Ve smyslu § 112 odst. 4 zákona č. 90/1995 Sb.,
o jednacím řádu Poslanecké sněmovny,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslankyně Anny Váchalové na
ministra zdravotnictví Jana Stráského a odpověď
ministra zdravotnictví Jana Stráského na
tuto interpelaci. Paní poslankyně Anna Váchalová
požádala o zařazení uvedené odpovědi
na pořad schůze Poslanecké sněmovny.
Interpeiace a odpověď jsou přílohami
sněmovního tisku.
Příloha
Vážený pane ministře,
obracím se na Vás se žádostí
o stanovisko k následujícímu konkrétnímu
případu, kdy VZP (Všeobecná zdravotní
pojišťovna ČR) brzdí rozvoj specializované
zdravotní péče o velkou skupinu zdravotně
postižených, kterými jsou bezesporu diabetici
(počtem 500 000 tvoří cca 45% všech
zdravotně postižených). Diabetes mellitus je
závažným sociálně-zdravotním
problémem všech států, proto evropské
vlády, a naši nevyjímaje, podepsaly již
v roce 1989 v Saint Vincent deklaraci, kde se zavázaly
k trvalému zlepšování zdravotních
i sociálních podmínek všech diabetiků.
V naší republice se na aplikaci závěrů
této deklarace významně podílí
Svaz diabetiků ČR, který m.j. přišel
již v roce 1990 s myšlenkou vytváření
specializovaných center pro péči nejen o
diabetiky, ale i další nemocné postižené
metabolickými chorobami. Takže by měla být
pod jednou střechou soustředěna specializovaná
zdravotní péče: ordinace diabetologická,
oční, neurologická, cévní,
nezbytná biochemická laboratoř, poradenské
a konzultační středisko Svazu diabetiků,
prodejna racionální výživy, příp.
lékárna - dle místních možností
a potřeb.
Takovéto komplexní centrum se jako jedno z prvních
v republice začalo vytvářet v Mělníce.
Městský úřad pro potřeby vznikajícího
DiaCentra přislíbil vhodný objekt, banka
finanční krytí pomocí úvěru,
Svaz diabetiků připravil koncepci a oslovil lékaře
výše uvedených odborností, takže
zdánlivě nestálo nic v cestě takovéto
celospolečensky žádoucí zařízení
začít budovat. Objevila se však zatím
nepřekonatelná překážka, kterou
je uzavření smlouvy mezi budoucí biochemickou
a mikrobiologickou laboratoří a VZP. Ředitel
mělnické pobočky na žádost odpověděl,
že všem ostatním odbornostem, které již
jsou ve smluvním vztahu s VZP, nemůže bránit
přestěhovat se do budoucího DiaCentra, ale
vzhledem k tomu, že laboratoř provozuje místní
nemocnice, byl by ochoten navázat smluvní vztah
s nově vznikajícím oddělením
klinické biochemie pouze za podmínky - cituji: "v
platebnich podmínkách bude uvedeno, že výkony
by byly účtovány prostřednictvím
objednavatele". Tato cíleně navržená
podmínka by samozřejmě novou laboratoř
výrazně znevýhodnila, ba diskriminovala.
Při znalosti systému proplácení lékařských
výkonů a při obecně známých
současných platebních podmínkách
by toto zařízení bylo odsouzeno k zániku
během několika dní.
Vážený pane ministře, pokud nám
VZP reguluje zdravotnickou síť, ačkoli k tomu
není zákonem zmocněna, budiž. Ale je
třeba rozlišovat mezi privátní ambulancí
lékaře a zařízením komplementu,
který nemůže produkovat vyšetření
dle svého uvážení, ale pouze respektovat
objednávky na vyšetření jednotlivých
lékařů. Z tohoto hlediska je jedno, zda pacient
se žádankou na laboratorní vyšetření
zajde do státní nebo privátní laboratoře,
neboť ji může uplatnit pouze jedenkrát,
t.j. v jednom zařízení. Jedná se o
obdobu lékáren, kde jejich rozvoji nikdo nebrání,
protože lékařský předpis (recepis)
může být realizován pouze jednou, v
jedné lékárně a již v žádné
jiné.
Doufám tedy, vážený pane ministře,
že po prošetření celé záležitosti
bude mělnickým umožněno předmětné
DiaCentrum zřídit.
Děkuji.
Přílohy:
1. Žádost o uzavření smlouvy
2. Odpověď VZP ČR
![]() |
MINISTERSTVO ZDRAVOTNICTVÍ
ČESKÉ REPUBLIKY ministr zdravotnictví PhDr. Jan Stráský |
Vážená paní poslankyně,
dovolte mi sdělit Vám stanovisko k Vašemu názoru,
že Všeobecná zdravotní pojišťovna
brzdí rozvoj specializované zdravotní péče
o diabetiky tím, že odmítá v plné
šíři uzavřít smlouvu s biochemickou
a mikrobiologickou laboratoři v nově zřizovaném
DiaCentru v Mělníku.
Postup ředitele pobočky okresní pobočky
VZP v Mělníku je motivován Ministerstvem
zdravotnictví ověřenou skutečností,
že tato zdravotní péče je Mělníku
v dostatečném rozsahu zabezpečena laboratoří,
která pracuje v rámci okresní nemocnice.
Poněvadž VZP zřejmě chtěla zřizovanému
DiaCentru přesto vyjit vstříc, nabídla
mu účtování prostřednictvím
objednavatele, aby si zajistila, že laboratoř bude
vykazovat pouze výkony lékaři DiaCentra ordinované.
Nejde tedy o znevýhodnění, ale o znemožnění,
aby laboratoř místo jednoho ordinovaného
vyšetřeni provedla na automatu další vyšetření
nenaordinovaná (a předložila je VZP k úhradě).
Je totiž skutečností, že laboratoře
účtují podstatně více výkonů,
než kolik je po nich požadováno. Nemohu zcela
souhlasit s Vaším názorem, že se v případě
laboratorních vyšetření jedná
o obdobu lékáren - zatímco hustota lékáren
dosud ve většině lokalit nedosáhla potřebné
úrovně, siť existujících laboratoří
je dostatečná až nadměrná. Lékárník
na jeden recept může vydat nejvýše dva
druhy léků, laboratoř však z jednoho
vzorku může provést řadu vyšetření,
která naúčtuje a plošná kontrola
při stamiliónech vyšetření je
nemožná. Laboratorní výkony jsou vysoce
lukrativní a řeší řadě
zařízení jejich ekonomické problémy.
Vzhledem k Vámi uváděnému složení
budoucího DiaCentra nejsem přesvědčen
o tom, že ke své činnosti potřebuje
nutně zázemí mikrobiologické a biochemické
laboratoře. Pokud by dosavadní diabetologická
poradna nesídlila přímo v nemocnici, nejspíše
by ji rovněž neměla, tím spíše,
že diabetologické poradny jsou schopny provádět
si základní vyšetření samy. Ostatní
uváděné odbornosti tuto laboratoř
nepotřebují zcela nepochybně: cévní
ambulance i na chirurgických klinikách fakultních
nemocnic pracuje obvykle dvě dopoledne v týdnu,
oční péče o diabetiky a další
nemocné s metabolickými poruchami rovněž
v okresních podmínkách asi nepokryje celý
úvazek a nevyžaduje laboratoř přímo
v budově, ani činnost ambulantního neurologa
není podmíněna bezprostředním
sousedstvím laboratoře biochemické, natož
mikrobiologické. Je tedy zřejmé, že
DiaCentrum může fungovat i bez vlastní biochemické
laboratoře.
Konkrétně v Mělníku je tedy péče
o diabetiky zabezpečována zmíněnými
odbornostmi centrálně včetně lékárny
v NsP a to pracovníky, kteří hodlají
zřídit DiaCentrum. Stávající
vedoucí laboratoře má v úmyslu s veškerým
personálem přejít do DiaCentra. Pro nemocnici
by to znamenalo okamžitě přijmout pro laboratoř
nový personál. Takže zdravotní péče
pro diabetiky by se nezměnila, pouze místo v NsP
by tutéž péči dostali v DiaCentru a
uzavření smlouvy s DiaCentrem na činnost
laboratoře v plném rozsahu by vedlo evidentně
k nárůstu o jednu laboratoř v rozsahu OKB
okresní nemocnice s poliklinikou.
Vážená paní poslankyně, rád
bych také poněkud upřesnil Váš
názor, že VZP reguluje bez zákonného
oprávnění síť zdravotnických
zařízeni. Je pravdou, že dosud neexistuji obecně
závaznou právní normou stanovené standardy
hustoty sítě poskytovatelů, které
by odpovídaly zdravotní politice státu a
jeho ekonomickým možnostem a byly závazné
pro zdravotní pojišťovny. Nicméně
stávající právní úprava
ukládá VZP ČR v § 6 odst. 6) zákona
551 /91 Sb. v platném znění definovat ve
zdravotně pojistném plánu soustavu smluvních
zdravotnických zařízeni, jimiž bude
zajištěna dostupnost zdravotní péče
pro její pojištěnce. Zákon jí
tedy od poslední novelizace ukládá regulovat
síť svých smluvních zařízení.
VZP nebrání vzniku a činnosti nových
zdravotnických zařízení, pouze v souladu
se zákonem reguluje síť svých smluvních
partnerů tak, aby na jedné straně zajistila
svým pojištěncům optimální
(nikoli maximální) dostupnost péče,
na druhé straně udržela rovnovážné
hospodaření, jak jí rovněž ukládá
zákon.
Vážená paní poslankyně, po pečlivém
přešetření celé záležitosti
jsem dospěl k názoru, že v případě
rozhodnutí VZP uzavřít s biochemickou a mikrobiologickou
laboratoří připravovaného DiaCentra
pouze smlouvu znějící na účtováni
prostřednictvím objednatele VZP rozvoj specializované
zdravotní péče nebrzdí, naopak že
v souladu s požadavky zdravotní politiky a navíc
i v souladu s usnesením výboru pro sociální
politiku a zdravotnictví Parlamentu ČR připouští
další rozšiřování sítě
smluvních zařízení pouze tam, kde
to nezbytně vyžaduje nedostatečné zajištění
dostupnosti zdravotní péče pojištěncům.
Zřízení DiaCentra bude jistě záslužným
krokem v prohloubení péče. o pacienty, bude
však zřejmě nutno vzhledem ke všem výše
uvedeným skutečnostem znovu zvážit opodstatněnost
začlenění mikrobiologické a biochemické
laboratoře ve vztahu k ekonomice celého zařízení.
Vážená paní poslankyně, jsem
přesvědčen, že Vám stěžovatelem
nebyly poskytnuty všechny relevantní informace a věřím,
že se ztotožníte s mým stanoviskem.
S pozdravem
Vážená paní
Anna Váchalová
poslankyně Parlament
České republiky