(16.10 hodin)
(pokračuje Toman)

Mě to strašně mrzí, ale prostě to, co tady říkal pan Výborný, já jsem se na to díval, návrh KDU-ČSL byl předložen někdy v červnu, v druhé polovině června, myslím 19. 6. Já to mám napsáno, nechci se tady dohadovat. Já se fakt nechci dohadovat o tom, kdo byl první, nebo druhý, ale když se podíváte, tak Ministerstvo zemědělství toto už iniciovalo v roce 2018 s tím, že už na jaře, to znamená březen nebo duben, byla zahájena diskuse u prvního kulatého stolu, a u tohoto kulatého stolu se sešly mimo Ministerstva zemědělství, Ministerstva životního prostředí, Úřadu vlády, to znamená legislativní rady, Ministerstva vnitra, reprezentace Svazu vodního hospodářství a Sdružení vodovodů a kanalizací - byli tam také experti na ústavní právo z Univerzity Karlovy, ale i zástupci politických stran včetně KDU. Z jednání vyplynula potřeba zpracovat analýzu ústavní ochrany vody v mezinárodním kontextu, a proto, jak jsem řekl, Ministerstvo zemědělství požádalo experty z právnické fakulty o vypracování studie k možnostem dalšího legislativního postupu.

Z té vypracované studie vyplynulo, že koncept zvláštní ochrany vody v kontextu české i zahraniční právní úpravy je realizovatelný a navíc vhodnější než případný zásah do stávajícího znění Ústavy nebo Listiny základních práv a svobod. Následně byly svolány další tři kulaté stoly, kde byly tyto cíle specifikovány. Do návrhu textu ústavního zákona byly vymezovány hlavní cíle budoucí právní úpravy. Samozřejmě při formulování textů z návrhů představených dneska tady parlamentními stranami, ať to je KDU, ať to je KSČM a hnutí STAN, a po závěrečné konzultaci s právníky Ministerstva spravedlnosti, legislativní rady, Ministerstva vnitra je nyní text návrhu ústavního zákona, nebo byl projednáván postupně s představiteli a zástupci všech politických stran, zbývá nám dokončení diskuse s TOP 09. A z těch proběhlých diskusí a debat vyplynulo, že všichni vnímáme důležitost ochrany vody jako jedinečného přírodního zdroje.

Chci říci, že ta jednání budou pokračovat s důrazem na hledání společně sdílených hodnot a představ v rámci tématu ústavní ochrany vody, protože to považujeme za zásadní, a byl bych velmi rád, aby tento návrh byl projednán a byl konsenzuální pokud možno s celým politickým spektrem parlamentních stran. Proto bych pak požádal, že požádáme o společné projednání textu předtím, než to bude předloženo.

Já jsem také mluvil s předsedou stálé komise Senátu, měl jsem příležitost ho informovat o průběhu přípravy ústavního zákona a musím říct, že členové tohoto výboru a postoj členů komise k ústavní ochraně vody pro zásobování obyvatelstva byl celkem pozitivní.

Po skončení debaty s poslaneckými kluby v Poslanecké sněmovně jsem slíbil, že budu seznámeni s výsledkem a textem návrhu.

Já jenom chci říct, co tam je hlavním principem ústavního zákona. Zdůrazňuje povinnost zachování a ochrany životního prostředí jako celku i vody jako stěžejního přírodního zdroje. Za druhé, klade důraz na udržitelné užívání vodních zdrojů a jejich ochranu v kvalitativní i kvantitativní rovině, zavádí povinnost racionální úsporné spotřeby vody. Stěžejním bodem je výsostný veřejný zájem na ochraně vodních zdrojů pro zásobování obyvatel pitnou vodou. Stanoví právo každého na pitnou vodu v místě jeho bydliště, a to za sociálně ekonomicky přijatelných podmínek. Významným bodem je také omezení zcizitelnosti vodních děl a vodárenské infrastruktury, to znamená vodovodů a kanalizací pro veřejnou potřebu, a důležitým prvkem je také propojení ústavního zákona s takzvanou suchou novelou vodního zákona ve smyslu zavedení povinnosti postupovat podle opatření vyhlášených orgány veřejné moci v případě nedostatku vody.

Vážené paní poslankyně, páni poslanci, já si vás dovolím požádat o podporu návrhu pana poslance Kováčika a chci vám říci, že ve velmi krátké době vás požádáme o společnou schůzku vašich zástupců k tomuto tématu, abychom to projednali a bylo to pokud možno konsenzuální. Chci vás ubezpečit, že ty tři strany, které předložily svůj návrh, tak že to bude zakomponováno v nějaké míře do tohoto společného návrhu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Já vám děkuji, pane ministře. Jsou tady tři faktické poznámky. První je pan poslanec Zlesák, pan poslanec Feri. Ale jestli pan Kováčik se hlásil s faktickou poznámkou jako první předtím, tak jsem to špatně pochopil. Já jsem myslel, že do rozpravy, ale byla to pravděpodobně faktická, takže prosím.

 

Poslanec Pavel Kováčik: Moje faktická poznámka přišla v okamžiku, kdy pan ministr zahajoval první slovo, tedy nebylo ještě na co reagovat. Paní a pánové, nyní nadchází ta chvíle, dovoluji si navrhnout přerušení projednávání bodů 5, 6 a 7 do doby, dokud nebude předložen vládní návrh, a aby bylo jasno, že nejde o pouhé snahy odstrčit tu tematiku někam do neurčita, tak já osobně bych teď navrhl přerušit projednávání těchto bodů do 15. září tohoto roku. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Jelikož se jedná o procedurální návrh, tak já o něm nechám bezprostředně hlasovat. Svolal jsem poslance do jednacího sálu, chvilku počkáme. Já jsem zaregistroval žádost o odhlášení, takže se registrujte prosím svými identifikačními kartami.

 

Budeme hlasovat o procedurálním návrhu pana poslance Kováčika přerušit projednávání sloučené rozpravy k bodům 5, 6 a 7 do 15. 9. 2020.

Zahájil jsem hlasování a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 8, přihlášeno 107 poslankyň a poslanců, pro 104, proti 1, zdrželi se 2. Návrh byl přijat. Tato sloučená rozprava je odložena do 15. 9. 2020.

 

Tak, v tuto chvíli přistoupíme k bodu

 

8.
Informace vlády o ochraně klimatu

Projednávání tohoto bodu jsme přerušili ve všeobecné rozpravě 27. března 2019 na 27. schůzi Poslanecké sněmovny. Prosím, aby místa u stolku zpravodajů zaujali ministr životního prostředí Richard Brabec a za navrhovatele poslankyně Dana Balcarová, která je zároveň i zpravodajkou. Budeme pokračovat v přerušené všeobecné rozpravě, kde o slovo se přihlásili poslanci Zahradník, Kopřiva, Balcarová, Gajdůšková. A já poprosím pana poslance Jana Zahradníka, aby se ujal slova v obecné rozpravě k bodu č. 8. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jan Zahradník: Vážený pane místopředsedo, děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych rád připomněl atmosféru, která předcházela tomu projednávání, které jsme vlastně ukončili, nebo přerušili před více než jedním rokem, tedy v březnu roku 2019. Musím říct, že to byla jiná epocha historická. Tehdy hlavním hybatelem událostí byly dětské demonstrace sdružení Fridays for Future, které se často konaly na Malostranském náměstí před budovou Sněmovny. Hlavním mluvčím a předmětem zájmu světových médií a světových politiků byla jistá mladá dívka jménem Greta Thunbergová. My jsme na základě těch demonstrací a tlaků, které vyvolávaly, zařadili na pořad jednání informaci vlády o změně klimatu, nebo ochraně klimatu. Tenkrát se nám ta informace v nějaké podobě dostala. My jsme k ní začali vést diskusi, a nežli se tenkrát na mě dostalo v té diskusi, kde jsem měl připravené diskusní vystoupení, tak holt se to přerušilo a mezitím se udály věci.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Pane poslanče, já si dovolím vás přerušit, protože sice mluvíte nahlas a zřetelně, ale přesto si myslím, že hluk a šum v sále není přiměřený tomu, abychom mohli v klidu projednávat tento bod.

 

Poslanec Jan Zahradník: Děkuji, pane předsedající. Kde jsem to skončil? Ano. Mezitím se staly věci. Evropská komise se tématu velmi iniciativně ujala, vlastně začala už během roku 2019 připravovat Zelenou dohodu pro Evropu, kterou paní tehdejší předsedkyně von der Leyenová představila někdy v prosinci roku 2019. Tehdy Evropská komise neměla jinou prioritu, jinou starost nežli být lídrem boje proti klimatické změně. A nebylo důležitějšího materiálu a důležitějšího dokumentu nežli ta Zelená dohoda pro Evropu. V lednu roku 2020 to pokračovalo. Bylo rozesláno sdělení Evropské komise a my jsme ji dostali také na výbor pro evropské záležitosti, kde jsem byl ustanovený zpravodajem toho sdělení. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP