Ve smyslu § 112 odst. 4 zákona č. 90/1995 Sb.,
o jednacím řádu Poslanecké sněmovny,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslance Josefa Mandíka na ministra školství,
mládeže a tělovýchovy Ivana Pilipa a
odpověď ministra školství, mládeže
a tělovýchovy Ivana Pilipa na tuto interpelaci.
Pan poslanec Josef Mandík požádal o zařazení
uvedené odpovědi na pořad schůze Poslanecké
sněmovny. Interpelace a odpověď jsou přílohami
sněmovního tisku.
Příloha
Evidenční číslo interpelace: 81
V Praze 20. 12. 1995 |
Vážený pane předsedo,
v příloze si dovoluji zaslat interpelaci na ministra
školství, mládeže a tělovýchovy
pana ing. Ivana Pilipa ve věci financování
učňovského školství a diskriminační
postavení žáků SOU.
S pozdravem
Ing. Josef Mandík | |
poslanec PSP ČR |
Vážený pan PhDr.
Milan Uhde
předseda Poslanecké sněmovny
Parlamentu ČR
Vážený pan
Ing. Ivan Pilip
ministr školství, mládeže a tělovýchovy
prostřednictvím pana
PhDr. Milana Uhdeho
předsedy Poslanecké sněmovny
Parlamentu ČR
V Praze dne 20. 12. 1995 |
Vážený pane ministře,
obracím se na Vás s interpelací ve věci
financování učňovského školství
a na diskriminační postavení žáků
středních odborných učilišť
vůči ostatním žákům středních
škol.
Školský zákon č. 29/1984 Sb., legislativně
zrovnoprávnil postavení středních
škol - středních odborných učilišť,
gymnázií a středních odborných
škol a současně i zrovnoprávnil postavení
všech žáků těchto středních
škol a zajistil jim bezplatné vzdělávání
ve státních školách. To bylo stvrzeno
i čl. 33 Listiny základních práv a
svobod, která je součástí ústavního
pořádku České republiky.
Z uvedeného logicky vyplývá, že i financování
všech středních škol ze strany státu
by mělo být stejné. Tuto logiku však
porušuje ustanovení § 12 školského
zákona prakticky převzaté z bývalého
zákona č. 89/1958 Sb., o výchově dorostu
k povolání v učebním poměru
(učňovský zákon), zrušeného
právě nyní platným školským
zákonem k 31. 8. 1984. Rovněž byl zrušen
institut učebních smluv mezi zákonnými
zástupci učně a podnikem, pro nějž
se učeň připravoval na povolání,
a který hradil ze svých provozních prostředků
náklady na jeho přípravu. Současně
bylo v § 227a zákoníku práce zachováno
i ustanovení umožňující uzavřít
pracovní smlouvu s úvazkem absolventa pracovat po
ukončení přípravy na povolání
v podniku, pro který se žák připravoval
na povolání. Toto v podstatě donucovací
ustanovení § 227a zákoníku práce
ztratilo v současné době své opodstatnění
a bylo zrušeno s účinností od 1. 6.
1994, neboť bylo evidentně v rozporu s Listinou základních
práv a svobod.
I když čl. 26 Listiny základních práv
a svobod zaručuje každému právo na svobodnou
volbu povolán í a přípravu k němu,
jakož i právo podnikat a provozovat jinou hospodářskou
činnost, bylo a je i nadále toto právo porušováno
ustanovením § 12 školského zákona
v platném znění, který stanoví,
že "úhrada ostatních provozních
nákladů se provádí z nákladů
právnických a fyzických osob, pro něž
se žáci připravují na povolání".
Právě toto ustanovení do jisté míry
omezuje základní práva žáků
středních odborných učilišť,
neboť je nutí, aby se připravovali pro určitou
organizaci, která za ně uhradí náklady
na jejich přípravu na povolání, které
nejsou podle ustanovení § 12 školského
zákona hrazeny ze státního rozpočtu.
Současně však nutí podnikatelské
subjekty hradit značnou část nákladů
na přípravu svých budoucích zaměstnanců,
pracovníků zejména v dělnických
povoláních, a evidentně je znevýhodňuje
oproti podnikatelským subjektům, kteří
své zaměstnance získávají z
absolventů středních odborných škol
a gymnázií, u nichž jsou náklady na
jejich přípravu na povolání plně
hrazeny ze státního rozpočtu. Přitom
zákon ČNR č. 5861 1992 Sb., o daních
z příjmů ve znění pozdějších
změn a doplňků stanoví všem stejnou
daňovou povinnost a neposkytuje žádné
úlevy podnikatelským subjektům, jímž
je dána § 12, odst. 2 školského zákona
povinnost hradit část nákladů na přípravu
svých budoucích zaměstnanců, přičemž
absolventům SOU je zákonem dána možnost
odejít po ukončení své přípravy
k libovolnému zaměstnavateli, anebo přejít
k úplně jiné profesi. Přitom jejich
nový zaměstnavatel není povinen uhradit vynaložené
náklady na přípravu žáků
na povolání v SOU. Současně ze svých
daní evidentně přispívají i
na přípravu na povolání žáků
gymnázií a SOŠ, jejichž absolventy zaměstnávají
jiné podnikatelské subjekty, jimž povinnost
uhradit náklady na jejich přípravu zákonem
stanovena není.
Uvedené zvýhodnění jedněch
podnikatelských subjektů vůči subjektům
druhým je zřejmě i porušením
pravidel hospodářské soutěže
(i když zákon č. 63/ 1991 Sb., o ochraně
hospodářské soutěže ve znění
pozdějších změn a doplňků
obdobnou záležitost neřeší), neboť
stát de facto výše uvedeným ustanovením
§ 12 školského zákona stanoví podnikatelským
subjektům nerovné podmínky hospodářské
soutěže.
Zákony ČR mají zajistit žákům
středních škol bezplatné vzdělání
ve státních školách. Systémem
financování SOU jsou žáci těchto
zařízení v nerovnoprávném postavení.
A nejen žáci, ale i jejich sponzoři. Z těchto
důvodů počet sponzorů z podnikatelské
sféry neustále klesá. Žáků,
kteří se nepřipravují pro žádnou
organizaci (tzv. státní žáci) naopak
přibývá. V současné době
jich je přes 90 % z celkového počtu žáků
SOU.
Nedostatečné finanční prostředky,
které stát uvolňuje na financování
učňovského školství limituje
počet "státních žáků".
Stovky dětí se vzdělává na
základě tzv. černého sponzorování
na náklady rodičů.
Pane ministře,
při projednávání novely zákona
č. 291 1984 Sb. (školský zákon) letos
v červnu, který jste z pověření
vlády ve sněmovně zdůvodňoval,
jste odmítl moje pozměňovací návrhy,
které směřovaly k řešení
popsané situace. Pozměňovací návrhy
opozičního poslance byly pro Vás nepřijatelné.
Očekával jsem od Vás, že jako odpovědný
ministr za stav českého školství přijmete
odpovídající opatření. Doposud
se tak nestalo.
Ptám se Vás pane ministře:
- Kdy a jaká opatření přijmete, aby
bylo odstraněno diskriminační postavení
žáků středních odborných
učilišť a byl dodržen čl. 33 Listiny
základních práv a svobod?
- V návaznosti na první otázku se ptám,
pane ministře, kdy a jakým způsobem hodláte
uvést v soulad zákon 291 1984 Sb. s čl. 26
Listiny základních práv a svobod?
-Jaké jsou Vaše informace jako ministra školství,
mládeže a tělovýchovy a člena
vlády o tzv. černém sponzorování?
Hodláte učinit nějaké kroky k odstranění
zoufalé situace rodičů při umísťování
svých dětí?
Děkuji
Ing. Josef Mandík | |
poslanec PSP ČR |

Ministr školství,
V Praze dne 15. ledna 1996 | |
Čj.: SM 2207/95 -23 |
Vážený pane poslanče,
k Vaší interpelaci ze dne 2.12.1995, která
se týkala financováni učňovského
školství a diskriminačního postavení
žáků středních odborných
učilišť, sděluji následující
stanovisko:
Občané ČR mají právo na bezplatné
vzdělání v základních a středních
školách, které jsou součástí
soustavy tzv. státních základních
a středních škol, ve smyslu § 4 odst.
1 školského zákona č. 29/1984 Sb., ve
zněni pozdějších předpisů,
což je v souladu s čl. 33 Listiny základních
práv a svobod, vyhlášené ve Sbírce
zákonů pod č. 2/1991 Sb. Tato bezplatnost
je také ve středních školách,
tj, ve středních odborných školách
(dále SOŠ), gymnáziích a rovněž
středních odborných učilištích
(dále SOU) občanům (žákům)
ČR našimi právními předpisy zaručena
a také poskytována.
Vzdělání poskytované SOU má
však oproti vzdělání poskytovanému
v SOŠ svá specifika, a to pokud jde o praktickou část
vzdělávání, která je odlišná
od vzdělávání teoretického.
To se zřejmě odrazilo i ve speciální
textové úpravě finančního a
materiálního zabezpečení SOU a středisek
praktického vyučování.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
při financování žáků učňovských
zařízení resortu školství respektuje
§ 12 zákona č. 13811995 Sb., kterým
se mění a doplňuje zákon č.
29/1984 Sb. (školský zákon) ve znění
pozdějších předpisů, což
znamená, že výše příspěvků
se stanoví na základě schváleného
státního rozpočtu a podle počtu žáků
v SOU a nelimituje předem počet státních
učňů. Upozorňuji však na to,
že největší část SOU je
zřizována MH ČR, které je zodpovědné
i za financování svých žáků.
V ustanovení § 12 odst. 3 školského zákona
se stanoví, že nepřipravují-li se žáci
pro žádnou fyzickou nebo právnickou osobu,
poskytuje se příspěvek na ostatní
provozní náklady ze státního rozpočtu
(prostřednictvím rozpočtu ústředních
orgánů). Dle mého názoru nejde vzhledem
k tomuto ustanovení o diskriminační postavení
žáků SOU oproti žákům SOŠ
a nejde ani o rozpor s čl. 33 a 26 Listiny základních
práv a svobod. Uvedeným ustanovením nejsou
ani porušeny podmínky, resp. pravidla hospodářské
soutěže, neboť předmětnou problematiku
nelze pod pojem pravidel hospodářské soutěže
podřadit. Existence zákonného ustanovení
§ 12 odst. 2 školského zákona není
zneužitím účasti v hospodářské
soutěži (§ 42 obchodního zákoníku),
tj. nejde o nekalou soutěž ve smyslu § 44 obchodního
zákoníku ani o nedovolené omezování
hospodářské soutěže ve smyslu
§§ 3-9 zákona č. 63/1991 Sb., ve znění
pozdějších právních předpisů.
K Vaší otázce týkající
se odstranění zoufalé situace rodičů
při umísťování svých dětí
lze konstatovat, že v posledních letech nabídka
a kapacity středních škol vysoce převyšují
počty žáků 8. a 9. ročníků
základních škol. Proto se domnívám,
že v této oblasti v současné době
nedochází k závažným problémům.
Výjimečné případy jsou řešeny
individuálně.
S pozdravem
Ivan Pilip |
Vážený pan
Ing. Josef Mandík
poslanec Poslanecké sněmovny
Parlamentu ČR