Parlament se usnesl na tomto zákoně
České republiky:
Zákon České národní rady č. 16/1993 Sb., o dani silniční, ve znění zákona č. 302/1993 Sb. a zákona č. 243/1994 Sb., se mění a doplňuje takto:
1. V § 1 se slova "silničními motorovými vozidly a jejich přípojnými vozidly" nahrazují slovy "silničními vozidly [§ 1 odst. 1 zákona č. 38/1995 Sb., o technických podmínkách provozu silničních vozidel na pozemních komunikacích.".] (dále jen "vozidla")".
Dosavadní poznámky č. 1) a 1a) se označují jako 1a) a 1b).
2. V § 2 odst. 1 se slova "silniční motorová vozidla a jejich přípojná vozidla (dále jen "vozidla")" nahrazují slovem "vozidla" a slova "u poplatníka" se vypouštějí.
3. § 2 odst. 2 písm. a) včetně poznámky č. 1c) zní:
"a) ostatní vozidlatraktory
a jejich přípojná vozidla,
4. § 3 odst. 1 písm. e) zní:
"e) vozidla zabezpečující zpravidla linkovou osobní vnitrostátní dopravu,".
5. V § 3 odst. 1 písm. f) se slova "a důlní" nahrazují slovy ", důlní a horské" a slovo "elektrorozvodných" se nahrazuje slovy "energetických".
6. § 3 odst. 1 písm. j) zní:
"j)vozidla, u nichž údaj v technickém průkazu vozidla nebo v samostatném dokladu vydaném výrobcem vozidla či jeho pověřeným zástupcem (akreditovaným dovozcem) osvědčuje, že vozidla splňují limity stanovené předpisy EHK OSN 49-02 B (direktiva EU/EHS 91/542 B) a EHK OSN 83-03 (direktiva EU/EHS 94/12); osvobozují se do 31. prosince 1998,".
7. V § 3 odst. 1 písm. k) se slova "31. prosince 1996" nahrazují slovy "31. prosince 1998".
8. § 3 odst. 2 zní:
"(2) Podmínka pro osvobození vozidla od daně vyjádřená pojmem "zpravidla" je splněna, ujede-li vozidlo:
a) pro účel stanovený v odstavci 1 písm. e) více než 80% kilometrů z celkového počtu kilometrů ujetých vozidlem ve zdaňovacím období,
b) pro účel stanovený v odstavci 1 písm. g), ch) a i) více než 50% kilometrů z celkového počtu kilometrů ujetých vozidlem ve zdaňovacím období.".
9. V § 3 se odstavec 3 vypouští, v odstavci 4 se vypouštějí slova ", od jehož vydání neuplynula doba delší než dva roky". Dosavadní odstavce 4 a 5 se označují jako odstavce 3 a 4.
10. V § 4 odst. 1 písm. b) se na konci doplňují slova "nebo vozidlo, v jehož technickém průkazu je zapsána jako držitel osoba, která zemřela, zanikla nebo byla zrušena".
11. § 6 odst. 5 zní:
"(5) Sazba daně podle odstavce 2 se snižuje o 25% u vozidel, která jsou podle údajů zapsaných v technickém průkazu určena pro činnosti výrobní povahy v rostlinné výrobě podle Standardní klasifikace produkce ČSÚ, kód 01.41.11. Práce výrobní povahy v rostlinné výrobě, je-li poplatníkem daně osoba provozující zemědělskou výrobu.".
12. § 12 zní:
(1) Sleva na dani u vozidla používaného v kombinované dopravě činí při uskutečnění více než 120 jízd ve zdaňovacím období 100% daně,
od 91 do 120 " 75% daně,
od 61 do 90 " 50% daně,
od 31 do 60 " 25% daně.
(2) Jízdou v kombinované dopravě se pro účely tohoto zákona rozumí
a) přeprava vozidla z místa nakládky do nejbližší vhodné železniční stanice nebo přístavu a dále po železnici nebo vodní komunikaci do železniční stanice nebo přístavu nejbližšího vhodného k místu určení a dále po pozemní komunikaci do místa určení, pokud jízda po pozemní komunikaci z nebo do místa překládky k železniční nebo vodní dopravě není delší než 100 km,
b) svoz a rozvoz nákladových jednotek kombinované dopravy (kontejnery ISO, výměnné nástavby ISO) do překladišť kombinované dopravy, železničních stanic nebo přístavů, kde je zásilka překládána na železnici nebo vodní komunikaci, a naopak, pokud svozová a rozvozová vzdálenost nákladových jednotek není delší než 100 km od místa překládky.
(3) Nárok na slevu na dani prokazuje poplatník přepravními doklady (nákladovými listy zásilek kombinované dopravy) s potvrzenými údaji překladiště kombinované dopravy, případně nakládací a vykládací železniční stanice nebo přístavu.".
(4) Slevu na dani uplatní poplatník u místně příslušného správce daně v daňovém přiznání. Do 31.ledna následujícího kalendářního roku lze uplatnit u správce daně5) nárok na slevu, jde-li o vozidla uvedená v § 8 odst. 3. Správce daně5) slevu započte na daň splatnou ve zdaňovacích obdobích následujícího kalendářního roku nebo částku odpovídající slevě složí u banky na území České republiky na účet znějící na českou měnu.".
Zákon o dani silniční ve znění tohoto zákona se použije poprvé za zdaňovací období roku 1996.
Předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů vyhlásil úplné znění zákona České národní rady č. 16/1993 Sb., o dani silniční, jak vyplývá z pozdějších zákonů.
Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.
Obecná část
Účelem předloženého
návrhu zákona je především uvést
znění ustanovení o snížení
roční sazby silniční daně u
vozidel používaných v zemědělské
výrobě do souladu s předpisy platnými
v oblasti silniční dopravy a rozšířit
skupinu vozidel od daně osvobozených o vozidla zabezpečující
linkovou osobní vnitrostátní dopravu. Současně
se navrhují další změny a doplnění
zákona o dani silniční v souvislosti se změnou
právních předpisů v oblasti silniční
dopravy.
Cílem navrhované úpravy je
- jednoznačně vymezit skupinu vozidel používaných v zemědělské výrobě, u které se snižuje roční daňová sazba o 25%;
- uvést do souladu ustanovení zákona o dani silniční se zněním zákona č. 38/1995 Sb., o technických podmínkách provozu silničních vozidel na pozemních komunikacích;
- stanovit osvobození od silniční daně vozidel zabezpečujících linkovou osobní dopravu;
- upřesnit definici kombinované dopravy pro účely zákona o dani silniční ve smyslu směrnice EU č. 75/130 a pozdějších;
- prodloužit osvobození vozidel splňujících emisní limity stanovené předpisy "EURO II" do 31. 12. 1998.
Finanční dopad
Na základě navrhovaných
změn pro zdaňovací období roku 1996
se předpokládá snížení
výnosu silniční daně ve výši
cca 150 mil. Kč.
Zvláštní část
K čl. I
K bodům 1 až 3
Nedochází k věcné změně, ale dosud používaný pojem "silniční motorová vozidla a jejich přípojná vozidla" se uvádí do souladu se zákonem č. 38/1995 Sb., o technických podmínkách provozu silničních vozidel na pozemních komunikacích.
Nově používaný pojem "silniční vozidla" zahrnuje navíc i ostatní vozidla, traktory a jejich přípojná vozidla, přitom skupina "zvláštních vozidel" podle vyhlášky č. 41/1984 Sb. je zrušena. Navrhuje se proto v bodě 3 reagovat na tuto změnu úpravou ustanovení § 2 odst. 2 písm.a) zákona. Nedochází k rozšíření ani zúžení skupiny vozidel, která nejsou předmětem daně silniční.
Předmětem daně nejsou
- ostatní vozidla (jízdní kola, jednonápravový traktor s přívěsem atd.),
- traktory a jejich přípojná vozidla,
- jiná než silniční vozidla (pracovní stroje samojízdné a přípojné atd.),
- vozidla, kterým byla přidělena zvláštní státní poznávací značka.
K bodům 4 a 8
Navrhovaným rozšířením skupiny vozidel osvobozených od daně je sledováno snížení nákladových vstupů linkové osobní dopravy. Převážná část linkové osobní dopravy je a nadále bude provozována v režimu závazku veřejné služby a tedy s nárokem na úhradu prokazatelné ztráty. Snížením nákladového zatížení se sníží nároky na úhradu prokazatelné ztráty z rozpočtů okresních úřadů a obcí. Navrhované osvobození od daně se vztahuje na vozidla, která pro zabezpečení linkové osobní dopravy ujedou více než 80% kilometrů z celkového počtu kilometrů ujetých ve zdaňovacím období, což odpovídá způsobu využití předmětných vozidel v praxi.
K bodu 5
Upřesňuje se a doplňuje označení pohotovostních vozidel osvobozených od silniční daně v souladu se zněním vyhlášky Ministerstva dopravy č. 102/1995 Sb., o schvalování technické způsobilosti a technických podmínkách provozu silničních vozidel na pozemních komunikacích.
K bodům 6, 7 a 9
Dnem 31. prosince 1995 je ukončeno
osvobození od silniční daně vozidel
vybavených některými typy neřízených
katalyzátorů a řízenými katalyzátory,
které splňují emisní limity stanovené
předpisy "EURO I". Z tohoto důvodu se
navrhuje zjednodušení ustanovení § 3 odst.
1 písm. j) a odst. 3 zákona tak, aby nedocházelo
k různým výkladům v případě
prokazování nároku na osvobození od
silniční daně. Současně se
navrhuje prodloužit osvobození vozidel splňujících
emisní limity stanovené předpisy "EURO
II" a vozidel na elektrický pohon do 31. 12. 1998,
jako nepřímá podpora urychlení zavedení
těchto vozidel do provozu.
K bodu 10
Podle zjištění správců daně se v praxi objevují případy, kdy je uskutečněn prodej vozidla, přičemž nedojde k přihlášení vozidla novým majitelem u dopravního inspektorátu. Povinnost přihlášení vozidla je uložena § 85 odst. 2 vyhlášky Ministerstva vnitra č. 145/1956 Ú.l., o provozu na silnicích, ve znění pozdějších předpisů, a to ve lhůtě 5 dnů po nabytí vozidla. V případě úmrtí nebo zániku držitele (předchozího majitele) vozidla nelze za stávající právní úpravy silniční daň vymáhat na novém majiteli vozidla, popř. jiné osobě, která předmětné vozidlo používá k podnikání.
K bodu 11
Navrhuje se změna ve specifikaci skupiny vozidel, u kterých se snižuje roční daňová sazba o 25%. Snížení roční daňové sazby bude možno uplatnit u vozidel, jejichž držiteli jsou subjekty provozující zemědělskou výrobu, jde-li o vozidla určená (tzn. vyrobená nebo přestavěná) pro práce výrobní povahy v rostlinné výrobě. V praxi se snížení roční daňové sazby bude týkat hlavně nákladních automobilů - nosičů výměnných nástaveb (rozmetadel chlévské mrvy, postřikovačů apod.).
Dosavadní znění ustanovení § 6 odst. 5 zákona je pro zdaňovací období roku 1995 téměř nepoužitelné, neboť do skupiny speciálních vozidel nelze ve smyslu předpisů platných v oblasti silniční dopravy zařadit nákladní automobily s nosiči výměnných nástaveb. Aby snížení roční daňové sazby mohly zemědělské subjekty bez problémů fakticky uplatnit a správce daně mohl zkontrolovat oprávněnost uplatnění, je třeba upravit předmětné ustanovení tak, jak je navrhováno. Návrh byl koncipován ve shodě s Ministerstvem zemědělství a Ministerstvem dopravy.
K bodu 12
Navrhuje se upřesnění slevy na dani v případě kombinované dopravy, která je nepřímou podporou rozvoje kombinované dopravy na základě směrnice EU č. 75/130. Pojem kombinované dopravy definovaný pro účely zákona o dani silniční se více přibližuje definici kombinované dopravy v předmětných směrnicích EU. Zahrnuje doprovázenou i nedoprovázenou kombinovanou dopravu -svoz a rozvoz nákladových jednotek (kontejnerů ISO a výměnných nástaveb ISO) a přepravu silničních návěsů.
Pro účely uplatnění
slevy na dani se započítávají pouze
jízdy, při kterých vozidlo neujede po pozemní
komunikaci od místa překládky k místu
určení, popř. od místa nakládky
k místu překládky, vzdálenost delší
než 100 km Uvedené omezení se navrhuje ponechat
v platnosti vzhledem k malé rozloze České
republiky a vzhledem k nerozvinuté síti překladišť
kombinované dopravy v České republice.
K čl. III
Vzhledem k tomu, že návrh zákona je již třetí novelou zákona ČNR č. 16/1993 Sb., navrhuje se zmocnění pro Předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky k vyhlášení úplného znění zákona ČNR č. 16/1993 Sb., o dani silniční, jak vyplývá ze změn a doplnění pozdějšími zákony.
K čl. IV
Navrhuje se, aby zákon nabyl účinnosti dnem vyhlášení.