Předkládá se:
Na základě zákona č. 569/1991 Sb.,
o Pozemkovém fondu České republiky
Předkládá: Prof. Ing. Václav Klaus, CSc.
předseda vlády České republiky
Zpracoval:
Ing. Josef Lux
místopředseda vlády
ministr zemědělství ČR
a předseda prezidia
Pozemkového fondu ČR
Usnesení a stanovisko vlády ČR | |
Důvodová zpráva | |
Návrh rozpočtu | |
Usnesení Dozorčí rady k návrhu rozpočtu | |
Stanovisko ministerstva financí | |
Vyjádřeni ke stanovisku ministerstva financí |
V Praze dne 29. února 1996
Vláda
I. schvaluje stanovisko k návrhu rozpočtu
Pozemkového fondu České republiky pro rok
1996 uvedené v příloze tohoto usnesení;
II. pověřuje
1. předsedu vlády předložit stanovisko
uvedené v bodě I tohoto usnesení a návrh
rozpočtu Pozemkového fondu České republiky
pro rok 1996 předsedovi Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky,
2. místopředsedu vlády a ministra zemědělství
a předsedu prezídia Pozemkového fondu České
republiky odůvodnit stanovisko uvedené v bodě
I tohoto usnesení při projednávání
návrhu rozpočtu Pozemkového fondu České
republiky pro rok 1996 v Poslanecké sněmovně
Parlamentu České republiky;,
III. ukládá místopředsedovi
vlády a ministru zemědělství a předsedoví
prezidia Pozemkového fondu České republiky
1. prověřit přiměřenost výnosů
a úroků ze zvláštních účtů
uvedených v návrhu rozpočtu a výsledek
tohoto prověření projednat s místopředsedou
vlády a ministrem financí,
2. navrhnout vládě do 31. března 1996 formy
finančního spolupodílení se Pozemkového
fondu České republiky na dalším průběhu
transformace zemědělství.
Provedou:
předseda vlády,
místopředseda vlády a
ministr zemědělství a
předseda prezidia Pozemkového
fondu České republiky,
místopředseda vlády a
ministr financí.
VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY
Prezidium Pozemkového fondu České republiky
předložilo vládě podle § 6 zákona
České národní rady č. 569/1991
Sb., o Pozemkovém fondu České republiky,
návrh rozpočtu Pozemkového fondu České
republiky pro rok 1996.
Vláda projednala návrh rozpočtu Pozemkového
fondu České republiky pro rok 1996 na jednání
své schůze dne 28. února 1996 a doporučuje
Poslanecké sněmovně Parlamentu České
republiky tento návrh schválit.
V souladu se zákonem ČNR č. 569/1991 Sb.
o Pozemkovém fondu České republiky předkládá
vláda České republiky Poslanecké sněmovně
Parlamentu ČR ke schválení návrh rozpočtu
Pozemkového fondu České republiky na rok
1996. Návrh rozpočtu byl projednán v Dozorčí
radě Pozemkového fondu České republiky.
Rozpočet předpokládá příjmy
ve výši 2,100 mld. Kč a výdaje ve výši
1,045 mld. Kč. Rozdíl aktiv a pasiv je aktivní
+ 4, 274 mld. Kč.
S ohledem na předpokládané možné
komplikace s termínem projednávání
rozpočtu v průběhu volebního období
roku 1996 předkládáme návrh rozpočtu
s časovým předstihem, takže i výsledky
roku 1995 jsou částečně předpokládané.
V žádném případě by však
nemělo dojít k podstatným a výrazným
rozdílům.
Návrh rozpočtu je předkládán
Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR
včetně zapracovaných připomínek
z usnesení vlády č. 154.
AKTIVA. | Předpokl.výsledek 1995. | Návrh 1996 |
Přenos aktiv fin.prostředků k 1.1.95/96 | 1 888,0 x(-500 vratka FNM) | 3 219,0 |
PŘÍJMY | ||
1. Výnosy z privatizace | 1 150,0 | 955,0 |
2. Výnosy z pronájmů majetku státu | 300,0 | 400,0 |
3. Výnosy z převodů nemovitostí státu | 80,0 | 145,0 |
4. Ostatní výnosy (vymožené pohledávky,úroky, vratky MZe) | 320,0 | 600,0 |
Příjmy celkem | 1 850,0 mil. Kč | 2 100,0 mil. Kč |
AKTIVA CELKEM | 3 738,0 mil. Kč | 5 319,0 mil. Kč |
1, Výnosy z privatizace
1995 (předpoklad) | 1150,0 mil. Kč |
1996 | 955,0 mil. Kč |
Předpokládaný příjem v roce
1996 je tvořen především ročními
splátkami z již uzavřených kupních
smluv splátkového režimu kupních cen.
V roce 1995 bylo uzavřeno více než 1500 smluv
s objemem majetku cca 6 mld. Kč. Částečné
snížení je způsobeno ve větší
míře realizací veřejných soutěží
prodeje majetku ve třetích kolech za snížené
ceny a dále vlivem odkladů splátek kupních
cen. Rovněž možnost úhrady kupní
ceny pohledávkami, vyplývajícími ze
zákona č.229/1991 Sb. ve znění později
platných změn a doplňků ovlivňuje
příjmy z privatizace.
a) předpokládaný příjem 1996 | - splátky kupní ceny | 355,0 mil. Kč. |
b) | - přímý prodej - kup.smlouvy 1996 | 345,0 mil. Kč |
c) | - veřejné soutěže | 225,0 mil. Kč |
d) | - výnos z prodeje akcií | 30,0 mil. Kč |
Celkem | 955,0 mil. Kč |
2. Výnosy z pronájmů majetku státu
1995 (předpoklad) | 300,0 mil. Kč |
1996 | 400,0 mil.Kč |
Výnosy vychází z předpisu nájemného
pro rok 1995, povýšené o předpisy nájemného
z bytového fondu. Výši plnění
předpisu mohou ovlivnit případné zdůvodněné
odklady plateb a dále předpokládané
5% neplnění smluv ze strany nájemců.
3. Výnosy z převodu nemovitostí státu
1995 (předpoklad) | 80,0 mil. Kč |
1996 | 145,0 mil. Kč |
Výnos vychází z předpokladu prodeje
pozemků dle § 17, odst.3, písm.c osobám,
které mají dle územních rozhodnutí
uskutečnit investiční výstavbu ve
veřejném zájmu. Předpokládá
se nárůst proti skutečnosti roku 1995.
4. Ostatní výnosy
1995 (předpoklad) | 320,0 mil. Kč |
1996 | 600,0 mil. Kč |
Skladba výnosů | - příjmy z pohledávek | 350,0 mil. Kč |
úroky ze zvl.účtů | 198,0 mil. Kč | |
vratky MZe | 52,0 mil. Kč |
Příjmy z pohledávek předpokládají
částku 20%(zaokr.) z celkem 1 700 mil.Kč
pohledávek. Výnosy z úroků jsou dány
termíny úložek vkladů a výší
úroků na zvláštních účtech
(u termín.vkladů od 13 do 11,7% p.a. a trváním
úložky, dále úroky z úvěrů
a pod.). Vratky MZe - doposud nevrácené části
odstupného a fin.výpomoci st.statkům v roce
1993,94.
PASIVA
VÝDAJE PF ČR, | Předpokl. výsledek 1995 | Návrh 1996 |
1.Výdaje na správu majetku | 148,0 | 200,0 |
2.Výdaje na trvalé porosty | - | 30,0 |
3.Náklady na údržbu HMZ | 113,0 | 100,0 |
4. Náklady spojené s privatizací | 19,0 | 112,5 |
5. Náklady spojené s vydáváním náhrad | 31,0 | 40,0 |
6. Finanční náhrady dle §18 a | 35,0 | 300,0 |
7. Náklady spojené s vymáháním | 3,0 | 53,0 |
pohledávek,vč. nákl.na provoz majetku PF | ||
8. Náklady na úhradu restitučních | - | 20,0 |
a privat.soudních sporů, které je | ||
povinen hradit PF, včetně úhrady | ||
případných škod | ||
9. Provozní a invest.náklady instituce | 170,0 | 189,6 |
Výdaje celkem | 519,0 mil.Kč | 1 045,1 mil.Kč |
AKTIVA - PASIVA | + 4 273,9 mil.Kč |
1. Výdaje na správu majetku
1995 (předpoklad) | 148,0 mil. Kč |
1996 | 200,0 mil. Kč |
Plánovaný objem výdajů představuje
1,67% z hodnoty nemovitého majetku ve správě
PF a jsou určeny především na likvidaci
havarijních situací, úhrady nákladů
na správu majetku na základě rozhodnutí
orgánů státní správy.Předpokládaný
výdaj nedosahuje hodnoty 2% odpisové sazby nemovitostí,
sloužící prosté reprodukci.Předpokládaný
mírný nárůst výdajů
je ovlivněn převzetím správy nemovitostí
od Českých lesů. Obecně se jedná
o správu dlouhodobě neudržovaného majetku,
jehož případné vydání
je podmíněno funkčností, kterou musí
správce zajistit. Obecně Lze konstatovat, že
nejméně 50% tohoto majetku je z hlediska charakteru
nevydatelné (komunikace,mostky, inž.sítě,
silážní a hnojné žlaby,plata a
pod.).
2. Výdaje na trvalé porosty
1995 | 0 |
1996 | 30,0 mil. Kč |
Přes nulový výdaj v roce 1995 je předpokládaný
výdaj v roce 1996. Jedná se o náhrady v případech,
kdy trvalé porosty na pozemcích státu zřídila
nestátní organizace nebo fyzická osoba a
užívání pozemku s těmito porosty
končí. Dle ceníků trvalých
porostů uvažovaná částka 30,0
mil.Kč představuje úhradu za trvalé
porosty v rozsahu cca 100 ha. Průzkum předpokládá
v roce 1996 realizaci těchto náhrad nejméně
v uvažované výši.
3. Výdaje na údržbu HMZ
1995 (předpoklad) | 113,0 mil.Kč |
1996 | 100,0 mil.Kč |
Náklady na údržbu hlavních melioračních zařízení (dále HMZ) hradí ze svých příjmů Pozemkový fond na základě ustanovení § 14 odst.5 zákona o půdě v platném zněni.
Od roku 1993, kdy dle tohoto ustanovení došlo k realizaci údržby HMZ poprvé, potřeba finančních prostředků na tyto účely každoročně klesá. Je to způsobeno příznivým důsledkem pravidelné každoroční údržby těchto zařízení, která je tak nákladově méně náročná.
Podle odborného odhadu Státní meliorační
správy se bude potřeba těchto účelových
prostředků v dalších letech snižovat
v důsledku očekávané privatizace závlahových
HMZ.
4. Náklady spojené s privatizací
1995 (předpoklad) | 19,0 mil.Kč |
1996 | 112,5 mil.Kč |
Z celkové částky 112,5 mil.Kč představuje výdaj 17,5 mil.Kč - na zajištění realizace cca 1500 přímých prodejů úhradami registrací smluv na KÚ, ověřování podpisů, geometrická zaměřování, přítomnost notářů, u veřejných soutěží rovněž nákladná inzerce.
Dalších 95,0 mil.Kč představuje náklady na nesplacené základní jmění a.s., jejichž zakladatelem je PF. V současné době existuje požadavek 9 společností s objemem 122,0 mil.Kč především v záporných kapitálových fondech.
PP řeší tuto situaci především
snižováním základního jmění,
nikoliv doplatky. Rozhodnutí však je na valných
hromadách těchto společností.
V současnosti je evidováno případné dorovnání základního jmění následovně:
VAÚ Tišice | 28,0 mil. Kč |
Zetas Mimoň | 3,6 mil. Kč |
Vinofrukt (trvalé porosty) | 20,0 mil. Kč |
Statek Kamýk | 3,5 mil. Kč |
STS Přeštice | 3, 5 mil. Kč |
ZNZ Lovosice | 14,2 mil. Kč |
Zem.podnik Albrechtice | 13,8 mil. Kč |
STS Strakonice | 2,4 mil. Kč |
Celkem | 89, o mil. Kč |
V rozpočtu je uvažována rezerva 6 mil. Kč
pro event. další případy, kde se nepodaří
snížit základní jmění.
5. Náklady, spojené s vydáváním náhrad
1995 (předpoklad) | 31,0 mil. Kč |
1996 | 40,0 mil. Kč |
Pozemkový fond hradí náklady, spojené
s převáděním nemovitostí jako
náhrad podle § 17, odst.3 písm.a) a podle §
18a zákona o půdě. Především
se jedná o geometrická zaměření
a ocenění znaleckými posudky podle oceňovací
vyhlášky č. 182/1988 Sb. ve znění
č. 316/1990 Sb.
Ústřední pozemkový úřad
MZe ČR hradí náklady, spojené s vracením
nemovitostí podle § 9 zákona o půdě,
spojené s geometrickým zaměřením
těchto nemovitostí zvláště v
případech, kdy se nevrací celý původní
pozemek, dále vytýčení vrácených
pozemků v terénu a ocenění nemovitostí,
které se původním vlastníkům,
nebo jejich dědicům nevracejí.
6. Finanční náhrady dle § 18a | |
1995 (předpoklad). | 35,0 mil. Kč |
1996 | 300,0 mil. Kč |
Finanční náhrady v hotovosti podle §
18a zákona o půdě poskytuje PF ČR
každé oprávněné osobě,
jejíž nárok podle tohoto ustanovení
vypořádává. Za obce a okresní
úřady poskytne PF ČR celkem 6 000 oprávněným
osobám 30,0 mil. Kč v hotovosti (teoret.předpoklad
činil 60,0 mil. Kč).
V roce 1996 přebírá PF ČR povinnost
plnění za státní podniky s předpokladem
vypořádání celkem 60 000 oprávněných
osob v cetkovém předpokládaném objemu
300,0 mil.Kč.
7. Náklady, spojené s vymáháním pohledávek
1995 (předpoklad) | 3,0 mil.Kč |
1996 | 53,0 mil.Kč |
Z celkového objemu pohledávek ve výši 1,7 mld. Kč bude středisko majetku vymáhat soudně prostřednictvím komerčních právníků a advokátů asi 400 mil.Kč (23,5%).
Z toho náklady na soudní poplatky 3, 5 mil. Kč
na právní služby 3,0 mil. Kč
Odstupování od smluv předpokládá rozpočet v 17,65% případů z celkové částky 1,7 mld. Kč, což představuje hodnotu 300,0 mil. Kč.
Z toho náklady na soudní poplatky 3,5 mil. Kč
na právní služby 3,0 mil. Kč
Soudní poplatky jsou stanoveny zákonem č.
549/91 Sb. v příloze sazebníku soudních
poplatků. Vzhledem k tomu, že v některých
případech bude nutno podávat odvolání,
případně uplatňovat jiná opatření
(návrhy na předběžná opatření,
návrhy na platební příkazy a pod.),
je stanovena v rozpočtu sazba 3,75 až 5% z částky
dluhu, který bude vymáhán soudně.
Sazby právních služeb ve výši 3,0
až 3,67% jsou rovněž stanoveny ze zákona
č. 270/90 Sb. o odměnách komerčních
právníků a advokátů. Částka
byla stanovena jako průměr; podílové
odměny, mimosmluvní odměny a základní
sazby.
Předpokládané náklady na provozování majetku při odstoupeni od smlouvy ve výši 40,0 mil. Kč vychází z objemu majetku, který bude spravován a přebírán PF ČR zpět o nabyvatelů do vlastnictví PF ČR. Nejedná se o majetek ve správě PF ČR, nebo byl ji realizován privatizačním procesem a nabyvatel nesplnil podmínky, privatizačního rozhodnut případně kupní smlouvy a proto přechází do majetku PF ČR. Tento majetek bude nutno provozovat do doby jeho dalšího převodu na nabyvatele na náklady PF ČR proto, aby byl minimalizovány škody na tomto majetku, vzniklé jeho nevyužitím.
Vzhledem k tomu, že nelze předpokládat příjmy
z tohoto majetku, nejsou tyto příjmy plánovány.
8. Náklady na úhradu restitučních
a privatizačních soudních sporů, které
je povinen hradit PF, včetně úhrady případných
škod
1995 (předpoklad) | 0 |
1996 | 20,0 mil. Kč |
Přesto, že v roce 1995 nevznikl žádný
uvažovaný případ, považuje rozpočet
za bytné s toto eventualitou v roce 1996 počítat.
Uvažovaných 20,0 mil. Kč vychází
z předpokladu 2,5% případů z hodnoty
18 mld. Kč majetku (450 mil. Kč) a 4,5% soudních
poplatků
V položkách 7 a 8 nepředpokládá
rozpočet v roce 1996 zpětné příjmy
z titulu úspěšných soudních sporů.
9. Provozní a investiční náklady
- viz samostatný komentář.
Položka | Skut. 95 | Nákl.na prac. | Nárůst | Nárůst | Náklady | %nárúst | Celkem 1996 |
celkem | prac | nákl (koef.) | celkem | cen a služ. | v tis.Kč | ||
Spotř.mat. a paliv | |||||||
Spotřeba energie. | |||||||
Výkony spojů | |||||||
Ost.výk.mat.povahy | |||||||
Odpisy PPS | |||||||
Služby nemat.povahy | |||||||
Opravy a udržování | |||||||
Materiálové náklady | |||||||
Počet přep.pracovníků | |||||||
Počet přep. pracovníků | |||||||
Počet přep.pracovníků | |||||||
Mzdové náklady | |||||||
Ost.os.náklady celkem | |||||||
z toho odměny pres.+DR | |||||||
ostatní (expertní) | |||||||
Mzdové a OOnáklady | |||||||
Sociální fond | |||||||
Sociální a zdravotní pojištění | |||||||
Ostatní finanční náklady | |||||||
PROVOZNÍ NÁKLADY CELKEM | 168 433 tis.Kč | ||||||
INVESTIČNÍ NÁKLADY (viz rozpis na str.ll) | 21 350 tis.Kč | ||||||
CELKEM | 189 783 tis.Kč |
Materiálové náklady
1995 (předpoklad) | 34 376 tis. Kč |
1996 | 39 085 tis. Kč |
Konstrukce materiálových nákladů vychází
z předpokládaného počtu pracovníků,
nákladů na pracovníka v roce 1995, přepočtu
podílovým koeficientem a procentem předpokládaného
nárůstu cen a služeb v roce 1996. Tato konstrukce
byla již použita v rozpočtu 1995 a je nutno konstatovat,
že se nejvíce blíží skutečným
čerpaným nákladům v rozpočtovém
roce. Z tohoto pohledu je vyhovující.
Mzdové a ostatní osobní náklady
1995 (předpoklad) | 73 740 tis. Kč (vč. OON) |
1996 | 93 758 tis. Kč (vč. OON) |
Výpočet potřeby mzdových prostředků
vychází ze skutečnosti roku 1995 (počet
479 přepočt.pracovníků, absolutního
čerpání mzdových prostředků
v přepočtu na pracovníka v částce
12 548,-Kč/měsíc) s předpokládaným
nárůstem pracovníků na průměrných
540 v roce 1996 -.viz samostatné zdůvodnění
- a 13% nárůstem mezd, které je v souladu
s nárůstem v ROPO sféře pro rok 1996
(15,6%).
Vývoj a potřeba pracovních sil
1995 | rozpočet 560 |
1995 (předpoklad skut.stavu) | 479 (průměrných přepočtených pracovníků) |
1996 | rozpočet 540 " |
Předpokládaný počet 560 pracovníků
v roce 1995 se nepodařilo naplnit. Nebyl problém
naplnění kvóty roku, problém byl však
v získání kvalitních pracovníků
na jednotlivá pracoviště, kde jsou pro funkčnost
PF nezbytní. Naopak z řady územních
pracovišť odcházejí perspektivní
a kvalifikovaní zaměstnanci nejen z finančních
důvodů, ale i z důvodů pracovního
přetížení. Pro ilustraci v roce 1993
ukončilo pracovní poměr u PF ČR 12
zaměstnanců, v roce 1994 46 zaměstnanců
a v roce 1995 do konce září ukončilo
pracovní poměr 73 zaměstnanců.
Přesto pro rok 1996 předpokládáme stav 540 průměrných přepočtených pracovníků. Tento počet je naprosto nezbytný pro neúměrný počet činností,.které musí pracoviště zajišťovat. Tento stav předpokládá úbytek průměrně přepočtených pracovníků o 20 proti rozpočtovému stavu roku 1995. V současné době předpokládáme úpravy počtu pracovníků na těch pracovištích PF ČR, kde nebyl státními statky precizně zidentifikován majetek státu (minimálně 70% předávaného majetku).,
Důkladná a přesná identifikace (v
současnosti přes 40 000 nemovitosti bez pozemků)
nemovitého majetku je nezbytným předpokladem
pro všechny další činnosti PF ČR.
Předpokládaný prodej půdy, který
rovněž předpokládá důslednou
identifikaci pozemků je v současné době
téměř nad možnosti PF ČR..
Od října 1995 stále častěji
vznikají problémy s kontrolou a sledováním
plateb, ať již se to týká převáděných
nemovitostí, zbylých po ukončené privatizaci
státních zem. podniků, nebo plateb z privatizace,
což dále zvyšuje nároky na čas
pracovníků.
Převzetím cca 12 000 nájemníků
v bytech ve správě PF, jejich evidence a měsíční
sledování plateb nájemného, včetně
enormní agendy na údržbu a opravy tohoto bytového
fondu, vlivem dlouhodobého zanedbávání
této činnosti minulými provozovateli vyžaduje
další, nepředpokládaný nárůst
počtu obslužného personálu, včetně
managementu najatých "správců".
Investiční náklady
1995 (předpoklad) | 14350 tis. Kč |
1996 | 21350 tis. Kč |
Rozklad: | |||
1. | Budování a rozšíření počítačových síti | 500 tis. Kč | (7700 Kčx65 prac.) |
2. | Nákup PC | 400 tis. Kč | (65000,-x 6 ks) |
3. | Náhradní agregáty PC | 500 tis. Kč | (10 ks hard disk, 15 ks paměť 16MB, 11 ks síťová karta) |
4. | Vybudování komunikace mezi systémy | 1 500 tis. Kč | vybudování sítě Air Lan, cena komponent,montáž a provozní poplatky |
5. | Nákup multilicencí,upgrade software | 350 tis. Kč | Word pro Windows 60 ks, |
MS SQL Server 2 ks, | |||
Windows NT server 2 ks, | |||
Procomm plus, | |||
Windows 95 2ks | |||
6. | Vývoj aplikací PF | 1 000 tis. Kč | Programové řešení podpůrných funkcí, výběru a zprac. dat,zhotovené na zakázku |
7. | Datové a informační služby + Internet | 100 tis. Kč | aktualizace právních předpisů, přístup do Internetu |
8. | Nákup aut pro ÚP (22 ks á 250 tis.Kč) | 5 500 tis. Kč | obměna starých,provozně nákladných aut |
9. | Dovybavení pracovišť | 1 500 tis. Kč | rozšíření o 30 kanceláří v rámci UP (á 50 tis.Kč) |
10. | Přemístění pracoviště VV vč. vybavení | 10 000 tis. K | č rekonstrukce 1200 m2. á 5000,-Kč/m2 vybavení 60 kanceláří á 60 tis.Kč |
Celkem investiční náklady |
ze 46. řádného zasedání DR
PF ČR, které se konalo dne 18. 1. 1995 v Praze,
Přítomni: předseda DR J. Keluar, místopředseda
DR PF iug. J. Stibic, posl. ing. J. Litorniský
Omluveni: ing. J. Meier, ing. P. Dlouhý
l. DOZORČÍ RADA
bere na vědomí
návrh rozpočtu PF ČR a
konstatuje,
že část jejich připomínek byla
do něj zahrnuta.
Připomínka DR PF k metodice sestavení provozních
nákladů, s využitím podkladů
z ÚP PF respektována nebyla a bylo by vhodné
k ní přihlédnout při tvorbě
příštího rozpočtu.
ing. J. Stibic - místopředseda DR PF
ing. J. Litomiský - člen DR PF

MÍSTOPŘEDSEDA VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
V Praze dne 31. ledna 1996 | |
Č.j. 111/4 712/1996 |
Vážený pane místopředsedo vlády,
k návrhu rozpočtu Pozemkového fondu České
republiky-na rok 1996 (čj. 135/686/95-SE ze dne 17. ledna
1996), který je připravován k dalšímu
projednání ve vládě a v Parlamentu
České republiky, zasílám přiložené
stanovisko.
S pozdravem
Příloha
Vážený pan
Ing. Josef Lux
místopředseda vlády
a ministr zemědělství ČR
Praha
k tabulkám na str. 1 a 4: podle návrhu rozpočtu
má činit rozdíl mezi příjmy
a výdaji v roce 1996 částku 4464,9 mil. Kč.
Z roku 1995 do roku 1996 se navrhuje převod částky
330 mil. Kč, přičemž tento rozdíl
nevyplývá z předpokládaných
výsledků roku 1995. V tabulce na str. 1 je třeba
doplnit počáteční stav prostředků
na začátku roku 1995 a o tuto částku
zvýšit předpokládaný stav aktiv
celkem v r. 1995. Současně je třeba vyčíslit
předpokládaný rozdíl aktiv a pasív
v roce 199, který se převádí do roku
1996.
ke str. 2. bod 1 - výnosy z privatizace v komentáři
se uvádí, že částečné
snížení je způsobeno i odkladem splátek
kupních cen. Tuto skutečnost je žádoucí
blíže osvětlit buď doplněním
komentáře k rozpočtu nebo v "Rozboru
pohledávek Pozemkového fondu ČR k 31.12 1995"
(tj. u jakého počtu subjektů došlo k
odkladu, celková roční výše splátek
a doba odkladu vč. kritérií, které
bylo důvodem odkladu splátek).
ke str. bod 5 - ostatní výnosy: příjmy
z úroků ze zvláštních účtů
ve vztahu k předpokládanému přebytku
prostředků nejsou úměrné. Doporučujeme
blíže odůvodnit (stav úložek, dlouhodobé
vklady, u kterých bank apod.), např. formou přílohy
k materiálu.
ke str. bod 3 - výdaje na údržbu hlavních
melioračních zařízení:
hrazení uvedených nákladů lze považovat
za nepřímou dotaci zemědělským
podnikům, která není nikde uváděna.
Z hlediska současného systému dotování
jde již o překonaný a nevhodný systém.
Je proto třeba, aby Pozemkový fond ČR a Ministerstvo
zemědělství přijaly taková
opatření, aby tyto výdaje mohly být
do konce roku 1996 odstraněny urychlenou privatizací
hlavních melioračních zařízení
s přednostní nabídkou sdružením
zemědělských podniků, které
meliorace využívají.
ke str. 11 - investiční náklady. bod 10:
Není jasné, na základě čeho
byla kalkulována cena 5000 Kč/m u rekonstrukce pro
přemístění pracoviště
(odhad, smluvní cena, cena na základě výběrového
řízení). Žádáme vysvětlit
i současný stav v užívání
vybavení kanceláří (j de výhradně
o majetek Ministerstva zemědělství, je zde
i inventář Pozemkového fondu, který
bude přemístěn či odprodán,
jaký je důvod vystěhování ústředí
Pozemkového fondu z budovy Ministerstva zemědělství).
Vyjádření k tabulkám na str. 1 a 4:
Připomínka je důvodná a tabulky str.
1 a 4 byly upraveny dle požadavku.
Vyjádření ke str. 2, bod 1:
Na základě usnesení výkoného
výboru Pozemkového fondu ČR je možno
poskytovat odklad termínu splátek kupní ceny
ke zmírnění dopadu ekonomického zatížení
spojeného s převzatými závazky, které
se váží k převáděnému
majetku. Kritériem pro individuální povolování
odkladu termínu splátek u majetku pro zemědělskou
prvovýrobu je výše zatížení
cizími zdroji ve vazbě na aktiva.
% zatížení cizí zdroje (ř. 079)/
aktiva celkem (ř.001)x 100
zatížení v % | doba odkladu termínu splátek v letech |
do 5 | 1 |
5,1 - 10 | 2 |
10,1 - 15 | 3 |
15,1 a více | 4 |
Odkladem splátek nedochází zásadně
k prodloužení lhůty splatnosti celé
kupní ceny vyplývající z kupní
smlouvy. Při povolení odkladu termínu splátek
je kupující povinen uhradit 10 % z původně
stanovené výše splátky.
Vyjádření ke str. 3, bod 5:
Příjmy z úroků jsou adekvátní
úložkám, jejich rozložení v průběhu
roku, rozdílnými úrokovými sazbami
dle období úložek a pod., srovnání
vychází ze skutečnosti roku 1995, kde činí
úroky 160 mil. Kč. Nepovažujeme za vhodné
zveřejňovat bilance a peněžní
ústavy.
Vyjádření ke str. 5, bod 3:
Požadavek na finanční prostředky pro
uvedený účel se opírá o tyto
důvody:
1) Jedná se o úhradu oprav a údržby
hlavních melioračních zařízení,
nikoliv o úhradu oprav a údržby melioračního
detailu ani o úhradu provozních nákladů
(el. energie, obsluha apod.), které jsou hrazeny zemědělskými
podniky.
2) Povinnost PF ČR hradit náklady na opravy a údržbu
HMZ je stanovena v § 1, odst. 5 zákona č. 229/91
Sb.
3) Zakladatelský privatizační projekt na
závlahová HMZ je na MSNMP připraven ke schválení.
Pokud k jeho schválení dojde do 30. 6. 1996, pak
požadavky PF ČR na opravy a údržbu závlahových
HMZ výrazně klesnou.
4) Privatizaci odvodňovacích HMZ, která jsou
v rozhodující většině tvořena
kanály mající charakter vodního toku
v umělém korytě, brání ustanovení
stávajícího zákona o vodách,
který dosud nebyl novelizován. Proto o způsobu
a termínu privatizace odvodňovacích HMZ nemohlo
být zatím rozhodnuto.
Vyjádření ke str. 11:
Normativ 5000,- Kč/m2 pro rekonstrukce vychází
z kalkulací stavebních a projektových organizací
pro město Prahu.
V současné době je Pozemkový fond
v Praze dislokován na čtyřech různých
místech a mimo budovu MZe je nucen platit komerční
nájemné. Proto bylo rozhodnuto o přemístění
Pozemkového fondu do budovy Ve smečkách 33,
Praha 1. Vybavení pronajatých kanceláří
v budově MZe až na velmi malé výjimky
patří MZe.
Do prostor uvolněných PF bude umístěn
Ústřední pozemkový úřad,
který rovněž nemá k dispozici potřebné
prostory.