a rozsah poskytované zdravotní péče.

Tolik k tomu bych chtěl říct a uvítám debatu, jakmile budeme mít pracovní návrh na valorizačním vzorci samozřejmě i s opozicí, protože bylo by moc dobře, kdyby valorizační vzorec, pokud vznikne, aby byl stabilní, aby to nebylo tak, že každá vláda ho nějakým zásadním způsobem mění.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Je zájem o doplňující otázku. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Kamal Farhan: Rozumím tomu. Nedozvěděl jsem se to číslo, na druhou stranu rozumím valorizačnímu mechanismu. Souhlasím s inflací, navázání třeba na minimální mzdu, na něco. Z mého pohledu by měl být ještě procyklický. A tady jsem se jenom chtěl - dneska pan ministr tady při interpelacích řekl a cituji, to jsem si napsal, což mě nechci říct slovo potěšilo, ale pokud by to bylo: Tato úhrada nebude vyšší - jako v tom valorizačním mechanismu - bude porovnatelná s úhradou, kterou platí ti, co berou minimální mzdu. Děkuji. Nemám už další otázku, jenom protože to jsem se nedozvěděl konkrétní číslo, protože pak byla, v tu chvíli by byla platba za státní pojištěnce vyšší, než je v rozmezí, které uvedl před čtrnácti dny. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Rozumím a vnímám, že pan ministr nechce reagovat? Dobře, je to vyřešeno. A patrně poslední interpelaci dnešního dne přednese pan poslanec Radek Koten a je na pana ministra Víta Rakušana. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Radek Koten: Děkuji, vážená paní předsedající, vážený pane ministře. Já bych se chtěl zeptat, proč vlastně vláda prosazuje nouzový stav, když v minulém volebním období jako součást opozice v podstatě byla vždycky proti nouzovému stavu? A vzhledem k tomu, že mně telefonují a posílají e-maily a zprávy různí policisté, tak vlastně už tomu trochu rozumím, protože policisté v nouzovém stavu slouží sto a více hodin vlastně zadarmo, na oltář vlasti. Takže místo toho, aby byli doma s rodinou, slouží za ty policisty, kteří nejsou ještě u sboru, protože Policie ČR jako taková má podstav policistů. Další policisté slouží za prvé jako posila u slovenských kolegů, kde je situace s migrační krizí poněkud jiná, a další policisté, kteří zůstali v České republice, tak musí sloužit samozřejmě za ně.

Dále bych se rád zeptal, zda omezování svobod a svobod občanů a cenzura, která se tady nějakým způsobem rozmáhá, blokování různých webů, zda je to v souladu se zákonem, zda o tom rozhodl soud anebo zda to je pouze na uvážení vlády, jejích představitelů, anebo zda to je pouze na jakousi žádost vlády, soukromého subjektu NIC.cz (správně CZ.NIC), a zda tedy ten nouzový stav není pouze kvůli tomu, aby tresty v nouzovém stavu byly vyšší, a zda nehrozí České republice infiltrace nějakých... (Čas.) ... živlů z Ukrajiny. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: A nyní poprosím pana ministra Víta Rakušana o odpověď. Prosím, máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Ty dvě minuty jsou vražedné. Já, prostřednictvím paní místopředsedkyně, k vám, pane kolego Kotene, vám rozumím, protože jsem také často jako poslanec interpelace dával, a v tom spěchu už jsem asi vašim posledním třem otázkám v podstatě nerozuměl nebo mně splynuly v jednu. Tu infiltraci nevím, k čemu jste navázal. Přišlo mně, že to navazujete na zákaz webů, a trochu jsem se ztratil v tom, proč by to mělo vést k infiltraci nějakých nebezpečných živlů. Ale ještě budete mít minutu, abyste mi to dovysvětlil, a určitě ji racionálně využijete, prostřednictvím paní místopředsedkyně.

Za prvé, nouzový stav jako takový byl právě v covidové době z našeho pohledu jako tehdejší bývalé opozice mnohokrát nadužíván, vyhlašován na dlouhou dobu. Byla uplatňována nejrůznější opatření, u kterých jsme postrádali logiku. A ano, jak jste řekl, prostřednictvím paní předsedající, ta opatření v mnohém výrazně omezovala život lidí v České republice. Zákaz cesty mezi okresy, zákaz vycházení po jednadvacáté hodině, zkrácení provozní doby nejrůznějších zařízení, služeb v České republice a podobně. A já bych se, pokud mohu - nemusíte mi odpovídat, od toho jsem tady já - ale pokud bych se směl vás zeptat, prostřednictvím paní předsedající, kdybyste mně mohl sdělit, jaká omezení teď vy, jako občan České republiky, pociťujete v současném vyhlášeném nouzovém stavu. Nemusíte odpovídat, může to být jenom řečnická otázka, ale ta odpověď by mě samozřejmě velmi zajímala.

Další věc, pane kolego, prostřednictvím paní předsedající. Nouzový stav nám umožňuje uplatňovat taková opatření, která potřebujeme ke zvládání současné krize. Potřebujeme je. Potřebujeme rychlé zásobování například Státních hmotných rezerv. Potřebujeme rychlou organizaci humanitární pomoci. Potřebujeme rychlá vládní opatření, která operativně reagují třeba na potřeby měst, obcí a krajů v České republice. To je zcela objektivní potřeba, kterou vám potvrdí i lokální politické elity. A já chápu, že vy s krizovým řízením osobně takové zkušenosti na lokální úrovni nemáte, nicméně ono skutečně se teď musí řešit mnoho věcí a poměrně rychle.

Za další bych k tomu chtěl říci, že současný nouzový stav byl plánován jako instrument krizového řízení v roce 2014 v typovém plánu migrační vlny velkého rozsahu, která byla rozčleněna do čtyř kategorií. Jedna z nich byla oranžová, červená, černá. Od červené, černé se počítalo s tím, že bude vyhlášen nouzový stav, a ta červená a černá bylo někde okolo 20 000 migrantů měsíčně. My měsíčně máme bezmála 300 000. Tedy my se řídíme tak, jak se v krizovém řízení má podle typových plánů a podle postupů, které nadefinovali odborníci. A odborníci je nadefinovali určitě dobře.

Jedna podstatná věc, a tím vám doufám udělám radost, prostřednictvím paní předsedající. Všechny přesčasové hodiny policistů jsou evidovány v systému a my s panem ministrem Stanjurou přijdeme s rychlou novelizací, kterou chceme schválit v legislativní nouzi, aby v nouzovém stavu všem ozbrojeným složkám byly propláceny přesčasové hodiny. Včera o tom diskutovala vláda. My vedeme - ačkoli teď nejsou propláceny - po mé dohodě s náměstkem policejního prezidenta Vondráškem všechny přesčasové hodiny v evidenci a ty přesčasové hodiny budou propláceny za prvé formou zvláštních odměn, za druhé po změně legislativy, s kterou chceme přijít ještě teď v rychlém sledu, i v nouzovém stavu. Doufám, že je to pro vás pozitivní informace a systémové řešení. Děkuju. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP