S t a n o v i s k o
vlády k návrhu zákona o myslivosti
(sněmovní tisk č. 788)
vlády k návrhu zákona o myslivosti
(sněmovní tisk č. 788)
Vláda na své schůzi dne 3. ledna 2001 projednala a posoudila návrh zákona o myslivosti (sněmovní tisk č. 788) a vyjádřila s tímto návrhem n e s o u h l a s , a to zejména z těchto důvodů:
Předložený návrh zákona níže uvedené zásadní otázky spojené s právní úpravou myslivosti řeší jen částečně nebo je zcela opomíjí; jde např. o tyto principy a požadavky:
· neoddělitelnost práva myslivosti od vlastnictví pozemku,
· poskytování náhrad vlastníkům honebních pozemků,
· neúměrné zasahování státu do výkonu mysliveckého práva, které by mělo být omezeno pouze na nezbytný rozsah (např. ochrana práv občanů, narušování hospodaření, vznik a řešení škod, narušování přírodní rovnováhy, ochrana přírody, ochrana zvěře, tvorba honiteb),
· opční právo při pronájmu honiteb,
· nájemné za pronájem státních honiteb,
· podmíněné vydávání loveckých lístků,
· systém povolování lovu zvěře na nehonebních pozemcích,
· akceptace platnosti dosavadních zkoušek z myslivosti, platnosti loveckých lístků vydaných podle dosavadní právní úpravy, prodloužení platnosti smluv o pronájmu honiteb,
· jmenování a kvalifikace mysliveckých hospodářů,
· ustanovení myslivecké stráže a sladění institutu myslivecké stráže s principy připravované právní úpravy veřejné stráže apod.
Nehledě k výše uvedeným výhradám vláda současně upozorňuje, že předložený návrh zákona obsahuje řadu závažných legislativních nedostatků, které by ve svém důsledku znamenaly nejen možnost rozporných výkladů, ale pravděpodobně i jeho obtížnou aplikovatelnost. Jedná se zejména o tyto nedostatky:
· návrh zákona neupravuje podpůrné použití občanského zákoníku, a to ani pro ta ustanovení, která upravují uzavírání smluv, nebo nároky na náhradu škody,
· návrh zákona počítá s tím, že úprava některých právních poměrů právnických osob bude provedena vyhláškou (§ 18 odst. 4), což je nepřípustné,
· úprava institutu odpovědnosti státu za škodu způsobenou mysliveckou stráží (§ 15), resp. institutu neuhrazované škody způsobené zvěří (§ 44) představuje nepřípustnou nepřímou novelizaci zákona č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti státu za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem a o změně zákona č. 358/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti (notářský řád), ve znění pozdějších předpisů, resp. zákona č. 115/2000 Sb., o poskytování náhrad škod způsobených vybranými zvláště chráněnými živočichy,
· institut náhrady za přičlenění honebních pozemků používá pojem cena (§ 20 odst. 3), což je v rozporu se zákonem o cenách, neboť náhrada, podle ustanovení § 1 odst. 4 zákona č. 526/1990 Sb., o cenách, nemá charakter ceny,
· vymezení druhů zvěře není v souladu s právem Evropských společenství, týkajícím se druhové ochrany (např. Směrnicí o ochraně ptactva a Směrnicí o stanovištích),
· okruh působnosti, svěřených obcím není stanoven s přihlédnutím k tomu, že existuje řada obcí s velmi malým počtem obyvatel,
· navržená úprava přestupků není v souladu s ustanovením § 35 odst. 1 písm. f) zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, a výše navrhovaných sankcí není v souladu s limity sankcí, které stanoví cit. zákon, ačkoliv návrh zákona v ustanovení § 54 uvádí, že pro přestupky platí obecné předpisy o přestupcích,
· návrh neobsahuje řádná procesní pravidla pro rozhodování správních orgánů.
Vláda sdílí názor předkladatelů, že je třeba nově upravit oblast mysliveckého práva, a proto v Plánu legislativních prací vlády na rok 2001 a ve Výhledu legislativních prací vlády na rok 2002, uložila Ministerstvu zemědělství úkol předložit v termínu do 31. března 2001 návrh věcného záměru zákona o myslivosti a ve II. čtvrtletí 2002 návrh zákona o myslivosti.