Ve smyslu § 112 odst. 4 zákona č. 90/1995 Sb.,
o jednacím řádu Poslanecké sněmovny,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslance Zdeňka Trojana na ministra zdravotnictví
Luďka Rubáše a odpověď ministra zdravotnictví
Luďka Rubáše a Jana Stráského na
tuto interpelaci. Pan poslanec Zdeněk Trojan požádal
o zařazení uvedené odpovědi na pořad
schůze Poslanecké sněmovny. Interpelace a
odpovědí jsou přílohami sněmovního
tisku.
Příloha
Doc. ing.Zdeněk Trojan,CSc.
poslanec PS PČR
Vážený pan
MUDr. Luděk Rubáš,
ministr zdravotnictví ČR
Vážený pane ministře,
obracím se na Vás cestou interpelace v záležitosti téměř krizové situace, která vznikla v posledních dnech na II.chirurgické klinice Všeobecné fakultní nemocnice v Praze (VFN) v souvislosti s vydáním příkazu ředitelky nemocnice č.95/49 o restrukturalizaci, optimalizaci a reprofilizaci I., II. a III.chirurgické kliniky VFN.
Tímto příkazem byla zahájena prvá etapa projektu přeměny chirurgických klinik VFN, aniž byl tento projekt projednán a schválen příslušnými orgány. Mám za to, že tento příkaz je nejen věcně ne správný, ale i protiprávní.
O celé situaci jsem se osobně přesvědčil a zjisti.l jsem, že jde o celou řadu dalších závažných problémů, které signalizují jak neodbornost vedení VFN, tak i nedostatky v řízení ze strany Vašeho ministerstva.
Žádám proto o zodpovězení následujících
otázek:
1. Věděl-li jste o přípravě příkazu, proč jste připustil jeho vydání, resp. proč Vaše ministerstvo vůbec nereagovalo na odůvodněné oznámení přednosty II.chirurgické kliniky VFN, že příkaz ředitelky č. 95/49 je věcně nesprávný a dokonce protizákonný?
Pro zrušení a zřizování fakultních klinik platí obecně závazný právní předpis (Zák.20/66 Sb. a vyhl.39/91 Sb.); ten byl vydaným příkazem porušen.
Jaká opatření budou z této skutečnosti
ze strany Vašeho ministerstva vůči ředitelce
VFN vyvozena?
2. Souhlasíte s tím, že realizace uvažovaného
projektu restrukturalizace a reprofilizace všech chirurgických
klinik VFN by měla být zahájena až po
jeho řádném projednání a schválení
za účasti zástupců všech tří
klinik a 1.lékařské fakulty UK a důsledné
oponentuře?
3. VFN je velkou pražskou nemocnicí. Veškeré zásadní změny dosavadní koncepce chirurgických klinik se nesporně dotknou zdravotní péče o občany hl.m.Prahy, minimálně těch, kteří patří do spádových oblasti těchto dosavadních klinik (jde zhruba o 420.000 osob).
Je možné zahájit realizaci takto závažných
koncepčních změn před přijetím
generelu pražského zdravotnictví? Byla tato
změna koncepce alespoň projednána se statutárními
orgány hl.m.Prah a pokud jde o spádová území
s městskými částmi, s Prahou-západ
a Prahou-východ?
4. Jde rovněž o fakultní kliniky. Byla tato organizační změna projednána příslušnými fakultními orgány lékařské fakulty? Pravděpodobně ale nebyla, neboť zástupce LF na jednání dne 27.7.199 prohlásil, že toto "bude řešeno a schváleno Akademickým senátem v září". (Je pozoruhodné, že akademický funkcionář předem ví jak rozhodne kolektivní volený orgán!)
Tyto změny ve VFN zcela jistě vyvolají problémy
v organizaci výuky posluchačů 3.,4. a 6.ročníku
LF.
5. U chirurgických klinik jde od nástupu ředitelky ing.Kocourkové t.j. od 1.1.1995, v podstatě o třetí reorganizaci, spojenou vždy s určitými většími či menšími náklady (např.vybudování oddělení kardiovaskulární chirurgie na I.chirurgické klinice počátkem letošního roku, které se ale v současné době stěhuje do budovy II.chirurgické kliniky, ve které bude nutno zase provést podstatné rozsáhlejší stavební úpravy pro tento účel; přestěhování traumatologie z I.chirurgické kliniky k 1.4.1995 do budovy Il.chirurgické kliniky a v současné době její nové stěhování opět do budovy I.chirurgické kliniky).
Z čeho VFN hradí tyto zbytečně vynakládané výdaje? A z čeho budou hrazeny další velké stavební úpravy v budově II.chirurgické kliniky v rozsahu několika desítek milionů korun:
Odpověď ředitelky VFN na otázku vedení II.chirurgické kliniky, jak budou zajištěny finanční prostředky na úhrady reorganizací, stěhování a stavebních úprav byla, " že je to jen její věc"! Souhlasíte se mnou, že v tom se paní ředitelka mýlí, a že s ohledem na to, že se jedná o vynakládání veřejných prostředků, je to věcí všech občanů?
Mé obavy z nehospodárnosti jdou tak daleko, že
mám podezření, že u paní ředitelky
může jít o spáchání trestného
činu podle ust. §255 trestního zákona.Jaké
stanovisko k hospodaření ve VFN zaujímáte
Vy, jako ministr zodpovědný za zdravotnictví?
6. Jakou úlohu hraje v této záležitosti a.s.ENDECO o níž je Vaše ministerstvo též informováno?
Jak může tato a.s. zabezpečovat pro tuto akci
úvěr? čím bude splacení úvěru
kryto ze strany VFN? Jak je možné, že tato firma
byla vybrána aniž se konalo výběrové
řízení podle zák.199/94 Sb.,resp.
i podle dříve platných předpisu o
zadávání veřejných zakázek?Jde
o porušení zákona? Jestli je tomu tak, jaká
opatření budou proti ředitelce VFN vyvozena?
7. V rámci restrukturalizace se zřejmě předpokládá
zachováni III.chirurgické kliniky, která
je odloučeným pracovištěm v Londýnské
ulici. Podle neoficiálních informací má
být jedna budova této kliniky vrácena v rámci
restituce, druhá budova (Záhřebská
5) je majetkem soukromé osoby a VFN zde platí vysoké
nájemné. Jak dlouho má III.chirurgie v těchto
budovách fungovat? Je provoz této kliniky pro VFN
vůbec ekonomicky únosný? Proč se nabízí
pracovníkům Tl.chirurgické kliniky zda nechtějí
přejít pracovat právě na III.chirurgii?
8. Je v našem právním státě nadále únosné, abyste i Vy, pane ministře porušoval platné právní předpisy? V této nemocnici jste totiž paní ředitelku ing.Kocourkovou s platností od 1.1.1995 jmenoval do funkce, aniž jste respektoval vyhl.24/93 Sb., kterou jste sám podepsal.
Tato vyhláška bez možnosti vyjímky stanoví
(ostatně na základě zákona č.20/66
Sb. v úplném znění), že místo
ředitele zdravotnického zařízení
může být obsazeno výhradně na
základě výběrového řízení.
Nerespektování tohoto ustanovení se, zatím
bez velkých výčitek svědomí
o porušování práva stává
zvykem. Co hodláte učinit k nápravě
v tomto případě? Lze snad říci,
že ředitelka VFN dosáhla lepších
ekonomických výsledků než její
předchůdci nebo že snad více respektuje
právo platné na území ČR?
Vážený pane ministře, jistě se shodneme na tom, že naše zdravotnictví i systém zdravotní péče není v dobrém stavu a že potřebuje zlepšit. Prioritním hlediskem musí být zájem pacienta.
Současná situace na chirurgických klinikách
VFN v Praze, ani nejasné představy o změnách
rozhodně tento zájem nerespektují. Očekávám,
že nejen odpovíte na otázky uvedené
v mé interpelaci, ale, že naleznete řešení
situace a přijmete opatření, která
nepříznivý vývoj v tomto případě
zvrátí.
MINISTR ZDRAVOTNICTVÍ
ČESKÉ REPUBLIKY
MUDr. LUDĚK RUBÁŠ
V Praze dne 17. srpna 1995 | |
Zn.: KM 464 03 - 4. srpna 1995 |
Vážený pane poslanče,
k Vaší interpelaci týkající se
příkazu ředitelky Všeobecné fakultní
nemocnice č. 95/49 Vám sděluji následující:
K bodu 1)
Příprava a vydání příkazů
ředitelů přímo řízených
organizací Ministerstvem zdravotnictví ČR
(dále jen "ministerstvo") je plně v jejich
kompetenci, neboť tyto organizace jsou samostatnými
právními subjekty. Po zjištění
vydání příkazu ředitelky Všeobecné
fakultní nemocnice (dále jen "VFN") č.
95/49 došlo na základě upozornění
ministerstva ke zrušení citovaného příkazu.
K bodu 2)
Podle předložených podkladů a získaných
informací došlo k uvedeným jednáním
mezi VFN a LF UK (popř. i jedn. klinikami).
K bodu 3)
Podle našeho názoru se v současné době
nejedná o zásadní koncepční
změny jednotlivých klinik. Jedná se zejména
o přemístění II. chirurgické
kliniky.
K bodu 4)
Obdobná otázka jako v bodu 2) Vaší interpelace.
Nedomníváme se, že dojde k problémům
v organizaci výuky posluchačů 3., 4. a 6.
ročníků LF UK. Organizace výuky posluchačů
LF UK na jednotlivých klinikách je zejména
v kompetenci jejich primářů a přednostů.
K bodu 5)
Nedomnívám se, že jednotlivé organizační
změny prováděné samostatnými
právními subjekty jsou věcí všech
občanů České republiky. Ředitelé
samostatných právních subjektů jsou
plně odpovědni za kroky, které ve svých
funkcích učiní. V případě
akceptování Vašeho názoru jsou ředitelé
všech samostatných právních subjektů
zbyteční a k řízení těchto
subjektů je nutno vypisovat referendum. V případě
Vašeho přesvědčení, že se
v tomto případě jedná o trestný
čin, je Vaší povinností uvedenou záležitost
oznámit příslušných orgánům
činným v trestním řízení.
K bodu 6)
Ministerstvo není informováno o a.s. Endeco. Pokud
se jedná o zakázku, kterou by měla tato společnost
pro VFN zajišťovat, je nutno striktně postupovat
v souladu se zákonem č. 199/1994 Sb., o zadávání
veřejných zakázek.
K bodu 7)
V první větě tohoto bodu jste v podstatě
odpověděl na většinu otázek položených
v dalších větách. Je předpokládáno
zachování III. chirurgické kliniky ve stávajících
prostorách. Na Vaši otázku týkající
se nabízení pracovního uplatnění
zaměstnancům II. chirurgické kliniky na III.
chirurgické klinice Vám nemohu odpovědět,
neboť pracovní uplatnění zaměstnanců
VFN je plně v kompetenci ředitele VFN a jednotlivých
zaměstnanců VFN. Tento postup je plně v souladu
se zákoníkem práce.
K bodu 8)
Postup ministerstva není v rozporu s vyhláškou
č. 247/1993 Sb., neboť ředitelka VFN byla pouze
jmenována do doby jmenování nového
ředitele na základě výběrového
řízení. Výběrové řízení
by mělo být vyhlášené v následujícím
období (vzhledem k nutnosti zajistit účast
členů komise není období prázdnin
vhodným pro konání výběrových
řízení).
S pozdravem
Vážený pan
doc. Ing. Zdeněk Trojan, CSc.
poslanec Poslanecké sněmovny
Parlamentu ČR
Praha
MINISTR ZDRAVOTNICTVÍ
ČESKÉ REPUBLIKY
PhDr. Jan STRÁSKÝ
Vážený pane poslanče,
na 34. schůzi dne 28. 9. 1995 Poslanecká sněmovna
vyslovila nesouhlas s odpovědí tehdejšího
pana ministra zdravotnictví na Vaši interpelaci ve
věci II. chirurgické kliniky Všeobecné
fakultní, nemocnice v Praze. Vracirn se proto k této
problematice. Odpověď na Vámi.uváděný.
bod byla vyčerpávající, rozšiřuji
původní odpověď k ostatním bodům.
K bodu 2
K zahájení a řádnému jednání
za účasti zástupců všech tří
klinik a Lékařské fakulty Univerzity Karlovy
a k důsledné oponentuře připravované
reprofilizace došlo. Konalo se od nástupu nového
vedeni Fakultní nemocnice od února 1995. Předmětem
bylo řešení situace tří chirurgických
klinik i s tím, jak bude zajištěna výuka
studentů Lékařské fakulty ve 3.. 4.
a 6. ročníku. Na žádném jednání.
které probíhalo i za účasti akademického
senátu. nevznesli zástupci II. chirurgické
kliniky nikdy protest proti předmětu jednání.
Souhlasili s optimalizaci a reprofilizací zdravotnického
zařízení školy.
První protiakce se objevily. až když došlo
k přemísťováni II. chirurgické
kliniky na 1. chirurgickou kliniku z důvodu rekonstrukce
II. chirurgické kliniky, neboť tato je ihned po pavilonu
Otorhinolaryngologie. klinikou v nejhorším technickém
stavu.
Prohlášení děkana 1. LF UK pana doc.
MUDr. Petra Hacha, CSc. vztahující se k chirurgickým
klinikám fakulty a Všeobecné fakultní
nemocnice Vám pro úplnost cituji:
"Vedení fakulty přijalo návrh nemocnice
na realizaci stavebních úprav v areálu VFN,
které jsou zaměřeny na zlepšení
ubytovacích podmínek pacientů a pracovních
podmínek lékařů a zdravotníků.
Tyto úpravy jsou perspektivně zaměřeny
na podporu srdeční a cévní chirurgie.
To si stanovila fakulta za jeden ze stěžejních
rozvojových cílů. Jednání o
změnách léčebně preventivní
péče a výuky chirurgie jsou dlouhodobá
a již několikrát probíhala za zvýšené
pozornosti široké veřejnosti díky kampaním
v hromadných sdělovacích prostředcích.
Informace, které byly zveřejňovány,
byly často tendenčně zkreslené, neobjektivní
a nekorektní, takže vedly k nesprávným
závěrům.
Jako děkan fakulty mohu prohlásit, že stavební
úpravy se nijak nedotýkají organizační
struktury fakulty, že v souvislosti s nimi nebylo zrušeno
žádné pracoviště, že akademický
senát byl a je průběžně informován
a vedení fakulty získalo pro svá stanoviska
i provozní opatření pochopení jak
u vedení University, tak i u ministra školství,
mládeže a tělovýchovy. Chirurgické
služby i studijní programy dnes probíhají
sic v jiných podmínkách, ale v plném
rozsahu.
Protože Všeobecná fakultní nemocnice je
obrovský komplex různorodých pracovišť
a probíhá v ní složitý proces
slučováni dvou původních fakultních
nemocnic. je nutné očekávat organizační
změny, které se dotknou téměř
všech pracovišť. O všech jedná nemocnice
se školou a jejich uskutečňování
je vázáno na shodu obou partnerských stran,
aby bylo zajištěno plněni všech úkolů
nemocnice i fakulty.
Věřím, že tyto změny. z nichž mnohé mohou znamenat průlom do tradičních struktur. proběhnou v méně konfrontačním ovzduší."
Konec citace prohlášení děkana.
K bodu 3
Navržené změny v časovém plánu
s horizontem pěti let zcela respektují vztah Všeobecné
fakultní nemocnice Praha ke všem územním
celkům, obvodním, okresním, celopražským,
bývalým krajským i celorepublikovým.
Pacientů se navržené změny netýkají,
dochází pouze k vnitřní restrukturalizaci
nemocnice v optimálnější celek, přičemž
se spádovost nemění. Změny v chirurgických
oborech nelze posuzovat odtrženě od celkových
změn. Žádné pracoviště nebylo
zrušeno. Po nezbytnou dobu byla omezena zdravotnická
činnost II. chirurgické kliniky s tím, že
veškeré služby jsou poskytovány v rámci
I. chirurgické a III. chirurgické kliniky. Nikdo
z pracovníků!I. chirurgické kliniky nebyl
propuštěn. Stávající situaci
Lze posoudit jako zcela funkční zabezpečení
chirurgických oborů pro pacienty z příslušných
spádových území a pro pacienty dle
svobodné volby.
Vzhledem k tomu, že se spádovost Všeobecné
fakultní nemocnice Praha nezměnila, nebyla nutná
konzultace změn spádových území.
Změna v zabezpečení oboru traumatologie v
dubnu 1995 byla s územními celky vzhledem k povaze
v předstihu zajištěna a projednána.
Pro Vaši informaci cituji i vyjádření
přednostky 1. chirurgické kliniky prof. MUDr. M.
Peškové, DrSc. a primáře téže
kliniky MUDr. M. Frieda, CSc. k organizaci a zabezpečení
léčebné péče po přemístění
II. chirurgické kliniky na I. chirurgickou kliniku Všeobecné
fakultní nemocnice.
Cituji: "Po přemístění nedošlo
k prodloužení objednacích termínů
pro plánované výkony. Nynější
čekací doba se pohybuje v rozmezí 1 - 2 týdnů
od vyšetření nemocného na ambulanci
po přijetí k operaci včetně nezbytných
předoperačních vyšetření,
prováděných vesměs v terénu.
Po umístění plánovaných pacientů
zbývá pro akutní příjmy v pohotovostních
službách na klinice průměrně
10 volných lůžek denně. V ambulantní
složce je ošetřeno kolem 200 nemocných
denně a průchodnost ambulancí je dostatečná
jak z hlediska prostorového, tak i doby čekání
na ošetření. Nepřesahuje zhruba 20 -
30 minut v době maximálního vytížení
ambulance, se samozřejmým přednostním
ošetřováním akutních ambulantních
nemocných. Celkově Lze konstatovat, že se přemístění
II. chirurgické kliniky zatím (k 3.10.1995) nijak
nepříznivě neprojevilo na všech výše
uvedených ukazatelích poskytované péče".
Konec citace.
Všeobecná fakultní nemocnice měla před
přemístěním 312 chirurgických
lůžek, z toho 33,9 denně neobsazených,
30 denně sociálně a dlouhodobě ležících.
Takže reálně bylo využíváno
248 lůžek. V současné době máme
263 lůžek, dochází tedy k navýšení
o 15 lůžek. V budově II. chirurgické
kliniky bude po dokončení rekonstrukčních
prací 118 lůžek, ne vždy pro plánované
výkony, jak je uváděno. Pro neodkladnou úrazovou
a chirurgickou péči je k dispozici 145 lůžek,
kdy v současné době na I. chirurgické
klinice je v provozu 139 lůžek, z toho 24 standardních,
5 intenzívní péče pro traumatologické
pacienty. Dále je v provozu 90 standardních lůžek
a 8 intenzivní péče pro všeobecnou chirurgii
a 12 lůžek intermediální péče.
K dispozici je 6 operačních sálů.
K bodu 4
Jak již bylo zdůrazněno v bodě č.
2, byly změny projednávány s fakultními
orgány 1. Lékařské fakulty UK i se
zástupci akademického senátu. Problémy
v organizaci výuky nenastaly vzhledem k tomu, že zavčas
došlo k patřičné úpravě.
Dodnes se neobjevily žádné připomínky
nebo stížnosti ani ze strany studentů.
K bodu 5
Zdůrazňuji. že nedochází u chirurgických
klinik již k třetí reorganizaci, jak pane poslanče
uvádíte. Jde o kontinuální proces
a jednotlivé kroky jsou v souladu s celkovými potřebami.
Mýlíte se, že k vybudováni odd. kardiovaskulární
chirurgie v 1. chirurgické klinice došlo teprve na
začátku letošního roku současným
managementem nemocnice. neboť bylo vybudováno již
v. 1992, než nastoupilo toto vedení.
Je pravda, že k 1.4.1995 došlo k přestěhování
traumatologie I. chirurgické kliniky do budovy II. chirurgické
kliniky. Bylo potřeba získat nejen větší
prostor pro kardiochirurgii, ale i ekonomicky pomoci II. chirurgické
klinice Všeobecné fakultní nemocnice vzhledem
k tomu, že výkony traumatologie jsou finančně
dobře hodnoceny a!I. chirurgická klinika je v hlubokém
ekonomickém propadu. Náklady na stěhování
traumatologie byly nulové. Vše provedli zaměstnanci
technicko-provozního oddělení Všeobecné
fakultní nemocnice.
Další stavební úpravy v budově
II. chirurgické kliniky budou hrazeny z úvěru.
Všeobecná fakultní nemocnice je jedinou pražskou
nemocnicí, která úvěr nemá
a očekává jeho získání
v nejbližší době. Otázka splácení
úvěru ze strany Všeobecné fakultní
nemocnice je odvozena z výkonnosti pracoviště
kardiovaskulární chirurgie, kde se počítá
s výkonem 800 až 1000 operaci srdce ročně
a tak jsou koncipovány ekonomické ukazatele a propočty.
Úvěr bude jištěn obratem nemocnice.
K bodu 6
Na rekonstrukci II. chirurgické kliniky byla vypsána
veřejná obchodní soutěž.
K bodu 7
V rámci restrukturalizace dojde k přemístění
III. chirurgické kliniky do budovy II. chirurgické
kliniky, kde bude tedy působit nejen kardiovaskulární
chirurgie.
Informace o navrácení budovy, kde sídlí
III. chirurgie, je neoficiální. Na tuto budovu se
restituce nevztahuje - nebyl vyžádán žádný
restituční nárok. Podle sdělení
ředitelky Ing. Dany Kocourkové, CSc. je zde Všeobecná
fakultní nemocnice v pronájmu a nájemné
činí 300 tis. čtvrtletně.
Pracovníkům II. chirurgické kliniky bylo
nabídnuto uplatnění jak na I. chirurgické
klinice, tak na odděleni kardiovaskulární
chirurgie. Vedením Všeobecné fakultní
nemocnice není preferován přechod lékařů
z II. chirurgické kliniky na III. chirurgickou kliniku.
Doufám, vážený pane poslanče,
že přijmete odpověď na Vaši interpelaci
s tím, že sporné body jsou tímto objasněny.
S pozdravem
Vážený pan
doc. Ing. Zdeněk Trojan. CSc.
poslanec Poslanecké sněmovny
Parlamentu ČR
Sněmovní 4