(19.50 hodin)
(pokračuje Okamura)
Tak ještě počkám, protože vidím ještě v dálce přicházející poslance, aby dostali prostor.
Zopakuji návrh, o kterém budeme hlasovat. Pan poslanec Mikuláš Ferjenčík navrhuje, abychom přerušili jednání o tomto bodu do pátku do 9.00. Přihlaste se svými hlasovacími kartami, protože jsem ještě v trošku prázdnějším sále nechal všechny odhlásit.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 150, přihlášeno 136 poslanců, pro 33, proti 99. Návrh byl zamítnut.
Nyní dostane slovo v obecné rozpravě pan poslanec František Navrkal. (Hlasy ze sálu.) Už se nehlásíte, takže tím pádem nemám nikoho dalšího přihlášeného do obecné rozpravy. Ještě se radši rozhlédnu. Takže pokud se již nikdo nehlásí, rozpravu končím.
Táži se, zdali je zájem o závěrečná slova? Paní ministryně? Pan senátor taky? Paní ministryně, máte slovo, prosím.
Ministryně pro místní rozvoj ČR Klára Dostálová Děkuji za slovo. Vzhledem k tomu, že skutečně už vlastně opakujeme několikrát pořád dokola ty samé důvody, tak jsem si nechala závěrečné slovo, protože víte, že jsem velmi aktivně vystupovala i v rámci všech čtení, abychom si o těch věcech řekli.
Mám tady tedy jenom pár poznámek k dnešnímu projednávání. Znovu říkám, vládní verze versus sněmovní verze. Vládní verze beze zbytku, kolegové, naplnila dohodu se Svazem měst a obcí a Svaz měst a obcí dal ve finále záporné stanovisko, proto se samozřejmě otevřela i ta debata na půdě Sněmovny.
Dotkli jste se tady nákladů. Já bych znovu chtěla všechny ujistit, že skutečně nebudeme stavět žádné nové úřady na zelené louce, to znamená analýza Ministerstva vnitra, která počítala s tou nejkrizovější variantou, nikdy nenastane. (V sále je obrovský hluk a velmi špatná slyšitelnost.)
Jenom abyste věděli, když se tady zmiňoval návrh opozice pod vedením pana Kupky versus sněmovní verze, tak návrh opozice vychází na 3,8 miliard. A znovu podotýkám, že stát si u obcí platí 4 miliardy ročně -
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Já vás požádám o klid, promiňte, paní ministryně, protože se nám tady opravdu udělalo nějak hlučno. Já vás požádám ještě jednou o klid, aby se paní ministryně mohla vyjádřit. Tak prosím.
Ministryně pro místní rozvoj ČR Klára Dostálová - za výkon přenesené působnosti, takže je to státní kompetence, kompetence státu, gesce státu a stát i za to u obcí platí. Sněmovní verze vychází na 4,1 miliardy a je to způsobeno tím, že jdeme o jednu platovou třídu výše u úředníků stavebních úřadů tak, abychom skutečně zajistili vysoce kvalifikovanou sílu.
Co se týká legislativního procesu, znovu opakuji, že jsme naopak prošli celým legislativním procesem. To, co dneska už nebývá zvykem, věcný návrh zákona, k tomu meziresort. K věcnému návrhu zákona zasedla LRV. LRV doporučila vládě schválit, vláda schválila paragrafové znění, meziresort se opakoval třikrát. Zasedala Legislativní rada vlády a Legislativní rada vlády všechny ty argumenty, které vy jste tady dávali, ochrana veřejných zájmů, a tak dále, prodiskutovávala i se zástupci Nejvyššího správního soudu, kteří byli přítomni na Legislativní radě vlády, a dala návrh na schválení. (Hluk v sále neutichl. Stále velmi špatná slyšitelnost.)
Připomínky, které dala LRV, jsme beze zbytku zapracovali do návrhu nového stavebního zákona. Snižujeme byrokracii, proto mluvíme druhým dechem, že se samozřejmě sníží počet úředníků. A když mluvím se starosty, tak oni říkají: Ano, když jsme si to přečetli, tak je úplně jasné, že když jsme dneska měli čtyři úředníky vzhledem k tomu, že tam jdete do těch apelačních principů a tak dále, tak jim je jasné, že budou potřebovat jenom dva. Opravdu ti starostové spíše chtějí, aby stavební úřady skutečně zůstaly pokud možno na jejich území.
Jenom bych se tady ještě ráda dotkla toho, že jste samozřejmě kritizovali 26 novel. Ano, naprosto potvrzuji a já také kritizuji 26 novel, ale jenom prosím pro přesnost, z těch 26 novel MMR předložilo jednu, jednu!, a to v roce 2018. Všechny ostatní novely byly způsobeny změnou složkových zákonů. Samozřejmě kam jsme to dopracovali, víme všichni, proto jsme se snažili všechny problémy pojmenovat, a takto jsme to připravili, aby to bylo skutečně poskládané ze všech problémových věcí.
Rozhodnutí bobtnají - tady zaznělo, že máme mnoho dotčených orgánů. Dotčené orgány budou ve většině integrovány. Tam, kde ne, dochází k fikci souhlasu, která už byla schválena na půdě Poslanecké sněmovny v rámci liniového zákona.
Mluvili jste tady o důvěře občanů, mluvili jste tady o průzkumech. Samozřejmě i my máme průzkumy a z těchto průzkumů vyplývá, že 80 % občanů, nikoliv úředníků, občanů chce odpolitizování, právě to, aby to nebylo v gesci obcí, protože skutečně se tam naráží na některé věci, které s tím souvisí.
A zmiňovali jste covid. No, právě covid je strašák toho, že kdyby se nedejbože opakovaly nějaké situace, tak stavební úřady jsou velmi paralyzovány, pokud někdo onemocní. Ukázalo se to, znovu to říkám, na neštěstí v Jihomoravském kraji, kde je nyní nutno posílit stavební úřady v Hodoníně a v Břeclavi a stát nemá nástroj. Nemáme jak, opravdu to obcházíme velmi nešťastně.
Kolegové, jak pan poslanec Bartoš, tak pan poslanec Kupka, tady apelovali o superúřadu. Prosím vás, i v opozičním návrhu je návrh Nejvyššího stavebního úřadu. My se absolutně nelišíme s opozicí v Nejvyšším stavebním úřadu a samozřejmě speciálním stavebním úřadu.
Dále je nutno si říci, že digitalizace je nástroj na podporu stavebního řízení, nikoliv koncepční řešení.
A co se týká průzkumu, který tady byl zmiňován, tak mě naopak potěšil průzkum Sdružení místních samospráv, kdy na první dobrou 40 % úředníků řeklo, že přejde, a 24 % řeklo, že zůstanou na obci. Ti ostatní se rozhodují a samozřejmě budeme se snažit je pro stavební úřad získat.
Co se týká ještě pana poslance Kupky, já bych jenom chtěla říci, že skutečně jsme v rámci průzkumu řešili, i co lidé vnímají jako nejpalčivější problém. Měli na výběr ze dvou otázek: Je pro vás důležitá vzdálenost stavebního úřadu, nebo je pro občany důležité kvalitní personální obsazení a nepřetržitý výkon agendy? Asi vám nemusím dávat hádat, jak to dopadlo: 87 % lidí chce samozřejmě kvalifikované úředníky a nepřetržitý výkon agendy, protože jsou si vědomi, že na stavební úřad každý z nás jede jednou, maximálně dvakrát za život.
Zároveň se tady hovořilo o místní příslušnosti. Pokud máte na stavebním úřadě dva lidi a tito místní úředníci samozřejmě musí řešit i kolaudační řízení, tak když jsou tam dva a vyjedou na kolaudace, kdo řeší ty projekty? No nikdo, ten žadatel samozřejmě počká.
A ještě jenom k panu poslanci Kupkovi. Vy jste tady namítal, že Ministerstvo pro místní rozvoj neřešilo systémovou podjatost. Pane poslanče, prostřednictvím pana předsedajícího, prosím, nejdříve si zjistěte fakta, protože celá věc se má tak, že jsme museli čekat na předání spisu od Magistrátu hlavního města Prahy. Magistrát hlavního města Prahy si musel vyžádat spis u prvostupňového orgánu, a to jsou přesně ty důsledky, kde to trvá tak dlouho, protože samozřejmě ten proces je velmi roztříštěn. Takže jakmile MMR dostalo spis, tak konalo v zákonné lhůtě. ***