(9.20 hodin)
(pokračuje Laudát)
Materiál byl zpracován - seznámím vás se základními identifikačními údaji, abyste věděli přesně, o který materiál se jedná.
Název návrhu zákona: Zákon o evidenci tržeb. Zpracovatel, zástupce předkladatele: Ministerstvo financí. Předpokládaný termín nabytí účinnosti: 1. ledna 2016, část 1. října 2015. Další odrážka, implementace práva EU: Ne. Pokud se ptal tady pan kolega, předseda klubu ANO bude líp 2011, že by měla být řečena zásadní politická stanoviska, použiji tohoto slova, elektronická evidence tržeb: Ne. Pokračuji dál u materiálu.
2. Cíl návrhu zákona. Jednoznačně definovaným hlavním cílem je zavedení nástroje, kterým bude zajištěno omezení šedé ekonomiky, efektivnější výběr daní, zejména daní z příjmu a DPH, a narovnání tržního prostředí na základě navrženého postupu evidence tržeb.
3. Agregované dopady návrhů zákona. 3.1. Dopady na státní rozpočet a ostatní veřejné rozpočty: Ano. Jak typické slovo. V souvislosti s realizací elektronické evidence tržeb lze očekávat počáteční náklady na vybudování IT systému ve výši cca 370 mil. Kč, hardware, software, modul pro účtenkovou loterii a podobně, a náklady na provoz a správu IT systému na straně státu ve výši cca 170 mil. korun.
Jestli můžu, pane předsedající, poprosit, aby nalevo byl klid. Domnívám se, že by si například mohli místo hlučení tady vyřešit problém, že do dnešní deváté hodiny byla přerušena také předchozí schůze, která řádně běží, a nevím, jak budete řešit ve 14 hodin pokračování schůze řádné.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já jsem kolegy a kolegyně upozorňoval, aby se ztišili, myslím si, že to poměrně respektují. Myslím, že můžete pokračovat ve svém projevu.
Poslanec František Laudát: Děkuji. Já nechci zdržovat, ale v případě, že takto bude... (Hlasitý potlesk a hlučné veselí zejména ze středu sálu.) V případě, že takto bude hlučeno, pak samozřejmě z plánovaných zhruba necelých 60 minut se to může protáhnout na celé hodiny. Já celkem chápu poslance ANO, že se jim tento přístup nelíbí. Problém je, že vy jste podle výsledků minulých voleb druhá nejsilnější politická strana, ale o co jste silnější, o to menší odpovědnost vůči veřejnosti, vůči 10,5 milionu obyvatel této země, máte. Protože pokud byste ji měli, tak nejenom u tohoto zákona, ale u dalších zákonů byste se, než s něčím přijdete do Sněmovny, řádně zabývali podstatou, poradili se zkušenými, chytrými lidmi (smích v sále), a teprve potom byste s něčím přicházeli. Já se domnívám -
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vás požádám, pane předsedo, abyste mluvil k projednávanému tématu.
Poslanec František Laudát: Já mám přednostní právo, pane předsedající. A jestliže oni tady reagují způsobem, který nepatří do Poslanecké sněmovny, tak se jim v dobrém snažím vysvětlit celou tuto záležitost. Vina není na mé straně a nemínil jsem dávat tyto vsuvky. (Znovu známky veselí v sále.) Já bych poprosil pana ministra financí, pokud se nechce chovat solidně a slušně, je v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, v dolní komoře, tak ať se sebere a klidně neposlouchá a odejde pryč. A může se i klidně vrátit tam, odkud přišel.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vás opět žádám, pane předsedo, abyste mluvil k projednávanému tématu, a to je program této schůze. Prosím, pokračujte.
Poslanec František Laudát: Děkuji. Takže 3.1., já to zopakuji, protože jste zajisté ztratili nit. 3.1. Dopady na státní rozpočet a ostatní veřejné rozpočty: Ano. V souvislosti s realizací elektronické evidence tržeb lze očekávat počáteční náklady na vybudování IT systému ve výši cca 370 mil. Kč, hardware, software, modul pro účtenkovou loterii a podobně, a náklady na provoz a správu IT systému na straně státu ve výši cca 170 mil. korun ročně. Dále budou vynaloženy náklady na další podpůrné činnosti, cca 130 mil. korun. Do těchto nákladů jsou zahrnuty i náklady na služby pro veřejnost, to znamená na PR a call centrum - omlouvám se, tudíž proto asi ten telefon. Tyto náklady jsou však předpokládány především v prvních dvou letech projektu. Předpokládá se výrazně pozitivní vliv evidence tržeb na příjmovou stránku státního rozpočtu, zvýšení daňového inkasa ve výši cca 12,5 mld. korun, podrobněji viz strana 59 až 66. To, že vyberete navíc - krátký komentář - 12,5 mld korun, tomu snad může věřit už jenom Babiš a jeho poradce Michl.
3.2. Dopady na podnikatelské subjekty: Ano. Úprava zasáhne většinu podnikajících subjektů. Lze očekávat narovnání tržního prostředí v důsledku efektivnějšího odhalování zatajených skutečných tržeb. Většině povinných subjektů vznikne náklad na odpovídající technické zařízení umožňující online evidovat tržbu. U některých budou tyto náklady marginální, u některých větší. Součástí návrhu jsou opatření kompenzující tyto náklady menším podnikatelským fyzickým osobám, u kterých je prezentována nejnižší vybavenost potřebnými pokladními zařízeními. Podrobněji viz strana 50 až 58. - Takže podnikatelské subjekty budou zasaženy.
Bod 3.3. Dopady na územní samosprávné celky, obce, kraje: Ne. Ty tržby územně samosprávních celků jsou vyňaty z evidenční povinnosti, proto neočekáváme dopady na tyto subjekty. Tady bych poprosil, až se dostaneme ke zdůvodňování a argumentaci, zda by tedy předkladatel mohl říci, že si za tímto tvrzením stojí. Není mi jasné, jak bude rozčleněno, protože je veliká provázanost... (Poslankyně Lorencová přistoupila k lavici vlády a krátce hovoří s ministrem Babišem.)
Jestli můžu poprosit, aby případné konzultace poslankyně Lorencové a vicepremiéra vlády se odehrávaly někde jinde. Děkuji.
Provázanost veřejného sektoru, obcí se soukromými dodavateli, celé spektrum společností, které zřizuje nebo tam obce mají spoluúčast, je tak rozsáhlá, že mně není jasné, kudy povede ta dělicí čára v případě, že tato balkánská supernovinka bude realizována. Jak budou řešeny vztahy mezi tím, že obce budou vyňaty, jejich dodavatelé nebudou, nebo jak bude nakládáno s těmi společnostmi, které mají obchodní ráz? A přitom - ono se o tom tady zatím nemluvilo, takže já předpokládám, že pan ministr to obšírně zdůvodní - mají obchodní charakter nebo příspěvkový statut. ***